HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAG 19 OCT. 1926 LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. NIEUWE -KRACHTEN BIJ HET SCHOUWTOONEEL. Bij de vele veranderingen in onze too. ncelgezelscbappcn is Het Schouwtooneel ir. zyu kern a» deze jaren vrij wel zich teil gebleven. Jan Musch. Ko van Dijk. Van Warmelo, Ezcrman. Carel Rijken. Lugcman en de dames Mien van der Horst. Stine van der (Jaag, Lena Kiev. Van Dijk —Riecker en Rijken van R;jk hebben net gezelschap ook bij het sclen der seizoenen niet verlaten. Al» leen in de jonge vrouwenrollen, die eens b-.j Het Schouwtooneel door O eet LoboBraakcns-ek werden vervuld wie herinnert rich niet baar succes in .Vadertje Langbeen.' is nog al eens vèrandcring geweest. Wij hebber na Greet Lcbo achtereenvolgens kitty Kluppelt en Ennv de Leeuwe bij Het Schouwtooneel -;i de jonge vrouwen» lollen gezien. De bezetting van de jonge vrouwe™ rollen is voor een gezelschap van het grootste bclar.g. Meer nog dan de eerste dramatische kracht, de knapste karak» terspcler. de grootste tragedienne kan de jonge vrouw in het tegenwoordige repertoire aan het gezelschap het door de direct e» zoo verlangde succes be» zorgen. Ik behoef hier slechts één naam tc noemer, die van Annie van Les. Wanneer z;j heenging uit Den Haag. tou dat voor Het Hofstad-Tooneel het verlies van zijn goudvischje beteckc» Ben. Het Schouwtooneel heeft thans na fcel vertrek van Enny dc Lecuwe voor de jonge vrouwenrollen beslag wetten te leggen op een Vlaamsche actrice, mej. Jeanne van Rijn. B.j dc opvoering van Peer Gvnt viel Jeanne van Rijn reeds op door de suggestieve wijze, waarop zij dc „groene rouw'' speelde En wij hebben haar gezien in de rol van Francis Clayton in het onderhou» der.de amusementsstuk Rijk en geen Geld' Mej. Van Rün is een aardige tooneelverschijning. die voor hc. cm= plooi, waarvoor zij is geëngageerd, uiter lijk ongetwijfeld vee! rncd'.Prengr'. Of zij er ook het levendig temperament, dc zoc noodige pittige kwiekheid voor heeft, zou ik na deze rol nog niet dur» ven zeggen. Deze Francis is erg aan den sentfmen» teelen. zoetigen kan: en Jeanne van Rijn speelde de rol geheel in die ..Engels-.hr" richting. Haar Vlaamsche afkomst ver» raadt zich nu er. dan in sommige woor» den zooals in het woordje ..uit" en in enkele uithaaltjes, maar zij heeft toch n et het geprononceerd Vbamsch accent van een Magda Janssen. Haar medeklinkers zijn echter voor het Hol» landsch nog slap. waardoor zij nu en dan onduidelijk spreekt Een definitief oordeel over Jeanne van Rijn zullen wij moeten opschorten tot volgende belang» rijke rollen, die neer k-ntcn van haar talent te zien zullen geven. Met belang- stelling zullen wj mej. Van Rijn bij He-. Schouwtooneel volgen. Charme bc» zit zi£ zeer zeker en dat is voor een „jonge vrouw" op het tooneel reeds heel veel. Ook eenige nieuwe andere krachten traden in ..Rijk en geen Geld" bij Het Schouwtooneel op. Jaap van der Poll speelde Dorrington. de rol, die verleden jaar door Pierre Mois werd vervuld. Het viel op. dat Van dc Poil wijselijk dezen Dorrington uiterlijk niet zoo naar den Jordaan»kant speelde als Pierre Mols. En er was toch voldoende tcekening in. Hein Harms, die bij Het Schouwtooneel z ;n veert gjarig tooneel» jubileum hoopt te herdenken c-n die bij de opvoering van Peer Gvnt opviel door zijn goed tvpeerend spel als ..de man in den rouw", zagen wij nu als Clowes, den bediende, die niet tegen een jaar niets doen. bestand is. Als altijd toonde hij zich ook in deze rol een serieus en accuraat tooneclspeler. Ook bij de voorstelling in den Schouw» burg aan den Jansweg vond Rijk en geen Geld groeten bijval. Het was voor» al voor Jaco. dc Haas, die in dc rol van Ernest Bliss volkomen is ingespeeld, d.-.t het succes was. Het tooneel zag er in der. schouwburg Jansweg wee* uiterst verzorgd uit. J. B. SCHUIL. MUZIEK NEDERL. OPERA: FAUST. Schouwburg Jansweg. Wie en wat de „NederL Opera" .s cn de hoeveelste „NederL Opera" deze is weet ik evenmin als mij iets naders bekend is omtrent de ..Reis» opera" die verleden weck terzelfder plaatse ..Een noodlottige vergissing" en „Mimosa" uitvoerde. Dit weet ik wel dat dc Reisopera, die krachtens haar naam reizen en trekken moet, niet trok. doch voor een nagenoeg leege zaal speelde, cn dat de NederL Opera een uitverkocht huis had veroorzaakt. Dit houd ik voor een vergissing, even» goed als mijn gang daarheen en een uit» voerige critick zou die vergissing tot een ..noodlottige" dreigen te maken. Velen rulles als ik gemeend hebben een volledige Faust*uitvoering te zul» len zien: om billijk te zijn moet ik toe» geven dat op het affiche vermeld was dat slechts fragmenten gegeven zou» den worden; maar riep dc aankcndW ging ..Kapelmeester H. Kreeft" geen visioenen op van een wèlbezet orkest, met minstens een Mossel als solocel» list? Doch dit muziekfestijn zou ons niet te beurt vallen. Het orkest bleek een simpele pianino, maar de kapel» meester bleek geen pianist, ten minste geen behoorlijke: vooral in de bassen deed zijn orkest soms vreemd en ook de rechterzijde nam met de loopjes wel eens een loopje. Dan zager, we een arti>t. van wien Hooft geschertst hadde: „Valcntijn kunt ge spelen noch zingen?een caricatuur van Martha met zonderlinge gewaadsverplooiïngen en sprongetjes die aan Katrijn in de beroemde poppenkast deden denken, een koor dat alleen door afwezigheid uitmuntte en dus niet va'.sch zong. zoo» als aanwezige koren meestal doen. Dit was een der goede zijden van deze uitvoering; verder waren: een behoor lijke Margaretha van mevr. Lof.: Aan scl. een Mefistofelcs van Ed. v. d. Ploeg, die wel 'het duivelsche ia gebaar en voordracht miste, maar toch goede zangmomenten te genieten gaf evenals Jules Moes als Faust, wiens stem wel niet meer den glans van vroeger schijnt te hebben, en die :n dc eerste scène er wat jong uitzag, ock den tradïtio» neclen baard 1) miste, maar na zijn verjongingskuur zichtbaar beter was. Op uitspraak cn declamatie zou nog a! wat aan te merken zijn doch. ik wil die aanmerkingen maar terug houden en besluiten met de opmerking dat ik uitvoeringen als deze niet kar. goed» keuren omdat zij van het (toch al een weinig verouderde) werk ccn onjuist beeld geven, of eigenlijk stukken zon der samenhang. 1) Van haarden gesproken: de heer Van Hdvoirt Pel zond mij dezer da» gen een vriendelijk schrijven waarin hij betoogde dat zijn baardcloozc grime als koning Hcinrich in Loken* grin on goede historische gronden be» rust. Ik wil dat hier vermelden om hem recht re doen wedervaren: een goed gestaafde opvatting hebben wij te eerbiedigen en tc aanvaarden, ook als ze met onze traditioneel® gevoelens strijdt. KAREL DE JONG. STADSSCHOUWBURG CONCERT ARANY!GROSZ In dc magische, obsedcerende kracht van de, altijd door hetzelfde rhythuic gestuwde, geluidsgolven verliezen dc dingen hun realiteit; hoeken worden cirkels, het vaste punt verdwijnt, allei beweegt; cn in die caleidoscoop van tewe... ,cn domiuccrt en dwingt alleen het lelie rood van het dricdcclig rhythme. liet metrum wordt een mag» neet d*c al het beweegbare aantrekt, geluiden komen cn gaan. worden stcri kcr, woester, dc melodie scheurt in .1 ïrden, harmonieën llakkeren schich» tig er dit alles wordt opgejaagd tot ccn duize. Dg van geluid waarin plots dc benauwende stilte valt van het nietszóó voelde Ravel de Wiener* wals; „La Valse", als een oer» instinct, als mag c waaraan geen mensch ontkomen kan. En diezelfde wals kan geven een rilling van geluk, een snik. Wisten we dit alles te verklaren, het geheim der ir.u/iek zou zijn opge» lost. Maar we moeten gissen naar het schoone en de bron der ontroering is nog niet blootgelegd. Toch doet icckro verhoogde harteklop haar wellen, cn haar stroom is grooter naarmate wc onwetender zijn. Zoo hoorden wc dan Strauss' :uu» ziek; een eeuwig bewegen van drie» maal één, een voortdurend wisselen van passie en vertccdering. Grosz is de gepassioneerde, hij werkt met contracten, beukt het klavier tot het summum van klank bereikt is of doet het fluisteren als onder een ver»- lielde streeling. Ar&nvi is stiller, inge» togener. zijn cantilene zingt, zingt steeds maar door, alléén of soms om» strcngcld door een tweede melod'c. doch beiden zijn vcreenigd door de elastische cadans tier 3 4 maat. Voor de pauze hadden de beide kun» stenaars Mozart's Bcs»dur Sonate gego» ven. Dan een sonate voor viool»solo van Max P.eger op. 42 no. 2 cn dan een piano»sonatc van Wilhelm Grosz zelf. Beide laatste werken hadden èn de cerebral:teit van schepping cn groote moeilijkheid van uitvoering gemeen. Dat dit laatste overwonnen werd spreekt haast vanzelf. Grosz' werk Is samengesteld uit alle mogelijke hetero» gene bcstanddeclen: Mcndelssohn»me» lodick. Ravel-harmonicën soms. Dcbus» sy»procédé's wat de klankeffecten bc» treft het „Schr ruhig" is een tweede, maar minder mooi. ..Cathedrale en» glout en wat den vorm aangaat, de compositicmanicr. deze is geheel ge» baseerd op Strauss (Richard wel te ver» staan). Hoe sterk, hoe geniaal staat hier» tegenover een Sonate van Mozart. Het is zoo bekend, nietwaar, en ook zoo „eenvoudig". Doch wie één nootje mist in dc als regendruppels zoo helder schitterende loopjes, éven een ongemo» tiveerde rhythme»wijziging aanbrengt, of ook weer één klankje in de ontci» ba^r vele niet afweegt tegen de andere geeft een kras op het zuivere kristal dezer muziek. Dc Weensche artiesten hebben er voor gewaakt deze zuivere schoonheid ook maar even te schenden en daarom zijn ze voor mij nog grooter geweest in hun Mozart»interprctatïe dan in hun Strauss.muzick. Heerlijk teer bloeide het Andantino sostenuto op een traan in dc oogen van een kind en daarna het Allegro, wég» lachend alle verdriet; een zorgeloos spel. Dat de weinigen die er geweest zijn de herinnering aan deze schoonheid mogen bewaren. En mochten de velen die vergaten tc komen voor deze mu» ziek ontvankelijk worden. HENK DIEBEN IVANS. MODERNE ROMANTIEK. Gezonde ontkenning voor den vermoeiaen geest. werkend menschdom zijn geestelijke ontspanning tc verschaffen. Want. de artistieke leden van de samenleving zijn gehuld in een mantel onaantast. baarheid. De beeren van de kunst voc» len zich thuis op hun voetstukken van geestelijke meerwaarde. En wat zij van hun podiumpjes dccreteeren moet den volke bereiken. En ab dat niet ge» schiedt dan ligt dat niet aan .de ver» vaardigere van deze onbegrepen kunst, maar dan ligt dat aan de ongeschikt» beid of onrijpheid van het publiek, dat alleen maar goed is voor de cinema I Dit is een standpunt. De tegenhanger I van deze mcening is dc overtuiging I dat het publiek wel goed is, en de men» schen wel beter willen, maar dat de kunstenaars niet deugen. Voor allebei is wat te zeggen na» tuurlijk. De fout ligt nooit heelemaal bij één partij. Maar er is een aardige methode om licht te vinden in dit pre» bleem! Men redeneere eens als volgt: Het is een verschijnsel dat de duizen» den bioscopen, door rnilliocnen men» schen regelmatig worden bezocht. Dit bewijst dat die rnilliocnen behoefte hebben aan iets anders dan wat hen ge» boden wordt in schouwburgen en con certzalen. Zij hebben geestelijke ontspanning noodig. ab zij eeni» ge uren breken met de sleur van net materialistisch leven. Die ontspan» ning moet zijn ab een had. En het ge» not van het bad wordt lijdzaam onder» gaan. Van activiteit bij die ontspan» ning zoekenden is dus geen sprake. Na deze eenvoudige gevolgtrekking komt rrer makkelijk tot een andere conclusie- De moderne kunst eischt van hen d;e haar liefhebben willen medewerking. Het kunstwerk moet fe:*e'i:k voltooid worden, door het hegrin. dat de toeschouwer er van heeft. En ook dat schenken van begrip eischt een zekere mate van talent, van artisticiteit en vooral van de daadwerkelijkheid Ivansalias Mr. J. van Schevichaven Het Is een feit dat tegenwoordig de bioscopen voller zitten dan de thea» ters voor dramatische kunst, en dat de dancings en bare en variété»huizen be» tere nering drijven dan de colporteurs voor kunstzinnige zaken. Honderden malen wordt de vraag gesteld- Waar zit 'em dit in?" Een afdoend antwoord wordt zelden gegeven, maar dit ar.t» woord valt heel dikwijl» in 't nadeel uit v an het publiek, dat liever dancing» en biovcopen frequenteert dan de plaatsen van een hoogere orde. er. een voornamere artistieke standing Niet zoo heel dikwijls komt het voor. dat de schuld gegeven wordt aan hen die aangewezen zijn om het DE VERGISSING MET DE ALBERT CUYP. We hebben ecnigen tijd geleden uit* voerige mededeelingen gedaan over de verwisselde Albert Cuyp en de ver gissing van de directie der Haagsche Bank van Leening. Generaal De Meester heeft over deze schilde rijenkwcpHe in den Haagschen Raad eer interpellatie gehouden. In antwoord hierop werd om. raec» gedeeld dat naar het oordeel van B. cn W. hier een ernstige fout is be» gaan. De dirpeteur heeft de fout zelf er» kond". Deze is echter te begrijpen. Om het verkoopen van beleenbriefjes niet in de hand tc werken wordt nimmer toegestaan, dat men de goederen eerst in oogenschouw neemt. Waar er elk jaar 200.C00 aflossingen zijn bij de Bank is een vergissing wel eens mogelijk. Hier zit echter de groote fout. dat bij kostbare stukken als de onderhavige de directeur volstaan heeft met te ir.» formeeren en niet dadelijk zelf naar Scheven ngen is gegaan, om de stek ken met de foto re vergelijken. Bij dc behandeling der gemeentebe» grooting zal de zaak nader besproken worden. MEVROUW MANN. EEN KONINKLIJKE ONDERSCHEIDING. De Te', meldt: Naar wij uit de kringen van bet Amsterdamsche huldigingscomité ver» nemen, is de afwezigheid van een ver» tegenwoordiger der Regeering bij de huldiging van mevrouw Manr»Bouw- meester in den Stadsschouwburg te Amsterdam, toe te schrijven aan het feit, dat de ondernomen stappen voor een eventueel aan haar te vcrleenen onderscheiding, te laat waren ingezet om bij die Amsterdamsche huldiging nog effect te hebben. Wij kunnen echter mededeelcn, d*t bij de huldiging te 's Gravenhage die verwachte cn door allen gcwenschte onderscheiding van onze grootste Ne» derlandsche actrice niet zal uitblij» ven. die velen van moderne arbeidende mcnschcn niet geven kunnen, omdat zij er geen tijd voor hebben, en omdat zij cr tc vermoeid voor zijn. Het is dus de groote verdienste van dc film, dat zij velen van de rnilliocnen lichamelijk cn geestelijk vermoeiden het genot verschaft van de gemakke* lijkc ontspanning. Dit zou een artikel worden over Ivans en zijn detective roman9. Maar meneer J. van Schevichaven zal ons deze inleiding niet kwalijk nemen. Hij heeft in 't klein dezelfde ervaring op» gedaan als de filmexploitanten. Zijn detective romans worden door duizen» den gelezen; zijn uitgever wrijft zich in dc handen. Zelden werden boeken in Holland in zoo groote oplaag ge» druktDe vraag naar dc nummers der beroemde G. G. serie blijkt steeds grooter dan het aanbod... Uit alle kringen, (die liegen tusschen profes» sor cn dienstmeisje) krijgt de heer van Schevichaven waardeerende brieven Fen verschijnsel! Wat bewijst dat de lezers van Ivans, niet alleen bakvis, schen en nietsnutters zijn, evenmin als er in de bioscopen alleen maar leegloo» pers zitten. Dc groote critiek is 't op 't oogenbhk vrijwel eens. Ivans' boeken vinden bij haar een gunstig onthaal. Daarbij komt, Ivans is één van de felste bestrijders van een bet vervaarlijke monster, dat „Prikkellectuur" heet, omdat hij daar een beteren plaatsvervanger voor gaf. Er zijn er die een vooroordeel hch» ben, tegen elk literair verschijnsel, dat zich in humoristischcn of. amusantcri vorm komt aanbieden. Maar als dat verschijnsel nu gevolg is van een be» staander, toestand? Ik las eens in een tijdschrift dat dc oogen van de bewoners der groote ste» den. slecht zijn. en steeds slechter zul» len worden omdat die blootgesteld zijn. aan den verderfelijken invloed van het verblindende electrische licht, dat uit etalagekasten straalt, plotseling uit de duisternis opgolft. cn bliksemsnel in het nachtleven verdwijnt. Tegen slcch» te oogen is efn bril een goede remedie En het gaat toch niet aan. om de bril» len te veroordcclcn om de slechte oogen. Die werden minder goed door kunstlicht. De /iel van den mensch zal STADSNIEUWS. RJC. STAATSPARTIJ. - Onder voorzitterschap van mr. J. N J. E. Heerkens Thijssen hield de Kamer» Centrale Haarlem een algemeen® ver» gadcring. Het voorstel van de R.K. Kieskring» organisatie Helder, dat de Partijraad aandrang uitoefen® te bevoegder plaatse, dat art. 123 van het Indische Regeeringsreglement worde geschrapt, zal worden gesteund. Besloten werd een amendement in te dienen op dc motie van het bonds» bestuur, dat ingelasch: wordt het voor» steUHaarlem dat ..het bestuur opge» dragen wordt, cr bij de regccrmg op aan tc dringen, dat de forèosonbclasting zoodanig wordt herzien, dat ze meer dan thans beantwoordt aan haar oor» spror.kelijkc bedoeling". Bij voorstellen :nzakc de inkomsten» belasting stelde de voorzitter voor. de mot:e*Groningen te steunen, doch haar aan te vullen met de gedachte, door Haarlem ontwikkeld. Aldus werd besloten. Bjj het voorstc!»Ge!derIand tot het uitgeven var» een Partij«orgaan, stelde de voorzitter voor, het voorstel van het bondsbestuur te steunen, doch de zaak jn handen van den Partijraad ter afdoening te stellen. Aldus werd besloten. DE OUDE M. U. L. OMSCHOLEN. Volgens de bestaande wettelijke bc» palingen moeten de oude M. U. L. O.» scholen met 1 Januari a.s. worden op» geheven. Van welingelichte zijde vernemen wij echter aldus de Tel. dat bij dc Rcgecring het voornemen bestaat dezen termijn te verlengen tot 1 Januari 1930. zoodat dan deze scholen tot dien da» turn kunnen blijven bestaan. De indiening van het desbetreffende wetsontwerp tot wijziging van dc La ger»Onderwijswet kan reeds binnenkort worden tegemoet gezien. HANDELS. EN KANTOOR» BEDIENDEN. De afdeeÜng Haarlem van den Nat Bond van Handcis» en Kantoorbcd:cn< den ...Mercurius" houd» Donderdag 28 October te 8 uur een algcmecne ver. gadering in één der zalen van caf«' Brinkmann op dc Groote Markt, Op de agenda staat onder anderen, dc bespre king van het werkprogramma. EEN BESCHUTTING OP DE PONT. Eenigen tijd geleden werd door ons o m. ook de k'acht van het personeel der nieuwe pont overgebracht, dat dit. in tegenstelling met dc oude pont bij slecht weder geen beschutting op dc pont bad. Hoewel eerst hierop werd geantwoord dat daarvoor aan het per» sonee! oliegoed werd verstrekt, heeft toch het slechte weder van de laatste dagen aangetoond dat een beschutting noodzakelijk was. Thans is ook op de nieuwe pont een z.g. wachthuisje aan» gebracht, waarin tie dekman bij ruw weder beschutting kan vinden. Voor het betrokken personeel is dit een aan» gename verbetering. SMAKELIJ ETEN! Dat deze waarschuwing, vanwege het stadsbestuur aan aile openbare gebouwen aangeplakt, werkelijk noodig is. werd Maandagmiddag aan het Zuider Buiten Spaarne bewezen. Een groentehandelaar was bezig in het Spaarnewater even voorbij de aanleg, piaats van de pont, ter hoogte van de lakfabriek, een wagen vol andijvie uit te spoelen. Natuurlijk wekte dit het m snocgen op van de vele huismoeders die met de pont overvoeren en moes» ten aanzien dat de groenten in het smerige, vol olie en ander vuil zitten dc water werd uitgespoeld. Een juist passeerende agent van politie werd door een dezer verontwaardigde vrouwen gewaarschuwd waarop spoe» dig een einde aan deze spoelerij was geraakt, d.c wel eens aan de groente» boer eenige klanten kan kosten. UNIE VAN ARBEIDERS IN HET AUTOMOBIELBEDRIJF. Door bovengenoemde vakgroep van den Contreien Bond van Transportar» beiders wordt op Zondag 14 November a.s. de Aigcmecne Jaarvergadering ge» houden in het N.V.V.*huis te Utrecht. Op den beschrijvingsbrief voor dit congres komen verschillende voorstel* len voor inzake de uitvoering van de arbeidswet, het stellen van een mini» mum leeftijd voor het verstrekken van rijbewijzen, dc keuring van chauffeurs behoorlijke vakopleiding enz. Door dc afdeeling Haarlem is o.m. het volgende voorstel ingediend: De afcfeeüing Haarlem stelt het con. gres voor de L'nie te verdeden in districten, en iemand aan te wijzen, die dc leiding van dit district heeft. Dit behoeft geen bezoldigde te wc» OUD GEPENSIONNEERDEN. We ontvingen een circulaire geschre# ven door den heer J. L. Titlo Rzn., cud»directeur bij den Post» en Tclc* graafd-.cnst, oud'voorzitter der afdeel ng Nijmegen van den Nederlandschen Bond van gepensionneerden. Hij bepleit de belangen der oud'gepensionneerdct» en zegt dat in hun kringen met span» ning wordt uitgezien naar de daad van rechtvaardigheid, d c ze van de overheid verwachten. En in weerwil van dc vele teleurstellingen zullen ze die daad met groote dankbaarheid aanvaarden. Die daad moet volgens schrijver zijn een billijke verhooging der pensioenen. GEMEENTEBESTUREN IN HET KENNEMER LYCEUM Men schrijft ons: Het beat uur van het Kernterriër I.ynrom had tegen Zaterdag middag "de gemeente besturen, d e ten behoeve van hvn Ing«ie lenen sehoolgeldovereenkomsten fe*.'t»:en hebben met hot besuur van h*' Ljretuin, uitgenoodigd tot een bezoek aan en W zicht iging van het schoolgebouw. Een grcot ear.ta! leden der gemeen*.obes'uren van Bloemendaal, Heemstede, Zsndvooit, Veleen. Beverwijk. £chOten.. onder wie de Burgemeeeter* van ileeinsiede en Zand voorr en verscheidene wethouders, had do uitnoodiging gevolg gegev-m en weid welkom geheeien door den voorzitter van he- Scboolbeetuur. Mr. D E. L "nu »i.c in zijn begroetingawoord o.m. reide, h«» np prijs ie stellen dank te kunn-n te-engeu aari de gemeentebesturen. d:e bet ,joor de schoolgeld verordeningen al hun ingezete nen mogelijk maken, hun kinderen het Kennemer Lyceum te doen betoekec. Hei Lyceum is daardoor een ..standenschool" in dien «in, d«t de school door leerlingen uit alle «tanden bezocht wordt, fel meer derheid zelf» door kinderen uit niet gefor tuneerde kringen. Onder leiding van den Rec'.or en den Conrector werd een rondwandeling ge maakt door d® achool; bet bezoek aan ver- schillende lokaliteiten gaf aanleiding tot belangstellende vragen <*o geanimeerde ge «prekken. Behalve de aula en de verschil lende eigenaardige vaklokalen trok o s. de aandacht d« werkkamer voor de groep ■eerlingcn van de aparte klasse voor hoof del ijk onderwijs;he*, experment xr.ct dit onderwijs lokte veel vragen uit. Ka he» gebruiken van de thee ging het gezelschap te ongeveer 5 uur ui'.een. INHF70NDFN Voor den inhoud dezer rubriek stelf Je Redactie zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopie den inzender net teruggegeven. FONDS HAARLEMSCHE WERKIN RICHTING Do Vcrecniging „IIaarl«nsche Werkin- iicbtistg" heef: een fonds gevormd, om iaaruit zoo mogelijk l ij overlijden der ouders je maatschappelijk ongeschikte jon pender Haarlemsche We.-k'nnt-htïrg, Donkere Bpaarna 34, te steunen, opdat ook dan voor heil gestichtsvorpleglug voorko- men kan wonlen. Dit fonds is nog zeer zwak, laar to: op heden slechts een 150 leden tot d<ze Ver- eeniging toetraden. Een en ander van deze ceu'rale inetelhng komt ten goede aan de maatschappelijk ongeschikte zwakzinnigen van Haarlem cn Omgeving. De contributie is per jaar f 1 of hooger. Ook g fum zijn van harte welkom. Het adres van den pen- ri ngvneeïtcr ts Crayenestersingcl 6, Ileera- •ede. IV«cr dagen ontving het bee:uur van een Haarlomeche ingeze'ene fcelaa» mogen we haar naam niet noemen - bericht, dat ze een sprei gehaakt had, welke ze wilde verloten. De opbrengst oe- zcr verloting zou ia d'*- fonds gestort wor den. Na goedkeuring dezer verloting door B. cn W. en de Politie had de trekking Donderdagmorgen 14 October ten hutza van den Vourzi:ter der VereenigWig den heer Vineent Loosjee plaat». De *prei v:el op no. 4B, zoo lat de gelukkige win- t>aar(M) tegen overlegging van d:t num mer haar aan de Werkinrichting, Donkere Spaame 34 toaschen 9 «n 12 uur kan af halen. Het batig saldo, zijnde f 40 werd bereids aan h*n fonds afgedragen. E«n woord van dank t> hier op zijn plaats Het ia misschien goed om oen dergelijks verloting over eenige maanden nog eet» te houden. Aan hen, die daarvoor tela wil len maken, wordt verzocht, dit aan het adres C rayencttcrsingel 6, Heemstede, w willen mededeelcn. Ook rijn er reed» voorloopige besprekin gen gevoerd, om ook op een andere wijze de kas der Vereeuigizig wat aan te dik ken. Wie verrast mij ook eens at; enige nieuwe leden f Het ie voor een gied dooL Heemsteds. E. P. SOHDYT. zonder twijfel wel wat in gedrang ge» komen zijn cn vermoeid geraakt zijn, door een andere overhccrsching, die van de Machine. Wat de bril is voor "t oog, dat is dc gezonde ontspannings lectuur voor den vermoeiden geest. Ivans zelf. zegt dat hij zijn succes óók te danken heeft, aan het feit, dat de kunstmarkt overvoerd is. En vooral «.mdat die overvoering voor een groot deel veroorzaakt werd door imitatie. Ook dit is een standpunt waar veel voor is te zeggen. Toen eenige groote kunstenaars be roemd geworden psychologische cn psychoanalytische romans ocschreven hadden, volgden honderden der min» dcre goden onder de auteurs, die zich gedurende een reeks van jaren, óók aan de psychologische romanschrijverij te buiten gingen. Zoo kwam de klad er in en de imitatie. Het publiek werd er beu van en las ze niet meer. de eeuwige psychologische romans. En nu meent Ivans dat hij op het juiste tijd» stip is gaan schrijven. Toen men verlangde naar gezonde af leidende fantasie, een soort van mo» derne romantiek, waarin zich de mate» rialistische werkelijkheid van dezen tijd, toch nog afspiegelde. Wij zochten Ivans, alias Mr. J. v. Schc» vichaven op in zijn woning aan de Jo hannes Vermeerstraat te Amsterdam Hij is een aangenaam mensch en een vlot causeur. Meer meester in de Rech» ten of geaffaireerd zakenman dan schrijver. Hij begon met te vertellen dat zijn eerste boek van de beroemde C.G.»scrie (De man uit Frankrijk) in 1917 door een weddenschap de wereld in kwam. In vriendenkring had Mr. Schcvickhaven eens beweerd dat hij ook wel kans zag een detective»verhaal :e schrijven, waarvan de oplossing zich niet al te spoedig zou laten raden. Het verhaal werd geschreven, de wedden, schap gewonnen. De novelle werd uit» oebreid. werd een boek. en vond een uitgever Mr. Hendriks her type van •ien koclei berekenden Hollander (een Hollander vindt zich zelf graag terug in wat hij leest), en den scherp» 7-innigen Geoffrey Gill (G. G.) waren geboren. Nu kan ik het niet meer laten zegt Ivans het schrijven der G.G.'s. Het is mij een ge» not, een spel voor den geest, met pro» btcmcn, waarvan ik zelf van te vojen niet weet hoe ze opgelost moeien cn zullen worden. Ik schrijf alleen over landen, steden en zeden die ik goed ken. Elke natuurbeschrijving in mijn boeken is getrouw naar de werkelijk heid. Dat verhoogt de aantrekkelijk» heid. Zij jie de bijrollen in mijn wer ken spelen zijn mcnschcn die ik goed ken, en die velen mijner lezers hefker.» nen. Zoo leeft er een chauffeur in Brcu keleq, rfic Willem heet. Maar omdat hij in één van mijn boeken als Jacob meedoet, noemen ze hem tegenwoor» dig Jadob". ..Het toeval. als u het zoo noemen wilt (ik geloof niet aan 't toeval als zoodanig) is in mijn werken 't toeval zooals het de menschen in het leven verrest, 't Gekke is. dat 4;e men schen toevalligheden in boeken niet aanvaarden soms. maar dat zij de won derlijkste toevalligheden in hun eigc- en een andermans leven, met een ..nou ja, 't is bloot toeval", en een schouder ophalen, accepteeren. Mijn boeken zoo vervolgde Ivans zijn niet voo- kinderen. Want hun ontgaat de philo» sophie van mijn streven. Dc moraal van mijn werk, In het begin werd ik trouwens ook door de grooten minder goed begrepen. Maar toen het ver» schijnsel dat duizenden mij lezen, on» loochenbaar werd. begon men eerst bet verschijnsel belangrijk te vinden, toen ging men een verklaring zoeken, en nu.... kan ik het best met de hecrcn critici vinden." Ik heb een groote bewondering voor het werk van Edgar Allan Poe. maar vereer bepaald de boeken van Gaston Leroux. Conan Dcyle is natuurlijk meesterlijk. Ik vind echter, dat hij in zijn jongste werken de scherpzinnig» heid van Sherlock Holmes tc weinig voor zijn lezers verklaart. Holmes hu!- zich in tabaksrook en de ideeën komer tot hem! Schitterend vind ik de Baiznc m zijn genre»romans. En dan. ik durf er heusch wel voor uit te komen: ik heb groo» respect voor de romans var» Cooper Maar, de domme vertalers heb ben daar jongensboeken van gemaakt' Dat was heelemaal niet Coopers be» doeling. Gaat u maar na. Hij schiep een cyclus van 5 werken, waarvan dc hoofdgedachte was: Dc man, volkomen onontwikkeld (alleen kennende den bij» bel) die geplaatst werd alléén h, de wildernis. U dit geen schitterend phi* losophisch idee? En wat bleef cr van over in de Hollandschc vertalingen. Niets! Dat zien we meer! De menschen vereenzelvigen door hun vooroordee» len. zoovele werken, zonder ze gelezen te hebben, met andere producten, die slechts oogenschijnlijk van eenzelfde soort zijn. Hoevclcn denken niet. als zij het woprd detective«roman hooren aan gruwelkamers, valluiken, onder» aardschc gangen en andere lugubere cn sombere zaken waarvan ik wars ben? De heer v. Schevichaven dit interes» scert wellicht zijn lezers nog prac» tizeert niet als advocaat. Hij heeft zich echter vooral op de assurantiezaken toegelegd en werkt in zijn vrijen tijd steeds aan zijn dctectivc-romans. In zijn prilste jeugd schreef hij zijn eerste roman ;n ccn hlauw cahier. Een India- ncn-vcrhsal. In zijn gymnasiumtijd dichtte hij een ellenlange Gricksche tragedie, waarom hij nu nog lacht. Als student werkte hij voor de studenten» almanak. Hij schreef later verschillen» dc tooncelslukkcn d.c zooals bekend is door Hollandschc tooncclgczel» schappen werden opgevoerd. Hij maak» te een speciale studie van de cultuur van Noord»Amerika cn dc Noord» Amcrikaanschc Indianen, waar hij ook veel over geschreven heeft. Wij zullen hier niet alle door hem geschreven ro» mans opnoemen. Wel is 't de mccitc waard tc vermelden, da: hij in 't Duitsch en in "tNoorsch vertaald werden wordt, en dat „Dc man uit Frankrijk" verfilmd werd. Ivans neemt een eigenaardige en ccnigc plaats in tusschen dc Holland» schc schrijvers. Het is wonderlijk deze verceniging van twéé typen in cért mensch. Mr v,Schevichaven, de spcciali •eit in vcrzekeringsquacsties (h;j geeft er cursussen in) en Ivans, de scherpzir.» •vge schrïrver van detective.romans die de verha«'kun«». de gewone verte'» trant in eer herstelde, de menschen tus» schen dc regels door graag voor de mal houdt, cn in nog geen tien isar twintig O.G.»tjes schreef. De stoffelijke me neer v Schevichaven s dc onstoffcliike meneer Ivans wel dank verschuldigd. F. A.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 6