Agenda
REISBRIEVEN
Stadsnieuws
Het druppelen in de Stads-concertzaal
Het Tooacel
41e Jaargang No. 12445
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
Maandag 14 Januari iy24
HAARLEM S DAGBLAD
ABONNEMENTEN per 3 maanden: Voor Haarlem en de dorpen in den omtrek waar een Agent gevestigd
is (kom der gemeente) f 3.57'A. Franco per post door Nederland f 3.87'/,. Afzonderlijke nummers f 0.15. Geïllustreerd
Zondagsblad, voor Haarlem en omstreken f0.571-,; franco per post f 0.65.
UITGAVE DER N.V. LOURENS COSTER
Directeuren: J.C. PEEREBOOM en P. W. PEEREBOOM
Hoofdredacteur J. C. PEEREBOOM
Directie, Redactie en AdministratieGr. Houtstraat 93, Post-Giro 3S810
Telefoonnummers: Directie 3082, Redactie 600 en Administratie724
ADVERTENTIEN: Van 1 tot 5 regels f 1.75: iedere regel meer 35 cents. Reclames 60 cents per regel. Bij
abonnement aanzienlijk rabat. Twaalfstuivers-advertentiën van Vraag en Aanbod van 1 tot 4 regels 60 Centj
per plaatsing, elke regel meer 15 Cents a contarrt; buiten het Arrondissement dubbelen prijs.
Bijkantoor voor Santpoort, Velsen, Veiseroord, Wijkeroog, IJmulden,
Beverwijk, enz., enz. Driehulzerkerkweg 2, Velsen, Telefoon 3521
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN.
EERSTE BLAD
MAANDAG 14 JANUARI.
Stadsschouwburg: I.iederenavond,
.Mia Peltenburg en Hendrik Andnes
sen, S uur.
Concertgebouw .Modern", Raaks,
optreden van verschillende artisten.
Kunsthandel F. II. Smit. Groofce
Houtstraat 69. Tentoonstelling van
werken van H. Daumier.
Nassaulaan 8. Theosofiastichfcing.
Voordracht 8 uur.
Waaggebouw. Tentoonstelling Os
wald Wenckebach 115 uur.
Blauwe Kruis. Groenmarkt. Ned.
Christen-Vrouwenbond. Lezing S uur.
Bioscoopvoorstellingen.
DINSDAG 15 JANUARI.
StadsschouwburgHei Sc-houwtoo-
ne«l..Levensstroomineen", S uur.
Concertgebouw „Modern" Raaks:
Optreden van verschillende artisten.
Kunsthandel F. H. Smit. Groote
Houtstraat 69. Tentoonstelling van
werken van H. Daumier..
Waaggebouw Tentoonstelling Os
wald Wenckebach. 115 uur.
Cinema Palace. Groote Houtstraat
Bioscoopvoorstelling, 8 uur.
Theater „Do Kroon" Groote Markt
Bioscoopvoorstelling. S uur.
Luxor-Theater, Groote Houtstraat:
Bioscoopvoorstelling, 8 uur.
Scala-Theater, Kleine Houtstraat:
Bioscoopvoorstelling, 8 uur.
Atlante-Bioscoop, Zijlstraat: Bios
coopvoorstelling, 8 uur.
van Sebastiaan Nietsdoener
in.
Het verkeersvraagstuk is in Londen
daarom zoo belangrijk, dat de ver
keersmiddelen in d kortst mogelij
ken tijd het grootst mogelijke aantal
personen moeten vervoeren. In de
binnenstad, de City, zijn duizende
kantoren opgehoopt, die overdag be
trokken worden door tienduizendc
mannen en vrouwen, welke er niet
wonen en dus eiken morgen uit de
voorsteden moeten worden aange
voerd en 's middags weer terugge
bracht dit alleen is op zichzelf al
een daeclijksche volksverhuizing en
daar al deze menschen aan tijd ge
bonden zijn. is het meest intense ver
voer ervoor noodig. Toch is dit nog
maar een gedeelte van de verplaat
sing der millioenen menschen, die in
Londen wonen en den heelen dag door
behoefte er aan hebben, zich om al"
lerlei redenen te verplaatsen. Daar
bij komen natuurlijk ook nog de dui
zende vreemdelingen die iederen
dag voor zaken cplezier in Londen
yerkeeren.
Trams zijn er in Londens middel
punt weinig of niet. Ze zijn te lastig,
die aan een vaste baan gebonden
voertuigen, waarvoor alles op zij
moet gaan vee! practischer zijn de
motorbussen, met hun veel grooter
beweeglijkheid, die mee kunnen doen
aan de vrije beweging in een tot het
uiterste ongevoerd verkeer. Toch ver
plaatsen deze bussen met de taxi's
nog maar een uiterst, klein gedeelte
van de menschen. Heb grootste ge
deelte maakt gebruik van ondergrond
sehe eleetrische sporen, soms twee
boven elkaar en van dc bovengrond-
sehe eleetrische treinen.
Het is een verkeer zonder rust
poos. Om de vier, vijf minuten schie
ten de treinen naar en van het mid
denpunt of omèekeerd. Zij storten
him mcnschenmassaas uit in de sta
tions, waarvan Waterloo Station met
haar 21 perrons er een van is. En al
wat reist en zich verplaatst, is ge
wend aan een tempo, waarvan eon
Nederlander die het nooit zag zich
geen denkbeeld maken kan. Floep,
een eleetrische trein houdt voor een
perron stil, wie er uit moet beeft
even van te voren de vernuftige
poriierknip gegrepen en laat zich
zelf uitonmiddellijk stappen die
oi> het perron staan Ie wachten in.
Men sluit zelf de deuren. Het gaat
ving. maar zouder duwen of dringen.
Een Engelschman dringt niet. Er zijn
geen conducteurs te zien. Toch is er
één. die het sein tot vertrekken geeft.
Enkele seconden heeft het heele op
onthoud geduurd, dan gaat de trein
■weer verder. En 't is maar een enke
len keer, dat de conducteur bij een
„underground'' tot, spoed aanspoort.
„Hurry up, please
Altijd met -please". Asjeblief. De
Engelsche official is kort. maar niet
onbeleefd. Asjeblief, dank u, liggen
hem voor in den mond Hii k er blijk
baar van overtuigd, dat die kleine
beleefdheden niets kosten. Zelfs geen
noemenswaardige tijd. Want daar is
hij zuinig op. Het temno waarin hij
werkt is dan ook snel. Je komt in den
underground en hebt kaarties noo
dig. Er staan twintig menschen in
de lij voor 't loket. Je liebt haast.
Je denkt: hoe kom ik.op tijd weg.
Maar er is geen nood. Niemand staat
te talmen om geld uit zijn zak te ha
len, wanneer hij cl voor den beambte
staat ze hebben bet allemaal klaar
in de hand. En de band van den be
ambte «chiet uit, met de regelmatke
snelheid van een stonmzuiger. In
enkele oogenblikken ziin de twintig
geholpen en sta ie zelf voor 't loket.
AVensch, geld. kaartje, weg! Dit zijn
de vier temno's en 't gaat snel. Van
haar kant doet de maatschappij ook
al het mogelijke om de reizigers weg
te helpen. Ze heeft liften gemaakt,
'groote, vierkante hokken, die stijgen
en dalen. Je stapt er in, gaat naai
den voorkant, waar het hele gesloten
is. Als het hok vol is of er niet meer
menschen zich komen aanmelden,
sluit de beambte bet achterste hek
cn meteen ga in. omhoog of omlaag:
zoodra je bij het, perrdn bent aange
land, gaat het voorste hek automa
tisch open en iedereen loopt er uit,
het perron op, naar zijn trein. Hij
stapt xneu, Lij draalt ooK niet, hij
loopt. Dua mei een gematigde suei-
neul.
Behalve de-lift is er ook nog de
moving staircase, de bewe
gende trap. Stel u voor een ijzeren
band, met üwarslatten, die voortdu
rend in beweging is. Beneden begint
hij op den vlakken grond, met twee
vlakke treden. Je gaat daar maar op
staan en wordt van zelf naar boven
gebracht. Links en rechts zijn leunin
gen, maar wie gevoel van evenwicht
bezit, heeft die niet noodig. Hij blijft
toch wel staan. Een ongeluk krijgen
is onmogelijk, je kunt nergens tus-
schen raken. Is de tree waarop je
staat boven gekomen, dan vouwt ze
zich om zoo te zeggen op en verdwijnt
onder een vast platform. Daarop moet
je dus stappen, of je wilt of niet.
Menschen die aau den bewegenden
trap gewoon zijn, idijven niet staan
maar loopen de trap zelf nok nog op
«n zijn dan natuurlijk nog eerdei bo
ven. Misschien is dit voor iemand die
het nooit zag niet coed te begrijpen-
het duidelijkst is misschien, te spre
ken van een baud zonder eind, die
voortdurend voortgedreven wordt door
een sterken motor.
Het eenige waar je op letten moet
is de voet, dien je het eerst op de trap
zet en die, waarmee ie er boven van
af stapt. Doe je dat- verkeerd, dan sta
je een oOgen blik te waggelen. Meer
niet.
Was er ooit een inrichting, die be
ter beviel aan Sebastiaan Nietsdoe
ner I
Een trap, die je naar boven draagt!
Als 't gekund had. zou ik mij nog een
keer of wat daarop getracteerd heb
ben.
Maar achter je komt de menigte
van je medereizigers en drijft je voort.
De moving staircase is geen speelding,
maar een nuttigheidsinstrument.
De lift heeft twee bezwaren. Het
eene is, dat op drukke uren de kooi
volgepropt wordt met menschen: „get
along please „doorloopen asjeblief"
en je wordt voortgedreven t.elkeus
meer naar voren, ofschoon er meteen
een gedrukte waarschuwing hangt,
om het hek niet aan tc raken, omdat
het immers aanstonds automatisch
opengaat. Nooit heb ik een kooi meer
on een varkenshok zien lijken, waar
menschen in gedreven "worden. Je
staat er ten slofte als sardines samen
gedrukt, de armen langs het lichaam,
een paradijsje voor handige zakken
rollers. Op de wanden staat dan ook
een kloeke waarschuwing te lezen te
gen de- pickpockets en dat is het twee-
do bezwaar, dat ik tegen do liften
heb. Veilig voel je je er niet
Maar dal er daarom njeor die\en in
Groot Brittannië zouden zijn dan in
anderè landen zou ik zeker niet dur
ven beweren. Als de tallooze roman
schrijvers en romanschrijfsters in En
geland bij voorkeu^,inbrekers ten too-
neele voeren, dan hebben ze die voor
de sensatie noodig. Het Engelsche
landhuis, zou men zeggen, staat zelfs
veiliger dau het Nederlaudsche het
eerste staat bijna altijd achter hooge
en leelijke schuttingen, op goed geluk
zoowat opgetrokken uit verticale en
horizontale planken. Ongezellig en
smakeloos.
Dat is het gevolg van het Eugelsche
beginsel: „my home is mv castle".
Mijn huis is mijn kasteel. Hij wil al
leen wezen in de intimiteit van ziin
woning, he^ft een hekel aan voorbij
gangers. die naar ziin huis zouden
staten, als onbescheiden pottek ijkers.
Daarom zet hij hun deze slordige
schuttingen, soms zelfs een hoogen
muur voor den neus.
Wij in Nederland zijn evengoed op
onze vrijheid gestold, maar wie bij
ons een villa met een tuin kan beta
len heeft genoeg gevoel voor de schoon
heid van de omgeving, om geen an
dere afscheiding te zetten, don een
ijzeren hek, wanr iedereen door heen
k'ikcn kan of liever neg een eenwic
groen? haag Tik- wordt do waar
schuwing: „voorbijganger, b' uit
deze plaats, ze behoort aan to wel
zoo zacht mogelijk gegeven. En wij
mogen dat tegenover de barre Engel
sche afwijzing, die zelfs het tipje van
des bewoners neus niet vertonnen
wil, wel prijzen.
Men zegt (ik heb er ie weinig van
gezien om het te beoordeelen) dat do
Engelsche bouwkunst beneden de on
ze staat: ze moet te eentonig zijn, al
tijd maar weer kopieeren naar de oude
modellen. De Xederlandsche architec
tuur zoekt het nieuwe. Mogelijk zoekt
zij wat dikwijls in de verkeerde rich
ting, maar zij zoekt. En dat geeft
aan onze dorpen en de omgeving van
onze steden een frischbeid, die bui
tengewoon aantrekkelijk is voor land-
genooten, wanneer zij na lange af
wezigheid weer bij ons terugkomen.
Of de Engelschen zelf dio bewondering
deelen, weet ik niet» Neiging tot con
servatisme is een f eva ar voor de be
woners van een eiland. AI duurt de
Kanaalrel3 maar een uur of zes (naar
Frankrijk geen twee) toch is zoo n
waterplas als 't- ware o°n schattin*
tusschen Engeland en Europa's vas
teland, die verreweg de meeste Engel
schen nooit overklimmen.
Maar ik moet nog even ox> de vei
ligheid terugkomen.
Wij zouden naar Nederland terug
gaan en stonden od het station van
tViinbledon met eenige stuks bagage.
Wimbledon is een voorstad van
Londen. ongeveer twintig minuten
van het Londensehe station Water
loo, dat met- de een en twin rif per
rons. verwijderd.
„Mogen we al die bagage in dc
wagens meenemen?"
„Het mag wel, maar 't is niet noo
die", zei onze Engelsche gastvrouw.
„Daar staat een kruier, laat die ajles
even in den goederenwagen van den
trein zetten."
„Ja, maar dan moet alles toch aan
gegeven worden
„O. neen de bagage wordt er zoo
maar ingezet en te Waterloo uitgela
den."
„Dus dat doen andere reizigers
ook?"
„Natuurlijk".
„Maar hoe houden ze in den trein
alles dan uit elkaar?'
„Dat doen ze niet. ze nemen aan
wat er komt."
.„Maar wordt er dan nooit wat ver
mist of gestolen?"
Onze gastvrouw begon te lachen
..ïk doe het al veertien iaa.r en ben
nooit wat kwijt geraakt.."
Ik verman mij, maar zie de bagage
niet zonder zorg in de duistere inge
wanden van den goederenwagen ver
dwijnen. We komen in Waterloo Sta
tion aan. Op het perron staat al een
heele verzameling tnsschen, valiezen
en doozen uitgestald. De eene reiziger
grijpt wat. de ander wat anders, onze
verzameling is compleet aanwezig.
„De menschen zijn hier goed van
vertrouwen" verzekert onze Engelsche
gastvrouw. Maar stel je zooiets voor
'in Nederland, met Nederlandsche rei
zigers en een Nederlandsche spoor
weg-administratie.
Wie een goedkoope reis maken wil,
ga niet naar Engeland. Sixpence
(dertig cents Nedorfandsch) is niets.
Een shilling (zestig cents) zoo goed
als niets, een florin of twee shilling
beduidt niet veel, half a crown bii
ons de waardie van een daalder, vloeit
je door de vingers. Dan komt het tien
shilling-biljet en tenslotte dat van een
pond sterling, twintig shilling, Het
goudstuk, de guinea, dat, een shilling
meer waard is, komt in Engeland al
even zelden voor als een gouden tien
tje in Nederland.
De zaak is, dat wij, in het buiten
land reizende, verwend zijn geraakt,
eerst door de goedkoope Dnitsche
mark. naderhand in België, door den
goedkoopen Belgischen frank en nu, in
Frankrijk door den goedkoopen Fran-
schen frank. Het Engelscl-.e r>ond staa:
hoog evenals de Nederlandsche gul
den. Daarom reizen wij in Engeland
duur.
De Nederlander in Engeland be
grijpt, wat de vreemdeling bedoeit
wanneer bii in Nederland klaagt over
hooge prijzen.
KAUWGOM.
Mijn vriend Flapuit is een beste ke
rel, maar toch ben ik niet graag in
zijn gezelschap als er ook anderen bij
zijn, bij voorbeeld iu openbare midde
len van vervoer. Hij heeft een manier
van zijn gedachten nu niet bepaald
onder stoelen of ba-uken te steken (ziin
gedachten over de aanwezigen nl.)
die wel eens heel benauwend is. Niet
voor hem. want hem lucht het uiten
van zijn gedachten blijkbaar op, maar
voor dengane die zijn ontboezemingen
moet aanhooren.
Oniangs zat ik met hen: in de train.
T/genover ons bad een jonge dame
plaats genomen die op den duur door
een eigenaardige kaakbeweging
aandacht trok. Op den dliur. Want
in dezen „ongemakkelijkeu" winter
is het nu niet zoo vreemd, dat iemand
een lichte heeschheid of keelaandoe
ning tracht te bestrijden door het eten
van „drop uil den blikken trommel''
of een van de talrijke pastille-soorten
waarmede handige fabrikanten de
wereld ovorstroomeu. Baat liet niet.
liet schaadt ook uic:. Marr deze zo- -
genaamd verkond hcid-bost rijdende
middelen gaan tenslotte l^ch den weg
van alle „dropjes" on pastilles:
Wanneer zij eenmaal ,n den mooi
zijn genomen, plegen zij na korteren
of langoren tijd te verdwijnen.
Zoo echter ging het niet. met liet ge
heimzinnig voorwerp, dat de jonge
dame tot zich genomen had. Haar ka
ken gingen op en neer: kauw,
kauw." minuten lang, vijf mimiten,
tien minuten, een kwartier lang.
Flapuit had ge°n oog van de kau
wende dame af. In eens wendde hij
zich tot mij
„Leelijk hè?" vroeg hij. 'tamelijk
luid
„■Ta", zei ik, hein met opzet misver
stnande want ik begreep waar hij
heen wilde, „ere leelijk, die vuile,
modderige stralen. Maar de gemeente-
reiniging...."
„Bedoel ik niet," zei Flapuit. „Ik
bedoel dat gekauw. Zou zoo'n din;
nooit- opraken
„Wat voor ding moest ik nu wel
„Kauwgom!" schreeuwde Flapuit
bijna. „Afschuwelijk!"
Ik schrikte en keek de jonge da
eens aan. Onverstoorbaar kauwde zii
doorKauw-kauw, kauw-kauw en zii
keek over Flapuit en mij heen, alsof
wij niet bestonden. Blijkbaar was zij
aan dergelijke vriendelijke opmerkin
gen al gewoon.
Ik durf het niet zoo scherp en luid
io zeggen als mijn vriend Flapuit,
maar toen de kauwster, met nocr al
tijd maar op en neer gaande kaken
kauw-kauw. kauw-kauw, na een
kwartier ce tram uitging kon ik niet
nalaten tot Flapuit te zeggen ,.Je
bent een brutale kerel, maar ie hebt
nu toch volkomen gelijk en ik hoop
van harte, dat onze vrouwen en meis
jes niet het voorbeeld van baar Ame-
rikannsche znsferen zuilen «an vol
gen. Verbeeld je ouzo Hrilandsche
vrouwen met ©en „kauwtrek" op hun
gezichtWat. een afs^hnwlüke ont
siering zou dat ziin Hoe kun ie nu
bemelsche rozen door lief, anrdscli©
leven weven als ie steeds maar zit.
loopt of staat 1© bauwen?!"
ARBEIDERS-MANDOLINECLUB
„APOLLO".
In den Schouwburg aan den Jans
weg gaf de arbeiders mandolineclub
Apollo" een feestavond. De voor
zitter van „Apollo", de heer G. Baay
Jr.. opende deze bijeenkomst. Hij
wees op de groote veranderingj die
n de club heeft plaats gehad. Er was
zen gevoelige ledenverwissehug, door
dat vele goede krachten naar el
ders zijn veit-okken, waarvoor adspï
ranten in moesten vallen. De heer
Baay zeide dan ook, dat- in dit ver
band vrij eenvoudige nummers gege
en zouden worden.
Onder leiding van den directeur, den
heer Molovelt werden daarna een
paar nummers ten gehoore gebracht.
Het eerste „Sous le ciel een
marsch van G. Berna werd goed uit
gevoerd. Het samenspel was goed.
Dit kwam nog meer tot uiting in
„Fleurs des prés" van A. Déchclle.
Dit nummer werd met gevoel ge
:peeld en voldeed meer dan het eer
ste.
Het volgend nummer was een
voordracht van den beer W. van Ca-
pellen. De „Rattenvanger van Ha
meln", hoewel reeds een oude ge
schiedenis, had ook nu weer dc aan
dacht van het publiek. De voordracht
was goed, al kon de uitspraak ons
niet altijd bekoren. De toon was
soms te gezwollen. „Jong Apollo" gaf
daarna een paar nummers en met suc
ces. Natuurlijk ontbrak er hier en
daar nog wel eens iets aan. maar van
de kleuters was het een heel goede
prestatie, die door het publiek dan
ook op de juiste waarde werd ge-
schat.Wat gulnderden de kleinen toen
hun voor hun eerste optreden een
blijvend aandenken werd overhan
digd. Mej. Kitt-y Vreeland gaf
daarna een Elfendans, voorstellende
avondstilte. Een dans, waarbij voor
namelijk costuum en belichting het
moesten doen, De dans zelf beant
woordde o. i. niet aan liet doel. Er
as te weinig uitdrukking in.
Na de pauze een duo van mej. Jo
Molevelt en den heer Molevelt, res
pectievelijk op mandoline en guitaar
Andante Polonaise van F,. Mezza
capo en Larbas van Monti werden
keurig uitgevoerd. De beide musici
begrepen elkaar uitstekend en het
samenspel was dan ook af. Beiden
bezorgden het- publiek door hun
kunst genotvolle oogenblikken en het
daverend applaus was dan ook ver
diend.
Mei. Vreeland gaf daarna een fan-
tasiedans, die ori heel wat beter vol
deed dan de eerste. Ook haar presta
ties werden door bet- publiek op prijs
gesteld. Dc heer W. van Capellen
droeg vervolgens op uitstekende wij
ze enkele nummers voor. Alleen was
het ook hier weer de uitspraak,
die soms storend werkte. Tot slot liet
Apollo nog een drietal nummers hoo-
ren, waarvan ons het meeste „Col
lier des Perlcs" van M. Maciocti be
viel. Maar ook de andere nummers
werden goed weergegeven. Zoo ein
digde deze bijzonder goed geslaagde
feestavond.
F.r werd weliswaar eenvoudige kunst
te genieten ggeven, maar op een wij
ze. die allen lof verdient. Allen heb
zirh ccgeven cn vooral de heer
i.lrvelt. de directeur, k.-.n roet vo!
vening op dezen avond terugzien.
T v werd gecollecteerd voor dc ïex
tielarbeiders in Twente. Deze collec
te bracht f 16.60 op.
Muziek kon steeds den mensch tot vreugde of smart- vervoeren,
Sinds eeuwen heeft daarvan historie al gewaagd.
Maar dat zij zelfs 't plafond tot schreien o zou ontrperen,
Is, meen 'k te weten, nooit van haai gevraagd.
TOM DE RIJMER.
TOURNEE PALL WEGENER
Der Vater.
De voorstelling van Suïndberg's
Der Vater gisteravond in den
schouwburg aan den Jansweg behoort
tot het mooiste, dat ik ooii in mijn
leven heb gezien. Nu ik Moïssï, Bas-
sermaun en Paul Wegener oniniddel-
noemen. De indruk, di-n dit sombere
optreden, geloof ik wel le mogen zeg
gen, dat V egener in veelzijdigheid
van uitdrukking, iri techniek, in kun
nen de grootste is. Zulk spel als
an Wegener in Der Vater zag ik nog
nooit; het is'kortweg geniaal!
Het ensemble, dat Wegener heeft
meegenomen, staat als geheel ook bo-
"en die, welke Moïssi en Bassermann
omringden. Maria Eis, Grela Schrö-
der en Frieda Richard zijn actrices
van den eersten rang en Hnns Sturm
blijkt een regisseur van voornaam in
tellect. De opvoering van „Der Vater"
was door regie en het diep doordrin
gend spel van allen volmaak! te
noemen. De indruk, die dit somba-e
treurspel van Strindberg dan ook op
het publiek maakte, was in éen woord
overweldigend.
Ik kom op deze voorstelling mor-
geu uitvoerig terug. Reds nu wil ik
zeggen, dat Wegener Vrijdag 25 Jan.
in den Stadsschouwburg nog eens te
Haarlem optreedt. De liefhebbers van
grootsch tooneelsnel mogen niet ver
zuimen deze voorstelling van Wegener
en ziin ens?mble te gaan bjjwonen.
Nog geheel onder den indruk van dit
machtige spel. durf 'k hier te sdri'-
het overtreft alles, wat wij in
Haarlem hebben eezhn: bef is tooneel
spel in zijn meest volmaakten, groot,
ehen vorm.
J. B. -SCHUIL.
BEZOEK AAN HET FRANS HALS
MUSEUM.
Op initiatief van de Commissie van
Maatschappelijk Werk van de afd. H:
lem van den AÏ£. Ned. Typografenbond
werd Zondagmorgen een bezoek gebracht
door een lOO tal leden van deze afdeeling
in het Frans Halsmuseum.
De directeur, de heer G. P. Gratama.
r.lving de bezoekers en leidde hen
door de verschillende zalen van het
i. Zeer voldaan waren de bezoekers
de zeer duidelijke uiteenzettingen
den heer Gratama Betreffende de
ontwikkeling der schilderkunst.
Begonnen werd met het schilderij v:
m van Scvrel van don tocht araar li
Heilige Land. De heer Gratama wees
dat deze schilderij de figuren s:
stram ach'er elkaar waren geplaa;<
Daarna ioonde hij den bezoekers boe
langzamerhand in latere ja ten de bee'.
den groepen veranderden, hoe deze -osset
natuurlijker vrerden. Zoo werden
stukken van Frans Hals meesterstukken
an den eersten rang. Nadat nog de uit
rekende resultaten, die bereik*, zijn met
ie restauratie der Ilalscn aangetoond
varen, was dc rondgang geëindigd.
Do secretaris der commissie, de heer
Zijlstra \m<s de iolk van alle aanwezigen
toen hij don heer Gratama dink zog-lc
•oor zijn bereidwilligheid. Do heer Gr.v
ama had de urea, in het museum door
gebracht. tot eenige genotvolle uren ge
maakt. Het groote aantal der bezoekers
is wc! oen bezwaar, doch dc bezoekers
Hen bij «cn later bezr-rk, dit velen o;i
brengen, "van de thans opgedane i."i
kunnen profi'.eeren.
TRAMVERTRAGING. De tram,
die Zondagmorgen te 7 uur 5 min. uit
Amsterdam vertrok, ondervond onge
veer één uur vertraging, doordat nabij
het kruithuis tusschen .Sloterdiik cn
Halfweg de beugel naas- de draad
ging. De draad werd dor-r den beugel,
welke veer werd beschadig:'. 1- la: g
Lag te trekken. De wagr:-. met <irn ge-
braken beugel weid bij Halfweg op ccr.
reserve-spoor gebracht.
DE CEHUWOE VROUW EN DE
ARBEID.
M?n schrijft ons
Daar het ontslag der gehuwde
ambtenares zooveel stof hoeft opge
waaid 011 zelfs binnen den Vrijheids
bond nog eenig verschil van meening
bleek te bestaan, heeft de Vrouwen
groep in den Vrijheidsbond gemeend
hare ledeu en gc'ntroduceerden (ook
mannen) in de gelegenheid te moeten
stc-llen. onderling over deze aangele
genheid van gedachten te wisselen.
He» bestuur heeft daartoe een bijeen
komst uitgeschreven o» Vrijdag 18
lauuari 's middags half drie. iu het
gebouw de Nijverheid", en heb vond
Mevr. Wiinaends Franckon-Dyserinck
bereid alle schriftelijke vragen over
dit onderwerp, dio bij het begin der
vergadering ziin ingekomen, (waartoe
oen bus aanwezig zal zijn aan den.
ingang der zaal) to beantwoorden eu
na afloop daarvan desgewenscht ook
debat- over het gesprokene te aan
vaarden. He: ligt iu de bedoeling in.
den ioop van dezen winter meer van
dergelijke bijeenkomsten te houden,
waarin dan belangrijke onderwerpen
zullen worden besproken.
KAM ERM UZIEK-AVONDEN
in den Stadsschouwburg. Wilsonaplein
van de Maatschappij tot Bevordering
der Toonkunst, afdeoling Haarlem.
Men verzoekt ons mede te doden,
dat de derde KamerinuziekavOnd (Lie-
derenavond I-vdia Kindermann) niet
op 21 Januari, doch op 22 Januari
a.s. zal plaats vinden.
Ook in den datum der vijfde Kamer,
muziekavond (soliste Jeanne Monjo-
vet) is verandering gekomen cn enkele
dagen vervroegd, thans vastgesteld 00
12 Maart a-s.
Do 3e. 4e en 5e Kamermuziek-nvon-
den zullen dus respectievelijk r>'a.ats
vinden
22 JanuariLydia Kindermann,
alt.
18 Februari. Mevrouw Chailley,-
piano.'
12 Maart: Jeanne Monjovet,
sopraan.
De plaatsbespreking heeft plaats op
den concerrdrtg aan den Stads
schouwburg. Wilsonsplein.
OVERTREDING MAXIMUM
SNELHEID.
Tegen drie motorrijders worden
dezer dagen pr-vrssm-v rb.inl opge
maakt. door de motorbrigade, wegens
overtreding - van <lc maximum-snel
heid.
Eén van hen yeed met. een vaart van
40 K.M, in de Withclminastraat,
ONGELUK.
Zaterdagmorgen |,ad een lie woon-
ster van He Jan Nieuweuliuyzenstraat
het ongeluk van de trap te vallen en
een dijbeen te breken. Zii werd oers*.
naar het St.-Elizabeths Gasthuis en
vandaar naar hot Diaconessenhuis
vervoerd.
GEVONDEN DIEREN EN VOOR-
LR PEN. Terug te bekomen bij
lanssen, Rozenpricelstraat 19 zw.,
vitte eend: Brnaksma. Alb. Tbym-
itrnat 27, puur zwarte motorha'nd-
schoenen; H. Wicllavt, Leliestraat
20, herdershond v. Deventer, Haar*
lemmerliedcstraat 3d, kinderhand
schoen Munsterman, L. I.'os terst raat
bruine heerenhnndschoenKen
nel Fauna. Parklaangeel hondje,-
gebracht door WJclard, Leliestraat
20: Ivenne! Haerlem. Ter Spijt-trnat
gestroomde hond. gebracht dom Hen
driks. CJronjéstrar.t 1 Kal, ge
bracht door N. Kloet. S.tor.redam-
5trant 54: J. van Onschotm, Ltii-
tensteeg 2-3. kruiwagen. Nagtegaal,
Karohngenstraat 23, lorgnet met ket
ting in étui; F. Luno'ourg tncgmg
11, zakmes: A. Wessels, Berekhcy-
destraat 4, bruine heerenportemon-
aie v, Mourik, Potgicterstrn it 54,
bridne portemonnRicJ. Timmer*
"straat 4. pm temonnaic B.
«1. Or-f-: -V.
bmennale: J van Warren
Santen, Oranjestraat 9% bind-