Van onzen reizenden Redacteur De Film-Industrie in Nederland Land-en Tnlnbonw ue HVOiiiuunpe ieerns HAARLEKl'S DAGBLAD DONDERDAG 1 dUN» 1922 DERLE BLAD (Nieuwe reeks.) No. 81 H»t zilveren jubi.eum wan de bioscoop in Nederland. De brand weer,; oor- «eiwitten voorheen en thans. Nöggorath en do bloeccop. De easta Neder- tendsche flimde kronli^f wan de Koningin. AlbertoFrèree. Hollandla on Polygoon De Amstordanwche Film Company. Theo Frenkel. Alexan dra, een nieuwe film van Jhr. A. W. C.van Riemsdijk. Oultache officieren als film-figuranten. ilet was in het jaar 1897, dat bij ®en apedaliteiten-voorstelhng in „Ho ra" te Amsterdam oen van de num mers een „reuzen-succes" had; he' ;was de levende photographie", waar bij madame O 1 i n k a als explicatn- ce" optrad. Heel Ame'erdam trok in die dagen naar Flora om de levende Ïhotographie te zien en madame Olin- a le hooren. Dat was do eerste film, die in Nederland werd vertoond en el- ken avond weer stroomde het publiek naar de Amatels'raat om van dit „achtste wonder" getuige '6 zijn. Dit ia nu dus ongeveer 25 jaar geleden. "Wat een bioscooptheater beteekende wist men 'oen in Nederland nog niet en van de film-industrie had men hier toen zelfs nog geen flauw begrip. N i telt ons land alleen 220 bioscoop-thea ters, hebben wij in Nederland 4 film fabrieken waarvan twee in Haar lem en als wij de groote vlucht sien, die het film-bedrijf in de laagste [aren heeft genomen, kunnen wij ge rust zeggen, dat wij in Nederland pas aan het begin slaan van een industrie, die alle mogelijkheden van ontwikke ling nog in zich bergt. Vijfentwintig jaar I Het zil veren jubileum dus van do bioscoop in NederlandDit leek mij voldoende aanleiding om eens iets in ons blad van de film-industrie, zooals die zich to' heden in ons land heeft ontwikkeld, te vertellen. Wanneer wij de bioscoop-paleizen van tegenwoordig zien, kunnen wij ons nauwelijks begrijpen, dat pas 25 jaar geleden de cers'e film in ons land werd vertoond. Van bijzondere voorschriften tegen brandgevaar wist men toen nog nieta af. D© projectie machines zoo vertelde mij de heer A. Noggera'h stond zoo maar onbe- Echeitud midden in de zaal in een los se houten stellage me1 een groot, groen doek er om heen. En met een glim lach voegde hij er aan toe„Daar moest je nu eens in Amsterdam mee aankomenZe zouden vragen, of je s'apelgek woe!" En toch heeft men onwetend tuur lijk duizenden menschen aan het grootste brandgevaar en aan een paniek met al haar gevolgen blootge steld. Nu bestaan er zeer strenge voor schriften van de brandweer voor de bioscopen. In Amsterdam bijvoorbeeld moeten de cabines, waarin het projec tie-toestel wordt geplaatst van be ton zijn niet alleen maar elke cabine moet een voorportaal hebben, wa alle eleotrische schakelaars voor zaalverlichting en de brandkraan het openen van de sproei-inrichting moeten zijn aangebracht. De cabines moeten bovendien nog voorzien zijn .van 5 sproei-inrichtingen en automa tisch dichtvallende kleppen voor de kijkgaten, zoodat deze kijkgaten on middellijk van het publiek worden af gesloten, zoodra er iete mocht gebeu ren. Een antiguator perst koude lucht op de film om haar koel te hou den en is bes'emd om de vlammen te blueschen, als er onverhoopt brand brand mocht ontstaan. De zoo licht ontvlambare films werden vroeger zoo maar in een houten kast of in een bureau neergelegdnu moeten daarvoor speciaal bestemde ijzeren brandvrije kasten worden opgesloten. Wanneer wij dit alles weten, moeten wij maar niet denken aan het gevaar, waaraan wij vroeger bij de eerste film- vertooningon hebben blootgestaan. Het is wonder boven wonderaltijd goed afgeloopen. Het eenigc ongeluk, dat de Hollandsche film-operateurs hebben gehad, was de brand te Osten- de in de tent van Albert Frères, die uitbrak, terwijl de tent stampvol was. 'Bijna alle films van de gebroeders 'Mullens zijn bij die gelegenheid verlo ren gegaan, maar de tent, was binnen 2 minuten ontruimd, zonder dat per soonlijke ongelukken waren te betreu ren. Wanneer eau» dt geschiedenis van de film-andustric m Nedc-rland mocht .worden geschreven, dan zal de naaim Nöggerath hierin zeker een be langrijke plaats krijgen. De oude heer N°geerath was het, die in 1897 de le vende photograplüe in Nederland troduceerde .hij was het ook, die na het succes in Flora de projectie-machi ne overnam. Nöggerath is het geweest, diie met de kroning van onze Koningin in 1898 de eerste Hlm-opneiaingeai deed in ons land, die in 1907 het eer ste Biosooop Theater in Nederland het be kendo en nog steeds bloeiende theater in de Reguliere Br eestraat in Amsterdam opende en in 1911 voor het eerst een gebouwtje op don Haarlemmerweg inrichtte voor into rieur-opnamen ten behoeve van thea ter-films in ons land. In het begin wenden uitsluitend ac tueel e gebeurteniseen opgenomen. Tot meeat 'bekende door Nöggorath vastgelegde actualiteiten behoorden de kroning, het huwelijk van H.il. de Koningin, de doop van Prin ses Juliana, do ramp van de Berlin de komst der drie Boeren-gene raads in Nederland. Het is om histo rische redenen wel zeer te betreuren, dat deze eerste belangrijke Nederland sche films lui den brand van Flora in Ajugusius 1902 verloren ziiu gegaan. In die eerste film jaren is het ook eens gelbeurd, dat na een zeer geruchtma kende ii moord de heer Nóggerath wist mij niet meer te zeggen welken moord cinematographische opne mingen zijn gemaakt van de begrafe nis der slachtoffers en wel op verzoek van de justitie, die hierdoor hoopte aanwijzingen van de moord:enaare te verkrijgen. De lieer Nöggosath. was ook de eer ste in Nederland die theaferfilme heeft geproduceerdDe meest bekende ls wel die van Oedipus geweest, met Louis Bouwmeester iu de titelrod en mevrouw Man n-Bouweester als locaste, een film, die vooral in dien tijd 1911 zooveel opgang maakte, omdat Bouwmeester en zijn zuster daarin voor het eerst na iaren wear naast elkander ontraden. Een zeer be kende firn \an Nöggorath is ook ge weest Graaf Willem van H-?liand, in welk roeuario voor een groot deel reeds opgenomen tooneelen van het lustrum-feest in Utrecht waren ver werkt en -lal door de prachtige iute dieurs van het Muiderslot vooial veci opgang maakte. Lang heeft het monopolie van Nög- eerath in Nederland echter niet ge duurd. Al zeer spoedig kregen zij con currentie van de gebroeders Mullens, die, zoolang de bioscoop in Nederland bestaat, als AlbertFrères voor al door hun opnemingen van actuali teiten in ons land steeds een uitate kende u naam hebben gehad. Toen wij den heer Albert Mullens vroegen, wat hij ai zoo iu ons land voor de bioscoop in beeld had gebracht, zei hij me lachend.- ..Vraagt u mij liever, wat wij in deze 25 jaar niet kdbfben ge filmd Onze eerste bekende opname was de komst der drie Boerengeneraals te Arnhem. Na dien tijd is er bijna niets belangrijks in Nederland voor gevallen, of wij hebben het opgeno men. En doordat wij, toen er nog geen vaste bioscooptheaters in Nederland waren, met onze tent de kermissen be reisden, is er ook bijna geen plaats in ons land, die wij niet hebben bezocht en waar wij niet hebben gefilmd. Het is nu eenmaal een opmerkelijke eigan- schap vsn bijna ieder mensch, dat hij zichzelf graag in de bioscoop herkent. Daarom vertoonden wij op onze tour née'e meestal ook plaatselijke films, zooals feesten, optochten, wedstrijden, vertrek of aankomst van -oorlogssche pen, enfin, alles wat maar eenigszan» belangrijk was!" De jongeren, dit nauwelijks nog we ten wat een kennis is, zullen zich de tent van Albert Fréres niet meer herin neren. maar wij, ouderen, hebben al len. die „bioscoop" het eerst gezien in de houten tent, waarin eens nog vroeger op de kermissen de meest verwonderlijke goocheltoeren werden vertoond. Want -- wat niet iedier. be kond zal zijn Albert Fréres zijtn de directe afstammelingen van de eens zoo bekende Albert en Basch, die met hun dubbele spiegels overal in den lan- dte sclioone Gaiathea voor boeren, burgers cn buitenlui dieden verdwij nen en weer terugkeeren. Doch toen het wonder der „magie" langzamer hand had uitgewerkt, bood zich daar te juister tijd voor de gebroeders Mul lens dat veel grootere wonder aan de bioscoop 1 Welk eem aantrekkings kracht dat woord alleen reeds op de kermissen voor het publiek had, zal leder zich herinneren, die in dien tijd wel eens in het gedrang heeft ge staan vóór den aanvang van een nieuw programma. Ik weet nog, dat ik eens iu Den Helder bont en blauw ben ge- luti. toen ik ue De Buy ter-l'eesto® i net uot-Jc wilde zien. „Wij hebben met de kermissen de bioscoop voor hel eerst door bet neeie laml gebracht", zei de heer Alhert Mullens mij niet zonder trots. „Eu wij hebben niet alleen heel ons land door reisd, ook Belgie, Luxemburg en een groot deel van Noord-Frankrijk. Iu TJUö hebben wij ook voor het ecöst de .sprekende films" een combinatie van film en puonograal vertoond, in Nederland. Ook ue gekleurde li-ms hebben wij in Nederland geïntrodu ceerd o.a. van de bollenvelden, van bloemen en verschillende kijkje» in Nederlandl" De heer Albert Mullens heeft zicli uit de firma die in Haarlem vooral ook bekend is uit den tijd, toen zij in de Kroon haar bioscoopvoorstellingen gaf teruggetrokken, sinds hij di recteur is geworden van liet Grand Theater in Amsterdam. Zijn hroer in Den Ilaag staat thans aan het hoofd van do bekende Film-Maatschappij, die in het bijzonder door haar btjdru- gen aan het Neder!andsche bioscoop journaal bij ons publiek een zoo goe den naam heeft. Theater-films hebben Alberts Frères in verhouding van an dere maatschappijen woung geprodu ceerd. Da heer .'toert Muliens noem de mij- het Heertje van Zandvoort" a.s een komisch.; film, die in de eerde j -ren van de bioscoop veel opgang heelt gemaakt en van dt dramatische films, die zij handen ge produceerd: Sic Transit, welite bij het publiek volgens den lieei Mui len» een groot succes moet hebben ge had. Lioe groot de invloed van de lieerea Nöggeraih en de gebroeders Mullens ook op de ontwikkeling van de film industrie in ons land moge zijn ge weest, de productie van de eigenlijke theater-films, nam pas een grouto vlucht na de oprichting van de H o 1- landla Filmfabriek in Ne derland. De Hollandia Film Fabriek hoew el oorspronkelijk bestemd voor het vervaardigen van weten chappc lijk© films, heeft door z.jn inrichting o.a. door het bezit van een eigen atelier de Hollandsche film-indus trie op een ander peil gebracht. Zij heeft zich, in navolging van buitcn- landsche filmfabrieken uitsluitend toe gelogd op het vervaardigen van thea ter-films. En daarmee veel succes ge had. Haarlem neemt dan ook èn dooi de. Hollandia Filmfabriek èn door de Polygoon, welke laat;te fabriek zich meer toelegt op het produceeren van films van paedagogische waarde voor schoolgebruik en volksontwikke ling, een zeer bijzondere plaats in. De Haarlem sche Film-industrie wil ik echter bewaren voor twee afzonder lijke artikelen, om in dit nummer al leen de maatschappijen buiten Haar lem te behandelen. Naast de Hollandia Film Fabriek is de Amsterdamsche Film Company onder leiding van den heer Theo Frenkel wel de be langrijkste voor het vervaardigen van dramatische films hi Nederland: De directeur, de heer Theo Frenkel, is door den oorlog feitelijk in ons land „aangespoeld". Hij had zich re<ds ja ren lang als regisseur op het film-ter rein bewogen, ma-ar was tot 1914 al tijd in het buitenland werkzaam ge weest. Van zijn moeder onze be roemde tragedienne, mevr. Theo Mamn-Bouwmeester heeft hij het looneeihloed; zijn regisseur-gaven ont wikkelde hij in Engeland, Frankrijk en Duitscliland, waar hij als hoofd regisseur achtereenvolgens bij Char les Urban, bij Pathè in de ateliers te Nizza en Brighton en bij Mes ster in Berlijn verkap am is geweest. Toen kwam de oorlog, die hem In 1914 naar zijn oude vaderland terugvoer de, waar hij al heel spoedig de Am sterdamsche Film Company oprichtte. De films van Theo Frenkel zijn in Holland zoo populair, omdat de hoofd rollen bijna altijd door bekende Ne- derlandsclie art Eten. worden gespeeld. Het publiek ziet gaarne op het doek tooneelspelers en tooneeispeeisters, die het kent. Theo Frenkel heeft zich herhaaldelijk de medewerking verze kerd van zijn moeder, mevrouw Mann- Bouwmeester en zijn niet mindei be roemden oom Louis. Verder hebben Lilly en Frits Bouwmeester, Coen Hïs- sink, Mien Duymaer, Co Balfoort, Herman Schwab en ook Eduard Ver- kade in De Duivel herhaaldelijk voor de films van de Amsterdamsche Film Company gespeeld. De meest be kende fums, dit de heer b'rer.kel deze jaren heeft gebracht, zijn wel Men- schenwee/Helleve eg, Het wrak in de Noordzee, Le- vensschaduwènen Vaai Riems dijk'» Proüomo, voor welke laat ste film de toenmalige leden van het Nederlandsch Tooneel met louis en Theo Mann-Bouwmeester aan het hoofd zijn opgetreden. De heer Frenkel werd echter altijd gehandicapt door het gemis aan een eigen atelier. De meeste interieur- opnamen gescliiedden in vlug in het Stadion in elkaar getimmerde open salons, keukens en cabarets, waar door de wind lustig heenblies, zoodat Je binnenkamers soms 'de haren zag „waaien" en de kleeren „wapperen". De grootscli opgezette plannen om een eigen film-fabriek met ruime ateliers en toebehooren bij Amster dam te bouwen moesten om de hooge kosten steeds weer worden uitge steld en het is dan ook zeer de vraag of van deze plannen in de toekomst nog iete zal komen. Maai' voorloopig heeft de heer Frenkel atc-liers in Hol land niet meer noodig. Hij is er in geslaagd de ateliers van de J a f a in Bahelsberg bij Berlijn te huren en kan thans met alle middelen wer ken, die hij als artistiek leider be hoeft. De eerste film, die hij thans in de ateliers in Duitscliland heeft opgenomen, is Alexandra, een scenario van Jhr. A. W. G. van Riemsdijk, dat uit een onlangs door dezen tooneel schrijver voltooide nog niet uitgegeven roman is ont worpen cm uitgewerkt. Voor dit torn werk Alexandra zijn de verschil lende scenes behalve dan In de ateliers te Berlijn genomen in het Reuzengebergte, in Polen en te Lon den. De hoofdrollen zijn gespeeld door Paul de Groot, Coen HJssink en Margit Barnay, een kleindochter van den beroemde Duntsdhen tooneel spe ler Ludwig Barnay. De heer Frenkel toonde mij eenigo foto's van Alexandra en hot viel mij onmiddellijk op, hoo uitstekend ver zorgd en luxueus de door den archi tect Rochus Griese ontwerper en in gerichte interieurs van deze film er uit ziein. En ook, welk eon expres sief, mooi kopje de vrouwelijke hoofdpersoon Margit Barnay heeft Op mijn vraag, of liet filmen in DuitsciLand veel goedkooper is dan in Holland, antwoordde de heer Fren kel.- „Volstrekt niet! Hel is daar bij Berlijn ongveeer even duur werken, als hier. Ik zou dan ook veol liever in Amsterdam de verschillende inte rieur-opnemingen hebben gedaan, maar ik moest noodgedwongen wel naar Duitechland toe! Daar vond ik alles, wat ik. noodig had! Ateliers en ook figuratie! Er bestaat daar in Berlijn een liecle film-kolonie, maar een bestaan geeft het vak slechts aan weinige! Het is vrij wel honger lijden, omdat er veel te veel zijn. Meestal zfijn het gewezen officieren! en vele dames uit de hooge kringen, die zich in salons gemakkelijk weten te bewegen, een chique garderobe hebben en coetuums en toiletten we ten te dragen. Gewezen majoors en kapiteins kwamen mij soebatten, of ik hem in mijn film kon gebruiken, desnoods als bediende! Dan merk je pas goed, hoe de oorlog daar alles ondersteboven heeft gegooid!" J. B. SCHUIL Stadsnieuws ZENDINGSDAG. De commissie tot het onganiseeren van den Zend&ngedag van de Classis Haarlem der Gereformeerde Kerken, deelt mede, dat den ZendJngsdae ge houden wordt op Woensdag 21 Juni a.s., in het park van het Brongébouw te Haarlem. Sprekers zijn de predikanten W. BreukelaareH. MocMmnzen J. Boer- kooJ. BoumaD. Bakker em J. D. Witeleraga. DIENSTPLICHT. Onderzoek van verlofgangers. De Burgemeester van Haar lem nwiaktobekeno, dat bet onderzoek van de in bet verlofg.in.gerwogirtcr dezer ge meente ingeschreven verlofgangers der landmacht zal worden gehouden te Haar lem in de Infanteric-kazorne (soldaten - cantine) aan den KoulenboPn op: Woensdag, 21 Juni 1922, 's voormiddag? 8.80 uur, over de verlofgangers der lich ting 1916, wier namen aanvangen mot der letters A of E; Woensdag, 21 Juni 1922. 'e voormid dag» 9.15 uur, lettors C to*, en met G; Woensdag, 21 Juni 1922) 'e voormid- dags 10 uur. letter H. I cf J; Woensdag, 21 Juni 1922, 'e voormid dag» 10.45 nur, letter K of L; Donderdag, 22 Juni 1922, 's voormid dag® 8.30 uur, letters M tot en met P; Donderdag, 22 Juni 1922, "'s voormid- dags 9.15 nur, lettors Q tot en met 5? Donderdag, 22 Jon' 1922, 's voor mid dags 10 uur letters T tot en met W; Donderdag, 22 Juni 1922, 's voormid dags 11 uur lettors X, ÏJ of Z; en op Donderd'ag, 22 Juni 1922, voormid dag» 11.30 letters A tot en met Z. Aam bet onderzook behoeven alleen deel te nemen de verlofganger» der lich tingen 1916 en 1920, van de lichting 1920 alleen voor zooveel betreft de verlofgan gers behoorende tot de bereden artillerie en tot de Maart- en Apnil-ploeg der ca valerie. Aan bei onderzoek behoeft voorts niet te worden deelgenomen door hen, die hun eerste oefening nog niet hebben volbracht, en voorts niet door de verlofganger», die: a. in bet loopende jaar, vóór den dag, hierboven als dag van ondersoek aangege. ven, in werkalijken dienst zjjn geweest uit andoren hoofde dan voor straf; b. bestemd zqn ia het kwpende jaar voor berhallngiionfeningen !n werkeljjken dieuBt to komen. c. elder» wonen dan in Nederland, Bel gië, Hannover, West/alen, Oldenburg of de Rijnprovincie; d. zich buitenrfandg bevinden tot uit oefening van do buitenlandsche zeevaart '.bieronder niot begrejieu de zeevisacherij buitenslands); toestemming hebben verkregen het ondersoek in de maand November of De cember van bet loopcnde jaar te onder gaan. NAT. CZRR. GEHEELONTHOUDERS- VEREEN1GING. In de groote 2aal van het gebouw „Het Blauwe Kruis" belegde de af- üeeling Haarlem van de Nat. Chr. Geheelonthouders Vereen iging een openbaren propaganda-avond, a ie niettegenstaande de warmte, nogal druk bezocht was. l>e voorzitter, de heer W. P. J. Over- nicer, opende de bijeenkomst op de gehruikelijike wijze, waarna hij een openings rode uitspaak en aan de Man dolineclub ,Con Ainore" («liiecteur de lieer Joli. Court) een woord van dank richtte voor de bereidwilligheid, de:en av;nd met muziek op te luiste :n. De heer J. Weber, uit Amsterdam, verkreeg hierna het woord voor het behandelen van zijn onderwerp. ,.0n- e roeping". Dc lieer Weber meende, dat iedere Kristen geheeld thouder mo=st zijn. Iedere (Jirisien is geroepen m ri den. De christen, die dat niet doet, verstaat ziju roeping niet Het aan tal geheelonthouder» moest in Haar lem eigenlijk zóó groot zijn, dat het niet noodig moest wezen, dat er iemand uit Amsterdam moest komen, om de menschen toe te spreken. Wie geen geheel onthouder is, mist de lief de van Jezus Christus dr*«« werd ge '..en met hen, die uit steur nog de gewoonte hand haven, om zijn gasten uit zoogenaam de beleefdheid een glaasje te presen teeren; die zich niet een bruiloft kun nen denken zonder eon jlaasje wijn. Van een dusdanige bruiloft komt im mers niets terecht! Men wil wel de „onfatsoenlijke" dranken, ails bran dewijn, jenever en hier, weren, maar met de „fatsoenlijke" dranken, waar de cognac nog onder gerangschikt wordt, zei spreker, maar die men- sclieoi worden door het gebruik van die „fatsoenlijke" dranken toch on fatsoenlijk dronken Het is de dure roeping van den Christen, te redden. Voreanigingen, die niet reddend optreden, zijn on herroepelijk ten doode opgeschreven. De dronkaards en de jnatigaeidedrin- kers moeten gered wordeiw-door een persoonlijk getuigenis; een doordrin gend getuigenis, een getuigenis met iiefde en met den Heiligen Geest. Eike Ghristen-gebeelonüiouder. al is hij nog zoo eenvoudig, kan een levend getuigenis geven. Spreker zou wen- scben, dat alie evangehsaiiearbeiders, alle predikanten en alle ouderlingen en diakenen geheel-onthouder6 wa ren. Wat zou dit prachtige voorbeeld een zegenrijk gevolg hebben! „Geen Kerkeraad", zei spreker, „onverschil lig van welke gemeente, heeft het recht een dronkaard onder oensuur te stellen, als niet alle leden van dien K (c'keraad zelf geheel-onthouders zijn. De aloohol is een drank van de heil Geem Christen heeft het recht, dit derfelijke vocht, dat zooveel ellende in de wereld veroorzaakt heelt, de hand te reiken, De Christen in de eerste plaats moet met de kracht der eerlijke overtuiging uitroepen: „Weg met dat vocht!" De heer Weber brak liier zijn rede af, om aan de Mandolineclub „Con Amore" gelegenheid le geven, eenige nummers ten gehoore te brengen, wat zij zeer verdienstelijk deed. Eén dank baar applaus viel haar- dan ook ten deel. Ook mejuffrouw N. C. Boxen, uit Amsterdam, die een paar mooie liede ren zong, werd hartelijk toegejuicht. Na de pauze vervolgde de heer We ber zijn met veel aandacht gevolgde rede. De bijeenkomst werd op dc gebrui kelijke w ijze gesloten. re wegen met aanvankelijk succe* naar werk gezocht. Onder meer zijn wij ons gaan toeleggein op nieuwbouw van kleinere vaartuigen, waarvan er op dit oogenbük reeds twee zijn afga Jeverd. Uitzicht bestaat, dat dit onder deel van ons bedrijf zich zal kunnen ontwikkelen. De nieuwbouw zal aanvankelijk nog op bescheiden schaal worden uitge. oefend, ten einde zoo weinig mogelijk kapitaal daarin te behoeven vast U leggen. Van de rekening reserve voor daver, se verplichtingen is een belangrijk bedrijf vrijgekomen, doordat eenigt verplichtingen zwaarder waren inge zien, dan zij inderdaad zijn gebleken zijn em het is hieraan te danken, dof de a 1 ge ineen e exploitatierekening een voordeelig saldo aanwijst van 142.404 (v. j. 1.325.572), waardoor het totaai credit der winst- em verliesrekening 142.419 bedraagt. Nu de zelfdokking van het 14000- tane dok vlot van stapel is geloopcn, me en en wij one ditmaal van eem dota* tie aan het dok- en vernieuwingsfonds te kunnen onthouden, doch de nor male afschrijvingen vereischten een bedrag van 141.606. Voorgesteld wordt het saldo der winst- en verliesrekening tem bedrage van 813 op nieuwe rekening over te boeken. (Het vorig jaar werd 15 di vidend uitgekeerd.) Financiëele Berichten ROOCD OKMAATSOHAPPIJ SOERABAJA. Aan het verslag over het boekjaar 1921 is het volgende ontleend: Verschillende omstandigheden, die in het begin van het verslagjaar niet kondein worden voorzien, zijtn oorzaak, dat het resultaat over het afgeloopen boekjaar ver achterstaat bij dat over 1919 en 1920. Ten gevolge van de met succes be kroonde cn wegens overstelpende druk te uitgestelde zelfdokking va» liet 14000-tans dc4, was dit laatste ruim 4 maanden buiten bedrijf. Heerschte er in 1919 en 1920 in de haven van Soerabaja een buitenge woon drukke scheepvaart, deze thans tot ongeveer 1/3 teruggevallen. Intuasclien hebben wij ook op anüe.' LEN MIDDEL TEGEN MOND- ÉN KLAUWZEER. Vereoheaen i» het officieel Pruisische Begeer lagsrapport over het middel van J. den Berg togen mond- en klauwzoer. Het is opgemaakt door Dr. Ernst Puop- pel, Polizoi&rzt, Gerichtiicher S&chver> «tandiger bei don Laadgerichten I„ II IJTf u. beim Kaminergericht. De conclusion er van luidden: Uit de prooven met het betreffende pro- phylactisohe en geneesmiddel tegen mond- klauwzeer en uit hot verloop derzelv« moet naar myu meening het volgende wor den geresumeerd, indien men aich houdt aan de richtsnoeren, die het xijksdeparte- ment voor gewondheid voor het onderzoek van ehemo therapeutische geneesmiddelen hoeft gegeven: L Projdiylactische werking in ruimen n kon het middol op grond van de klini- eohe proeven niet ten volle worden toege schreven, oindat van de acht dieren, die oorai behandeld rijn, vier mondzeer kre- ■en, wa&rl' i "Chtcr niet uit bet oog w&g worden verloren, dat deze vier dieren eleehta tweemaal vooraf waren behandeld fen het middel reeds een week voor bet aanbrengen van de iafeettedieren hadden ingekregen. Propyhlactiscbe werking ia engeien rin moei het middel in alle omstandig heden worden toegekend, omdat van do dieren, die vooraf me: het middel weraeu behandeld, drie geheel van de ziekte verschoond bieren, een atypisch, dus twijfelachtig, ziek werd. Dit waren dc dieren, die viermaal vooraf waren be handeld en het middel nog hadden be komen op den dag dat de eerste infec tiestier was aangevoerd, daar voorts de ziekte bij de overige van te voren be handelde dieren een zeer snel en uiterst zachtaardigen loop nam en de hoeven de behandelde dieren in het geheel niet ziek ivcnden. 3. Genezende werking moet het middel in den meest uitgebreiden zin en hooge mate worden toegekend. Met alle tol dusver uitgevonden en beproefde mid delen tegen mond- en klauwzeer zijn der gelijke schitterende resultaten tot dus ver n'.et bekend gewordeD, zooals het middel in discussie bij het boven be sproken onderzoek heeft getoond. Niet slechts, dat bij ce meeste daar mee behandelde dieren, nadat zij ziek waren geworden, en zeer zwaar ziek wa ren in doorsnee na 3 of 4 dagen een opmerkelijk snelle terugkeer der gezond heid, een dito daling van de lichaams temperatuur tot de normale, verbetering van de werkzaamheid van hart en lon gen, zeer levendige eetlust ea daar mee met de oogen waarneembaar toe nemen van het gewicht te constateeren ren, ook dc ziekelijke veranderingen den bek, aan de boeven en uier; ge nazen, bijna steeds in 23 dagen, bij enkele dieren m één dag, terwijl de die ren, die, nadat zij ziek waren geworden niet waren behandeld, op den dag, dat zij geslachv werden, dus 20 dagen na dat zij ziek waren geworden, zwaar te lijden hadden onder de ziekte en hare ge volgen en volkomen en decadence waren geraakt. Kerk en School NED. HERV, KERK. Beroepen te Oud-Alblas ds. J. J. van der Pol. ie Ooltgensplaalte Hcogmade ds. D. Jacobs tc Nijkericerveen. GEREF. KERKEN. Beroepen rt Spijkenisse <ie heer F; A. den Boeft, Aand. te Gcrinchem; te Maarssen de heer B. M. Alkcma, cand. te Apeldoorn; te se Exlocrmond de heer W. A. Wier- singa, cand. le Kampen. Feuilleton (Naar het Anierikaansch) van JACK LONDON. EO) HOOFDSTUK L. In de laatste vier en twintig uur is er veei gebeurd. Om te beginnen had den wij gisteravond in de tweede hon- de wacht bijna den hofmeester ver loren. Door de tralies van den ventila tor etak een der muiters een mes in de zakken met meel en sneed ze go- heel open. In do duisternis rolde het meel onbemerkt op het dek. Natuurlijk kon de man in den ven I tilator niet door de leege zakken heen xien, maar hij loste opgoed geluk at ©an schot, toen de hofmeester op zijn klepperende muilen voorbijging. Gdukkig raakte de kogel hem niet, maar hij ging zoo dicht langs zijn ge-1 zicht, dat zijn nek en hals werden ge- echroeid. In de eerste wacht hadden we een andere verrassing. Tom Spink kwam I naar mij to», toen ik vooraan op de kampanje stond. Hij zeide mei een be vende stem: -- .Meneer, zij zijn gekomen. Wie? vroeg ik scherp. Zij, antwoordde hij klappertan dend. Die bij kaap Hoorn op ons schip gekomen zijn, meneer, de urie verdronken matrozen. Zij staan daar op ©en rij hij het roer. llo© zijn z© daar gekomen? Als toovenaars zijn ze er mis schien heeugevlogen, meneer. U hebt hen niet zien voorbijgaan, wel me neer? Neen, gaf ik toe. Zij zijn mij niet voorbijgegaan. De arme Tom Spink kreunde. Maar daarboven hangen touwen, waarmee ze van den bezaansmast tot den jiggerbooin kunnen komen, voeg de ik er bij. Zend Wada hierheen. Toen Wada mij had afgelost, ging ik naar achteren. Daar stondeu op een rij onze drie vreemdelingen met ae topaaskleurlge oogen. Zij brachten onverstaanbare klanken voort, die blijkbaar vriendelijk bedoeld waren. 1 En zij staken hiin honden uit met do palmen omhoog, als een onmisken baar toeken, dat zij met goede bedoe lingen kwamen. En ieder op zijn beurt nam de pet af en legde mijn hand even op zijn hoofd. Dit beteekende on getwijfeld een aanbod van hun dien sten en dat zij mij ais huil meester be-1 schouwden. Ik knikte. Men kan niets zeggen te gen menschen, die onze taal niet ver staan. Tom Spink's gezicht drukte een zwij gend protest uit, toen ik Louis beval hen mee te nemen naar beneden en hun dekens te geven. Ik trachtte liun door teekens te be duiden, dat zij moesten gaan slapen, en zü knikten dankbaar, aarzelden en wezen toen op hun monden cn wreven hun magen. Verdronken menschen eten niet, zeide ik lachend tot Tom Spink. Ga naar beneden en bewaak hen. Geef hun flink eten, Louis, zooveel ze wil len. 't Is een goed teeken, dat ze voor uit niet veel meer hebben. Na verloop van een lia!f uur was Tom Siiink weer terug. Nu, hebben ze gcge.en? vroeg ik hem spottend. Maar hij was niet overtuigd. De groote hoeveelheid, die ze gegeten had i den, kwam hem verdacht voor en hij had ook wel eens gehoord van spo ken, die lijken op kerkhoven verslin- j den. Dat deze mannen aten, was dus nog geen l-' vjs, dat ze levende men- j schen waren. De derde gebeurtenis had van mor- gen om zeven uur plaat» De muiters wcnschten te onderhandelen; en toen Neus Murphy, de Maltezer en de on vermijdelijke Charles Davis beneden mij op het hoofddek stonden, leken 1 hun gezichten mager en grauw. De honger was mijn groote bondgenoot geweest. En inderdaad, toen ik met Margaret naast mij daar op de uit gehongerde schelmen neerzag, voelde ik mij zon sterk. Wij waren nu ook niet meer zoovee', muider 111 aantal dan zii- De drie deserteurs, bij onze negen geteld, maakte twaalf, terwijl de muiters nu slechts nog twintig tel den. En van deze niös.i Beit Rhine zeker wel in een treurige» toestand verkeeren, terwijl er ook-vele zwakke lingen onder hen waren als Sundry Buyers, Nancy, Larry en Lars Jacob sen. „Nu, wat wil je?" vroeg ik ,,lk heb niet veel tijd. Het ontbijt 5s klaar en wacht op ons." Charles Davis trad vooruit om te spreken .maar ik kwam hem voor. „Met jou wil ik nieta te doen heb ben, Davis. Tenminste nu niet. La ter. voor doe reddbank, waarmee je mij de halve reis door voreeld hebt, mag je spreken. Em vergeet niet. als iWI? tijd komt, dat ik dan ook een woordje te zeggen xal hebben." Weer begoiï hij, maar dilmaa» verd hij verhinderd door Nteua Murphy. „Och, lioud je bek. Davis." snauw- de de man, „of ik zal ham voor je sluiten." Hij keek naar mij op. „Wij j wensdien weer aan C werk te gaan. dat wilden wij zeggen." „Dat is niet de ïmuuer om er om te vragen," antwoordde ik. „Meneer," voegde hij er haastig bij. „Zoo is liet beter," verklaarde ik. O meneer, laat ze hier toch niet komen, fluisterde Tom Spink mij haa, tig toe. Paai is het met oils gedaan. En al zouden ze 11 en de anderen ook niets doen, mij zouden ze don. een of anderen donkeren nacht wel over-, boord gooien. Zij zullen mij nooit ver geven, meneer, dat ik met met hen mee Wilde doen. Ik stoorde mij niet aan hem en wendde mij tot Neus Murphy. Er is niets beters dan aan t welk te gaan, wanneer men dat zoo gaarne wil. Laat bijvoorbeeld de zeilen maar, eens hijschen om uw goeden wil to toonen. Wij zouden liever eerst eten, me neer, was ziin tegenwerping. Ik heb liever, dat je eerst de zei len hijECht, was mijn antwoord. En je inoogl het nu wel terstond onthou den, dat wat ik vvjl, wet is aan boord van dit schip. Neus Murphy aarzelde en keek den Maltezer vragend aan. Die dacht een oogenbük 11c. alsof hij zijn krachten berekende, terwijl hij naar boven keek. Eindelijk knikte hij. Goed, meneer, zeide Murphy. Wij zullen het doe:' maar k m er onderwijl niet tets gekookt worden Jn <ie kombuis? Ik schudde bet hoofd. Dat was mijn plan niet, en ik wil het niet veranderen. Als alle zeiiep geheschen en alle raas gebrast zijn ea die heele rommel daar opgeruimd is, dan zal jullie \oedsel voor een goed maal worden gegeven. Je behoeft je niet te bekommeren om het brikzeil of de krutsbrassen. Zooveel zullen we je werk verlichten. Toen ze ia het want klsnuaen, bleek het, hoe ellendig zwak zij waren, som migen waren er zelfs niet toe in staat. Do arme Sundry Buyers drukte voort durend de handen op zijn buik cn Nancy's gezicht had nog nooit zoo'u sombere uitdrukking vertoond, als toen hij het bevel van den Maltc-eer gehoorzaamde en naar boven klom om het kruismarszeil los le maken. Ik herinner mij nog een aardige grap, die voorviel bij het hijschen van de bovcnkruiszeilra. Het Was een moei lijk werk voor hen. Lars Jaoobeen, hinkend op zijn tweemaal gebroken been. Sundry Buyers, Tony de Griek, Bombini en Mulligan Jacobs werkten aan he< windas. Neus Murphy hield het touw vast. Toen zij van volkomen uitputting even rustten, viel Murphy's blik toe vallig op Chariea Davis, den eenigen mam die van het begin der rel? af niet gewerkt had en die nu ook niet werkte,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1922 | | pagina 7