DE MODE WARME SPIJZEN DE CAPE ALS JAPON-GARNEERING. smaakvol en daarbij goedkoop. Op ouzo eerste teekemn? hebben wij het model afgebeeld, dat bestemd is voor de eere-plaats in dit seizoen. Het is een groot© ronde cape, vervaardigd van zwart© velvet of velours de laine. D© garneering aan den onderzoom be sraat uit gewon© borduurzijde, astra kan of stugge wol. De voering kier© men bi; voorkeur van pontpadour-ziide of indien dit niet te duur uitkomt, van zilver-bro kaat. Dan re=t nog het vraagstuk van een bontkraag. Het spreekt van- zelf, dat men hiervoor een licht© kleur moet nemen m dan voor «-en velvet mantel een langharig© bont- soort en voor een mantel van vftloure de laine een kortharige. Het j» mis schien beter inplaats van een poed- koone. minder fraaie bontsoort een imitatie t© kiez«-n als het echt© te kcethaar wordt. Wii bevelen dan aan het luipaarden- of tijgervel en het j bont van zebra's en gazelle. D© sluiting van dezen avondmantel bestaat uit twee korte, breed© han den. welke van knoop of knoopsgat zijn voorzien of in een strik worden samengebonden. EEN DEGELIJKE NAJAARS MANTEL. Voor winterjap^nneo is het dikwijls zeer lastig een pulsende garneerin- te vinden, omdat d<«r d© stugge, dik- wijk dikke stof. de japon spoedig '-en kaal aanzien kriirt. vooral nu allee sauw-shiitood Hierin heeft echter d© cape ook uitkomst gebracht. Zooals d© toekenin» duidelijk laat uitkomen, wordt de cap© van boven bevestigd aan den kraag «n valt van daar af in ©nkele plooien naar omlaag. I)e onder- zoom is bewerkt met bont of mar- bout. Eventueel kan m«-n ook dit schouder-manteltje met behulpi van twee aangestikte bretels !c* otn de japon bevestigen, hetgeen pra.-ti«ch is als rnen het kledingstuk onder een mantel wil dragen. DE TERUGKEER DER AVOND MANTELS. U A EEN BLOUSE VOOR „IN HUIS". De tijd voor óe gezellige avondjes in eigen huis of bij kennissen begint al weer te naderen eu schaar en draad blijken weer noodig om voor dc blou ses t© zorgen, welke men dan dragen gaat. Het jumper-model is nog steeds zeer in de mode in het is daarom, dat ook de blouse van deze teekening naar dit idee is ontworpen. Het is een zaak van eenig gewicht om de garneering sober te houden maar toch zoo aantrekke lijk mogelijk, b.v. door een strookje Engelsen handborduursel rond de hals aan te brengen eu daarmede tevens de mouwen af te werken. Een heel aardig effect geeft het looze splitje op de borst, dat eventueel ook in een echte sluiting veranderd kan worden. In de taille, dus bij den onderzoom, brenge nieD een breedeo band aan van dezelfde stof, welke met een paar plooien nirt a! re slrr.k om het li chaam moet sluiten. Hierdoor krijgt de bi-mse ook «ie vereischte losheid. Indien gewenscht kan men de mou wen natuurlijk ook lang maken, daar dit aan het modelletje geen afbreuk zal doen. De stof kieze men bij voor keur van grijze zijde of crêpe-de* chine. ïvoud-mantcis waren vroeger kier- ainestukken, zonder welke c«n dcf- t:e© vrouw zich e©n rang naar Schouwbur? of oj* ra niet kon voor stellen. Vermoedelijk ter oorzak© van het overbodige luxe-vertoon echte-, verdwer.cn fl©z© mantels tijdens de oorlogsjaren u:t de garderobe, althans uit de kleerkacb u der ms»i« srhaafd© vrouwen, om er eerst heden in terug te kecren. En nu worden zij zoo waar popu lair. De groote mode-buizen in Pari}» en Londen hebben al! rb-i confec'ie- modelien in den handel gebracht ©n verscheidene der ontwerper, zi.'n zeer' Het mantel-ontwerp van dez© toe kening ia bedoeld voor kort© zoowel als lang© modellen, daar men zon der afbreuk te doen aan d© coupe zonder ©enig Ivezwaar do longt® nog met ©enige decimeter# vergrootoji kan. Het' maken van dezen mantel zal geen moeilijkheden opleveren, daar het patroon zeer gemakkelijk ia sa mengesteld en de mantelstoffenvan dit jaar zeer licht t© bewerken zijn. Deogewenachtkan men d«m mantel voeren, maar indien men er iri slaeen kan een dikke, warm© «tof t© vinden zal dit niet noodi? zijn. De bontjarncerin? rond den kraag en mouwen levert ook geen bezwaren op als men maar bedenkt, dat bont nooit geknipt maar altijd met ren scherp me* gesneden jnoet worden. Bijna elke vrouw heeft nog Wol een oud« boa. waarvan het bont in het midden goed gebleven is en het «preekt vanzelf, dat rnen dez© «tuk ken voor den mantel moet gebruiken. Eventueel ook kun men d;t vervan gen door ,zroot© mouwo|©lagen en een kraag van dezelfde stof. Over het algemeen durven d© vrou wen en meisree. di® de gewoonte hebben haar kfeeren zooveel mogelijk zelf te maken. niet. zoo spóedi? het plan t© opperen zelf een mantel te naaien. Dit is echter wel e-en weinig overdreven h'scheidenhcid. daar velo japonnen en blouses, waaraan zij zon der vrerg bezinnen, heel wat meer zorg en aandacht vcrehchen. dan ©en ge wone, los*© mant©]. Een knip-patroon i« op aanvraag verkrijgbaar onder nummer 248. in de maten 42. 44. -16 en 48. Kosten 60 ceots. E'-n patroon is verkrijgbaar onder nummer -4-17, in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 55 cents. EEN MANTEL VOOR GROOTERE MEISJES. Voor dit aardige meisjesznantelje is aan stof ongeveer twee en een halve .Meter dubbel-brccd noodig. Het bes te zal kasha voldoen. Het, kleeding- stuk jg ontworpen volgens een eenvou diger! kimonostijl en heeft sleehts tweo naden, een onder eiken arm. Het verlengpandje wordt los aange bracht en in de taille een weinig in genomen. Do opgestikte ceintuur is van breed band of van smal lint, dat enkele malen naast elkaar gelegd wordt. Dezelfde garneering gebruikt men voor de manchetten. „STEMMEN De -wereld is vol stemmen Van waarheid en van valschheid, aandrang en „de kleine, héél kleine stem'" van net geweten. De harde stem der wreed heid en de zachte stem van liefde... Ons aller stemmen zijn toegevoegd aan het orkest van de wereld! Klin ken zij hoogmoedig, opgevend van wat zij zijn en wat wij deden" Of zijn het stemmen van eenvoud, nauwernood sprekend van het „eigen- ik", maar bijna brandend om te prij zen wat anderen voor ons hebben ge daan 1 Er is een stem van dankbaarheid en een van grootspraak. Bent, u mis schien een prikkelende „luidspre ker, altijd opgevend van uw eigen successen i Kr is niets verbitterender dan de eeuwige nadruk op het per soonlijk voornaamwoord, van den spr© ker, die denkt dat zijn eigen zaken de belangrijkste der geheel© wereld zijn 1 Tierende stemmen ©n twistzieke stem men scheppen droefheid, evenals de stem, die spreekt met. den „tong het kwaad." Snijdende stemmen, die het hart verwonden, en stemmen, die vergiftigd zijn door afgunst, zullen pijn veroorzaken als van ontstekende wonden. Teere stemmen, die waarschu wen als uw daad een slechte gaat wor den. en woedende stemmen van wraak zucht en hartstochtstemmen v verleiding en stemmen van haat. stemmen van onwetendheid en stem men van verraadoh, de wereld is vól van stemmen De stem van de menigte en de stem van den eenzame. De stem der Na tuur, zingend in het wilde spel der golven, den rollenden donder en het dreunen der stormen, even schoon als in den zang van het vogeltje en het zoemen der insecten. De stemmen der raenschen. zingend in eenheid een lied van liefde voor vrijheid of vader land de stem van den dichter, spre kend tot het gevoelige hart. De lieflijke stem der vrouw, zoo verschillend van de schrille stem des treiterenden vitters. verwekte Sha kespeare's scherpzinnige opmerking in ..Koning Lear". „Haar stem was .zacht, lieflijk en kalm een uitmun tend ding voor een vrouw." De stem der vriendelijkheid, zoet en doordringendvan begrijpen instemmen, dio een traan brengt in de oogen. Van verdraagzaamheid, veeleer vragend hoeveel goed dan wel hoeveel kwaad de veroordeelden de den. Dan d© stom van vreugde, wer kend als een onmontfiring voor hen, die treuren. Of de 6tein van troost, steunend de harten, die in weedom lijden. En d© stem van vertrouwen; over tuigd. dat zonneschijn zal komen ook al i« dit uur liet donkerste! Zóó 7 .in dc ptemmen der wereld, en zij klinken gansch den langen dag in een woeste zang.... Maar door al die stemmen, klinkt ook de uwe! Hoe is zii? ONZE REGENSCHERMEN. Een patroon is verkrijgbaar voor meisjes van 8 tot 12 jaar, onder num mer 448. Kosten 55 cents. Fig I. is ©en avondjapon cliarmeuse. Het nauwe rokjo :s van zwart© cbarmeuse, de tuniek van pa- relgi iize. Het bloueegedeelie van de tuniek is gecroiseerd. Do rug wordt onderbroken door een ceintuur, die niet rijen zwarte gitten bewerkt is. Od zij eindigt deze in drie hoeken. Het rokgedeelt© is van voren openge knipt. zoodat de zwarte ondergrond te zien is. De tuniek is van onder om zoomd door een zwarten bontrand. Wil men deze japon minder kost baar maken, dan zou men den bont- Speciaal ontwerp voor Haarlem's Dagblad door me], C, Steln. rand kunnen vervangen door een smal boorsel, van de kleur der zijde, di© men voor de tuniek gebruikt. Inplaats van gitten kan men dan gewone kra len gebruiken. Fig. II is een jade mantelcosfcuum met klokkende zijstukken van biberet- te. De kraag en de plakjes op de mou wen zijn eveneens van biberette. De mantel wordt met een zwarte fanta sie-knoop gesloten. De rok is kort en nauwsluitend. Van d«» goede oud© groenige „be steedster" tot de moderne tompouce.. wat «en stap! Een halve eeuw mode ©n vrouwe lijke wisselvalligheid ligt kiertue- schen. Ho© goed herinnoren wc ona nog, dat- de slappe rank© naald-pa- raplui© een nouveauté was. Dun moest het zijn... zóó dun... zóó dun.., ja als een naald... Spits... slank, fijn,.... om t© breken zoo fijn... En nuï Kort en dik... inet een stevigen houvast er aan.... No non sens© about i'Het kan tegen een stootje en je weet wat je er aan kebtl Is het niet als de modern© vrouw zelf. die.veranderd is van het wuft© futiele speelpopje in d© hardwer kende ..Kameraad", de zelfstandige eigengereid© vrouw, die alle on- noodige preutschheld en valsche schaamte op zijd© gezet heeft, die duidelijk en onomwonden har© mee ning durft uitspreken en die gehard in 's levens strijd door e:igeu eu a co'er er ervaring „tegen een slootje kan 5" Velen verklaren do moderne para- iluies voor leelijfcmaar er komt 'moed too voor een modieus gekleode vrouw om thans uit to gaan met een fijn zijden naaldparaplui© met o zoo'n doodgewoon nuchter strikje van taf zijden lint er aan! Niet waar.... het stempelt d© eansche verschijning tot iets van roogeriets uit een geheel ande ren tijd en geen ijdel vrouwtje zal zich dit willens en wetens zelf aan doen: het zou immens doodzonde zijn van de met zooveel zorg gecom bineerde „rest". De tegenwoordig© parapluies zijn ware kunststukjes, d.w.z. er zijn er bij die dien naam veidienen. Van welingelichte zijde fluistert rnen ons toe, dat de parapluies ook al uit bezuiniging?! nog steeds in krimpen. Weldra zullen we ze in on zen mantelzak kunnen gaan dragen en als dit zoo doorgaat zal het moderne nufje zich herhaalde lijk vergissen met haar sigaretten pijpje en haar regenscherm! Iets nieuws op het gebied van pa rapluies? O jawel: Inplaats van een meer of minder lang© kwast, hangt er vaak een snoezig miniatuur taschje aan den knop te bengelen. Of wel het binnenst© gedeelte van de kwast wordt gevorind door een poeder doosje met spiegeltje. In de dikke zijden kwasten, die van deze vanity boy afhangen zijn op vernuftig© wijze wenkbrauwen- en lippen stift, benevens odeur stift verborgen. Wat zegt u Gebruikt u al «lie ..gekke dingen" nooit? Dan kunt u er peer- drups of pepermuntjes of wat an ders in doen! Bijv. poneyspeldjes, Teilheids- en haarspelden om maar eens iets t© noemen. Bij een derde parapluie zagen, wij een snoezig lak-rood kokertje, waar aan een enorm© zijden kwast ben gelde. I-Iet kokertje kon openge- schroefd worden en bevatte een vol ledig miniatuur naaigerei waarvan het dopje als vingerhoed dienst deed. De knop en de bijbehoorende stompe punt van de zijden dikkerdjes js vaak van helder geel of ]ak-rood geünt glas-achtig substantie „coro- zo genaamd. Bij de sombere, neve lige herfstdagen en bij het vele zwart nat voor straatcostumes gedragen wordt, doet zoo'n felle toets buiten gewoon goed. De nieuwst© regenschermen wor de ntegenwoordig 'caudeau gedaan in ec-n bijpassend etui. Liet men vroeger zoo'n lange lijs thuis bezorgen, tegenwoordig kan men gevoegelijk zoo'n geschenk zelf mede ter verjaarsvisite nemen. HET VET HOUDEN VAN SCHOENEN. Om schoenen lang mooi en bruik baar te houden is het een verefschte ze van tijd tot tijd met vaseline te be smeren. Men neemt hiervoor een wei nig van dit vet en wrijve dit met een wollen lapje krachtig in het leer, net zoo Jang tot cl it weer bijna droog ge wreven is. Doet men dit bij aankoop van nieuwe schoenen dadelijk, dan zullen zij niet alleen zoer soepel wor den maar ook niet zoo spoedig ber sten. Bij oude schoenen kan men, vooral als deze pas gereinied zijn of opnieuw zwart gemaakt, met vaseline weer iels van den ouden glans terug krijgen. Na de behandeling met vaseline be- smere men de oude schoenen ook nog eens met lijnolie, hetwelk men goéd laat indrogen. Daarna kunnen de schoenen met een zachte borstel weer gepoetst worden en zullen zij weer glimmen als n" Voor iemand, die nog niet zeer be dreven in bet koken is. a de snoeihiSc heid om alles op lijd op tafel te bren gen, steeds groo'. Natuurlijk kan h-t wel van tevoren berekend worden vol gens de tijden d:c het kookboek aan geeft, maar dit verschilt soms ook n^g heel wat. wat afhankelijk is van de le vensmiddelen. Dat het maal te laat op tafel komt. is voor de betrokken huisgenooten niet aangenaam, maar veel erger is het, wan neer het te vroeg klaar er. aiirs op gedaan moet worden om aanbranden of uitdrogen te voorkom'". Tegen den tijd, dat de huisgeno ten dan aan tafel genooöigd -.. tier.. *.s net eten te veel afgekoeld, er. hoe smakelijk het overi gens ook is, L t feit dat het lauwwarm is geworden, neemt heel wat van de waarde weg. De late kookster heeft ten minste de voldoening dat haar maaltijd smakelijk is nu alles zoo uit de pannen wordt opgedi'i 1 en dat verzoet veel van bet lange wachten. Een gerecht dat warm moet ïijn, kan beter roo heet worden opgedaan, 'dat de tafélgenooten wachren moeten Te vroeg of te laat Heet opgediende spijzen Warm houden ipdat alles ie'? afkoelt, dan dat het lauw uit de fcbalea komt. Toch geldt het niet voor alle ge rechten direct uit cc pan in den scho tel en opdienen. Bij enkele dingen blijft de warmte zoolang bewaard dat het el even staan kar, otn de eerste groote bitte te laten verminderen, opdat het tenminste eetbaar is. Een van deze gerechten is soepwie deze kokend uit de pan in de terrine giet en meteen de huisgenooten aan tafel noodigt, kan zeker zijn van den uitroep ik brand me er aan. terwijl ze 'nel goed e-. :n kan staan, zonder dat ze dadelijk lauw is wanneer ze in de bor den is gevuld. Moeilijker is het bij een soep die met ei is gebonden en die nu opge warmd moet worden. In geen ges-al mag dez© geheel aan den kook komen het ei gaat dan schiften en kookt ze hard, dan komen hiervan zelfs brokjes in de soep, die haar niet smakelijker maken. Onder goed roeren moet zij verwarmd worden, tegen den kook aan, daarna direct worden opgediend en gegeten, omdat zij natuurlijk tamelijk sm| af koelt. Gerechten die ook altijd wel even kunnen wachten voordat zij worden op gedaan, rijn die, welke met appelen wor den bereid de hitte blijft er zóó lang in bewaard, dat het zelfs voor de disch- genooten gemakkelijker is, wanneer het gerecht een oogenblikje beeft gestaan. Verder ziin gerechten die in een scho- teltie in den oven hebben gestaan om een bruin korstje te krijgen, onder die korst oók steeds zoo heet, dat bij het begin van het maal een dessertschotel tje in dien vorm uil den oven genomen kan worden zonder dat er gevaar voor te veel afkoelen bestaat. Voor haar, die rog r.ict al te bedreven rijn. is dit alles wel gemakkelijk zij hebben can nog eens wat speling met den tijd en ailcs komt ook niet zoo te gelijk, waardoor zij het gevoel krijgen niet met twee handen toe te kunnen, er minstens tien te moeten hebben. Lauwwarme spijzen ziin over het al gemeen niet smakelijk en moeten uit de keuken gemeden worden. Toch zijn ex wel eens gerechten die in den winter beter niet geheel en al koud kunnen zijn, al ziin zij dan ook als zoodanig bedoeld. Bij puddingen is dit onder anderen het geval moeten deze in den zomer geheel koud zijn, in den winter kunnen zij wat later gemaakt worden en dan zijn zij bij het storten niet zoo door en door koud, zonder dat zij echter nog lauw aanvoelen. Het besto is dan om 3© pudding na den morgen te ma ken is ze voldoende stijf, dan zal ze uitstekend gestort kunnen worden. Na tuurlijk kan dit niet met gelattnepud- dingen deze moeten, om goed stiif te worden, geheel afgekoeld zijn, anders bindt de gelatine, onvoldoende en zakt de pudding in elkaar op de schaal. Bii warme puddingen mag geen kou de saus gepresenteerd worden, dan wordt het gerecht lauw en minder sma kelijk. De moeilijkheid in den winter is om de gerechten, die niet precies op de minuut afgemaakt kunnen worden,, goed warm te houden. Bij een kolenfornuis kan dit geschikt nog wel eens op een hoekje, hijvoorbeeld met gebakken visch. Een gasfornuis heeft hiervoor de warmoven, die tusschcn den oven cn dc bovenplaal i=. terwijl ook dc oven die gebrand heeft, dienst kan doen, wanneer het deurtje er van openstaat. Nog een andere ma nier van warm houden is die in water bad o;j een pan met kokend water wordt de schaal gezet en deze afgedekt, zoodat de inhoud warm blijft cn toch niet kan aanbranden. Moet echter voor een der huisgenoo ten een maal warm gehouden worden, dan moet dit niet apart of alles samen in een pannetje worden gedaan, maar dan doet de vrouw des huizes het beste het maal op een bord tc scheppen cn dit weer in waterbad warm te houden het voedsel droogt dan het minst uit cn blijft pok gelijkmatig warm, MENU Rundvleesch met tomatensaus. Aardappelen Groene kool. Applepie. Het stukje rundvleesch van een pond wordt met een gehakt uitje in vet mooi bruin gebraden, terwijl er ook nog zout, peper, een kruidnagel, wa: peterselie cn' een paar plakjes mager boterham-spek biigevoegd worden. Het vleesch moet geregeld worden omgedraaid en als de ui bruin is worden er drie lepels to matenpuree door geroerd, langzaam wat water totdat de jus goed en vol doende is, en, dan moet het vleesch nog ccnige uren stoven voordat het gaar is. Een half uur voordat het uil de pan genomen kan worden, wordt er een scheut wijn bij gedaan en tenslotte ordt het vleesch op de schaal gesne den en daarna de saus er overheen ge goten. Het recept voor applepie is izo gram bloem. 6o gram boter, 50 gram suiker, wat zout, 1/2 d.L. water. Dit is het recept voor het deeg, en voor het vulsel is noodig S k 10 moesappelen, pl.m. 50 gram suiker, t'z theelepel kancel, 1,4 theelepel nagelgruis, 1/4 theelepel gemberpoeder, 1I4 theelepel nootmuskaat. v Of de appelen met de suiker en 150 gram krenten en rozijnen. In een kom worden boter en bloem door elkaar gehakt, waarna er 30 gr. sui ker, wat zout cn 1/2 dX, water bijge voegd worden. Dit wordt even door elkaar geroerd cn dan met de hand tot een stevige massa gekneed. De tafel wordt met bloem bestrooid, de deegrol ook er mee ingewreven en het deeg re gelmatig uiigeroid. Een reep van het deeg wordt op den natgemaaktea rand van een vuurvast schoteltje gelegd, de schotel wordt gevuld met de in schijfjes gesnecien rauwe appelen en hiertusschen de suiker cn de kruiden gestrooid; De rand wordt dan weer nat gemaakt en de lap deeg er ruim overheen ge legd. Het deeg wordt dan langs den rand afgesneden en met een vork beide randen op elkaar gedrukt. Het deksel wordt versierd met de resten van het a"g en alles met water op elkaar ge plakt. Daarna wordt het deeg met eigeel bestreken, er worden gaaties in geprikt om de waterdamp te laten ont snappen en tenslotte moet de pie drie kwartier in een matig wanne oven staan om gaar en bruin te worden. E. E. PEEREBOOM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 9