DE MODE
HAARLEM'S DAGBLAD
ZATERDAG 23 JUNI 1923
VIERDE BLAD
Iemand, die heel mooi handwerken
'kon, zei altijd wanueer zij daarover
een complimentje kreeghet is lteusch
zoo :reiooi niet, maar het wordt altijd
zoo goed, wanneer ik 't gestreken heb-
Natuurlijk is dat wel wat overdre
ven, want het werk doet er ook nog
heel wat toewanueer er leelijk ge
broddeld is kan het heetste strijkijzer
dat niet meer goed maken, maar het
is wel waar, dat strijken dadelijk
een heel ander effect aan het werk
geeft. En dat is niet alleen het ge
val met een handwerkje, maar met
iederBfcuk dat onder het strijkijzer is
geweest. Een zelfgemaakte blouse of
japon ziet er veel „nieuwer" en fleu
riger uit, wanneer zij opgestreken is,
evenzoo is het met al heb gewasschen
goed, en met de kleeren die van onzen
zomervijand, de regen, te lijden heb
ben gehad.
Het gemakkelijkst strijken kleine
effen stukken waschgoed, die al meer
dan eens in de tobbe zijn geweest
zij worden spoedigglad en droog-
Wanfc 't vochten van goed is een niet
onbelangrijk onderdeel van strijken.
Het.beste is, om het goed den avond
te.vone.ti niet te nat in te vochten, en
het .opgerold en in oen doek gewikkeld
tot den volgenden dag te laten liggen
het water is dan overal doorgetrokken
on het goed is gemakkelijk droog te
krijgen. Bij zeer warm weer lean
dit echter niet, omdat her teveel uit
droogt, waardoor het strijken lastig
gaat. Wollen goed wordt meestal
niet ingevocht: het strijken moet
hierbij met een lauwwarm ijzer ge
beuren, en is. het goed nu nat, dan
bestaat er veel kans dat er onder
het werken roestvlekken in de wol
komen, en 'bovendien is het ook moei
lijk droog te kriigen.
Dunne, waschbare zijde daareir
tegen, zooals waschzii. japansche zii
en crêpe de chine wordt het beste na
bet wasscheja in een doek uitgewron
gen wat gedroogd en aan den verkeer
den kant gestreken
"Niet alleen zijde moet
trouwens aan den verkeerden kant ge
streken worden, maar de meeste stof
fen vragen' een dergelijke behande
ling. De opstaande haartjes vnu een
stof ,die. het mooie dloffe of .glan
zende aan die staf' verkenen, worden
'door het ijzer' gcdcrlteÜ'ik afsrébrnnd
en verder platgedrukt, zoodat eeij lee
lijk glimmende.plek aantoont, waar
het strijkijzer overheen is gegaan. Aan
de binnenzijde van 't goed komt dat er
natuurlijk veel minder op aan. en ook
is er meestal minder glans die even
tueel bedorven zou kunnen worden.
Katoenen en linnen stoffen kunnen
alle aan de goede zij ie gestreken wor
den. behalve het borduursel, riet ook,
op den achterkant behandeld, het
mooiste wordt. Men legt er soms zelfs
nog wel een molton-doek onder, om
het patroon van het geborduurde nog
beter te doen uitkomen. Dan worden
ook nog alle zoomen en verdere plek
ken waar het goed dubbel ligt eerst
aan den achterkant gestreken, opdat
zii wat gemakkelijk droog worden b:j
het overstriiken min de goede zijde.
Hiermede begint men het strijken
altijd, doet daarna hel borduursel en
tenslotte het heele stuk aan den voor
kant. Sommigen vinden dat het goed
er in de kast mooier uitziet, wanneer
het na hel opvouwen ook nog eens
overgestreken wordt. Er komen dan
natuurlijk een groot aantal valsclte
vouwen in en het heeft hetzelfde l)e
als het persen van linnengoed;
Het belangrijke van het
uitvochten; strijken van
verschillend goed.
die niet enkel -met opspannen goed
worden, zooals geheel kanten doekjes,
worden met spelden in den goeden
vorm bevestigd en dan meer gladgo-
Jrukt dan gestreken.
Van alle ondergoed kunnen de mou
wen heel goed dubbel gestreken wor
den, maar voor japonnen moet hier
toch een mouwenplankje aan te pas
komen. Bovendien kunnen hierop nog
weieens gemakkelijk kleine voorwer
pen gestreken worden. Van heele ja
ponnen wordt eerst het lijfje gestre
ken en daarna de rok. Nu er zooveel
frollé- en crêpe-stoffen gedrag-en
worden, hoort men vaak genoeg dat
het niet noodig is om dit goed na
het wasschen nog te strijken. De on
dervinding leert echter, dat de japon
veel netter staat, wanneer het strijk
ijzer er wel even overheen is gegaan,
het kost toch niet veel tijd en hel
resultaat is werkelijk heel wat beter.
Nu de gepijpte strookjes en kragen
weer in de mode komen, is het strij
ken daarvan ook voor menigeen een
vraagstuk: een zoogenaamd pijpijzur-
tjo is eigenlijk bet eeiiig'e wat hl er-
dien st kan doen. Maar het is
een geduldwerkje, evenals plisseeren.
Glanzen, een werk dat vroeger veel
jor huisvrouwen werd gedaan, ge
beurt nu meestal bij de strijkster:
liet droog en glanzend makejt van
boorden en manchetten vordert zoo
veel tijd, kracht en handigheid, dat
men net in ,een huishouding waar
één dienstmeisje is, onmogelijk van
haar vergen kan.
Tenslotte noemen wij dan nog het
strijken van kindergoed, waarbij
vaak een extra-klein jjzertje (no. 1)
gebruikt w-ordt: de kleine stukjes vol
plooitjes maken het werken met een
ijzer van normale grootte vrijwel on
doenlijk.
Magere bloemkoolsoep wordt bereid
van In t kookwater van bloemkool met
enkele stukjes nog er in. Op de beken-
dt een sausje gemaakt
bote
bloei
het
bloenikoo'hvater. Heeft dit tien minuien
gekookt, dan voegt men er een deciliter
melk, of als't- heel lekker moet zijn.
room aan toe. en wat zout. In de soep
terrine -wordt een ei- goed losgeklopt
ou_.de soep .bier, .steeds roerende, bijge-
goten. Bij -déze soep worden dobbel
steentjes gebakken-brood gepresenteerd,
De lunderlacpen worden geivassohen,
gezouten cn aan beide ziiden in heei
rundervet mooi bruin gebakken. Daarna
wordt een gesnipperd uitje ook gebak
ken, de jus met water afgemaakt cn de
lappen hierin te stoven gezet met lau
rierblad, a kruidnagelen en een flinke
scheut azijn na i uur is het vlcesch
gaar.
(Peulen, die verreweg het lekkerst zijn,
wanneer zij nog heel jong zijn, worden
aan berde zijden tweemaal afgehaald, ge
wasschen en met wat kokend water en
zout opgezet. Zij moeten i a VA uur
koken, zoodat het water er op verkookt
is, cn dan nog met boter wal nagestoofd.
Als dessert geven v:ij ca lamel vla, dat
zeer licht schijnt, maar voor de mecsten
een nog al zwaar gerecht blijkt te z'jn.
Het wordt genfaakt van
zii d.L. melk,
2l/i d.L. kookroom,
150 grant suiker,
Van 100 gram suiker wordt caramel
gemaakt door ze bruin te laten worden.
Intusscben worden melk en room aan
den kook gebracht en dan bij de cara-
lS Veel gedragen woedt het stijve goed f r?"d "J" ?e hi"b'
et ineer, maar voer enkele stukken vloclf°f «-
roerd totdat de vla gebonden is. Daar
na-wordt de vla bij het geklopte eiwit
geveegd of de eerste ermee versierd, na
dat er wat suiker doorgemengd is. Men
kan ook garneeren met schuimpjes of
slagroom. Het maken van caramelvla is
niet gemakkelijk, omdat het dadelijk
schiftgoe.d roeren is het eenige wat
dit voeikomen kan.
niet
is het toch nog wel onmisbaarzoo
als bijvoorbeeld schorten: deze moeien
duu fiink van vocht doortrokken z-iju,
het ijzer goed heet en als- de stijfsel
dan guar is geweest, is het strijken zoo
moeilijk niet.
Goed dat gemakkelijk uitgerekt
wordt, zooals hij voorbeeld got'diingoccl
en waarbij het recht-hangen er boven
dien zoo precies op aankomt, moet
eerst flink plat op dc strijkplank ge
legd worden, zoodat men er onder het
strijken niet meer aan behoeft te trek
ken. Ronde kleedjes met borduurwerk
E. E. PEEREBOOM.
nieuwtjes uit Parijs.
Alhoewel hel onmogelijk schijnt dat
er a!t.iid weer wat nieuws wordt uit
gevonden op het gebied der 1110de,
hoewel men gc-neigd is te g-elooven dat
..er niets nieuws is onder de zon"
toch komen el telkens nouyeaulv's uit
de „ville lumière". Zoo ziet men de
Parisienne thans met haar papaplu
loopeuDe parapluie bengelt onder
den arm, aan een bl'esde roode lee-
ren lus. die over de schouders hangt.
De parapluie is ontzettend klein, de
stalen punl tot bijna niets geredu
ceerd zoodat mevr. geen last heeft
van haar bengelende parapluie ©n
beide handen vrij heeft.
Drécoll lanceert gordels van koord
met heel lange kwasten.
In de bovenste gedeelte van deze
kwasten bevonden zjclt verrassingen,
in de eene een miniatuur-flacon ge
vuld met odeur, in de tweede een lip
penstift!.
Het nieuwste faschjé ziet ge hier
afgebeeld.
Ket is gemaakt v-an schelpen 1
De zee 15 tegenwoordig erg in de
mode. Met paarlemoerachtige schelpen
maakt men lampekappen, bloemen en
tascbies. Dit tasehje is van rose zij
en bedekt met kleine rose schelpjes,
die de bladen van ec-n roos verbeel
den. Er kan heel wat in en ze nemen
weinig plaats in. Of ze ook erg breek
baar zijn, wordt r.iet vermeld.
Een ander nieuwtje, dat meer op liet
gebied van interieur is, vertoont u het
volgende plaatje.
In den goudvisschenkom bevin
den zich. door een bijzondere samen
stelling van de kom mogelijk gemaakt
twee parkieten, knus op hun takje ge
zeten 011 omgeven door dc sierlijke
helder roode vischjes, wat dé „stom-
ine dieren" we! van deze gevederde
vrienden zullen dc-nken? Deze „fan
tasie" is echt Fransch en wel eenigs-
zins dwaas dunkt mij
De vrijheid die de mode ons, vrou
wen, tegenwoordig- toestaat, is het beste
gedemonstreerd nu liet zomerseizoen in
Parijs in vollen gang is. De variatie van
modellen is opvallend, een bepaalde lijn
is bijna niet vast te stellen, zoodat
iedere vrouw kan dragen wat haar het
beste kleedt.
De „tailleur classique" wordt
gezien naast de fantasie tailleur, die
sstal bestaat uit japon en manteltje,
zij getuigen waarlijk soms van de
meest grillige fantasie. Men ziet man-
teltpes overgestikt met gekleurde zijde,
in een fijn, dicht patroon. Ze worden ge
dragen op effen rokken, gewoonlijk ge-
plisseerd of heel slank en nauw.
Soms zijn de mantels lang en recht,
>ms lijken het kleine Eton-jasjes. Som
mige modehuizen geven bont op de zo
mermantels, de Parisienne doet niet
gemakkelijk afstand van het zoo flat-
e bont, zelfs niet in den zomer.
Men gebruikt als zomerbont b.v.
het witte gedeelte van een skunks vel,
zomerhcrraelijn, het zachte licht-bruïne
zomeijasje van de witte hermelijn wordt
ook veel gezien.
De sporikleeren zijn dit jaar bijzon
der aardig en ze worden dan ook door
veel vrouwen gedragen, die nooit of te
nimmer de sport beoefenen, De spoit-
tqilleurs van chinewol in allerlei fijne
kleuren, .staan een jong meisje of slan
ke jonge vrouw alleraardigst.
Ook veel losse manteltjes worden er
gedragen van'heldere kleuren, geboord
wit of zwart. Ik geef u hierbij van
zoo'n manteltje een plaatje. Het is ge-'
makkelijk na te maken en „het nieuw
ste".
Bij deze manteltjes wordt gewoonlijk
:n kleine clochg-hoed gedragen. Deze
hoed vercischt een bijzonder plat kap
sel. Ge ziet op ons tweede plaatje hóé
het gedragen moet worden. Voor dames
met golvend, krullerig haat is het epiy
ideale dfaciit,-maar.,hot
gladde, 'sluike' haar moet 'ér'zich maar"
aan wagen!
>or d:t kapsel deelt ge het haar in
twee helften, de scheiding loopt van vo
ren tot achter in den nek. De twee haar?
strengen worden, zooals ge ziet, los om
het hoofd gewonden, als een tulband.
Een korte, niet te dikke ponny hoort bij
dit kapsei, dat anders wat kaal staaf
in voren.
Voor „buiten" worden er veel be
drukte foulards, crêpes enz: gedragen.
De patronen zijn zorgvuldig en meestal
groot en sprekend. De japonnen die
men van deze bedrukte stoffen maakt,
gewoonlijk zéér eenvoudig en recht
lijn. De eenige versicting is een
•omlig' uitspringend zijpand aan den
rok. In Parijs wordt de fijne, witte
organdi-japon zeer graag gedragen, hier
is deze soort van zonierklecdmg onge
kend. De organdi-japon is .wel van
waschbare witte organdi gemaakt, maar
ten-eerste zoo versierd niet fijne plooi
tjes, ruches en strookjes, dat was
schen bijna ondoenlijk is en bovendien
is de japon meestal vastgemaakt op een'
zijden fourreau van een zachte kleur,
en is ook de garneering vaak van zijde,
zoodat hierdoor het wasschen een on
mogelijkheid wordt..
mob wordt aangetast en andere -klee-
ren en dekens ook aantast.
Zorg ervoor dat de mannenkleeren
•oor ge zé weghangt van alle vlekken
zijn gereinigd, gebruik hiervoor ben
zine of ammoniak. Ge doopt een stijf
hard borsteltje in de vloeistof en bor
stel over het geheele kleedingstuk,
met flinke gelijke streken. Op alle
vlekken moet goed gelet worden en
ook de naden mogen niet worden ver
geten. Wanneer het kleedingstuk klaar
is moet heb in de besehermende zak
worden gedaan, voor alle benzine lucht
er af is.
Sommige huizen zijn op een ver
schrikkelijke manier „besmet" door
raolteff- Ge kunt ze pas kwijt zijn, wan
neer gc door een deskundige uw wo
ning laat ontsmetten. Let er bij het
betrekken van een huurhuis goed op
Het aanwezig zijn van dc motten-
plaag kan u honderden guldens scha
de berokkenen.
De echte lub-frocks" zooals de Amc-
rikaansche meisje d:e zoo graag dra
gen, en die haar ook zoo goed staat,
is in Parijs bijna onbekend.
Ziehier nog een paar modellen vooi
leuke „lub-frocks", geschikt zoowel
voor school, kanmor als, tennisbaan of
Strand.
Da zorg vscr Linnenkast,
MuurKas: an barnarobe.
De zorg voor de kasten in ons huis
is een belangrijk onderdeel Van de
geheele zorg voor het huis-onderhoud.
Ue tegenwoordige architecten bouwen
hoe langer hoe meer en hoe langer hoe
betere kasten in onze huizen. Zcll's
is er vaak een linnenkast in tie nieu-
,yeXwiz6n gcboijwd.De..b.oye^ste
,is gewoonlijk roet jdauk^t). tie opger.-'
s't'e helft met lacleri. De bovenste
plank houden wij voor dexens. Daar
voor moet men ue geheeie kast voe
ren met stevig giau kastpapier, daar
dit de motten he.pG weren. Ais yer-
orzorgsuiaatregel moet men de
goed bespuiten met tie eea
re iuseeten üoodende vloeistof,
zooals b.v. Aliospree of iets anders.
Ip den winter moet men d.t eens per
maand doen. I11 den zomer is het op
bergen en mot-vrij houden van de
kens een lastig probleem- Zij moeten
eerst gestoomd worden en dan in kol-
fèrs en kaïnl'rkisten worden ppgebor-
gen.
Ieder lid van een familie moet haar
of zijn eigen kast of garderobe heb
ben, waar- zij voor verantwoordelijk
ijn, zoodat zij de dagelijks veerkee-
reude zorg leeren waarmee kleeren
moeten worden weggehangen en schoe
nen en hoeden, enz. moeten worden
opgeborgen. Wchoenen zijn onpleizi-
rige dingen in een kast, en ze komen
dikwijls onverwacht én voorbarig te
voorschijn rollen. Schoenen rekken ont
breken gewoonlijk in iedere „confec-
tie'-'-kast, maar met.weinig kosten kan
timmerman ze voor u aanbrengen
de deuren van de hangkasten. Een
paar schuine planken, onder elkaar,
met een latje, waartegen de hakken
der schoenen stuiten. Klaar is 'Kees
Denk er vooral aan om elk paar sehoe-
uen dat ge wegzet van een paar lees
ten te voorzien, het verdubbelt het
leven uwer schoenen.
Een, beter arrangement dan een
flinke roe van rechts naar links in de
kast opgehangen is er niét te vinden.
Men kan hieraan een bijna onbegrensd
aantal kleedingstukken hangen, ieder
op zijn eigen hanger. Laat deze roe op
de hoogte van de kinderarm aanbren
gen in de kinder kleerenkast. Zoo lee
ren ze al vroeg de goede gewoonten
aanwennen om hun kleeren in de kast
te hangen
Zelfs een kast, die te smal is voor
een roe met een gewonen Ideeren-
hanger kan tóch op deze manier ge
bruikt wovdcu- Ge hebt niet anders
te doen dan kleine kinder kleerhan
gers te koopen. Een kleedingstuk
hangt ook daaraan goed, even goed
als aan de hangers die tot ver in de
schouders doorloopen.
Mannenkleeren zijn heel wat lastiger
opu te bewaren en voor mot te behoe
den dan vrouwenkleeren. Waarschijn
lijk omdat ze geheel van wol zijn en
ook om dat vele ervan, zooals smo
king. rok enz. slechts zelden gedragen
worden. Ook wordt hierop bij een di
ner b.v. licht vetvlekjes gemaakt, die
een grooto aantrekkingskracht hebben
voor motten- Ncom in ieder geval de
volgende voorzorgenmaak iedere
maand de kleerenkast schoon,, lucht
'de kleeren. borstel ze af en besproei
kast en kleeren met een motwerende
vloeistoL E11 ten tweede schaf u mot-
proef zakken aan, van stevig papier
gemaakt waarin ge geheele "pakken,
die slechts zelden gebruikt worden,
kunt opbergen cn dan ophangen.
En nu, de kwestie van opbergen van
winter- en zoruergoed- Wat "kunnen
wij bewaren, wat moeten wij wegdoen.
Vroeger bewaarde men bijna alles. In
een lappendoos of taseh werd alles be
waard dat van geen nut meer was.
Tegenwoordig doet. men anders. Iedere
deken die de kosten en het werk van
ïiitstoomcn niet waard is, moet worden
weggedaan. Hen» bewaren wordt te
kostbaar daar hij mogelijk door dc
Da charme van dan
middelbaren leeftijd.
Tegenwoordig is het geen zeld
zaamheid wanneer we een vrouw van
middelbaren leeftijd op straat zien die
gekleed ia als et-u jong meisje van
oven twintig. Deze geestes-gesteld-
r.ciu van de vrouw van middelbaren
leeftijd uit onzen tijd kwam ook voor
iiij de vrouwen uit, de jaren '60 en
ki.iromtrent, alleen andersom. Toen
zag men jonge meisjes gekleed gaan
als matronen, uit vrees om anders
niet voor „vol" te worden aangezien.
'11 gaan de grootmoeders gekleed als
ü.nr kleindochters, uit vrees dat ze
andere niet meer „mee" zullen doen.
En al kunnen we de vrouwen die
zoo iaug mee kunnen doen werkelijk
uewondeien om de geestkracht die ze
i&.n toon spreiden wanneer ze groote
andelingen mee maken met de jon
geren. wanneer ze niet oud „willen"
„orden en onvermoeid zijn in dan
sen, in tennissen, enz., alhoewel haar
i'iiysieke toestand haar doet snakken
;ifi.;ir een rustig leven, zij willen den
schijn ophouden en „mee" doen.
.'ocii al zijn die vrouwen besvonde-
nswaardig, ze zijn niet aa'ntrekke-
ijk. Evenmin als de getrouwde vrouw
can middelb. leeftijd die nog voortdu
rend al de kleine toilet-ge.'ieimpjes toe
past die haar zoo goed stonden toen
ze IS was en voor de tijd die lijnen
trok 0111 mond en cogen.
Maar natuurlijk, wij allen willen
jong blijven, wat we ook van het te
gendeel mogen beweren, maar de
Kwestie is dut wanneer wij or over
gaan denken om jong te scli ij 11 e 11
tlat wo dau al aan liet eind zijn
want de zekerste manier om echt
oud er uit te zien is onze energie
verspillen aan het veehien, het wan
hopig vechten tegen „oud" worden.
Iedereen lieeft de wonderbare vrouw.
W el oer.s ontmoet die er in slaagt door
bijna oumensclieiijke pogingen, jong
er uit te blijven zien tot aan naar
(De jaar om dan plotseliug in te
vallen en in een oud wrak te veran-
De vrouw van middelbaren leeftijd
die zóó handelt, mist, door haar
eigen schuld, een mooi, natuurlijk en
itoijftg.ai tijdperk va& hot menscl.ieli|k
leven, en haai' levenservaring - blij ft
eins incompleet, liet- is alles goed en
wel om den ouderdom te verachten
maar er steekt- geen nut in om het te
doen en oudei tiisscüen voortdurend
in angst ie zijn voor het naderen van
dien ouderdom zoo,dat iedere daad
en ieder woord gekenmerkt is door die
vrees. Wanneer wij zóó doen dan ver
liezen wij een van de grootste char
mes van den middelbaren leeftijd: „de
blik naar buiten."
Wanneer wij jong zijn dan zijn we
vervuld Van ons zelf en onze belan
gen, en ónze toekomst lijkt' ons be
langrijker dan wat ook ter wereld.
Maar nu, op middelbaren leeftijd kan
de vrouw ceu hart hebben dot vrij is
van haarzelf, wanneer zij den juisten
weg bewandelt.
liet is zoo'n mooie tijd van hei le
ven. Het scherpe oordeel van de
jeugd is verzacht door ondervinding
en dc ellende van desillusie is gerijpt
tofc begrijpen, liet is jammer wan-
peer'een vrouw deze periode zou
rnissen, door haar eigen onverstand!
wJisscliie:. is liet niet alleen de
vrees voor liet oud worden die de
vromven drijft tot zulke onverstandi
ge dingen maar ook de geest des tijcis.
Het ergste wat ons tegenwoordig kan
ovei'komen is „conventioneel" te zijn
en heldere principes voor te staan en
vol te houden dat zwart zwart is, is
tegenw oordig erger dan het was oui te
vloeken op een theepartij in de dagen
van koningin Victoria.
Want het is tegenwoordig onze
grootste angst om voor hek rompen te
Worden aangezien. Dot maakt ons laf,
ons allemaal. Ge noemt iemand ijdel,
hij (of zij) glimlacht men noemt
iemand immoreel, en hij is gecoiffeerd
soms, maar noem hem bekrompen, en
't is mis! En daarom hebben de vrou
wen van middelbaren leeftijd die
„jong" willen zijn nog véél vooruit
strevender ideeën dan de jongere ge
neratie zelf.
En juist: de middelbare leeftijd is
.de tijd van vrijheid voor de vrouw.
Ze behoeft niet meer voortdurend ie
denken: „wat zal „men" van mij
zeggen?" Ze kan zich zelf zijn en zij
kan voor andere, jongere vrouwen en
meisjes dan zij een steun, een troost
cu oen goede vriendin zijn. En od
ciéze wijze zal zij jonger, véél echter
jong blijven, omdat zij waarachtig
raw leeft- met de jongeren, dan wan-
net r zij do jeugd die liaar gaat ont
snappen najaagt op een dwaze en in
spannende manier! Wordt ouder met
charme, met gratie en met liefde, en
niet met tegenzin en ontevredenheid-
Letteren ea Kaast
JEUGDCONCERTEN TE
AMSTERDAM,
liet Au steidamsche Concertgebouw -
orkest nec-mt een proef met zoogen.
.ieuedconcerien", die bedoelen het
jonge geslacht op te voeden tot een
hoogstaand concertpubliek.
Het ..Hbld." meent, dut het niet
voorbarig is, nu aJ. na het tweede
concert, ie zeggen, dal deze jeugdoon-
cerlen volkomen geslaagd genoemd
mogen worden. Den eersten keer kou
men nog denken dat de belangstelling
liet niewtie so!d. thans, nu voor den
tweeden keer een 2000 a 2200 H. B.
S-ers de geheele zaal van liet con
certgebouw vulden, ia het duidelijk,
dat die concerten „in een bertyunde
behoefte voorzien", Wat in Engeland
en Amerika blijkt ie kunnen, is hier
dus ook heel goed mogelijk: -cc op
groeiende jeuga op te voeden hefuo
voor werkelijke schoonheid.
Cornells Dopper gaf een inleiding
van ongeveer een kwartier. Het-.was
merkwaardig, dat het dadelijk, t"iu
hij zich tot zijn groot auditorium
wendde, opeens filaapetil werd in <!•-
zaal. Hii deelde de instrumenten in
groepen in en besprak die. 'ÏV iai hij
den naam „tuba" zei, ontstond ei-
even' een lioht gelachde jeugd' vond
dat zeker een bijzonder grappig woud
en daar zijn het nog kinderen vuur mi
daarover even te lachen. Hij-het de
geluiden, cie dc in.-truin-:::: n vnort-
brengen afzonderlijk hooren en" gaf
een soort van analyse van de vijfde
symphonie van Beethoven, die ge
speeld zou worden cn waarin liet k!op-
motief voorkomt. Dc legende wil, dat
dit motief symboliseertzoo klopt het
noodlot aan de deur, een andere op
vatting wil, dat de componist door het
hooren van kloppan op zijn kamerdeur
tot zijn motief kwant, een derde, dat
het kloppen van oen specht met zijn
snavel op een boomstam hem ertoa
bracht.
De hoer Dopper spreekt dan ovér-de
Indeoiing van dc.symphonic, en wijst
op de tegenstelling der motieven, die
het werk beheersdten. Volwassenen,
:oowel als de jeugd, zegt do spreker,
hebben behoefte aan tegenstelling:
als het lang vacanfie geweest ts; ver
langen we weer naar school (vrooiijk-
heid), maar daarop is het we i- benij
denswaardig onmiddellijk stil in de
zant Benijdejlswaarclig voor wie we
ten, dat de jongens in dien leeftijd wel
eens heel andere dan zoo beschaafd
rustig kunnen ziiii! Waarom luisteren
zoo Aandachtig i Omdat zo het de
moc-ite waard vinden te luistert n, ze
weten, da: ze iets aan de keui::.*. dia
hun meegedeeld wordt, zullen hel/oen,
dat het feitenkennis is. die hun dade
lijk, hij het hooren van cie muziek te
pas zal komen. E» ?-'s dan even
daarna bet orkest speelt, dan w het de
moeite waardt a-jis op de luisterende
gezichten te telténlinks en -hechts cu
omhoog en achter ons honderdtallen,
geheel tot rust. gekomen, ernstige,
jonge gezichten, mot gnxtrOpen, soms
stralende of droomende, soms heldere
verwonderde afkerende oogen. Hier
en daar en enkel meisjeshoofd voor
over genegen iu volkomen vei'Krtcl-
heid.
De commissie, die ce ooncerteii
voorbereid heeft, de heer Dopper ?iï
het Concertgebouworkest kunnen zich
overtuigd homles», dat ze iets meer
•en betere hebben gedaan dan „praten"
over ,,de kunst iu liet leven van het
kind" en het eenige, dat men zou kun-'
hen, 'betreuren is, dat men niet veel
vroeger 00 het denkbeeld is gekomen,
ieugdconcerten ie geven,
LECTUUR YCOR DE JEUGD.
Bij den Uitgever A. V.Br una en
Zns. te Lit recti t, is ec-n mcoi juiigeus-
boe.k verschenen. 11!. Jan B r u ui-
iu c I's L e e r t ij d van den bi-,ten
don schrijver. Mr. van Bchcvtcha-
ven (l\.:asj. Jan Brummel 'is een
jongen, zooals er meer zijn- Xsefc
Kwaad, maar onnadenkend. De ernst
van 't leven beseft hij nog niet, zijn
hoofd zit vol grappen en kw.ajongims-
sü'eken. iEjeokc schoolluoueoicjes
worden in dit boek beschreven. Jan
is telkens dé.belhamel en 't slot van
't liedje is. dat hij voor ecu weck van
dc H. B. S. verwijderd wordt. Jan
heeft geen vader meer cn heeft mot
zijn moeder een onderdak gevonden
bij Oom Kees, die juist geen voor
beeld van goedheid cu zachtheid is.
Oom Kees besluit dan ook, dat Jan
maar voorgoed van school a£ moet.
Zijn zwakke moedertje heeft niets ut
tc brengen en Jans iprotest maakt da
zaak nog erger- Oom wil hem nu niet
eens in zijn zaak, een kruidenierswin
kel, hebben- Enfiin, .Jan.wordt liii-
jongen in Hotel Hollandia. Ilier
beleeft hij verschillende avonturen,
bedrijft ook guitenscrekeu, wordt
zelfs levensraddei- van ecu dame,
maar wordt ten slotte al weer weg
gejaagd. Nu breken er moeilijke da
gen voor dea jongen aïtn, maar er
komt uitkomst. De dame, wier leven
hij gered heeft zorgt voor Jan. Hij
komt op een filmfabriek in Berlijn,
beleeft daar natuurlijk ook weer van.
alles, maar ziét toch in, dut alleen
een ernstig werker vooruit kan koruen
in do wereld.
De pittige' teekeningen van Frans
van Noo'rden verlevendigen den t ast-
van dit bijzonder frisschc jongens
boek.
Bij den uitgever V.7. J. Thiomc fd
Cie te Zutfen zijn verschenen D e
Sprookjes van II a u f f be
werkt door Ka spar van Limburg- De
ze 14 sprookjes kunnen niet ju de
schaduw staan van onze mooie Ander
sons sprookjes. Zc zijn te avontuur
lijk, tc wreed. Ze missen dat wonder
lijke, dat 70 ct mysterieuze. Het
sprookjo van Kalief Ooievaar is ccn
der bekendsfe en ook ccn der beste
en steekt zeer gunstig af bij dc ge
schiedenis van liet Spookschip, waar
moord en doodslag aan dc orJ.- zijn.
Het sprookje van de afgehouden hamï
is ook oai van tc ijzen. Zoo n beetje
Sherlock Bohnes-achtig. Dc redding
vao Fatmé en Kleine Mack zijn '-cc!
meer in den kindertrant. Het hart
tan steen is bijzonder goed, vooi al om
dc strekking. Abner, dc Jood, die
niets gezien heeft, is weer vol wreed
heid. Het eindigt ook zoo onvoldaan-
Het sprookje van den vaisehen Prins,
waarin we zien, dat waarheid en goed
heid zegeviejren is veel paedagogiseher.
De gekleurde en zwarte platen naar
Paul Her zijn in een woord schitte
rend.
De uitgevers vr.:« Goor ,V Zonen te
Gouda hebben do klasse Bibliotheek
voor het Leesonderwijs op do lagere
school verrijkt met. een nieuw werkje
van Lucie Snoek, genaamd Dek": 11-
d e renRuitenga. 't Is een aar
dig, eenvoudig verlmal van ccn schip-
persfamilie. Dè schipperij levert te
weinig op en vader Ruiten ga ziet
zich genoodzaakt on» een baantje aan
den wal te zoeken. We icven dan ge
heel met het gezin mee: niet Taco,
Jan, Wibbe cn Fennigiei. Af on toe is
het verhaat ecu beetje gerekt. De
jeugd houdt- van opschieten. Maar or
gaat een goede invloed uit. van dit
eenvoudige, echt degelijke gezin- De
plaatjes \an -Si.jlje Aafkcs zijn bij
zonder goed. Do kiiulersnuitjcs leven
•oor ons.
Een j 0 1 i g t r o e p j e 'door Mario
{Leopold uit deze zelfde serie beleef
de een derde druk. Zeker de beste
aanbeveling voor dit frisschc, levens
lustige beek.
W. B.-Z.