HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 17 FcBRUARI 1933 VU ROE BLAD Goedkoopstetravesti'sen wat men naderhand uit Grappige overeen komsten. Dc vorige week vertelde ik u van de nieuwste stoffen van Rodier, geïnspi recrd op de prachtige voortbrengselen der koloniale textielkunst. Niet alleen de stoffen, ook de costumes die hiervan ge maakt worden, doen zeer sterk den. ken aan Oostersche kleederdrachten. Bekijk maar eens goed de drie kleine plaatjes, die afbeeldingen geven van een Annamiet, een bewoner van Indo- China en een Algerijn. Vergelijk ze eens met de drie aller aardigste costumes die er onder staan. De stoffen mogen ons wat vreemd aandoen, wat onrustig (maar in den zomer draagt men gemakkelijker een le-, vendig versierde stof dan 's winters), maar de modellen zijn in het geheel niet zoo héél bijzonder. Toch is A een vrij getrouwe copie vaft den Annamiet. B. van den Indo-Chinees en C. een na volging' van het Algerijnschc costuum, Het is eigenaardig dat wanneer zulke costuums door werkelijke modekunste naars zijn ontworpen, zij zich volmaakt aanpassen aan onzen tijd en onzen he mel en men b.v. bij een japon, geïn spireerd op de middeleeuwen, de Re naissance of liet Second-Empire in het geheel geen gevoel krijgt van een ana chronisme al stapt men et mee m auto's en treinen. Zoo is het ook met deze ontwerpen. Er is geprofiteerd van de eigenaardige karakteristieken op een wijze dat een goed, in de noordelijker landen passend, geheel is verkregen. Het toilet dat ge met A ziet aange duid, is gemaakt van een nieuw soort crcpc, Hovécla genoemd, dat is ge maakt van katoen cn zijde, dc schering van katoen, de inslag van zijde, hetgeen een bijzonder „schitterend" effect maakt. Het fond is wit en is versierd met een primitieve decoratie, geïnspi reerd op de volkskunst van het eiland Madagascar. B. is een toilet van „voile Indina", draagt op een witten grond een versiering in bonte kleuren uitgevoerd. De lange mantel is van voren open, op de manier van de Chinccsche vesten en Iele rok is nauw en worclt opzij geslo ten. Een sjerp met fraaie franje wordt om het middel geknoopt. Figuur C draagt een costuum van Djellaba d'el Hajeb, een effen, fijn wol len stof, die een randversiering heeft in maken kan. Men maakt over het algemeen nog veel te weinig gebruik van het papier om aardige en goedkoope travesti's te ma ken. Dc papieren costumes hebben geen pretentie van kostbare costuums t© schijnen. Zij vertoonen zich zóó als ze zijn aardige, elegante pakjes voor één avond. Zij behoeven u werkelijk maar een paar gulden te kosten aan mate- riaal. Het papier dat men er voor noo- dig heeft, is crêpe papier, dat in vele winkels te verkrijgen is in allerlei aar dige kleuicn. Hel is sterk en scheurt niet gauw, het laat zich gemakkelijk met dc machine naaien en door het een weinig met de vingers uit te trekken, kan men het doen golven en plooien. Costumes met bijzonder wijde rokken, die uit verschillende strooken over elkaar bestaan, leenen zich bijzonder voor het crcpe papier. Ook pierrcttes es bldemen-costumes maakt men er aller aardigst mee. Probeer het maar eens. Ik ben er van overtuigd dat het meevalt! Een andere manier om de kosten tt bestrijden, die het gecostumeerde bal meebrengt, is uw pakje zóó te kiezen, dat het na den bal-avond nog voox japon dienst kan doen of in iets anders veranderd kan worden. Bezie ons plaatje maar eens- De voorjaarsmode De nieuwe voorjaarsmode brengt modellen, die reeds werden aangeduid in de wintermode. Terwijl wij ons nog met genoegen in een wannen bontmantel wikkelen, en met een rilling denken aan dunne iaponnet ies. ziet de Pariiseho „cou turier" de elegante vrouw in zijn verbeelding al gek!eed jn dunne crêpe en doorschijnende linons. Voor hem zijn waarschijnlijk de seizoenen ver wisseld onder de grauw© winter hemel droomt hij van zon en warmte, maakten onder haar aogen .aoodat het onmogelijk werd om uit te maken, of de hoogadellijke dames schoonhe den waren of niet. Als laatste afwerking van dit alles gold de zoogenaamde ..mouche", het zeer kleine zwarte pleistertje, dat er gens on het gezicht werd geplakt. Iedere plaats had haar aoarte be- teekenis en ook dc modellen waren heel verschillend. Dat al dit opmaken zeer veel tijd vorderde, spreekt vanzelfhet kap peal gebeurde dan ook maar eens in de week of veertien dagen. Mms zelfs maar een koor per maand. Bovendien was het met een dergelijke ooiffure vrijwel onmogelijk om over straat, te gaan. waarbii nog kwam dat de schoentjes, die van stof, linnen of ziide waren, alleronmogelijkst hooge hakken hadden. en dan was elke uiting van emotie ook uit. den boo ze de schmink kon geen heftige aandoe ningen verdragen. Maar deze tijd van mode-uitersten lieeft door iets toch boven alle voor afgaande uitgeblonken, en men zegt. dat het zoo nooit teruggekomen is ook. namelijk door kleuren. De nrachtigste tinten in allerlei kleuren ziin kenmerkend voor dien tijd eerst in damast, brokaat en zijde later in bedrukt katoen (Inddenne), batist, mousseline e'n linon. Natuurlijk ging naderhand liet kap sel weer wat naar ben ede?, en toen was alleen de hoed buitenvewoon groet, wat ons plaatje zoo goed laat zien. Een model, dat ook reeds dezen- winter gedragen werd en ook thans veel zal worden gezien, is dat genre, dat slank bliift tot ongeveer op de hoogte der knieën dan verbreedt zich het silhouet ©11 heeft de rok eenige waaiervormig uitspringende plooien, of volants; soms rondom 'dikwijls al leen van voren. Het i6 eigenaardig, dat er zooveel TOrpnHil'lende. contr.iv?teei>endj de tails in de collecties voorkomen. Zoo biivooibeeld dc taille. Bii de meeste nieuwe modellen is de taillelijn op loopend van achteren naar voren, waardoor het figuur slanker wordt, terwijl weer andere huizen, zooals Lanoin b.v. de taillelijn van voren laten dalen. Over het algemeen tracht men de taille weer op de normale plaats te brengen. Men tracht dit te bereiken - dubbele ceintuurs, 'n geborriuur- de band of kleine plooien boven de heup aangebracht en die de japon een r 1? lijn geven. Hieronder één der nieuwste model len, dat ook voor onz© Hollandsche smaak, wat meer ingetogen als die de Parisenne. zeer veel bekorend» heeft. Het laat een soort van tailleur zien. van marineblauwe gabardine, model ••an Doerillet. Dit model toont de bo lero, die in veel andere collecties ook te voorschijn komi. Het is ook werke lijk een practiscli denkbeeld: met dit eenvoudige jakje zonder mouwen, ge borduurd" in helder rood, verandert ge het geheele aspect van uw japon. ding wat verwaarloosd, en de crino line. het gepende liilie en de fichu- kraas bliiven langer in de mode. dan anders meestal het geval was. Voordat deze kapsel-rage kwam, was er eeu ongehoo.de luxe In kan ten, die op alle mogelijke manieren I aangebracht werden, .uien kwam er I toen zelfs toe om schortjes van kant Maak zelf wafels. Iedereen houdt V3a wafels en de gast vrouw die ze kan aanbieden, is ex zeker van dat zij er succes mee heeft. Meestal denkt men er niet aan om zelf wafels te maken en gewoonlijk zijn er maar heel weinig winkels of bakkerijen waar ze verkrijgbaar zijn en dit zijn dan nog de „van ouds bekende" adressen. Toch is er geen enkele reden waarom men thuis geen wafels zou kunnen maken. De wafelijzers zijn in iederen winkel van huishoudelijke artikelen verkrijgbaar en het proces is niet moeilijk wanneer men eenmaal „den slag" ervan beet heeft. Er is wel een kleine oefening noodig om dien slag te veroveren, maar wanneer men dc kunst eenmaal machtig is, dan zal men zien hoe gemakkelijk een wafel ge bakken wordt cn hoe vriendelijk ze ont vangen worden. Wanneer het wafelijzer van gegoten ijzer U gemaakt, moet het eerst zéér heel gemaakt worden. De juiste hitte leert men al doende, maar b.v. vijf minuten in een gasvlam zal wel voldoende zijn. Gebruik ongezouten vet, Delfia of boter en vet de beide zijden van het ijzer er mee in. Wanneer vloei baar vet wordt gebruikt, is het aanbe velenswaardig een kwastje te nemen. Doe genoeg van het beslag in bet ijzer (van het vuur) om een dun laagje te vormen. Doe het ijzer dicht en houd' het twee of drie minuten in het gas, draal het ijzer om cn het gas wat lage', en bak dezen kant totdat hij bruin is. Met een goed heet ijzer duurt het bakk*© niét langer dan 5 minuten. Wasch den bin nenkant van het ijzer nooit, maar wrijf het schoon met een prop papier. Wan neer het op dc kosten niet aankomt, kunt ge een uitstekend electrisch wafel ijzer koopen. Dit is verre boven de an dere soorten te verkiezen. De gelukkige bezitster van zoo'n ijzer kan heerlijk brosse wafels maken op de gedek'e tafel en ze kokend heet uitdealen. Boven- zoo. wel als onderzijde worden door den elec- trischen stroom verhit zoodat men niet behoeft om te draaien. In twee k drie minuten is de wafel klaar. Wafels zijn altijd het beste wanneer ze direct kunnen worden gegeten. Moet men ze even ia- ten staan leg ze dan op een roostertje of rekje in den oven. Wanneer ze op elkaar gestapeld worden maakt de stoom ze zacht en taai. Men kan de wafels opdienen met lich te stroop of vruchtenstroop. Er zijn een menigte recepten voor wa- felbeslag waarvan ik er een hieronder geef. Het recept wordt gewijzigd door het gebruiken van een ander soort meel, boekweit, tarwe, rogge enz. of het spe ciale pannekoeken-meel dat in den han del is. Zoete of karnemelk kan voo- het beslag worden gebruikt, met even goede resultaten. Meer of minder eieren kunnen wor den genomen al naar de omstandigheden. Beslag voor zoet e-m elkwa- fels. Neem ruim een ons meel, 1 eet lepel suiker, een snufje zout, z eetlepels gesmolten boter, 1 of 2 eieren, X thee lepeltje vanille extract 1 theelepel zelf rijzend bakmeel, 2 d.L. melk. Roer de droge bestanddeelen door elkaar ea maak in het midden een kuiltje. Doo hier 1 (of 2) eierdooiers in, en de ge smolten boter cn doe de melk er lang zamerhand bij. Klop alles krachtig door elkaar cn doe cr op het laatst een stijf geklopt eiwit bij. Dit beslag is voldoende voor 6 wafels. De gezondheid van het werkende meisje. Al werkt een meisje acht of negen uur po, dag, dan is het toch we) mo gelijk, dat zij haar portie beweging in de open lucht krijgt. Wanneer zij eiken morgen een half uur vroeger opstaat, kan zij.haar tram een paar halles verder pakken. Wanneer het eonigszins mogelijk is, most zij ach ter op do tril 111 gaan staan. Wanneer zij in de stad blijft om te lunchen, wat veel meisjes- moe ten doen, omdat de groote afstand hen niet veroorlooft naar huis te gaan, dan moet zij niet de allerdichtst bij zijnde lunchroom uitzoeken. Zij moet liever eerst een flink eind loo- pen, zoodat zij juist genoeg tijd heeft, om haar maaltijd nietig te kunnen ge bruiken en op haar gemak weer terug te wandelen. Lit een oogpunt van economie ne men veel meisjes haar twaalf uurtje met zich mee van huis. Wanneer men dit doet, moet men toch den dag bre ken door na de boterham een flinke wandeling te maken. Niet slenterend door dc volle straten cn voor iederen winkel stilstaand, maar zoo ver mo gelijk naar buiten. Wanneer het meis je met dc fiets naar en van kantoor gaat, kan zij een flink eind om fiet sen. Na zoo'n opfrissehir.g is zij beter in staat io werken. Een paar adera- halingsoefningcn 's morgens bij het open raam, doen het bloed stroo'men, vullen de longen met zuurstof en doen de wangen blozen. te dragen, cu zoo gaat het verhaal van de hertogin van Queensberry die op een feest een kanteu schortje droeg ter waarde van 200 pond ster ling, dus zoowat 2400 gulden. De crinoline bes' >nd uit vjj. rijen stalen baleinen die later door visch- baleincu vervangen Werden: de vraag or naar werd toen zoo groot, da. de Staten-Generaal van Holland een walvischvangstbcdrijf opzette- liet pennen van het lijfje was een heele kunst. cn.... men moest er wat- voor over hebben. Jonge meisjes moesten er al vroeg mee begiunen, en ook 's nachts moesten de vrou wen zich cr aan onderwerpen, wilden zij tenminste een voldoende slank middeltje hebben. Latef werd het corsetje over dc japon heen gedragen. Toen het dragen van kant tamelijk algemeeu werd, verdween het uit de mode cn werd do mousseline veel meer genomen, maar dit alles werd ten slotte toen op den achtergrond gedrongen door het kapsel, of eigen lijk is het nog beter om to zeggen hot hoofd. Daaraan werd alle zorg besteed, cn hoewel de tegenstanders legio waren en het natuurlijk ook aan spotters niet ontbrak, j.- zelfs de overheid zich cr in sommige plaat sen mee bemoeide en straffen uitvaar digde voor al te sterke overdrij ving. heeft d:t alles cuet mog-n ba ton: zij is rustig haar ..mg gegaan totdat zii vanzelf verdween zooals ie dere mode voor haar en cr na. E. E. PEEREBOOM. zijn maskaradepakje e kleuren. De japon zelf is van dez 1 stof in een lichte tint gemaakt, terwijl het bolero-jakje (dat ge ook op een van onze andere plaatjes zult kunnen zien) "1 een donkerder tint is gehouden. Het grappige boerinnepakje levert u een reusachtig kussen, zooals ze zoo in de mode zijn en die men op den grond legt, om als „zitje", te dienen. Op de zelfde manier kunt ge een pyama ma ken uit een Chineesch costuum met tuniek cn lange broek. Kiest ge mid- delecuwsch costuum. Ook dit kan, dank zij de middelceuwsche neiging van de tegenwoordige mode, door kleine ver anderingen in een „gewone" japon wor den veranderd. Ook het costuum uit het „secoud empire", het tweede keizerrijk, met dc wijde, met ruches bcz-ette rok en het de schouders ontblootende décolleté, is een zusje van ons tegenwoordige avondtoilet; de rok wordt iels verkort en in plaats van een toef bloemen hecht ge in de taille een cocarde van lint! Op deze ingenicuse 'wijze toegepast behoeft' uw travesti niet kostbaar te zijn. De nieuwste kleuren Bij do intrede van een nieuw sei zoen worden meestal ook een aantal nieuwe mode-lcleuren gelanceerd. Zoo wordt dit voorjaar het groen bijna door alle groote huizen als ,,dc" mo dekleur aangegeven. Men ziet het groen, dat langen tijd uit de gamma der modekleuren verdwenen was, thans zoowel in avond- als in middag toiletten. Dezen winter droegen ver schillende bekende actrices toiletten in dezen tint: Jeanne Provost en Spjnelly, Saby Morlay en Mad. Exia- ne, allen waren zij gekleed in toiletten die geheel groen waren of cr mee ge garneerd Up het oogenblik is er geen avondbijeenkomst of het groen do mineert en dit maakt- een bijzon der aangenamen en rustigen indruk Hier cn daar ziet men eemge heldere en levendig blauwe tinten verschij nen, vooral in de zijden stoffen zal naast wit en groen veel helder biauw gedragen worden. Rodier heeft een geheele serie stoffen in pastel-kleuren, terwijl de bekende stoffenfabrikant Meijer meer in de neutrale kleuren blijft, waaraan hij alleen oen heldere kleur geel toevoegt. Mag men de voorteekenen gelooven .dan zal het marineblauw, Lijna altijd gecombi neerd met een andere kleurgrijs of beige, bijzonder in trek zijn. Alleen géén serge, dat schijnt men, na zijn jarenlangeu dienst moe te zijn. Hier voor in de plaats komen andere wol len stoffen, resp. gabardine en crêpe, marocain de laine. Twee eenvoudige tail leurs voor het voorjaar Ziehier twee héél eenvoudige tailleurs, die toch het allernieuwste brengen. De eerste is van een zeer jeugdige allure, gemaakt van „havanc"-Jdeurig© rips. Het manteltje is van voren eenigszins blousend op de breede ceintuur gezet, die een voortzetting van den rug is. Het manteltje is gevoerd met bedrukt© crêpe de chine in geel cn zwart. De japon die ge cr bij draagt, heeft een lijfje van dezelfde crêpe de chine. en vtn zomertoiletten. terwijl liii 111 de heete maanden Juni en Juli al weer bezie is met hermelijn, ribeli- ne en chinchilla Op dit oogenblik zijn de ..collections" al vertoond, voor 15 Februari beeft ieder groot en voor naam modehuis ziin nieuwe modellen tentoongesteld. Van te voren is er wel hier en daar iets uitgelekt en sommige huizen laten al eenige van hun modellen zien, vóór de eigenlijke ouverture nog heeft plaats gehad. Andere „createurs" blijven aan hun modellen werken en toonen niets vóór de dag daar is. Wat er op heden reeds ibekend is wil ik u beschrijven. Over het alge meen geen sensationeel© veranderin eenin de vorige collections kwaaien zóóveel nieuwe ideeën te voorsohijn, dat dte makers ze nu nog niet geheel uitgeout hebben. Evenals in de na- jaarscol!ectie9 ziet men bij verschil lende huizen de draperie, die uitslui tend van achteren is aange bracht -r- en heel grappig de „drape rie laveuse" wordt genoemdde waschvrouwen-dVaperic. Het effect lijkt 31.I. op de rok van de wasch- vrouw 1 die van achteren door dc schortband wordt opgedoftHet. effect van deze draperie wordt dikwijls al leen verkregen cOor een veel-lussige gen en uitstaande strik, die op den rug order de ceintuur is aange bracht. Anderen lancecren modellen die sterk geïnspireerd zijn op den tijd van het Second Empire (het twee ie keizerrijk 1S521870). Niemand weet of deze- modellen ..er in" zullen gaan b;i het publiek, maar verschillende ..couturiers" interesseeren zich zeer vpor dit tijdperk. Ons tweede mantelpakje beslaat uit een lossen mantel die over eeu zéér een voudig robe-chemise word', gedragen. De japon zoowel als het manteltje zijn van amandelgroenc vélours'de lainê (de modekleur) cn de mantel is gevoerd met dunne zand-klcurige crêpe, die de groo ve revers vormt, de binnenkant der zak ken ea de grappige mouw omslag. DE MODE IN VROEGER DAGEN. V* De Rococo-tijd. Bij iedere mode is altijd wel een on- van dat oogenblik af werd het een derafdeeling geweest, die het sterkst wedijver van dames en coiffeurs om de aandacht vroeg, hetzij rok, lijfje elkaar onderling den loef af te ste- of hoed, maar de Roooco-tijd ken- ken. merkte zich, vooral in den tijd van De eerste dameskapper in Parijs Manie Antoinette, door het kapsel. Dat was monsieur Friton, maar de aller- was het aller-oelangrijkstc wat de mo- grootste was monsieur Legros, die de te zien gaf en zooals het meer gaat, van koksmaatje opgeklommen was wanneer er een voorkeur ia voor een tot eerste kapper van Parijs. Toen onderdeel, zoo was het ook hier: om deze op het toppunt van zijn roem elkaar te overtroeven bedacht men de was, schreef hij een hoek oyer kap- onmogelijkete dingen. seis, en ging zelfs zoover, te beweren In liet begin der achttiende eeuw,dat iedere dame zich kappen moest toen de crinoline in de mode lcwam, naar haar karakter. Ilij richtte ook was hel kapsel nog bescheiden, ja een academie op van drie klassen, die zelfs hoe wijder do rok werd, hoe een- in het vak opleidden, waar 96 ver- voudiger het haar was opgemaakt, schillende manieren werden onder- Eerst was de crinoline rond, een wezen, en do wonderlijkste creaties de voortzetting dus eigenlijk van de wereld werden ingestuurd. Ieder her- „vertugadin", maar zij veranderde innert zich natuurlijk wel een plant- van model, werd van achteren en van jo u-it dien tijd, toen het vreemdste voren plat en op zij zoo wijd moge- niet vreemd genoeg, het grilligste nog lijk. Plat was het haar toen ook, zoo te eenvoudig was. glad mogelijk en bedekt door een co- ue beroemde Legros kwam treurig quel kanten mutsje. aan zijn einde: bij het huwelijk van Maar in de tweede helft dezer eeuw Marie Antoinette kwam hij, evenals verdween dat mutsje, het haar werd ta'looze anderen, door het gedrang van het voorhoofd af naar boven ge- onder den voet en stikte. Maar men trokken en hing op den rug in losse miste hem niet erg. want er waren 600 i krullen neer, die heel vaak naar vo- kappers in dien i"d in Parii?. en do ren gehaald werden. Het duurde niet dwaasheid ven het haar bereikte han lang, of het kapsel werd tc ingewik- j toppunt onder de ongelukkige Man- I keld om het zelf op te maken, de Antoinette. kappers verschenen ten tooneele en Met mademoiselle Bertin en Léo- nard Antier bedacht zij het aller nieuwste, en dit was dn tijd van sche pen, huizen en tallooze andere voor stellingen, die op het hoofd werden rond gebalanceerd. Wij kunnen het niet andors noemen, wanneer wij hooren dat er bii ihet dansen voor ge zorgd moest worden om niet met de Kroonluchters in aanraking te komen, en dat de dames in haar rijtuig het hoofd buiten het raampje moesten steken en on do knieën op den bodem liggen. Miniaturen van familiepor tretten werden met het haar verwerkt en de bouwwerken werden natuurlijk rijkelijk geholpen door valsch haar, ijzerdi-aad-gernamten en vogels, vee- ren. bloemen, enz. Iien jong gezichtje met wit of grijs haar was toen in de mode, en zoo rijstpoeder in gebruik, die veel fris- de r<l ook. In bet. ©erst was het meel- poeder, wat lang niet altijd geheel worm vrij wae maar later kwam de sumptie werd onttrokken,maar er was schor was. Toch verzette de overheid er zich wel tegen dat door het poeder gebruik zooveel meel aan de con- sumtie werd onttrokken,, maar er wa* weinig tegen te doen.. Door het poederen van liet haar werd de teint echter ook gauw leelijk. en dit gaf weer aanleiding tot schmin ken. Nu was het wonderlijkste nog dat de dames uit de eerste kringen het „nntm-rlijk" schminken aan hair biiraerlhkc r'ster? overlieten. Zii zelf scui-rcn "ei I-maalde mode hierin, en eet deel er weinig toe, of liet natuur lijk was of niet. Zoo was er een tijd dat de Parisiennes roode streepen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 13