r
DeM.4 der NS.R
Er is niet beter"
P. H. Leijenaar
HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 14 MAART 1927
LETTEREN EN KUNST.
MOSKAUER KüNSTLER THEATER.
Dantchenko en Stanislavsky.
EEN INTERVIEW MET HUN LEIDER: CHAROFF.
BOURGEOIS- EN ARBEIDERSTOONEEL.
Ei^ din die geweldige theaters dóór en
vóór den arbeider, waarover Darius Mil.
haud zoo cnrhousiasi was. Die hebben
hun verledenhun geschiedenis.
Vóór de revolutie was één naam in Mos
kou beroemd. Morosoff hij Is
inmiddels overleden was industrieel.
Hij stichtte in zijn arbeiderskringen
chihs. Ook die aan liefhebb rij.tooncel
deden. Zuiver dilettantisme dus. Die ar
beiders gaven uitvoeringen voor hun
mede»arbeiders. De voorstellingen krc.
gen een zekere reputatie, werden ver»
maard, omdat zij als ontspanningsmid.
delen succes hadden Met kunst hadden
zij echter niets te maken.
Maar wat gebeurde na de groote re»
volurie? Ziet daar werden de amateurs
plotseling van staatswege tot beroeps
kunstenaars gepromoveerd. Een
sprong waarvoor hun beenen helaas te
kort waren. Het «cvolg is dat goede di
lettanten slechte beroepsspelers werden
Want deze arbeiders behoefden niet
meer te werken. Zij kregen opdracht
een vast gezelschap tc vormen. En wat
het wonderlijkste was: de vroeger uit.
muntende figuren van het bourgeois,
theater moesten groepen van 100 tot 120
cx-arbeiJers les geven in ...icteeren.
Charoff zelf heeft het bij de hand ge.
had. Als typeerend st'altje vertelde
Charoff dat één dier nieuwbakken be
roepsgezelschappen op 't oogenblik door
Rusland zwerft.... Maar de mannen
zijn bandieten en de vrouwen zijn aan
Lager wal geraakt. Het theater waar
Darius Milhand enthousiast over was is
ook ontstaan op de hierboven beschre
ven wijze. Of hij het weet?
Charoff onze zegsman.
Zaterdagavond:
Met de levende herinnering nog aan
de misère van hei' hol. het nachtasyl,
met zijn ellendige menschen in lompen,
rafels en flarden, met de herinnering
nog aan dat laatste vreeselijke oogen
bhk, de zelfmoord van den acteur, en
de tot berstens toe gespannen sfeer die
het krot? daar op het toonecl overlaadde,
stapten wij naar beneden door de lange
gang. een trapje op naar de kleedkamers
der artisten. Onze teekenaar Bielkine
kende Charoff, den leider van de tour.
neé. algemeen regisseur, nog uit zijn
Moskouschcn tijd. Charoff vertelde mij
later dat hij en Bielkine als Mos.
kousche jongens al bevriend waren en
samen speelden. Later zagen zij elkaar
dikwijls in Berlijn. Het weerzien in
Holland was een groote verrassing en dc
heeren uitren hun vreugde in een woor»
denvloed, waar geen eind aan leek tc
komen, ik keek in dien tijd eens rond
en zag voor zijn spiegel Kommissarow
(die Satinc in Nachtasyl speelde) een
geweldige kereL gespierd, groot?, hij
schminkte zich af. had het kolossaal
warm hoewel hij gekleed was alleen
maar in een wit athletickbroekje en zoo
meer had van een athleet ca den vijf»
kamp dan een acteur na het spel. Alle
artisten verteokken nog denzelfden
avond naar Amsterdam. Alleen Charoff
bleef hier.
Om half twaalf namen wij afscheid
van den heer Van Hees die nóg van ont.
roering beefde, want het was zoo héél
mooi geweestMet ons drieën gingen
wij toen een rustig plekje opzoeken om
Charoff te laten vertellen van zijn land,
zijn kunst en het „Moskauer Künsdcr
Theater".
Seroff als Kostilew in Nachtasyl.
Dantchenko en Stanislavsky zijn de
groote grondleggers van de superieure
Russische tooneelspeclkunst. De eerste
had 30 jaar geleden al zijn groot theater
Stanislavsky was toen dilettant. Hij
werkte met ccn kleine groep, werd be*
roepsspeler. ontwikkelde zich zeer snel.
Zijn vrouw Lil na werd Rusland's groot,
ste actrice. h;; Rusland's grootste regis
seur. Duitschland heeft Max Reinhard
cn Jessner. Rusland heeft Stanislavsky
en veel andere groote regisseurs Maar
Stanislavsky blijft de .koning" onder
hen; met cikc geste brengt hij iets
nieuws en iets grootsch. Hij zoekt voort
durend. vindt altijd en gaat steeds voor»
uit. Zijn laatste groote artistieke daad.
die een revolutionnair succes in Moskou
had. was hot ten tooneele voeren van
T -haikowsky's opera Engéne O1
volgens een geheel nieuwe methode,
waarbij hij a's schema voor alle bedrij»
ven gebruikte een verdeeiing van het
toonecl door twee kolommen. Stanislavs-
ky is uiterst veelzijdig In zijn jeugd nam
hij zangles, vertelde Charoff. maar jam-
mer. hij kan niet zingen. Hij zingt héél
leclijk. maar zelf vindt*ie het erg mooi.
Ik vroeg Charoff eens iets tc vertellen
van de ontwikkeling van het Russisch
tooneel vlak na dc groote revolutie.
Darius Milhaud. de Fransche compo-
nist, heeft na zijn bezoek aan Ruslafid
in de couranten namelijk merkwaardige
d;ngen verteld van het arbeidcrstooneel.
Een enorme jchouwburg zou er ge
bouwd z'in in de arbe:derswiik aan
de overzijde der rivier in Moskou, bc*
zocht door arbeiders en in st"<nd gehou.
den door arbeiders. Eén van de goede
gevolgen dus van het communisme zou
men denken? Ziehier wat Charoff er
van vertelde. Her geeft wc: een heel
anderen kijk op dit „ideale" theater:
Voor de revolutie, tijdens het Czarc-n-
regime gold in artistieke kringen en ge
luvVig ook in de kringen der bourgeois
het devies l'art pour Tart Maxim Gorki
kon gespeeld worden. -\\ at? niet lijnrecht
tegen het Czarisrnc ging werd opge
voerd Het toonecl kon zich alzijdig ont»
w:kke!en En Stanislavsky in de eerste
pbats get- igde van een enormen vöor-
uitging Do:b. wit is n u het? geval' Dc
Sovjetrcgeering acht alleen opvoeringen
van comm-jr.:,tisch»tendentleuzen aard
oirbaar.
Maar kunst Iaat zien r.iet door polb
tickc t.""ienzen bchccrschen. Charoii
verklaarde dan ook kort cn bondig dat
jn dit opzicht het nieuwe Russische re»
oIt,m "een voordeden heeft gebracht..
Charoff als Louka in Nachtasyl.
Toch heeft het beroemde Moskousche
bourgeois theater zich kunnen handha-
ven. En met name: „Het Moskauer
Künstler Theater". Op bijzondere ma
nier heeft Stanislavsky getriompheerd
Men hoorc wat Charoff er van zei:
In 191S werd te Moskou ccn meeting
georganiseerd. Deze had ten doel: Den
dood cn den ondergang van het bour»
gcois theater, de ruïne van Stanislavs»
ky's schepping.
De intclligcntcn onder de communis
ten voelden heel goed dat het slagen var
de meeting zou beteckenen het vernieti»
gen van Rusland's schoonste uitingen
van kunst.
En zij stelden voor telefonisch Sta
mslavsky cn de zijnen ter vergadering
te ontbieden, cpdat hij zich zou kun»
ncn verdedigen Acht duizend menschen
woonden de vergadering bij. En toen
de gesmade en gevierde Stanislavsky in
de zaal kwam men had op hem ge*
wacht? werd het eenigc seconden zeer
stii. Doch plotseling verhieven alle aan<
wezigen zich van hun zetels. Zij huldig
den ondanks zichzclven. Dc discussies
volgden, en Stanislavskv kon antwoor»
den. Hij vertelde een korte geschiede
nis van Guy dc Maupassant. Een oude
tante, die veel geld heeft, laat haar
neven en nichten, die tc loeren liggen
om het ziekbod, lang wachten op dc
erfenis. Maar bij voorbaat stalen de fa»
milieledcn de heerlijkste vruchten uit
den boomgaard, de fijnste peren, ge»
kweekt in uren na uren van geduld, de
ze Idzaamste appelen, geurig en kost»
baar. (Iedereen begreep dat Stanislavsky
hier doelde op de besten van zijn leer
lingen die hem ontnomen waren, omdat
zij dc Sovjct»arbcidcrs les moesten ge»
ven in de kunst van het tooneelspelcn
Na het einde van de rede antwoordde
één der communisten: Kameraad Sta»
oislavsky, u heeft het einde van dc ge»
schicdcnis niet verteld Dc neven en
nichten doodden dc oude, rijke tante!!
..Welnu meneer", antwoordde Sta»
nislavsky, onder doodsche stilte: „Ook
ik ben geheel tot uw beschikking".
Een feit is het dat Stanislavsky zich
schitterend handhaafde. Hij geniet dc
belangstelling van het goede, fijngc-voc»
ligc Russische publick co is de leider
van het cenige gezelschap in de Sovjet»
ipubliek dat zichzelf financieel, zonder
ibsidies, redden kan. Dat vinden de
hoeren communisten heel prettig ....al
is het nfet communistisch dat een in»
stelling die mede de cultuur vormt van
een staat, zichzelf redden moet. Trou»
wens zij die denken dat het Russische
regiem véél geld besteedt aan de midde
len tot ontspanning voor het volk en
aan de kunst in 't algemeen, vergissen
ichwant cr is tc veel geld noodig
voor de actie in China, en er is ccn
schep goud overzee gegaan voor de
actie onder dc Engelschc mijnwerkers.
Dit vertelde Charoff. die even af»
dwaalde van kunst naar politiek.
En inmiddels was het twee uur gewor»
den. Hij verlangde naar het hoiclbcd.
's Zaterdagsmiddags hidden zij in den
Haag gespeeld. Zaterdagavond hier.
Zondagmiddag moest „Armoede is geen
schande" gespeeld worden. En onm dde!»
lijk na dc voorstelling zouden de Mos
k-uer Künstlcrs naar Antwerpen reizen
In April komen zij allen nog eens in
Amsterdam, deze Russen, die in hun
kunst een zeldzame, zeer wonderlijke
„Lénhcid" schiepen, zeldzaam als alle
Russische „edclstccnen" der kunst.
f. A.
HET TOONEEL.
DE RUSSEN.
NACHT-ASYL.
Een voorstelling als van Nacht-Asyl
door dc Kussen geelt ons het geloot in
de toonccispceteunst terug. Lie twyicl
ux-ge in de laatste jaren, nu teekeneu
van verval in ons land moeilijk te
loocueuen zijn, ons nart zyn binnen»
geslopen, een zoo u avond is voldoende
om ons dc heide voor deze heeriyxt
kunst weer terug tc schenken cn on»
ervan te overtuigen, dat de toonecl»
kunst met de mindere is van haar zus»
ier»kunsten.
\V ij zien nu, wat deze kunst in haai
volinaaktncid kan brengen. Elke voor»
stelling der Kussen 's ons ccn open»
baring. Een zoo volkomen opgaan in
net geneel, heb ik aie tocu op too»
ne-.i:/oDied wel van eeiugc ondervm»
ding mag spreken van kunstenaars
nog nooit gezien. Hier wordt uc „ver»
uceiuing van een tooueclwcrk als een
sympnonie, opgevoerd door enkel
eerste rangsaroslen, een maenitg.
grootsch geneel, dat ontroert en mede»
sleept. Neen, de tooneclkuust is niet
de ramdcre der zusterkunsten; wan»
neer wij dit nu en dan gingen donken,
dan kwam dat aueeii, omuat zij in ons
land nooit in een even volmaakten
vorm tot ons kwam als de muziek.
Wat is het, dat deze voorstellingen
tot een zoo ongeaeuuc vreugue maak-;
is net de sterxc beclUingskracnt van
al deze Kussen, is net dc gcmale regie,
is Eet not pracntig atgcsicmde samen»
spel van dezen troep eerste rangs»
xunstenaars? Voor een deel zeer ze»
zeker, maar het kan net toen niet ge»
aeel zyn: tiet moot iets anoers wezen,
dat ccn zoo zeldzamen indruk op ons
maakt, tiet is net geloot in nun kuust,
dat hen bij elke voorstelling weer op»
voert tot een gezamenlijk opgaan 11»
«iet gcnccl: ucze artisten zijn aden die»
naars van hun kunst: L>il is iets anders
uan gewoon tooncclspclcn! Du is meer.
Men denkt bij üeze Kussen niet racer
aan tecnniek, aan spel, aan regie, aan
uiiDeelding, men ondergaat het werk
als een suoliem geneel; dc omgeving
om ons heen valt ganscnelijk w«.g bij
zulk een voorstelling; men wordt op»
genomen m den kring van deze Kus»
sen: Ze zijn voor ons niet meer too-
ncelspelers en tooncelspeclsters. zc zijn
de menschen uit Maxim Gorki's
Nacbt»Asyl, geheel en al! Dit is niet
het naturalistische spel, dat alleen
typeert, het is het spel. dat tot het in»
nerlijk doordringt cn de zielen dezer
Russen voor ons blootlegt
Een enkel voorbeeld: Zie den tar»
taar m Nacht»Asyl! in elke andere ver.
tooning zou deze schijnbaar onbelang
rijke bijrol ongemerkt aan ons voorbi,
glijden. Maar wat wordt hij in de op
voering van deze kunstenaars. Hij is dc
vreemdeling, de Aziaat uit het Oosten
onder deze Russen. Heel zijn innerlijk
straalde als het ware naar buiten uit
men kreeg een innig medelijden met
dezen in het nacht»asyl verdwaalden
eenzame. Hoe fel cn gepassionneerd
was zijn houding tijdens de kaartpartij
in II een schitterend gespeeld tafe
reel wanneer hij door zijn hartstocht
voor het spel wordt bezeten, hoe leef»
de hij daarentegen geheel „naar bin-
nen" in het laatste bedrijf. Welk eer
Oosterseh fanatisme tijdens het gebed
Eh hoe prachtig was daarnaast dc ba»
ron. die deze geloofscxtase niet bc»
grijpend den Tartaar al maar zat op
te nemen.' Dat waren op dat oogen>
bhk niet enkel twee ..figurccrcnde'
personen, het waren twee werelden, die
zich in deze twee menschen aan on»
openbaarden. Een heel klein detail van
een aan pnclri'ge dcta»ls zoo ovcr*rijlc
opvoering, maar dat beter dan ccn
lange uiteenzetting aantoont, wat dc
voorstelling dezer Russen tot Iets zoo
grootsch en wonderbaarlijks maakt.
Kolommen zou ik kunnen vullen en»
kei met de schopnheid der voorstcllin
van Nacht»Asvl hier in al haar onder,
deelen te beschrijven. Denken wij al
leen maar aan dat subliem gespeelde
tweede bedrijf. Die stemmingsvolle in»
zet van de zingeqde kaartspelers, waar.
van ieder zóó volkomen in zijn eigen
karakter bleef, dat het volgen van dit
tafereel alleen den waren tooneellief»
hebber reeds een apart genot schonk.
En daartusschen door dat diep tra»
gisch tooneeltje van de stervende Anna
met naast haar bed den door zijn milde
zachtheid diep ontróerenden ouden
Louka. Dan de scène tusschen Pepcl en
Wassilissa, een apotheose van tooneel»
speelkunst, zooals het door Wirou»
bow cn Soubatcheva werd gespeeld,
beiden van een brandenden hartstocht,
zij in het aanzetten tot dc misdaad, hij
in zijn verweer. Zelden heb ik den
geest van het kwaad zoo beangstigend
fel belichaamd gezien als in die in het
groen gckleedc demonische vrouw!
Maar het sterkst ontroerend toch
nog het slot van dat bedrijf, het ster»
ven van Anna en het verschillend rca-
gccrcn van al deze individuen op het
mysterie van den dood met als meest
aangrijpend moment het zwijgende
staan met den starre blik van Kletch,
den ruwen man.
Wat een begenadigde kunstenaars
zijn al.deze Kussen, geen enkele uitge
zonderd. Wie mij het meest getroffen
heeft, de baron, de tooncckpeier. Sa»
tinav Nastinka, Kostilow, Wassilissa,
Louka, Natacha? ik zou het niet
kunnen zeggen. Ja toch, Pcpel, in het
oogenblik. wanneer dc geliefde Nata
cha hem voor de politic beschuldigt!
Die vertwijfelde blik. waarmee hij haar
toen aanzag, zal mij altijd bijblijven.
Dat was het hoogtepunt van den avond
en ging zelfs nog boven het door allen
grandioos gespeelde slot. nis de baron
binnenkomt stormen met de mcdedcc-
Üng. dat dc tooncclspcler zich heeft op»
gehangetk
Met brandende oogen cn klonoendc
oolsen heb ik het spel van deze
kunstenaars gevolgd en dat zonder eer
woord van hun taal te verstaan! Hc
was dc meest wonderv ontroering, wel
ke tooneelspcclkunst mij ooit in mijn
leven geschonken heeft. Onuitsprekc»
lijk dankbaar ben ik den Russen voor
ccn avond van zoo zcld/aam genot.
ARMOEDE IS GEEN SCHANDE
Gretch als Anna.
Het succes van Nacht» Asyl was
groot, maar het was toch niet tc verge»
lijken met den jubel, die losbrak in
de stampvolle zaal van Armoede is
geen Schanüe. En toch is het niet tc
ontkennen, dat in de opvoering van
Nach'Asyl moer dramatische hoogte»
punten waren en het spel in Gorki's
stuk grootscner, geweldiger, machtiger
nog was dan in Armoede is geen
Schande. Maar bij de opvoering van
Nach-Asyl deed zich voor hen, die het
stuk niet hadden gelezen, het bezwaar
van de onbekende taal veel sterker ge
voelen dan bij Ostrovski's blijspel,
dat in zijn eenvoudig verloop heel ge»
makkelijk te volgen is en het publiek
vooral veel te kijken geeft. En wat ia
het niet een genot naar het expressieve
spel van deze Russen tc kijken! Het
Kerstfeest in II bracht ook hier dc
menschen in extase.
Serow «die de rol van Korichunow
•peelde.
„Dit overschrijdt de grenzen van
spel", hoorde ik een zeer intellectueelc
dame in dc pauze zeggen. Dit oordeel
gaf blijk van dieper inzicht dan dat
van een bekend acteur, die tc Amster
dam na de opvoering van „Armoede is
geen Schande" tot mij zeidc: „Prach»
t'ge regie, maar of het goede acteurs
zijn, kan ik na één zoo'n voorstelling
niet beoordcelen!" Het was mij weer
ccn bewijs, hoe men een uitstekend ac»
tcur kan zijn en toch al het critisch
oordeel kan missen. Zie het spel van
Gretch in de rol van de jonge weduwe!
Men behoeft maar te zien met welk
een entrain zij in het toonecl van het
kerstfeest vóórgaat, om onmiddellijk
tc weten, dat zij een actrice van wel
zeer bijzondere begaafdheid is. En dan
tc denken, dat diezelfde vrouw to
taal onherkenbaar in Nacht»Asyl
zoo aangrijpend Nastinka het „meis
je van de vlakte" speelde. Wan.
neer men Bogdanow die in Nacht»
Asyl zoo uitbundig was als Aliochka
den jonge man met de harmonica
niaar één oogenblik in dc rol van
Mitia ziet, wéét men tegelijk, dat daar
een begenadigd kunstenaar staat.
Want wie met zulke eenvoudige mid
delen zoo geheel van binnen uit dc
reine, groote liefde vermag tc geven,
moet meer zijn dan acteur alleen. En
Kryanowski! Hoe aanbiddelijk was ook
zij in haar jeugd en haar onschuld!
Welk een poëtische stemming niet
waar? in dat Iiefdes*scènetje in het
begin van II! Zooals Souhatchewa den
vorigen avond als Wassilissa dc incar
natie van den hartstocht cn dc mis
daad was. zoo gaven nu Bogdanow en
Kryanowski ons Zondag dc mooie,
jonge liefde in haar cdclsten, meest
ontróerenden vorm.
Kryanowtka als Lioubow.
En waarom maakte die kringdans op
.iet Kcrsueest op ons zoo giooten ln
uruk? Ornaat allen groote artisten wa»
ren, die geen enxcle uiigezonderu
ook in dien dans volkomen in hei
karakter van ac rol bleven. Wat 'n
uccrlijkc, natuurlijke, frisschc jeugu
Dijvooroecld bij die twee jonge mcis»
jes! En waren de gezichten van Mitia
cn Lioubow ook bij Uien dans niet als
overtogen van hun jonge lietdc? Ln
wat 'n artisten, die Ofiarow een ko*
n'ng in lompen! Scrow dc marqué
dc mocuer cr. dc oude meid!
Ja. dit spel overscnrijdt dc gewone
grenzen. Was het niet, of heel dc
otnouwburg gevuld werd met tccstgc»
druisen, toen de gasten in II binnen
traden? En wie van ons onderging niet
dc verlossing mede bij dc verzoening
aan het slot? Welk een opgaan, in de
vreugde van al deze spelers! Het ge»
luk daar op het tooneel was zóó groot,
dat het ons allen omvatte cn ccn sfeer
van opperste vreugde over heel de
zaal uitstortte.
Deze dagen waren feestdagen voor
hen. die het tooneel liefhebben, cn wij
hebben Hugo Helm. die hier al zoo
veel moois heeft gebracht, dankbaar tc
zijn, dat hij het initiatief voor dc
komst dezer Russen heeft genomen
Met vreugde kan ik mcdedcclen, dat
deze kunstenaars hier tc Haarlem op
Maandag 4 April nog eenmaal terug
komen.
7. B. SCHUIL.
MUZIEK.
LEERLINGEN-AVOND
JOH. STEENMAN
Zoo tegw het oimde varn «san „openbar*
voordrachtoefening" komen de eerste
schuchtere pogingen tot bevrijding van dc
onverbiddelijke welteu <fc»r techniek, die
pas aia geduldig oefenen wet milder wor
den. De beheerschkig gaat komen in de
plaats van hel kulpelooze, de wetten ver
,i«rren aan kracht n:et in den sim vaat het
noodzakelijke maar «n «ie beieokems vu:
tiet moeizaam opvolgen der regele. Mer
Seat <jant ghoorzaanon in vrijheid, om i<?
komen to, liet werkelijke doel: muziek
maken. Zoo moet alle leciaa dk geleerd
worden; inie, als ean doel hieruit
ontstaat het virtuooeendom maar als
noodzakelijke voorwaarde zoo spoedig mo
gelijk 't ideoele einddoel vaat behcerschimg
n ontroering te bereiken. Dan wordt
muziek de schoonste taal die we ooit
'eerden spreken en de grammatica er
van een spel tot uitdrukking van gevoe-
Itm Als dit zoo ie dan volgt hieruit óén
ogiseihe conclusie: de leeraar zij paeda-
goog on ku-nstonaar tegelijk. Beide facto
ron moeten '-n evenwicht zijn wil het ro
sultaat goed worden, waait het hooren
spelem va«n teerlingen bepaal, zekerder
te technische en kunstzinnige waarden
van don leeraar daai de graphologr.o uit
schrift een karakter.
De inatirumontale ooit wikkeling door
den heer Joh. Stee «man vla 15 verschil
:onde „voordrachten" gedemonstreerd,
bleef dezen avond tot de „mittclstufe"
K-perkt. Eon volle ontplooiing van mu-
"ka'.uct kon dan ook bij één der vijftien
eerlatgon niet opgemerkt worden. :e
roer gehinderd a!s wij r.og werden door
teoh/meche moeilijkheden. Nos. 13, 14 en
15 annonceerden echter achtereenvolgen
..Allegretto" uit de 6e v.oolsonate van
Mozart; twee dcelen uif Schubert's Sona
une in Dmaj. en Menuet vairi Itaydn—
Bunmester, waaruit de artistieke bedoe
:»ngen van den heer Joh. Steeoman
>ver«iu delijk bleken. Geef, hij bovendien
geen htatoneche overzichten van d«an ont
wikkelMigegang van het vioolspel f Dit t<
wetco bezorgt hem h®, volle vertrouwen
als artistiek lei dor der vwoietudeereoxle
jeugd.
Het „Kleine Orkest" speelde tra d«
pauze „Spaansche Dansen" van Mor
kowsky. Andante, Menue, en Trio uit
-Je „Paukenechlag" van Il-aydn on ,,Cor-
oeltuJV'Marsch" van Mendelseolm. De
«nhno waarmede dit alles gespeeld we:
.-wees nogmaals het v««rongen van a«
heer Steon.-nan oen liefde op te vrekken
>ij zijn loerlmgen voor eon kunst, die wij
musici de schoonste ven alle noemen.
HENK DIEBEN.
INGEZONDEN MEDEDEELINGIüN
a 60 Ct». per regel. X-
Het superieure radio-ontvangtoestel
STADSNIEUWS.
NEDERLANDSCHE
REISVEREENIGING.
CABARET-AVOND.
Dc Ncdcrlandsche Kem-crccnigvng,
cn dan bedoeïen wc in het bijzonder
de atdcchng Haarlem, weet haar ieden
ook nog iets anders aan tc bieden
dan reizen. Niet aliccn da; dc mooie
iczinge-n zich in ccn zeer begrijpelijke
belangstelling mogen verheugen, ook
de amusements avonden beginnen zoo
«ang/.amcrnand c-cn uitstekende repu»
:atK: tc krijgen. De cabaretavond, die
Zaterdag ui de Gemeentelijke Con
certzaal gehouden werd, was dan ook
in alle opzichten een succes.
AUc.-ccrst traden op dc ge-broeders
Schakels, die, zooals wc dat van hen
gewoon zijn, dc talrijke aanwezigen
oostelijk amuseerden.
Dc heeren Schakels zijn reeds meer
dan ccr.s tc Haarlem opgetreden cn
steeds viel het gcgevcne in den smaak.
Maar ccn succes. als Zaterdagavond
hebben ze hier zeker nog niet drkwijls
gehad.
Dc muzikale acrobaten. Harry* tn
Teddy, zijn evenmin onbekenden cn
ook wat zij gaven werd zeer gewaar»
deerd.
Toen kwam dc man met zijn Fran»
schen naam. Maar één. die dosnicttc»
genstaandc dat, door en door Hollan
der :s en ons echt Hollarfdsche liedjes
brengt, waar geen woord Fransch bij
is. Louis Noiref, dc eomponist van
veel cabaretliedjes, zong zc zelf en....
hij was zijn eigen begeleider. Wc wc»
ten met wat wc meer moeten bcwonde
ren. zijn goede voordracht of zijn
meesterschap op de piano.
We zouden over Noirct veel kunnen
zeggen, maar wc hebben zijn be»
schaafde kunst cenigen tijd geleden
reeds voidocdc geprezen. Volstaan
kan worden met te zeggen, dat Noirct,
Noirct was ais altijd.
Na hem kwamen Les Rettichini's,
een danspaar, dat Spaansche dansen
uitvoerde op ccn wijze, die zeer ge
waardeerd werd. Ook hier kunnen we
kort zijn, dat we hun prestaties reeds
eerder zeer gunstig beoordeelden. Na
de pau-zc waren het weer dc gebroe
ders Schakels cn dc heer Noirct, die
voor cervigc vroolijkc oogenblikken
zorgden. Maar dat ook het meer sc»
ricuzc gedeelte door hen kan worden
gegeven, bleek dezen avond.
En toen kwam weer ccn bekende....
Stella Sccmcr. Als gewoonlijk wist ze
ook nu met haar zeer varieerend re»
nertoire dc aanwezigen te boeien.
Vooral „Dc Koe" werd weer op uit»
stekende wijze voorgedragen.
Het was al heel laat. toen het mooie
programma was afgewerkt. Nog even
verscheen dc heer Sabel op het po
dium. niet om, zooals hij zei, Louis
Noirct na tc volgen, maar om den
heer Jac. Smits tc huldigen voor het
vele mooie, dat hij dien avond had
gebracht. Een hulde die dan ook ge»
bracht werd in den vorm van een har»
tclijk cn welverdiend applaus. De
stemming van dien avond w-erd er niet
minder op toen medegedeeld werd,
dat tot drie uur gedanst zou worden.
En cr is gedanst. Dc Charleston was
verre gelukkig en de oude goede
wals cn kruispolka werden hier in hun
eer hersteld. Na afloop hoorden wt
velen zeggen dat was nu nog eens een
gezellig oudcrwetsch bal. En dat was
het inderdaad.
Tenslotte een woord van waardeering
voor het orkest onder leiding van den
heer W. H. Bocrcc. Het Had geen gc
n
Vrugt demonstratie
den tertegenwoordijer
Jan van uoyeusiraat io Heemsledie
rOONEELVEREENIGING
„VOOKUliGAiNG".
BAL-MASQUé.
Weer carnavalajool in het gebouw
Bloemhof Za.crdagavond. Weer
Honderden menschen, die in drommen
naar dc aaru.g uaiigcKiceae zaai irok*
nen, om ccn prei-u gen en gezciligen.
avond ie bc.wcii. i nans was het dc
arbcidcrs»toonccivcret:n.g.ng „Voor»
uiigangdie onder leiding van deo
heer H. van DonKum ais ieder jaar
weer ccn groot leest gaf, een feest,
dat als alujd weer in alle opzichten
volkomen is geslaagd. Lr waren weer
heel veel gccos.umcerdcn, al werd
nun aantal dan m.sschicn ook over*
troffen door dc groote schare belang
stellenden, die het bonte gewemel met
wclgevalicn gadesloeg. Lr w*s veel te
genieten cn.... cr is genoten.
Recd6 vroeg hccrschte cr de juiste
stemming cn dc goede stemming is
wel dc eerste cisch voor het welslagen
van ccn gemaskerd bal. Allereerst
kwamen ccn paar clowns binnen en zc
wisten reeds dadelijk dc vroomheid
cr in t« brengen door hun wcrkc«ijk
aard.gc vondsten. Er waren trouwens
heel veel clowns cn komische paren
cn hier bleek, dat zelfs op dit gebied
nog wei iets origineels gebracht kan
worden. W ant wa: js cr niet gelachen
om dat kleine malle, geknevelde set*
geantje. dat aan den arm van ccn
potsierlijk uitgedost personage de
zaal binnenstapte. Het z«u veel tc ver
voeren, alle costumes tc gaan opsom*
men of cr zciyfs 'n greep uit tc doen.
Want cr was zoo'n groote verte hef»
denhend. d*t w-;j kunnen volstaan met
te zeggen, dat aslcn zich. en dat met
succes, moeite gegeven hadden, zoo
aardig mogelijk voor den dag te ko»
men. Wel willen wc cr in het bijzon»
der r.og even op wijzen, dat op even
origincelc als aardige wijze weer ccn
uitstekende propaganda werd gemaakt
voor „Vooruitgang'. Het muzikale
gedeelte was d<>or twee orkesten
uitstekend verborgd. terwijl dc heer
van Dokkum op dc bekende wijze voor
de leiding zorgde. Het was een gezel»
iige, een mooie avond, die zeker bij
uilen nog lang in aangename herinnc»
ring zal blijven.
SPEELTUIN IN HET AMSTERDAM»
SCHE KV/ARTIER.
B. cn \V. dcelcn den raad mede, dat
liet steeds toenemende verkeer het* voor
dc jeugd gevaarlijk maakt op den open»
baren weg tc spelen. Het verdient naar
hun meiivn-! daarom aanbeveling in dc
meest volkrijke stadsgedeelten af-jcslo»
ten speelterreinen te doen inrichten, al»
waar dc jeugd onder bchoor'ijk toezicht
zich veilig kan bewegen. Do behoefte
aan ccn dergeliike spcrlgclcgenheid doet
zich h.i. thans het sterkst gevoelen voor
de jeugd in het Amsterdnmschc Kwar»
tier. Het komt hun daarom gcwcnscfit
voor om op het aan de gemeente in
eigendom bchoorende terrein tc Zuiden
van de Zomervaart cn beoosten den
molen, onder dc gemeente Haarlemmer*
licde en Spaarnwoudc (welk terrein tij»
delijk als speelterrein dienst doet) ccn
5 pee! te in tc doen aanleggen.
liet terrein heeft ccn oppervlakte van
8500 M2. De aanlcgkostcn van den
speeltuin zijn geraamd op 21.720. Voor
het aanschaffen van de benoodigdu
spcclwerktulgcn enz. zal ccn bedrag
van 2300 moeten worden uitgegeven,
zoodit :n toteal een bedrag van 24.020
voor den speeltuin no«>dig zal zijn. Dc
spceltuinvcrccniging „Het OostCrkwar»
icrdie zich ten doel stelt de school
gaande jeugd buiten den schooltijd nu?»
tig cn aangenaam bezig te doen zijn. is
bereid zich met de leiding van het ge
bruik van den aan tc leggen speeltuin
tc belasten.
In verband dsarmedc komt het B.
cn \V. gcwcnscht1 voor dien speeltuin
aan genoemde vcrccniging tot weder»
opzeggens in gebruik af te staan onder
nader door hen tc stellen voorwaarden.
In den zin van bet voren medegedeelde
doen B. cn W. den Raad voorstellen.
DE ENGELSCHE MIJNWERKERS»
STAKING.
Er bestaat, naar ons wordt medegc»
decld, buitengewoon g.roote belang»
stelling voor dc vergadering die vaaa
wegc den Haa-rl. Bestuurdcrsbond cn
het Irsti'.uut voor Arbeidersontwikke
ling Dinsdag as. in De Centrale wordt
gehouden. Op deze vergadering zal tic
heer S dc Ia Bella Jr. penningmeester
van het N.V.V. het onderwerp he-han»
delen: Het jongste Conflict in de
En ge 1 sch c M ij ni n dus t r ie'.
ASPH ALTEFRÏNG.
B. en W. deelen den raad m^-'c dat,
niar hun meening in het jaar 1927 na tc
noemen wegen dienen te worden gc»
asphaltecrd n 1. dc Smodcstraat. het
Klokhuisplcin. de Riviervischmnrkt. dc
Groote Markt (rcstccrendc deel) do
Jansstraat cn de Jansweg. Dc aan dc
asphalteering van deze wegen verbonden
kosten zijn geraamd op 162.950. Zij
stellen voor dat bedrag ter hunner bc*
schikking te stellen.
VERGUNNINGSRECHT
B. en W. stellen den raad voor voor
het vergunningsjaar 19271928 tc be
noemen tot deskundige belast me* dc
schatting der huurwaarde van lok b'el»
ten wanromtVcnt bezwaarschriften be»
treffende het voor die lokaliteiten door
B. c% W. vastgestelde vergunnings»
recht bij den Raad zullen zijn ingediend,
krachtens dc verordening op dc hef*
fing van het gemeentelijk vergunnings»
recht voor den verkoop van sterken
ring aandeel in het welslagen van den drank in h<* klein, tc benoemen den
avond. Beer H. H. van Aséb,