HAARLEM'S DAGBLAD Van onzen reizenden Redacteur Bij Rika Hopper. Rubriek van den Arbeid filnsenlanii Feuilleton Buiten de Wet WOENSDAG 10 JANUARI 1923 TWEEDE BLAD (Nieuwe reeks.) No. 121 Toen ik bij mevrouw Hopper kwam in haar gezolhgo woning op den Admi raal de Ruyterweg was zij druk bezig met den administrateur van haar jubi leum-tournee, Joh. Kaart, en den regis seur van „Opstanding", Jacques van Hoven. RIKA HOPPER ALS DE „WRAAK". i(Hebt u nog even tijd, mijnbeer Schuil? U weet niet, wat er allemaal voor zoo'n tournee komt kijken!" en met haar agenda in de hand ging zij, levendig en opgewekt, door met haar besprekingen met den heer Kaart. ,,Dus dan naar Gorkum en den volgenden dag Eindhoven? Ja, dal is goed! Je denkt nog om de abonnementen, Kaart; Heb' je nu het adres van mevrouw., eb., ja juist! En teeken even aan voor dö voor stelling te AmsterdamU hebt nog •nel 'n oogenblikje, meneer Schuil?" Ik moest dien middag haar nog ette lijke malen de verzekering geven dat ik niet gepresseerd was, voordat wij rustig aan den haard tegenover elkander zaten, beiden „gereed voor het interview". Maar een gewoon interview is hot gelukkig niet geworden, al zat ik dan ook met mijn notitieboekje en een potlood In de band. Voor een droog vraaggesprek mevrouw Hopper te levendig, te geani meerd. Bij een artiste als Rika Iloppei vergeet je langzamerhand, dat je „vooi de krant" gekomen bent. Ite heb,de her innering meegenomen aan een gezellige i.tea" bij een charmante, gccstigo gast vrouw, die een paar uurtjes allergenoege- lijkst met mij over haar kunst en het tooneel heeft gesproken. „Ach ja, het is een heerlijk beroep, dat van ons en als ik opnieuw moest beginnen, zou ik wccr*bij het tooneel gaan!" zei mevrouw Hopper in den loop van ons gesprek. „Je lijdt geen sleur- leven, het is geen bestaan van eiken dag 'hetzelfde! Onze kunst is zoo veelzijdig, maar zij is moeilijk, buitengewoon moei lijk! Sommigen meencn, dat zij al kome die kunnen spelen, als zij zich maar met. eenige gemakkelijkheid op het too neel kunnen bewegen! Alsof de kunst van het tooneel niet oneindig veel meer eischtl Bij elke rol ik bedoel natuur lijk een belangrijke rol sta je weer voor iels geheel nieuws, moet je de psyche van een ander mensch bestu- decren en naar buiten brengen. Dat maakt onze kunst zoo interessant, zoo veelzijdig en zoo mooi! In je werk vind je vreugde cn genot Ik zag baar eens aan, toen zij mij dit fceide en ik voelde, hoe dit alles uit haar hart kwam. Voor mevrouw Hopper is het tooneclspelcn een levensbehoefte; zij zou het niet kunnen laten. Wanneer zij voor een rol iets voelt, geeft zij er zich ge heel aan. Ik denk hier aan haar Mar guerite in „Vriendinnetje" van Brieux, aan haar Nora van Ibsen en vooral aan Maslowa in Opstanding, waarin zij thans jubileeren zal. „Toen ik het plan opvatte om mijn vijf en twintigjarige looneclloopbaan te herdenken," zei ze, „heb ik dadelijk na tuurlijk aan Maslowa gedacht. Er gaal van het werk een opvoedende kracht uit. Ik vind het heerlijk, deze vrouw, die door de zonde tot de loutering komt, te spelen. Oorspronkelijk had ik Opstan ding in de bewerking van Henn Ba- taille willen geven, maar Het Schouw- tooneel heeft het in handen en wilde het niet afstaan. Toen hoorde ik toe vallig van eenige vrienden in Parijs, dat Antoine Curry', een jong, Fransch letter kundige. een nieuwe bewerking van Op standing had gemaakt Ik heb mij dade lijk in verbinding met hem gesteld en hem na lezing van zijp eïuk toestemming gevraagd het te moger. vertalen. De be werking van Curry stel ik boven die van Bataille, omdat de val de verwording van Maslowa, veel meei is uitgewerkt. Het werk van Curry is veel mindci fragmentarisch dan dal van Bataille. Bij Bataille zien wij Katucha na het tooneel bi; de tantes pas weer terug als ge vangene. Van haar verwording hooren; wij allccD maar spreken in het too neel van de jury. Curry echter doet ona getuigo zijn van haar diepen val er. geeft dc tragiek van haar leven in zon de. Ook hei zieleproces, dat Nekludoff ondeigaal, wordt dooi Curry in een zonderiijk bedrijf veel meer uitgewerkt dan bij Bataille. Hierdoor wordt het eer vergeestelijkt. De laatste 3 tafercelcn spelen als bij Bataille in de gevangenis, in de infirmerie en op ;>tation in Siberiöl eoi u mij vraagt, van welke soort rollen ik het meest heb gehouden, zou ik zeggen van alle rollen, waarin te spelen valt. Ik haat de „society-la ches" ronder ecnig fond op het too neel. Ovei het algemeen hddt ik al het onbelangrijke werk. In een stuk te spe len als P e g g y m'n kind bijvoor beeld vond ik een gruwel! Om al het onbelangrijke werk dai wij te spelen kregen op het Lcidsche Plein in periods RoelvinkVerkade, ben ik van he- Neêrlandsch weggegaan. Het is vol trekt niet noodig, dal een rol groot s om je er met hart en ziel aan te go- •en. In Londen en Parijs vac Dickens bijvoorbeeld heb ik de „wraak'! gespeeld, een rolletje van misschien geen 4 bladzijden schrift, maar een héér lijke speelrol. Ik was in dat stuk een furie, die het volk in de revolutie moest vuren en :k was toen zóó geschminkt, dat zelfs de leden van den Raad Beheer mij niet herkeuden. Sterke Teelxollen als de struisebe meid in Hein Roekoe van Fabricius, of Clara in Van Riemsdijk's Mea Culpa, de vrouw Bernstein's Het Geheim hebben altijd mijn volle liefde gehad, maar niet der de zoo fijn psychologisch genuan ceerds rollen in de werken van mevr. SimonsMees, Ibsen of Björnson. Ook koningin Louise in Vorstenschool, een rol, waarin zoo veel door de speelster gelegd moet worden, waar je zelf moet mee-scheppen. heb ik met hcei veel plezier gespeeld. En niet tc verge ten Badcloch in den Gysbreght, een heer lijke rol! O, ik houd zoo veel van Von del Verzen zeggen is mij altijd weer een g-cnotl Onze Hollandsche taal is zoo god delijk mooi, maar er wordt, helaas zelfs op het tooneel dikwijls zoo crbarmtljik leelijk gesproken. Daarom vind ik stem- vorming ook één van de eerste eischen voor het tooneeL Onze acteurs en actri ces moesten veel meer doen voor de cul tiveering van hun stem. Ik neem nog al t-ja zangles cn doe geregeld aan stem oefening om mijn spreekstem jong en mooi tc houden. Daardoor is het mij ook mogelijk mijn adem en mijn stem onder aile omstandigheden te bcheerscken. Be halve bij Royaards doet men bij ons wei nig of niet aan adcmrcckniek on adem- behecrsching. En toch is dat voor het tooneel zoo noodig. Ik heb eens Maslow met een zware angina cn bijna zonder stem moeten spelen en ik heb er mij doorheen kunnen slaan enkel door heel den avond met hooge resonans te spre ken!" Met groote yerecring en warme liefde sprak mevrouw Hopper mij over haat moeder. Toen wij voor haar portret ston den, zei ze mij „Van haar heb ik mijn liefde voor het tooneel. Mijn moeder was een zeer intelligente, hoogstaande vrouw, die zich veel op sociaal gebied bewoog. Als meisje woonde zij in Groningen en was zij bevriend met Mina Kruseman en Elisa Baart. Haar ideaal was altijd naar het tooneel te gaan, maar de gedachte alleen, dat,een juffrouw Casimir op de planken zoii verschijnen, bracht de hcelc familie in opstand. Men stond toen nog zoo heel anders tegenover het tooneel als tegenwoordig. Maar wat zij miet heeft kunnen bereiken, heeft ze mij, baar kind, altijd tocgewcnscht. Ik hoor haar nog vertellen, hoe zij eens bij het huisbezoek van den dommé bij mijn wieg had gestaan cn tot den predikant had gezegd „Dominé, ik hoop, dat dat kind zich nog eens aan de kunst zal geven!" Zij is er gelukkig hcei lang getuige van geweest. Altijd, als ik speelde, was mijn moeder in dc zaal. Zij had een vaste) plaats in een der beitudc.iKgcs van den Stadsschouwburg en zóó waren ze er bij het Ncêrlandsch aao gewoon mijn moeder in de zaa] te zien, dar De Leur soms wachtte met beginnen „omdat ma Hopper nog niet in haar loge zat!" Toch was het oorspronkelijk niet het plan, dat ik voor het tooneel zou wor den opgeleid. Op school moest ik i9 Amiterdam als kind eens voor den wethouder van onderwijs, Jhr. Van Lennep, een liedje zingen. Ik heb dat blijkbaar nog al goed gedaan, tenmin ste mijnheer Van Lennep drong er bij mijn ouders op aan, dat ik mijn s verder zou ontwikkelen. Voor het con servatoire was ik toen echter nog te jong en ik ben tenslotte op de tooneel- sckoo] terecht gekomen. Zoo is er du; geen zangeres, maar een actrice uit mi. gegioeid 1" RIKA KOPPER ALS BADELOCH. Dat mevrouw Hopper een actrice is met temperament, weet ieder, die haar meermalen heeft zien spelen-. Dat tempe rament beeft Gor Schulze eenj een bloe dende wond en eenige figuranten den doodschrik op het lijf gejaagd. Zij was toen nog hcei jong cn speelde den page in Romanesouc van Rostand. „Op een gegeven moment moest ik op een muur springen" zoo vertel de ze mij „cn. met mijn degen mij verweren. Ik was er Óen c.;- tcn avond zoo geheel cn al in, dat ik Schulze in de muis van zijn hand stak, zoodal het bloed uit de wond spoot en de punt van den degen afknapie en in het orkest vioog. En het gekste was, dat ik er hcelemaai niets van merkte. Den volgenden avond kwam een da: figuranten naar mij toe cu zei„Juffrouw, denk u toch asje blieft om m'n vrouw en m'n kinderen!" en zóó bang waren ze voor mij. dat zij al morsdood op den grond lagen, voor dat ik nóg één steek met mijn degen had gedaan. De Leut was woedend, maar dc figuranten verdedigden met te zeggen: ,Ja, maar die juffrouw- Hopper is ook zoo gevaarlijkZij doet zoo echt!" Meestal ben ik heelcmaal in m'n rol, maar soms kan het gebeuren, dat je plotseling, buiten je schuld, er geheel uitraakt. Zoo heb ik het verleden jaar in Marie Antoinette gehad ik speel de de koningin en Jacques van Hoven, die op mijn tournee Nekludoff zal zijn, •as een zeer goede Lodewijk XVI dat ik na het afscheid van den Dauphin Prinses Elisabeth, voor den hertog Orleans stond en deze mij locvoeg- „Hebt u nog iets tc wenschcn?" dat hij onverwachts het antwoord kreeg: „Nee, leeüjke, vuile schooier!", niet de ongelukkige Mariq Antoinette natuur lijk, maar van een jongmensen in dc zaal, die er zóó geheel en al „in" was, dat hij zich op deze manicf moest uiten, De heelo zaal proestte het uit en het kostte mij moeite mij zelf tc bedwingen en door te spelen, Ook gebeurt het wel eens. d3t ze je op het tooneel „er uit halen". Ik her inner mij nog, dat wij eens bij het Neèr- landsch Claus en mevr. Mann een moei lijk oogenblikje hebben bezorgd. Wij speelden Dora van Sardou. Mevrouw Mann en Claus stonden voor op het too neel en hadden de „scène" ik stond met Henri de Vries, mevr. Pauwels cn De Jong achter op het tooneel. Op een mo- rnoest Claus zeggen: „Dat was een muizenval!" Nu hadden wij afgesproken om ons dan alle vier om te draaien en tegelijk tc zeggen „Wat? Jouw muizen val?" Het w-as zóó onverwacht cn werkte zóó komisch, dat Claus er biina uitraak te. Ik heb toen een moeilijk moment doorgemaakt, want dc zin, die ik dade lijk daarop te zeggen had, wilde er niet uit komen, zoo'n fou rire had ik. Ge lukkig redde De Jong de situatie d-oor den zin van mij over te nemen. Dat is het benauwdste oogenblik geweest, dat op het tooneel heb doorge- maakll Ja, dat was een prettige tijd, die oude tijd bij het Neêrlandsch! Kijk, dat is Bobby, mijn hond!" zei mevrouw Hopper cn zij wees mij de foto van een goedigen poedel. „Bobby is een heel sei- bij het Neêrlandsch geëngageerd geweest. Hij was de hond, waarmee Emma Morel altijd opkwam in „Peg gy, m'n kind!" Bij de honderdste voor- stel!:..g kihij van den Raad van Be heer een krans en een worst. Naar den krans keek hij niet om, maar de worst heeft hij dadelijk op het tooneel oogi- geten. Bobby hield meer van Peggy dan ikl" Nog lang heb ik dien middag met Rika Hopper zitten praten. Zij vertelde mij over het spelen in de kleine provinciesteden, waar de toe stand achter bet tooneel dikwijls nog zoo veel te wenschcn overlaat, „In Zïerikzee hebben wij het vorig jaar bij een voorstelling van Magda allén unaniem geweigerd ons te schnrinken en ta verklcedcn, zóó smerig sr> desolaat zagen de kleedkamers er uiL Wij kon den onze toiletten er onmogelijk aan wagen. Ik ben toen op hc; tooneel ge komen en heb het publiek meegedeeld, waarom wij ons niet schminkten en in gewoon wandeltoilet moesten optreden en nu was het 't aardige, dat de stampvolle zaal met een spontaan, har telijk applaus ons gelijk gaf. In een an-1 der provincieplaatsje had de zaalhouder gcwrig-id de ;hc'- L. ik.uucis te laten aanmaken, enkel ea alleen, om dat wij in een vader ho'el logeerden. Maar ondanks dat, jpeel ik ahrU teoi graag in de provincie. Het jiubliek is er zoo aandachtig, het is er altijd geheel cn al „in" en apprecieert je zoo!" Ook sprak mevrouw Hopper njet heel veel waardeering over haar ieermeeste res op de tooneelschool, Christine S'o"tz, van wie zij zoo veel had ge loerd. „Wees 'tooh eenvoudigl" hield zij ons altijd voor. „al die onnoodige poeha dient nergens voor!" Donderdag 11 Januari begint mevrouw Hopper haar jubileum-tournee in den Stadsschouwburg :o Amsterdam, waar zij zooveel triomfen heeft gevierd. Dat deze tournee voor haar een groot succes moge worden, wensch ik haar van harte toe. Er. dat ook Haarlem zich niet onbe tuigd moge laten, wanneer deze Talent volle actrice hier met Maslowa komt „jubelen". J. B. SCHUIL. Vsr, hier en daar. OVER DE WERKLOOSHEIDS VERZEKERING. Maanoog kwamen de besturen van de vijf "akocnrrrlcn bijeen ter be- •orekimr van de moeilijkheden, waar in de Irij de vakcentralen aangeslo ten wcrklooehoidskassen zijn gerankt, ■Is gevolg van de doar de reeeering tocsieixiste maatregelen; waarop wij in deze rubriek in ons vorig nummer de ecnrJlachi vestigden. Omtrent deze samenkomst doet Stenhuis iu het Volk eenige mcdedec htteen waaraan het volgc-nde ft ont leend De besturen besloten altera^st tol het houden van «en gemeenechappo- hrk emgres van de kasbeskuren op Woensdag 17 dezer, terwijl den mi nisters van Binnonlandsche Zakon, Financiën en Arbeid een onderhoud zal worden gevraagd ter bespreking van deis aangelegenheid). Het program dezer actie zijn de voorstellen van den Werkloosheids- raixi cn de daarop in September door N.V. V. cn R. K. Vakbureau inge diende amendementen. Hiermee gingen drie van de vijf vakcentra!en 2™-- rdhet X. A. S. cn het Chr. Nat.. Vakverbond moeten nog beslissen of zc meo zullen doen. Tot eoover dc mededingen van Stenhuis. Verschenen fs een Koninklijk be sluit, waarbfj de a'semeene regelen voor het verjesnen van subsidies, ten behoeve v»n werkloozertkassen, op nieuw gewijnigd worden. Art. 4 van het .Kon. Besluit van 2 Dec. 1016 wordt gelezen als volgt 1. Het subsidie komt voor de helft voor rekening van het Rijk, voor de andere helft, voor rekening der ge meenten, waar d" leden der werkloo- zenksssen woonachtig zijn. 2. Het bedrag van het subsidie woi'tk vasigroteUl ra velband met de, in cle gemeenten, in het eerste lid ver- meH ingekomen bijdragen, en zal. «Is regel, ten hoogste 100 pCt. daar van uitmaken. 3. Het kan od een hoogcr percen tage worden gesteld, indien n. buitengewone omstandigheden van iiideJiikcn aard dit noodig ma ken -. b. de vereeniging niet in staat is de bijdragen zoo hoog op tc voeren rvfe noodig zou zijn om uitkceringen te verstrekken over een termijn van ten minste 90 dagen per jaar tot een zoodanig bedrag, dat daaruit liet noodzakelijke levensonderhoud der v.-erklooze leden kan worden bekos tigd 4. De wijze van vaststelling van het bedrag van het subsidie en de wijze van de verrekening van het aandeel vsn het Rijk en van de gemeenten in dat subsidie worden bepaald door den minister van Arbeid. HET CONFLICT IN DE TYP0- CRAFIE. Namens de werkgevers is aan de N- li. Cl. dc v.dgende mededeoling gedaan On de weinige plaatsen, waar nog wordt gestaakt, toonen de werkne mers zich bereid op de voorwaarden yan de nieuwe col'ec- tievc «arbe id-sovereenkomst aan den arbeid te gaan. De werkgevers, die tijdens de sta king ander personeel hebben aange nomen, kunnen evenwel niet alle werknemers weer toelaten. Daarom worden hier en. daar nog besprekingen gevoerd. Uit Amsterdam wordt aan dat blad gemeld Volgens me d ede cling van het hóófd bestuur van den Alsem. Nederl. Ty pografenbond is de toestand te Am sterdam onveranderd gebleven. In verschillends plaatsen van ons land zijn de leden van dezen bond weer aan het werk gegaan. Te Groningen wordt lutschen pa troons en gezellen onderhandeld. De «zeilen willen op de nieuwe voor waarden het werk hervatten als er re«m slachtoffers val'en. De patroons wenschcn echter ten deze 4É:: te-blij ven. Dd stakende typografen te Assen hebfcem Dinsdagmorgen op de nieuwe reerwaarden het werk hervat. CEORGANISEERD OVERLEG RIJKSAMBTENAREN. Dc- vertegenwoordigers van het Co mité ter behartiging van de 5'gemee- ne belangen van Overheidsipersomeol (A. C. O. P.) in de Centrale Commis sie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken hebben, nu de re vesting voor de zooveelste mooi een eterk afwijkend© beslissing heeft ge- jmmen op een belangrijk advies der Cei.'-r.ïle Commfesi», een schrijven eau den voorzitter «her commissie ge zonden. met verzoek het navolgondo voorstel in een daartoe te beleggen vergadering in behandeling te willen brengen. ..De Centrale Commissie noodige de Roeeerine u;t. geen afwijkende beslis sing tc nemen op door de Centrale Commissie uitgebrachte adviezen, dan na te hebben gepoogd, alsnog met deze commissie tot- overeenstemming te komen, hetzij door terugzending ran het advies cn toezending ren een nota, koutende een v. i toon zot. t toy der daartegen gerezen bezwaren, hetzij in spoedgevallen, door het plegen van eeróons overleg met den voorzatter der Centrale Commissie." BESPREKINGEN MET DEN MINISTER VAN ARBEID, Maandagmiddag heeft de minister van arbeid, handel en nijverheid een conferentie gehad mei industrieel en uit de chemische nijverheid ter be spreking van den toestand in dc ver schillende onderdeden van die in dustrie en van de middelen, die tot verbetering zouden kunnen leiden. Voor deze bijéénkomst waren o.m. nitgenoodigd belanghebbenden bij de olie- en teor-iudustrie. de fabricage van phermaceutbche artikelen, lijm en gelatine, vernis en verven, kaar sen. enz. Ven de ziide van de industrieeler. werd vrij algemeen om verlenging an den 'arbeidstijd gevraagd. Verder ■erd gewezen, op den belangrijken invloed, welken de uitvoering van TTwhiller.de andere wetten op den kostprijs van het product uitoefent. Enkele fabrikanten drongen boven dien aan op het nemen van bescher mende maatregelen. INVOERVERBODEN? Naar het Volk verneemt hoeft de •orige week het katholieke arbeiders- kamerlid Van Rïjzewijk, een der 1110- dc-ondertcekcnaars van het wetsont werp tot invoering van invoerverbo den, in ver-schillende Brabantscho vergaderingen medegedeeld, dat mi nister Aalborse hun geraden had hun wetsontwerp in te trekken, aan geilen van de regeering zelve binnenkort een voorstel tot net instellen van invoer verboden tc wachten was, waarvan met name de schoenindustrie profitee- ren zou. DAMES-CONFECTIE EN VALUTA- CO N CU RREN TIE. Door de Nederlandsche R.-K. Ver- eeniging van Kleedingf abri kanten cn den Bond van Nederlandsche Confoc- tie-fabrikanten is een telegram ge zonden aan den Ministerraad, waarih met allen aandrang wordt gevraagd om onmiddellijke maatregelen tegen de valuta-concurrentie en de nieuwe mark-daling een ramp voor de con- fectie-nijverheid wordt genoemd. Cc. :.L' 0NUER SI EEULOSSERS Yvegens tea loongeschil is te Delft een werkstexmg uitgebroken onder de s'.ceri'ossers '-erxzaam oij de firma van D.;> an Zonen, 11e verschillende groote bouwwerk m ih uitvoering heefl. Het loon dat thans tot f 12 per dag is opgevoerd wensche» de georga niseerde patroons met 1/5 te vermin deren, zoodat dit zou dalen tot ruim i 9.50 per dag por man. De stecnlos- sers willen daar geen genoegen mede nemen- Veria Wegens gebrek aan orders is non het personeel van de afdeeltng weve rij der l.eidsche Kaloeumaatsehappij tegen het eind dezer week ontslag aangezegd. De onderhandelingen iussthen werkgevers 011 werknemers in hel ha venbedrijf aangaande de nieuwe ar beidsvoorwaarden duren nog steeds voort. olgens de Tel. hebben de R. K., Chr. c-n modern georganiseerde aruei- ciers in het tuinbouwbedrijf te Delft besloten het door de patroons aange boden collectief arbeidscontract met te aanvaarden. De Kamer van Koophandel en Fabric-: n te 's Gravenhage heeft aan d-3 Eerste Kamer verzocht het ont- werp-Arbeidsgaschil'cnwet te ver wetpen. Door den Ned. R. K. Lederbe- werkersbond is over 1922 rond f 3-10.000 uitgegeven aan- wrrkloozcn- uitkeeringen. Aan contributie over de werloozenk ns word over dat jaar slechts f 58.000 ontvangen, zoodat door de betrokken gemeenten aan toe- sis g op de contributie en door het Rijk aan toeslag en voorschotten f 382.000 moest worden bijgepast. De scliildorspatroons in Friesland hebben besloten aan de schildcrsge- zellenbonden voor te stellen voor 1923 een collectief contract af le sluiten op de basis van 10 pet. loonsverlaging en de volgende minunumwciiktijdregc- ling van 7 uur gedurende 4 maanden, 8 uur gedurende 4 maanden, 9 uut gedurende 4 maanden. Naar het Eugelsch van GEORGE SLRREY. (Geautoriseerde vertaling). 19) Suel onderzocht lleweitt het li chaam vun dun man. Hij had gevreesd dat de man dood was en toen hij be merkte dat dit niet het geval was, was liij tot in den grond van zijn hart dankbaar. Hibbert was slechts flauw gevallen van bloedverlies waarschijn lijk, want hij had een kogelwoud in het dijbeen. Maar het was slechts aan een toeval te wijten, dat hij niet dood was. Toen hij na lui schot om gevallen was, was hij boven op zijn geweer terecht gekemen en de druk van den kolf op de wondojtcning had hem voor doodbloeden behoed. Nadat hij de wond verbonden had, zoo goed als dat met gebrekkige hulp middelen ging, trachtte Heweitt den man weer bij tc brengen. Water uit het beekje bracht hem spoedig hij cn zoodra de bewusteloosheid was gewe ken begon dc man te spreken. Hij trachtte op !e staan, maar Heweitt belette hem dit. NEDERLAND EN BELGIë Onze -intwerpschc berichtgever van net Hbld. meidt: Het neruchto Comité, waarvan on middellijk na ^den oorlog, de plannen uitgingeu om Zceuwseh-V laanderen en NodcrJandsch Limburg te acnexeeren, had Zondag oen vergadering van tech- niei bijeengeroepen te Antwerpen in do zalen van het hotel Paon Royal. Nadat mr. Arthur Rossaert' het vraagstuk der verkeersmiddelen te -=-a- ter titssuhen Maas en Schelde had uit eengezet en na ceno bespreking waar aan de heeron Not.homb, Boraiu, Van de Verst, Adriae.isseus cn Joossena deeinanien, werd een motie aangeno- men. -. rfcij de volgende wenschen aar. de >cgeering worden overgemaakt. De v;i binding tusschen Maas en Schelde is onvoldoende. De Neder landsche autoriteiten stellen alles in het werk om het v rkeer van Luik en zelfs van Charleroi naar Rotterdam af tc lemen. V erschillecde sluizen wer den in de Zuiiler-YYïllemsvaart afge schaft om de vaart te vergemakke lijken. Er moet dus van Belgische zij de bij hoogdringendheid ook w.-.t. ge daan worden, l'r draaibrug aan den Dam cn de spoorwegbrug van li er ent- hals, die dc vaart op Antwerpen be lemmeren, zouden moeten veranderd worden. Bene overeenkomst zou met de Ne derlandsche regeering moeten worden gesloten om do afschaffing te beko men der tolrfonnaliteiten óp de door vaart van het Maastrichtsch gebied door hc-t inrichten van een cordon van toezicht over acht kilometers grondge bied der Nederlandsche enclave". Dc Belgischo regeering wordt ver zocht te trachten van de Nedcrland- sohe regeering to bekomen dat de bu- reaux van den Tol on den Waterstaat ook 's Zondags geopend blijTen, zooals dat het gebruik is aan de Belgische vaarten en ook aan de andere interna tionale vaanwegen in Nederland De aandacht dor regeering wordt ook gevestigd op hot feit, dat de Bel gische schepen uanzieuiijko veil racing lijden op de vaart van Maastricht door dc verplichting hun solenvoorraad te Maastricht oj) te doen, waaneer dit gemakkelijker zou kunnen gebeuren te Weert. De drijfkracht en de verlichting langs het kanaal moeten electriscn worden ingericht. Voor wat de onmiddellijke verbete ringen betreft aan hot verbindingska naal Luik—Antwerpen, stelde de ver gadering vast het ontwerp van hon- dcrd-dcilig meter lange sluizen te bouwen onvoldoende ns om het nor maal verkeer van 2000 tontjemaat schepen to verzekeren- De Nederland sche regcering heeft bij de bevaar- bsarma.-.ing der Maas ea de veroin- - dingskaualen tusschen Luik en Rotter dam sui.zen voorzien van tweehon derd-zestig meter. De Belgische re geering mag in dien zin niet minder a^n w'l Z"J Antwerpen en Rotterdam „Stü ligg6n, Joe. daar komt bet nu op aan en ik blijf hij je, om te zor gen, dot je dat doet". „Dat kan allemaal wel zijn, maar ik heb nog wat anders te doen. Zoo lang ik nog een geweer kan afschie ten ls er niemand, die me dat zal beletten, verlt.aarde de koppige Ca nadees. „Dat komt in orde". Heweitt traclit te hem wat te kalineeren. „Jo kent me wol, ik ben Steve He weitt. Ik was zoo juist bij je thuis en j toen vertelde je vrouw me hoe de za ken stonden. Ik zal dat zaakje wed voor je opknappen. Natuurlijk was het jouw werk, maar nu ben je w niet toe in staat en nu zal ik het doen. Ik zeide haar, dat Ik zou pro- beeren jou en Bllly Hier viel de gewonde hem. in de rede-: „Let nu maar niet op mij. het kind komt in de eerste plaats. Geloof maar vrij dat een vrouw, zooals mijn Susie gauw genoog weer een man zou kunnen krijgen als ze cr moeite voor deed, maar een tweede Billy is er niet te vinden. Zij hoeft er zoolang naar verlangd cn nu hij er is nu kan ze niet meer buiten hem. Ik kom wel terecht, ik kan wel voor me zelf zor gen. Ga jij nu maar naar Billy zoe ken. „Uitstekend Joe. als je me maar even zegt waar hij is". lllbbert richtte zich op en wees met de hand: „Daar is de hut en Billy zit er in opgesloten. Die ellendeling liet hem me zelf zien. En iuj zei me, dat als hy morgen dat paard, dat niet eens van hem is, met terug had, mijn kluine jongen er geweest zou zijn. En dat meent hu ook: die duivel! Toen ben ik op hem afgestoven hij schoot en daar lig ik nu. Als je het niet al leen af kunt om Bllly los te knigen, dan roep je me maar cn dan kom ik je te hulp, zoo vlug als ik kan. Daar zal ik nog wei kans too zien, denk ik". Geen conventionele woorden van dankbaarheid, zelfs heel weinig, dat op „dank je" geleek, maar lleweitt begreep heel goed. dat geen mooie zinnen of woorden beter de innigheid van Hilbert's dankbaarheid hadden kunnen uitdrukken dan den 6tevigcn handdruk van den Canadees. „Blijf rustig hier, Joe. Ik zal je roepen als het noodig is", beloofde hij. Binnen een paar mimiten had hij de bedoelde boerderij gevonden, hoe wel niets ge-on licht naar bulten scheen, door de luiken die voor de ramen hingen. Ilij zocht de deur en sloeg er op met zijn vuist. „Kom maar binnen Joe Hibbert, de deur is niet gesloten voor mcnschen van jouw slag", klonk eon zware, grove stem, die niet vrij van spot was. „Kom binnen, ik heb op je zitten wachten". En Heweitt nam de uitnoodiging aan, hoewel de ontvangst hem twij felachtig toescheen. Hij deed dc deur slechts een wei nig open en hloef buiten staan, ter wijl hij door du deurspleet nep: „Ik hen Hibbert niet", hoewel hij geenszins overtuigd was, dai deze vcr- klaring hem 7-ou kunnen redden. Op den drempel bleef hij staan, be groet door een geweer, dat zich in handen bevond van een forschen man van middelbaren leeftijd, zonder twijfel van Slavisdho afkomst, en met een grooten zwarten baard. De man had een vuile blauwe kiel aan en kaplaarzen. Dc grimmige uitdrukking in zijn kraalachiige oogen maakte plaats voor een van verbazing toen hij bemerkto zijn bezoeker in het ge heel niet te hennen. „Wie ben jij", vroeg hii, na He weitt een oogenblik aangestaard te hebben. „Je dacht zeker, dat ik Iemand an ders was. hè", vroeg Stevo vroolijk. Maar dit optreden was juist het tegengestelde van wat hij voelde. Ka- chef's uiinoodiging aan zijn vermeen den vijand bewees, dat het den man niet aan moed ontbrak maar ook, dat hij bij liet minste of geringste zou schieten. „llanden omhoog, en vlug", com mandeerde hij. Heweitt deed alsof hij meer verrast dan bevreesd was. Tooh wenschte hij zichzelf een heel eind weg, maar hij deed niet de minste poging om te ge hoorzamen. „Handen omhoog", beval Kacheff weer. „Wie ben je dan toch en wat jvil je van me?" Heweitt kwam wat naderbij. Het was een groote kamer, alleen van de allernoodzakelijkste meubelen voor zien, slordig en siecut on cl er houd en, een groot vuur, andere verlichting was er niet, brandde in ©en hoek. „Ik zal zo wel omhoog doen, als Je dat wenscht", 6prai: Heweitt, lang zaam de armen opheffend. „Maar ik moot zeggen, dat het een vreemd soort verwelkoming is voor een vreemde ling". Hij kwam naderbij hij wilde den man zoo dicht mogelijk naderen maar Kacheff hield hem met ©en waarschuwende beweging van zijn re volver tegen. „Blijf staan waar je bent", lx-val hij. „Wie ben je? Ik keu je niet. Waar kom je vandaan en wat wil je?" „Vooreerst: zitten, wanneer je er niets op tegen hebt. II; heb don boe len dag achter elkaar gereden", )eg- d© Steve uit. En dan wilde ik wel eens met jc praten". Hij sprak alleen maar om tijd ta winnen, want hij had nog geen plnn opgemaakt, hoe hij door kracht of list Billy uit het huis van den dief zou redt»en. Nergens kon hij de aanwe zigheid van oen kind ontdekken. Maar hij zag wel dat Kacheff erg on rustig was en voi achterdocht en hij had niet veel lu*t den ander gelegen heid te geven op hom te schieten, dal wilde* hij zooveel mogelijk vermijden. Toch moest hij, wanneer het bleek, dat Lilly werkelijk in huis was, zijn belofte 0111 hem te redden, houden. Aan don anderen kant was Ka cheff besluiteloos en aohierdoc.uiu. Hij verwachtte vol vertrouwen zijn vijand cn nu stond hij tegenover ««n volslagen vreemdeling. „Ben je door dien man Hibbert hiar heen gestuurd?" vroeg hij. terwijl hij den indringer nog steeds onder schot hield. „Hibbert! Neen door hem ben ik niet hierheen gestuurd. Wnarora vraag je dat", ontweek Heweitt. ,,1k kwain -lofseüng merkt- hij aan de uitdruk king van Kacheff*s gezicht, dat bij c;a fout gemankt had. „Wie is die Hibbert eigenlijk?" vroeg hii vlug, maar de ander viel hem in de rede.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 5