EEN VAK VOOR VROUWEN. HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 10 FEBRUARi 1923 VIERDE BLAD Costuums maken. Het maken van costuums, het naaien als vak, is uit den aard dei- zaak een echt vrouwelijk beroep. liet is evenwel lang niet ieders werk om een zaak te drijven, waarin men zijn eigen werk verkoopt. Wanneer go iets voor deze carrière voelt, laat u dan raden en over allo vóór- en tegen's in lichten door een Engclsclie vrouw, die jaren lang eon zaak heeft gedreven, waar uitsluitend door haar gemaakte japonnon on costumes verkocht wer den. De beste manier om een meisje of jonge vrouw te raden, wanneer zij als vak costuunmaaic-ii en het verkoopen van haar werk wil kiezen, is misschien wel om te beginnen haar verscheiden dingen af te raden. ,,I\ies uw vak niet, laai het u kiezen". Verbeeld u niet, omdat ge artistiek zijt, omdat ge er slag van hebt om zoowel gekleede als eenvoudigo japonnen elegant te dra gen, dat ge nu ook in staat zijt, om om zaak te beginnen en die ook „za kelijk" te drijven. Denk ook niet, dat gc een dag vrij kunt nemen, wanneer het mooi weer is en er niemand komt om een japon uil te zoeken. D:l zijn de dingen, die ik u af wil raden. Ik ken verscheiden jonge vrouwen, die het niet me't mij eens zullen zijn, wanneer ik zeg, dat zij door het vak gekozen moeten worden. Het bedoelt natuurlijk, dat zij iets moeten opge ven, dat haar liefhebberij was. V\ er- kelijk, ik spreek uit ervaring, wan neer het kleormakers-vak een succes zal zijn, moet het absoluut vrij zijn van alle amateurs-extase en enthou siasme, en van een vriendenkring, die alles bekijken, al'es mooi vinden, en verder niets doen. Her eerste, dat ge daan moot-worden, wanneer men van plan is het kleermaken als vak aan te nemen is het naaien van A tot Z te leeren in een eerste klasse zaak, in het atelier en er buiten, van het uit zoeken van harmoniecrende kleuren en stoffen tot het teekenen, maken en verkoopen van het artikel. Ge moet u vergenoegen met een zeer beschei den begin, wanneer ge een eigen zaak opent; al zijn er rijke vrienden, die u met hun kapitaal in staat willen stellen een groot etablissement te ope nen. Groote salons zijn van geen nut, wanneer er geen klanten zijn om ze te vullen. Geheel afzonderlijk van de fout om eigen of vreemd kapitaal in een jonge onderneming te steken, hetgeen een ontzettende verplichting ten gevolge heeft, waaraan dikwijls maar noode voldaan kan worden, is de unfaire handelwijze, die op deze wijze tegenover de employees van uw zaak wordt toegepast. Dikwijls hebben zij betere betrekkingen opgezegd, om de andere aan te nemen, die gouden bergen beloofde door zijn grootschen opzet, maar die niet aan de verwach tingen beantwoordt. Wanneer ge personeel aanneemt, moet er geen twijfel aan zijn, of ge moet te allen tijde in 6taat zijn haar loonen te betalen. Wanneer de za ken goed gaan, neemt ge meer perso neel, piaar éérder niet! Wanneer ge in een kleine plaats werkzaam zijt, schaf u dan voorraad aan bij de maand (zelfs bij de week als ge dit beter vindt) en behoud die gewoonte, wanneer uw bedrijf groeit. Betaal uw rekeningen op een vasten datum van iedere maand, zorg dat 'ge geen schulden krijgt, en weiger lange cre- dieten. Voor een jonge onderneming is er niets zoo belangrijk als geregeld de rekeningen te betalen. Ge behoeft ook volstrekt niet veel modellen te hebben. Een paar goede, eenvoudige en toch gedistingeerde modellen zul len gewoonlijk voldoende zijn. Voor een „gewoon" publiek zijn deze meer waard dan heele voorraden van ex centrieke modellen, waarin veel geld gaat zitten, dat er nooit meer uit komt. Dit geldt voor een modezaak in het bijzonder, na een seizoen zijn uw japonnen bijna niets meer waard, vooral wanneer ze zeer excentriek Om te borduren Het patroon dat ik u deze week „;ef om te borduren is tamelijk be werkelijk en vereischt wel wat be drevenheid met de naald, liet is een bloem-motief,geïnspireerd op de Rus sische bóeren-kunst, die thans zoo zeer in trek is. Het ontwerp is eigen lijk bestemd om den rand van een sjaal te vormen. De sjaals zijn onder de kleinere toilet-onderdeeleu wel de elegantste. Wanneer men een Spaan- schc sjaal draagt met de lango ge knoopte zijden franje, krijgt de een voudigste japon een gekleed air. Deze sjaal is van witte zijde of itjnc witte wol, gevoerd met zwarte zijde om den achterkant van het borduurwerk to bedekken- De franje is van zwarte zij de. Het motief kan in kleuren, liefst heldere, worden gemaakt, bijv. helder groen met helder rood. Ge moet niet vergeten, dat de priro'tieve volks kunst ook in primitieve kleuren werd uitgevoerd en dat er nooit van de „liberty" achtige halftinten gebruik Het hangt van do klasse van zaak j af of ge een uitsta.raam moet hebben of niet. In liet eerst hebt go er geen noodig. Later moet ge zelf beslissen jof ge de soort clientele wcnscht, die er niet om geeft gectaloerde japonnen te koopen of dat ge u liever richt tot de vrouwen die dit nooit willen doen. De hoogcre klas-zaak is exclusief en Is gevestigd in een deftig gesloten huis, waar oen gewone „losse" klant niet ija.' komen, haar clientèle wordt weer aanbevolen door andere clientè le en dikwijls worden er de modellen ge teekend en gemaakt voor speciale klanten. In een kleine plaats is zoo'n soort deftige zaak niet loonend. Maar een uitstal-raam is toch ook voor een meer gewone zaak niet al tijd praetisch. Wanneer ge tot een winkelraam besluit, is het ook wel noodig, dat ge in een voorname, al thans gezochte straat uw zaak vestigt. En in dc-ze- straten zijn de winkelhui zen omzettend duur. Ook komt het veel voor, dat uw origineele modellen, die u zelf veel geld hebben gekost en die in uw étalage prijken, door an deren worden nagemaakt in goedkoo- pere stof, zoodat zij oogenschijnüjk hetzelfde tegen lageren prijs kunnen verkoopen. En wat nog een voorname factor is, uw goederen lijden ontzet tend door het etaleeren. Over het al- gemeefn zou i k liever het étalage- raam overlaten aan die zaken, die confectie verkoopen, Over 't algemeen zal de vrouw, die er op staat goed ge kleed te zijn, zelden een model uit de étalage koopen en de meeste zaken étaleeren hun beste modellen niet. D e groote moeilijkheid die ligt in het verkoopen van toiletten aan ande re vrouwen is, om haar tevreden te stellen en te voldoen. Tracht niet uw klanten van u w ideeèn te doordrin gen, dat is tijdverlies. Wanneer men u om rand vraagt, geef ze dan, maar onthoud u overigens van advies. Laat uw modellen zien en laat uw klanten overigens zelf kiezen. Eén klant die tevreden is, is meer waard dan dure reclame. Doe alles af op den dag, dat het gedaan moet worden en zorg, dat ge goon achterstallig wérk krijgt. Neem geen vrijen middag midden in de week, omdat ge ver moeid zijt. Zakenuren moeten ook ge wijd zijn aan zaken, en wee-s er van verzekerd, dat ge, wanneer ge eens een middag vrij neemt, een belangrij ke bestelling zult mieloopen! De vraag hoeveel kapitaal er noodig is om te beginnen, is moeilijk te be antwoorden. Vakkennis en een groote werklust zijn het beste kapitaal en ge kunt uw zaak openen in één kamer, met een heel bescheiden bedrag in geld, wanneer de „geest" aanwezig is. Men kan er best komen zonder een artistiek temperament, wanneer men maar een goede smaak heeft. Wan neer ge drie jaar een zaak hebt ge dreven, kunt ge pas over zijn levens vatbaarheid oordeelen. Over een kor ter tijdsverloop kunt ge er niets van zoggen, daar zaken drijven afhanke lijk is van allerlei invloeden van buï- teoi, waardoor goede of slechte tijden worden doorgemaakt. Wanneer uw bedrijf na drie jaar eenige winst op levert, genoeg om er bescheiden van te leven, dan zult ge zonder twijfel slagen-, is er verlies en 6leeds verlies, sluit dan uw zaak, voordat er nog meer van uw geestkracht en geld'aan verloren wordt. Nog een enkel woord wil ik zeggen over uw prijsberekening. Stel u te vreden met een vast winstpercen tage en werk altijd met vaste prij zen. Laat uw rijke klant niet meer be talen dan een minder goed gesitueer de vriendina Zij vertellen het aan el kaar en 'het vertrouwen in u 13 ge schokt. Rijke menschen worden óók niet graag overvraagd. Eerlijkheid in za- I ken, of ge koopt of verkoopt, is nood- I zakelijk; kleine oneerlijkheden vallen vroeg of laat op u zelf terug. fen, waarvan ge Mor een paar staal tjes ziet, zijn allen geïnspireerd op de Oostersche kunst. Wellicht is de koloniale tentoonstelling dio In Mar seille werd gehouden en waar zoo veel prachtige voortbrengselen der Oostersche textielkunst te zien wa- hiervan wol eenigszins de oor zaak. Met hun bekende goede smaak en hun groot talent hebben de heeren Rodier iets zeer moois gele verd. Hun stoffen zijn geïnspireerd op de volkskunst van Algerle, Annam Marokko, Indo-Chine en Senegal. Zij passen zich uitstekend aan bij de te genwoordige mode. De stoffen zelf, die ook effen ver krijgbaar zijn lijken veel op de oudo Indische stoffen die met de hand ge- weven werden. Ik toon u hier eenige staaltjes, met er van vervaardigd® japonnen. lo. 16 pinda's van gcliiko grootte. 2o. een lang© naald. 3o. een laneo draad van stevig sa- in in ecru-kleur. 4o. een paar draden zwarte coton- nerlé. 5o. een lanie zwarte zij of satijn. 6o. een lapje gekleurde zii of satijn. 7o. c-en cirkelvormig stukje carton van 6 a 7 c.Mè in diameter. Men begint bii de rechtervoet van len pinda man.. De stof A heeft dc naam Serge- Hindi en is gemaakt van oen fijne wollen serge, waarin Hindoesche mo lieven zijn geweven in comrasteeren- d© kleuren. Dc japon die er van ver vaardigd is bestaat uit een eenvou dige serge fourreau met een overja- pon van „Sergc-Hindi". B is geïnspireerd op de kunst van Algerie en Marokka en draagt den naam van Mosafque Marokel'aine. De los geweven dunne wollen stof is at gemaakt, die de Hollauaseke iw zoo graag toepast, denkende, ten onrechte, dat in ons landschap en onder onze noordelijke hemel geen hel dere kleuren passen. Het borduurwerk kan in matte zijde zoowel als in fijne wol worden uitgevoerd. Daar een sjaal als deze wel een heel stuk werk is en de meeste vrouwen daartoe zoo niet de tijd dan toch de lust ont breekt, wil ik u toch nog een paar an dere manieren illustrcercn 0111 dit mo tief te benutten. Blouses, hoe'den, japonnen, alles laat er zich mee garneeren. Ook voor kussens, teacosy's, kindermutsjes zijn de motiefjes dankbaar te gebruiken. Ons eerste plaatje laat u een jumper van witte crêpe, dc chino zien, waarop drie .maal een motief van de sjaal is geborduurd in lila en rose. Langs de zoom en de mouw loopt een fantasie - randje. Ons tweede plaatje geeft u het idee om een te eenvoudig klokhoedje te garneeren. Op het wit vilten hoed je is een band aangebraent van witte zijde, waarop het sjaalmptïef in hard blauw en airoen geel is geborduurd. Met wat vindingrijkheid en fantasie vindt ge nog veel manieren, waarop ge ons motief kunt toepassen voor uw garderobe of intérieur. De nieuwe voorjaars- stoffen. De vorige maal vertelde ik een en ander van de nieuwe etoffen die door den bekenden fabrikant Rodiier gelan ceerd zullen worden. Thans ben ik in de gelegenheid een paar van de aller nieuwste te laten zien. Deze stoffen zijn nog zóó nieuw dat ze nog niet in den handel zijn en pas na 15 Fe bruari verkocht mogen worden! ziet dus dat ge tijdig op de hoogte zuh zijn van de nieuwste snufjes. De stof- zandkleuiig de oriu geweven figuren zijn in twee tinten oruin. Er is een grappige japon van gemaakt: een heel eenvoudig recht model, op zij ge sloten en geboord met een zwarte tree. De Pagode mouwen zijn ontzettend wiffl en hebben een losse nauwv m; chet van zwart satijn. Steek de naali midden «loor de eer ste horizontale noot. (dit is dan de voet) rijg vervolgens twee nootjes er bii maar verticaal, en het linker been is klaar. Nu komt er weer een horizontale noot die niet in het mid den maar aan den rechterkant wordt doorgeprikt, dan weer één verticale en twee horizontale, aangeregen zoo als no. 4. Nu wordt torst de rech terarm gemaakt die uit twee nootjes bestaat. Het laatste, dat de hand moet worden is alleen aan het ecne einde even doorgenaatd. zoodat het er ver der los bii bengelt. Stetfk nu weer te rug door bet achtste nootje, tot in het midden van het zevende. Hierop wordt het hoofd van den pindaman bevestigteen verticaal nootje. Nu gaat ge denzelfden weg terug aan den linkerkant, als se rechts zijt begon nen en eindigt nu met de linkervoet. Ge ziet wel eenvoudiger kan het niet. Het is nu wel kunst om den pinda man zóó aan te kleeden. dat het wer kelijk een aardig Chineesch manda rijntje wordt. Hij moet een wijde zwrrte broek. dr-~or. Hiervoor maakt Een volgende keer zal Sk u eenige stalen van linnen en katoenen stoffen laten zien, waaraan Rodier ook dit seizoen zeer veol aandacht schenkt. Het Pinda-mannetje Ieder kind dat het Pinda-marmotje ziet. vindt het „verschrikkelijk leuk" en wil er dolgraaf een namaken. Het is heel gemakkelijk om hem het aan zijn te geven de grondstof 16 pinda's van zoo wat goliiko grootte zal wel geen bezwaar opleveren. Zie hier hoe ge te werk moet gaan eu wat ge voor het poppetje noodig hebt. ee twee afzonderlijke pijpen van een stukje zwarte zii. die worden vastge maakt boven aan het tweede nootje van ieder been. Het jakje moet van een gebloemd snippertje gemaakt worden; model kimono. Het wordt over het „hoofdje" aangetrokken en met een diaadie om dc hals dichtge trokken met 0.1. inkt teekent ge met een paar haaltjes een gezichtje op het hoofdje. De staart wordt door een paar draden coton-pcrló gevormd. Het kartonnen rondetje wordt forst met een lapje stof overtrokken. Ver volgens rijgt ge een draad door het hoofdje heen van boven naar bene den. rijgt don hoed hier ook aan, legt een stevige knoop boven op den hoed. zoodat deze niet versohuiven kan en laat de rest er aan zitten met een dikken knoon aan het eind. Het kind kan den pinda-man zóó vasthouden of men kan hem er aan ophangen als wandversiering. Wanneer hel regent De regendagen zijn in ons landje zoo talloos, dat het meisje of de jong© vrouw, die „er iedere® dag door moet" het onmogelijk zoo,er een degelijke uitrusting tegen regon en wind kan stellen. Wanneer vc eon re- akelige. benauwde sensatie. Neem lie- aardig en elegant mogelijk. Waarom moet de regenmantel noodzakelijk zoo saai, zoo recht ©n slecht zijn Beschermt hii dan boter tcgon den. regen?In geen geval zou Sk een caoutchouc of gummi mantel willen aanraden, wel houden zc goed den regen tegen, maar ze beletten alle uit waseming en geven de draagster een ekelige. benauwde sensatie. Neem lie ver de gaberdine, die oudoordrlnK Paar is gemaakt. Wanneer dit goed gedaan fs kunt ge er pemst 10 uur regen op hebben, zonder dat het door regent. De goede ondoordringbare gabardine wordt drie koer op een be paalde manier behandeld. Eerst wor den de geverfde draden aan de inwer king van een gomachtige substantie blootgesteld, dan wordt dit nog eens herhaald gedurende het weven en een derde keer. wanneer do stof gereed 19. Deze behandelingen maken het goed wel niet absoluut ondoordring baar. maar toch ondoordringbaar ge noeg om de normale regenval te kun nen verduren. Bovendien kunt go met eeu aardige gabardine regen mantel gerust uitgaan bij droog weer. Ik laat u eenige praetisch0 bn elegan te modellen zien op onze plaatjes, die ook als mantels voor het tusscheu- eizoen uitstekend geschikt zijn. Kies de vrouw niet met de oogen, maar met de ooren. Russisch spreekwoord. Het staat aardig en is ook praetisch om bii regen een hoed te dragen ge maakt van dezelfde stof als de man tel. men kiest kleine modellen met smalle randies, liefst soepel en zoo. dat men ze goed stevig op het hoofd kan drukken. Het is wel gre~'u<» ze met een kinbandje vast te houden. Ecu paar stevige brogue-schoenen of hooge laarzen, met een paar slobkou sen in de tint van den mantel en een paar leeren handschoenen vol tooien uw regentoilet. Natuurlijk behoort hier als we zenlijke bekroning de parapluie bij, die. Ik schreef hc-t al eenige weken ge leden. hoe langer hoe minder een lastig en hoe langer hoe meer een handig en praetisch aanhangsel is ge worden. Een vrouwelijke diplo maat. Di beroepen. waartoe nog geen vrouw is toegelaten zijn wel heel zeldzaam. Toch heeft men baar nog niet ontmoet on de kronkelpaden der diplomatie. Nu is dit geschied. Miss Nadige Stancioff is benoemd als secretaresse der Bulgaarsche Le>- gatie te Washington. Dezo jonge vrouw is 27 jaar oud. zij spreekt zes talen en men schrijft haar een uitge breide politieke onderin ding toe. Het lijkt overigens dat dc intuïtie en het fijne gevoel speciale goede eigen schappen der vrouw, evenals de sluw heid en de dubbelhartigheid die tot haar fouten behooren. zich in deze carrière kunnen ontplooien, waar, zooals men zegt. de eenvoud en de zachtheid van d» duif niet op ziin plaats zijn! Toch za! de vrouw, even als bii het schaakspel in dit beroep worden belemmerd door haar nervo siteit en haar spontane en impulsieve gevoel. Wenschen wij de eerste vrou welijke diplomate toe, dat zii dezo veronderstelling te schande maakt. DE MODE IN VROEGER DAGEN. IV. De tijd van den ..Zonnekoning" kenmerkte zich nu niet bepaald door buitengewone reinheid op het lichaam, .ia, wij kunnen zelfs wel zeg gen. dat de menschen uit dien tijd, bang voor water waren. Wat de hui zen betreft, was het in ons land een ander gevalde Hollandsche reinheid van huis en hof, die spreekwoorde lijk geworden is, stamt wel uit dien tijd. toen in de meeste andere landen ook dit verwaarloosd werd. Maar dat wij nu. na al die c-euwen, nog den naam hebben van keurig te zijn op de huizen, maar met onderhoud van 011s lichaam verwaarloozen, is toch wel wat onrechtvaardig. Intueschen was er ir de zeventiend© eeuw wel reden toe, hoewel wij niet erger waren dan andere volken die verwaarloosden daarbij echter nog het onderhoud van hun huizen. Maar de bijzonderheden zijn wel tvnisch genoeg om hier even te no.:, men in Frankrijk vond men in dien tijd dat het wasschen van het gezicht toch eigenlijk wel een keer per dag Lodewijk XIV en zijn tijd. behoorde te gebeuren, en dan ook nog eens de handen ia. er waren er zelfs, die zoover gingen, dat zii het wasschen van de voeten goed noem den E11 dat ging al zeer ver, want men was van meening. dat water slecht was voor het lichaam. En dan hot ondergoed in dezen lijd een uitzet met zes hemden was vol doende. want dit kleedingstuk werd eens in de maand verwisseld. En dan waren dezo stukken niet van linnen vervaanaligd, dc kostbaarste stoffen kwamen er aan te pas. Nachtgoed en hemd waren heel vaak bij de adellijke mannen en vrouwen van goudbrokaat gemaakt of van prachtige, gekleur de zii met goud borduursel. Dat deze voorwerpen bet wasschen slecht ver droegen, spreekt vanzelf, en ook dat zii zoo duur waren, dat een groote uitzet, een onmogelijkheid was. Wie twaalf stuks van zulk goed had, gold in dien tijd al voor zeer rik. wat niet te verwondert 11 ia. wanneer me" weet. dat ecu snke! stuk al in de dui zenden lien, en het geld toeu nog zoo veel meer waard was dan tegen woordig. Uit de geschiedenis is ook welbe kend het voorbeeld van Isabella van Castillië. wier vernaai op 12 Juni 1601 het beleg: sloeg voor Ostendeop dien dag zwoer zij niet van hemd te zullen verwisselen voordat hii dc stad overd zou hebben. En wanneer wij lezen, dat dit gebeurde op 22 Sep tember 1604, dan krijgen wij wei een oogenblik een onbehaaglijk gevoel. Een zeer natuurlijk gevolg van deze onreinheid op het lichaam was het gebruik van sterke parfums, zoowel bij heeren als bii dames, die moge lijke oiïfrisRcho geuren overvleugel den Een andere bijzonderheid is nog, dat Koningin Christine van Zweden, die beroemd was om ha>r prachtig- gevornide handen, ze maar liever niet moest toonen, omdat ze pikzwart Wij hebben tot au toe nog alleen over de dames-mode geschreven, maar vooral in de zeventiende eeuw, was die der heeren ook een dankbaar on derwerp. In het begin droegen zii er-n costuum. dat. hoewel liet gekleurd was. toch wel deed denken aan de huidige heerenmodehet rechte iasje en de broek tot op de enkels. Maar nauwelijks was deze mode erin. of er werd z-o aan veranderd, dat liet cn- nr-'-C-.-h werd het zeer korte iosja 'iet in hgi jn'.d het orachtt? gebor duurde hemd te zien komen, en ook manchetten en kraag van dit klee dipgstuk waren van de kostbaarste kanten vervaardigd. Een ti>'n later kwam er bij al dit moois nog een overdadige versiering met linten ©n strikken. Wij zouden het een te eken van ver wijfdheid vinden en toch waren zij zulke vechtersbazen in dien tijd1 Vermoedelijk legden de heeren met hun krijgsmansoostuum ook hun vechtlust af. en lieten zich in hun overdadige, lastige kleeiren in de sa lons. van een heel anderen kant zien. En nu wat de vrouwenmode be treft. Vaste regels waren er weinig in dien tiid. want de veranderingen wa ren ontelbaar, wat bliikt uit liet ver baal van Margaretha van Navarre, die eens de toonaangeefster was ge weest maar toen zij na een afwe zigheid van enkele iaren in Parijs te- rog kwam. werd zij bespot om haar ouderwetsche kleeding. Weel kleeren bezaten de dames daarom ook niet. het veranderde toch zoo vaak. De stiive. geplooide kragen en de --Sedïciakragen verdwenen op de helft der c-euvv geheel en al en ter wijl men eerst het hals-decolleté nog gedekt had met een fijn. doorzichtig stofje, werd dit nu ook niet meer ge daan. met het gevolg, dat in som mige streken de o'-«rheid z.ioh enne© ging "bemoeien, bijvoorbeeld in Leip zig en Brunswiik. Het decolleté, dat in dien tiid rontj1 was en dus ook over de schouders ging werd in die plaat sen eenvoudig verboden. Dc zedigheid van de hooge plooikragen, die vooral aan den Hollandsehen invloed moet wondien toegeschreven, verdween en daarmee ging ook het verder opereren van de kleeding samen. Hot stijf-lin- nen eeraamte, dat diende om de rok te doen uitstaan, werd niet meer ge dragen en omdat nu de kleeren zoo erg vlak leken, werd de rok op ©enige maatsen opgenomen, zoo-lat de onder- rirvon weer veel meer te zien kwam. Ms men dan bedenkt, dat de stoffen in hoofdzaak zware zijde en fluweel waren met goudborduursel, kan men nagaan hoe wijd dit alles toch nog uitstond. De mouwen waren half lang en wijd, het liific lieo met een punt van voren naar beneden, maar deze punt was er. om de soepelheid te bevorde ren. los opgehaakt. En dan het kansel;n het begin was het ha3r tamelijk laag opge maakt met OEzii een paar krullen over de schouders hangend, later werd 't versierd door er bloemen in te steken en toen de sleep eenmaal in de rnode kwam, ging het kapsel de hoogte in. Men vond blijkbaar, dat dit hooge haar beier in statigheid paste bii den sleep. Dit alles geeft echter maar een flauw ideo van de mode uit dien tijd, want eigenliik had iedere stad haar eigen mode en bovendien was dan <1« 'wisseling nog zoo snel. Ook met de hoeden was dit liet gevalhet eene oogenblik waren zii groot-, liet vol gende weer heri klein, en er was haast geen bijhouden aan. Maar aardig is het om te zien hog tot nu toe veel verschillende vorstinnen, aan haar hof dc toon a an geefsters in de mode waren, totdat omstreeks 1640 alles door Parijs werd voorge schreven. En a' die drie eeuwen lang, tot in onzen tijd. is dat steeds zoo ge bleven met een mooien of minder «e'nkkigen uitkomst. E. E. PEEREBOOM.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 13