AFSLAG
7 cent
HAARLEM'S DAGBLAD
MAANDAG 28 FEBR. 1927
TWEEDE BLAD
DE RINGBAAN OM AMSTERDAM.
Een enorm werk.
DE VOORBEREIDENDE WERKZAAMHEDEN.
Het viaductiin-wordirxg over den straatweg.
Dc reizigers op het traject Haarlem
—Amsterdam zullen /tch met vers
•wondering afgevraagd hebben waars
voor vlak onder .Slotcrdijk dwars
door de weiden, over de spoorbaan,
de Amsterdamse he vaart, de wegen
en de tramgeleiding, dit -jprootc hou»
ten bouwwerk is opgesteld, dat een
viaducthoogte bereikt van S 1:2 Meter.
Het is een onderdeel van het enorme
werk dat dc ring» of ceintuurbaan voor
goederenvervoer om AmsterJam tot
stand moet doen komen Deze
baan zal beginnen bij dc Cocnhavcn.
Daar de havcnplannen van Amsterdam
nog geen vasten vorm hebben aangc*
nomen kan nog niet gezegd worden,
hoe de enorme ceintuur om Amstcr»
dam bij de havens aangeknoopt zal
worden.
Op het oogenblik wordt echter door
verschillende aannemers gewerkt aan
verschillende moten van Jen ring. Als
men onder dc geïmprovi eerde viaduct
op den Amstcrdamschcn straatweg gaat
staan, met het gezicht gekeerd naar
Amsterdam, dan strekt zich het houten
bouwwerk naar links uit over dc spoor»
lijn, tot aan den kleinen Vcnnerpoldcr.
en heeft aan het einde een
hoogte van ongeveer 81/2 Mc»
ter. Dc Vcnnerpoldcr tusschcn den
dijk en dc spoorlijn moet vol gestort
worden met zand. dat een hechte basis
zal moeten vormen voor den dijk. waar»
op eerst de zandt re nen van dc aan»
nemers later de Ceintuurbaan geleid
zullen worden. Dc dijk moet zoo hoog
worden dat zij aansluit bij dc houten
stelHingcn. die immers het viaduct vor»
men, over spoorlijn, vaart en weg tot
een eindweegs naar links in dc lande*
rijen, waar aan het eindpunt der hou*
ten stelling wederom dc baan langs den
grond, moet aansluiten.
Men moet wel in het oog houden
dat het werk waar men op 't oogen*
blik aan bezig is in eerste instantie
slechts dienende is voor het vervoer
van het zand Jat men voor de uitvoe»
ring noodig heeft. Veel later eerst, zal
deze geïmproviseerde weg. de perma*
nente weg worden voor dc Ceintuurbaan
Volledigheidshalve nog het volgende.
Het stuk Hembrug door den Spaarn*
dammerpolder, door Sloterdijk en ver*
der naar den Siotcrwcg, tot aan Je
Nieuwe Meer is in handen van de fir»
ma D. Blankevoort. Het stuk naar den
Amstel ligt al klaar.
Iets merkwaardigs is het volgende:
Voor het opvullen van den Vennerpol»
der is droog zand noodig. Tc zijner
tijd zal het uit het toewateringskanaal
van de sluiswcrkcn te IJmuidcn in bak*
ken vervoerd worden naar dc Hembrug.
en vandaar nanr den Venncrpolder. De
hakken die het zand door het Noord*
Zeekanaal zullen brengen zullen van
motoren zijn voorzien die dc bakken
luchtlccg holen, en daardoor het zand.
tijdens dc vaart IJmuidcnHembrug
geheel drogen. Met dit nieuwe systeem
zijn reeds proeven genomen die schit*
terend slaag Jen.
Deze inlichtingen werden ons ver»
strekt door den uitvoerder den heer
P. Koopman die ons door den modder
leidde, over den slappen trillenden bo»
dein. waar na verloop van jaren zware
dijken zullen liggen en viaducten waar
in een grootcn gordel wijd om Amster*
dam. dc Ceintuurbaan zal cirkelen.
De «telling recht» van den weg, de uilloopcr van het te bouwen viaduct.
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL.
HET LEVENDE LIJK
door
DE RUSSEN.
Fedja, ge«peeld door Viroubov.
Hoe kwam het. dat de voorstelling
van „Het Levende Lijk" door de Rus»
sen ons niet zóó in verrukking bracht
als de opvoering van ..Armoede is geen
Schande", ondanks Jat wij liet Leven*
de Lijk zeer goed kenden en w ij het stuk
van Ostrovski voor het eerst en dan
nog wel in een ons geheel vreemde taal
zagen?
Allereerst lag dit aan het stuk. Het
Levende Lijk heeft ccnigc sublieme
hoogtepunten en de figuur van Fedja
Protassow is ontcgcnzeggcnlijk van
prachtige om niet te spreken van ge»
niale visie, maar als tooncclwcrk is het
in zijn geheel toch allerminst volmaakt,
ia zelfs vrjj zwak. Dc spelers moeten
over tal van lacunes heen om tot de
hoogtepunten te komen. Alexander
Moissi en ook indertijd Louis Bouw*
meester nam den meest zekeren weg
tot succes en sloeg Je lacunes over. Hij
poupccrde heel© tafercclcn, zooals het
vijfde bij Karenine's moeder en
het tiende bij Karenine die voor
dc tcckcning van dc verhouding van
Lisa en Karenine tot Fedja feitelijk
onontbeerlijk zijn. maar voor dc belich*
ting van den hoofdpersoon Fedja
gemist kunnen worden.
De Russen doen dat niet. Zij geven
Het Leve :c Lijk in zijn geheel zoo*
als ook Willem Royaards indertijd deed
omdat zi' mcencn niet aan Tolstoi's
werk te mogen r^ken en in hun opvat*
ting van ideaal samenspel dat zoo
vcr staat var. al'es. wat naar het sterrc*
systeem zweeft ieder persoon in het
drama belangrijk is.
Artistiek staat deze opvatting ongc>
twijfeld hoogcr, maar qua .spec F
stuk wordt Het Levende Lijk er al*
lerminst steiker door.
In dc door Moissi gecoupeerde, doch
door dc Russen wel gespeelde, tafcrcc*
len, zakt het drama bedenkelijk en nu
kwam daar in dc Russische voorstelling
nog bij, dat het niet verstaan der taal
juist in die tafercclcn het meest stoor*
dc, omdat zij louter dialoog zijn en er
zoo goed als alle handeling in ontbreekt
Het was daardoor onmogelijk het
ontwijfelbaar zeer fijne spel naar
waarde te schatten. Wy zagen aan haar
zeer expressieve, levendige bewegingen
dat dc actrice, die Karenine's moeder
speelde een eersterangs kunstenares
was, maar het irriteerde ons juist daar*
om, dat wij den dialoog niet konden
volgen en het spel niet op zijn volle
waarde vermochten te schatten. Eerst
wanneer dc handeling meer uiterlijk
werd zooals in het groote tafereel
bij de Zigeuners en in dc tafercclcn voor
den rechter konden wij het spel dc»
zer Russen ondanks hun voor ons
absoluut onverstaanbare taal vol*
komen apprcciccrcn en er van genieten.
Er waren echter nog meer redenen,
waarom dc Russische voorstelling van
„Het Levende Lijk" mij ccnigszins te*
leurstoldc. Ik had dc herinnering aan
het spel van Moissi. en ook van Louis
Bouwmeester, die mij in dc rol van
Fedja toch dieper hadden ontroerd,
dan de Rus Viroubov. Wie meer dc be*
doelingen van Tolstoi heeft benaderd,
Moissi of Viroubov Bouwmeester
stond in zijn creatie geheel apart en
bleef meer dc geniale tooneclspclcr
is moeilijk te zeggen. Ontegenzeggelijk
was Viroubuv's Fedja volkomen vcrant*
woord. Zijn Fedja was zelfs misschien
menschelijkcr dan die van Moissi. Maar
het was juist dat „bovcnmcnschelijke"
in Moïssi's Fedja, dat zoo sterk aan»
greep. Moissi's verschijning voor den
rechter van instructie, zijn begroeting
van Lisa had iets bovcnaardsch, was
als van een afgestorvene, die als uit de
eeuwigheid in liet bonte toevalspcl van
het leven kwam. Moissi's Fedja steeg
aan het slot tot de hoogte van een hei»
ligc, een Ucbcrmcnsch van goedheid en
ik zal Fedja altijd zoo en niet anders
kunnen blijven zien. Viroubov was
meer gewoon mcnsch en in zijn opvat»
ting was zijn spel prachtig maar hij hief
de rol geen moment ook niet in het
tafereel van de bekentenis in de kroeg
tot de hoogte van Moissi.
De bezetting van de andere perso*
nen, was, zooals wij van dc Russen
konden verwachten, voortreffelijk, al
wil ik daarmee allerminst zeggen, dat
ik sommige rollen vroeger niet even
steek heb zien spelen. Zoo was Lisa
in dit Russische ensemble van
Kryanowska een zeer mooie, fijne
figuur, maar Lina Lossen, die Moissi
op zijn eerste tournee vergezelde,
deed zeker niet voor haar onder en
overtrof haar zelfs in dc uiting van
haar wanhoop, wanneer zij den af*
8chcidshrief van Fred ja ontvangt. En
de figuur van Alexandron, den
dronkaard, die over zijn vergecfsche
zelfmoordplannen met Fredja spreekt,
heb ik in de Hollandschc voorstel*
lingen zoowel van Musch als van
Tcunc indertijd veel markanter ge»
zien.
Mej. Gretch die dc rol van Macha
vertolkte.
Maar overigens, wat een pracht»bc*
zetting! Hoe kreeg elk tafereel daar»
door stemming en kleur! Een betere
Macha dan van dc Russin Gretch zag
ik nooit! Zij plaatste deze zigeunerin
in een heel eigen licht. Hoe veel dui*
dclijkcr werd dcor haar gloedvol spel
de rol, die zij in het leven van Fredja
speelt! De tooncclcn tusschcn Fredja
en Macha waren vol leven en harts,
tocht! Den parelende ziclvollcn lach
van Gretch zal ik niet spoedig verge»
ten. Voortreffelijk waren trouwens
alle vrouwen. Sacha, heerlijk jong en
overtuigend als het jonge zusje van
Lisa, dat Fredja begrijpt. Anna Paw*
Iowna en Karenine's moeder, beide
ecrsterangsactriccs. zooals wij in een
ensemble maar heel zelden zullen
zien. Welk een tcckcning kreeg ook
de spion van Scrow, een bijrolletje,
maar dat voor altijd door dc zeldza*
me sterke typccring in mijn hcrlnnc»
ring gegrift is.
Het tafereel bij dc zigeuners was
van een stemming en kleur, zooals al*
leen deze Russen met hun volmaakt
samenspel vermogen te geven.
Mevr. M. Kryanowska (Lisa).
De voorstelling van Het Levende
Lijk te Amsterdam waarvoor
blijkbaar ook heel veel belangstelling
van Haarlemmers was had bij het
enthousiaste publiek een zeer groot
succes. Toch was dc ontvangst van
Armoede is geen schande nog
warmer en spontaner en het doet mij
om veel redenen genoegen, dat de
keuze voor de voorstelling te Haar*
lem op 12 of 13 Maart op
Ostrovski's stuk en niet op Het Lc»
vende Lijk is gevallen. Want in „Ar*
moede is geen Schande" komen de
superieure eigenschappen van dit Rus»
sische gezelschap voor een vreemd
publick toch het meest tot hun recht.
J B. SCHUIL.
LEERLINGEN VAN JOH.
STEENMAN.
A.s. Dinsdagavond zal in dc boven»
zaal van het Gem. Concertgebouw een
voordracht oefening worden gegeven
door dc vioolleerlingen van Joh. Steen»
man.
Het programma zal o.a. bevatten:
Strijkkwartet van Schubert, A min.,
Vioobsoli Dvorak, Kreislcr, Joachim
enz,
STADSNIEUWS.
BIOSCOOP
De Kroon.
Is het mogelijk, na het zien van De
Groote Parade, den overweldigenden
indruk van deze film ook maar ecnigs»
zins in woorden weer te geven? Ik zal
er mij niet aan wagen, omdat onze
armelijke woorden onze gevoelens
nauwelijks kunnen benaderen. Het lijkt
niet goed denkbaar, dat één machthcb»
•bcr na het zien van deze verschrik'ke*
Iijke oorlogsfilm ooit den moed zou
hebben weer tot den oorlog te beslui*
ten.
De Groote Parade is een groote aan*
klacht tegen de oor logs lid en het zou
zooals dezer dagen de Telegraaf schreef
te wenschen zijn, dat Dc Groote Pa*
rade elk jaar op den fatalen datum van
1 Augustus vertoond werd,
Een van de hevigste en prachtigste
scènes is wel lvet afscheid van bet
Franschc boerenmeisje van don Amen»
kaanschcn soldaat Jimmy, als hij met
zijn regiment naar de vuurlinie wordt
gezonden. Zij zoekt Jimmy te midden
van de onafgebroken rij soldaten, ter»
wijl dc donderende kanonnen en fou*
ragewagens langs haar heen gaan. Met
klimmende wanhoop, maar toch stand»
vastig blijft ze zoeken, ze móet hem
vinden en afscheid van hem nemen.
Jimmy zelf zoekt en blijft telkens stil*
staan en wachten. Eindelijk als hij el
in een vani de auto's is gedwongen
plaats te nemen, ontdekt hij het mets*
je. Hij snelt naar haar toe. Ruw wor*
den zij weer van elkaar gescheiden, zij
wil hem niet laten gaan en Iaat zich
in de hevigste smart een eind aan dc
ketting van dc auto meesleepen als
om den wagen, die haar schat ontrooft
tegen te houden. Machteloos blijft ze
daar eindelijk ais teer, klem, eenzaam
figuurtje op den grond liggen.
Eigenaardig is het, dat een groot
deel van het publiek, dat de Moeder*
üefde zoo goed schijnt te begrijpen,
zooals aan het slot bleek, toen, bij
de terugkomst van Jimmy met zijn
afgeschoten been bij zijn moeder, dc
stilte in de zaal als het ware voel*
baar was om het leed der moeder, dat
datzelfde publiek bij de ontroerende
scène van hot afscheid van Jimmy en
het meiisjc bij het toppunt van smart
van die twee kon lachen.
I Nog enkele malen viel dat onfoe*
grijpelijk gebrek aan gevoel op. Een
cynisch gezegde van ..de Lange" of een
beetje grappig gezicht van hem deed
in de spannendste en angstigste oor*
logsmomcuten, cc^ deel van het pu*
bliek schaterlachen, tot hinder van an»
deren, die het zwaartepunt van het ge»
beuren ergens anders zochten.
Dc oorlogssfeer, die door de film ge»
schept wordt, wordt nog versterkt,
doordat wc dc zware vrachtauto's
hooren daveren, de granaten sissen en
ontploffen, de kanonnen stampen en
donderen er. de vliegmachines vliegen
Dit alies werkt zoo fase:neerend, da:
wc ons midden in het oorlogsgewoel
wanen.
Alles bij elkaar werkt zoo op ons
in, dat wc telkens ineenkrimpen bij het
losbarsteti van het kanon en bijna
ademloos het gehcclc gebeuren bcle»
ven.
Niemand verzuimc deze film te gaan
zien en niemand zal kunnen ontkomen
aan het. Nooit en nooit meer oorlog!
Nooit onze zonen in een dergelijke
mcnschontcerendc hel!
Cinemu Palace.
Het uitgaande publiek wil lachen en
zoo ooit is daarvoor in bovengenoemd
bioscoophuis gelegenheid. De beide
groote nummers die daar nu vertoond
worden zijn van dien aard, dat dc lach
den gehcclen avond opklinkt. Of neen
er wordt gegierd. Het is dan ook wel
j erg komisch, zoowel dc amusante co»
medic: „Lang leve de Prins!" waarin
j Raymond Griffith, dc komiek met dc
..hoogc zije". als dc groote militaire
klucht: „Dc Kuische Majoor", met nie»
mand minder dan Harrv Liedtkc in dc
hoofdrol. Men heeft echt pleizicr in dc
domme dingen die dc Prins uithaalt met
als slot dc in sccne gezette paleisrcvo*
lutic. Om ook maar heel in het kort
den inhoud van „Dc Kuische Majoor"
weer te geven zou een plaatsruimte van
belang innemen. Laat ons dus volstaan
met te zeggen dat het komisch is. De
verwikkelingen beginnen al als dc troc*
pen uitrukken en er dan in de armen
van ritmeester Ottokar von Eppstein
een groote babv»pop geworpen wordt.
Het gaat zoo het hcclc nummer door
tot aan dc verwisselingen van kame*
uier en mevrouw toe. En niettcgen*
staande allen tegenspoed behoudt de
ritmeester zijn goed humeur.
Ook het Wereldnieuws bracht belang
rijke beelden op het doek.
Rest ons nog te vermelden dat het
geheel wordt opgeluisterd door goede
muziek. Wat werd b.v. dc Dona-.i-wals
mooi gespeeld.
Het is een programma waarbij zelfs
het gezicht van Nurks uit de plooi zou
zijn geraakt en dat we kunnen aanbc»
velen. Men zal zich kostelijk amusccren.
Luxor.
In het Luxor»theatcr draait de he*
kende film ..Moeder" weer.
Van de eerste voorstelling dezer
J icp*ont roerende geschiedenis, die
hier cenige jaren geleden plaats had
konden wc ons nog bijna elk tafe*
reel herinneren. Wc zijn er de direc»
tic van Luxor dankbaar voor, dat ze
het stuk nog eens op het programma
heeft gezet, want er zullen wel eenige
stadgenooten zijn, die deze film nog
niet hebben gezien. Hun roepan we
met volle overtuiging toe: gaat het
zien en neemt vooral uw hinderen
mee. Het zal speciaal op de laatster»
'n onuitwischbarcn indruk maken. Dc
rijpere jeugd zal het tot ccnigc oogen»
blikken van ernstig nadenkcij stem»
men.
We herinneren er aan, dat de inhoud
in het kort hierop neerkomt: De moe
der van een groot gezin, die een gren»
zenloozc liefde voor haar kinderen
heeft, verricht nochtans eiken dag met
blijdschap haat rware taak, die haar
door de luiheid van haar man niet ga*
makkelijk gemaakt wordt. Zij offert
zich geheel voor de kindereu op. De*
zen beloonen dit, als moeder op haar
ouden dag steun noodig heeft, met
zwarten ondank. Behalve dc jongste
zoon. Johnny, het „zwarte schaap" in
de familie, die na een veelbewogen
leven zijn moeder een heerlijken, rus*
tigen levensavond bezorgt.
De moederrol wordt onnavolgbaar
door Mary Carr vertolkt; maar ook de
overige rollen zijn in uitstekende
handen.
Ontroering maakt zich van de mees*
te aanwezigen meester, als de laatste
acte op het doek komt. De muzik.lc
begeleiding laat niets te wenschen
over.
Ook het bijprogramma is van goede
kwaliteit. Vooral de natuuropneming
in het hcdcmlaagsche Polen en het
Luxorn-icuws zijn de moeite van het
aanschouwen ten volle waard.
Scala.
Een aanzienlijk deel van het program»
ma is gewijd aan het „Toonecl". Het
i-, het gezelschap: Am sterd am schc en*
sembie. dat dc klucht „De Verliefde
Apotheker" opvoert. Dit is een aller*
eenvoudigste wat de intrigue betreft
sotternije, van een verliefden ouden
heer, en oude juffrouw, die gedoemd
b dat te blijven, een ijzervreter d«ie dc
juffrouw we! trouwen wil om haar
I den verder een pas getrouwd paar
waarvan het vrouwelijk clement dc
verwarring zonder dat zij het zelf
weet sticht.
De hecren Sluyters Jr., Sluyters Sr
en Ad. Verzijl en hunne partnerinnen
dc dames Marie Braa/kensiek en Henny
EaasscnCarper hadden in dit zotte
blijspel zeer veel succes. Zij
zullen ongetwijfeld deze week de ver*
diende belangstelling genieten.
Na dc pauze gaat in Scala een sen»
sationeel zeer onderhoudend spoorweg*
drama ..Het onveilige Signaal", dat de
gemoederen uiterst gespannen houdt.
Goede actrices en acteurs spelen er in
mee. Wie van prettige sensatie houdt,
ga dit zien.
Vermelden wij tenslotte dat Scaia de
volgende week feestviert omdat dc di*
recteur de heer Max S. Polak dan zijn
15*jairig jubileum (15 jaar in het film»
bedrijf werkzaam) zal vieren,
Er is voor deze gelegenheid een bui*
t enge woo n programma samengesteld
dat zeker veel aandacht zal trekken.
BAL-MASQUE.
De Lange, Gemeentelijke
Concertzaal.
Het was zooals ieder jaar. Enorme
belangstelling. Stampvolle zalen. Buiten,
voor het Concertgebouw een dikke rij
mcnschen, geduldig wachtend van half
negen tot tien uur om niets te missen
van het weinige dat er in dc donkere
straat van het feest te zien was. Er wa*
ren weer agenten die voor dc orde
zorgden.
In de zalen, want het carnaval
speelde zich in de kleine zijzalen en in
de groote Concertzaal af was dc
drukte zeer groot. Late toeschouwers
vonden nog amper plaats achter op het
podium, op het balcon. in dc wandel*
gangen. In het groote vierkant tusschee
de stoelen wriemelde, drong, schuifelde
een massa gccostumeerdc danseressen
en dansers. Boven haar en hun hoofden
een dak van groote bontgekleurde bal»
lonnen. tientallen ballonnen. Een fantas*
tische versiering, die het vooral in het
schijnsel van de reflectoren, en in het
donkerroodc schemerlicht, heel goed
deed.
Diverse bands en een looporkest zorg»
den voor een permanente golf van mu»
ziek, die de dansende massa voor het
podium voortdurend in beweging hield.
Er waren veel fraaie costumes, veel
rare costumes, veel komische fantasti*
schc, onbegrijpelijke costumes. Niet in
alle geestige costumes staken geestige
mcnschen. Wij zagen piassen in strakke
galakleeding, en strakke mcnschen in
narrenpakken. Dat is dc omgekeerde
wereld van het bal masqué, die be»
wijst dat maar weinig lieden zich het
costume kunnen kiezen wat bij ben be*
hoort. Een lang mager heer had blijk
van zelfkennis gegeven door als dan*
send neger te gaan. Het was een dier
weinigen die zich thuis voelden bij hun
„creatie". Zijn groteske sprongen pas»
ten bij zijn gelaat, dat met het gigan»
tische hoofddeksel zeer exotisch leek.
Bij dezen neger zullen wij het laten,
wat dc costumes beschrijvingen he*
treft. Het einde zou er van weg zijn
als wij zouden trachten dc besten de
revue te laten passecrcn. Het is trcu»
wens onbegrijpelijk dat de jury in dc
chaos wegwijs wist te worden. De hce»
ren Th. Bouwmeester, J. van Eden, F.
Wildeboer, Mcuwig en Haman, die zoo
mooi „geëxposeerd" waren op het
kleine schavotje vóór het podium heb»
ben het echter klaar gespeeld. Zij gaven
dc buitengewoon fraaie prijzen aan de-
volgende uitverkorenen:
Historische dame: 1 Franschc parade
dame. historische heer niet toegekend,
historische paar niet toegekend. Komi*
schc dame: volgens oordeel der jury
aan dc caricatuur»damc. doch daar tra*
vestic niet geoorloofd was kon deze
prijs niet toegekend worden. Komische
heer „August zonder haren". Komische
paar: Flik en Ftek. Actucelc dame De
Dobbclstccnen: „De laatste worp". Ac*
tucclstc heer Drcntschc veenarbeider.
Actucclstc paar Mooi Nederland. Fraai*
stc dame, bal. fraaiste heer niet tocgc*
kend. Fraaiste paar Moderne Sheik met
dame. zonderlingste dame Tompous,
zonderlingste heer Zoeloe, zonderling»
stc paar Dennenappels, mooiste groep
I lulde aan de Lange, actucclstc groep
Dc Annexatie, komische groep Recla»
mcoptocht, 12 Ambachten 13 Ongeluk*
ken. Troostprijzen: Dorus Rijkers, Kik*
ker, Broodbakkcrij, Bruid en Bruide*
gom in cén persoon, Praelincs, Ski»loo*
pers, «Pampasgras, Turken, Charleston*
dames, 2 lustige vagebonden, 2 dansc*
resjes. Windwijzer, Gioenc Harem*
dame.
Vermelden wij tenslotte dat het feest
zeer laat eindigde, en dat kort voor de
finale, de mooie, ballonnetjes, naar be*
neden kwamen en er een dolle ballon*
nenjacht ontstond, welke een zeer
aardig intermezzo vormde,
ONZE LACHHOEK
De wereld is hard zei de boek»
handelaarsbcdiemde toe® een globe
boven van een kast op zijn hoofd'
viel.
Te Glasgow is de vorige week een
fabriek van vuurmakers afgebrand.
De eigenaar kan zich troosten met
de gedachte, dat dit een mooie re»
dame is.
De onderwijzer vertelde de klas het
een en ander over
Het heeft oogen zei hij
maar het kan niet....
Zien riepen de kinderen,
Ooren, maar het kon niet....
1 foor en riep dc klas
Lippen, maar het kon niet...,
Spreken galmde 'het koor
Een neus, maar het kon niet..
Snuiten juichten de leerlingen.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cents per regel.
Vanaf Dinsdag 1 Maart no-
teeren wij voor onze groote en
versche EIEREN
per stuk franco Haarlem en
Omstreken. oj
JAN VAN SCH1E
Heemstede, Leids.vaart 191
Telefoon 13093 tot 's avonds 10 nor
KANTONGERECHT.
UITSPRAKEN
H. J. D. overtreding der Invaliditets»
wet 3 subs. 1 week hechtenis. J. S.
op den openbaren weg een wapen bij
zich hebben, vrijspraak. H. C. van K.
overtreding der Motor* en Rijwielwct
5 subs. 1 week tuchtschool. Jhr. P.
N. Q. van U. overtreding der politic*
vcrord. van Bloemendaal 6 subs. 1
dag; C. M. het te Velsen op een rij*
wiel gezeten zich vasthouden aan ecu
motorrijtuig 2 subs. 1 dag hechtenis;
F. F. v. d. V. het te Beverwijk als be»
stuurdcr van een motorrijtuig, daarme»
de op wegen binnen de bebouwde kom
der gemeente rijden met een grootcro
snelheid dan 20 K.M. per uur f 3 subs.
1 dag hechtenis. A. Ph. v. d. P. het een
rijwiel niet voorzien hebben van een
luidklinkcndc bel 2 subs. 1 dag hech»
tenis. J. K. overtreding der Invalidi*
tcitswet 3 subs. 1 dag hechtenis. P.
v. d. A. het zonder voorzien te zijn
van een jachtactc zich met een schiet»
geweer buiten openbare wegen of voet»
paden in het veld bevinden J 30 subs.
30 dagen hechtenis. R. E. F. overtre
d'ng van het Motor* en Rijwielreglc*
me t 6 subs. 1 dag hechtenis. J. F. B.
ovei treding van de Motor* en Rijwiel»
wet, vrijspraak. K. de B. overtreding
der Keuringsverordening te Velsen ƒ20
subs. 5 dagen hechtenis. P. M. idem
f 20' subs. 5 dager» hechtenis. G. S.
openbare dronkenschap 5 subs. 5 da»
gen hechtenis. C. J. C. H. overtreding
der verordening op de winkelsluiting,
vrijspraak. M. J. B. overtreding van ar»
tikcl 436 van het Wetboek van Stral*
recht 2 maal 5 subs. 1 dag hechtenis
voor elke boete. J. C. van W. echtg. P.
W. wettelijk als getuige opgeroepen,
wederrechtelijk wegblijven, schuldig
verklaard geen straf. A. M. H. als ver*
vanger van den tapper zonder vergun»
ning van den Burgemeester in zijne
tapperij muz:ek maken, ontslag van at*
!e rechtsvervolging. D. H. van L. het
te Haarlem een voertuig onbeheerd op
den openbaren weg laten staan 1
subs. 1 dag hechtenis. J. A. F. het Ioo*
nen op verboden grond 1 subs. I dag
hechtenis.
CENTR. BOND VAN SPOOR* EN
TRAMPERSONEEL
De afdecling Haarlem van den Ccn»
tralcn hond van spoor* en tramwegper*
soneel houdt op Dinsdag 1 Maart a.s.
ccn propaganda*bijeenkomst in de zalen
van het gemeentelijk concertgebouw.
Op deze bijeenkomst zal worden mede*
gewerkt door den heer P. Jvuyt, dccla*
mator te Zaandam, een strijkje en
voorts eenige Ha'arlemsche dilettanten.
Door den voorzitter zal een kort pro*
paganda woord worden gesproken,
waarna gezelschapsspelen worden ge*
houden. De afdecling waarvan het lc*
dental stijgende is, viert met de/en
avond haar jaarfeest.
GEVONDEN DIEREN EN
V OOR WERPEN.
Terug te bekomen bij:
Vernhout, Kleine Houtstraat 47. bril;
Luyfen. Harmenjansstraat 54, broche;
Sa oer. Velserstraat 60rd., kin-de ree in*
tuur; P. de Graaf. Klevorparkwcig 90
coiiier; W. Dirkmans. Drossestraa-t 14
zwart, onderstuk coi'.ier; A. Boerkoel
Acêbertsbongstraat 80, étui met spie*
geitje enz.; H. HofBes, Johs. de Breuk*
straat 24. geldstuk; J. Koel, Frans Hals
straat 18. gewicht: A. Antonissen,
Gaektraat 53, heerenhandschoen: M.
Heemskerk. Jansstraat 2 rood. hand*
schoen (grijs): T. de Vries, Heeren*
singel 9a. zwart hondje: v. Dijk, Zuid
Polderstraat 39 zwart. Cocker Spaniel,
Fauna; P. Muller, Rave lings teeg 3rd
kam; Mevr. Crooy, Overbosdblaan 9,
zw.*witte poes, Fauna; H. Jonker,
Soutmanstraat 38, slagersmes; Hol*
zap f ei, Gasthui slaan 127, regenmantel;
Vermhout, Klecne Houtstraat 47, para*
plu; J. Augustiinus, Popelingstraat 7,
tieniritten'ka»art»t ram en rijwiel belasting
werk,