DE MODE HAARLEM'S DAGBLAD BEDEKTE METALEN ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1924 VIERDE BLAD EENVOUDIGE MEISJESKLEEDING. Wij hebben ditmaal een jurkje ont worpen voor meisjes van 8 tot 12 jaar, niet de bedoeling van een kleecting- stukje voor den Zondag of een avondje bij kennissen. Gekleurde tusBor of erêpe-de-chirie kan het. best voor «lit eenvoudig© jurkjo dienen en met kruissteekjes van zijde in eeA. contra»- teerende kleur, bereikt men een zeer aardige garneering. Het, lint in de taille kan eventueel geborduurd zijn, maar moet in elk geval van dezelfde kleur zijn als de overige versiering, liet geheel is samengesteld volgens den kimono-stijl en alleen bij de heupen wat ingenomen door twee smalle lintjes. Bij liet maken legge men de onder armnaden op elkaar en zorge, dat de knipjes in het patroon ook precies op elkaar passen. Meet nu, alvorens met naaien aan to vangen, even de lengte na en knip daarnaar de stof. De rest volgt dan vanzelf wel. Een patroon voor dit jurkje is ver krijgbaar onder min mcr 431 voor meisjes van 8 tot 12 jaar. Kosten 50 cents. PRETTIGE HUISKLEEDING. Do marinckleeding komt weer meer Cn meer in dc mode en ook in huis en werkplaat* draagt men dc leuke, sierlijke matrozen blouse* weer. lier spreekt natuurlijk vanzelf, dat do modellen van vroeger nu «enigszins veranderd zijn en het, meest valt wel pp het korte vorleng-pand. Ons patroontje kan worden nage maakt van wit linnen, kunstzijde of zijden tricot en voldoet het meest als het gedragen word bij een breed ge- plooiden rok. De eenige kleur-gar- peering op onze tcckening schuilt in de strikilas. maar men kan natuurlijk evengoed den kraag ook gekleurd ne men, b.v. blauw. Patroon is verkrijgbaar in de maten 42, 44, 46 en 48, onder nummer 433. Kosten ön cents. DE KUNST VAN BLOEMEN SCHIKKEN. Veel menschen zijn er, die hoege naamd geen idee hebben om zelfs het eenvoudigste ruikertje een beetje aan trekkelijk op te maken. Uit is een kwestie van smaak, za! men zeggen, maar toch is dit niet altijd zoo. Kr zijn ook genoeg vak bloemisten, die koningen in liet vak zijn zonder nu bepaald veel smaak te hebben. De goede bloemist heeft slechts oog voor vormen en kleuren en de rest bestaat uit dingen, welke hij weet en die v ij allemaal kunnen leeren. Het komt neer op het kennen van het effect, dat een zwevende knop ople vert, of de stand van een stengel cn de nerf van een blad. Deze onderdee- len spelen alle een rol om den ruiker tot epn schepping te verheffen. Als regel aanvaarde men, bij het versieren van kamerhoekjes te wer ken met slechts weinig uitgezochte bloemen. Klke ruiker moet als het ware een schilderijtje zijn, en knn makkelijk worden bedorven Uoor een te veel. Let mooiste arrangement verkrijgt men steeds als elke stengel alleen staat, zijn bekoorlijk vrachtje blad of bloem torsend in den natuur lijken stand. Men kan dan de sten gels licht, tegen elkaar aanzetten, zondat zij „gekruisd" staan, maar natuurlijk nooit zoo. dat zij zouden verstikken of verfomfaaien. HET 7.ELF MAKEN VAN KARAKTERPOPPEN. Wi© kont ze niet- do lange lijzen, de slappe blceke clowus in hun wit ©f zwart zijden \>ak, de wonder ba by's, de Charley Chaplins, de meer ol minder geslaagde cancutureu van onzen tijd! Wie heeft niet wel eens de verzuchting geslaakt: hé^ik wou dal ik die had, wat zou die pop leuk staan tusschen do kussens van do ca napé of op het boekenkastje. Wat zou de slappe nonchalante gratie een allerdolst contrast vormen met de deftige, strenge boeken! Maar ieder die wei eenB naar den prijs heeft gevraagd van zoon pop heeft ook meestal een behoorlijke schrik gekregen over den exliorbitun- ten pri js. Dat is ook wellicht de reden, dat men zoo weinig van deze poppen /.iet. De deftige dames, die met bun wijd uitstaande rokken als theemuts dienst deden waren evenmin goedkoop' maar zij hadden een reden van staan on ze werden gekocht. De kostbare karakterpoppen hebben geen enkele verontschuldiging voor hun duur zijn: men kan er niets mede aanvangen cn toch zou menig vrouw tje met zin voor humor o zoo graag zoo'n komieke- slappe lijs bezitten. Waarom zouden wc eigenlijk niet zelf onze poppen maken Was de lap- I>en-pop van ouds her niet een geliefd speelgoed Laten we eens een oogenblikje onze groote-mensehen-waardigheid ve ten cn laten we eens bekennen, we eigenlijk o zoo graag nog spelen Hoe maken we nu het lijf van de pop Wel niets is eenvoudiger dan dat! We knappen een stuk katoen van 25 c.M. lang en 30 c.M. breed, vou wen dit dubbel en stikken dit dicht aar. drie zijden. Vervolgens knippen wij acht lappen van 20 c.M. of 25 c.M. lang en 10 c.M. breed. Deze worden 2 aan 2 op elkaar gelegd en aan drie zijden dicht gestikt. Nu hebben dus 5 zakjes. Vervolgens-worden t rondten geknipt van 10 c.M. middel lijn, die op een klein stukje na op el- knar worden gestikt. Men heeft hoofd, romp, armen en becnen. zakjes worden met. zaagsel of zemelen goed stijf gevuld, dicht genaaid en aan elkaar bevestigd. Het aldus ont stane poppenliif wordt nu naar eigen smaak aangekleed met restanten van. lappen. De beunen wordf n na van jpop- penkousen voorzien te zijn in poppen- schoener, vastgenaaid. De grootste moeilijkheid biedt natuurlijk hot ge zicht. Velen meenen, dat de porcelei- ncn poppekopjes, die voor theeiöUt- 'sen gebruikt worden, ook hiervoor 'dienst kunnen 'dóen. De stereotiepei uitdrukking dezer elegante kopjes pust echter ganse!t en al niet bij de karakterpoppen. De gezichten hiervan beschildere men zelf of wie handig is en smaak heeft, kan met grove wollen draden die dicht naast elkaar over den ko-p genaaid worden een alleraar digst effect bereiken. Zulke wollen ge zichten kunnen vooral uat de verte de zolsle uitdrukkingen vertoonen. Men verkrijgt dit door schuine bruine of zwarte st reepen, die als opgetrok ken wenkbrauwen fungeeren, kralen, dio als oogen en roode wol die voor de mond dienst doet Als haar kan men uitstekend een met een punt op het voorlio'ofd vallend stuk zwart of bruin teddy-bear nemen; «'it is dikke op bont gelijkende wolstof, die veel voor bochtkleeden en soms ook wel voor mantels gebruikt wordt. In Parijs, de geboorteplaats der ka rakterpoppen, heeft men ook deze kunst tot het uiterste verfijnd. Een kleine handschoenenwinkel voorziet ganach Parijs van koppen" voor de ze poppen. Het ia zoo'n echt ouder wetse h winkeltje waar men geen werk heeft gemaakt, van de étalage en waar voor het raam ten aanschomve der ■oorhiigangers de vervaardiging cler handschoenen plaats heeft. Van de resten van witte en lichtgele zeem leeren handschoenen worden de karakterkoppen gemaakt, die niets meer zijn dan maskers. De op maat gesneden lap wordt in een vorm ge perst en gehard, zoodat een echte ge zichtsvorm en relief ontstaat. Deze gezichtsvorm wordt dan geschilderd hetzij met overdreven groole blauwe donker omrande oogen. hetzij met zwarte spleetoogen, hetzij met vuur rood» wangen of wat het karakter van de pop ook voorstellen moge. RondOm her gezichtsovaal is een rand van 5 c.M. gelaten om bet. mas- te kunnen vastnaaien. Als hoofd bedekking koone me» een oudcrwet- sche kapsel-Crêpé, die lichtelijk ge golfd in worst vorm per M. verkrijg baar is, in blond, bruin, zwart en grijs. 1 Meter is voldoende voor een pruik. Men verkrijgt na uitkammen en zorgvuldig rangschikken het eigen aardige pruik-effect dat de in den winkel ten toon gestelde poppen er zoo ,,ccht" doet uitzien. EEN VRAAGSTUK VAN ONZEN TIJD. MOET DE VERLOVING LANG OF KORT DUREN? De kwestie van een lang of kort engagement is door de vele gewijzigde omcsiantiighc-den van na den oorlog, ccti belangrijke geworden. Houdt uw meisje niet een paar jaar aan het lijntje, zeggen zij, die iu de voordeelen van een vroeg,hu welijk gelooven. Maar de cynicus, die ecu- klein inkomen en groot ge zin heeft, antwoordtBezint eer gij begin tl Van vrouwenetandrpunt gezien, is er veel voor en veel tegen het langdurige engagement, maar evenzoo ten op zichte van liet korte. Ben verloofd meisje verlangt naar haar trouwdag; zij heeft gedroomd van het. liefdes- nestje eu zou liefst geen dag willen wachten met liet maken ervan. Het is dus zeer begrijpelijk, dat zij met spanning den tijd verbeidt, waarop haar verloving zal worden bezegeld,, en als er dan lange, lanre maanden van wachten volgen, zullen de dui velt jee van teleurstelling en onge duldigheid haar liefde komen onder mijnen. Het is voor haar als de eerete liode cler naderende herfst-periode, die de bladen van de rozen doet verwelken, want geen vrouw kan vergeten, dat de tijd een noodlottige factor is in haar leven. Een vrouw wacht niet gaarne: zij weet te goed, dat de jaren haar niet. in haar voordeel verando ren zullen, en al is dit. op zichzelf een feit, dat niet ter sprake mag komen bij ernstige liefde, tóch voelt iedere vrouw het maar al te goed. Men kijke echter bij het lieoordee- !en van een diergelijke, belangrijke levenskwestie, beide zijden dc-r me daille. Wii leven in een tijd, welke van mannen-standpunt gezien zeld zaam moeilijk is. De ievené-etandaard is nog altiid véél bc-zwarender dan voor den oorlog. Huizen zijn schaarsch. meubelen duur. arbeid niet, altijd oven loonend. werkloos heid overvloedig. „Liefde in een hutje" zegt de dich ter en het klinkt romantisch, maar te genover dat Liefde staat het koude Leven, en dat is prozaisoher, ruwer en moeilijker. Het is een ernstige zaak om heden ten dace eon huishouden op te zetten, onverschillig of de vurige liefde ook vele hinderpalen uit den wc zal we ten te ruimen. En het wachtende meisje moet hieraan denken, wanneer zij in het. geheim haar verloofde van traagheid beschuldigt. Buitendien is er de maatechappe- liikc positie. Een ernstige jongeman zal wenacfién iets bereikt te hebben cér hii gaat trouwen. En als dia-t het geval is. zal een vroeg huwelijk niet strode mogelijk zijn, aangezien een jongeman tegenwoordig niet meer zoo cén tweë. drie zijn doel bereikt. Er moet een midden-weer zijn. Het is niet eerlijk tegenover een meisje, haar al te lang aan te houden, zon der dat de beloften verwezenlijkt worden. Aan 'den anderen kant is hot onverstandig een huwelijk te over haasten. Er moet een volkomen eens denkendheid zijn, een wederzijdsch hegrijpen. De man znoet openhartig zijn toekomstplannen uiteenzetten en het meisje moot hem de gelegen heid geven deze plannen te verwezen lijken. Meestal is het gebrek aan eer lijkheid, tekort aan openhartigheid, dat de zaadjes van het ongeluk zaait bussóhen twee geliefden. Praat er eens over! Dat is de beebe raad. Zie de moeilijkheden onder de_ oogen, overleg wat voor heide part''en het beste zou zijn en wees hartelijk. Lief de zal veel bezwaren overwinnen waar twee harten kloppen als één. En laat het verloofde meisje immer redelijk blijven, ook al duurt haar engagement misschien wat lang. Lie ver langzaam maar zeker, dan over haast getrouwd met ontelbare zorgen over de toekomst en geld. Bedenk altijd, dat er veel waarheid is in de oude woorden „Als armoede klopt aan de deur, vliegt dè liefde het raam uit 1" VROUWENLEVEN IN NEDERLAND VOOR 100 JAAR. (Vervolg). Zagen wij in een vorig artikel hoe liet huishouden in honderd jaar tijds vereenvoudigd word, ook op het ge bied van door vrouwen verrichten loon arbeid hadden ingrijpende veranderin gen plaats. Een van de meest ingrijpende wij zigingen, die in de laatste eeuw ten opzichte van de vrouw in Nederland hebben plaats gegrepen, is wel de or ganisatie door den Staat van den vrouwenarbeid. Het werken door vrouwen, hetzij gehuwd- of ongehuwd, in fabrieken e. d. was ook reeds een eeuw geleden een gewoon verscliijnse]. De economische ontwikkeling van ons land, die tamelijk geleidelijk heeft plaats gehad, hangt ten nauwste sa men met de wijzigingen in de arbeids voorwaarden voor vrouwen. Aan de hond der statistieken zien wij, dat juist in de negentiende eeuw dc groote opbloei van de groot-industrie valt, waarvan het onmiddellijke gevolg is een sterke afname van „thuiswerk sters", een vereenvoudigde inrichting van het huishouden en een groote toe loop van de vrouwelijke arbeidende klasse naar. de fabrieken. Deze beweging ruim honderd jaar geleden begonnen, heeft zich geduren de de laatste halve eeuw nog scherper afgeteekend. In den aanvang had „in fabriek" een slechten naam en dit was geen wonder. Immers: do eerste fabrieksarbeiders, die 100 jaar geledon de fabrieken bevolkten: ondervoed, on beschermd, uitgebuit vaak voor een hongerloon, waren niet te vergelijken met do zelfbewuste, georganiseerde arbeiders van thans. Vrouwen en kinderen werkten, onder de meest on gunstige toestanden. De groot industrie vereischle ten eeneumale minder volslagen werkmanschap dan d<? huis- of klein-industrie. Immers bij de laatste werd een arbeider of arbeid ster geacht volkomen in staat te zijn het gansche product te vervaardigen, terwijl juist van de groot-industrie een kenmerkende eigenaardigheid is de ar beidssplitsing. Onder arbeidssplitsing wordt, verslaan het door verschillende arbeiders machinaal uitvoeren van een ganse lie reeks opeenvolgende ver richtingen die alle tezamen liet te ma ken voorwerp doen ontstaan. Voor de ze machinale bewerkingen waren de goedkoop ére vrouwelijke krachten zeer gezocht, vooral omdat wegens het ont breken van iedere wettelijke arheids- beperking door vrouwen en kinderen veel overwerk werd verricht. Eerst in 1874 ontstond de kinderwet, die be paalde, dat het verboden was kinderen beneden 12 jaar in dienst te hebben of te nemen. De arbeidswet van 1S89 verschnfte de eerste beschermende bepalingen omtrent 'den arbeid van vrouwen en jeugdige personen en verbood behalve in dienstbetrekking alle loonarbeid in het algemeen voor kinderen beneden 12 jaar. Sinds de achturige arbeidsdag eenige jaren geleden ingevoerd is zijn we alweer een heel sruk verder. N'iel onaardig is om aan do hand van de officieel» statistieken ns> te gaan hoe sinds de groot-industrie opkwam, het verhoudingscijfer der vrouwelijke be roepen zich verhoudt tot den toestand van 100 jaar geleden. In het begin van de negentiende eeuw was liet aantal vrouwelijke per sonen in huishoudelijke betrekkingen werkzaam even groot als dat in han del, industrie en verkeer samen. In het begin van de twintigste eeuw over treft nog immer hoe ongeloofelijk dit bij den tagenwoordjgen dienst.bo- dennood ook klinken moge het aan tal vrouwelijke huisbedienden dat der fabrieks- en andere arbeidsters. Er vajt echter vooral gedurende de laatste' kwart eeuw een toename van industrieele en een duidelijke afname van dienstboden arbeid te constateeren waarvan de niet onbelangrijke import van buitenlandsche werkkradhten een sprekend bewijs is. Het. grond verschil tusschen een man-; nelijke en een vrouwelijke arbeids kracht ligt wel hierin, dat over het algemeen de meisjes en -vrouwen clen fabrieksarbeid beschouwen als een tii- Speclaal ontwerp voor Haarlam's Dagblad door mej. G, Steln. NAJAAR 1924. lwil ui- Korte rokken, hooge kragen, n: wilde mouwen, van alles wordt er ge dragen, Vooral de opstaande kraag, waar uit "liet hoofd even te voorschijn komt, schijnt da mode te beheerschen. Soepele wollen etoffen Ln alle moderne linten, b.v. jade, ree-bruin, reseda, ko ningsblauw. roestbruin, taupe en ywart is het materiaal, waarvan da japonnen, mantels cn mamelc .svuums gemaakt wor den. Ilecl weinig fnntasiestoffen heb ik géüien; waarschijnlijk worden deze be waard voor de nauwe en geplooide rok ken, die 's winters zoo aaardig onder een bontmantel komen uitkijken. Er wordt ook veel gebruik van lint gemaakt. Schotsch, gestrec-pt en ook effe.n lint vrooüjkt dezen winter dc japonnen op. Veel kleuren wor den Cr gebruikt, deze brengen warmte in don winter. Ik schrijf dit keer alleen over de wollen stoffen, een volgenden zal ik een en ander vertellen over wat er in zijde gedragen wordt. Fig. I is een wandeljapon van taupe velours de laine. De japon is een recht model, waarop de tuniek van voren ge plaatst is. De kraag die men ook voor dag kan gebruiken, is rechts veel langer ge knipt dan links, zoodat het rechtsche ge deelte elegant over den. linker schouder geworpen kam worden. De kraag en tu niek worden gevoerd met kobaltblauwe stof. Deze kleur herhaalt zich weer iu de ceintuur. Men moet er vooral om den ken, dat dc tuniek aan beide zijde langer valt dan de rok. De mouwen eindigen in handkapjes; deze worden eveneens met kobaltblauwe slóf gevoerd. De schepjes der mouwen en de ceintuur zija versierd met blauwe kraien. Fig. II is een roestbruin mantelpak. De grooïe opstaande kraag, de plakjes op de mouwen en de zakken van het mantelcje worden versierd met geranium-roode bie zen. Da knoopen, waarmede de mantel sluit, hebben een rood hart, omringd door De rok is nauw en heeft van voren c-en split. delïjke verdienste en niet, zooals de man, als een beroep voor het leven, llicroati eu aan de minder grondige vak-opleiding der vrouwen evenals aan haar ontbrekende belangstelling i:: vnU-orgnnisaties is het te danken, dat de positie v'an de arbeidende vrouw steeds lager blijft dan die van den man. Helaas blijft het voor de vrouwen niet uitsluitend bij de min der gunstige arbeidsvoorwaarden, doch hei moderne fabrieksleven maakt de jeugdige arbeidsters ten eenenmale ongeschikt voor het veel belangrijker ambt van huisvrouw. Er zijn tegenwoordig fabriekseige naars, die wel degelijk rekening hou den met de sociale belangen hunner vrouwelijke werkkrachten en die hun jeugdige arbeidsters bij het bereiken van den negen!ien'jarigen leeftijd ont slaan om lien alsdan terug te geven aan het gezin. Maar al te vaak is echter helaas het eenige gevolg van deze loffelijke stel regel. dat de meisjes eenvoudig van fabriek veranderen. In een volgend artikel zullen wij zien hoe het honderd jaar geleden met 'de verschillende door vrouwen uitge oefende beroepen gesteld was. AMY VORSTMAN TEN HAVE. EEN KORTE HERFSTMANTEL. Voor den na-zomer en den herfst, als de tijd voor luchtige kleeding reedè verstreken is en die voor de zware winter-stoffen nog komen moet, kan men gevoegelijk volstaan door een kort herfst-manteltie te dragen over de japonnen. In dit jaargetijde kun er zoo dikwijls een stevige wind staan cn men vat op de wandeling plotseling koude, doordat de wind dan eens in den rug speelt en het volgend oogenblik ons in het gezicht blaast. En in de ochtenduren, b.ij den gang naar kantoor of winkel, begint men ook reeds behoefte te gevoelen aan een weinig beschutting. Mij geven op onze teekening een eenvoudig maar smaakvol ontwerp]© voor een herfst-mantel, waarvan hét maken geen overwegende moeilijkhe den oplevert. Men kieze voor de stof bij voorkeur geruit tweed, dat dit jaar mode is, of een andere wollige stof. Men bedenke echter, dat deze laat ste niet te los mag zijn. daar men er dan zoowel buiten ais in de stad wei nig aan zou hebbeu in deze gure maanden. Een patroon is_ op aanvrage ver krijgbaar onder No. 241 in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 55 cents. Eenige weken geleden schreven wij in deze rubriek een artikeltje over het on derhoud van metalen: hierbij werden ech ter alleen de zoogenaamde onbedekte me talen behandeld, dat zijn de metalen, dio, wanneer zij aan de lucht zijn blootgesteld hun glans verliezen. Om dit inu te voor komen worden zij soms met een beschut tend laagje van een andere eiof bedekt, terwijl dit er ook wel voor het mooiere uitzien overhcen wordt gebracht. Natuur lijk vraagt zulk mo'.3al lang niet zulk veel. vuldig en grondig onderhoud als hij on bedekte metalen het geval is, maar daar Jut in het gebruik toch wel iets vuil wordt, moet er zoo jyi en dan aan ge werkt Worden. Sommige huisvrouwen meenen, dat deze voorworpen op precies dezelfde wijze be handeld moeten worden als de koperen bijvoorbeeld. Dan poetsen zij hot gever- uis*« »->per even hard als het onbedekte, Over het onderhoud ervan Eenige voorbeelden Al te veel huishoudelijke ijver waardoor het laagje er ongelijk afgewre- >n wordt en het voorwerp een onoogelijk inzien krijgt. Er zijn eenige manieren om metaal te bedekken, namelijk door 6toffea die zelf miet aanslaan, eooals email, verf, vernis en lak; door stoffen die maar heel weinig aanslaan zooals nikkel, brons en tin; door stoffen die zelf snel aanslaan en waarbij de aanslag als beschuttend laagje dienst doet, zooals dit het geval is met zink. Bovendien zijn er dan nog de me talen die voor het mooier uitzien bedekt worden met een zeer dun laagje nikkel, verguldsel, zilver of brons. Doordat deze laagjes alle zoo dun zijn, moet hel middel om ze schoon te maken tamelijk zacht zijn, en mag er dan ook niet hard op gewreven worden. Vernikkelde voorwerpen worden, als zc zeer vuil zijn, eerst in zeepsop gewas- schefl, daarna met heet water overgotea cn met een zachte doek gedroogd. Voor het gewone dagelijksche onderhoud is over gieten met heet waler voldoende. Alleen oorwerpen die zeer vuil zijn mogen met. slaolio en krijt bewerkt worden, terwijl roestvlekjes met petroleum worden inge wreven en na een halven dag staan met een oud lapje uitgepoets!. Maar dit zijn weer middelen, die slechts zelden mo gen worden toegepast. Fijn blik wordt ook met heet water overgoten en bij hooge uitzondering a's zilver gepoetst, maar dan binnen in trom mels en doozen liever met alcohol en krijt dan met olie, omdat dit laatste zoo lioht een bijsmaak aan de op te bergen voor pen geeft. Bovendien wordt in deze trom mels en doozen meestal papier op den bo dem gelegd om vuil worden zooveel moge lijk te voorkomen. Blikwcrk van weinig waarde wordt niet gewrevenhet wrijven van «en cacaobus, die dient om het een een en ander in op te bergen, zou dwaas heid zijn, hij kan daarvoor te gemakke lijk vervangen worden en het stofvrij hou den is voldoende. Verzilverde voorwerpen worden als zil ver gepoetst, terwijl daarentegen ver gulde weer hun eigen' behandeling moe ten ondergaanmeestal worden zc met zachte, schoons doeken gewreven» maar zijn zij erg aangeslagen, dan helpt heel goed een schijfje ui, waarvan dan later het vocht met een doek wordt weggewre- Verzinkt of gegalvaniseerd ijzer wordt meestal alleen in zeepsop met een ste vige boonder bewerkt; wie het zink blank wil hebben, moet het met liect sodawa ter en Brussclsche aarde schuren, waar mee intusschen na korten lijd ook het zink laagje geheel wordt afgeschuurd. Bronzen voorwerpen worden met een kwastje stofsehoon gemaakt, en daarna met witte was ingewreven, welke dan <«n beschuttend laagje vormt. Zijn de voorwer pen echter van dof brons of zeer kostbaar, dan mag er nooit anders dan met een zacht kwastje stof van verwijderd worden. Ge vernist koper wordt ook met witte was behandeld, maar eerst wanneer de vlek ken er met petroleum uit verwijderd zijn, of met spons en zeean met water. Gelakte metnlen voorwerpen worden met water afgenomen cn daarna met was inge wreven. Zijn, er kleuren of vergulde rand jes op, dan is het beter om ze met sla olie af te nemen, omdat dit een minder scherp middel is. Over hei algemeen willen 6omimige huis- -vrouwen teveel doen aan de metalen voor werpen, pa zaoals \y|j reeds zcidu^ kun nen de bedekte soorten dit juist in het geheel niet hebben. Maar ook de onbe dekte zijn soms lang niet leelijk met hun aanslag van het weer, welke toch -veel na. tuurlijker is dan het glimmend-gepoetste. Natuurlijk is liet poetsen in sommige ge vallen mooier en ook pTacliseher,maar wanneer een voorVerp nu eenmaal het beschuttende laagje heeft, dan wil men dit toch ook laten zitten en den i6 het wer kelijk beter er niet al te veel aan te wil len doen, MENU. Saucijsjes. Bloemkool. Gebakken aardappelen. Chocoladetaart. De saucijsjes worden ia lauw watier gewassch-en, «net kokend water opgezet en gedurende vijf en twintig minuten ge kookt; af en toe moet er dan in de worst jes geprikt worden, enn te voorkomen dat het vel barst. Wordt dit echter vaak ge daan, dan. loopt er teveel vet uit en wor den do worstjes droog: een enkel prikje voldoe dc. De bloemkool wordt schoongemaakt, de groene blaadjes worden eruit gesneden en de kool gedurende een uur in water met ecut gezet am mogelijke rupsjes eruit te halen. Daarna wordt ze in kokend water inet zout opgezet, gaar gekookt, en op een vergiet gezet om uit te lekken. Ten slotte wordt er op de schaal een dik sausje van boter, bloem, melk en wat zout overheen gegoten. koor ae chocoladetaart worden de vol gende ingrediënten gebruikt: 250 gr. boter. £50 gr. poedersuiker. 1 ons poedercaeaó. 2 lepels fijngewreven beschuit. 9 eieren. gemalen amandelen. De boter wordt op de bekende wijze tot room geroerd, daarna zeven v.an de eidooiers en twee heele eieren onder voort durend roeien erbij gevoegd, Is dit meng. «el klaar, dan komen de poedersuiker, de cacao, de gemalen amandelen naar smaak en de fijngewreven beschuit er doorheen en tenslotte wordt het zeer stijfgeklopte eiwit er voorzichtig doorgeschept. Intusschen is een springvorm met boter ingewreven, het mengsel wordt hierin ge daan en de taart in een warmen oven stijf gebakken, E. E. PEEREBOOM.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 13