DE MODE HAARLEM'S DAGBLAD Bloemen en Planten ZATERDAG 10 NOVEMBER 1923 - ZESDE BLAD Hei plaatje dat ge hier aan het hoofd van dit modepraatje ziet staan zal velen van iu een glimlach ontlokken. Dit silhouette is het meest onverwachte en het nieuwste dat uit de wintercollecties te voorschijn i^ gekomen. En hoewel wij allen er nu eenigszins sceptisch te genover staan, voorspelt men toch dat in het komende seizoen, wellicht zie; men reeds vooruit naar de voorjaars mode, d-eze lijn d e lijn zal zijn. Ach, we zullen gauw genoeg gewend zijn aan die uitstaande heup-lijn hoe dwaas leek ons niet die afgezakte taille in het eerst en de lange rok! En nu, we kun nen ons niet voorstellen dat we het ooit aardig en elegant hebben om onze ceintuur onder de armen te dragen! Het is maar een kwestie van wennen. Wat ons plaatje betreft, het model is van het bekende huis Chénut. De zijpanden van den mantel zijn zóó stijf gemaakt dat zc. uitstaan als panniers.- Laat ik u verder nog wat vertellen over de robe d'après-midi, Wat voor ons zooveel is als de gekleede middagjapon. Deze soort japon is natuurlijk voor de gewone vrouw die niet veel uitgaat cn zich van een bescheiden kleedgeld moet kleedén, het voornaamste stuk uit haar garderobe! Een paar gekleede„ maar zéér eenvoudige japonnen behoeven dan ook volstrekt niet kostbaar te zijn. Wanneer men niet zooveel japonnen kan aanschaffen als men wel zou wenschen (en wie kan dat tegenwoordig wèl?) jaoet er op verstandige manier besio- ien worden tot het maken of koopen van een japon, die bij verschillende ge legenheden goed dienst kan doen. De eenvoudige namiddagjapon voorziet in veJe behoeften men kan haar overdag aandoen wanneer men bezoek ontvangt, men kan haar aandoen op een thé dan sant, of wpnneer men in een restauram gaat eten. Wanneer men een japon voor al. deze geleg-enheden maakt, mag hij natuurlijk niet al te eenvoudig, zijn, een zijden crêpe marocain, een kort mouw tje cn een levendige gafneer'ing van lintjes of kraaltjes. Gp de volgende plaatjes kunt ge uw keus misschien maken. Eenvoudig cd zcér niéuw beter kunt ge niet ver langen. Tot slot wil ik u nog een' paar aller. liefste modelletjes laten zien. voor de kleine kleuters. Als go dezo snoezige kleertjes ziet, krijgt go vast zin om ze na te maken. De jurkjes zijn meest alle zeer eenvoudigde aardige en origi- "celo garneering „doet" bet hem. Wit zegt ge van het leuke jongens pakje, dat een broekje heeft van Schót- sche wollen stof, blauwgroen en geel geruit. Het blousje dat aan hét broekje s geknoopt, is van fijne serge, in een beige tint. De twee volgende pakjes zijn zoowel voor kleine meisjes als voor kleine jon gens geschikt. De meisjes dragen te genwoordig toch ook een broekje, meest van dezelfde stof als het jurkje, dplaats van een onderrokje. Het plaatsen der Meubels Om een kamer evenwicht en rust te geven is het noodig dat de muurver siering, de meubels en de ornamentjes op goede wijze zijn geplaatst, met het oog o.p de noodige symmetrie. Qe moet niet denken dat symmetrio alleen ver kregen kan worden door dingen in pa ren of in, duplo. De kamers uit do jaren '80 en daaromtrent waren'afschuweüjk dood èn eenzijdig. Dat kwam door de gekunstolde en stijve symmetrie die mén getracht had te hereiken, juist door alles dubbel of in paren te plaatsen; Het symmetrisch effoct wordt verkregen door ons eigen in stinct, dat overeenstemt met de na tuur, die al haar werken symmetrisch heeft gemaakt van bet kristal in de rots, de blaadjes van een bloem, de cel len van de honigbij tot de vo.rmen van de dieren en den vorm van 't mensehe- lijk lichaam toe. Ge moet bedenken dat symmetrie niet wil zeggen dat een schilderij, dat op een kant van de muur hangt on vermijdelijk meebrengt dat er aan den anderen kant ook een schilderij moet hangen, van denzelfden schilder, de zelfde grootte, in 'n zelfde lijst en op precies dezelfde plaats maar dat jen noodig is, dat het oog wordt be- digd door het gevoel van een sym metrisch effect. Bijvoorbeeld, wat betreft het schik ken van meubels en schilderijen tegen een muurwanneer er een kabinet of boekenkast in het midden wordt ge plaatst, zoodat er een gelijk stuk mum aan iedéren kant overblijft, dan kunnen deze ruimten in evenwicht gebracht worden door er twee lage meubels neer te zetten, die ongeveer van de zelfde hoogte zijn. Deze twee stukken behooren geenszins hetzelfde te zijn, het eene kan een laag ladenkastje zijn, het andere een boekenkastje, wan neer hun lengte en hoogte ongeveer gelijk zijn en er niet te veel verschil in hoogte is. Aan het verlan gen naar evenwicht is voldaan. Om net arrangement noch symmetrischc-r te maken kunt ge twee gelijksoortige platen of reproducties boven de twee lage meubels hangen. Deze overeen stemming tusscheo rauurversierjng en Het eerste kindje is gekleed in een- tabaksbruin kieltje van velours de laine afgebiesd met heldergroene randjes I-Iet broekje heeft ruime pijpjes, evenals bij het tweede pakje, die op een strak moordj zijn gezet. Het tweede kieltje is van heldcrgrys crepelh met een aardi ge garneering van rood en grijsblauwe driehoekjes, met dunne wol er op ge werkt. Hetzelfde randje__ van de kiel komt voor op het 'broekje. Batikwerk mot Kinderen Raffia vlechten is een alleraardigst werk voor kinderen, jongens zoowel als meisjes. Het leert hen om de kleu ren harmonisch te combineeren en ze kunnen er werkelijk alleraardigste ge bruiksartikelen van maken. Voor zieke kinderen die een tijdje op -bed moeten liggen, is het een heerlijk tijdverdrijf om ze raffia te laten werken. Met be hulp van een paar strengen naturel raffia en een paar aardige kleuren kun nen tafelmatjes, servetringen, kleine mandjes en bakjes worden gemaakt. Kunnen de kind-eren haken, dan gaat het heel gemakkelijk om niet een grove haakpen allerlei te maken, anders vlech ten zc gewoon, met wat dunne pitriet- jes als grondvorm, zooals dat in speel- goeddoozen wordt aangegeven. het plaatsen der meubels is zéér be langrijk. Schilderijen en platen komen in oen kamer altijd beter tot hun recht wan neer de onderkanten der lijstjes op. ge lijk© hoogte hangen, en zóó, dat de voorstelling ongeveer op oogshoogte hangt. Wat het schikken der meubels in het midden der kamer betreft hierbij kan men het principe der symmetrie niet geheel toepassen. Een evenwichtige verdeeling der massa is hier de gronn slag. Zet ge b.v. een easy-chair naast den schoorsteen, dan moet er aan den anderen kant naast den schoorsteen óf oók een dergelijke stoel staan, (die geenszins precies hetzelfde behoeft te zijrt), óf een pouf, die denzelfden dieust doet. Een meubel dat altijd moeilijk is om te plaatsen is do piano. Een vleugel- piano moet in een flinke kamer liefst met den platten kant tegen den laag- sten muur staan, in een kleine kamer daarentegen neemt- hij op die manier te veel van de aanwezige muur-ruimte in. Het is dikwijls in een kleine kamer de eenige-manier om een vleugel-piano schuin in een hoek te .plaatsen, een arrangement - dat mij persoonlijk niet bekoren kan. Een gewone hooge piano staat 't best met den achterkant de kamer in en een der smalle kanten tegen den muur. Deze achterkant wordt dan bespannen met een goud of decoratieve lap en er tegen aan kan 'n laag bankje srezet worden, even lang als de piano.Wanneer de gewone honge piano met zijn achterwand tegen den muur staat, vestigt hij door zijn grootte te veel de aandacht op zich. en 't is bovendien voor den klank be ter om hem los van den muur te plaat sen. Over het algemeen is het uit den boozo om meubelstukken schuin in -een hoek te plaatsen. De symmetrie wordt verstoord cn achter het schuine meubel blijft een leeg© hoek, die ge bijna onmogelijk op aangename wijze kunt vullen. Een hoekkastje dat speci aal gebouwd is om in een hoek ge plaatst te worden, maakt natuurlijk, oen uitzondering hoewel het een on evenwichtig uiterlijk aan de kamer geeft, wanneer er in den tegenoverlig gende)) hoek ook geen meubel staat, zooals b.v. een antieke staande klok. Poppen Van alle speelgoed zijn poppen het alleroudste. Wanneer wij zoover als het mogelijk'is terugzien op do ge- ttahiedeuis van. de volken, Oosterselie oi Westerscho, cultuurvolken of pri mitieve, altijd vinden we een spoor van de koningin onder het speelgoed: de pop. In het Egypte, Home en Griekenland der oudneid zien wij dat de kindereu ir.et poppen speeldeu, net als tegenwoordig- En dat zij veel van hun poppen hielden bewijst wel dat men de poppen met hen begroef, zoodat men poppen in de kindtrgra- ven hoeft gevonden. Eenigen tijd ge leden zag ik in een museum 1 et speelgoed uit vroeger tijden, speel goed van onschatbare waarde, dat bijna tweo duizend jaar oud was, sommige stukken wel drie duizend jaar. Onder dit speelgoed waren heel veel poppen- Sommige waren van ivoor, sommige van terracotta, een paar van hout en één was een lap penpop. Er waren verscheidene pop pen die voorname dames voorstelden uit het oude Griekenland, maar do eeuwen die zij geleefd hadden, laten hun sporen achter en nu zagen zij er oud, kapot- en leelijk uit. Men kan zich bijna wel voorstellen hoe ze ééns iets aantrekkelijks hebben gehad voor kinderen. Een klein houten pop je, ruw uit hout gesneden, met een vierkant leelijk gezicht, is wellicht een3 de liefste bezitting geweest van een klein meisje. Een van de lappen-poppen zag er verschrikkelijk oud uit, ze was onge veer 25 c.M. lang en het goed waar van zij was gemaakt was verteerd en bijna tot stof vergaan, zoodat bet vulsel overal te voorschijn kwam. De kop was ook door den ouderdom uit elkaar gevallen en. beenen en armen eens stevig, hingen er los en slap bij. -Deze pop was 500 jaar aan het begin van onze jaartelling, zoodafc zij bijna 2400 jaar oud is. Zij is geboren, leefde en stierf in Egypte en nu ligt ze als een kleine mummie in ©eu vitrine ir.t het Britsch Museum. Tedereen bekijkt" haar met eerbied, want- gedurende haar lange leven moet zij wel veel wonderlijks gezien hebben. De vrouw in de Club In ons land, -den Haag ging voor, en Amsterdam volgde bestaan ook club's voor vrouwen. In Engclaaid -waren er al lang vóór dien clubs uitsluitend voor vrou wen opgericht. Het is grappig eens het oor deel van een bekend Engolsch schrijver Sydney Tremaine, te lezen over de clubs voor vrouwen. Het humoristisch geschre ven artikel met do grappigo plaaijes kun nen we natuurlijk miet geheel in ernst op vatten, maar, er schuilt toch wel veel'waars .in! Waarom hebben vrouwen clubs (noodig? Waarom en hoe maken zij er gebruik van 'I Hot is zoo helder als de dag waarom een man na-ar zijn club of sociëteit gaat. Oo.. gcnscbijnlijk om er over politiek te praten, kaart te spelen, te eten, te drinken, en laat op te zitten, moppen vertellen of ze aan maar in waarheid gaan de iar hun sociëteit om aan de vrou wen te ontkomen. Dat is al lang bekend cn geenszins een nieuwe waarheid. Kan' men veronderstellen dat de vrou wen naar haar club gaan om eens van de mannen verlost te zijn? Ik geloof het niet. In de meeste maiinonelubs worden vrou wen niet toegelaten, maar, zoo ver als ik weet zijn er geen -vrouwenclubs waar maci - nclijke bezoekers geweerd worden. Integendeel, in de meeste vrouwenclubs worden zij aangemoedigd hoewel ik ge loof, niet op de juiste wijze. Er wordt verteld, dat. wanneer een man een bezoek brengt in eon zekere groote vrouwenclub en de voorgeschreven twintig minuten in de hall zit te wachten, jat er dan iin ieder vertrek een rood lichtje aan knipt.' Deze dwaze geschiedenis vindt zijn oorsprong in de klacht van een bezoeker, dat de hall altijd leeg en verlaten was wanneer hij aankwam, maar zich dan on middellijk vulde met vrouwen van alle W.f tijdon. grootten en soorten, die oen ding gemeen hadden; de taxeerende blik- Wan neer zijn speciale kennis erndlijk aan kwam was het arme slachtoffer ten prooi aan zoo'-n geïrriteerde nervositeit, dat i-.ij het gevoel had, dat Zijn das onder zijn oor zat, dat zijai sokophouders langs zijn enkels bengelden en dat alle knoopen die vast hooren te zijn los waren; mant hij was te trotsch om er zich van te over:ui- gen of om iets te zegge,n. En hóewei de vrouw is geschapen voor het gemak van den man, en zij gewoon lijk ook wel aan haar plicht voldoet, is het tpch mogelijk dat een aantal vrouwen een man beelcmaal overstuur maakt. Ik geloof niet dat de vrouwen eigenlijk van de club houden of weten wat ze er moeten doen. Ze zitten tsicc-pil met een verveeld gezicht of- een air of ze w ten' tot dat ze geroepen worden, im de leeszalen, ze rooken sigaretten en drinken oock-tails met een zelfbewust air en zij lézen de kranten, de geïllustreerde tenmin ste, en laten eo achter ieder blad apart in waaierplooien opgevouwen op een st De kasrt-kamer is meestal leeg. behalve clubs die speciale bridge-clubs zijn w do bridge club iets heel aparts. Over het algen clubgeest, zij is man dat is. De vrouwen-clubs mogen eventueel aan prestige en traditie winenin en do „gezel lige clubvrouvy" kan ontstaan, maar ik kan het niet helpen dat ik volhoud du! hebben van na zeldzaam is als een vlieg ia omber cn wac- neor een club het laatste excuus is voor een man. het voor de vrouw zeker haar laatste toevlucht is. Zoo denkt- deze Engelschmati over do vrouwenciubs. Hoe denken de vrouwen er zelf over? De groote bekoring van. heb rei zen 13, naast het zieu van geheel an dere dingen dan gewoonlijk, toch ook zéker wel het waardeeren van het eigen land wanneer de reizigers zijif teruggekeerd. En dan is een der fac toren, die zeker wel het meest opval len bij heb terugkomen, dab ons land zco rijk is aan kleuren. Niet voor mets werken schilders met voorliefde iu Nederland, en ieder die over de grenzen het land binnenkomt ziet liet dadelijk: de overvloed van mooie fris» sclie kleuren. Men meent dat dit- komt door do zeer vochtige atmosfeer, maar in ieder geval is het een geluk, wanneer wij bij al de sombere regenluchten van dé laatste weken weten, hoe rijk het hier is aan kleuren, dus dat wij de opwekking voor heb oog bij de hand hebben, wanneer wij maar om ons heen willen zien. Wie lieeft ech ter eens gezegd dat heb een eigen schap van Hollanders is om door de prachtigste omgeving to wandelen mót den blik naar den grond gericht? Laten wij daar niet aan meedoen, onze kleurenrijke natuur- is heiiscli het zieu wel waard, ook al is er veel van voor het publiek afgesloten. Wie in dezen tijd van het jaar in den Hout wandelt, in Ciroeneudaal of in het Bloemendaalsché Bosch en cm- De kleuren in ens land De huizen met bloemen Onderhoud. geving kan volop, genieten van de zee van kleuren die heb najaar ons altijd schenkt. Maar niet alleen de natuur bedeelt ons land met zooveel kleuren, ook de menschen zelf houden,er veel van. Want bij het binnenkomen in het land valt evengoed op, dab er zooveel huizen zijn waar bloemen gekweekt worden. In zomer en vroeg-najaar dragen de tuinen daar natuurlijk het hunne toe bij, maar ook in den win ter out-breken zij niet en menig laag klein boerenhuisje heeft in de naar verhouding kleine ramen nog een rekje met geraniums of andere iplantcn staan. En wij vinden dat- zoo gewoon, dat de meesten er niet c-ens meer op letten, het misschien alleen opvallend zouden vinden, wanneer de bloemen er niet waren. Dat ook ouzo bloemenwinkels zoo buiteugewoon mooi zijn, schreven v ij vroeger al eens: de overdaad van bloe men en do smaakvolle etalages trek ken in de stieten dadelijk d® aan dacht. Een bijzonder aardig staaltje daan van is het verhaal van ©en school meisje- uit een Hcilandsch meisjes boek, dat van school naar huis een bloemenwinkel voorbij komt waar ze nooit langs kan komen zouder er even'te blijven staan" kijken. En die bloemenschat is voor het kind iedereu dag weer een bron van genot, een der prettige dingen iu het dagelijkscho leven. Wanneer wij nu de planten en bloe men in de huizen zien staan, kunnen wij echter wel' bedenken dat er nog heel wat zorg aan besteed moet wor den om ze goed te houden Allereerst moeten de planten goed zindelijk ge houden worden. Planten die buitc-n staan worden door regen en zon wel schoon gehouden, maar als zij bin nen staan, moeten de menschen ze een beetje helpen bij het onderhoud. Planten met groote bladen worden geregeld met een sponsje met water afgeveegd en de kleine met een klein spuitje verfrischt. Kan dit niet doordat het de meubels zou bederven, dan worden de planten geregeld eens per week in den tuin gebracht en be goten! ook tegen den achterkaut der bladeren. Natuurlijk mag dit allés nooit, woest gebeuren: kamerplanten zijn heel vaak niet al te sterk en verdragen slechte een zachte aanra king. Zijn de planten zeer vuil door ver- wanrloczing of zit er ongedierte op, dan helpt een afwnssehiug ruet lauw groene-zeepsop uitstekend. Mos en onkruid verstikken do wor tels der planten iu de aarde; het eerste wordt dan ook voorzichtig afgekrabd het laatste dadelijk uitge trokken. Zijn de potten bedekt, met oen wit ten of groenen aanslag, dan moet; dit er door slevig horstelen afge schuurd worden, want de pol móet goed poreus zijn voor het voldoende 1 circuleeren van frissche. lucht en wa ter voor de planten. Het geven van water hangt geheel van de omstandigheden af- Planten die veel in de Zon staan, drogen na tuurlijk ook ec-rder uit, en ook bloeiende he-bben meer water noodig. Geraniums die zooveel in huis ge kweekt worden, vragen in den winter minder water dan 's zomers, maar heel vaak bloeien zij in het koude jaargetijde ook door, wanneer men tenminste zorgt voor een vorstvrije plaats, zooveel mogelijk op d3n Zon kant- Dorre bladeren en bloemen worden er uit gehaald, liefst voorzichtig met de hand afgeplukt-. Planten houden niet van veranda ring: wie te veel versjouwt zal van liet eerste oogenblik af bemerken dat 'zij achteruit gaan. Natuurlijk kan het bij kamerdag niet anders, maar wan neer er niets bijzondei's aan do hand is, moeten zij rustig blijven waar zij zijn. Een eerste vereischtc voor planten is licht. \V'ie zo zelf heeft, zal be merken hoe zij zich steeds weer naar het licht wenden, ook al worden ?j andersom gezet. Het is mooi in do natuur dat- de plant daarvoor zelf zorgen kan: maar een ander geval wordt het-waniiesiLzü. ii» een fonkcrc kamer in 't midden staan, ver van 't licht. Ayr genoeg om dan liet raam ta bereiken, gaat lnm miergie riet, on wanneer ze niet geholpen worden door zo erheen te dragen kwijnen zij al gauw hij gebrek aan de zou en haar jicht. Het menu voor deze week bestaat uit: Vleeschkoekjes Varkenshaas Spinazie Aardappelen. Beschuit met Bessensap. Voor het eerste gerecht zijn de in grediënten: 2 ons kalfsvleesoh 2 sneden oud brood 2 eieren 2 uitjes. wat peper zout, - nootmuscaa't en paneermeel. Boter om te bakken. Het vleesch wordt- met de schoon gemaakte uitjes gehakt, daarna het bi ood geweekt en dit met peper, zcut, nootmuskaat, het vlecsch en de los geklopte eieren dooreen gemengd. Hiervan worden met twee lepels, die van tevoren in wat-er gedoopt zijn, platte koekjes gemaakt, en deze goed in paneermeel gewenteld. Dan wor den zij in de boter bruin gebakken en dadelijk opgediend.» Natuurlijk kan aau deze koekjes iedereu gewenschten vorm gegevenwor den, maar tech is het niet ventnn- dig er croquetjes van to vormenj cm- d-i.t zij dat tenslotte niet zijn. Zij worden dan ook meestal in liet mo del van oen schijf opgediend. liet vleesch wordt gewasschen mei lauw water en gezouten, en diiamu iu liet eigen vet-, of als dit niet ge noeg is, in toevoeging van ander vet, gebraden. Het vleesch moet oen uur a anderhalf uur braden voordat het geheel, gaar is.. Do volgende saus wordt er bij ge geven: 1/2 L. bouillon van blokjes 3 eetlepels bloem 1/2 ons boter. bitjes, Spaansche peper, mosterd, een scheut azijn', soja. De uitjes worden schoongemaakt, gewasschen, gesneden en in de boter gefuit-, daarna Spaansche peper eni bloem toegevoegd en ook bruin gebak ken. Dan woiclt do bouillon er al roerend bij gegoten en moet de saus zoowat een kwartier doorkoken. Nu worden mosterd en azijn toege voegd, de saus gezeefd cn "tenslotte nog de soja. Het recept Van de spinazie, die clit jaar nog wel buitengewoon laat in den tijd te krijgen is, is bekend. Het schoteltje wordt op de volgen de wjjze bereid van: 5 beschuiten 6 d.L. vocht, waarvan 4 d.L. bes sensap, 2 d-L. water. Suiker naar smaak 2 eetlepels sago Pijpkaneel. De aangemengde bessensap wordt gekookt, waarna do opgeloste sago met de suiker er onder goed roeren bij worden gevoegd, totdat de saus helder is, Daarna worden do bcschui- ■n in een glazen schotel gelegd en de at afgekoelde bessensap er overheen gegoten. Dit gerecht wordt koud gegeten. E. E. PEEREBOOM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 19