H, r.,,s DAGBLAD DONDERDAG 19 NOV. 1925
HET TOONEEL
VARIA IN IJMUIDEN
Hein Roekoe
Hei» R-ekoe, zooais hei gisteren door
Villi te IJiniiidol i« geepee. i gtworvJen,
gee:; 'en merkwaardig e-tial van Faori-
eius' werkwijze. Zijn oorsproiiedijke too-
aeeiapel Hera Roekoe, dat hij tooi Louis
Bouwmeester geschreven had, begon met
bet bedrijf, waarmee hef thahe gespeelde
«uk eindigt. Zijn tweede Hein Rc-ekoe
werd geen vervolg maar een voorspel op
lijn eerste.
Fabrieius houdt ervan zijn stukken oen
te werken en ic «en nieuw kleed wedeiwn
aan :e bieden. De Meteoor een verbecor
de editie van Dolle Hans De rechte Lijn
en Hom Boekoe zijn er voorbeelden van.
Ook de motieven, in Socna bewerkt, heeft
Fabrieius in een nieuw Indisch drama nog
eens gebruikt Das rijn stukken door deze
omwerking er beier op w orden* kan ik
mee zevrgen. De vernieuwde eduiee krijgen
meestal. dcord« Fabrieius zich nooit ge
heel los kan maken van.zijn ocrreprocke-
Hjken op»«L iets tweeslachtigs, inplaase
var. op het oude motief een geheel nieuw
«uk te bouwen, kluts: bij het oude doar
t nieuwe heer. en zijn nieuwe „uitgaven"
worden daardoor slecht van bouw.
Zoo ook Hein Bcekoe! Heel het eerst-
bedrijf is een overblijfsel van zijn oude
Hein Roekoe. Hier, m de „verbeterde"
edf.ia, hangt het er echter lis een slap
handje, abe-vluut overbodig, bij. Hes heeft
eigenlijk met het vervo'-g zco goed ak
mes :e t-a'oen. Het tocceel luöschen Roe
koe ?n Hsase :s heel aardig, maar «laat
feitelijk g«heel buiren de handeling, ter-
wijl he: in het oorspronkelijke stuk wel
de re lijk ■- >:«kenis had. Het drama l-egict
nu feitelijk pas in het tweede bedrijf en
dan nog .'.ceekt er alle conceptie aai
Wo'.ter. cn ITein Roekoe staan niet als par
tijen tv-genover elkander, men i
etrijd tusschen die twee tr.es aankomen.
Berst tegen het slot komt plotseling
een gruwelijk rnisveretar.-i -de daad van
Heir. Bcetoe, die e^enlijk door niets
voorbereid* Om wezenlijk te boeien, had
dit spel de inzet van het stuk moeten
fca i !en wij als een dreigend noodlot P.oe-
koe's or^etempeirden fcarssocht en drif'
steeds ir. :ecen voelen. De moord aan he!
■lot ia nu niet meer dan een antecedent,
een „gemengd bericht", niet het e'iot vut
een wezenlijk drama. Als drama is Hein
Roekoe dan ook vrij wel mislukt. Maar
Fabrieius weet ook m dB stuk boeiend»
tooneelen te geven en aardige figuren t»
scheppen. Al die types als ób altijd
fluitende Jan Piek, Mar.us. de veldwach
ter. kleine Heintje en ook Hein Roekoe
de laatste '.wee, scheppingen van den ro-
tneaxicue. die Fabrieius in zijn diepste
wenen steeds blijft doen het voortreffe
lijk op het tooneel. En de dialoog, dien
Fabric rus schrijft, is aRijd levendig
sc-l kleur.
Varia heeft een over het geheel zeer
goede verrtoontns van Hein Boekoe ge#«
ven. De regisseur, de heer Boza, begon met
een woord van verontschu i digir. g, omdat
de dtecorateur uit Alkmaar, die v
schillende interieurs zou zorgen, door fa
in ilieocmatandigheden Varia in den eteek
had moeten loten. Deze verontschuldiging
was eigenlijk onnoodig, want wat de heer
IL. Boeree van het tooneel in ailie bedrij
ven had gemaakt, was zoo uitstekend,
ftip-top verzorg'!, dat niemand hem dit
had kunnen verbetenen. Boeree heeft ge
woekerd met de ruimte en de middelen, die
hij ter beschikking had, hii heeft
zien, hoe men ook op een klein tooneel
met betre&kelijk primitieve middelen heei
wat kam bereiken cn waarneer het licht in
I wat meer getemperd ware geweest, dam
souden wij kunnen zeggen, dat het in
soort volmaakt was.
W3t ik in de opvoering van Varia
heb gewaardeerd, is dat men dit stak
ver heeft aangevoeld en in 'net milieu heeft
laten spelen, waarin het behoort. Vooral
aa III 1 In het begin leed hec geheel nog
wat van een zekere matheid, vooral door
het spel van eten hoofdpersoon. Hein Boe-
koe, de stroopee, was van den heer Hoit
eiag goed va- „aanzet". Hij bracht voor
dezen robneten kerel van nature allee mee,
zijn vol, zwaar geluid, zijn breed figuur
en heel zijn postuur. Van bet innerlijke
wezen van Hein Boekoe merkten wij ir.
hec eerste bedrijf echter te weinig. Er gaat
in dezen uitgeaoctene wai om, ale die an
dere u-kgeecooteoe, de kleine Hein'.je, bij
hem komt. Dit liet de heer Holte Lag niet
genoeg voelen. Ook in zijn spel tegen ka-
rus was hij in I te mat. H«i eek-eer; mij
toe. of hij er ni«4 m kon komen. Maar
langzamerhand werd dat beter en m UI
wie hij er, toen zagen wij den levenden,
r>n wazen Boekoe te voeten uit voor cos.
Het tooneel met A-ma speelde hij dank
zij ook het flinke tegenspel, dat mevrouw
Kok hem daar gaf heel goed. met ro-
husze kracht en ia het tooneeltje, wan
neer hij op de harmonica zit te spelen. was
hij «en mooie, decoratieve figuur. He',
frg al creecendo en het speet mij, dat
De de slotscène van Hoitelag moest mie-
een, want ik een er wei zeker van dat dit
g<c«d geweest zal zijn.
De heer L. Boeree heeft als „Heintje"
weer eens geeoond. welk een voortreffelijke
kracht hij vopr Varia is- Zijn spil wae
bruisend van jaut, leven en vol fantasie:
Hij was het. „boefje" volkomen. Zeker niet
een geringe verdienste voor een man <xa
een jocgexrsrol zoo levensecht te kunnen
spelen
Ook de heer Bais had een gelukkigen
avcod De figuurtjes van Bak* blijven altijd
wat klein, maar ze zijn óooig&ans men-
echeliji en zuiver. Hij iypeerde Manus.
den veldwachter, die liever 5 dan 2 tor
reis drinkt, heel aardig, fijntjes zocder
chargeeren. Ook de fluitende Jan Piek
van den heer Jack Eoza verdient een
woord van lof. Zijn spel eloot zich bij da!
van den heer Bais het meest aan.
Dat wij ia het tweede en vooral in het
derde bedrijf tuaschen de „polderkerele"
za.ee. hadden wtj voor een groot deel te
danken aan hei spel van den heer en me
vrouw Kok. Aan mevrouw Kok vooral. O
ret-er. een actrice zou <kse rol vee! meer
hebben ui "gespeeld, sou veel sterker heb
ben laten voelen, waarom tante Juni bang
wvs voor wat daar binnen smeulde in
haar dochter in haar actie was mevrouw
Kok nu en dan wat monotoon maar en
dat va= de groote verdienste zij was -de
ire d air ten polder volkomen De fris-
eehe wind woei om haar heen 1 Zij had
-;ee geraffineerdheid van de «tadsmetd. zi;
b eef voortdurend de meid van het lar.d
En zij liet ai had het sterker gekund
voldoende aitkoroen. dat rij de man-
ren in vlam vermocht te zetten". Zij wist
Tr.-* haar middelen de roi in het milieu
plaatsen waar zij hoorde en dat was
1 e\g geen gemakkelijke taak. Aan haar
moeder, tar e Juul, luit» da*- minder goed
Zij w-as de zwakste van dezen avond. De
heer Kok was een stevige dijibaas, in wien
döc g«looven kon. Ook om hem woei de
trussche wind van de see en den polder.
Tot site een woord van lof voor de regie
van den heer Boca. Wat hij in III met
het volk achter -ie schermen bereikte, was
vooral heel pool. He: bleef niet bij ,.rfa.v
ba.-ber, rhabarbcr", er was werkei jk o-in
tact met de s-.raat. Zoo turn Vana dus weer
met voldoening op deoe eerste voorweiling
in dit seuoe-. terugzien. Wij hepen v*x>r
deze aardige vereen igsig, nat het aantal
leden weer moge toenemen cn dit de opc-
r.tr-gre^eech van den voorzitter bij de vol
genie voorstelling geheel irt majeur moge
J. B. SCHUIL.
GHETTO door „CREMER'
Ghetto is het eenige stuk, waarvan
Hc vermar, s het slot later verandetd
hcefh Dat is te opmerkelijker van een
schrijver. die anders nooit één letter
in rijn werken veranderde en wel het
Leste bewijs, dat het derde bedrijf, zoo
als het oorspronkelijk geschreven w.u.
hem met meer beviel- Dat hij met deze
wijr.ging, rijn burgerlijk treurspel ver»
u ^urjner' w-ij moeilijk zcg«
gen. Hcyermans mocht in rijn naschrift
op Ghetto in October 1910 de Rafaéi.
figuur in bescherming nemen en zeg»
gen. dat Kafaci naar zijn meer.ing vol»
komen leeft, dat zoowel z'n gedroom
Is zn „phrases" tot de werkelijkheid
'an de joodsche Rafaêls uit die dagen
b.-hoort, voor ons word: deze Rafael
in het gewijzigde slot eerst recht ccr.
onuitstaanbaar phraseur. Al ons mede--
doogen gaat uit naar de eenvoudige
Rose het bleek gisteren ook duide»
iijk uit de uitingen van het pubii.-k
en Rafaël boet al onze sympathie in
door zijn hol gezwets. Hij wordt voor
ons een harteloos individu. Hoe had hij
kunnen denken, dat de eenvoudige Rose,
die niet anders weet te geven caa haar
opofferende liefde, iets" van zijn hoile
theorieën, zijn gepraat in de ruimte zou
begrijpen! Hij voelt zelfs niets van de
grootheid van het offer van Rose- Ra.
faël is in III ntet anders dan de spreek,
buis van Heyermans, hij is daar niet
meer of minder dan een pop zonder
ziel en in plaats van dat hij ons over*
tuigt, stoot hij ons af en doet hij ons
glimlachen. Rafaël verliest tegen
de bedoeling van den schrijver het
spel omcat onze sympathie tenslotte
gaat na3r de menschen van vleesch en
bloed. Wij voelen zelfs meer voor Sa»
chel dan voor den hartcloozen phraseur,
die Rafaël tenslotte blijkt te zijn-
Toch kunnen wij begrijpen .dat Cre.
mer nu het Ghetto op het repen
toire nam deze gewijzigde editie ver.
koos. Het groote publiek kent alleen
het oorspronkelijke Ghetto en slechts
heel weinigen hebben als wij
Ghetto ook in den veranderden vorm
met Louis Bouwmeester in dc rol van
Sachel gezien. Men bracht, door
Ghetto zoo te spelen, dus voor de
meeste toeschouwers iets nieuws en vc»
len zullen het zeker interessant hebben
gevonden oirt ook met dat veranderde
slot eens kennis te maken-
Was het een te hooge greep, dien
Cremer deed. toen het besloot Ghetto
te spelen? Naar mijn meening niet!
Cremer h.cft er een vertooning van
gegeven, die in veel opzichten den toets
van ernstige kritiek volkomen kan
doorstaan Ik sprak na afloop der voor»
stelling iemand, die zeer veel tooneel
heeft gezien, maar nooit naar dilettan»
ten»opvoeringen toe ging. Hij was vet»
rast over de voorstelling van gisteren
en sprak tegenover mij er zijn verba»
zing over uit, dat liefhebbers een stuk
als Ghetto zóó goed hadden kunnen
spelen. En ik gaf hem dit volmaakt toe.
Het was een voorstelling, die er wezen
mochteen opvoering, waarin de Cre»
mer»Ieden zeer veel hebben bereikt
Ik heb Ghetto zoo wat in alle opvol»
gende bezettingen onder regie tel»
kens van Heijermans zelf gezien. Ik zag
achtereenvolgens Henri van Kuyk. Jan
Musoh Louis Bouwmeester. Adolf
Bouwmeester en Louis de Vries in de
rol van Sachel en minstens even veel
Aarons. rebbe's en Rafaëls.AIleen Ester
bleef zich altijd gelijk, behalve in het
jaar, toen Lena Kiev, mevrouw de
Boervan Rijk in die rol verving. Ik
meen dus, dat ik eenigszins over de op»
•2tting van Ghetto kan oordeelen.
Het zou natuurlijk dwaasheid zijn
het spel van deze dfllettanien met dat
der grooten te willen vergelijken. Wij
denken daar niet aan. Hun spel blijft in
dit burgerlijk treurspel een „becadc*
ren", maar waaneer zij zoo ver ko»
men, dat men kan getuigen, dat zij
den geest van het stuk volkomen heb»
ben begrepen en in hun spel de bedoe»
lingen van den schrijver tot uiting heb»
ben wften te brengen, dan kan men zeg
gen, dat zij voor liefhebbers heel wat
hebben bereikt Ik ben er zeker van.
dat slechts heel weinig dilettantenver»
eenigiagen in Nederland in staat zouden
zijn een als geheel betere voorstelling
van Ghetto te geven in ik zou in
Haarlem geen enkele club kunnen noc»
men die Cremer in een opvoering van
Ghetto nabij zou kunnen komen. D.t
heeft Cremer in de eerste plaats te
danken aan den heer de Haas. die in
de rol van Sachel overtuigend getoond
heeft een der beste karakterspelcrs
onder de Haarlemsche d.Iettantcn te
zijn. Zijn Sachel was werkelijk een cres»
tie. Het is voorwaar voor een jong
acteur geen keinigheid een zoo zware
rol zóó te kunnen spelen, dat zij ook
met de herinnering aan het spel van
zooveel „grooten" zich staande
houdt en voortdurend boeit. Uiter»
lijk was h.j prachtig getypeerd en ook
in zijn spel was hij volkomen deze
oude blinde jood. Eigenlijk was dc
Haas de eenige. die heel den avond
volkomen „jood" was. Hij zette de rol
misschien wat te druk in. maar lang»
Z3merbaad wist hij maat te houden e..
bewegingen waren toen geheel ia»
hei ent aan den ouden, kribbigen. geloo»
igen Sachel. Wat ik in zijn Sachel zoo
heb gewaardeerd. ;s. dat de Haas
vooral de liefhebbende vader, die
Sachel tenslotte toch is zoo mooi en
gevoelig wist weer te geven, wanneer
dat noodig was. Vooral in het laatste
bedrijf, toen Sachel door de opoffering
van Rose eindelijk begreep, hoe veel
zij van Rafaël hield, was de Haas uitste
kcad. Toen kwam in zijn stem dat
yreeke en zachte, dat plotselin„
Sachc! een heel anderen kant liet zien
Ook in zijn stille spel bijvoorbeeld tij-
dom het gesprek tusscben Rafael en
den rebbe, heb ik de Haas vol op be»
wonderd. Hij trachtte niet als Louis
de Vries door zijn stille spel de aan»
dacht te trekken, hij leefde mee zonder
zich zelf op te dringen Slechts een
heel enkelen keer /ooals op het m
ment. toc.n Rafaël bekende geen jood
meer to zijn. toonde hij buiten dc han»
deling te staan, maar dat was een uit
zondering. Bijna voortdurend bleef hij
:n zijn rol cn hij was soms zooa's
in zijn smart aan het slot eer tc
ber dan te overdreven en te uitbundig
in zijn uitingen, een fout. waartoe een
jong acteur weh anders spoedig laat
verleiden. Een xeer knappe, technisch
zrlfs hrwimderenswaardire creatie
hoe uïtu'ekeixi hield hij het spreken
met schor keelgeluid bijvoorbeeld vol!
wurm»» ik den heer De Haas van
ganscher b-rte geluk wenseh.
De heer H. Bakker was Rafaël. In
net begin vreesde ik, dat het een te.
leurstelliQg zou worden. Of dc zenuwen
hem toen parten speelden, dan wel of
hij nog „zoekende" was, hij was er
toen niet geheel in. Hij speelde nerveus,
nam niet vo'doende rusten bijvoor»
beeld dadelijk in zijn begroeting:
Goeicn avond ik zeg gncicn avond!
en hij bleef bepaald ondc* mijn ver»
wachting in het verhaal van den man
bij de bascuul. Hij xeide terecht
het verhaal heel sober, maar in zijn stem
klonk niet de droefheid door van het
jaren lang doorstane teed. En ook
in het sobere toch steeds nuanceering
zijn. In het tweede bedrijf werd het
echter veel beter, vooral ia het gesprek
met den rebbe. Zjjn uitbarsting bij het
raam leed integcnstelling met het
verhaal van den man van dc bascuul
aan te veel nuanceering. Toen had hij ia
écn voortdurende climax zijn oratie moe
te houden. De woorden hadden als het
ware in één adem gedragen mo:tenwor<
den door hartstoohtelijkc overtuigiug cn
zeker zou dan na dien claus 't applaus
niet zijn weggebleven. Maar voortref*
felijk was Bakker in III. Toen was hij
er geheel ca al ..in", toen gaf hij Rafaël
de volle maat cn wist bij de bcdoeJiit.
gen van den schrijver volkomen tot
uiting te brengen. Mooi was hij toea vad
stand en gebaar en ook zyn dictie
in III uitstekend. Zoo moge Bakker niet
geheel en al dc Rafacl zijn geweest,
zooals ik mij die figuur denk. hij was
toch heel wat beter dan vele Rafaëls
ik zal hier maar-geen namen noemen
die ik op het berocpstoonecl heb
gezien.
Rose is wel een der moeilijkste rol»
len uit Ghetto, omdat zij door Hcyer»
mans eigenlijk in het geheel niet is ge-
teekend. Dc actrice, die Rose speelt,
moet er van haar zelf heel wat aan toe»
voegen. Mejuffrouw Stam speelde Rose
cn terecht als een zacht, gedwee,
wat onderworpen meisje. Zoo nu en
dan hinderde bij haar weer zooals
in het begin van II een wat leelijk
armgebaar. Haar plastiek heeft zij
het dramatische lang nog niet zoo !n
haar macht als In het komische. In III
heeft ook Jo Stam heel -mooi spel ge»
geven. Het was heel gevoelig cn zuiver.
Wij zullen niet het tegenwoordig al te
veel gebruikte clichc«woord ublicm"
voor een dilettante gebruiken, doch
zeggen, dat zij het tooneeltjc met
Sachel heel teer en innig speelde. En
ook in het slottooneel met Rafaël wist
zij haar spel op dezelfde hoogte te hou»
den, zoodat zij met Rafacl en Sachel
het stuk zeer knap sloot. Dat zij in II
en III te mooi gekleed was v
Rose was het toch geen Sabbath
zullen wij maar aan vergeeflijke vrou»
wclijkc ijdelheid toeschrijven.
De heer Jansen had zich als rebbe
Haëzer een prachtigcn kop gemaakt.
Hij speelde den rebbe zeer terecht als
een gemoedelijk, wijs man alie
scherpte is dezen man vreemd maar
hij liet den humor van dezen levens»
w-jjzen rabbijn wel wat te weinig voe»
len. Het spel had levendiger cn wat
breeder gekund. De heer Jansen sprak
ook veel tc zacht waardoor hij nu en
dan de stemming brak. De rebbe ett
Rafacl staan als twee partijen tegen»
over elkander en zij moeten in hun
debat dus den toon van elkaar over»
nemen. Rafacl sprak met een tooneel»
stem, de rebbe met een kamerstem cn
dat verbrak nu en dan dc eenheid van
toon. Maar toch was het een fijne
creatie van den heer Janscr,. waarnaar
wij met genoegen hebben gezien.
Mevrouw Lucas stond voor de ont»
zettend zware taak dc rol te spelen,
die altijd in perfectie door mevrouw
De Boer»van Rijk is vervuld. Het is
:r moeilijk een jodin op het tooneel
zijn en ik kan ook niet zeggen, dat
dat mevrouw Lucas volkomen gelukte.
Maar aan het ensemble gaf zij toch
flinken steun door haar vlot spel cn
vooral door haar levendig tempo. Zij
had van allen misschien het meest
juiste tempo, uitstekend bijvoorbeeld
in het derde bedrijf, toen zij haar
woede over Rose luchtte en in het
daarop volgend gesprek met Aaron.
Éénmaal had zij veel vinniger moeten
uitvallen en wet na Rafael's woorden:
„dat je altijd voor me zou blijven de
man van de bascuul!" Toen h.id zij met
haar snerpend: „Véél heb ik van m'n
leven gehoord, maar zoo ietsDaar
heb ik regulier verstomd van gezeten"
moeten laten vallen, dat heel het
verhaal van Rafacl haar geërgerd had.
plaats vin dat het indruk op haar
had gemaakt.
Van de kleine rollen noem ik nog
Rebecca. Dat rolletje is door mejuf»
frouw Wittcvecn uitstekend gespeeld.
Zij gaf het jodenmeisje met ecnvou»
dige middelen heel zuiver. Mejuffrouw
Witteveen leverde het bewijs, dat men
ook van een klein rolletje iets heel
goeds kan maken. Dc rol van Aaron
was het minst gelukkig bezet. Men kon
m dezen jood moeilijk gelooven.
Als geheel dus een voorstelling, die
het groote -cces, dat zij gisteren bij
de leden van de vereeniging van
vreemdelingenverkeer had. volkomen
rechtvaardigde. Zelfs de tooneelkncchts
waren zoo geboeid, dat écn tijdens het
gesprek met den rebbe half op het
tooneel zat en zijn bccncn in dc kamer
stak. om maar goed tc kunnen luiste»
ren. Wel een bewijs van belangstelling
achter de schermen!
Ik vermoed, dat dc opvoering van
Ghetto in den schouwburg aan den
Janswcg beter tot haar recht kwam j
dan Maandag op het Wilsonsplcin. Del
schouwburg aan den Jansweg beeft nu
i eenmaal een prachtige acoustiek, die
onze stadsschouwburg mist. Voor di»
lettanten is hij veel gemakkelijker te
bespelen. Zoo ging er gisteren geen
woord van den tekst verloren, wat
Maandag nog al eens het geval moet
zijn geweest.
J. B. SCHUIL.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN k 60 CENTS PER REGEL
MUZIEK
Dc eere»voorzitter. ds. Blauw, sprak
in zijn openingswoord den wenseh uit
dat bij een volgende uitvoering de vele
leege plekken in de zaal niet meer
geconstateerd zouden kunnen worden-
Wil deze wenseh vervuld worden, dan
zal er nog veel moeten veranderen-
Vooreerst zal men moeten zorgen dat de
naam dezer vereeniging juist is-
Er ontbreken zoo goed als alle blaas
instrumenten en het strijkquintet be»
staat uit violen enéén cello- Heeft
men dan een ensemble eenigszins waar»
dig bovenstaanden naam te dragen,
dan zal men moeten studeeren- Dit Is
het eenige middel om te komen tot het
uitvoeren van muziek, opgevat in
gangba-c beteekenis van het woord-
Men maakte er nu een carieatuur van.
Omdat muziek schoonheid is. moet dit
gezegd worden cn van dit principe uit»
gaande, zal men resultaten kunnen be»
reiken. Dc dirigent (de heer L. Bouw.
meester) voelc toch zijn verantwoorde
lijkheid. Aan zijn leiding zijn menschen
van goeden wil toevertrouwd, die in
hem hun muzikalen leider zien. Dc elc»
mentaire begrippen van dirigecrcn zijn
hem nog vreemd- Als ook hij van goe»
den wil is (en daar behoeft men, gezien
de moeite die hij zich gaf. om tc red»
den wat tc redden viel, niet aan
twijfelen) laat hem dan dc vruchten
van goede lessen over zien te dragen
op de leden.
De medewerking van mcj. Bctty Dijk*
stra was onder deze omstandigheden
dubbel gelukkig In de jaren dat ik haar
niet hoorde is deze zangeres merkwaar
dig veel vooruitgegaan. Was haar stem
vroeger soms wat al te volumineus,
heeft deze sopraan zich tot een prachtig
egaal geluid ontwikkeld- Ook haar mu
zikaal uitbeelden heeft veel gewonnen,
waarom ik durf hopen (oh, die ge»
mccnplaatscn!) dat wij na verloop van
tijd een groot zangeres méér zullen be»
zitten- Als eenige aanmerking de vraag:
Waarom de liederen na dc pauze zoo-
zeer doen afsteken, naast de toch ook
eenvoudige) liederen van Max Reg<
Er zijn toch wel mooiere Horiandsche
liederen dan „Een licdeke in Mei" van
Kooiman cn „Maartjc van Schalkwijk"
R. HoL Laat zij haar kunst bcwa»
ken als dc moeder in Roger's „Beim
Schneewettcr" haar kind-
HENK DIEBEN.
HET PHILIP LOOTS-
CONCERT
Het programma, van <)e lief dad igheide-
uitvoermg, door het Zangkoor ..Benedica-
rnua Domino" te geven -op Woensdag 65
Xovambor in do Gomecnteldjke Coaicnt-
saa! fen bate der St. Fraociecus-liefdewero
ken, lil Uit als v-igtNo. 1 a. Jiuprovisatie
(orgel); b. Prière (orgel); No. 2 „In Me
moriaal" Libera mo Domino", voor eo!o,
koor en orgel (de bariton-solo wordt gezon.
gen iloor den heer K. Bakker)No. 5a. „To
la Pulcbra" (zang) cn b. „Pax Uomini-
bus" (zaaig)No. „Te Deuim Laudamus"
(voor jongens- en mannenkoor en orgel);
No. „Morgenlied" (koor), alie van Pb.
Loots; No. C. Chora.».! II (orgel), van II.
Andriereen; No. 7. Memorare (zang), van
A. Diepenhroek; No. 8 Sacctus, Benediotue
en Gloria uit de fit. Fraaci=cue-Mw (voor
eoü, koor en orgel), van Ph. Loots.
ilet eccioert staat onder leiding van den
heer P. J. van KerseL
6olio(«n zijn Lo'ute van Tul der. concert-
zanger te Den Haag, en Hendrik Andrie»
Haarlem.
BURGERLIJKE STAND
HAARLEM. Ondertrouwd: 19 Nov.:
W. va Beek en F. v. d. Heuvel, W. J.
Louwerens en A. P. Schrijndeee, n. E:s
kamp en M. IL v. d. Berg.
Getrouwd: 13 Nov.: G. U. r. d. Boe en
H. J. Jansen. H. M. G. J. Heijnen en J.
Zuidsira, II. de Groot en G. M. Vexgers.
M. J. butrterhof en D. M. v. Brugge, D.
H. A. Kooij en P. M. Geerevüet.
Bevaüea: :5 Nov. K. A- v. Lay—de Loos,
d-, G. v. d Goes—Zijistra, \V. P. Beef
-v. Cuijlenburg, z., 13 Nov.: H. P. v.
Leeuwende Waard, d.
("verleden: 17 Nov.: J. B-, 18 d., e. vaa
S. Stam. Kamperlaan. 13 Nov. C. Korenhof
Jsesf:raat, J. J. de Loot. 40 j., fime-
deetraas. 19 Nov. O. P. ÊohiBman 14 j
Brouweracreat.
PAPBO
DONDERDAG 19 NOVEMBER
Hilvarsum N. S. F. 1050 M.
12 n.ta. Politieberichten.
3 n.m. Vooravomdconceet door het H.
D. O. Orkest onder leiding van Francois
6.45 ri-m. Halfuurtje voor de huisvrouw
7.30 n.m. Politieberichten
8 ii rn. Koersen vanwege het Persbureau
Vu D as te Amsterdam.
5.15 n.m. Kamermuziek. Een kwartet van
Ingenieurs Dr. v. d. Saizde Bakhuyzen
i'p-aoo), Ir. G. Oudemans (viool). Ir. J.
Wijsman (alt-viool), Ir. G. E. v. Thai
Larsan (violoncello). Mevr. M. van Ho-
t-okon (viool). De heer B. van Hobo ken
(piano).
10 n.m. Persberichten en koersen van
«egs het Persbureau Vaz Dias te Amster
lam.
Aimttrcam 1950 M.
10.13 vm. Tijdsein van hef Persbureau
Vaz Dias (Officicele Amsterd. tijd).
Tljdteio van Vat Uu» (Of
Amttvrdamict)» Tijd.)
Londtn ft. 0 365 M (Ntdtrl. tijd)
I 70 n.m. Tijdsein van Greenwich.
3.55 n.m. Radiotelefonie voor de school.
4.20 n.m. ..Book* to read'' door A. 6pico.
4 55 nan. Trocadero tea time concert.
5.35 n.m- Kinderhoekje.
Cacao-
(btauwmertiC)
S&yyienuocJV vocfiUny. venpaAt.
Vomfl penklo &nf O.Ö 5p&x. pondLi
UKunt è&wnd. dat alte dau/odexe Cacaa
oMverLopitfona n v
0 illeviouAirLcmwvm d&naz,
REUTER. HAVA5. WOLPE. STEFAN I.
N T.A. BELGA .VAZPIA5.
MUSSOLINI AAN HET WOORD.
ROME. 18 Nov. (B. T. A-) De Ka»
mer heeft haar werkzaamheden hervat.
Alle leden der oppositie waren aznwe»
zig behalve de Aventine. Mussolini
werd bij zijn binnen treden zeer toe»
gejuicht. De Kamervoorzitter herinner»
de aan den aanslag op Mussolini en
dankte God dat zijn leven werd ge»
spaard. Mussolini, opnieuw toegejuicht,
nam het woord om een uiteenzetting
te geven van den regceringsarbeid. Hij
verklaarde verheugd te zijn over het
accoord van Washington cn bracht
hulde aan de leden van het kabinet
vooral aan FedcrzenL Thans, zei hij,
bcheerscht het fascisme den binnen»
bndschen toestand volkomen. Overal
ter wereld wordt gesproken voor of
tegen het fascisme, maar dit is een
zuiver Italiaansche manifestatie. Geen
enkel regiem in Italië is ooit ten val
gebracht tengevolge van pressie uit
het buitenland. Op die pressie ant»
woordt het land als één man (toejui»
chingen). Na een groot aantal wetsont»
werpen te hebben aangekondigd zei hij
ten slotte: De nieuwe gene tie aan»
schouwt het historisch oogenblik waar
op de grondslag wordt gelegd voor dc
toekomstige macht van Italië. (Toejui»
chingen.)
HET VERZET IN NOORD.MAROK»
KO GEFNUIKT?
LONDEN. 19 Nov. (N.T.A. draad»
loos). Volgens Parijsche couranten»
berichten is het verzet in Noord»Ma»
rokko door de troepen van generaal
Boichet gefnuikt. Dc opperbevelhebber
fencraal Naulin zal bij het debat over
larokko in dc Fransche Kamer tc Pa
rijs vertoeven.
STAAT VAN BELEG VERLENGD.
LONDEN. 19 Nov. (N.T.A. draad»
loos). Uit Constantinopcl wordt ge»
meld dat met het oog op den onzeke*
ren toestand in Kocrdistaa dc staat van
beleg in de Oostelijke provinciën van
Turkije voot 12 maanden is verlengd.
ITALIAANSCHE LEENING IN
AMERIKA.
NEW»YORK 19 Nov Reuter. Een
leenrag van honderd millioen dollar !s
toegestaan tot herstel van den gouden
standaard in Italic.
Morgan cn Co. staat aan het hoofd
van het bankiersconsortium, dat ver»
moedcljjk Vrijdag een begin zal ma»
ken met het uitgeven der Iecning in
den vorm van bons met een looptijd
van 20 of 30 jaar met een rente van
procent.
AANVAL OP EEN DEENSCH
HOSPITAAL?
KOPENHAGEN, 19 Nov. (N. T- A-,
draadloos). Daar courantenberichten uit
Londen gemeld hadden dat het Deen»
schc Hospitaal tc Nebk (bij Damascus)
door de rebellen was aangevallen, cn
daaromtrent In Denemarken geen of»
ficiecl bericht was ontvangen, heeft het
ministerie van Buitenlandsche Zaken
telegrafisch aan den consul te Balroct
om inlichtingen verzocht Uit het giste»
ren ontvangen antwoord blijkt dat op
6 dezer het huis van Ds. Prip, tc Deir
Akwefe door dc rebellen werd aangeval»
len, omdat daar eenige gewonde Fran»
schc soldaten een toevlucht hadden
gevonden. Nebk wordt in het telegram
van den consul niet genoemd cn men
gelooft hier ook niet. dat op het hospi»
taal aldaar ccn aanval zou zijn gedaan,
omdat het nog niet voltooid is-
Big
6.20 rum. Radio Quartet.
7.20 n.m. Tijdsein ran -
Weerbericht.
7.30 n.m. .Marktprijzen voor do Jand
Houwers.
7.50 n.m. „At the Boar's Head" (Guetav
Hoisi), uitgeroerd door The National Bri
:i;u Opera Company, uitgezonden
The Opera House te Manchester.
8.50 n.m. Westward Ho!" Nir.e Radio-
views from Charie Kince ley's Famouê
Novel, leider: R. E. Feffrey.
S.SO n.m. Redevoeringen door His Grace
the Duke of Sutherland, Visoount Cecil
of Chehrood and Senators Marconi, bij
gelegenheid v3« het diner der „Radio As
Eociation" uitgezonden vanuit Hotel Ce-
10.20 n.m. Tijdsein van Greenwich.
VV eerbericht.
10.50 mm. The Savoy Orpheans. The Sa
voy Havana Band en The Savoy Tango
Band.
Daventry 5 X. X. 1600 M. (Ned. tijd).
Geeft bet geheel» programma ran Lor
den.
10-50 v.tn. Tijdsein van do Big Ben. -
Weerbericht.
113D v.m. The Radio Quartet.
7.50 n.m. Davtti'.ry geeft het programma
van Cardiff.
Bournemouth 6 B. M. 305 M. (Ntderi
"id.)
5.05 n-m. Muzikale Intermezzo.
6.20 n.m. Muzikale Internreaxo.
Birmingham 5 I. T. «79 M (Nad. tijd)
4.05 rum. The Station Pianoforte Quin
tet, dirigent Frank CantelL
DO n.m. Lozells Picture House Or
cheetra. Leider Paul Rimmer.
Cardiff 5 W A. 351 M (Nadtrl tljd)
12.50 mm. Concert tijden.» de lunch uit
gezonden vanuit het Carlton-Restaurant.
2.20 n.m. Ronald Chive ra. bariton. Th«
Station Orchestra, dirigent Warwick Braith
wane.
5.20 n.m. The „Free o' Clocke", rocu,
i instrumentaal Concert.
Manchester 2 Z. IJ. 379 M. (Nadar-
tijd).
11.50 v.m. The Statiën Quartet,
5.05 n.m. Tea-'.inw concert.
Newcastle 403 M. (Nediri. tijd).
11.50 n.m. Ella Henderson (sopraan).
4.20 n-m. Miss Mabel Hunter „Mother
craft".
4.55 nan. Concert, uitgezonden vanuit
Ooxon's Restaurant.
6.20 n_m. William Lowe en Leone Storm
Aberdeen 2 B O. 495 M (Nederl lij.
4.06 n.m Nazniddagpraatje.
Clasgow 5 8. C. 420 M. (Nederl tijd)
6.20 n.m. Weerbericht voor de landbou
Parijs, S. F. R. 17S0 M (Nederl tijd)
12.50 n.m. Concert van Lucien Paris
3.05 nun. Concert met medewerking var.
s!:sten.
Brussel 262 M (Nedtrl. tijd).
5.20 n.m. Concert voor kinderen.
8.35 n.m. Concert.
Leipzig ongeveer <00 M. (Nederl. tijd»
12.20 n.m. Middagconcert op de Hupfeld
Pbonola.
Hamburg J92 M. (Nederl tijd).
9.50 v.m. M o rg en omroep.
I TWEE REMBRANDTs
VERKOCHT.
Twee Rembrandt's uit dc eens zoo
bekende Berlijnsche vcrzameling»Cap»
pol zijn van eigenaar veranderd- Do
cene, een Grijsaard met baard, die ook
als de Matthcus bekend is, Is door
Rembrandt gesigneerd 1659 dc andere,
de kleine Hcndrickjc. op hout. dagtce*'
kent uit 1646- Het ccr.stc werk Is door
F. Rothmann, to Berlijn, gekocht eu
reeds weer verkocht aan den heer
Bachtitz te Den Haag het tweede dat
zich tc Mlinchen bevindt, is naar Amc»
rika verkocht
Amsterdamsche Beurs
Opgegeven door de Nation. Bankvereenlging
Donderdaa 19 November 1925
LETTEREN EN KUNST
EEN REMBRANDT VOOR
214.000 VERKOCHT.
Op een te Amsterdam gehouden vei»
ling van de verzameling van den Oos»
tcnrijkschen kunstmaecenas Camillo
Castiglisni is een doek van Rembrandt
van 1635 (Portret van een Burgemees
ter der stad Amsterdam) voor 214 000
verkocht. Kooper is de kunsthandelaar
Duveen,
1.3C uur
l 45 uui
6% Nederland 1923
3% Nederland 1919
-
10IH
Oude Vaart
-
69
Scheepvaart Unie
155
Holl. Lloyd
-
Paketvaart
190
190
Oude Boot
77
76
HolL Stoomboot
Rotterd Lloyd
Stoomv NcdcrL
H. V. A.
6S7 - 689
638- 645
lava Cultuur
830
880
Maekubee
174
173 178
Ned Kunstzijde
83»
S 38
Oude Philips
-
412
Gew. Jurgens
127
127 H
Centrale Suiker
126 - 126
HolL Kunstzijde
I50H
I50«
Kol. Bank
183
yiK-CStf
Indische Bank
14»
l48Vs
CerL Handel Mfj
li'JÜ
142H
Gec. Holl. Petr.
ï-H—189
188 189
Kon Petroleum
407
»o6 40
Steel Comm.
128
Marine Comm.
10» 'k
Marine prei.
38
-
Cult VorstenL
164
164
Dito Actions
151
Compania
9
-
i'oerwotcdjo
no,4 Hl
)ell Mij.
-
495 429
Seoemhsh
516
9
Deli Batavia
455
'50 455
(csocki
-
vmsterd. Rubber
428
423426
Oost Java Rubber
\Vaf Sumatra
430 -435
Lampong Sumatra
-
>40 346
Silau Sumatra
263
-'«U 268
Deli Bat Rubber
«06
305 308
icrbadjadi
462-465
Southern Rails
112
Wabash Common
38H