HAARLEM'S DAGBLAD Van onzen reizenden Redacteur Het luchlverscfiijiise. van Vrijtlagniititlag zijn kleine Advertentiën, in liet Alg, Handelsblad Muziek. WOENSDAG 14 NOVEMBER 1923 DERDE BLAD (Nieuwe reeks.) No. 192 KO VAN DIJK Ko van Dijk in Als de jonge Wijn bloeit Ko van Dijk gaat jubiLeren, Op Vrij- g 23 November zal deze in Haarlem zoo .-liefde aoteur zijn 25 jarig jubileum in nzen Stadsschouwburg vieren. Dit was voor mij een reden out Ko van Dijk den vorigen Zondag 's avonds even op te bel len. „Hebt u deze week 'n uurtje voor mij vrij vroeg ik hem. „Deze week? Laat es kijken I Maandag, speel ik in .Rotterdam, Dinsdag in Bever wijk, Woensdag in Zulten, Donderdag in Assen, Vrijdag- in Haarlem, Zaterdag in trc'lit. Zondag in Rotterdam I" „Vrijdag dan, als u in Haarlem komt?" „Tja, dan zal het heel lastig gaan!" was bet antwoord door de teletoon, „IVij komen om 2 uur uit Assen! Dam dadelijk generale van „De 5 Wijze Gekken" en 's avonds première 1 Maar wacht I Komt u Dinsdag in dsn schouwburg, dan repe toeren wij er! Ik ben wel bijna voortdu rend „op", maar zoo lussohentijds zal ik toch.wel 'n paar minuten voor u vinden!" Ik haal dit telefoongesprok hier aan, omdat het ecnigszins een idee geeft van het drukke, 'zenuwachtige leven van een tooneelspeler in Nederland. Wimterstein, de Duitsoho acteur .vatn Moissi's gezel schap, beklaagde zich in een interview, dat een van mijn confraters onlangs met hem moöht hebben, over het vermoeiende reizen en trekkeen in Holland. En nu speelde Winteratein miet anders dan een oud, hem bekend repertoire, behoefde hij miet in een trein, 'of 's morgens vroeg op zijxx kamer, nog een nieuwe rol to leerou en 's middags op een ongezellig, koud tooneel, tussöhen twee treinen in, vlug een stuk te repetee- ren. Winterstein had alleen nog maar eenige oi derviiidiiDg opgedaan- van het reizen en trekkem in Holland; van het zenuwachtige, -gejaagde, afmattende wer ken van een Hollandsehen tooneelspeler had hij geen begrip. Ik, die hun leven van mabij ken, heb er eenig idee van. Ik weet, hoe heel hun be staan één rustelooze, vermoeiende cirkel- gang is vain reizen, iol-leeren, repeteeren, rol-leeren, spelen en reizen. Wanneer gij, lezer, van de koraedio naar huis gaat. en u soms beklaagt, „omdat het zoo laat is gewordem", moet de acteur doodmoe 6oms van het spelen nog met den trein komt hij een. uur als hij in Den Haag of Rotterdam is opgetreden dikwijls twee uur later aan het station to Amsterdam aan en moet hij metde laatste tram, of als die al weg is met een taxi soms ook wel loopend naar 'huis. En den volgenden dag wacht hem hetzelfde af mattende -leven van reizen, rol-leeren, re peteeren, 6pe'-en on reizen. Ik wil .wel gaarne bekennen, dat ik mij telkens weer verhaas over zulk oen werkkracht en „Aus dauer1'. Ein vooral over de opgewektheid van de meestem onder hen bij zoo een af mattend, rusteloos bestaan. Over welk een bewonderenswaardige vitaliteit' beschik ken zulkè kunstenaars 1 Spreek bijvoorbeeld Ko van Dijk! Altijd weer zult gij getroffen 'zijn door zijn fris- se-he, 6teeds montere stemming,zijn on verstoorbaar goed humeur, zijn schijn bare onvermoeidheid! Of ge hom ontmoet na een urcnlamgo reis, een inspannende repetitie of een afmattendo première, altijd is hij gelijk. Iin do stalles van onzen schouwburg zal ik 's middags te wachten op de enkele „vrije minuutjes", die hij mij beloofd had, en ik had in dien tusschentijd weer eens gelegenheid Van Dijk op een repetitie te zien. Geheel „er in", alsof de zaal vol menschen zat, „vulde" hij- het tooneel als altijd. Van 't oogenblik af, dat hij op -de planken was, totdat hij met Van Warme- lo en Staalduymen door de roohter-zijdeur verdween, was hij do brommerigo Theo dore Findley geheel en all Het is altijd een genot .Ko van Dijk te zien repeteeron. "Wat „halve kracht" is, weet deze tempe ramentvolle acteur tniatHij geeft zich altijd weer met heel zijn persoon. Van Dijk leeft op het tooneel. Zijn spel ché" houden, dat kan hij niet, zoodra hij ,,op" is, heeft do rol hem te pakken. Ik heb Van Dijk herhaaldolijk zien repetee ren, iff stukken van runderen en van mij zelf, maar nooit heb ik hem één oogen blik nit zijm rol gezien. Het is, of de planken alleen hem roods insplreeren. Hartstochtelijke scènes- speelt hij telkens ■weer opnieuw met een temperament een vuur, dat „do vonken er afvliegen" Daarom is Ko van Dijk voor een auteur een zoo heerlijke medewerker. De scènes, waarin Van Dijk optreedt, krijgen altijd weer loven en kleur, door zijn gloedvol spel, ook al is heel de omgeving dood. Ik heb Van Dijk in een stuk van een Hol- la-ndseh auteur een hartstochtelijke scène op één middag tot vier maal toe zien re peteeren, telkens weer mot evenvoe! kracht cn met hetzelfde feu sacré. En ik weet, nog, hoe dankbaar de sohrijver een zoo onvermoeide toewijding. Dat is ook één van de' redenei zijn collega's Van Dijk als tooneelspeler zoo hoog stellen. Een r a s-a o noemen zij hem allen on ja, dat is hijEr zijn weinig namen, die eou zoo' goeden klank hebben in de toonueispo! als dio van Ko van Dijk. Om zijn groot, breed talent, maar niet minder om zijn hartelijkheid, zijn gulheid als menseh! Ko van Dijk is, zopais hij er u joviale, bruede kerel. Van „roddelen", van achterklap houdt hij niet. 1-Iij geeft zich, zooals hij is, met al zijn eerlijkheid van .allround" artist. Van aanstellerij moet Van Dijk ai iets hebben! Van Dijk is de natuurlijkheid en de eenvoud zelve! Voor zij.n minder-begaafde kunstbroeders een hartelijk kameraad, die zich nooit laat voorstaan op zijn toch zeker niet alle- daagsch talent. Toon hij na het tootneel, waarin de 3 wijze „Gekken" in het i -veede bedrijf Sid ney alleen laten, af ging, wenkte hij mij even bij de deur. Ik begreep, dat hij uiltjes vrij 'had. Even later zaten 'tegenover elkaar in zijn kleed kamer en opgewekt en eenvoudig als al tijd, begon hij: t moet ik u eigenlijk vertellen? Ze n jaar bij het Neerlu/ndscli geweest, jaren bij Royaards, één jaar bij do Vries en nu, vier jaar bij Het Seliouwtooneel! Ziedaar mijn heelo too- leelloopbaan 1" Soberder kon het bijna niet en ik ,be greep wel, dat als ik miet ging vTagen, ik a'. heel- weinig van onzen bescheiden ju bilaris in epé zou te hoorem krijgen. Of hij-uit een looneelfarnüie stamde? ,,Ja zekerl" antwoordde hij. !k ben ge boren tooneelkind". Mijn vader, Kees van Dijk, was acteur, Willem van Zuyleu was mijn 'zwager, mevrouw Albreoht mijn Mien Buderman—Van Dijk is mijn zuster! Bij haar ben ik opgevoed. Als kind was ik Volstrekt niet geporteerd voor liet tooneel. Als,'zij mij vroegen „Zeg, Kootje, zou. jij ook miet zoo willen spe len?" antwoordde ik altijd: „Donk je, ik wil niet voor pias spelen!" Koetsier, dat was m'n ideaal en later do zeel Maar toen ik ,13 jaar was, stuurden ze mij maar do tooneelsohool, en toen-vohd ik het a) weer bestl Mijn liefdé voor het tooneel is gegroeid, tijdens ik in het'vak was. Als jongen van 17 jaar ma mijn eindexamen pp de toorieelschool debuteerde ik bij het „Noèrlamdseh" in „Zonsopgang" van Mr. Schovichaven. Eeist wilden zij een „jon- mij fabheeeren, maar zij za gen - al heel gauw, dat dat niet ging. Eigenlijk louter door de omstandigheden hebben ze ontdekt, in welke richting mijn aanleg ging. Toen Julius Caesar bij .het Neèrlandscii in studie genomen zou wor deu, kwam Louis Bouwmeester op een morgen naar mij toe en zij„Ko, jij moei den Cassius spelenI" „Ik?" vroeg ik ver- verbaasd. „Ja zeker, jij 1 Ga maar naar Van Loghem en vraag het uit mijn naam!" Ik deed het eu waarachtig, ik kreeg, do rol! Bouwmeester hielp me bij het instudeerem! Ik moest nn en dan des avonds bij hem komen cn hij werkte de rol er mee in. Het werd een zeer goede voorstelling met Bouwmeester als Marcus Amtonius, Royaards als Brutus en. ik als Cassius! Dat was mijn eerste bolangrijlte rol en het werd een succes 1 Van Loghem kwam na de rremière bij me en zei: „Nu zien wij, welke richting uw t-alemt uitgaat!" en ik moet zeggen, dat- zij mij in die richting het klassieke ré pertoire naar hun beste v.ermogcn heb ben gepousseerd, lm één opzicht was dat li eel aangenaam, niaar er school ook een gevaar, in. want toen ik hel moderne werk moest spelen Ilolmer onder onderen in NOTa had ik daar in het begin veel moeite mee. Chrispijn heeft mij daarin prachtig geholpen. Hij heeft er veel aan gewerkt cn ik heb dan ook veel varn hem geleerd! En niet te vergeten van Jan C. do Vos, voor wien ik altijd een kolossale bewondering heb gehad. En wat ik in ■Jan C. en Chrispijn als regisseurs altijd liet gewaardeerd, dat was, dat zij je lndi vidualiteit niet doodden! Nog altijd gaat mijn liofde maar het brcede werk, maar ik speel toch ook heel graag het moderne répertoire. Zoo'n rol als Arviok bijvoorbeeld in „Als de jonge wijn bloeit!" waarin ik te Amsterdam ju bileer, vind ik 'n heerlijke rok Dat tcero en subtiele trekt mij zoo aan. En welk een genot gaf ook niet het spelen van Ju lian i'iohtner, den eohilder in „De een zame Weg" van Schnitzler. Hot is wel 'n heel verschil het reper toire van vroeger en nul Vijf on twintig jaar geleden waren Toutine en tempera ment voor een tooneelspeler eigenlijk al voldoende. Maar nu? Het moderne reper toire «ischt van den tooneelspeler veel meer intellect oin in de fijnheden, de psy che van een ïol door te dringen. Met rou tine en temperament alleen kom je er nu niet meer. Er wordt van een tooneelspe ler thans meer gevraagd; hij moet op een veel hooger peil van ontwikkeling staan dan vroeger. Wat miet wegneemt, dat in tuïtie ook nu nog altijd voor een aoteur een belangrijk iets is. Ik herinner mij oog, dat Eredcrik van Eedem ma de première van IJsbrand maar mij toekwam en tpt mij zei: „Het i9 heel mooi geweest. Je hebt bet toevallig intuïtief gevat, want langs banen van redeneering is IJsbrand niet tot je gekomen!" „Ko!" riep op dat oogenblik iemand op het tooneel. „Neem mij niet kwalijk, ik „Nee, neel De.uk u!" weerde ik af. „Ik eet genoeg I kunt waarachtig die en- oio minuten wel beter gebruiken. i Even later zat jk opnieuw in de zaal naast den heer Van der Horst en weer, hoe Van Dijk, met zijn vol, levendig spel liet tooneel vulde. „Altijd is Van Dijk er geheel in'" ik tot den hoer Van der Horst, „Altijd 1" bevestigde de direoteur- van het 6ohouwtooncel. En nu zullen wij Ko van Dijk dus in Haarlem op '23 November „huldigen" V Dijk is eimds do oprichting van 1 Schouwtooncel min of meer een dor onz geworden, want Het Schouwtooneel is nog altijd in do eerste plaats het Haar- lemseh gezelschap. Ook vroeger had Van Dijk zeer mooie dingen gedaan ik her- er aan IJsbrand, I a-sius, He Idler, Cy o. bij Het Neêrlandsoh, aan zijn spel Do Duivel en de Viouw, in Dooden- dans en Do Vroo'.ijko Vrouwtjes van Windsor bij Royaards maar bij het Söhouwtoonoel heeft het talent van Ko van Dijk zich het meest ontwikkeld. Wat hooft hij in dezo 4 jaar al niet in onzen Schouwburg gespeeld! 'Laat ik hier- et-mije zijn rollen mogen noemen; zij zu' neer dan een uitgebreide karakteristiek do veelzijdigheid van dezen knappen ac tiewijzen. tin in „Do Paradijsvloek", Julian, h t n e r in „De eenzame Weg" èc-n prachtige rol van hem Argaii in „De ingebeelde Ziekte", de land we er man „Vrijheid", Frank in „Z. B. B. II II". do majoor in Fabricius' „De Meteoor", Limquist in Strindberg's „Pasohen", Othello Qéronte in „De Universeelo Erfgenaam", Darras in „De Gescheiden Echtgenoot", Dr. Star- in burg in „Majesteit", Feliksen „Het gouden .luk",' Vader C y- ia n us in „Mara". Harnbloin- >r in „Hard tegen Hard", de dok r indrukwekkend mooi van hem! „V/at het leven verwoest", d e „P a us" „Marikc van Nieumeglien" Julius S o i b o 1 d in „Als je maar 'n Verleden hebt", Arvick in „Als de jonge "Wijn :t", de waard in „Do opgeknoopte die werd afgeknoopt" cn Rice r do in ,'Hct Verboden Blijspel" I Altijd weer laat van de mannelijke krachten Ko van Dijk naast Musch in het centrum van 'het belangrijke repertoire van Hel Schouw tooneel, boeit hij of sleept hij mee door zijn warm, menschel ijl; spell Do Haarlemmers hebben groote ver plichtingen aan Ko van Dijk! Ook He t-rouwo bezoekers van do volksvoorstel lingen! Laten allo toonoelliefhebbers op 23 November toonen, dat zij dezen knappen tooneelspeler waardeerer, opdat die dag voor Ko vam Djjls wérkelijk een feestdag Wordt. Hij verdient het. als kunstenaar en als mensch. J- B.' SCHUIL. Stadsnieuws Wolkenvorming door een vliegtuig H. G. C. schrijft nop' in liet ÏÏblcl. Vrijdagmiddag 9 November trok te uur 30 een wolk van zeer eismnaar- digen vorm de aandacht van de obser vatoren van hel, Meteorologisch in stituut te De 13i1 dt. Terwijl "die lucht gede-elfeliik bedekt ,was met dunne vlokkige wolken ooi omstreeks 1500 M. hoogte, werd daarboven, in het Noor den, blijkbaar op ve-ol gropter hoogte, eon ellipsvormige fijne wolkenbaud gezien, in do ruimte blijkbaar een spiraalvormend cn felwit afstekend tegen de blauwe lucht, waaraan slecht6 enkele ijle en hoogs veer wol ken te zien waren. Naar ingekomen berichten bleek Zaterdagmorgen, dab deze wolk ook elders o.a. ook te Amsterdam gezien is, Te Hilversum werd zeer hoog een vliegtuig ontdekt in de buurt van deze eigenaardige wolk. Telefonische navraag te Soestcrberg bevestigde Zaterdagmorgen-dat op het uur, waarop de wolk aan de lucht ge zien was, inderdaad eon hoogievluckt tot 8 K.M. was uitgevoerd door den Grasé met een nieuw Fokkervlieg tuig. Tovenö berichtte men dat te So es torberg was opgemerkt., dat de spiraalvormige wolkenband het spoor vs-ii het vliegtuig in de ruimte afteo- lconde. Een dergelijke ■wolkenvorming door vliegtuigen is in do Duitsche lit teratuur een enkele maal beschreven, doch was hier nog niet waargenomen. Hoewel volgens een vliegtuigwaai'ne.- miug te 9 uur voorn, de lucht van 2 tot 5 K-M. hoogte uiterst droog was, moet het yochtigheidsgehaite boven 5 K.M. in den middag blijkbaar grooter geweest zijn, wat ook blijkt uit de vorming der enkele liooge veer- wolken. Terwijl dus de vochtigheid der lucht dicht bij het verzadigings punt geweest moet zijn, is de turbu lente verstoring, door het vliegtuig in de rustige lucht te weeg gebrucljt, oor zaak geweest dat langs de afgelegde baan de waterdamp ging subliraeeren en condenseoreu, waarbij de uitlaat gassen van den motor do kernen le verden, waarop do condensatie kon plaats viuden. Het is te betreuren dat de heer Grasé geen registratie-instrument voor de registratie dor temperatuur en vochtigheid der lucht in zijn vliegtuig gemonteerd had, Bij de uiterst lage temperatuur, die in do bovenlagen op groote hoogte heerschte 25 gr. C. op 6 K.M. on naar schatting —45 gr. C. op 8 K.M.) is de minimale hoeveelheid waterdamp, dae nog :iu de lucht aan wezig is, moeilijk tot condensee-ren te brengen en kan zelfs overvemdiging voorkomen. In dit geval kan de ver storing door het vliegtuig teweeg ge bracht, de oorzaak van do wolkenvorT ming worden langs zijn baan. KANTOORBEDIENDEN Men schrijft ons De afd. Haarlem van de Ned. Yer- eeniging van Chr. Kantoor- en Han delsbedienden heeft dezer dagen een ledenvergadering gehouden waarin het hoofdbestuurslid, de heer J. Nauta, een causerie hield over: „De hedendaagseho positie onzer verc ging." Spreker ging achtereenvolgens na de belangrijke toename in ledental gedu rende de laatste jaren, gevolgd door eenigen teruggang veroorzaakt door de tijdsomstandigheden. Verder schetste hij den tegenwoordigen invloed van de akorganisatie bij lu?t lot stand komen ■an tal van wettelijke maatregelen nza'lio arbeidsduur, winkelsluiting, wcïkloóslieidszorg enz. Verder wordt- •ekening gehouden door vele patroons met <le wenschen der voreeniging bij de regeling der arbeidsvoorwaarden. Spr. eindigde met to wijzen op de groote verantwoordelijkheid welke de niet aangeslotene en eveneens de niet meelevende, leden op zich laden, door dat zo het met zooveel moeite be- eikte resultaat van jarenlangen ar beid ernstig in gevaar brengen. Alleen inspanning van alle krachten zal kun nen verhinderen, de vakorganisatie we der in hare vroegere zwakke positie terug te laten vallen. Na het stellen van enkele vragen die door den heer Nauta worden De- antwoord en nadnf; deze medegedeeld had, dat binnenkort weer een vergade ring zal worden geconvoceerd waarpp ook een der hoofdbestuursleden zal optreden, werd de vergadering met dank aan den spreker gesloten. MAATSCHAPPIJ TOT NUT VAN 'T ALGEMEEN. Versohenen is liet verslag van het De partement Haarlem van de Maatschappij it Nut van 't Algemeen over 1922—1823. •Herinnerd -wordt aan hot im gebruik ne- leff van het perceel Haeepaterslaan 34, lioek Droef, als Kweekschool voor Onder- nessen. Het aantal leerlingen bedroeg 77 op 1 'Januari 1923. Van de 12 leerlingen slaagden' er 9 voor het examen, voor on derwijzeres. Voor de acte nuttige hand werken deden 8 leerlingen examen, van tvie 7 slaagdon. De aele voor vrije en or deoefeningen werd behaald door 9 eandi- daten; er hadden zich 11 aangemeld. Inzake de School voor Volwassenen is het bestuur van plan aan het Departc een voorstel te doen tot opheffing dier 6èliool; do resultaten zijn verre vaui bevredigend. n de Kinderleeszaal werd een zeer druk gebruik gemaakt. Het aantal hoeken i den loop van den winter tot 484 go Het bedrijf der Spaarbank heeft ziolt in liet afgelooptxn jaar weer gunstig ontwik keid. Het aantal inleggers vermeerderde iet 840 en steeg tot 12777. Voor de Volksbibliotheek waren in dit nzoon in het gohool ingeschreven 1249 personen tegen 1515 -in het vorige jaar. Er wer'den 14643 boekon ter' lezing uitgereikt, tegen 17510 in het vorig seizoen. De sterke achteruitgang van het aantal leden van het Departement wekt -enige bezorgdheid; dit aantal bedroeg in 1921 nog 159 en is mu geslonken lot 135. Eenige getuigschriften voor 23-jarigen ouwen dienst werden uitgereikt; één go- tuigsohrift ging vergezeld van ecu zilve-. n medaille. RAADSSTUKKEN, De levering van duin water. Artikel 10 van de verordening ree©-' lende do voorwaarden voor de levering van duinwater door de gemeente Haati'cm, bepaalt: „Do directeur is bevoogd ecu uni form tarief van 50 pet. van het hoofd tarief als aangegeven in artikel 8, toe te passen voor water, dat tengevolge van „niet door moedwii of onacht zaamheid veroorzaakte lekkage, verlo ren is geraakt, imite van het ontdek ken dér lekkage onmiddellijk en vóór de herstelling is kennis gegeven aan het bureau der o-emeentelijko duinwa terleiding", 'Deze bepaling heeft ten doel den contractant, hij eventueel wateryerljes bu'-C m zijn schuldf tegemoet, te'komen, 'doóh'hem tevens een prikkel 'te laten, zijne Huisinstallatie goed te onderhou den, opdat geen duinwater noodeloo-s verloren gaat. De vraag is echter gerezen of de aan een contractant krachtens gemeld ar tikel t-e verleenen reductie van 50 pet, op den prijs van het water, niet te ge ring is te achten. ij In verband daarmede komt het B. en W. gewenseht voor den prijs van het niet door moedwil of onachtzaam heid verloren geraakt wat-er te bepalen op 5 cent per M3. In de verordening zal daarentegen echter dienen.te worden bepaald, dat eemekl tarief niet van toepassing is op water dat verloten is gegaan uit de fecte of openstaande kranen en toe stellen, als stortbakjes, lifts, warm- water-geijsers, centrale verwarming, enz,, aangezien daarvan een goed on derhoud en goed gebruik kan wordon gevraagd om verlies'door lekken te voorkomen. Tegenover het grootere risico dat de gemeentelijke duinwaterleiding zal loopen, wordt, liet dezerzijds billijk geacht eenigen meerderen waarborg voor een goeden binuonaanleg te elschen. In dien geest, stellen B. en W. eonige wijzigingen der verordening voor. CENTRALE BOND VAN TRANSPORTARBEIDERS. Men zendt ons het volgende ver slas: In het „Blauwe Kruis" vond Zater dagavond do herdenking van het 10- jarig bestaan dor afdeeling Haarlem van bovengenoemde organisatie plaats. Reeds vóór de opening der zaal om '7.30 uur was het te zien. dat er voor dezen avond ónder de léden der afdee ling veel animo bestond, doordat er al velen wachtten om toegelaten te worden. Dit werd ook bewezen toen de heer J. Duinker, om ciroa kwart over acht deze feestelijke bijeenkomst opende, met de mededeeliug dat de zaal geheel gevuld was. ondanks het feit, dat er nctg leden waren, die door hun laten werktijd niet in staat wa ven dezeu' feestavond bij te wonen, Dit betreurde liet bestuur, ten eerste om dat hierdoor bewezen werd, dat de ar beidsregeling in liet transportbedrijf nog verre van geregeld is, ten tweede omdat deze personen uu niet iti staat waren aan dit feest deel te nemen. Evenwel werd op de verschilleude van te voren gehouden vergaderingen aan bet vieren op een Zaterdagavond de voorkeur gegeven. Hierna werd mededeeliug gedaan van de verschillendo ingekomen feli citaties on gelukwenscben. waarna door de Haarlemsche Accordeon-ver- e-eniging ..Crescendo" ceitigo num mers ten gehoore werden gcbruclyt. Door'luid applaus toonden de aan wezigen zich dankbaar voor liet ge- bode ne, Natuurlijk was ook de Arbeiders To o n eel v e reen i gin? „Vooruitgang" op 'hek programma vernield, de eerste maal met- liet au li-mi'iLiirietisch dra matisch spél in één bedrijf..Waar om?". dal uitstekend wel'd vertolkt. Voordat "de hert' Bregman, bonds- bestuuroer uit Amsterdam, -de gele genheid kreeg om de Xecetrcdo uil te 'spreken, werd eerst het woord «ver- 1 leend aan den heer Bousema, oud-be stuurder der afdeeling. die de moei lijkheden in het begin der 10 jaren memoreerde en eenige liartelijko woorden sprak tot den heer A. Mars, secretaris-penningmeester der afdee ling. voor liet vele werk door hem in het belang der transport-arbeiders verricht, waarvoor spreker hem als huldeblijk een prachtig bloemstuk aanbood. Ook de accordeou-vereeniging „Crescendo" liet door haar woord voerder een felicitatie en een bloe menhulde aanbieden. Hierna nam dn heer C. Bregman het woord. Spreker gaf eerst een overzicht van den toestand der arbeidens voor heen en thansuit welk overzicht een vooruitgang duidelijk was te zien, dia door het werken der diverse organi saties was verkregen. Docli door do werkgevers wordt alles in liet werk gesteld om dien vroegere-n toesbarid w-eder terug te krijgen, hetgeen niet mag, kan en za.l geschieden a!s de ar beiders hun taak begrijpen- Spr. wekte de vrouwen op om de mannen in liet werk der organisatie te steu nen. waarna'hij met een krachtige op wekking om te str'den in het groote moderne leger zijn rede besloot. In de pauze die nu volgde, werd van het bestuur der jubileerende vereeni- ging een foto genomen. Na de pauze werd door „Vooruit gang" liet blijspel ..Rosalie" opge voerd en bracht „Crescendo" nog eenige nummers ten gehoore." Beidon vereenielngen werden door de jubileer rende afdeeling bloemstukken aange boden als dank voor hun prestaties op dezen .feestavond. Te circa 11.30 uur werd dezo goed geslaagde en gezel bso bijeenkomst ge sloten. „DE WOCNUMMERS". Ter gelegenheid van liet -ioo-jarig be staan van het Ned. Genootschap tot Zedelijke Verbetering der Gevangenen, /ab door het beroemde zangkoor „De Wognummers" a.s. Zaterdagmiddag te 2/é uur een kcrkconcert gegeven wor den in do Groote Kerk te Haarlem.' Na het overlijden van den dirigent, den '"-eer W. Saai, was het koor eerst ontbonden doch sedert eenigen tijd wordt het weder onder leiding van d'en zoon van den vorigen dirigent, den heet D. Ja?.l Jr., voortgezet. Door de reputatie, die de Wognum mers genieten, zal ongetwijfeld het a.s. 'cdcr druk bezocht worden. GEVONDEN VOORWERPEN, Terug te bekomen bij G. v. d. Wecle, Damaststraat 24, armbandhor loge A. Lichtenberg, Harmcnjansstr. 61, beenen armband; Peperkamp, Wa genweg 9, grijze ceintuur; C. Stokman, Coornhertstraat 24. grijze ceintuur; Po litiebureau Smedcstraat, blauwe cein tuur H. Jansen, Gaslhuislaan 165, tuur Kruyer, Eendrachtstraal 39, grijze ceintuurJ. Ravcnhout, Korte Margarcthastraat S4. bruine ceintuur Centraal IJzermagazijn, Kruisstraat 34 hondentuig Kraakman. Dusartstraat 4 handschoentjesG. Wagenaar, Oudc- weg 67, hond met witte borstJ, van Dansik, Eendrachtstraat 43, honden penning; Kennel Fauna, Parklaan gele hond, gebracht door v. Putten. Col- termanstraat 10;. zwarte kat, gebrach' 'door v. d. Leer, Busken Huetstraat 13 grijs-witte kat, gebracht door Wcyers, Icpenlaan 28 H. van Krieken, Brou- wcrsplein S, zwarte damesportcmonnaie-, J. Prins, Emmakadc 11, kinderporlc- naïe met sleutels Adrinan, Zonnc- laan, 5, Heemstede, bruine damesporte- monnaie H. Bijland, Kraaiennesterlaan 2S, Plceinstede, povtemonnaieJ. van Citcrt, Jansweg 3a. zwarte damesschoen; Smits, Floraplein 2 b. ring met sleu tels C. de Wit, Brouwersstraat 7 B. slotenP. J. Mens, Rollandstraat 2, bruine 'schooltaschJ. J. Wielart, Oran jestraat 136, koralen taschje met kerk- Ijoek G. E. Berting, Velserstraat 47, taschje met inhoud. INGEZONDEN MEDEDEELIMCEN a 60 Cts. per regel. Men koopt oen Trcfferbiljet bij do advert.bur.boekhandel, do kiosken of onzo agenten a f 2.— waardoor do advertentie is be taald. Op het biljet wordt de adv. geschreven en aan ons op gezonden. Agent; voor Haarlem: Fa. A. Vernout, Warmoesstr, 10 Carl Flesch. Verheven boven allo cischen der techniek, is het aan Carl Flesch mo gelijk zijne rijpe muzikale ziel vol in nerlijkheid cn in ttlgéheéle overgave aan zijn spel te geven. Materieelo bezwaren tellen bij hem niet mee, die bestaan eenvoudig voor 'hem niet; het zuiver artistiek ka» dus volkomen zijn aandacht absorbeeren. Geen zoeken of weifelen om contact te krijgen met het te herscheppen kunstwerk bij de eerste streek zit hij er in, is hij zelf een onafscheidelijk deel van het ge heel. Koud cn nuchter lijkt het mij om bij Flescli van stijlbegrip te spreken, hoezeer die ook te roemen zou zijn, want boven zijn weten, zijn begrijpen en kunnen, regeert het goddelijke_ in hem,, zijne artistieke natuur. Kan zijne feillooze techniek u als een won der tot hoogste verbazing voeren, de zuivere kunst die zij belichaamt grijpt u in do ziel, en sleurt, u mee over hoogten en laagten van een visionaire wereld. Zoo mochten wij mede duiken in die grondelooze zee die Bach ia. Neen, 7.00 verheven, zoo machtig bewogen en te gelijk zoo bezonken rustig een Olympische rust hoorde ik de mees terlijke Chaconne nooit. Bij anderen moest ik steeds in zekere mate mer ken en voelen hoeveel moeilijkheden hier opgestapeld liggen, bij Flesch krijgt men geen oogenblik dien indruk, niets breekt bij hem de illusie, het on vergankelijk sehoono der hemelsche muziek van Bach, geeu boeien binden hem aan de stof, vrij lean hij opzwc- ven en den meester volgen. Zulk een prestatie is er ecne om le venslang dankbaar te gedenken. Fn hoe werd ons de heerlijke zan gerigheid van Tschaïkowsky's viool concert voorgetooverd. Ook hier een veelvuldig openbaren. Flesch maakt- alles aannemelijk. Toen ik verleden jaar voor 't eerst de suite „Viel Larm uru nichts-' van den jongen Oostenrijkschen componist E. W. Rorngold hoorde, kon ik er niet bijster hoog mee oploopcn. Nu Flesch er echter zijn machtig talent toe leen de om die muziek te projecteeren, wordt de indruk al heel anders. Zeker, het is geen kunst met grooten diep gang, evenmin vertelt ztj wat nieuws, doch er zit kleur in deze tafereeltjes, twee er van, „Holzapfel nnd Schleh- wein" en „Muminerschanz" zijn van oep markante plastiek. I)at alles be wees Flesch ons met zijn spel. dat hierbij'» puasi de rijkste verscheiden heid van tinten, do meest karakteri stieke voordraclitwijzcn ten .dienste stelde. Het dessert bestond uit vier num mertjes „Kreisleriana", waaronder de vriendelijke balletmuziek uit Schu bert's Rosamunde vooral insloeg. Natuurlijk kwam Flesch er zonder bisnuramers niet af, hij speelde nog Schuman's- Abendlied. Vereerders van Flesch, en die tolt hij in onze stad vele, 'haddeu hem met een mooicn krans 1 edacht. Louis Schnitzler aan den" vleugel, liet zich gemakkelijk meegaan met den solist, lit] wist zijne bcgoleiderstaak tot de beteekenri van een artistieke prestatie op te voeren. F.ert avond als deze weegt als goud in de schaal van het concertseizoen. JOS. DE KLERK. Het Tooneel Gouron door Cremer. Het is wel opmerkelijk, dat in do bio- ■jraphiön over Emants zijn drama „Geu ten" nauwelijks is genoemd geworden. En :oeh heeft dit toomeelspel kwaliteiten, die zijn meeste andere stukken missen: het is toome-e Eigenlijk is dit het grootste gebrek van 'het stukhet is to veel too neel! Niet alleen door het slot mot den revolver is dit tooncoispe! een molo-drama geworden. In zijn theatrale effecten is Geuren bepaald grof eu dit treft ie meet hij dezen sohrijver, dio men in zijn ander werk zeker mooit van grofheid heeft kun r.eu beschuldigen. Toch is er in „Geuren" veel, dat wel ge heel en al van Emiuus is. Welke Hollaffld- sohe sohrijver bijvoorbeeld zou eoo mee- doogcnloos oen vrouwenfiguur als Alico Ronkom op het toonen' brengen? Men moet bij Strindborg of Wedekind terecht komen om zulk een „canaille" aan "o treffen. En is overste Henri do Nancy, do geurmaker, niet oen prachtige, levends schepping, een schrijver als Kmants vol komen waardig? Cremer heeft Geuren als wedstrij'dsiuk gekozen. Toen wij dit vernamen, zeiden wij onmiddellijk: 'in lieele durf! Want wij isten, welke hooge eischen di: sluk aan de 6pe'ers stelde. Laten wij dadelijk mo gen zeggen, dat Cremer gisteren in eigen kring met Emanls' stuk grooten bijval heeft geoogst. Ademloos heeft het publiek de groote speelsoène gevolgd, het loefde soms zoo mee, dat het zic-U in applaus bij open doek niocst uiten en ma elk bedrijf het scherm meermalen rijzen deed. Er is dus alle reden oer V!® een f'ink suc ces lo spreken. Ook om andere redenen kunnen de werkendo *ledon met voldoening op den avond van gisicr terugzien; het was een diletlantenopvoering, waarin zeer veel to waardoeren viel. Herhaaldolijk dachten wij: het is toch knap. dat zij zoo iets kun nen I Het was eon voorstc'ling, die er we zen mocht Of Cremer op do wedstrijden met het stuk succes zal hebben 1 Dal zal wol voor namelijk nfhange.il van do concurrecreiide verconigiingon. (Laten wij voor Cremer ho pen, dat die concurrentio niet al te zwaar za! zijn. Een verecniging, welko „Geuren" wil opvoeren, moot over krachten beschikken, die do rollen van Henri de Nancy, Alice Renkom en Johaai volkomen ...aankun nen", Met dc bezetting van deze rouen staat of valt het stuk. In den heer Crom- bouw bezit Cremer een speler, die veel voor de rol van Henri de Nancy mede brengt: een groote routine, dramatische kracht, een goede stem en een flink fi guur. Voor con dilettant was zijn spel dan ook zéér verdienstelijk, eoms 2elfs meer •dan dat. Men kcci in het eerste bedrijf aan dezen geurmaker gelooven, al zag hij er voor een 52 jarige wel heel erg jong uit. Crombomv mnakto cr een oversle van met geprononceerd Haagsch accent, al Mot hij dat accent in dc dramatisohe scènes later valletn. Ik voor mij prefereer de opvatting van Nico do Jong cn Brond- geest,, die er een „vechtjas" vun mnakton, kwam, Een officier, die jaren op Atjeh is geweest «1 zulke krachttermen ge bruikt, dio *6 morgans al oude klare drinkt die heeft het geaffecteerde Haagsehe al lang afgelegd. -Maar dat daargelaten, leef- do dezo overslo wol. In II had ik nu en dan meer kracht van liein verwacht. Dan moet het voortdurend inwendig hij dezen kniohtkerel koken. Men voeklo dit niet altijd bij den heer Ciom- bouw. Hij was in de groote scène met den heer Bakker vooral in het begin, als Alioe hein dc verpletterende woorden toe voegt te mak. Laat hij zich toch voort durend indenken in wat voor 6itu:it:o deze man tegenover zijn zoon staat. Voor een deel kwam dat ook door het tegenspel, dat Joh an gaf. Do heer Bakker voelde do rol blijkbaar volkomen. Zijn fout was, dat hij dat go voel to veel nuanceerde. In een groote scène tl faire als daar tus- schon dio twee mannen gespeeld wordt, moet heel de actie in con breidelooze vaart doorgaan I Wie dat tooneel vroeger van beroepsspelers heeft gezien, zal begrijpen wat ik bedoel. Johan mag geen moment pathetisch worden; ook hij hem moet men de hartstocht voelen gioeicn. Zeer goed was Crombouw in Hl. Heel mooi gaf hij het oudor gewordeno wuer en iu do slot scène ontwikkelde hij een kracht, dio werko'.ijk vertaste. AJico Renkont is een c-'-.uaille! Niet meer en niet otiiv-WFcr- ac-'riee 5J44 Uicat zal

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 9