Jïeui ïn a DE MODE NUTTIGE GESCHENKEN Bec^G'WT is iie m*aa-l Tin de feestda gen. In de stsi hebben de winkeliers ver. !o? om to: Isa: in den avoed te verkeopea «c de mooi versierde etalages laten daa ook de helder- en geoelhge 1 T*nInn to< ▼er ia d« stmtea *ch:jnea. Oeral heerscht drukte, iedereen ia aas he* winkelen en draaft tij a pakjes aaa ettelijke touwtjes in a« handen of over den arm. Het ia peen wonder, dat de menschen tenslotte met meer weten wat rij koopen moeten, want familieleden es goede ken nissen hebfen in den loop der jaren vrijere- alles present gekregen. „Wat nu weer?" -.raag: men rich af en niet telden worden c: eindelijk allerlei, volkomen nut te looi e prullen aangeschaft, blij als ro-fi is „iets" gevonden te hebben. Waarom maakt men relf niet wat meer? Het is toch niet altijd noodig. houtsnij werk of gewaagd» kistjes te vervaardiger: Ie<s heel mocis en tegelijk nattigs 'tan men b-v. verkrijgen door gever e. goed koope, witte borden, kopjes tn schoteltjes t« beschilderen. Me* :wee eenvoudige, maar sprekende kleuren, b.v. swart en geel kan men de mooist» resultaten bereiken, zonder dat daar eenig bijsonder talent voor nood ig ia. Op onze teekening rijn enkele voorbee'. den gesteld, ren brcodscbeal, een mosterd potje of «en suikerpot, een ikeekussen <*n een ..aanpakje". De decoratie is natuur lijk overal gelijk en bestaat nit niets meer dan een rand van klein» driehoekjes rond d» verschillende voorwerpen. De blokken 00 het theekussen en de vleugels vaa den vlinder sijn zwart, de rest is geel. Het spreekt va nel?, dat men de voor werpen, welke van stof zijn borduren moe* en de overige ren ongeglaruurd aar dewerk moet kieoen. Na het beschilderen kan men deze laatst» dm vernissen, wat tan bet gehost cc-g een aangenamer e? feci geeft. EEN EENVOUDIGE LOSSE BLOUSE VELVET VOOR JAPONNEN Tot dtf nieuwigheden van dit seizoen behoort de bious» met Lange mouwen, ontworpen naar het jumper-tuodel. Men kan dit kleediDgstukje natuurlijk heel goed maken van wollen tricot, maar mode ia om er bedrukte velvet voor te gebruiken Kastanjebruin ia de aangewezen kleur voor het te gebruiken velvet en men ziet dan ook de mooist» patronen in d«ze tint, diwijls gecombineerd met zacht geel. Den Peter Pa3-traag kan men dan b.v. nemen van een vaal gele stof, een weinig gebor duurd met beuk-bruin en goud-geel. Hetzelfde geborduurd» patroontj» van den kraag gebruikt men tevens voor de mouwen, terwijl de ceintuur dan van goud-kleurig leer moet zijn. Het Puriteia- sefce dasje moet natuurlijk ode in een harmoniserende kleur gekozen worden, desnoods van hetzelfde bruin als bet fond der blouse-stof. Ken knippatroon is verkrijgbaar in de maten 42, «4, 43 en 43. onder nummer S5£. Kosten 56 eents. HET DROGEN VAN DE WASCH He£ koude winterweer is bi; uitstek e-ddiikt om de wasoh buiten te dro een en eventueel ook gewone k leer en ie luchten. De meeste vrouwen weten oit echter niet e» hebben een hekel aan dit jaargetijde, omdat tij dan binnens huis altijd met da wasehlijnen moeten tobben. Men moet echter inplaats van een droogrek met houten spijlen er een «et touwlij ces maken. Kleine stukken kunnen dan met eewone waschklem- men op de touwen worden vastge maakt »n desnoods in huis b-i de kachel drogen. De groot» stukken slaat men over de touwen, om ze in c» zon te laten drogen. Met een laag schijnende zon en ees koude wind droogs het«oed dan noe sneller dan in den zomer. Het droogrek kan natuur lek na afloop heel gemakkelijk in lirj worden opgeborgen Voor zr.er.rohen die op bafcone moe ten wasschec en drogen is een heel eenvoudig handigheidje om een drooe- lijn t« meken in de kamer, maaT eet» slecht* aan een rijde te bevee'i- ffen r w*l sen d» deur van het bai- eoe. De an der» rilde maakt men hier of daar slechts !'«jes re«t en ais nu het goed op de hjn gehangen is. doet «er. de deur even open. terwijl men tie waschliin vlij? naar buiten brengt, mot goed en al. Daar zorgt men dan weer voor de bevestiging en het werk 1het tochtige en koude balco® is tot enkete ftinroten boperkt. Elke vrouw zal dezen winter wel eens het verlangen bij rich voelen opko men. een velvet-jajonnetje te vervaar digen. Overal zier. rnen het reeds dra gen en blijkbaar iedereen voelt er zich prettig en warm eek leed mede. Od de teekenin? geven wij een mo del. dab zeker aan de meisjes en vrou wen, die zelf haar kleeren maken, groot» voldoen in? geven zal, want het is vrijwel uitgesloten, dat de japon verkeerd uitvalt, zoo eenvoudig en ge makkelijk is het ontwerp. Het patroon wordt in eens geknipt, dus van de schouders tot den onder- room en slechts door een ceintuur om de losse taille wat ingenomen. De lange mouwen verschaffen aan het kleedingstuk de noodig* distinctie ter wijl de een i gate earn oer mg een smal bandje rond den hals on mouw- zoomen het sobere, en daardoor mooie, van de japon duidelijk doet uit komen. Op mooie wirtermiddaceO kan men zeker ronder eeni? nadeel den mantel thuislaten. Een knippatroon is verkrijgbaar in de maten 42e 44. 46 en 48. Nummer 455: kosten 70 cents. „HANDEN..." Hoe verschillend en karakteristiek zijn onze handen! Men zegt, dat er veel voorspeid kan worden uit de lij nen van de hand, den vorm der vin gers, de zachtheid van de huid en zelfs uit de plaats der nagels. Wij laten deze wijsheid buiten beschou wing voor deskundigen. Maar handen kunnen batooveren. Van de teere handjes der kjWeren rot de bleeke handen van hoogen ouder dom, zenuwloos liggend in de matheid van zwakte. Rustelocze handen de handen van hem. die eeuwig reiken naar het fortuin, dat stil voorbijglijdt met een glimlach. Werkzame handen die van den geduldizen werker, zwoegend in het veld des Levens en oogstend het loon van den arbeid. Vereelte honden Jeelijk voor het oog. maar teeke nen van eerlijk streven. Sierlijke han den de lenende vingers van genot zuchtige vrouwen, iidej dansend over mooie dingen. Vermoeide handen die van moeder, moe van het waken over haar kroket, maar nog immer klaar om zachtheid en liefde te doen gevoelen. Stekende handen - dié van den zakkenroller en den ="hriffverval- scher. en van den valschen munter met zün 7aardisre, talentvolle vinders. Bevende handen die van een ster vende. plukkend aan de bedsprei, en langzaam opstijgend in de schadu wen van het onbekende. De hand van den doellooze: lui en verwaand. De hand van den meester; altijd ontwerpend en bouwend. De hand V3n den kunstenaar, dié het ocig verlustigt met een kleurenpracht. De koele handen van de verpleegster; troostend en #troeiend het «loeiende voorhoofd van een zieke. De zekere handen van den dokter: herstellend wat de Natuur vernielde of onder mijnde. De handen van den ambachts man; scheppend de nuttige dingen voor huis en werkplaats Handen, die schepten en handen, d:e vernielen. Handen, üie vrede en eendracht brengen handen, die haar. en twist stichten. Handen, die zacht van aanraking zijn als die der blinden; handen, die ruw en hard zijn van her werk. ..Mijn handen ziin als twee werk lieden". sprak eens een knap en alge meen geprezen man. ..als ik op mijn sterfbed lig, zal misschien n emand haar werk willen voortzet ten mogen hierop antwoorden: Welk werk verrichten zij? Als hei goed is, z::n er aitl'd andere handen k.aur: als her slecht of onverschillig is, wordt het werk wellicht nooit voltooid!" Handen! Vlijtig werkend, heel den langen dag! Onthoudt, dat er een dag zal komen waarop, volgens den dich ter, zij zullen zijn: ..Stil voor eeuwig. „Geketend in d n «laat», „Waaruit men nooit ontwaakt!" HOE MEN EEN JAS WATERDICHT KAN MAKEN Om een gewone jas waterdicht t« maken, moeten eerst allo knoopen en «espen verwijderd worden, en indien dit aanwezig is ook al het Iinnon. Daarna moet men do jas op de gewo ne wijze uitborstelen en w ss*hen. waarna rii goed drogen moet. Nu maakt men een mengsel.van een ons poeder-alu*n en een ons loodcrruis. Dit moet worden vermengd met drie li ter water of vier. als do jas h 'zri der groot is! en minstens vier en twintig uur blijven staan. Na deze vier en twintig uur moet do vloeistof sterk geroerd worden, zoodat van het zaksel niets meer te bespeuren valt. De regenjas, welke men maken wi!. moet intusschen vol komen fir - g geworden ziin. waarna men haar geheel onderdompelt in het lood-water, desnoods met iets zwaars er op. Zoo moet de jas minstens acht en veertig uur Mil ven staan. I.ater moet men liet kleedingstuk re droctz, hangen en in geen geval wringen. Volgt, men deze voorschriften correct op, dan zal de regen niet meer iu de stof trekken, maar er afrollen. VAN MATEN EN GEWICHTEN UIT VERRE LANDEN Er wordt wel eens gemeend en ten onrechte dat ons tientallig stelsel ontstond door het gebruiken van de tien vingers en dat dit in de oudheid al zoo geweest moet zijn. In het oude China werden maten en gewichten geregeld door den Ge len Tube-standaard. Deze gele buis was negen tiende van een Chineeschen duim in omtrek van binnen gemeten en negen duim lang. Er waren twaalf van deze buizen, die alle een verschilende lengte had den bij eenzelfden omtrek. Als zij aangeslagen werden, gaven zij resp. de twaalf noten van den Oninecschen toonladder. Behalve ge wicht werd ook lengte, breedte en ruimte met deze Tuben gemeten. De basis van het geheele stekel berustte dus op geluid. De gewichtseenheid was twaalfhonderd korrels gierst die 12 maal 1.55 gram wogen. Twee maal 1.53 gram was een ons, zestien ons was een pond en 120 pond was een centenaar. Het Hehreeuwsche stelsel was even een3 twaalftallig, wat waarschijnlijk verband houdt met de gewoonte uit de oudheid om de dingen uit het da- gelijksche leven in verband te bren gen met en af te leiden van natuur verschijnselen, in dit geval de twaalf teeken3 van den Dierenriem. De Engelsche shilling die uit twaalf stuivers bestaat is hier waarschijnlijk een overblijfsel van evenals dat wij rekenen met twaalf duim in den voet EEN COMPLETE SORTEERING ONDERGOED VOOR MEISJES De afbeeldingen op de feekening eteüen een uitzetje voor kleine meis jes voor. en wei een nachtpon, een pantalon en een combination. Om deze stukken voor een meisje van 8 tot 12 jaar te maken heeft men ongeveer noodig: voor de nan talon 1 Meter 25 —70 breed, voor combination 1 Meter 75 90 breed, en voor de nachtjapon 2 Meter 25/van dezelfde breedte. Bij het maken zal men geen bijzon dere moeilijkheden ontmeet en. daar alles zoo eenvoudig mogelijk is ge dacht. H»t nachtjaponnetje bijv. is naar het kimono-model, en de combi nation is recht gesneden met twee stukjes elastiek op de heupen, evenals bij het broekje. De meeste huismoe ders zullen liet werkje dnn ook in twee kleine avoDden wel klaar heb ben. Een stel knippatronen voor het uit zet is verkrijgbaar onder nummer 456 voor meisjes van 8 tot 12 jaar. Kosten 70 cents. „VOETSTAPPEN..." De echo van ons dagelijksehe leven ia: de menschelijke voetstap. Er ie een onvergetelijke passage in het be roemde Engelsche boek „The Tale of Two Citiee". dat beschrijft hoe dok ter Manette en zijn dochter luisteren aan het venster naar de voetetappen, die weerklinken 00 het plein van Soho..Er was een groot rumoer in de straat alsof er duizenden menschen liepen. Toch waren het er maar wei nigen. doch het geluid van hun paseen klonk even onwerkelijk als dat van alle voetetappen, die in liet leven ko men ea weer wegsterven." Luister! U kunt verscheidene voet- stappen hooren. U.moet ontdekken welke de uwe zijn. Voetetappen van kleine kinderen, schuifelend heen en weer tot de nacht rust brengt. Voetstappen van jongens en meisje», snellend n iar hun huis of slenterend naar de school. Voetstapneo van hen, die zich naar het werk haasten. De schoenen van den arbeider, de zware klompen van den landbouwer de laarzen van den kantoorbediende de muiltjes van 1 et winkelmeisje. Voetstappen, die altijd in dezelfde regelmatigheid weerklin ken, heen even verveeld als terug. Lichte, zorgelooze voetstappen stappen van hen. die slechts de paden van vft-ugde bewandelen. Stappen van doellooze mannen. pasjes van coquette vrouwen, samen weerklin kend zooale zii voortgaan door het le ven langs doolhof-achtige wegen. Zachte sluipende stappen van misda dige schepsels; zware stevige passen van de dienaren der Wet, die hen ach- tervolgen. Voetstappen van het Zon dags-kind. ?eboren om gelukkig te zi^n en trippelend van auto naar winkel of omgekeerd Klanklooze etappen van minder be deelden dreunende stappen van wie dorsten naar wraak; etappen van zwakken... oh. heel de wiide wereld door klinken de stappen der menschen en zingen hun lied! De groote zielkundige dokter Aber- nethy placht vpor het raam van zijn kamer te zitten met de mg naar bui ten gewend. Bij het paseeeren van voet gangers sprak hii steeds een enkel woerd. Hij zei; „Mislukt, «relnagd, gezond. ziek, angstig, dweperig. slechtIk hoor het alles m de voetstappen van man, vrouw en jonge ren." „Let op uw voetstap!" schrijven Amerikanen waarschuwend bij «en opgebroken straat of gevaarlijk ter rein. Dat ie slechts «en allclaaesche term. maar niettemin is zij zinrijk voor ons. Want ook ónze voetstappen weerklinken dagfliik» en het is nuttig te weten hoe zij zijn I Gaan uw voeten stevig voorwaarts of aarzelen zij onzeker? Gaan zii steeds recht vooruit of dwalen zii af van het pad. dat opwaarts leidt! I» uw voetstap de door gezondheid ster. ke? Of aarzelend wegens ziekte? On derzoek het en vorm uzelf. In den Bij bel van Olivier Cromwell staat de volgende spreuk onderstreept..Leidt Gij mijn voestappen en ik Zal niet dwa len." ODE AAN DE HUISVROUW Vandaag wil ik eon lans breken voor de huisvrouw, voor de huis vrouw in het algemeen. De nieuwere richting streeft naar ten vrijsnakerij van de vrouw. De moderne tijd wil d« vrouw op heffen... bewust maken en een levons doel geven. Voorwaar...» 8ria zeer loffelijke voornemens! Maar... waarom blijft in de meeste gevallen slechts het voornemen lof- 'elijk en het resultaat o zoo poovert Laten wij «amen eens die goed bedoelde verrichtingen van opheffen, bewust maken cn een levensdoel schenken nader bezien. Ergens moet het haperen.... want niet waar.... waarom zijn we an ders niet allemaal opgeheven, vrij gemaakte, van een levensdoel bewus te stervelingen, verrukt meteen van de ganache moderne inrichting der ma-i: schappij en den bezielenden in vloed van aen hetlendaagechen tipt' Laten we methodisch to werk gaan, i eerst «van het opheffen bekijken. Om iets te kunnen, opheffen, moet het eerst terneer liggen. Wij e te! len ons dus de vrouw voor als gebukt gaande onder den sleur en den last van haar huishouden. Altijd 't zelfde.... alle» weer laag hij den grond..., tijd noch geleden heid voor geestelijke ontspanning... een in waarheid geest-doodend leven van opofferend zorgen voor anderen zonder ooit eenigen dunk daarvoor te oogsten. Gij, die geregeld boeken en couran ten leest, die geregeld geniet van voordrachten en lezingen, van een goed concert en een enkele tooneel- Toorstelling... zegt niet: dan moet Je maar zorgen dat je er den tijd voor vindtSlechts zij die weten wat het zeggen wil om geheel alleen een huishouden te beredderen zonder «enige hulp en o«n avond na de afgelpopen dagtaak een boordevolle vers tel mand'te vinden, die welspre kend wacht.... slechts diegenen kun nen beseffen dat m.-n na zoo'n dag, doodop van lichamelijke vermoeienis in het geheel geen l hoeft e of lust gevoelt om ontspanning te zoeken. Immers het «enige wat men dan meestal verlangt, is: slaap, rustig je neerleggen, je doodmoede ledematen uitstrekken en voor een paar uur al het gedraaf en geloop vergeten.... Het is in de oogenblikken van kalm te en tot rust komen, dat menige vrouw de verzuchting slaakt: „Wat heb ik aan rn'n leven..,, het is al tijd maar het zelfde Zoo ren is reeds bozig bewust te te worden.... bewust ,dat haar macht en haar kracht als vrouw tot meer in staat zijn dan tot het materieele zorgen alléén. Zoo een hunkert onbewust naar een levensdoel. In vroeger lijd go*d het verdienen van het eigen brood voor vrouwen als een schande; armlastige familie leden verdroegen liever de krenkend- ste beleediginger, dan zelf de handen uit de mouwen te 6t'k»n. Toen kwam do tijd. dat mede door de ongunstige economische toestan den veie vrouwen ongehuwd bleven, die zich niet door hare familie wilden laten onderhonden. Een nieuwe type werd toen gebo ren: de wiafhankelijke, de werkende vrouw. De bovenstaande avondcape is ge maakt van cerise fluweel. Het schou derstuk is met grijze zijde en kralen bewerkt. De stof valt ruim daaruit. Twee gaten zijn vóór ingeknipt.; deze en de hals zijn omzoomd met langha rig grijs bont. L'it den linker zijnaad komt de ceintuur, die van voren door een wijd knoopsgat getrokken wordt. Voor knoop gebruikt men een dikken kwast, van cerise en grijze koordzij- den draden. Om het knoopegat ts een ovale borduurvulling aangebracht. Speciaal ontwerp voor Haarlem's Dagblad door mej. C. Steln. Het jongedames-mantelpak is van marineblauwe vekmre-de-laine ge maakt Ben smal taupe randje bont is langs den kraag en de manchet ten genaaid. De versiering van den zoom en op den ovendng bestaat uit 'wee randjes bont. ongeveer 7 M. van elkaar verwijderd; tu.v«.-hen deze twee bontrandjes is met jade en grijz» stopeteken e«:n randje gemaakt. Een zwart zijden hoedje, b.v. een pet model zou aardig bij dit meisjispakje staan. Spoedig begon men nu naar de 'andere zijde to overdrijven en begon de vrouw, die haar eigen brood ver diende alrxs to beschouwen als veel hoogerstaaiid dan zij, die „maar" het huiahouden deden. Zooals gewoonlijk het geval is met het oorde«4 der massa, zoo gine het ook hior: Men zag een zeer belangrijk gedeelte der waarheid over het hoofd. De waarheid is. dat Je werkende vrouw door haar zelfstandige positie door haar vrijer verkeer in de we reld en door haar aangewezen zijn op zich zelf vaak «en juiater oordeel heeft, een beter inzicht en een grea ter doortastendheid: zij is nmer alge meen ontwikkeld waar de hulsvrouw meer in een bepaalde lijn zich be kwaamd heeft. Wat men over het hoofd zag en dit is een groote fout was en i« nog steed#, dat het menige huismoe der makkelijker zal vallen zich aan te passen »on een werkkring, die ge heet en al Puiten de sfeer v*n het huishouden ügt. dan het een buiten staander z*! af «aan om zonder oorafgaand» oefening de huismoeder te vervangen. To«j het eenmaal mode was om de werkende vrouw te verheerlijken was het maar é- n stan van <!;-» verheer lijking tot verguizing van liet beroet» van huisvrouw. „Maar bet huis houden gold hef al -moedig en het waren de jongeren die helaas maar al te spoe«lig dezen uitroep overna men. Kantoor, fabriek, werkplaats, ate lier.... alles is tegenwoordig berer dan „maar" het hurshouden. Wij spraken hierboven var. het beroep van huisvrouw.... Zeer zeker is huishou den een bercep en een ze*r moeiliik en zeer veelzudig beroep teven#. De post van de vrouw als huishoudster is in het gezin even belangrijk als die vaa den man, Jie liet geld ver dient. Zij vullen elkander op noodzake lijke wijze aan: immers wanneer dc man geen geld verdient, kan de vrouw het niet uitgeven en wanneer oe vrouw door voordeeüg inkoopen en Juist bestier de waard' van liet geld zal weten te verdubbelenbe wijst zij haar gezin «en even grooten dienst a!« de man die het geld in brengt. Het gaat ermede als met het huis houden van den Staat. Een wijs en kundig minister is er noodig om de binnenkomende gelden zoodanig te distribueeren, dal allen er wel bij varen. Voor wie het vak verstaan eischt het huishouden alles. Maar het geeft tevens alles. De huisvrouw, die het ernstig meent met haar task «n het huis houden niet beschouwt als een lastize noodzakelijkheid, die men zoo en passant er bij doet. die v-ndt afwis seling genoeg in het zich eigen ma ken en bestudeeren van veel wat de moderne werenschap uitvond te haren gerieve. Een goede huisvrouw draagt haar ondergeschikten geen werk op. waarvan z;j zich niet te voren overtuigd heef' hoe het ge- daan behoort le worden. ..Ja maarroept ge wellicht on?zet uit; ik hoef toch niet te schurenik hoef toch'geen kouer te poetsengeen aardappelen te schillen en zulke werkjes'»:'' Ik heb hierop slechts één aut- woord: Gij zult er niets van krijgen, wan- neer gij voor een maul doet, wat gij van uwe ondergeschikten dagelijks verlangt. Ea iedere ondergeschiijte hoe onverschillig deze zich uiter lijk ook voor mag doen heeft respect voor oen mevrouw, die het niet alleen weet te zeggen. maar het tevens voor kan doon zóó als he'. gedaan behoort te worden. Wanneer we nagaan wat vroeger tot de kennis van een ervaren hms- vrouw behoorde, dan valt liet ge makkelijk te begrijpen, dat het be roep heden ten dage in aanzien ge daald is. Zeker, onze meisjes bezoe ken huishoudscholen et- kook-cursus sen en zoo meer... zij praten over vitaminen, over koolhydraten on ei witstoffen «*n dergelijk fraaie. Maar dezo vaak vluchtige kennis weegt iu genen deele op «en de praktijk zooals de Jongedochteren van een halve «euw geleden die thuis mede- maakten. Maar.... toen werd er niet aan sport gedaan, toen was men nog niet bewust geworden en verlangde geen hooger levensdoel dan dc dagelijksche zorgen. Gij ziet het: ergens baoert het! Zou het ook kunnen zijn. dat de weinige verlangens van toen, die dreigden-in een geestdoodende een tonigheid te ontaarden, overgegaan ztjn in «en veeleischendheid. die in nerlijke on-vrede met zich mede brengt Ln pasnnt sloeg men den guMên- middenweg, die toch ergens daartQé- schen 'moet liggen, maar over. Was oorspronkelijk de beooeliiig om den vrouwen een ruimeren blik bij te brengen, een zeer sympathieke l>ewc- n. veen die zich deze taak ten stelden ontveinsden zich. dal deze handelwijze niet van gevaar ont bloot was: immers de oude toestand aanvallen, afbreken en vernietigen was vaak maar a! te gemakkelijk, vooral daar waar do vrouw door een onbewust ontwaken gereed was een nieuw» boodschap te ontvangen. Ook hior hapert iets: velen zijn maar al te bereid om den levensweg dien gij tot dusver voigdet voor be krompen, laag-b-.j-den-xrond en on waard:? te verklaren. Maarwat ontving*, ge in de plaats van uwe af gebroken idealen Wie gaf er u iets voor terug? Wie leidde u in nieuwe banen, die zich aanpasten ;ian het leven, dat g j tot dusver leidde! Wie leerde u om het oude leven zoodanig te overbruggen dat nieuw» idealen zich zonder schokken lieten leeren? Wie nam de moeite n te wijzen op de bevredigende oplossing van ouder- wetsche deugden gepaard aan nieuwerwetscbe verlichte ideeën! Want dat is de gulden-mïddenwesf die de hoogstaande vrouw en moedor zal weten te vinden: grondige kennis van haar vak. die de inspanning tot een minimum zal terugbrengen en 'evens een opgewekt rcretesleven, dat haar gelijken trrd zcl doen hou den met de belangen van haar man en van het opgroeiend «ezin. Zóó is de taak van hu ie vrouw een «choone verheven taak. <v»n taak die den ganschen menscb eischt en volle bevrediging schenkt. AMY VORSTMAN TEN HAVE»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 16