Van onzen reizenden Redacteur HubrSek voor onze Jeugd Rullrabrlek HAARLEM'S DAGBLAD e JEIlv-iH ISil (umOE 3LA0 (Nieuwe reeks.) Hubert La Rocbe. Hubert La Roche gaat „jiibitoeren"'. In L e G o iri d i e n v an Saclia Gui- try zal La Ruche deze maand zijn 4Li-j'ii;g tooneelfecst vieren en wi). Haarlemmers, zullen evenals de Ha genaars en de Rotterdammers de ge- lcjoahcid krijgen lets vaai onze stnuld tegenover dezen Vloainsclien rus-ac teur met zijn warm temperament en groot beeldend vermogen af te doen. Ook in onzoüi Stadsschouwburg zal hij in Guitry's stuk optreden en naar ■wat hij mij \an deze rol vertelde, mogen wïj met verlangen naar dai tooneeifeesi uitzien. Ik had La Rociie gevraagd, toen ik Zondagmiddag in Oen Haag bij hem thuis over zijn jubileum ei*, zijn loop- haau te spreken zat, of hij nog alt- even veel au. vroeger van zijn vak hield. Up ©ens zat La Roche reclit, hij legde zijn nar.deii op zijn horsv, zijn oogoii bciutteriie.ii en met trillende Biein antwoordde h.j: „Of ik cr.an houd? Het is geen vak, mijnheer, het is een passie! In Le Comëdieu moet ik o.a. zeggen. „Als je 40 jaar bent, dan komt nog wel eens de ge dachte bij je op om afscheid van de planken te nomen. Als je 50 bent, dens. je daar niet meel' aan en wanneer je Go wordt, dun zouden ze je d'er niet meer af kunnen jagen!" Dat zijn vioordtu, die komen zoo regeJrecmt uit m il hart. Jullie kiest 'n beroep, maar wijï Wij bebbun 'n beroep, dat ons kiest. Mij tenminste zuilen ze d'er moeten afjagen, als ze mij kwijt willen zijn:"' Men moet dit La Roche zelf hooren, ei. nog meetr zien zoggen, vurig, vol enthousiasme, om te begrijpen, hoeveel deze toonoalapeitir van zijn ivaa houdt. Trouwens, ik wist dit reeds lang. Ik kende La Roche al sinds jaren en telkens weer, als ik met hem m aanraking kwam, werd ik getroffen door die groote liefde van hem voor het tooneel en zijn kunst. Toon ik Zondi.gauju. g bij hem was den etnigen middag, dien hij deze week vrij had en dien ik daarom moest (loeien mot oen collega uit Rot terdam herinnerde ik hem er aan, hoe hij mij eens in den trein het verhaal had gedaan van de eerste op voeringen vaai Cyrano te Amsterdam, Ook La Roche herinnerde het zich. „Ja, ja, Cyrano, dat, is de rol, waarin ik het meest geleefd heb! Ik heb er om gehuild, oin die prachti ge figuur, die zoo strijdt tog,:ai het noodlot. Jullie weet mot, hoe ik van die r..>: houd! Maanden lang hen ik in mijn icrbeelding Cyrano ge- vees t! Het was ill 1898, dat ik het stuk voor het eerst in Antwerpen zag van Ca-ndé. Caiulé was er prachtig in, ■veel beter dan Coquelin. Ik was ei geheel vol van. Ik reisde Candé na om het nog eens in Brussel te Het stuk liet mij niet meer loc, ik kon er niet van slajxin! Ik was tost 3o jaar eu er was in die dagen maar een verlangen in nnj: die rol te spe len- Ik had het boek g kocht en e.i.en dag las ik er in, ik kende heele frag menten van buiten. Af aar het idoo om het te spolen, Jiad ik al opgegeven. Ir België zijn wij namelijk geheel af- haiikel.jk van de sociéte. Wanneer een reizende troep een stuk heeft aau- PbiiOuici voor ix,n to>.i'iiuc eoor Hei- git', dan mag; geen ander gezelschap dat jaar hot stuk spelen, zelfs niet ivei-tauld. Dat, is in België dus heel aiiiic-rs als in Holland, Maar op 'n avond zit ik im hol cafe de i'Iora to Antwerpen met 'n paar collega's en wij hebben het over Cyrano. Ik zeg: jo zult zien, dat stuk ga s ons voorbij.' Al mogen wij h i sale en, wie zou dat stuk ooit vsrta- Ie:;? Dat kan niet!" Net op dat oogen- 1)1 ik komt Toon Moorgat binnen, zelf eon sooit Gaseoyner en liij hoort mij net zoggen: „Dat kan niet-" of h rar a: „VVatte? Watt:? Kan dat niet? Dat vertaal ik! Geef maar hier!" Hij pakt mij het boek uit de hand en ii denk al: „dat bock ben ik kw" Want Moorgat was 'n man, die heel wat beloofde maar meestal weinig deed. Doch 8 dagen later, daar zie ik Toon Moorgat onder den toren van onze kathedraal. „Kom hier'" roept hij me toe, „we gaan 'n flesch geus drinken! Het eer ste bedrijf is af!" Het was me, of ik n siag on m'n hoold kreeg. Ik kon het niet gelooten. Ik had in dien tijd ■eel vrienden onder de jeune bure, en dienzelfden avond las mr. de Ra- auiie net in net, bxaHSCu, 'loon uev li litl Holiaii i-c.i voor. V» ij waren vtrrukt en alien waren het er over eens dat Toon door moest gaan, maar .leon, uie toen noului'ouactóur »an uo .\ieuwe uaat* was, moest o.ei 3 we- Ken naar- de Congo. Ik dacht, dat lukt nooit, maar ja wel, na 3 weken komt \ij bij me: „Het is klaar!" Het was met Moorgat als met mij goweesi. „yfauo h el hun volkomen te pakken gena/t en m a weken had inj net ge- neei vertaald. uenzehuen avond nóg ga ik naar Lize JoncLeis de zuster van Bhilo- iinna nercKUOvén en ik lees hei aaar in tien tuin voor. Zij was opge- eogtn, net aJs nc cn wij waren liet er _e-uen ovei- eens, dat het stuk ge- speedd moest worden. Maar hoe? in België was 't onmogelijk. Toen dach ten wij aau lloliand! Wij, liepen 's zo mers toch aitijd leeg rond, omdat wij .a Antwerpen slechts 7 maanden speaktau. Ik ging daarom met Doese- ,aer naar Amsterdam naar Lumnerts liurièlhrinck, uie ons moest nelpem om een sokedb.irgwaal te nuren. Hij orachi ons Lij Roemer van i»©t Paleis an Volksvlijt en den volgenden dag gingen wij al met het contract in onzen zaa naar Antwerpen t.rcg. Ik zelf voerde do regie' mot Jac. Vos den broer van jan C. en binnen een maand zat het stuk er in. Wij nebben hot xn Amsterdam het eel'si gespeJd; net was hot jaar van de •vroningsfcesteii zoo warm, dat ik door ni.jn loeren kuras heen transpi reerde. Het artistiek© succes w-s zeer groot, de k waren pracutig maar .ecuniair was liet miserauei. Na b u&gen ziïiiku wij tegen elkander: wij doen het ni:t moei', we scheien d er •iit; Sommigen van ons geze.schap waren al wog, toen de heer Van Huil naar mij toe kwam en mij z.i: „Wat, wilt u weggaan? Daar komt me s van nul U moet dat stuk minstens 10 da gen nog doorspp.enIk garandeer de ^vondkosten!" Wij telegrafeerde al ien wear naar Ainsteu'uam terug en deai volgenri,.n dag speelden wij liet opnieuw. Zoo was mijn eerste kennis making met AmsterdamI Vier jaar later Wgden de opvoerin gen van Cyrano liij het „No.rlandsch" .k had geuz.in, dat Bouwmeester wog g ng en daarom aan Van Kon aar ge- soiii'even, dal ik wel lust hau om naar Holland to komen. 'Iwee dagen ïater was Van Korlaar al in Antwer pen. Om kwart voor 11 's morgens .vwam hij bij mo en cm 11 uur was net contract al geleekend, tot groot© wsöhoop van Van Doeselaer, den ui- r van den Kon. Vlaamsclic-n vxr.nv'vire, di© natuurlijk met licel a rep©voirs z-.'-t. H.j m;jn af scheids voorstelling kre,g ik dit beeld van het Aiiiworpacli publiek: Cyrano! mooi, niet waar?" La Roclie wees naar het zwarte bronzen beeld hij het raam, een zwie rige Cvrano, waaronder in gouden letters te lezen stond: Hist Antwerpsch publiek aan Hubert La Róoho 24 Juli '02. Kódetten van het oud© Gascogne. La Roche kook er een oogonhMk met liefde naar. „Ja, ja,, da's wel m'n heerlijkste rol geweestl" zol hij met oen zucht „ik uèbuteerde er mco bij het Neer- iandscli en liet werd een prachtig succes. Mc©r dan 100 malen hebben wij het gespeeld en altijd voor volle zalen! „Hoe vindt u liet repertoire van te genwoordig?" vroeg ik La Roche. „Belabberd! Allerbelabberdst!" Het kwam er zeó van harte uit, dat geen twijfel meer mogelijk was. „Wat valt er nu t© spelen ia al die water- en melkstukken? Ik houd van het echte ee 1 s t u k eu het publiek verlangt ook weer naar. Maar de jongelui van tegenwoordig zijn do echte speel stukken ontwend, die voelen ©r zich ;e!ieel vreemd in. modiespolen, als ze met de handen in 1 do zuk'K'.-n op het tooneel staan. 'Ik voor mij houd het meest van een groote !■-arakierrol. Maar toch, ais ik n lijd zoo n karaliterrol heb gespeeld, dan kan ik ook weer zoo echt \erlan- naar ivct blijspel, 'u lijn© comé üie of 'n boertig© klucht. Het blijspel neeft ook heel mijn hart, als er maar in t© spelen valt!" „En het Hollandsch publiek, hoe vindt u dat?" vroeg ik. „liet Hollandsch publiek is over i,.t algemeen gereserveerder dan l,et Vlaamsche. In Antwerpen en ook ,a Duitschlaiid leeft het publiek cel meer mee met zijn toonee'spelers. >e Vlamingen zijn veel uitbundiger dan de Hollanders. In iVntwerpc-n go- beurde het mij herhaaldelijk, als ik cc ft nieuwe, groote rol had opg-- acht, (lat de mensehen mij 's avonds buiten stonden op te wachten. Hier l'olland is het publiek fijner, maar in Antwerpen zijn de mehschen na tuurlijker, spontaner en hartelijker. Het Rottere!amsoh publiek komt liet Vlaamsche nog het meest nabij. De Rotterdammers komen het gauwst los dan d© Amsterdammers, liet pu bliek in de provincie is over het al gemeen liet stijfst. En weet u, waarin Vlaanderen Hol land verre vooruit is? In de officieel© lielangstelling voor de schoon© kun sten bij het Bestuur. Wat doet dc staat, wat doen de Stadsbesturen hier in Holland voor de tconcel&pcelkuns'. Bijna niets! Toen ik in April U g: st- vooistellingen te Antwerpen kwam go- ven, kreeg ik dadelijk den schouw burg voor niets. Bij mijn eerste op treden ontving ik een krans van liet Stadsbestuur - kijk, daar hangen de 'inten ic-c en de stad Antwerpen gerit duizenden aan 6ubsidie voor zijn bui-gen om gez-üischappen. Nee, gebied, is België Holland voor- Louie Bouwmeester 20 jaar geleden in Antwerpen kwam jubilee- ren, ben ik naar het Stadhuis gegaan en hob ik tegen Frans van Kuyk, oen Schepen voor Schoone Kunsten ge- i-igci. „M'.iiier de Sc.© p:r, Ho.hu. - grootste tooneelspeïei- komt hier ju bil eer eu. Daar moet iets voor gedaan ,vorden!" en onmiddellijk lieten z© ren nieuwe, speciale medaille van Antwerpen voor Louis Bouwmeester slaan. Zou dat hier moge!ijk zijn? „Eu het tooneel?" vroeg ik. „Dat staat hier in Holland hssüst veel hooger!" antwoordde La Roche. „Maar in Vlaanderen is beter mate riaal! Vlaanderen hesft zeer goed© nc tours: wat hun daar echter ontbreekt leiding! De Vlaamsche acteurs zijn minder ontwikkeld, maar zij zijn spontaner, zij laten meer hun hart spreken dan de Hollandsclie toonee' spelers. En ik mag als Vlaming we zeggen, dat hei Hollandsch tooneel ook veel aan de Vlamingen, vooral aan Victor Driessons te danken heeft. Ik hoor nog Willem van Zuylen van het tooneel af tegen Victor Drieesens, die in de zaal zat, zeggen: „Dat is de man, die ons in Holland heeft le ren komedie spelen!" Driessens heeft liet naturalistische spel op het too neel gebracht. Mannen als d© Haspel- sen en Van Zuylen hebben veel bom geleerdl" Op mijn vraag, of hij zelf nog met Driesscils had gespeaid, antwoordde La Roche enthousiast: .Ja zeker, 4 jaai! Hi) was ©an reus, Victor Lriee- sens. Ik ben er nog bij geweest, dat hij 'n beroerte kreeg op het, tooneel. Ik herinner het mij als den dag van gisteren, 2 April 18S5 ir. den Vlaam- schen Schouwburg. Het was op een benef!et-avond van dc dames Jonc- lters, juist aan het slot van het dorde bedrijf van Het berucht Pro- c e s. Ik speelde 'n knechtroLletje verder was ik toen nog niet en stond met 2 bloemenmanden in de coulisses, klaar om ze op te dragen voor Pliilumène en Eliza Jon ekens. Op eens zie ik Driessons wankelen hij speelde de rol \an Jean Renaud en iioor ik hem zeggen: „Pak me! Pak me!" Dien zelfden nacht nog i- hij overleden, maar ket stuk gir.g ge woon door met Friis Bouwmeester ir. de rol van Renaud. Och ja, zoo is nu eenmaal het tooneelleven. Ook over Willem van Zuylen sprak Hubert La Roche met zeer groove eer bied. Ik heb met Van Zuylen nog Vriend F rits gespoeld, hij r i ns Kobus en ik dc rebbe. Het was heerlijk om met van Zuyiön te spelen!' zei La Roche mei zuu echte, groote hartelijkhè.d. „En dam met Catharine Beeremans in Z.w arte Griel en Amtemie von Rosier Faussen, van die ecuiiu prettige ouuir- wetscuc speelstuknen. Met LoufS Bouwmeester heb ik nog in de rul van Lnaicéiot op zijn juhiieum- voorstólung te Antwerpeal 'Ai jaai' ge- leden im ue Koopman van Venetië ge speeid. Ook in De Matroos ben ik in iUitwe^pem met tun opgetreden. Ilier ai HcJiaaid hebi)en vv.j ecuter nooit samen op de p«ank«an. g'.staan' Met zeer groote vvaa.-dce.iug spreekt La Hocue over VVit.em Royaaids tn den tijd, (Lat Jiij onder zijn directie sptxJde. „ik houd enorm veel van Roy aards!" zui La Rochc. „uüjn aiierp rottigste j,ei tixie was ue tijd ©ij Royaaids. mj is zoo n goed directeur voor my ge- veest. Wij htgrepen ©kaar vo.kouMai. O zeKer, wij ilauden oiKwijls ruz.c eu soms gooiue Lk den uoel ei- wet b., neer, maar dau kwam er 's arvonds meestal Ti krans of 'n andere atten tie met 'n kaartje van Koyaards met „saus rancune!" of iets dergelijks er op. Kijk, lner heb ik nog 'n aardig souvenir van Royaards!" en La Ko- cu« uracut ons vuor ©ou aiiuaio: \„u F. Bakker: Cyrano, ale uit een reas- .ichtig groot glas drinkt eu uauronder de versregel; „Enfiu un verre, ou on peut ti'imiper ie ïwzleinueJijiv ,.cii glas, waarin mtin zijn neus kan do open). „Wij Jiaduen juist wat on aangenaamheden gehad en toon zond hij mij op St. Ni col aas debö aquam met een groot wijnglas daar staat- iiot nog! -- en een briefje, waarop: „Een kleine surprise voor onzen on- «ermoeibaren Vlaamsclien Cyrano van zijn dankbaren directeur en col lega Willem Royaards!" Zie, dat was nu echt iets voor Royaards! Ja, i.; heb allerprettigste herinneringen aan mijn tijd bij Het Tooneel. Vóór die periode bon ik ook nog hii Heijcr- mans geweest. Dat was cnmiddeJlijk na onzen uittocht uit Antwerpen na de komst dei- Duitscbers. Ik was in Antwerpen gebleven <si heb het lieelc bombardement me© gemaakt! 36 uur ïeb ik toen in don kelder gezeten. Op 9 October kwamen de Duitschers in do stad. Ik zie de eerste Duitsckcis vierkante wagentjes, met van die hek. jes er om, zooals ze in de revolutie gebruikten om de inensclien iiaar het scJiaivot te rijden. Op elktoi 3io?k van .ut karretje stond een Duitscher met zijn gelaoen gev.eer, klaar om te écntèten en aan de geweren hingen witte vlaggen. In het midden zaien de voerlieden goLceul. Zulke dingen vergeet je nooit. Tot 22 October ben ik nog in Antwerpen gebleven, maar men ut zag, dat er vaa komedpelen locli niets meer kwam, ben ik naar .lolland gegaan. Hc-ijermans had u. in September al geschreven, maar roiii dacht ik er zelfs niet over. In het Heijeimane-repertoire heb ik toen u.a. nog in ^scnaaels, nel me ce.o., en De Opgaande Zon gespeeld, ocral u,n dat laatste stuk hield ik heel eek Het is een van mijn prettigste o'.len geweest!" Ten slotte vroegen wij La Rociie, welke groote rollen a in zijn 40-ja- rige tooneelloopbaan al zoo had ge speeld. „Vraagt u liever, welk© rollen ik niet gespeeld heb!" antwoordde hij lach arid. „Er zijn weinig acteurs, die- op zoo'n groot repertoire kunnen wij zen. Vooral in Antwerpen, waar je zoo wat alle 2 weken een nieuwe rol moest op brengen, hel) ik heel wat gespeeld. Klassiek werk, romantiek, draken, volksstukken, blijspelen, Duit sclxê kluchten, modern werk, och ©enliik alles!" La Roche bracht ons voor zijn ver zameling photo'6. Wij zagen een soiierpen, markanten kop van Ma rat in Charlotte Corday, een van zijn liovelingsroüen, een treffend gelijk.n- den Lodewijk XVI in Marie Antoi nette een phantastischen koning Lenr, ©tin remocdeli-ken. i'-zawiren onkel Braesip, een zeer mooien Droo- i.uins, ci-ii ,>u:©.tigeu Isidore I.'.caal in Zaken zijn Zaken. „Ik heb hem opzettelijk zoo geno men. Eerst wou ik den kop van Fé- rahdy in die rol copieercri, maar dien vomi ilk niet tijgerachtig genoeg!" richtte La Roche mij in den goed ronden „liofslacTter", den heerlijken parvenu D© Ridder in De Winkeldoch- tor een van zijn mooiste rollen vol gens mij een forsc-lien Marcus An- tonius, een „schneidigen" Von Reef- lingen in Inkwartieringeen zeer eufegoótiovon Tartufte welk ©en verscheidenheid en wat 'n prachtige koppen! In zijn salon hing een schil derij v-an den Be'.g Frans Simons: La Roclie als Napoléon in Vae Victus i. ©en zew zv 'sriec ..Mai-© v*i> Ant werpen'' van Havermaat. Oonze teeke naar heeft, aem weergegeven in Von del 's Jephta. „U ziet, ik heb allo genree g epeeld! Dat moet een echt toonee'siK-h-r trou wens ook kunnen!" zei La Roclie. „Tartuffe en L'Assommoir De Kroeg heb ik nog in het Fransoh gespeeld op een tournee door de pro vincie in Franarijk. Maar daar heb ik geen prettig© herinneringen aan. i>e Fransche toonee'.spelers in de pro vincie worden behandeld als Nooit is er e:n Parijsch blad, over je spreekt! En als vreemdeling itom je nooit iri Parijs. Ik houd anders zeer veel van het Fransche pertoire. Het liefst had ik op mijn ju bileum Molière I.'Eccv'e o'es Fe mes gespeeld, maar daar waren oezwarei. ic.0^n. rmiin, Le uomèdian ■s ook 'n alleraardigste rol voor een jubileum. Waar kan een oude loonesl- rot A-fe ik eigenlijk beter in jubilearer. dan in die rol van een „comédieai"? I-let 3de bedrijf speel ik gedeeltelijk m d© zaal als regisseur. Dan is ljet tooneel geheel leeg, zonder décor, hen zeer aardige oudst van Guitry. •Vis het publiek nu maar komt, dan..." Welk een bescheidenheid bij een •cuur van zoo groet e kracht, D- i onze Stadsschouwburg'op zijn jubi- ©uin-voorsiening stampvol zal zijn, aaar mag hij zeker op rekenen. La Roclie is één van de allergrootste, een acteur van zoó breed, veelzijdig ta lent, dat wij niet blijde genoeg kun nen zijn, dat wij hem voor ons land nebben kunnen winnen. Moge het pu- t/liek don glooien, 58-jarigen Vlaming oij zijn juhileum-iomneo op ondub belzinnige wijze van zijn genegenheid roem blijken. J. B. SCHUIL. Tegenwoordig noomen ze liet al ko-nog door onze straat rijden in klein© ccnucbracht eensdeels dooi de Stadsnieuws REGULARISATIE IN HET SCHIL DERSBEDRIJF. Het Landelijk Comité vr.n Actie tot Regularisatie van het Schildersbedrijf doet ons eenige mededeelingen over de werking van deze regularisatie. Doel er van was door onderlinge samenwerking van patroons en arbei ders te komen tot bestrijding der werk loosheid. Reeds spoedig na de oprichting van het Comité, nu ongeveer een jaar ge leden, ondervond het van vele zijden sympathie en medwerkingi, ook van de zijde dei Regeeriag eu van Pro vinciale en Gemeentebesturen en bouwmaatschappijen. In verschillende steden van ons land werden commissies in het leven ge roepen, bestaande uit patroons- en gezelienveriegenwoordigers. Hei eerste jaar werd hoofdzakelijk organiseeren- den arbeid verricht. De vraag is nu, hoe het doel verder zal worden bereikt. Wij streven, gaat de circulaire ver der, naar regularisatie, naar een be wuste werlcverdeeling over het geheele jaar, opdat dewerkloosheid, waaronder de beoefenaren van het schildersvak door de jaren heen zoo sterk hebben ge leden, zooveel mogelijk wordt bestre den. Een zoodanige werkverdeeling is echter niet in één slag te bereiken. Groote moeilijkheden moeten daarbij worden overwonnen en om verklaar bare redenen is men niet altijd verze kerd van de noodige medewerking der clientèle. Zeer veel schilderwerk, dat met een weinig goeden wil, in den herfst- of wintertijd zou kunnen geschieden, moe- nog in den zomer worden klaarge maakt. Er zijn ook nog in dit jaar maanden geweest, dat er arbeidskrach ten in het bedrijf te kort kwamen, ter wijl thans de werkloosheid reeds weer ha3r intrede in het bedrijf heef; ge daan. Wanneer er ooit een lijd is, waar in de clientèle het werk van het comité kan steunen, dan is het thans. Zeer veel kan er gedaan worden tol verbetering in den toestand. Wanneer de werkloosheid haar intrede dcet, be- teekent zulks, dat de werkloosheids- kassen moeten worden opengesteld. Deze kassen werken met geiden, bij- aibei- ders, doch' anderdeels met geld van Rijk en Gemeenten. Wanneer de schilder kan voortwer- ken, kunnen deze gelden bespaard blij ven en werkt men inderdaad mede de lasten van het Rijk en de Gemeenten te verlichten. i vele bedrijven treedt werkloosheid minder gemakkelijk te bestrijden dan in het schildersbedrijf en in die bedrijven is overheidssteun krachtig ge boden. In het schildersbedrijf kan veel worden gedaan, waardoor de steun der overheid tot een minimum kan worden beperkt. Het schejipen van productieve rkgelegenheid is hiervoor de aange wezen weg. Productief, omdat dit werk binneD afzienbaren tijd toch zeker moet geschieden en het in vele gevallen reeds veel te lang is uitgesteld. Ieder, die een blik om zich heen werpt, zal tot de conclusie komen, dat het houtwerk -aan woning, fabriek of kantoor noodig door den schilder onderhanden moet worden genomen. Het Comité wekt ten slotte een ieder op, m den aangegeven vorm mede to werken. Ook te Haarlem bestaat een plaatse lijk comité, waarvan secretaris is de Wij vroegen den heer Giling, welke ondervinding het Comité te Haarlem opgedaan heeft Hij deelde ons mede, dat er al zeer veel nuttig werk in <i« door he-t Comité van Actie gewensofi- te richting is gedaan. Verleden jaai b.v. kreeg hii opdrecht voor 'n getfioei binnenwerk. Er kan ook-in den win ter binnenshuis zeer goed geschilderd wordsn, aldus de heer Giling, in hui zen of inrichtingen, waar central© vei warming is. Daarom zou het zoo gv wenscht zijn, dat eigenaars van ho tels, besturen van ziekenhuizen, c-nz. hun gedachten eens over dit onder werp lieten gaan en zooveel mogelijk in den herfst en den winter lieten schilderen- Verder zou ook zeer veel bereikt kunnen «orden door overleg met de architecten bij het aanbesteden var groote werken. Raadsels (D»ö raadkeli zijn alle ingezonden dot* jongen» en mei«jc« die „Voor Onxe Jeugd" iezf-M D« names der kinderen, die mé vote VyocnHtagniiddag 4 uur goede opluuingex Bonden, worden in bei volgende nummer bekend goniaakt.J Iedere maand worden onder de baste oplossers twee boeken in praciuba&d ver loot. 1. (Ingezonden door Kakatoe). Ik ben een spreekwoord van 23 let ters. 2, 31, 11, g is een jongensnaam. 20. 3, 12, s is een vrucht. 17, 12, 16, 4 is een plaats in Duitsch- land. 22, 3 is een jongens- of meisjesnaam. 11» 23, 7, 16 is een lichaamsdeel, j, 15, 10 kan men op een kantoor niet missen. 14, 15 is een persoonlijk voornaam woord. 13, 18, 11 is een zeer schadelijk insect. 19 9- 1» 2, 3, 4 groeit. 6, 7 is een persoonlijk voornaam- 8, g, 10, 11 is dc tegenwoordige tijd van komen. 2. (Ingezonden door Kleine Kroot.) Ik ben een meisjesnaam, van 3 let ters. Onthoofd me en ik word een ver korte meisjesnaam. Onthoofd me weer en ik ben de iste letter van het alfabet. 3. (Ingezonden door Dikkie Bigmans). Ik ben een zeer bekend bloempje van 10 letters. 1, 2 een ander woord voor moeder. 3, 4 is een lidwoord. iz 6, 7, 8 is oen goede eigenschap, 9. 10 is een verkleinwoord. 4. (Ingezonden door Priktolletje.) Ik ben een kustplaats in Noord-Hol land van 3 lettergrejmn. Laat mijn iste lettergreep weg en ik ben weer een kustplaats in Noord-Holland. 5. alngezonden door Zwemstertje.) Ik ben een plekje in Haarlem's om geving, dat zich 's zomers in een drus- bezock mag verheugen en besta uit y 4, 2, 8 is een insect. 13 6, 8, 9 is een lichaamsdeel, j, 2, 3, 4 is onmisbaar voor den tini- evenals Roerdomp, xr jaar; H. Blazer» 32 jaar, winkel, klappers, vouwbeen Albada en Zomeriakje, 12 jaar, poppen- mutsjes Fiora Jordaan, 15 jaar, spel denkussen, poppekleereaCor Jansen, 14 jaar, poppekleerea, spellen Marie- tje de Beer, 13 jaar, baby-pop, 3 hand- werkdoozenWilly v. Eek, 12 jaar, boeken Hendrika v. Eek, 9 jaar. baby- popPaardenstaart, zi jaar, locomo tief en spellen; Nelly Brouwer, oud 12 jaar. speelgoedJo Hoogerink, 12 jaar, kinderschort en speelgoed Mien v. d.- Linden en Bep Botti, ledikantje met beertje Suze, handwerkmandje Rood borstje, 15 jaar, zijden taschje; D, Kuipers, flanellen onderjurk en boe ken Bep Botti en Mier» v. d. Linden» prachtige parfumerie-zaakSpartaan, poppekastJopie Slim, 12 jaar, jurkje, mutsjes, bckerdekjes, naai-etuiAne moon, 11 jaar, jurkje, mutsjes, speel goed, taschje enz. Buurmeisje, 7 jaar, muisjesZwartoog en Vlindertje, speelgoed en poppengoedFramboos» oud 8 jaar, kleedjeMarie v. d* Spoel, oud 13 jaar, bedje met popje en poppekleerea. 1, 6, 7A 8 behoort aan ons lichaam, maar verschilt van kleur. 5> 6, 7, 8, 0 loopt om iederen polder. 6. (Ingezonden door Vlindertje.) Ik ben een vloeistof, die dagelijks in iedere huishouding op tafel komt. Geef me een ander hoofd en ik ben een deel van eeu bloem. Raadseloplossingen De raadseloplossingen der vorige week zijn 1. Kortrijk. 2. NoordpooL 3. Apeldoorn Dieren? kanaal, 4. l'aulus Potter. 5. Rood Door. 6. a. In onze gedachten, b. c. Roomijs, d. kous, c. Slechts een, want dan is het geen heel brood meer, f. schaduw. Goede oplossingen ontvangen van Zeester 0, Abrikoos Framboos 6, Sprietcl 6, Het Trio 6, Wilgenroosje Juliana 6, Moeders Oudste 6, Hekken- springer 6, Sophie Harmse 6, Or:hi.ic.e 6, Lentebode Sneeuwballetje b, Zwartoogje 0, Spartaan 0, Goudvink 0, Melatie 6, Wilde Bob 6, Anemoon 6, Jopie Slim 6, Bakkruidje 6, Blocmcnfee Azalea 5, Lachebekje 6, Maanelfje 6, Priktolletje 6, Appelsteeltje 6, Montbre- tia 6, Excelsior 0, Berg-lndiaan 6, Prin ses Attalanta 0, Goudkopje 6, Dikkie Bigmans 6, Dc Schipperin 6, Elzenkatje 6, Theeroos 6, Micheil de Ruyter 6, Vergeet mij nietje 0, Vliegende Hollan der 6, Hyacinth 0, Mignon 5, BelleGe 6, Matroos 0, Jacques 6, Piet en Oschatz 6, Roosje 5, Lathyrus 3, Mi nerva 6, Vliegenier 6, Apollo 6, Aphro dite 6, Napoleon 6, Blocmcnverkoop- stertje 6, Zwemstertje 6, Schipper 4, Tiekic cn Picne 6, Friso 6, Prins Salomo 6, D. cn A. Buyiendijk 6, Kerstklokje 4, Columbus 4, Viooltje Edelweiss 6, Campanula 6, 6, Se- cundo 6, Cravate 0, Alpenviooltje o, Robbedoes 6, Lenteknopje 6, Kerst kindje 6, Zonnebloem 0, Kruizemuntjc 0, Witte Muis 6, Duiuroosje 6, Koren bloem 6, Edelweiss 6, Beppie Spoor 0, Willem 111 0, Denappeltje 6, Poesen- moedertje 6, Piet Spoor 6, Danseresje 0. Brem 6, Zwartoog 4, Vlindertje 4. Be Weiströd AAN ALLEN. Even wil ik nog herhalen, dat alle inzendingen 28 N vember in mijn bezit moeten zijn, of 29 November lusschcn 2 en 5 uur in dc Tijdingzaal moeten gebracht worden. 30 November is onze jaailijkschc Ten toonstelling en nu komt de beloofde verrassing. Op December hebben 's avonds van half 7 tot 9 uur ons fe in hel Brongel ouw. Dc voglende tv hoop ik nog Let ecu en ander te 1 tellen over de kaarten enz. mevrouw blansert dank rcer voor dc sprookjesachtige tollen en mevrouw Van santé voor de beeldige pop. Inzendingen ontvangen van«Mari anne Dijkstra, 17 jaar, boeken, speel goed enz.; Hinkc, 8 jaar, schilderijtjes. JANNA MIDDELBEEK, Doelstraat i, heeft een winkel, waaraan voor een tiimnermanneije wat op te knappen valt. Het mag na 4 uur gehaald worden. SPORTG1RL, Klerksieeg 9, vraagt :n sierbandje voor een schortje. FLORA JORDAAN, Nassaulaan nr. 2., vraagt een lapje, gioot genoeg 11 een sigarenkistje te fcekieeden. EMMA POELGEEST, Gen. de Wet straat 38, vraagt een model van een p, om deze zelf te maken. LAKSS AEN (EWtG T Was juist zoo'n roerige dag ge- e; Er waren werklui van de tele foon gekomen om nu eindelijk groot moeder van een telefoon te voorzien» k-n juffrouw Horst had gezegd „Mor gen kunnen we met de lieele wereld :e- lefoneeren." Met de hecle wereld? Neen, dat was niet noodig. Maar wat zou het heerlijk zijn even de stem to hooren van de jongens, van vader, van moeder. Ja, vooral van moeder. En in haar heeie hoofdje duwden vele vrien delijke, goede herinneringen elkaar als 't ware naar voren. Weet je '1 wel, boe lief moeder voor je was, toen je een heele nacht niet slapen kon van de kiespijn? Wat wist ze veel middeltjes 1 Weet je 't wel, hoe trouw moeder je verzorgde, toen je Spaaasche griep hadtr En toen was ze nog niet eens je moeder. Weet je 't wel. hoe ze pleitte bij den onderwijzer, omdat je te laat op school was gekomen en nu een heelen vrijen middag moest terugkomen? Moe der nam de schuld op zich, 't ontbijt was wat over tijd geweest en jij kon het niet helpen! Weet je 't nog? Weet je 'r nog? O, al die vragen, ai die her inneringen. T leken wel warme bloed- golven, die haar oogen prikkelden, die klotsten lege.i haar slapen. Moigec, zou ze praten met moeder. En ze zou zeggen „Vergeef me alles. Maar haai me. Breng me thuis. Verpleegt u mc. Lieve moeder, zorg voor me." Dc omstandigheden hielpen haar» 't Dienstmeisje verscheen dien morgen niet. Er kwam een boodschap, dat zc ziek was. Juffrouw Horst had de han den vol. En oin tien uur verscheen dc dokter reeds. Ilq schreef mediciinen voor en Greet hoorde hem bij 't af scheid nemen tegen oma zeggen „Er kan op gewacht worden. Het kind moet er dadelijk van innemen. Voor den nacht kom ik nog even." „U moet het recept naar den apo theker brengen," zei mevrouw Kuyser tot juffrouw Horst. „Dat zal wel moeten. Maar u kaa toch niet opendoen, als er gebeld wordt. U ziet er toch al zoo moe uit." „Dat ben 'k ook niet van plan. Ik voel me zoo afgetobd van al dat ge- dribbel, dat ik een poosje ga rusten. Ik laat bellen, wie belt. Greet heeft al les om zich heen. Dus gaat u nu maar gauw." (Wordt vervolgd.) Brieveniins Brieven aan de Redactie van de Kin- der-Afdcehng moeten gezonden worden aan Mevr. BLOMBERG-ZEEMAN, v d. Vinnestraat 31 rd. (Ia de ba» gooien zonder aansehei» lenlj Nieuwelingen zijn TREESJE BUR- GERHOUDT, oud 10 jaar, Gen. de Wetstraat 24 zw.ELSJE VAN DER VEEN, Schoterweg 80 rood, oud 10 jaar; LYD1A HARTOG, oud 11 jaar, Schoterweg 1221.; JOIIAN VAN WIS SEN, Dr. Leydstraat 47, Schoten. DINA B. Die kleine, stoute broer Maar je moet altijd denken hij is nog niet wijzer. Natuurlijk is het goed. dat hem verboden wordt jullie zaakjes te bederven. Je was natuurlijk den koning te rijk met je nieuwe jurk. En nu Adriaan nog een mooie blouse. Die moeder is maar voor jullie in de weer. A. B. Hartelijk geluk geweascht met moeders verjaardag. Een boG», hoor. dat het op Zondag valt. Ik vind het heel aardig, dat Janneman ook wat inzendt. APHRODITE. Zijn 2c gipsbordjes al wat opgebleekt? Je kunt je schaatsen al wel voor den dag halen. Als het eoo Aaoraaat «in*» 3»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1921 | | pagina 9