De Scarabés De Uitvoering van Toonkunst Muziek Dit lie Omstreken Matthaus-Passion JOHA.YN SEBASTIAN BACH JOHANN SEBASTIAN BACH. Heb gebruik om het Passieverhaal Volgaas <ie Evangelisten in de Goede ■Week op half-drainatisohe wijze te zingen, ia heel oud. de kerkvader August inus <lVe eeuw) maakt er reeds melding van. Op Palm-Zondag werd het verliaad volgens Matt he us, op Woensdag volgens Lucas, en in later tijden op Dinsdag volgens Marcus en op Vrijdag volgens Johannes voorge dragen. In de Roomsche liturgie leeft dit gebruik onveranderd voort. Men veronderstelt, dai in de vroegste Christelijke tijden het Passieverhaal slechts door één persoon voorgedragen werd, echter niet verheffing eu daling der stem bij het ree-toeren, na:u- ge- jaag in de !iar.deiing het woord was 'aan den vertaler, nau O.ristae c: aan het volk. In de Xle of Xlle eeuw be gon men de voorstelling een meer dramuiisch karakter te geven, met het verhaal door verschillende personen te laten doen. Eén daarvan, die de middenstem hield, zong cc voorden van den Evangelists eer. tweede, niet diepe stem, die van Cliriaroa, en de deixle met hooge stem den tekst, dien het Evangelie aan de overige personen (apostelen, hocpepriesters, volk enz.) in den moed Weldra liet men e i een koor aan de handeling deel nemen, dat dan een groot ge ieelte overnam van b.,ven genoemden laat- ken, zooals Keizer, Teleman, Mat the sen. Stéirel, en veel anderen deden. J. S. Bacli zou den zuiveren Evange lietekst weer iu eere herstellen en zoo heeft hij met zijne Matthaus-Passion he: meesterstuk geschapen, waar wij mi, na Li;r.a tweehonderd jaren, nog vol eerbied en ontzag togen opzien. Bach Toeft behalve dit werk nog vier andere Passionen geschreven, waar van alleen de Johannes-Passion be- waard bleef; de echtheid van eene naar Lucas wordt ia twijfel getrok- Bacfc's modewerker voor het samen stellen van zijn tekst was do dichter Picaader, die ouk talrijke cantaten .voor hem dichtte. j Do Matthaus-Passion van Bacil werd voor 't eerst uitgevoerd in de Thomas- kerk te Leipzig in 171*.}, er. in 1740 vindt men nog een uitvoering ver meld, waarvoor de componist het werk belangrijk wijzigde. Wellicht was dit de laatste uitvoering tijdens zijn leven. Na zijn dood in 1750 was Bacil al gauw vergeten en aan-een nieuwe uit voering dacht niemand meer. Eerst honderd jaar na haar ontstaan, in 1829, zou de MattMus-Paaaiou voor 't eerst weer gegeven worden. Hot was de jotige Mendelssohn, die het meesterwerk te Berlijn tot nieuw le ven wekte. De indruk, zooals Mant in de Berliner Aügemoine Zeitung be richtte, was onbeschrijfelijk, en de wensch naar een herhaling zoo alge meen, dat kort daarop, ter gelegen heid van Bach'3 geboortedag (21 Maart) een tweede uitvoering met nog groote r bijval plaats vond. Zei Iter leidde een derde op Goeden Vrijdag, en weldra werd het werk ingestu deerd te Frankfort a. M., Breslau, Königsberg. Kassei, Dresden en Leip zig. De muzikale wereld begreep uit dit grandiose meesterstuk, dat zij wat goed te maken had tegenover den zoo lang verge*en Cantor. Van de herle ving der Matthaus-Passion af dagtee- kent dan ook de algemeer.e in eer herstelling van den grootmeester der toonkunst, welke beweging het karak ter kreeg van een cultus. wijzen van voorstelling wor- c zq ook nu nog in de Roomsche Kerk toegepast. Ook ontstemd met de opkomst der polvphone muziek de doorgeeompo- reerae P3ssie, die wel ia waar het the matisch reeitatievisch materiaal 'der f xie eenstemmige wijze doorgaans aanwendde, d'xth een alternarieve voorstelling uitsloot. Ren interessant voorbeeld vatt dergelijke verhalende Passiemuziek (doorloopend meerstem mig) bezitten wij ia de„Passio Domi ni Nosfcri Jesu Cbristi" van Jacob Obroflbt, uit. do 2e helft dor XVe eeuw. Dit werk is het oudst bekende dezer soort. Dramatische Passiemuziek, met af wisseling van oud recitatief en koor zang, zcoals ik hierboven reeds aan duidde, bezitten wij van tal van voor aanstaande componisten uit den bloei tijd der a-cape lila-muziek, o.a. van Orlando Lasso en Fr. Soriano. Met da opkomsi in 1GOO van den re- citatievischen stijl en de ontwikkeling van het orkest, waaruit de opera ont stond, begon de Passie te vergroeien tot den vorm waarin Bach haar ten toppunt voerde. Intusechen was de Hervormde Kerk ontstaan die de Pas sie, rru echèer in de volkstaal, in ha ren ritus overnam. Bleef de Passie in de Roomsche kerit uitsluitend aan den Evangelietekst gebonden, in de Pro- teseanrache gemeenten ontwikkelde zij zich tot nieuwe vormen door de in menging van hef. subjectieve element. De eerste dusdanige proeve schijnt geleverd te zijn door BartboJora&us Gesius, cie zéne Passio Het openen door een koor: ..Erhebet eure Herzen" en tot slot liet zingen „Dank sei dem Herm". Heisrich Schütz ging op de zelfde wijze no? ie:3 verder door er tusschen in nog verscheidene kleine koorgedichïen aan te wenden. Johann Sebastiani wa3 de eerste die benevens dergelijke lyrische afwisse lingen voor koor, ook koralen in zijn Passiecomposities opnam, die dan door al de aanwezigen meegezongen werden ,,zur Lrv.-eckung mehrerer De votion". De instrumentale begeleiding die hij aanwendde, alsmede de inge- Iaschte aria's maakte dat de cantate- vorm al zeer nabij gekomen werd, te meer daar de Italiaansche operastijl zijn invloed liet gelden. Dat werd nog erger toen men in plaats van den authentiek en Evangelietekst vrije dichterlijke omwerkingen ging gebrui Begrijpepd dat men ingewortelde tradities nie: zonder meer kan prijsge ven, behield Bach in zijne Passie de uit de opera in de kerkmuziek geslo pen elementen, wist ze echter door de medewerking van het orgel zoo te temperen dat zij het wereldsch kleed aflegden en in de kerk beelemaal niet meer hinderden. Maar voor do hoofd zaak, hes verhaal der Passie zelve, ging hij terug naar de oudste vormen, nu gemoderniseerd door meer drama tische uitdrukkingsmiddelen. Hot verhaal van don Evangelist, aan een tenor toevertrouwd, werd door Bacli als secco-recatatdef behan deld. De woorden van don Heiland echter, hoewel ook reeitatievisch, kregen een meer gedragen, op sommige momen ten zelfs eon teer melodisch karakter; de tegenstelling wordt nog verhoogd door de begeleiding, die bij Jezus' woorden steeds door het heele strijk orkest geschiedt. Anders zijn de reci tatieven bewerkt, die buiten het ver haal 3taan. en als vrome bespiegelin gen door Picander ingelascht werden, b.v.: „Du Hebor Heiland du". „Ach Golgotha, unsel'gea Golgotha" en ..Am Abend da es kühle-ward". Hier bij schreef Bach een obligate orches tral e begeleiding die deze gedeelten eer het karakter van de Arioso dan van het Recitatief geven. Bij deze doorwerkte recitatieven sluiten dan de prachtige co neer roerende Aria's aan. Bach verdeelde het koor in twee groepen, maar Ver.itiaacsche wijze, terwijl als derde een knapenkoor aan gewend werd. Dit driedubbel ensemble Iaat hem toe effecten te bereiken van e**n bui tengewone bewogenheid, b.v. bij het openingskoer, de klacht van Si on? dochters, waarreeen bet '2e koor de kreten „Wen] Wiel WasT" laat hoe ren. en de kindergroep de koraalme lodie ,,0 Lamm Gottes ucschuldig" aanheft. Dan komen de koralen op indruk wekkende wijze de stemming verater ken. De meesten zijn geen oomposi ties van Bach zelf. maar door de kerkgemeenschap bekende en gewoon lijk gebruikte zangen, waaraan de groote Cantor echter door zijn mees terlijke zettingen een niet te overtref fen uitdrukking verleende. Op ver schillende wijzen paste hij zo toe; door het vocaal en instrumentaal ensemble' heen geweven, zooa.Is bovengenoemd ,,0 Lamm Gottes unschuJdig"; of als zelfstandig intermezzo met of zon der begeleiding ook wel verbon den met een recitatief van een der so listen en dan met een obligate, door werkte begeleiding van het orkest en1 ten slotte als gefigureerd koraal. Het bestelt van artikel laat niet toe het omvangrijke werk in zijn geheel te analyseeren. Laat ik enkel wijzen pp eenige der treffendste momenten. Reeds noemde ik het omvangrijke openingskoer niet zijn drie vocale groepen, elk zelfstandig behandeld. Dan treft de heerlijke alt-aria „Buss' und Reu", met haar karak teristiek middenstuk „Das die Trop- fen raeiner Zihnanwaarin de bege leiding zeer pittoreske effecten geeft. Buitengewoon expressief is ook de sopraan-aria „Blute nur". Door hunne dramatische bewogen heid vallen de pittige koortjes der Apostelen „Wo willst du" en ,,Bin ich V* bijzonder op. Het antwoord op die laatste vraag geeft de geloovige gemeente met het prachtige koraal: „Ich bin 's. ich soil te bussen". Overal waar Jezus aan 't woord komt zwemt liet recitatief een waar dig, gedragen karakter aan, dat, zoo als ik ree-fs zeide, door het effect van de strijkorkest-begeleiding verhoogd wordt. Nergens klinkt het. echter ver hevener dnn bij de scène uit het Laat- ste Avondmaal, als Christus zegt .,X-hmet, eseet, das ist nisin Leib' e-n ..Trinket alle daratis, das ist mein Blut". Wie het geluk had dit eenmaal in zijn leven van den groot<»n Mes scbaert te hooren, draagt het in zij ne herinnering als iets bovena&rdsch mede. Ook de wijding die Mevrouw Noor- dewier aan de aria „Iali will <lir mein Herze schenken" ranakt een ongeken- den indruk, die blijvend is. Belangrijk is ook cle tenor-solo (Recii en Aria' „0 Schmerz" en „Ich wil bei mei neon Jesu wnchen", met eigenaardige koorafwissaling. Terloops zij gezegd dat hier van den solist Buitengewoon veel vereischt wordt. Het duet voor sopraan en alt ,,So ist mein Jesus nun gefangenwaar tegen het koor de kreten uit: „Lasst Hm, haliet, bindet nicht", stelt zeer plastisch den nachtelijken stoet voor, die den gevangen Jezus naar Caiplias zal voeren. Het daaropvolgende koor „Sir.d Blitze". is een krachtige u:r.bersuritr van volkswoede tegen den verrader Julias. Van hooge muzikale fceleokenis en diep gevoelde stemming is het gefi gureerde koraal „0 Menech, bewoin dean' Sünde gro=e", waarmede het eerste deel afsluit. De tooneelen x'. 'r de lloogeprieöterj krijgen een sterk dramatisch accent door de kreren van de volksmenigte, door Bach 8-stemmig behandeld: ,.Er ist des Tod es schuldig", „Wcisetage ucs". „Was gohet una das an". Om den langen duur van het werk word* doorgaans fel gesnoeid. Zoo valt dan ook meestal weg de aria van Judas: „Gebt mir meinen Jesu ra wieder", een buitengewoon aangrijpend stuk. den rechtorst-:-el van Pilatua neemt weer het volk in de handeling dael; de kreet „B ara basse", het, fu go tisch bewerkte „Lass ilin kreurigen", het „Sein Blut koinme über uas und unsre Kinder", en het door beide koorgroepen alternecrond voorgedra gen „Gagrüsset seint du, Judonkönig' maken de handeling levendig. En, nadat Bach den Evnngeliat liet reciteeren: „Und spaichen üm an, und nalimen das Rohr, und schlugcn da- mi t sein Haupfc", bereikt lüj zijn tref fendst effect met de aanwending van het heerlijke koraal: „O Haupt voll Blutt und Wonden". Dit intermezzo is van buitengewone kracht op bet gemoed ran den toehoorder. No? eens wendt Bach dezelfde koraaln:e!odie aan, na het verscheden van den Hei land, ditmaal op don tekst ..Wenn ich einmal eoll scheiden", echter nu met een gewijzigd slot. Ook dir. mo ment is van aangrijpende schoon heid. Laat ik ten slotte de aandacht vestigen op het mooie recitatief der vier solisten, inot afwisseling van koor, „Nun is der Herr zur Ruli' ge- bracht", alsmede op het. heerlijke dubbelkorige slotkoor „Wir setzen uns m:t Thracen nieder". Ik geloof niet te veel te zeggen, wanneer ik beweer dat weinige koor werken zulk een diepen indruk nala ten als een welverzorgde uitvoering van Bach's Matthausposslon. Een factof van groot belang is steeds de omgeving, waarin het werk ten gehore wordt gebracht. Bach schreef zijn Passio voor de kerk, en daarbuiten, in de concertzaal, ver liest zij al gauw een groot deel van de gewijde atmosfeer. Wij mogen dus een uitvoering ver wachten die aan hoog gestelde eischen voldoet, nu Toonkunst mot medewer king der ITaarlemsahe Bachverceni- ging ons het werk op 2en Paaschdag ic de Groote Kerk brengt. Do namen der solisten waarborgen een aeetheti- sefhe vertolking, on voor het koor Staat Evert Cornelis, met zijn geves tigde reputatie als ernstig kunstenaar en voortreffelijk ledder, iru JOS. DE KLERK. Stadsnieuws Doopsgezind Zangkoor. Dezer dagen kouden onze lezers iu ons blad beo onverwachte berichtje lezen dat de heer K. H. Kerkhof! als leider van Doopsgezind koor bedankt had. Bij navraag werd ons dit beves tigd. Wat de oorzaak is van dit plot selinge heengaan, kunnen wij onbe sproken laten, wel kunnen wij, ons herinnerend de vele gord® uitvoc.... gen die het koor onder dezen dirigent gaf. het feit betreuren. Sinds het haast dertig-jarig bestaan van IVsopa- gezind Zangkoor was de heer Kerk- hoff dirigent; de periode van zijne di rectie heef: zich vooral gekenmerkt door uitvoeringen van gtootero koor- werken. oratoria en can tale's, met begeleiding van orkest. Een groote verdienste is het van hem geweest, hiermee de vereeniging die, toen hij de leiding op zich nam. in verval was. weer tot nieuwen bloei to hebben ge wekt. Dit afscheidsconcert van den heer Kerkhoff was er een van meer beschei den aard, het koor beperkte zich slechts tot het uitvoeren van a-capel- la-zang, en den Lentezang van Loots, met pianobegeleiding. as hot da meskoor doorgaans zeer bevredigend wat klankge'iiaUe i n zoo meer be treft, dit der heeren li»t nog al wat te wenschen. In Psalm 122 van Sweo- hnck waren de tenoren eventjes ver loren, en in de weinig belangrijke zet ting door J. Zwart van het guitige oud-Vlaamsch liedje „De Minnebode" klopte het ook niet steeds bij de mannenpartijen. In „Het- Liedje van den Bergenaar" van Loots, misten wij afwisseling van klank en voor dracht. Het best nog ging do vier stemmige Psalm 138 van Swcclinck, waarmee geopend w erd. Keurig begeleid door Jacob Bijster, zong Jo Vincent met haar prachtig zuiver en frisch natuurgeluid eenige Nederlandsche lieder-n. De schalksciie ondeugende oud-JIoIlandv-rhe liedjes, door Röntgen zoo pittig bewerkt, werden door haar ongekunsteld zingen gunstig belicht. Haar succes hiermede was dan ook overweldigend. Een jonge leerling der Muziekschool van Toonkunst, die handig begeleid werd door een élève van hetzelfde in stituut, speelde het vioolconcert van Nardini en drie klein-- nummertjes van Tarrini. Lui!;/ en J S. Rarti. Kritiek over d»-ze prestatie acht ik ongewenacht, c-m go de belofte kan ik het evenwel geni«f noemen. Ook Jacob Bijster li«t zicli als eo list hooren met de Fantaisic in moll van Chopin. Het werk gaf hem gelegenheid zijne prachtige techniek te toonen. Er was een goed bezette zaal voor deze uitvoering. JOS. DE KLERK, Uitgaan BOEFJE. Zaterdag 19 Herer K'oft d* N.Y. Ver. Rotterdainsch-Hofstad-ToomMl. in don StadssohouwbtVi'. op algemeen verzoek, nog een voorstelling van mot Amue van Ees in de titelrol. Het zal <!e» t21e op. voaring van dit «luk zijn. Re^; der T,ugt. AfelecrL ZANDVOORT Lijst van onbestelbare en briefkaarien, terugontvangen in de 1 helft van April 192-1, Brtevn b ai omland: Hotel Wdst, Zandvoort, T, h'jordtrstraat. AsMtcrdam. Aangehouden. D--.r d-- Z.v voort ia iangehoude»> B., verdacht van -lief sul van duiven, mot cn aardappelen. ZandVoorUohehrirg „QodsdUnstig La ven". De Zi:: !v V.-irj „Gc. ii dienstig I-even" de-T. mede, dat, ten einde -Ie Mem van J>». Padt zo</veel me^elijk te sparen voor de godsdienstige samenkom •".en, de leiigen voor loop ig uit gesteld zij» Degenen, die reeds voor hun kaarten be taald hebNm. kunnen hun geld terug krijgen. Openbare vergadering 5. D. A. P Voor !o .af-ie-1.— Zandvo. r*. d-r 5. D. A. P. spre-Jt*. op Vrijdag 25 April in Ons Huis de heer Pa. J. J. Meyer, predikant der .V--1. Herr. Gemeente w Wijnoldum en redac- eur van he-. ChrisS-r. c- --.wi<: -h orgaan De Blijde Wereld. Zijn onderwerp ir: Christendom en Socialisme, HAARLEMMERMEER Buar. De dir. Jong»rc> i„;.r „Joba-Tines" te Nionw-Vcnmep is voorne mens twee bazaravonden tn orgariisoeren op Donderdag 22 en Vrijdag 23 Mol a.3. Do iplirengst zal worden aangewend voor den aas&oop van een nieuw orgel. Auto-ongoiuk, De bestuurder vim een uit de richting Leiden komenden «nto had Dinsdag bij het achteruit rijden om een' RADIO-PROG ItAMMA DONDERDAG, 17 APRIL. Londen 2 L.O. 365 M (Nederl. tijd). 4.20—4.50 n.m. Concert er. Dameshookj- 5.50 a.m. Kindenrerlialeo. 7.20 n.m. Percy Scholes, causerie over muziek. 8 n.m. Duetten. 8.15 o ja. Alfred Noyes. de bekende d'.ch U-r over «ij" eigen werken. 8_35 n.m. Muziek uit de seetimde en seventïessdle eeuw. Kwartet en eojisten. 10.05 n.m. F. C, Kelcs over de echatten in de Parijecbe kerkt 10.20 a.m. „Sa-roy Orphe«^" en .Savoy Bands". Birmingham 5 I. T. <7S M. (Nsderl. lijd) 3.50—4.50 n.m. Piano Quintet. 5.20 runs. DanieshOekje. S^ö a.tn. Kinderhoek je. 7.20 n.m. Texcy Schokt, causerie over muziek. 3 nnn. Concert van militair muziekcorps. 3A0 n.m. Vernon Brook over Motoren. 9.0s n.m. Vervolg Concert. 10.50 n.m. Savoy Orpheans" cn „Saroy Bands". Bournemouth 6 B. M. 355 M. (Ned. tijd). 4.C5 n-m. Concert. 5.06 ».m. Damesuurtje. 5.55 n.m. Kindernurtje. 7.20 o m. Percy Scboks. causerie over muziek. 8.20 n.m. Concert. Italiaanscbe avcuid. Orkest en zang. 10.55 n.m. „Savoy Orpheans" en „6aToy Bands". Cardiff 5 W. A 3S3 M. (Nederl. tijd). 5-20 n.o;. .A W. A-V „Fire O'Clo k»". cn Damealsoekje. 6.<6 n.m. Kmderuortje. 7^9 o m. Percy Schok», causerie over muziek. 3 .-t in. Concert Muziek en csng. 10.06 n.m. Dr. Jas J. Simpeoei over nii- laria. i „Bavoy Manchtster 2 Z. IJ. 375 M. (Nsd. tijd). 5-20 n.m. IUmesuuriJs-, n.m. Kinderunr;;*. '■20 o.m. Percy Schoks, causerie over muziek. 3 n.m. Dar*avoai. ê.56 o.tn. T. A. Coward over vog«k. 9.10 o-m. Vervolg lanaavon-L 10.06 n.m. W. p. Btetchrr, Spaant-he causerie. 10.20 n.m. „Savny Orpheana" en „Saroy Bands". Nswcastla 5 N. 0 400 M. (Nad. tijd). 4.05 n.m. Concert. 5.06 n-m. Damesuurtje. 5-36 n.m. Kiaderutmje. 7.20 n.m. Percy Schok», causerie over muziek. i. Opera-avond. Orfcost on solisten. Om 8.35 optreden van Arthur Meizo**, canfcrwicler. 10.20 n.ra. „Savoy Orphcam" en „Savoy Bands", Aberdeen 2 B. 0, 495 M. (Nederl. lijd.) 3-5G—4.50 n.m. Concerl. Sd»!i,-h..- mid dag. 5 20 n.m. Dar-iesuortje. -*AO n.m. Kinderuurtje. 7.20 n.m. Percy Schoks. causerie over muziek. o n.m. Opera-avond d~>r orkeet en eoli» ten, o.a. ..13 Trovatore" *sn Verdl. 9.20 n.m. J. Douglaa Gardiner over het Golfspel. 9 '0 n.in. Vorr.-.'g Opera aronj. 1050 n.m. „Savoy Orpheans" en ..Savoy Bands". Gl.ugow 5 S. C. 423 M. (Nsderl. tijd). J-50-450 r.ta. Concert. 5.re n.m. D.\rr.<dioekje. 5-A5 n.sn. Kinderhipj». 720 n.m. Percy A-hok», esuseri» over muziek. 3 n.m. Concertavond. 10.06 n.m. ,.Savoy Orpheans" en „Save-,- Bands". Sheffield 6 P. L. 303 M. (Nsd. tijd). 3.50—4.50 n.m. Birmingham's pro» 6.056.O5 n.m. Slicffield's Underuurtjo. 7.00—10.50 n.m. Birmingham's pro- Plymouth 5 P. IJ. 330 M. (Nederl. tijd). 5.50650 n.m. Kinderuurije van Ply mouth. 7.33—12.20 n.m. Het programma van Londen. Parijs (Radiola) S. F. R. 1750 M. (NcderL tijd). 5.06 n.m. Concert (Chopin, Liszt, Gounod, 6.06 n.m. Dameskroniek. 8.50 n.m. Schilderrubriek door Jean Goulir-at. 8.20 n-m. Radio-Concert „Festival Franc4 Afhoricara". Brussel S. B. R. 410 M. (Nederl. lijd). 5.20 n.m. Radio Concert door plaatselijk oiketi, 8.30 si.tn. Causerie voor kinderen. 3.35 n.m. Concert, te g--wn door het. Chriatelijk Zangkoor „Halleluvsh". Den Haag P. C. C. C. 1050 M. Otn 8-15 uur n.m. zal volgens Radio Ex pres een meert gegeven worden door den heer E. Waiavitz <cc!Io> «n mevrouw -V. Jeftkin»—Blok (piano). (Uaydn, St. Safe», Beethoven, Schumann, enz.). VRIJDAG 18 APRIL. Londen 2 L.O. 38s M. (Nederl. tijd). 5.50—6.35 n.m. Kinderuurtje. 8.20 n-m. C::voerij-.g „TIib Passion A'o» cording to St. JoJir". (Bach). Door aol'.e'ea „The b',. Jllchaêl Singers" rri otkcit. 9.20 n.o*. Godsdlenfltoéfening. 9.30 n.m. Vervolg uttvoerlmg. Birmingham S I. T. 475 M. (Nederl. tijd). 8-50 n.tn. Plaateeli.-k zangkoac, eo'.isten ea orgeltmaick. Gewijde muziek. Bournemouth 6 8. M. 385 M. (Ned. tijd). 7.15 n.m. Rachel S*<-te Macr.amara over karakters. 7A0 njn. Gewijde muziek. 9.20 n-m. Coccer: van het .,6 B. M.'Trld Cardiff 5 W. A. 3tJ M. (Nederl. lijd). 3.50 n.m. Gewijd' atuzlrflc. so'.Irtcn, kerk koor en orkcsL Manchester 2 Z. IJ. 375 M. (Nsderl. lijd). 3.20—6.20 n.m. Cor.cert te geren door het muziekcorps van ds Koninkli^te Oir- de-Greaadlers. Verder «oliircn. 5.30 n-zn. Ktnderuurtje. 8.20 n.m. G-odedle.-.etocfenlng. 8.50 n.m. Vervolg Gjr.cert. Newcastle 5 N. 0. 400 M. (Ned. tijd). 7.50 n.m. B.-shm's „Beqnkm". 9-fiO n.m. C te gr.en d:or verschik lende «olistcn. Aberdeen 2 B. D. 495 M. (Nederl. fljd.) 7.TS n.m. God»dien«- -.!• .- van d--a schop van Alserderti en Orkney. 7.50 r..m. Concert, te geven door Draad- s orkest. 8 nan- ..Everyman" fT-kkerlk Jeder- rnami). Een sJnnslxeldig spel. DAS 1 Vc: Classow S S. C. 420 M. (Nederl. tijd). 8.45 n.m. I>- oh p ran Glasgow «I Gu l]„'A-.vy. Godadienatoefuning. 7.55 «I.m. Pia-M vlijk ork. -L Vorder »ollv t'-n „The 5 S. C. Dramatic Company" ent, Sheffield 6 F. L. 303 M. (Ned. tijd). 8 50 n.m. Gewijde zang >kor Zangkoor Plymouth 5 P. IJ. 330 M. (Nedsrl. flid). '.50—6.50 n.m. Kinderuurtje var. Ply. draai lo nemen het ong'luk me: 't Ke- vaarto ia de langs don Hoofdweg g'lcgcn wegsloot to geraken. De man liep <-^n hoofdwcBidc op cn kon zich niet dan met moeite uit zijn bonarde positie bevrijden. De beschadigde auto wcr-1 spoedig weer op den wal gebracht. Noodlottige val. Hel 8-jarig «oontje van den arbeider C. aan don Aalvmeerder weg alhier reed mot enn kruiwagen:je op den weg en wilde bij het naderen van ren wielrijder dan weg oversteken. Hut ventje icwara evenwel to vallen en zoodanig met den fietsrijder in botsing dat 'l een been brak. Geneeskundige hulp werd Inge roe BQulh. 8.20—10.35 r. Parijs (Radiola) 5 F. R. 1780 M. (I.'edsrf. lijd.) 5-06 a.m. Cor.wt 9.20 n.sn. Concert. Brussel S. B. R. 4(0 M. (Nsderl. lijd). S.20 n.m. O-avrt. 8.50 n.m. Gewijde muzleflr. Hilversum N. 8. F. toso M. 9-iO uur n.in. Prrevcn met hrt opran- :en van draadlooss muziek vaa Bnivrf. *nd»t-)ie stations en het wreleniitzenden laarvan m". den zender d'r V. r - 1050 Jl. -n!f. INCEZONDEN MEDEDEELINCEN 60 Cl», per regel. Feuilleton Geai:'.-;::.-;:r_;.3 vertaling, naar het Engelsch van P. G. WODEHOUSE. 2T „Het is Lliitonï'ewo n", zei ze. „Hef. klinkt alsof je i:<t je le'-ea lang a! gedaan hadt „Waarom lach je?" vroeg Alius. „Och niet-9". zei Joan. „Ik dacht •ergens over. Op de verdieping hier boven woont een jongmsr.sch en ik heb gisteren net een preek tegen hem gehouden over ondernemingsgeest. Wat zou hij v.el zeggen als h.-.^jybt hce ik mijn tlieorieéo in practij:-. ga brengen". HOOFDSTUK IV. Op den ochtend na Aüne'a bezoek aan Joan Valentin.-- zat Ashe in zijn kamer, met het, dagblad- voor zich. De toespraak van Joan werkte nog in hem na en hij was van plan orn ziin be lofte aan haar na te komen, en zorg vuldig de advertenties- door te lezen. al voelde hij zich ook nng zoo pessi mistisch over het resultaat. Een eerste blik zeide hem aj dat de kapitalen van de philantropen. waar mee hij al bennis had gemaakt, no? niet uitgeput waren. Brian McNeill bood zijn goud nog aan het publiek aam August Bruce ook. Duncan Me. Farlane cok. Evenveen; Wallace Mackentosh en Donald MacXab. Zo hadden het geld nog en ze wilden het nog weggeven Hij keek lusteloos de kolommen door tot hij er op eens een ongewone advertentie tusschen ontdekte. Ge v r a a 3 d: Jongmcr.sch met nat uiterlijk, die arm en ondernemend is. om een moeilijk en gevaarlijk werkje op ziclt te nemen. Goed salaris voor j goede kracht. Aanmelden tusschen nen en twaalf op het kantoor van Mainprice, Mainprice en Bo.le; Den vers Straat. Terwijl hij dit las. sloeg het. klokje op den schoorsteenmantel half elf. Waarschijnlijk bracht dit Ashe tot zijn besluit. Als hij gedwongen was geweest om zijn bezoek aan het Kan toor van Mainprice. Mainprice Dooie uit te stellen tot 's middags, is het best mogelijk dat hij tenslotte uit lui heid niet gegaan zou zijn, want Ashe was Wel in zijn hart een avonturier. m?ar ook buitengewoon lui. Maar hij kon nu dadelijk op wee gaan. Hij trok zijn schoenen aan. keek even in den spiegel of hij er drage lijk uit zag, greep zijn hoed. rende de Arundel straat uit cn stapte in ee taxi met het gevoel, dat her. baantj als het geen moord betrof, hem nooit te moeilijk en te gevaarlijk kon zijn. Hij was min of meer opgewonden en dacht bij zichzelf dat dit de eenige manier van leven was in ds lente. Hij had altijd een z.vak gehad voor his torische romans waarin de mcnschen sfced3 op hun rossen springen en op het gevaar inrijden. Dit springen in een taxi om op een ongewone adver tent;? in het dagblad af f? zaan. was eigenlijk net zoo ids. Vol enthou siasme etanfe hij het «omber? kan toor van Mainprice. Mainprice cn Boole binnen. Ilij voelde zich toft alles bereid. „Ik kom over die adv begon hij tegen den kleinen kantoorjongrn. de eenige van de firma die hi; zag. „Gaat u zitten. Op uw beurt wach ten". zei de kantoorjongen, en toen zacr Ashe pas dat de wachtkamer waar in hij stond, stampvol was. Dit was wel een beetje een domper. Ilij had zich onder het ritje in do taxi zoo voorgesteld dat hij het. kontoor zou binnen looprn cn zou zeggen: „Breng mij naar het moeilijke en ge vaarlijke baantje. Tot nu toe had hij ni?t beseft dat hij niet de cenige_man in Londen was, die de advertenties in het Dagblad las en to«n hij al deze mededingers zag, zonk de moed hem in de schoenen. Maar een tweede, meer onderzoe kende blik op zijn concurrenten gaf hem weer meer zelf vertrouwen. Die kolom met. „Gevraagd '-adver- tenties is een soort van baggermachi ne, die allerlei vreemde schepsels uit den modder van de Londenschc on derwereld naar boven brengt. Alleen in antwoord op het werk van die bag germachine komen zo in zulk een ge. tale naar boren dat ze opvallen, want gewoonlijk vermijden ze het gezel schap van anderen cn leven ze afge zonderd: maar als ze komen breng -n ze iets met zich mee van het vreese- lijke van die diepte. Het is een treu rig schouwspel een troepje menschen, dat afkomt op een „Gevraagd"-ad vertentie in Londen, liet is zoo dui delijk dat. niemand hen zoekt voor welk doel dan ook: toch komen ze al tijd weer met een zeker gevoel van hoop bij elkaar. Wat deze menschen oorspronkelijk geweest zijn inag do hemel weten. Kef. noodlot heeft hen alle pcrsoonlijklv.-M ontnomen. Ze ziin allemaal het als hun buurman niet ergpr en niet beter. Terwijl Ashe zoo nanr hen zal 1? kijken gingen er allerlei tegemtrij- dige gevoelens door hem hoen. Aan den eenen kant was hij vol lust tot avonturen en ergerde hij zich aan het uitstel en aan die menschen. die als zoovele hindernissen waren tus schen hem en het begin van allo ge heimzinnige en opwindende dincen waarop in de advericmie werd gezin- speeld Maar hij zaz ook het tracische van deze situatie en was dankbaar voor het uitslei. Hij vond h-f een prettig gevoel dat het ziin schpld niet zou zijn a's een van deze stumper* niet het „Goede salaris voor een goe de kracht" kregen. Hij was In t lant- °fe gekomen en hij zou ook hot Innlste binnen gaan door dio deur. die to?- ?ang gaf tot het avontuurlijke, de deur waarop stond: .Boole", en waar achter de schrijver van die merkwaar dige advertentie bezig was mot de can didates Het zou een gevolg zijn van hun eigen tekortkomingen en niet van zijn superioriteitals zii dien on- gezienen man niet bevielen. Dat zij hem niet bevielen was dui delijk. Nauwelijks was e?n van de slachtoffers van Londen's onvriende lijkheid voorbii. of do bel ping al weer en de kantöorlcnpen. dio af en toe streng keek. alsof hij do orde moest bewaren, riip: „Wie volgt!" en er ging weer een slakker naar bin nen. en eon oogenblik later weer oen. Het bleek wel duidelijk dat do onbe kende zoeker naar ondernemende jon gelui mei een net uiterlijk allerminst besluiteloos was. Hij dankte nu al twee candidaten per minuut af. Maar hoe vlug hij het ooi; deed. h liet Ashe toch nog cca heden tijd wachten. Pa» loer. h" op do k!-k ho ven co deur a! twirsi-g minuten over elven was zei de krantenjongen: ..Wie volgt" en was 7.ij de ren ge over geblevene. Hij sloep m't zi;n hand nog even zijn klêeren af. si reek over zijn haar, om zijn uiterlijk nop wat op te knappen, en draalde de knop om van de deur van het noodlot. De kamer die de firma ann den beer Boole voor zijn persoon!lik gebruik had afgestaan, was een kleiij somber vertrek. Het maak/o den indruk of er nooit was geveegd na de vestiging van de firma in het jaar 1786. Er was één klein» raam. bedekt met vuil. Het was een van dio ramen, zooals rn?il ze nllcen maar in I.ond n- he advoca'«p;ikan!0ren vindt. Misschien had de een of andere rockoleo'o Main- price of domme Boolo het in 1815 ce- opend. in e»-n ongewonden bui ten cre- volpe van het bericht van d n Slap bij Waterloo, en was dr.arom daddiik ontslapen door de firma. Daarna had niemand er meer aan durven komen. JWordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 6