HAARLEM'S DAGBLAD EEN ZEER VREEMDE GEBEURTENIS TE AMSTERDAM. STADSNIEUWS LETTEREN EN KUNST DONDERDAG 23 DEC. 1926TWEEDE BLAD 1001 Jackie Coogans. „DE HOOP VAN HET VADERLAND". De metamorphote van kind tot Coogan of een verkleedpartij ia het R. A. I-gebouw. Zóó ie£s mals heb ik in tijden niet bijgewoond! lOül.-Jack'c Coogans is wei lichtelijk overdreven. Volgens offi* ciecle gegevens waren het cr maar ruim 700. Daar het zeer moeilijk ii in het buitengewoon groote R. A. I .«gebouw hoeveelheden te schatten was het ook niet mogelijk on» da; getal te controlcc» ren. Maar 't was ten massa. Allemaal „joggics met buitensporig groote klep» pen aan Jc schceve petten, buitenge: woon wijde slobbcrbrockcn om de vee!» al onaanzienlijke spillebeentjes, en ver» der cenigc vrcemJc lappen waarvan de oorsprong niet na tc vorschen was, om de lenden. En toch.... 't spijt ons 't tc moeten zeggen er was werkelijk niet één zoo een Uevc, groot» cn don» kcroogige zwartlokkige Jackie Coogan als dc echte Jackie. Daarmee willen wij niets-onvriende» lijks zeggen aan het adres van dc tal» rijke pa's cn ma's d:c hun en haar kin» deren kwamen vertooncn. O neen. Icdcr's kind was natuurlijk het mooiste kind. Er waren lieve, guitige, brutaal» komische, komisch'ondcrnemcnde, sym» pathiek»bcschciden. en licftallig»aanmin» nige kinderen. Maar geen twee kindc» ren zijn 't zelfde; cn Jackie Coogan (dc origmccle) is een heel bijzonder cn ar» tistiek kind, en oie liggen niet voor 't opscheppen. (Men vergeve deze weinig toepasselijke quulificatic). Bo« vendien was 't erg zot dat al deze sol» licitanten voor dc betrekking film»ster» millionair zich in dc beroemdste klce» ding van 't AmcriVaansche jongetje hadden gestoken. Dat getuigde voor aanstaande beroemdheden toch al van weinig zin voor oorspronkelijkheid. Na deze algemeen overzichtelijke in» leiding wordt het hoog tijd dat de Ie» zers weten wat oi s aanleiding gaf om deze scnsationcele koppen boven dit artikeltje tc schrijven. Dc quacstie is deze: Dc Mctro»Goldwyn Mayer Comp. zoekt omdat Coogan tc veel op leeftijd geraakte een anderen Coogan. In 14 landen zoo zei men ons roept men op zekeren dag sollicitanten op voor dc vacante positie. Dc mooiste maken een kans. Deze zéér vreemde gebeurtenis greep Woensdagmiddag tc Amsterdam plaats. Een Jury had zich gevormd; als haar leden merkte men op Jordaan. Barbarossa. Theo Frenkel, den heer J. C. E. Sand en Mr. F. Kokosky. Rechts en links in het geweldige gc* heel leegc R.A.I «gebouw vielen twee groepen op. Dc rcchtscheeen hoop vaders en moeders cn persfotografen in den laatenden witten lichtgloed van den Jupiter studio lampen, vormend ccn kring om een kleine open pivk. fel be» schenen, waarin twee Jackies beiden 2 turven hoog, verdwaasd, uiterst jeugdig, uiterst koddig elkander aan 't bekijken waren tot uitbundig vermaak van dc omstanders en laaiende trots van de desbetreffende moeders. Elk der persfotografen cn filmoperateurs wensch te den fijnsten stand, den oolijksten blik. vast te leggen. En zij allen stortten ccn vloed van voornamen in den kring van blinkend, stralend licht: Pietje bé Klaasje. Jaap. Jantje, Hein hé, hier naar toe kijken, Henkic, Koossic, Krelisje Netfel Hé. Nclis trof doel. Naar dezen naam scheen één der Jackies in 't dagclijkscb leven te luisteren. Hij zette althans een schuchter«verbaasd oog. naar dcn foto» graaf die Nelis gekreten had. toen barstten dc pcrmcnschcn los in ccn enthousiast vroolijk: Ne'is! Nelis!! NelisUl Wat het gevolg had dat Nclis Coogan's gelaat dank zij zijn elastische capaci» teilen 3ó verschillende expressies in 6 seconden vertoonde. Voorwaar een goed teelten! Dc fotografen namen dc 36 kansen waar. Nclis besloot zijn prachtige mimische demonstratie me: een firsch ingezet gekrijt. een gebulk uit ccn wijd opengesperden mond De groep links in bet R.A.I «gebouw bestond uit dc Jury. die het ongelooflijk druk had. de belangstellenden cn dc aanstaande sterren, die één voor ccn langs de oordcclvellendc hccren def;» lccrcn moesten. Barbarossa scheen deze spotternij of sotterrij zeer ernstig op tc vatten. Hij bekeek de hoop van het Vaderland met critisch stekende oogen; Theo Frenkel voerde met groote stem» ve-heffing de nood ge woorden Een allerwonderlijkst déf Daa- waren Coogans. ouder en langer, dan dc te onde echte, er waren vele Jacqueline Coogans die een kans waagden, er waren allerdolst toegctakclden, die hun tong tegen dc jury uitstaken om meer in de gaten tc loopen. ach er waren ook tra» gischc mededingers. Bleckc, armoedige. zelfs verlegen uit dc krachtgegroeidc jongens met spiliebeencn. Er waren vi ders. afgejakkerde mannetjes, met ve: baasde dreumesen aan dc hand in groot Coogans»tenue. Moeders die hun Kinderen verkleedden, hun de in kof» fertjes mecgebjachtc plunje van The Kkl aantrokken. Op een gegeven oogenblik werd cr door den coach«hoorn geschreeuwd. De optocht moest in elkaar gezet worden. Alle Coogans twee aan twee hand in hand door de lichten van de Jupitcr» lampen, langs dc lenzen der camera's Jc had zc moeten zien oogen»knippen al d:e Jordanertjos. Eén jongmcnsch, van omstreeks 10 jaar had klaarblijkc. lijk een snoezig gezicht met ccn lieven glimlach ingestudeerd. HET DUO COOGAN. Twee van de 1001 Gedurende ccuige uren demon» strccrdc dc knaap nu al het resultaat. Dc qualitcit var. zijn creatie ging cr daardoor niet op vooruit. Toen einde lijk 't moment aangebroken was, waarop hij met zijn confraters langs den filmoperateur moest gaar. was cr op 7,ijn bolle wangen een trek van opperste berusting cn tegelijk inni» ge vreugde gedaald. De verstarde glim» lach voltooide dit stemmitysbccld. Al. leen dc lichtblauwe, min of meer lod» dcrigc oogen keken lichtelijk verstoord onder dc vlassige werkbrauwen van» daan. Hetgeen bewees dat het jong» mcnsch zelf niet bijzonder met zijn :aak ingenonjen was, en dat zijn ouders, voogden of vcrzorgcre waarschijnlijk dwang hadden uitgeoefend. cn xnct strenge hond de regie van Coogan had» den gevoerd. Een poging om tot de jury dooi tc dringen faalde. Dc hccren hadden hc-: .c druk. En om ccn uur of drie toen ccn meneer schreeuwde dat 't afgcloo» oen was. cn dat dc uitvcrkoicncn ccn briefkaart zouden krijgen, was zij reeds spoorloos verdwenen. Vele moeders gingen op dat tijdstip haar spruiten weer in rocnschwaardigcr pakjes ste» ken. Het R. A. I.»gcbouw zal nooit meer toonceltjcs als die zich nu afspeel» den, aahschouwcn. Een vrouwtje van ongeveer 24 jaar tobde met drie jon gens. waarschijnlijk een drieling, knulletjes met gitzwarte haren, bruine wangen, en roHcnde oogen, alic drie exotisch getint, die m.i. met z'n driccn cenocg talent voor een trio*Coogan aan den dag legden. Een ..dame" vertoonde mij zegepralend ccn meisje, waar» ijk een juweeltje van ccn klein meisje, .lat ccn faux air van Jackie Coogan bad. De eigenaresse -"-ecs haar doch- 'crjc als volgt aan: „O. meneir, sc het al een keer in 't Leve gestaan, hè- schat? Sc mot maar an dc film. hc snoes? Loop maar'cs naar die mcncir. die sal jc fast wel kickc!" Toen het gebouw al zoo goed als leeg was stapte een jongen van een jaar of achttien., die zijn broertje Jackie Coogan aan dc hand leidde. de zaai binnen. Hij wendde zich tot ccn sup» poost en vroeg netjes: Meneer zijn zc al begonnen en waar kan ik een nom mertje voor me broertje krijgen? Toen dc groote broer hoorde, dat het afgc» oopen was. was bij stil van leleurstcl- 'in* en verbazing. Eén illuzie minder. veel iiluzies werden Woensdag middag gemaakt! Die Coogan heef wat op z'n geweten! In 't R.A.I.«gebouw heeft'ic gisteren tenminste dc. hcclc boel op stelten gezet. F. A. DE WEG AMSTERDAM-HAARLEM. In het Hbld. wordt een cn ander mc» dcgedceld over 'Jc werkzaamheden aan den straatweg Ams>tordam(of liever Sloterdijk)«Haarlcm, wflkc weg, naar kan worden verwacht, vóór de Olynr piadc geheel gereed zal zijn. Eén van dc stukken welke nog in behandeling ware®, was het gedeelte vlak bij Slotcj. dijk. De werkzaamheden daar vorderen thans zeer good cn een belangrijke ver» betering zal weldra -tot stand zijn gc» bracht. De stop» cn wisselplaatsen van dc E. S. M. zullen worden verplaatst van de Noordzijde naar de Zuidzijde van den weg. Aan genoemde Zuidzijde ligt reeds het nieuwe drievoudige spoor. Een breed en lang perron, met lieve wacht huisjes is er naast gebouwd. Een and.cre nieuwigheid, welke echte; niet met den toestand van den weg beeft te maken, Is deze, dat dc ijzeren draagpalen voor het bovengrondsche net vervangen zijn door zuilen van bc» ton. Het verplaatsen van dc stop» cn wis» sclplaats naar de overzijde van den weg heeft verschillende voordeden. Dc auto's voor voertuigen geldt trou» wens hetzelfde komende uit dc rich: ting Haarlem, moeten tot nu toe bij Sloterdijk tweemalen het tramspoor kruisen. Dc westelijke van deze krui sing vooral is gevaarlijk. Als de werk zaamheden geheel gereed zijn zullen voertuigen naar Amsterdam gaand (over den Admiraal dc Ruytcrweg) met dv tramsporen niets meer te ken hebben. Voor dc voertuigen uit de stad komende, blijft cr, als voorheen één kruising bestaan, maar op een min» der gevaarlijke plaats. Thans nog wordt door de wachten» de tramwagens aan dc zuidzijde van den weg. het vrije uitzicht in de rich» ting Haarlem zeer belemmcrd_.Dat zal in dc naaste toekomst niet meer het ges- zijn. Op de plaats waar nu nog dc trams stoppen, komt het rijwielpad, dat een paar honderd meter verder reeds ge» reed i». Als de werkzaamheden bij Sloterdijk voltooid zijn zal het traject Amstcr damHalfweg behoorlijk zijn: een flinkAreede weg, ccn mooi fietspad, geen hinder metf van dc tram. Althan ccn gQ^d begin! Mooi, uit ccn aesthetisc-h oogpunt is dc weg anders niet. Op den achter» grond draaico lustig twee fraaie molens maar dit schouwsoel wordt verstoord door de warreling van draden boven den weg en thans ook boven den spoor» dijk aan dc overzijde van de vaart. CONCERT IN DE GEVANG-FATS Op den tweeden Kerstdag zal dc R^K. Mandolineclub „Santa Lucia" in de strafgevangenis alhier een concert 'teven met medewerking van een dub bel mcisjeskwnrtct uit het R *K. Dames» koor ^.«Caccilia". „DE STOMME AANKLAGER". Voor een Dieren«Asyl. Ten bate van dc stichting „Dieren» Asyl voor Haarlem cn omstreken" werd Woensdagavond in de groote gemeen lelijke, Concertzaal een filmvoorstcl» l-no gegeven. Dc zaal, <ljc 1400 menschen kan be» vatten, was wel lang niet geheel vol, maar over gebrek aan belangstelling kon toch niet geklaagd worden cn: wa geboden werd was inderdaad belang» stelling waard. Eerst wat allerlei, zooals dat nu een maal bij een filmvoorstelling hoort hcc! mooie natuuropnemingen uit Cal fornië, ccn zoogenaamde „variété.at tractie" cn nog ccn paar aardige num mertjes. Maar toen kwam dc clou van den avond: het optreden van den vicrvoc» tigen film«artist. den herdershond Pc» ter, in dc waarlijk mooie cn boeiende film: „De stomme aanklager". Het geluk van een verloofd paar wordt verstoord door dc slechte daden van ccn jalocrschen medeminnaar, die zelfs ccn moord begaat cn zijn tegen» stander cr dc straf voor laat on-der» gaap.. Maar is er één getuige geweest van den verstandigen en trouwen herders» man, die onschuldig dc gevangenis gaat cn nu bestaat bet verdere ge» dcclte van de film uit dc hardnekkige vervolging van den moordenaar door den verstandigen cn trouwen heders hond en de pogingen die het meisje met behulp van den slimmen cn dap» peren viervoeter waagt om haar aan staanden man uit de gevangenis te la :cn ontvluchten. Deze pogingen worden mct_ succes bekroond en dc film eindigt met de be» kentenis van den door den hond in he: nauw gedreven moordenaar cn het ge» luk van twee jonge menschen. waarin natuurlijk ook de trouwe Peter deelt Bewonderenswaardig is het „spel" van Peter in deze rolprent. Wat anders hij ccn filmvoorstelling nooit gebeurt »cbcurdc nu: Peter kreeg twee fcecr een open doekje! Wel een bewijs dat het publiek meeleefde cn.... uit dicrcnvrien» •jen bestond! Wat een spanning was cr, toen Pc» ter den sprong over ccn brecde kloof waagde bii dc vervolging van zijn aari vijand cn npg juist tegen den rand vi de kloof, waaraan hij met de voornoten was blijven hangen, kon opklauteren! En wat ccn vreugde. als hij telkens dc bewakers van Jc gevangenis wist tc verschalken! Hoe genoten de toeschouwers van Jc telkens wisselende „gclaatsuitdruk king" van Peter. Waarlijk deze hond is als filnvartist. cn niet alleen in die ..functie"! goud waard cn men had peen betere propa ganda kunnen bedenken voor een asyl voor dc verzorging van Peter's soort ■"cnooten en andere huisdieren dar •uist deze prachtige en boeiende film waarin mep eenipe kleine onwaarschijn iijkheden gaarne over het hoofd ziet. Een klein orkest zorgde voor een nummertje muziek gedurende dc pauze cn voor dc muzikale begeleiding van dc film. HET TOONEEL. CREMER EN VAN LENNEP. DE GROND EN DE SCHANDE. Er was groote belangstelling bij Crc* mer voor de voorstelling van „De Grond" door Varia uit Vlaardingen. Ln dat niet alleen bij de Crcmerdcden! Wij zagen in de zaal ook verscheidene leden van Jacob van Lennep, die dc opvoering bijwoonden. Had Varia niet met dit» zelfde stuk cenigc jaren geleden Crcmcr cn Van Lennep in den wedstrijd tc Utrecht verslagen en was Varia ook niet dc tegenstandster op een concours in dit seizoen? -Met meer dan gewone spanning werd deze opvoering dan ook door dc vele aanwezigen gdvolgd en aan het warme applaus na elk bedrijf was het wel merkbaar, hoe zeer het spel rende scène" niet redeneert. Hij heeft zijn „sloteffect", wanneer vader cn doch» ter in eikaars armen liggen, hij is zeker van zijn applaus, maar hij brengt daar» mee den toch al niet stevig gctcekenden Smolders geheel om hals. Schcffer geeft in zijn stuk meerma* len toe aan zijn verlangen naar tooncel* effecten. Zoo bijvoorbeeld het toonecl van dc joelende cn de kamer binnen» dringende bende in het derde bedrijf. Kom, kom zeggen wij onwillekeurig, zouden de menschen van het platte: land zoo'n heibel om 'n „ongelukje" maken, vooral als zij weten, dat dc jon. kcr van het kasteel cr mede schuld ean heeft? Heel dat standje is cr enkel in» gebracht, omdat een tierende menigte en brekende ruiten nooit hun effect op het toonecl missen. En is ook dc eisch van den landheer aan Smolders om Licn op het kasteel tc hebben, als „pand oor zijn pachtsom", niet een weinig. an de Vlaardingcrs door de leden ean ,nMjtnccllWK.]t Zoo' premer werd gewaardeerd. Natuurlijk mag ik thans op dit spel niet verder ingaan cn moet ik de bespreking hier- over uitstellen tot aan mijn eindverslag van den wedstrijd. Het was wel merkwaardig „Dc Grond" zoo onmiddellijk na „De Schan» de" tc zien opvoeren. Zooals ik reeds schreef in mijn kritiek van gisteren is cr in deze twee stukken groote overeen* komst. Schcffer laat als Geert Teïs zijn tooncelspel in het boerenmilieu spelen; in beide stukken is de hoofdpersoon een boer, die niet van zijn hoeve kan en wil scheiden. In het stuk van Teis is het de liefde voor den grond, die Jobk Dost aan het erf van zijn vaderen kluis» tert. De grond is als het ware een stuk van hem zelf. In De Schande is het lou» ter ijdele trots, die Hein Smolders aan dc Bcverhoeve bindt. Op beiden stormt het noodlot met evenveel geweld los; maar de strijd van Jobk Dost, die één oogenblik dreigt toe te geven uit lief» dc voor zijn kinderen, gaat om veel no» bclcr motieven dan bij Hein Smolders. En hierin ligt tegelijk het meest kenmer» kende verschil tusschen beide stukken. Dc Groninger schrijver is veel conse» quenter dan zijn Overijselsche collega. Dc liefde voor den grond beheerscht heel het stuk van Teis. Jobk Dost is een bijna patriarchale figuur. Zijn grond is Jczên boer heilig. Voor zijn grond wil hij leven en sterven. Door deze gedachte wordt het stuk gedragen. Jobk Dost is cr zoo vol van, dat hij cr altijd maar weer cn onder alle omstandigheden over praat en redeneert, om niet tc zeg» gen over „zeurt". Dat is zijn zwak en ook het zwak van het stuk! Teis laat wel door dc handeling ons de liefde van dezen boer voor zijn grond voelen, maar hij had hem er niet zooveel over moeten laten praten, altijd weer in dezelfde Ier» men, zonder veel variatie, zoodat je ge neigd bent op het laatst te zeggen: „Nou ja, man, nu weten wij het wel!" liet stuk van Teis, dat uitstekende kwalitei» ten bezit, zou cr zeer bij winnen, wan* neer dc schrijver er toe kon komen minstens ccn kwart van al die redenee» ringen tc schrappen. Dc Grond valt nu cn dan wel heel lang door de herha» lingen van den schrijver en het trage tempo, waarin het stuk om de juiste sfeer en stemming te verwekken moet worden gespeeld. Dat is het groote gebrek van De Grond. Maar er is in de figuren, die Teis tcekent, iets waarlijk grootsch, iets hcroicks; zij zijn dc dra gers van een idee! Dit cn de ontroe rende wijze, waarop Teis het familiale» ven van deze boeren schildert doet het stuk uit het Groninger boerenmi» lieu ver uit gaan boven het werk van Schcffer, al bleek dit laatste bij de op» voering het publiek dan ook meer te boeien cn te amusccrcru Dit komt voor» namelijk, omdat Scheffer in zijn stuk meer afwisseling brengt cn meer plaats geeft aan den humor. Het stuk van Schcffer hetwelk niet, zooals dat van Teis in streng geloo» vigc kringen speelt is meer gemou» vementeerd; er is meer leven en bc» weging in. Truus, dc struischc fabricks» meid, die alles maar zegt. wat haar voor den mond komt, is een zeer dankbare tooncclfiguur cn ook in dc tcckening van dc andere bijpersonen is Schcffer gelukkig geweest. Maar de hoofdpersoon is bij lange na niet zoo belangrijk als in het stuk van Geert Teis. Wij missen in Dc Schande dc diepe gedachte en de groote lijn, waardoor De Grond zich on derscheidt. En wij kunnen ook niet zeg» gen, dat Schcffer in dit boerenstuk als Teis consequent is geweest. De hoofdfout van Dc Schande ligt wil in dc teekening van dc hoofdfiguur, den pachter der Bcverhoeve. Een koppige, trotsche'bocr, die op zijn hoeve wil blij ven ondanks alles en ei zich zelfs voor vernedert dat zou een belangrijke tooncclfiguur hebben kunnen worden. Maar deze Hein Smolders, die buigt voor zijn landheer en aan het slot zelfs nog onderdanig kruipt voor dc men» schcn, die zijn dochter in het ong.-.luk hebben gestort, is dat allerminst. Da een boer zijn dochter, die zich vergaten heeft, zóó hondsch behandelt als Smol ders doet, kunnen wij aannemen. Da gebeurt meer! Maar het wil er bij ons niet in, dat deze trotschc boer, die gebukt gaat onder de schande, zich zóó zeer vergeet, dat hij als het ware dc voeten likt van den man. die zijn kind ten val heeft gebracht. Smolders zal toch ook wel begrijpen, dat hij daardoor door heel 't dorp met den nek zal worden gezien, ln ieder geval verspeelt Hein Smolders daarmede alle belangstelling als hoofdpersoon. En hoe komt het, dat Hein Smolders aan het slot plotseling verandert cn tegenover zijn dochter, die hij tot op dat oogenblik zoo grof be handelde, op eens omkeert? Heeft Schcffer niet begrepen, dat hij met dat slot dc heelc figuur onderste boven gooide? Die „omdraai" had dan toch ccnigszins voorbereid en gemotiveerd moeten zijn, bijvoorbeeld door een gioote liefde van Smolders voor zijn dochter, die wij door het heele stuk hadden moeten voelen. Maar van die liefde hebben wij niets gemerkt Schef. fer laat Smolders zijn keer nemen, zoo maar „mir nlchts dir nichts", enkel cn alleen om aan zijn stuk een pakkend slot te maken. Hij weet wel, dat het pu: bliek in een schouwburg bij ccn ,,roc» INGEZONDEN MEDEDEELINGEH a 60 Ct». per regel. KERSTGESCHENKEN 2 is cr veel in het stuk van Scheffer. dat wij onmogelijk zoo maar zonder kritiek kunnen aan vaarden. Hierdoor staat het als geheel ver beneden het eerlijke werk van Teis. Maar in zijn schildering van 't boeren» milieu vooral van Truus is Schef» fer gelukkig geweest cn het was dat mi lieu. dat dc aandacht vast hield, zóó da» nig, dat het succes van De Schande bij het publick grooter werd dan van De- Grond! Wat Geert Teis zich niet bc hoeft aan tc trekken als een „schande" J B. SCHUIL. VLAAMSCH VOLKSTOONEEL. LUCIFER. W as het wel Lucifer van Joost van Vondel, dat wij gisteren op den eersten tooncelavond van de Verecniging „Kunst aan het Volk" in den schouw burg aan den Jansweg te zien er> tc hooreu hebben gekregen? Had het pro» gramma eigenlijk niet moeten luiden „Lucifer van Johan de Meester, met toepasselijke woorden van Vondel en tooneelmuziek van Karet Albert? Wij weten dat Jacob van Lennep in ApoBo Lucifer in de vorige eeuw liet spelen i-n Tok cn witte da> en dat dc toeschouwers bij het hoo-re.n van Von» dcl's verzen alleen zich reeds in den hc» mcl waanden. Een dergelijke voorstel» ling zou het publiek van r-hans allerminst boeien. Johan dc Meester is wel tot een heel ander uiterste overgegaan. Hij laat ons Óen hemel zien in ccn half kubistisch, half futuristisch décor, met Belzcbub, Belial, Apollion en dc Luciferisten in de meest fantastische kleed ij en hij geeft Luci fer in een zeer bewogen, druk spel, vol felle actie als een sterk levend meio» Jrama onder het roodc, groene en blau- we licht van dc schijnwerpers. Toen het doek opging en wij Belzc» hub zagen in zijn bruinen mantel over het groene blikken kleed, staan de boven op zijn stelling; geflankeerd in de diepte door Belial in het rood en Apollion in het groen deze vooral zeef mooi was dc eerste impressie verrassend, in het bijzonder voor hen, die nog no.oit een stuk onder Johan dc Meesters regie hadden gezien. In het half*licht£, waarin het toonecl tocai was gelaten, maakten dc figuren tegen het donkere fond*doek in dit fantasti» sch-e, gestyleerdc décor ccn sterken in» druk. En dc verwachtingen waren, toen Bclzebub sterk beeldend cn met een scherpe plastiek dc eerste regels van VondeFs Lucifer begon te zeggen, hooggestemd. Maar al heel spoedig volgde de teleurstelling. Toen het too» nccl in het witte licht kwam te staan, was óc illuzie tegelijk gebroken. Wat eerst fantastisch scheen, bleek in bet felle licht al heel nuchter en kaal. Was dit het paradijs van 's -Hemels Stede» houder, dit nuchtere, -houten staketsel, dat me.cr van een stellage van een met» sclaar met een duiventil in het mió» den dan aan den hemel deed denken? Kon dit met donker doek omsloten décor met de houten zolóertrapjes ons dc gedachte aan hemeische regionen cn oneindigheid geven? Wij weten, dat Johan de Meester evenals Leopold Jessner te Berlijn cn dc Russische mo» demc regisseurs een sterke voor» keur heeft voor den verhoogden too» ncelbouw en wij ontkennen ook niet, dat de effecten zoowel in de groc» pecriijgen als in de bewegingen bii dc» zen trappen»-bouw soms veel sterker zijn dan bij het vlak toneocl, d-och dat nuchtere houten samenstel van kcpt» ten en kisten bleek op den duur vooral, wanneer bet in het felle licht kwam te staan doodend voor dc illusie. Toch jjou ons dit misschien nog niet gehinderd hebben, wanneer de Mees» ter en de zijnen ons met Vondels machtige ta3l den hemel hadden bin» nengevoerd. Maar hiervan was heel den avond geen sprake. In een drukke, zeer bewegelijke actie gaf Johan dc Meester ons Lucifer meer als hyper» modern kijkspel dan als Vondcl's klassiek treurspel. Het vers van dezen dichter»koning. kwam bij deze fel*bc* wogen actie geheel in het gedrang. Ja- eigenlijk bleef er van de taal van Von» del soms niets maar dan ook abso* luut niets over. Om nog niet eens te spreken van sommige spraakgebrek» k gen, die als de aartsengel Gabriel ons met het vermoorden der ver» zen regelrecht op de vlucht dreigden te j/igen. Het deed waarlijk physïek pijn VondeFs verzen zoo te hooren massa» creeren. Eigenlijk was er van heel dc spelcrsrij maar écn. die bleek Vondels verzen tc kunnen zeggen. Dat was Judith van Gelder, die èn in de reien èn als dc aartsengel Rafaël dc eenigc was, die ons van Vondels taal deed genieten. En St3f Bruggen beeldde ook nu en dan VondeFs taal vrij sterk, al kwam ct van het rhytme der verzen ook bij hem maar weinig terecht. Was het daarom van Johan de Meester wed verstandig om met deze spefere zich aan VondeFs meesterwerk te wagen? Want tenslotte is toch niet dc dramatische actie maar het vers uoor ons in Lucifer hoofd zaak. Maar zelfs al waren de leden van het Vlaaraschc Yoikstooneel uitstekende verzenzeggers geweest, dan vrees ik no". dat bij deze regie van Johan de Mets ter vc^l van Vondel's vers verfo ren zou zijn gegaan. ondel s werken cischcn nu eenmaal rust cn stijl in de uitvoering. V#n rust en- stijl nu was in deze opvoering "een sprake. Lucifer cn Wiel zwaaiden hun anmen soms als molenwieken, in de rondte en zelfs de reien moesten hun prachtige verzen dc mooiste, die misscinen ooit in onze jaal geschreven zijn zeg* gen al hippend en tip.pcn-d langs kip. oen rennen en met ajTnverdraanngcn, die jc zeeziek maakten. Die bewogin. ■'cn zouden ons zelfs hébben afgcieidj al waren dc verzen volmaakt gezegd. Het was cn hiermee is de vertpo* ng het meest veroordeeld totaal Hoe heeft men bijvoorbeeld sommige gedeelten van dit Renaissances erk de reien r.og wel! durven laten „on* dersteunen" door dc nuehter»klinkende magere tonen van een PIANO? Is Von» del niet een cn al muziek? Heeft deze goddelijke muziek nog steun van een schraal klinkende piano noodig? Het was eigenlijk niet veel minder dan hei» ligschennis! Men zou even goed Bach's Matthcus»Passion tot meexdere po. pulariseering van Bach's werk in opera»stijl 'kunnen trachten te geven, als VondeFs Lucifer in zulk een melo* dramatische vertooning. Want melo» dramatisch werd dc actie bij wijlen bijvoorbeeld in den strijd tusschen Lu» cifer cn Rafael in IV met volmaakte negatie van het vers. Ik wil niet ontkennen, dat er „picturaal'' in deze vertooning dikwijls veel tc genieten viel, dat de Meester ook gisteren nu en dan zijn groote fan» tasie toonde, zooals in het tooneel met dc optrekkende Luciferisten en het ge* styleerde slot! Ook in de costuums van dc omgeving van 's Hemels Stcdenhou* ders viel veel te waardeeren, al deden dc Luciferisten mij meer aan uit het water opduikende duikers dan aan hc» mclbcwoncrs denken en al vond k het kleed van Lucifer met zijn harem*broek allerminst gelukkig. En wat tc zeggen van de engelen, die deden denken aan metselaars die in dc kalk hebben ge» werkt! 'Maar aan kleur was cr in deze vertooning zeer veel moois. Jammer al» leen, dat hij hiervoor Lucifer heeft mis» bruikt. Hoe gaarne hadden wij te Haarlem eens Tyl gezien! Want voor zulk modern werk is de Meester de aangewezen regisseur. Doch van Von» del moet hij voorloopig maar afblij» ven. Tenslotte nog „la note gaie" van dt opvoering. „Hé," hoorden wij een dame na dc eerste acte in allen ernst zeggen: „Hoe komt Napoleon toch In Lucifer?" Dc Vlamingen hadden met hun „Apollion" deze blijkbaar niet klassiek aangelegde dame geheel in dc war gebracht. J. B. SCHUIL1. MUZIEK HAARLEM'S ZANGGENOT. „Haarlem's Zanggenot" is, na „Zamg cn Vriendschap" zeker wel een onzer oudste liedertafels. Zij werd in 1868 op» gericht en bestaat dus reeds bijna 60 jaren, en ondanks dien respectabelen leeftijd zullen wellicht nog velen in 't onzekere verkeeren omtrent de beteeke. nis van haar naam. Ongetwijfeld geeft zang den zangers cn goede zang ook de»n hoorders in den regel genot, en ze iedere liedcrtafel, die naar hooger streeft eer» en ook (de concoursen bewijzen 't) wel eens een beetje ijverzuchtig, maar wc mogen toch deze respectabele ver» cenigi-ng niet van een hoogvaardig exclusivisme verdenken, dat zijn uiting zou vinden in een naam dk een mono» po lie van het vocale genot van onze stad zou beduiden. Evenmin mogen we aannemen dat het zanggenot dezer verecniging, door uitspraak of tongval een specifiek Haarlcmsch cachet zou hebben en dat dus de geapostrofeerde s abusievelijk de bijvoegelijk»naamwoor* delijke sch verving; de verwisseling komt menigmaal voor, maar de uit* spraak van het Nederlandsch is bij Haarlem's Zanggenot, zeer behoorlijk. Rest dus de veronderstelling, dat de naam alleen als onderscheidend kenmerk tegenover andersteedsche Zanggenot» ten bedoeld is; ik herinner mij dat in» dei daad op het hier in den zomer van 1925 gehouden zangconcours meerdere s :ct»Haar!emsche Zanggenietingen mede* dongen. What 's in a name? Onze Hollandsche degelijkheid ziet er on* gaarne de vlag in die de lading dekken moet; wc doen verstandig meer waarde aan de cargo zelve te hechten'en ook aan dc zeewaardigheid van het scheepken dat zc vervoert. E>e deugdelijkheid van dit laatste wordt voor wie nog in dubio mochten verkeeren, duidelijk gedemon* streerd door een ba-nier die de behaalde zegeteckencai nauwelijks torsen kan en waaraan een trits van zilveren lauwer* kransen als evenzoovele certificaten van de hoogste klasse van Llovds regv- teT schittert. De lading voor deze rc.^ was een gemengde: stukgoederen, koren en ballast. Ik wil met de ballast beginnen. Er zfjn koorwerken, en hun aantal is niet gering, die den uitvoerenden zanggenot verschaffen en den muzikaal eeciigsz-ins ontwikkelden hoorders ergernis of vcr<

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 5