HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAG 12 APRIL 1927 V.WDE BLAD LETTEREN EN KUNST. KEES VAN DONGEN TE AMSTERDAM. Een interview. Kees van Dongen bij de opening van zijn tentoonstelling. iAmsterdam, 11 April 1927. Eeo verslaggever van (het Persbureau Va® Dia-s is Kees van Dongen in zijn hotel gaan interviewen. Een relaas van het vraaggesprek moge hieronder vol» gen: „Bent u langen tijd niet in Holland geweest?" „Feitelijk in geen dertig jaar. Ik heb wel familie in Holland, doch dje komt liever naar Parijs dan d'at zij mij graag hij htm zien. U ■weet, ik ben eigenlijk een boertje. Ik kom uit Delftshaven en dat was toen nog geen Rotterdam". wHoe vond u Amsterdam?" f ^Prachtig. U begrijpt, dat ik dc sta d een boel veranderd: vond. De oude stad Ja, die was altijd mooi en die is het nog. Maar dc nieuwe. Ik vind ze mag» «#efiek, buitengewoon interessant. Die eenheid van conceptie in de nieuwe bosuwstijL het is iets heelbijzonders eo ik begrijp best, dat men van hein» de en verre daarnaar komt kijken. Daarin gaan de Hollanders voor, en wat zij in Frankrijk aan nieuws in de bouwkunst trachten 'te brengen, heb» f*m ze gewoonweg van de Hollain» dera afgekeken". ojHoe vond u het Hollands dhe Huis op de Tentoonstelling van Arts Déco* ratafe?" „Wel oiooi. De Franschen vontden he.t o beetje raar, ze wisten cr eigent» Wjlk ndet goed weg mee. Eerlijk gezegd •vond ik 'het wat cfionker, wat somber. IDat is het 'm juist, wat op de Hollands &dhc kunst in het algemeen drukt, het wwaxe, dc drang naar het donkere. Ik zoek meer naar het lichtende in hot 1 erven. Daarom ben, ik ook. als ilk vacantic nam. tot dusver naar het Zuiden getrokken, Alarritz, Venctlc enz." „Houdt u contact met dc Holland^ sche schilders van dezen tijd1?" „Als ze in Parijs komen, dan locpen ze wel bij mij aan. Zoo komt S1uy» Lens gcTcgeld bij mij op bezoek". Ik vertel, dat Sluyters zoo'n succes wiet zijn laatste tentoonstelling in Am» sterdam heeft gehad, van de Zondagen, dat men zich verdrong in ons Stede» lijk Museum en vraag, of de belang» stelling voor dc schilderkunst in de massa grooter is te Parijs dan bij ons. -£>at weet ik zoo niet. Ik weet wel, dat men in Parijs- die liefde voor de schilderkunst in alle lagen van de be* volking kan waarnemen. Iedereen, tot de kleine man toe, wil er zijn schil* d'erijtje hebben". ..Hebben de Hollandsohe schilders nogal succes, in Parijs?" Tamelijk wel, het werk wordt ge» respecteerd, doch werkelijk succes heeft hij alleen in Parijs, die waarlijk iets nieuws brengt Dc sfeer van Parijs weten de Hollanders moeilijk te pakken. Als bij de Fransobe onder* werpen, midinettes etc. schilderen, ontbreekt er toch iets aan, iets on» definieerbaars". ..En Isaac Israels dan?" ,.Wel knap, doch ook niet dat. Ik kan het u moeilijk zeggen. Het is at» tijd Parijs gezien door dc oogen van een uieti-ParijzenaaT". Ik breng Sfceinjen in. bet vuur. doch ook deze heeft volgens Van Dongen het wezen der Parijschs midinettes niiet geheel kunnen benaderen. Een gelukkige ingeving doet mij het oor» deel van den meester omtrent de klceding der HollandsChe vrouwen vragen, „Heel mooi. Een chic, die voor die van Parijs Diet onderdoet. Alleen de figuur. Natuurlijk is de Holland» sche vrouw iets forsciher dau dc Parisiënne, maar tooh elegant genoeg. Neen. er is feitelijk geen onderscheid van gekleed gaan tusschcn de vrouwen te Parijs en die te Amsterdam". Ons nieuw begrip van vrouwelijke schoonheid. Dc Venüs van Milo? ,,0 ja. ik begrijp, wat u bedoelt. Daar is heel wat over geschreven. Maar zegt u het nou zelf. In dezen tijd van druk verkeer, van sport, van snelle beweging Dc vrouw in hear Citroentje. De slanke lijn, die past bij onzen tijd, we zouden de vrouw niet anders meer willen"*. i Het gesprek komt op het portret» schilderen. „Ja, dat is toch het grootste. Het zoeken van den mcnsoli, het is altijd: en. altijd, nieuw, altijd iets anders, jc raakt cr nooit op uitgestudeerd", „Schildert' u graag actrices?" „Ook wel, doch die zijn» minder in» teressaut dan men wel denkt. Die spelen, altijd1 comedic en daar kijk je te gemakkelijk doorheen". ..Het Parijisdhe Tooneel?" „Ze geven op het oogeniblik niet vcc'l bijzonders, iets, dat de gang naar do schouwburg loont. Dan zit ik nog maar het liefst in de cinema. Dan ben je cr zoo hebt uit, rookt je pijp en doet als je wilt nog 'n dutje". - „En wat is uw m cc ruing over het doel van. de schilderkunst? Over de schil» derkunst samenwerkende "met dc -an» dere kunsten? Dc theorie van Prof Roland Holst?...." .Daar breek ik mij liever het hoofd niet mee. Een paar meters doek co wat verf en als doel: het leven een beetje mooier'te maken met de schilderkunst. Dagrom zoek ik ook dc mooie dingen, datgene wat het leven kleur cn blijheid geeft. In. het leelijke kan wel iets karakteristieks zitten, iets teekcnacihtigs, doch ik prefereer het mooie, zooa'ls wij mooie dingen "verkiezen boven leelijke". „Blijft u nog lang hier? Denkt u hier te gaan weihen?" „Neen, ik ga morgen weer weg. Ik heb wel dinigen hier gezien, zoo vluch» tig in liet voorbijgaan. Prachtige on» derwenpen. Doch, dait doe je zoo in eens niet. Daarvoor moet je als P>-eif» ner hier jaren en jaren gewoond cn gewerkt hebben, dc heclc atmosfeer van de stad in'je hebben opgenomen". We komen nog even terug op de 'Hollandsche schilders. „Ze moeten het leven niet zoo ern» stig opnemen. Zij doen het te erg. Laten ze toch vooral veel reizen. Naar Parijs komen. Daar heb je alles, komt alles bijeen. Ze krijgen een lichteren kijk op de dingen., die het leven, mooier en rijker maken oen kfjfc die voor de schilderkunst onontbeerlijk is". - ..Komt u gauw weer terug?" „Ik weet het niet Misschien over» morgem misschien over dertig jaar!" Lachend nemen, we afscheid. HET TOONEEL. VOORDRACHT-AVOND. FRED. LEMAIRE. Zou cr wel een goedmoediger Schouw» burgspubliek in de wereld bestaSn dan' het Nederlandsche? Wat zou een decla» mator voor kwaad moeten bedrijven, eer men hem in ons goede vaderland van dc planken floot of niet zou toe» klappen? Ik geloof, dat wanneer hij een gedicht van achteren n,iar voren op» dreunde, het publiek hem nog met ap» plaus vriendelijk zou bedanken. Wat de heer Fred Lemaire gisteren met de Forum=Scène van Shakespeare en de verzen van Adama van Scbeltema deed, was heusch niet veel beter! Zóó „Moed" bet frissche gedichtje van Scheltema. dat begint met „O Zon, gij L*omt mij weer genezen" voor te dra» gen, leek veel op bet parodieeren van een sentimenteel, tranen»plengend ver» zenzgger! Voor iemand, die van Schel» tema houdt, was het verschrikkelijk om aan te hooren! En wat hlc'cf cr in des heeren Lcmaire's voordracht van het forsche, daverende „Te Wapen!" over, dat zonder «enig begrip van kleur cn klank, in één dreun werd voorgedragen, zonder een poging zelfs om climax aan te brengen aan het slot. En dc Forum»Scène? Ik heb mij afgc» vraagcl, of do heer Lcmaïrc deze bc» roemde scène wel eens heeft zien spelen of van een goed declamator heeft ge» hoord. Wie Marcus Antonias dc slot» regels Nu werk' het Abort! Verderf, gij zijt op weg;' Neem walken loop gij wilt! 'zoo nueSTer zegï, als een aankondiging van een dood»biddcr toont duidelijk, dat hij niet het minste begrip heeft ge had van het geweldige fragment, dat hij heeft voorgedragen. Wij zullen cr maar niet veel meer van zeggen! Marcus Ao» tonius zou zelfs met zijn vlammende toespraak van Shakespeare geen Ro» mcin hebben bekeerd, als hij haar had uitgesproken, zooals dc heer Lcmairc het deed. Ook tot het voordragen van dc ro» mantick van Das Hexenlicd is de heer Lemairc nog lang niet toe, al was het alleen maar door zijn zeer onvoldoende uitspraak van het Duitsch; men denkc slechts aan den tc korten klank en het als Hollandsch uitspreken van dc st! Van aanbrengen van stemming en sfeer was in de voordracht geen sprake. Do liefde voor het woord in Van Deyssel's „Ik houd van het proza" deed mij in Lcmaire's voordracht denken aan de liefde van ccn oude jongejuffrouw voor haar poesepoes! Neen. de heer Lemaire had zich niet aan de voordracht van een zoo belangrijk, hoogstaand pro. gramma mogen wagen. Daarvoor toch moet men ook zelf kunstenaar zijn. De beer Lemaire, wiens goede wil en geheugen men kan roemen hij droeg alles uit het hoofd voor toonde zich in het meer eenvoudige cn komische genre zooals in Schcltcma's Picturale Sotternye en Belinfantc's „Een neus a la Cyrano dc Bergerac" veel beter thuis al zou wat minder opzettelijkheid bij het lanceeren van deze grapjjighcid dc voordracht ten goede komen. In fijn» beid kan zijn voordracht in het komi» sche nog heel wat winnen. Maar hierin bereikte de heer Lemaire althans iets. dat het applaus verdiende. Dc voor» dracht van Picturale Sotternye pn van Charivarius' vermakelijk „Celibatairs» wee" was het beste van den avond. Zoodat er ten slotte toch ook nog iets tc waardceren viel. J. B. SCHUIL. ALLIANCE FRANcAISE. Madanje Marie Gasquet, de pleeg» dochter van den Proven^aalschen, trou» badour Frédérie Mlistral, heeft Maan» dagavond gesproken voor dc leden der afdecling Haarlem van dc Alliance l*ran$aise. En. zij heeft 'hen, die haar voor den eersten 'keer hoorden (zij is nooit te voren in ons land opgetreden) zonder twijfel bekoord- door haar ccn» voudi cn natuurlijke gratie niet alleen, maar ook <]oor de u i tengewonc gc» mak.kelij'kheid waarmede zij haar eau» serie uitsprak. Madame Gasquet is ecu geboren conférenoière. Terecht zeide dc heer Saveur het: de afwezigen (de ibelangstclilng voor deze conférence was niet zoo buitengewoon groot) hadden ook nu weer ongelijk. Nadat jc spreekster eerst het een en ander had- gezegd over de Provence, het heerlijke land en over haar typi» sche 'bevolking, legde zij uit, dat'de taal van de Provence, de langue d'Oc, geen „patois fran5ais" ia, maar een „patois romain", nauw verwant aan 't Latijn. Het Fransch en het Proven» Saalsoh kunnen het "iet te zamen vin* den; voor een Fransche vertalm» van- het Pro verbaals ch geldt zeer zeker dat „traduction est trahison'. Dan kwam dc vlotte confcrencicrc tot haar eigenlijke onderwerp: Frédérie Mistral. Haar doel was niet zoo zeer, ons den dichter tc leeren kennen als wel ons hem te lecren liefhebben. En dit doel is zonder twijfel bereikt. Ma» dame Gasquet slaagde er in, ons de figuur van den genialcn, bemimnelijken, fijngcvocligen. cn hulp vaardigen mensch, die Mistral was, ten voeten uit tc teekenen en ons ook de atmos* phecr van de Provence te doen tewoc* Jen, zooals Mistral's werken die adc» men. De groote troubadour was het liart cn het geweten van het land; hij was dichter en profeet tegelijk. Enkele van zijn werken werden kort besproken als: het epos „Calendau" en dc dichtbundel: „Les ïl-es d'or" Mistral was ook ccn uitmuntend linguïst; hij mag tot de beste phüio» logen der 19e eeuw gerekend worden. Zijn „Grand daefcionnaire. dc la languc d' Oc" is beter den Littrc. Op roerende wijze beschreef mada» me Gasquet het einde van den 84*ja» rigen dichter, die nooit riek was gc» weest. Plotseling riep hij als in, ver» voering uit: .Jc vois les Saints!" cn eeunge oogenblikken later gaf hij den geest. Een heerlijk»vrcdig einde van een prachtig leven. Na d e causerie van de begaafde spreekster klonk luid en lang aangc» houden applaus. De heer Sauveu.r bracht madame Gasquet in warme woorden den dank der aanwezigen ovot en wenschte haar een hartelijk: „Tot weerziens!" VOORDRACHTAVOND .FRANS HULLEMAN. Maandagavond bield de heer Frans HuIIeman voor het departement Haar» lem van Maatschappij tot Nut van 't Algemeen een, voordrachtavond. De zaal van Zang eD Vriendschap was dicht bezet, cn de bezoekeers zullen geen spijt gehad hebben van hun gang na3r de Jansstraat. De heer HuIIeman is een voordracht» kunstenaar, die onmiddellijk oon-fcact met het publiek weet te krijgen; zijn voordracht is eenvoudig en duidelijk. Om te beginnen zegde spreker: „De Rattenvanger van, Hameln" naar een gedicht van Rob. Browning door Mr. A. W. Kamp. Het beschrijft op geesti» gc wijze de bekend'c geschiedenis van den rattenvanger, die met zijn gepijp eerst dc ratten en daarna dc kinderen uit Hameln lokt. Daarna droeg spr. voor een reeds eerder door hem in het Handelsblad gepubliceerd schetsje van hemzelf, gc» titeld: ,Jlomerus hecrschte". Het volgende, ..Dc Parel", uit het bekende werk „Boeven en Bungers" van Mr. Francois Pauwels gaf één van de komische tooneeltjes weer, waaraan dc practijk van den schrijver zoo rijk is. Zooals men ziet. zoekt de heer Hul» lema-n het vooral in het humoristische, hetgeen, ook in twee prozastukjes van Hemzelf, die nog voor "de pauze voor» gedragen werden, tot uiting kwam. Na dc pauze hoorden wij nog ccn gedicht van Mr. A. \V. Kamp, „Wan» neer de Lente is gekomen" naar Oh. Baudelaire, op vlotte onderhoudende wijze voordragen. „Do Koster van dc Synagoge", een gedichtje van den spreker zelf, zit vol schalkschc wendingen, evenals .„Moderne Arts", waar hij ons aan Charivarius doet denken. Wegens het groote succes dat spr. met deze stukjes oogstte, gaf hij nog iets van zijn eigen werk: „ervaringen uit zijn reizen door het land". Menig maal liet de heer Hu-Hernam ons harte» lijk lachem, het publick toomde dan ook zajm dankbaarheid door luid ap* plaus. Het was een gezellige avond. HAARLEMSOH E AL'G ELMTDNT. MUZ1DKCLUB. Het éénjarig bestaan. Ter viering van haar éénjarig ~c» staan hield dc Haarl. Alg. Muzickclub (H.A.M.) voor baar loden cn dona» teurs op Zaterdag 9 Aprinl een leert» avond in de bcnedcn<*zijzalen van 't Gcmcentelijk Concertgebouw. Nadat do voorzitter de aanwezigen welkom had .geheeten. in, het bijzonder den ecrovoorritter cn de bcstuurslc» den der voetbahcrceniging „Damia» ten", benevens dc besturen der Ilaar» lemschc Pol it ies.Mtuzi ck vercc niging, .der Arbcidersmandolincclub „Apollo" cn der Tooneclverceniging „Herman Hcycrmans", overhandigde de heer P. Veen. na ccn korte speech namens de feestcommissie cn dc werkende leden ccn barometer cn ccn bloemenmand aan den voorzitter, den heer van Oort cm zijn cchtgenootc als blijk van waardccring voor hun medeleven cn steun in dit verecnigingsjaar betoond. Hiema lieten de werkende leden zich hooren. met een „Feesfcjui'o clmarsch" van- H. L. Blankenburg, gevolgd door „Walzertraumc" van O. Straus, welk laatste nummer op verzoek werd g«ge= ven. Door den bouw van 'het tooneel kwam de muziek niet voldoende tot haar recht, maar het gebodenc was toch van dien aard, d«i ccn extra marsch ais toegift gegeven kon wor» den. De heer H. Dcincjt zong als bariton vervolgens zeer verdienstelijk „Mit Madeun sich vertragen", daarbij uitste» kend op dc piano 'begeleid door mej. H. Hcnsbergen, waarmede deze beide leden de nagedachtenis van den com» ponist L. voo Beethoven eerden. De humorist, de heer H. Smal, bracht hierna met zijn liedjes dc juiste feeststemming er in, waarop de Atbei* dcrsman'dolincclub „Apollo" optra.1 met „Lri-lly Flower" van J- Joline en „Suite" van Joh. B. Kok. Nadat in de pauze een verloting was gehouden om een groote collectie prij» zen, welke welwillend, door de leden van dc „Hu\.M." beschikbaar waren gesteld, bracht de Mandolineclub nog ten gehoorc .JSonsoir Marion." van J. Joline cn .iMorgenrood" van F. de No» ibei, gevolgd door dc PalvuuMarsch van Joh. Li. Kok, Dc optredenden, die niet 'het gehcelc o-rkest vormden, maar zonder d'rigent speelden, hadden een dankbaar applaus in ontvangst te ne» men voot hun zuiver cn rythmisch spcL Een kwartet uit dc leden der feest» vierende verecniging gaf hierna ccn tweetal nummers ten beste, waarop dc humorist Smal nogmaals optrad. Daar» na werd een tooneelstukje opgevoerd door de vereeniging „Herman Hei je r» mans".. Het bal met attractie onder 'leiding van den heer Veen en op muziek van de „Midnight -.-and" besloot den avond, die zoo spoedig om was, dat men noodc om 2 uur kon scheiden. De feestcommissie, bestaande uit de heeren J. Ronner, P. Veen, H. Deinert, cn H. C. van Oort Jr. had eer van haar werk, zoodat de vereeniging met genoegen op dezen feestavond kan tc» rugzicn. STADSNIEUWS. „WILLEN IS KUNNEN." De Harmonie Muriekvereereigting „Willen us Kunnen", gaf Zaterdag in gelbouw „Bloemhof" een feestavond die zeer goed bezet was. In dc eerste plaats verdient vermelding de medewerking van de Harmonie Mu» ziekverccniginig zelf, onder dc uitste» kende leiding van den -heer B. Groene» veld. Het corps opende het program» ma met een marsch (Afchalia Marsch, van Bolderdijk), die op pittige, vlotte wijze werd uitgevoerd. Volgden twee composities van J. Martin ,.L' Aurorc d'un beau jour" cn „Cie,l d'Automnc" Beiden zeer goed vertolkt. Den diri» gent alle lof! Jammer, dat de toehoor» ders niet wat rustiger waren. Velen deden alsof er geen muziek gemaakt werd cn hinderden door hun. luid gc» praat. Van hen, die de prestatjes van „Willen is Kunnen" beter waarde.cr» den, hacfden dirigent en orkestleden een ovatie in ontvangst te nemen. Zoowel vóór als n.a de pauze trad het bekende duo Harjan op. Dc hcc* ren werkten met zorg een uitgebreid repertoire af dat geweldig insloeg- De cabaret* en varieté4ied-jes (de spce» ches en alleenspraken van het halve duo) brachten de goede feeststemming eerst recht. Na dc pauze trad ook nog het or» kest op Vernielden wij verder, dat er tijdens het hel onócr leiding van de heeren Kwekkcboom p;i)s=gcdanst werd, met 'buitengewoon groot enthousiasme. Dank zij de medewerking van de Jazz ..The Royal Band" was er gor* dc muziek. Het bestuur liad tenslotte voor d'vcrsc attracties zorg gedra» gen. EEN NIEUWE PREDIKANT. Het kiescollege der N'ed. Hcrv. Gc» mct-urc ai hipt heeft in de vacature var. Ds. Veen naar Haarlem beroepen Ds. L, J. van Leeuwen, te Hüveesura. DE WEGVERBETERING AMSTERDAM-HAARLEM HOE HET ER MEDE STAAT. Het persbureau Vaz Dias, zetsdt one een communiqué van het ,.P. C. W." omtrent dc vcrkeersverbctering rond» om Amsterdam, waaraan wij het vol» gende ontiecnen, ten aanzien van den weg Amsterdam Haarlem. Van- hoeveel belang hot is voor de veiligheid van het verkeer, als dc wielrijders op ccn goed onderhouden fietspad den rijweg kunnen ontwijken, toont de weg tusschcn Amsterdam en Haarjcm. Deze weg, tot voor korten tijd' dc schrik van, iederen weg.e» bruiker," is aanmerkelijk verbeterd. Het breede, geheel van den weg af* gesloten rijwielpad heeft dc fietsers van den drukken rijweg doen, -verdwij» nen, waar vroeger hun aanwozigheld levensgevaarlijk was. Het fietspad is zorgvuldig aangelegd met groote tegels geplaveid, en vormt een goed rijvlak, zoodat dc wielrijders volstrekt geen aanvechting krijgen van het goede pad af tc wijken cn. in letterlijken zin den brecden weg op tc gaan.* Dat is een punt van belang, waarmede echter in. dc practijk lang niet altijd rekening gehouden wordt. Een onvol» doende onderhouden rijwielpad langs een drukken verkeersweg is erger dan in "t geheel geen fietspad. En nog maar al tc vaak gebeurt het, d-at die paden langs onae wegen tengevolge van het ontbreken van vol» doende afwatering, vol plassen staan, zoodat dc fietsers als 't ware gedwon» gen worden op den grooten weg te gaan rijden. Nog onlangs moesten wij b.v. constateeren dat het fietspad naast het mooie, vernieuwde stuk van den Rijksweg bij dc Ilaagsche Schouw met plassen overdekt was en daardoor on* aangenaam om te berijden. Wil men dc fietsers van den grooten weg af» houden, dan zorgc men ook, dat ze een goed pad hebben en niet door het water behoeven tc plassen. Op den weg AmsterdamHaarlem is dat good in orde. En ook in ander opzicht is die weg veel verbeterd. Nu bij Sloterdijk de stop» en wisselplaat» sen van de E.S.M. zijn verplaatst naar den overkant van den weg langs de vaart, is de lastige kruising van het tramspoor daar vervallen voor het verkeer, dat. uit Haarlem komende, langs den Admiraal dc Ruyterwcg Amsterdam wil bereiken. Bovendien is nu de vcrbrccding van het weg» vak SloterdijkHalfweg gereed, waar thans ccn veilige, breede verkeersweg gekomen is. Aan de verbetering van het weg» vak HalfwegHaarlem wordt met kracht gewerkt. Even voorbij de nieuwe brug in Halfweg waar de„ midden in. het dorp staande kerk nog een belemmering is, waarvan echter de afbraak in 1929 wordt tegemoet gezien Is door aanple-mping van. de vaart een, belangrijke vcrbrecdlng ver» kregen. De sporen van de E.S.M, lig» gen hier al om aangesloten te worden zoodra de tramsporen, die tusschcn Haifwcg cn Haarlem nog grootcndcch ter weerszijden van den, rijweg loopen ook op dit gedeelte, evenals tusschen Sloterdijk en Halfweg, verlegd1 worden naar dc noordzijde, Jangs de vaart. Van dc suikerfabriek tot dc Li ede» brug, ccn afstand van 370(1 M. wordt dc weg in den loop van dit jaar gc» asphaltecrd. De machines staan gc» reed en het maken van de onder-laag is al ccq stuk gevorderd op het ge» dee'lte waar het tramspoor is verlegd en bij den rijweg getrokken. Daar» door is over een afstand van eenige honderden meters een tijdelijke ver» anraHing ontstaan, die voor elkaar pas» seerende auto's thans ongerief mee» brengt, dat echter betrekkelijk spoedig geleden, zal zijn. Het tweede gedeelte van de Liedc» brug tot Haarlem, hoopt men in 1928 nog voor de Olympische Spelen gc» reed te hebben, op dc Liedebrug zelf na. die dan nog niet geheel voltooid zal zijn. Wel rekent men erop. die gedeeltelijk gereed tc kunnen heb» ben, waardoor de toestand hier bc» lang rijk beter zal worden dan. hij nu is. Thans kunnen twee auto's elkaar daar bezwaarlijk passeeren, maar de nieuwe brug is royaal ontworpen, plaats biedend aan dc tramsporen (6?) met daarnaast ccn, rijweg van 10 M. cn een rijwiel» cn voet weg van 5 M. Het storten van zand voor dc land* hooFden der nieuwe brug is in vollen gang. Dc weg AmsterdamHaarlem zal dus voor den zomen- van 1928 de be» oogde verbetering hebben ondergaan, met uitzondering van het afbreken van dc kerk te Halfweg cn van dc ge» hcele vernieuwing der Liedebrug en- van dc beplanting. Want deze weg, dien men nooit anders dan boomloos gekend heeft, krijgt een boomboplan» ting, die echter niet zoo urgent is als dc andere verbeteringen. Van Sloterdijk tot het asphaltproef» stuk bij Halfweg (waar de boomen, al langs den weg zijn gepiant) zal het dan een klinker» en keibestraticg zijn; van Halfweg tot Haarlem 'n asphalt* weg. Bij den op» en afr.it van de Liedc» brug en bij den spoorwegovergang even, voor Haarlem, wordt het asphalfdch onderbroken door kcibe» strating ovc-r een afstand van telkcDS circa honderd meter. DE SINT BAVO* OF GROOTE KERK. Onder bovenstaanden titel is bij dc Drukkerij voorbeen de Erven Loosjes, eer. boekje over dc Groote Kerk al» 'hier verschenen. Het bevat tal van fraaie illustraties, voorstellende de kerk. afzonderlijke gedeelten van het gebouw, beeldengroepen en andere versieringen. Ook zijn eernge repro» ducties opgenomen van foto's van in 't Archief der kerk berustende stuk» ken. als: een Bul van Paus Gregorrus •\1 cn ccn bladzijde uit hc; Grafboek. Alk onderdeelen der kerk worden uitvoerig in den tekst beschreven in 21 hoofdstukken. KRABBELS TELEVISIE. Stel u voor, in Londen of in Parijs, in Warschau, in Amerika, in Indic, staat iemand zonder stemverheffing tc praten in ccn van die streken speelt een orkestje, zoo gewoon weg cn u hoort hem u hoort het. Goed, goed. Dat hoeft u zich niet meer voor te stellen. Dat doet u ai. Al jaren. Oude koek. Met een luister» gids en ccn knopje dat je naar rechts, een ander dat je naar links draait, an» tennc, spoelen, condensator, aethcrgoi» ven, gcr.erccren, korte cn lange golf, koolborstcls op dc tramach, dat kennen wc nou allemaal wel. Goed, maar stel u iets anders voor. In New*York landt dc een of andere beroemdheid, of ccn paar moderne gia» diatoren beuken elkanders lijven murw. Nauwelijks is de beroemde passagier afgestapt, of een linkeroog dichtgesh» gen, of ccn telegrafist zit voor ccn on» schuldig uitziend machinetje cn tikt -- tikt dc bcelteni.-, van de beroemdheid en de vuist, die het oog dichtsloeg den. aether in. dwars over dcu Atlantisehen Oceaan. In LonJcn zit iemand met ,en ander toestel en vangt beroemdheid en vuist op, in outelbarc stukjes, die weet aan elkaar gepast worden. Den volgen» den dag staan beiden in dc krant. Ook dat kent u al, heeft u reeds, zij het met cenigszins open mond, misschien zelfs wat ongeloovig, gezien. Maar sterker nog. Stel u voor. dat u een van uw familieleden in Maastricht opbelt. Bij dc telefoon heeft u ccn klein, een belachelijk klein toestelletje, even» ris trouwens uw Maa- ri schc bloedver want. U begint te n ca op hc'» zelfde oogenblik ziet u. het beeld Aan uw familielid voor u, op ccn kloin vlak, als ccn miniatuur»bioscoopdock. Dc !-p» pen bewegen, het beeld spreektvm gen u. Stel u dat eens voor. Dc climax is er toch wel, nietwaar. En dit is wellicht teveel van uw gocdgcloovighcid C-'» vergd. Maar het is gebeurd. In het la* horatorium van dc Amcrikaanscho Telefoon cn Telegraaf Compagnie te New»York waren Donderdag jl. 60 gc* noodigden bijeen, die u met dc hand op het hart zouden kunnen cn mogen ver» zekeren, dat zij den heer Herbert Hoover, Amerikaanscll minister van Handel, die zich op 350 K.M. afstand te Washington bevond, niet alleen heb* ben hoopen, maar ook zien spreken. Het bewegen van Mr. Hoover's lip* pen cn oogen, het omslaan van dc blad* zijden van zijn manuscript niets ont* ging den luisteraars»tocschouwcrs to New»York. Later werden nog andere personen te Washington opgeroepen cn na het gezicht van de telefoonjuffrouw, die de aausluiting tot stand bracht, verschenen hun beeltenissen op het doek. Sommigen van de?e opgcrocpencti rookten en als blijk hoe scherp hei- overgebrachte beeld was. behoeft slechts tc worden vermeld, dat dc rook» wolkjes uit de sigaren duidelijk tc on» derschciden waren. Dit is televisie, „draadloos zicu" of. juister gezegd telegrafisch zien, met o£ zonder draad. En waarlijk als wij, niet geschoold on dit speciale terrein van lichtgevoelige cellen, van aethcrgolven enz. van deze ■erbijsferende successen lezen, dan voc* Jen wij ons verplaatst in een wereld, waarin dc werkelijkheid binnenkort dc meest fantastische buitensporigheden van Wcllsiaansche romantiek verre zat overtreffen. Onze eigen wereld. Waar gaan wij heen. Als wij elkaar heden op ccn afstand van 350 K.M. kun* ren hooren en zien, dan doen wij het* zelfde binnen afzienbaren tijd dwans over de zeeën der aarde heen. Dan zal een volgend geslacht het wel* licht beleven, dat de goheele beschaaf» de* wereld zich in rcchtstreeksch ge* sprek onderhouden kan, terwijl de spre* kers elkaar zien, alsof zij aan dezelfde tafel gezéten zijn. Waar blijven dan de afstanden-? Komen wij bij deze wonderbare de* monstratics van wat de wetenschap ver» mag, niet tot de conclusie dat wij, wel -erre van de mogelijkheden tc hebben uitgeput, eerst aan het begin staan van een reeks geheimen, die clectricitcit cn draadloozc nog voor ons verhuld hou* der? En brengt dit ons niet tevens tot het ietwat pijnlijk besef, dat het nage* slacht op haar beurt cenigszins mede* lijdend zalglimlachcu om ons gestum» per in een duisternis, waarin zij reeds het licht ontstoken hebben, zooals elk levend geslacht zijn voorgangers heeft beschouwd? Inderdaad, wij staan pas aan het bc» gin. Maar het thans levende geslacht liecft het eerst dit braakliggend terrein gevonden. Die eer kan het niet worden onthouden. VERKEERSONGELUKKEN Te Haarlem. Maandagmiddag cén uur geraakte van een vrachtauto op den hoek Jans» weg'Nieuwe Grac-ht de shiurinrioli» ting defect. Gelukkig voor den bc* stuurder stond daar juist een boom, anders was hij met zijn wagen in bet water terecht gekomen. Thans werd alleen de boom een weinig beschadigd'. Doordat de bestuurder van ccn vrachtauto de bocht niet goed nam, werd Maandagnajniddag half zeven onder 'he.t viaduct aan deu Kündcrhuis» singel oen -wielrijder aangereden. Dc fiets werd ernstig beschadigd cn dc wielrijder kreeg een schaafwond aan d« linkerhand. De poiltïe stelt een onderzoek in. Te O verveen. Maandagmiddag half vier had op den Bloemendaalschenweg tegenover de O. L. School ccn aanrijding plaats. Bij het schoolhek stond een vracht* auto. waarvan dc chauffeur bezig was ccn nieuwen band aan tc leggen. Op het oogenblik, dat er slechts een nau» wc passage overbleef, doordat er een wagen met zand passeerde, wilde een van Bloemendaal komende auto door de nog open blijvende ruimte heen* glippen, met het gevolg, dat de zard» kar werd aangereden. De auto werd licht beschadigd. De motorpolitie maakte proces»voT<beal ofu

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 13