PARIJSCHE MODE.
MUZIEK.
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 21 APRIL 1927
«tetania
Deze jonge meisjes pyamia heeft een
bedrukte tuniek en een effen pantalon.
De h&ls, de armsgaten en de onder»
kant van d-e tuniek zijn. gemaakt met
randen zijde van een afstekende kleur.
Aan de zijkanten is een strik aawge»'
bracht, welke de tuniek c enigszins
laat ov-edblousen en van dezelfde kleur
•is gemaakt als "de randen langs hals en
armsgaten.
De peignoir, rechts op de teekening,
is gemaakt van bedrukte foulardsijide
met een effen zo-om langs halslijn cn
armsgaten. De nieuwste modellen wor»
■den eenvoudig gesloten met een groo»
te knoo-p op de linker heup.
OVER KANT EN NOG IETS
Een van de nieuwe len'tesversc'hijnse»
len -op ons modegebied is, dat kam'
weer in de mode is. »En is er nu iets
verrukkelijkers, vrou welij kers tc vinden
dan juist kant? Lang genoeg zijn wc
nu door de lieeren der schepping uitge»
maakt voor „verkleedc jongens", enz.
Daar komt nu een einde aan. Want ik
heb op mijn reizen heel wat gekke din»
gen gezien, maar een jongen", die in
het kant gekleed was, dat' zag ik nog
nooit! DusWe dragen dan kant,
hier en daar en overal, op onze japon»
ncn; heele-japonnen van. kant, blouscn
v. a n kant, blousen. .m e t kant, chales.
zakdoekjes, volants van kant...... En
kant van allerlei soort. e,chi'e kant cn
namaakkant, oude en nieuwe kant, groo»
te figuren, kleine figuren, witte kant,
zwarte, gele, goudkant, zilverkant,ge»
kleurde kant, kant?, van filet dc soic,
enz. enz. Nu de mode zich eenmaal
meester heeft gemaakt,van alles wat
maar op kant lijkt, geeft men zich over
aan een ongebreidelde fantasie. Op dun
zenderlei 'manieren wordt kant t-oegc-
past'. Op de teekening bijvoorbeeld staat
een blouse aangegeven van witte kant,
die gedragen wordt op een rok van ge»
plisseerd- zwart satijn. Maar er is nog
iets heel bijzonders aan deze rok cn
blouse. Omdat we daarbij iets ophalen,
dat een dikke tien jaren geleden nog
mode was, ml, dc blouse wordt ii> den
rok gedragen! Maar, omdat! we natuur»
lijk voor „hopeloos ouderwetsch" en
..voorwereldlijk" zouden worden uit»
gekreten, als we dit zoo zichtbaar droe»
gen, wordt om het middel een breede
ceintuur van witte moiré en.daarop weer
een smal ceintuurtje van zwart' lakleer
gedragen.. Dat verbergt onze ..hopeloo»
ze ouderwetschheid". En kat het net
voorkomen alsof we een kanten tuniek
dragen met moiré band van onderen.
Ten slotje nog een voorjaarsjaponnetje,
in dc zooveel gedragen combinatie
zwartsrose. De stolpplooien van de
zwarte japon zijn gevoerd met rose en
het boléro=mantcltje, afgezet met rose,
opent op een blouse van rose crêpe.
Hiervoor is noodig .2.75 M. zwarte po»
peline van 1.40 M. breed en 3.25 M.
rose crêpe vap 1 M. breed.
MADELEINE.
EEN JUMPER PAKJE.
Jumperpakjes zijn dit voorjaar bij»
zonder in trek cn zijn bestemd voor
ochtend, middags cn avonddracht.
Het afgebeelde model is uitgevoerd
in lichtbruin crêpe en als eenige gar»
nee ring zijn er kleine blauwe knoopjes
op dc jumper aangebracht. De rok is
geheel rondom geplooid, doclh d-e jum»
per is glad- gelaten.
Dit model is ook bijzonder geschikt
om te worden gemaakt van twee soor»
ten stof. Bijvoorbeeld een geruit rokje
en een effen jumper of omgekeerd.
Vooral dit seizoen za'l dit veel gedr-a»
gen worden.
Een knippatroon voor dit model- is
verkrijgbaar onder opgave van no.
1322 i;n dc maten 42, 44, 46 en 48. Kos»
ten 55 cents.
GROOTMOEDERS.
Het is vreemd, maar als wij zoo sprc»
ken over grootmoeders, dan bedenken
we toch zelden, dat verreweg de meeste
grootmoeders pas om en bij dc vijftig
zijn. In onze verbeelding is een grootje
ook altijd een oudje en dat terwijl som»
mige overgrootmoeders", zelfs niet eens
zoo heel oud zijn.
Door de grootc verandering welke cr
gedurende dc laatste twintig of dertig
jaren in het leven der vrouwen is ingc»
treden is ook het leven van „grootje"
veranderd. Over het algemeen zijn wij
„jeugdiger" geworden en ook grootmoe;
der gaat daar in mee. Maar nu is-het
jammerlijke, dat yoral in dc steden
zoo veel grootjes eigenlijk niet goed
meer weten wat ze moeten doen. Is het
al niet zoo erg meer als enkele jaren
geleden, nog steeds ziet men vrouwen
van vijft'ig en even daarboven die niet
alle geweld den indruk schijnen tc wil»
len bevestigen, dat zij zoo juist? van
school komen. Dit nu is belachelijk en
maar heel zelden beseffen dergelijke
vrouwen, dat zij een tragisch figuur ma»
ken.
Zij kan natuurlijk haar haren verven,
zelfs nog wel met het „echte" blond
uit haar jeugd of koolzwart, als zij wil,
maar om daaronder een frisch meisjes»
gezicht' te tooveren, zal haar niet ge»
lukken. Zij kan haar huid bewerken en
dc rimpeltjes wegwerken, maar de ver»
moeide blik in haar oogen, die ons een
geschiedenis van vijftig of zestig jaar
vertelt, blijft. Zij kan door een dieet "cn
een kuur ook nog een meisjesfiguur we»
ten tc behouden maar de daarbij be»
hoorende gratie zoekt zij tevergeefs. Ja
zelfs kan zij wel de kleeren van haar
kleindochter aandoen, maar toch zal zij
grootje blijven. Slechts medelijden zal
zij ontmoeten.
En dan te weten, dat een vrouw van
om cn bij dc vijftig feitelijk weer op»
nieuw begint. Dikwijls ziet zij cr aardi»
ger en welvarender uit dan ooit in haar
leven het geval geweest is. Niemand zal
het in zijn hoofd halen haar „oud" te
noemen of aan haar als een „oudje" tc
denken, als zij zelf maar zoo verstandig
is om het eerbiedwaardige van haar
leefrijd te laten blijken, als zij insplaats
van zich te verven de grijzende krullen
laat zien en de geposeerdheid, welke
bij baar leeftijd boort, maakt juist op
dc jongere vrouwen zulk een „gezelli»
gen" indruk. Als zij" zich weet te klcc»
den zooals het behoort en als zij zich
niet jong en kinderachtig wil aanstellen,
zal zij een waardigen indruk maken.
En achteraf maakt men feitelijk toch
Welccns een weinig te veel drukte om
het oud worden. Zoo heel gauw zijn wc
niet oud en de middelbare leeftijd heeft
ook zijn bekoring. En wat' dan de wer»
keüjke ouderdom betreft, welnu, die
kent de gerustheid van zich aan het
einde van de reis te weten.
SCHRIJVERS MOEILIJK
HEDEN.
In Engeland kan een schrijver in
botsing kooncn met het gerecht, door»
dat hij in zijn boeken namen gebruikt
van bestaande families. Dat stelt hem
soms voor een groot raadsel: zijn cr
families van den naam dien hij gebc»
zigd heeft cn zullen zij zich cr aan
stootcn dat hij die gebruikt?
Vroeger was dat allemaal nog veel
gevaarlijker. In den „goeden ouden
tijd" maakte zoo'n ontstemd heer»
schap, wiens naam als held of schurk
in een boek prijkte, korte metten en
hij liet den ongclukkigen schrijver een»
voudigweg met den hondenzweep een
pak slaag toedienen.
John Bunvan loste de moeilijkheid
op door dc namen van deugden cn
ondeugden tc gebruiken voor zijn per»
soncn. Zoo zijn daar dc hecren; Ge»
nadc, Luiheid, Voorspoed, enzoo»
voorts. Nat Gould putte zijn inspira»
tic uit de Gids voor de spoorwegen cn
kwam met namen aan als Budleigli
Coombe en Sir Miles Platting, zooicts
alsof een Hollandsche schrijver zijn
held de heer Van Loenen Vreeland
zou noemen en de heldin jonkvrouwc
Zoetermecr van. Zcgwaart.
Maar in den tijd v3n Nat Gpuld
verdc cr in Engeland heel wat min»
der boeken geschreven dan tegen»
woordig. nn er ieder jaar zoo onge»
veer twintigduizend boeken worden
uitgegeven.
Een ondernemend, jong, auteur op»
perde onlangs het denkbeeld om dc
inspiratie uit het kookboek te halen,
maar mevrouw ZalmMayonnaise en
dc lieer de Wilde Duinkonijn zouden
in een moderne roman toch wel een
ietwat wonderlijk effect maken.
Een ander doet het middel aan dc
hand, dat de wanhopige schrijver zal
gaan grasduinen in stoffenwinkcls,
waardoor dan Gravin Crêpe de Chine
cn haar nichtje mejonkvrouwc Rips
van Popeline zouden ontstaan.
Het neemt echter veef van dc
waarde van een boek weg, wanneer
cr geen gewone namen in voorkomen,
tenminste voor de meeste lezers en
lezeressen.
Iedere schrijver zal u kunnen ver»
tellen van hoeveel belang het is, dat
dc namen in zijn boek goed zijn; de
mcestgelezen boeken 'hebben hun suc»
ces zeker ook voor een deel, al is bet
dan niet liet belangrijkste, aan die na»
men te danken.
EEN KAARSENKAPJE.
Onderstaand geven wij een aardig
dessin voor het beschilderen van een
kaarsenkapje. Het kaarsenkapje maakt
men zoo mogelijk van bruin perkament
eri indien bruin niet te krijgen is, vrage
men Sienna. Dan mengt men wat ter»
pentijn met water dooreen en bestrijkt
dan met behulp van een wit lapje het
perkament, net zoo lang tot men dc
verlangde bruine tint verkrijgt.
Vervolgens teekent men het plaatje
óp. het perkament af, terwijl men voor
eerven later gewone olieverf gebruikt.
Dc bloemen zijn rood, de bladeren
groen cn de streepjes zwart. Als het
verfwerk klaar is, overdekt men het
perkament met een dun laagje vitte
schellak. Dergelijke lampekampjes kan
men bij voorbeeld bij de piano zeer goed
gebruiken.
DE BRUIDSZAKDOEK.
Nog niet zoo heel lang geleden, mis»
schien twintig of dertig jaar, hield men
in het dal bij dc Etsch in Italiaansch
Tirol een zeer oud gebruik in ccrc. Als
een bruid zich gereed maakte om voor
dc laai'stc maal het ouderlijk huis te
verlaten, overhandigde haar moeder
haar een nieuw zakdoekje van het fijnste
linnen. Gedurende den kerkgang cn
ook voor het altaar hield het meisje dit
zakdoekje in de rechterhand om haar
tranen cr mede te drogen. Als dan na
dc plechtigheden in de kerk de jonge
vrouw haar eigen huis binnentrad was
haar eerste zorg het zakdoekje in de bo-
venste lade van haar linnenkast te slui-
ten, om het nooit weder voor den dag
te halen. Mocht dan in dc volgende ja-
ren de inhoud der linnenkast voortdu
rend wisselen, het zakdoekje bleef op
zijn plaats, altijd ongewa-sèchen. De kin»
deren groeiden op en als eenmaal de
dochters gingen trouwen maakte moeder
weer nieuwe zakdoekjes, maar haar
eigen bruids»dockjc bleef stil liggen. Als
eindelijk het eens zoo jeugdige bruidje
oud werd cr? voor eeuwig de oogen
sloot haalden hare verwanten haar doek»
je te voorschijn cn gaven het haar roede
in het graf.
VOORBEREIDSELEN
VOOR DEN ZOMER.
Nu de zomer in het vooruitzicht is,
■wordt het tijd, om dc zomergarderebe
van .de kleine meisjes eens na te zien.
Dc jurkjes van ver'oden jaar zullen
wel niet meer gedragen kunnen wor»
den in dit seizoen, hóe hoopvol wc
ook gestemd waren, toen we ze bij het
begin van den winter inpakten. Tooh
zullen zc niet allemaal ondraagbaar
zijn geworden. Wellicht kunnen cr
een paar gomoderniseerd worden. Het
vraagstuk „Lengte" is al hcgl gemak»
kelijk op te lossen. Ten eerste gaan
dc kinderen buitengewoon kort go»
kleed, dus staat een beetje korre jurk
niet zoo gauw „uitgegroeid", maar zijn
ze onmogelijk kort geworden, dan
wordt er eenvoudig een losse zoom
van een andere kleur of stof aangezet.
Dat is bovendien zeer modern en de
jurken zien er als nieuw uit.
Plet jumperpakje van het grootste
meisje is gemaakt van zachtgroen
wollen crêpe. Het rokje is geplooid,
terwijl 'het jumpertje geheel glad' is
gehouden cn oen ceintuur zorgt voor
het moderne ovcrblousendc effect. Dc
ceintuur is beige, evenals dc versiering
van 'het zakje cn het kleine strikje aan
den 'hals. Voor een meisje van 1012
jaar hcc'ft men ongeveer 1-80 Meter
stof noodig van 1 -30 Meter breedte; 75
c.M. voering van 90 c.M. breedte voor
het lijfje van het rokje cn 1 Meter lint
van 2 1/2 c.M. breedte. Dit model
draagt no. 1320.
Het jurkje van het kleintje is ge»
■maakt van zacht blauw tussor en
wordt gedragen over een directoire»
broekje van hetzelfde materiaal. Klei»
ne figuurtjes van kruissteeken op het
kraagje en de zakjes maken de gar»
neering uit. Het bemoedigde materiaal
voor een kind van 1012 jaar is 3.75
Meter van 1 Meter breedte No.
1321.
Knippatronen voor beide modellen
zijn verkrijgbaar onder opgave van het
nummer ad 55 cent P€r stuk.
SPOKENVREES.
Een vreesachtige boer ging in een
rnaanheldeycn nacht langs een kerkhof, j
Reeds lang voor hij het hek naderde wa=
ren hem allerlei onaangename dingen
opgevallen, maar eenmaal bij den hoofd»
ingang gekomen, was. het of hij van
schrik verstijven zou. Hij geloofde be»
slist den duivel zelf gezien tc hebben
en prevelde voor zijn behoud het eene
gebedje na het andere.
In doodsangst, met groote moeite, en
over al zijn leden sidderend kwam hij
eindelijk langs een zeer grootcn omweg
op zijn boerderij. Hij kon geen woord
uitbrengen en vic! dadelijk bewusteloos
neer. Dc koorts greep hem ook nog aan
en zoo was het dus geen wonder, dat
zijn huisgenooten het ergste voor hem
vreesden. Zij lieten den dokter komen-
Zoo goed cn zoo kwaad het ging ver»
telde dc boer hem. dat hij den duivel
gezien had en dat hij door weg te loo»
pen zich zelf had weten tc redden, „floe
zag dc duivel cr dan wel uit?" vroeg dc
dokter nieuwsgierig. De boer prevelde
nog gebeden cn zei angstig „Als een
ezel.... met lange ooren!" Dc dokter
probeerde den armen boer gerust te stel»
len cn zei eindelijk: „Maar man. maak
je toch e erder niet zenuwachtig, je hebt
natuurlijk je eigen schaduw voor den
'duivel aangezien".
RECEPT.
Aardappelpuree met eieren. Op 1 K.G.
aardappelen neemt men 7/> kan melk, 2
eieren, een half ons boter, zout en noot»
muskaat. Maak de aardappelen fijn in
de kokende melk cn doe daar dc Helft?
van dc gesmolten boter tloor, zout en
nootmuskaat. Dan worden dc eior»
dooiers erdoor geroerd en vervolgens
wordt deze puree met het stijfgeklopte
eiwit vermengd. Dan gaat? alles in een
vuurvast schoteltje. Den bovenkant
strijken we glaJ, strooien er wat paneer
meel op en leggen de andere helft van
dc boter in klontjes hier en daar er bo,
ven op. In een mat'ig warmen oven moet
er een bruin korstje op komen.
MOEDERS EN HAAR
KINDEREN.
Een moeder zegt:
Ydc kinderen cn in het bijzonder
jongens hebben.- de slechte gewoonte,
om bij het verwisselen van klccding,
alles door elkander tc laten liggen en
ook dc zakken blijven meestal ge v.. ld
in plaats van dat zij behoorlijk worden
leeggemaakt. Den volgenden dag kun»
ncn zij natuurlijk niets meer vinden»
Daarom heb ik streng ingevoerd, dat
mijn beide jongen-s bij het uitdoen
hunner klccding altijd dc zakken goed
moeten leeg maken cn ook moeten
zij de kleeren netjes op dc kapstokken
hangen. Hun eigendommen, welke uit
hun zakken komen, moeten zij op een
vaste plaats opbergen, zoodat zij alles
dadelijk terug kunnen vinden. Zij ge»
wennen zich daardoor zeer vroeg
aan orde cn regelmaat cn wat ei (jen*
lijk bij jongens do hoofdzaak :s hun
kleeren gaan een poosje langer mede
dan anders."
Een moeder zegt:
„Ik heb, om mijn meisjes bezig to
houden, een nuttige bezigheid voor
haar verzonnen. Als het wat in de
Lente nog maar al tc dikwijls voorkomt
een regenachtige dag is, cn zij ver»
velen zich, dan mogen zc alle ledigo
jampotten, die ik op een plank in den
kelder heb staan, voor den dag halen.
Eerst worden die potjes netjes omge»
wasschcn cn daarna beplakt met ver»
schillende afbeeldingen van vruchten.
Die plaatjes moeten zij eerst keurig
netjes uit een gekleurd „magazine" knip»
pen. Zoo zijn zij geruimen tijd nutfig
bezig, want in dc jampotjes gaat later
ik maak altijd zelf mijn jamvoorruad
dc appelen», aardbeien», abrikozen»,
kersen» cn andere gelei".
WAT MOEDER DE
VRÓUW ZEGT.
„Ja. ja; Dat had ik toch ook nooit
gedacht, dat neef zoo handig zou zijn
om op een kwartlot dc 1vondcrd»dui*
zend tc trekken. Vader speelt zeker al
twaalf jaar lang cn heeft niog nooit
iets gewonnen."
RECEPT.
Chocolade»saus. Een heerlijke saus
op een gewone griesmccl of maizenapud*
ding. Op ]/i kan melk nemen we 3 eet
lepels (glad afgestreken) cacao. 2 cetle»
pels maizenu, 3 lepels suiker, een stukje
van een vanillestokje. We nemen 3/5
van dc melk cn brengen di'c met de va*
nille aan de kook. Maizenu. suiker cn
cacao worden dooreen geroerd 'en met
de rest van' de melk aangemengd tot
een papje zonder klonten. Dit wordt?
roerende in dc kokende melk gegoten.
Dc vanille hebben wc cr echter eerst uit
gehaald. Terwijl wc steeds roeren, moet
de saus nog een paar minuten doorko»
ken. Onder het koud worden van de
saus is het goed af en toe nog eens te
roeren, opdat er geen vel op komt.
Over de waarde der muziek in den huiselijken kring.
Heeft u welcéns in de buurt ge»
woond van een huis W3ar veel en goed
muziek werd gemaakt? Vondt ge het
dan niet jammer, wanneer het weer
hét niet toeliet om de ramen open te
zetten, zoodat dc klanken niet tot u
konden doordringen?
Natuurlijk komen er al spottende
antwoorden als: de pianola van mijn
buren is absoluut zuiver, maar ik ver»
foei het ding; of: de gramofoon van
mijn overbuurman geeft dagelijks Ca»
ruso ten beste alsof het niets is, maar
een heel klein plaatselijk brandje zou
mij niet aan het hart gaan.
Ja, er zijn nu eenmaal van die men»
schen, die geen maat kennen, ook
niet met pianola» of gramofoon»mu»
ziek, cn cr zijn cr ook die in het ge»
heel niet van muziek, welke dan ook,
houden. Maar de meesten luisteren
toch onwillekeurig wanneer er ergens
goede muziek wordt gemaakt, en heel
velen brengt het in een opgewekter
stemming, dan waarin zij voorhoen
-verkeerden.
Zelfs de soms zeer valschc tonen
van een draaiorgel dat bekende deun»
tjes afdraait, heeft een omwekkenden
invloed op de meeste menscben. Som»
mflgen komen breeduit voor het open
raam staan, wanneer de eerste tonen
door de straat klinken, anderen genee»
ren zich wat meer, zij schuiven het
raam op een kiertje cn houden zich
achter de gordijnen verborgen. Jolige
voorbijgangers vallen zoo mogelijk da»
delijk met de maat in. terwijl dc meer
verlegenen pogingen doen juist niet op
de maat te loopen. Maar bijna ieder»
een is gevoelig voor de tonen van dc»
ze muziek, al is zc dan ook niet klas»
siek en al zou menigeen zc in zijn huis
niet ten beste willen geven.
Hoeveel Kinderen leeren een of an»
der instrument bespelen, wat dan
meestal de piano is, en hoe weinigen
blijven er van al deze leerlingen over,
die later nog iets werkelijk goeds ten
beste oeven. De meeste kinderen heb»
ben een hekel aan studccrcn, cn voor»
al jongens loonen er nog veel gemak»
kelvker af. dan meisjes. Later heet
het dan. dat zij ook nooit hebben wil»
len studeeren, maar bü menigeen wa»
ren do capaciteiten cr ook niet naar.
Misschien, als zii meer gestudec-'1
hadden, waren zij zoover gekomen als
Letje, uit het hoek van dien naam
door Top Naeff geschreven, dat zon»
der fouten ccnige stukken ten beste
kan geven na vele jaren van Ic* en
veel studeeren in den kouden salon.
„Maar muziek is het nooit geworden",
zegt de schrijfster er achteraan.
Dat is dan het resultaat van veel
jaren trouwe studie: onberispelijk spc»
len. maar de warmte ontbreekt cr gc»
heel aan.
Aan den anderen kant zijn cr echter
weer heel wat huisvrouwen, die u
kunnen vertellen dat zij sinds haar hu*
welijk geen vinger meer op do piano
hebben gehad. En als ge dan verbaasd
vraagt: waarom niet, is het antwoord
steeds hetzelfde: geen tijd. Dat is èch»
ter zeer te betreuren: er schiet toch
altijd wel een oogenblikjc voor onszelf
óver. vooral op Zondag behoeft dc
piano zeker niet gesloten tc blijven cn
het geeft een gezelligheid in huis. die
de huisgenooten vast weten tc osaar»
deeren.
Menigeen uit ook de klacht: - ik
moet, als er muziek gemaakt zal wor»
den in huis, het altijd zelf doen. want
cr is niemand anders. En ik luister
liever naar een ander. Toch zijn dat
de ware liefhebbers niet: wie veel van
muziek houdt, geniet van het zelf spc»
lep minstens evenveel als de luiste»
raars, die het niet kennen. De klimh'
van de laatsten, dat er geen muziek
kan zijn in huis zonder juist die eene.
die het alleen kent,.heeft veel nicer
grond.
Wie zich dwingt om dc muziek tc
onderhouden ook al heeft zij cr wel»
eens geen lust in, of al schiet cr bijna
geen tijd voor over, die zal toch be»
merken, dat die lust toeneemt naar»
mate zij cr meer gelegenheid voor te
baat neemt, cn zoo wordt het voor
menjgccn ccn onontbeerlijk genot.
Dat muziek troost kan geven in
moeilijke tijden, dat weet iedereen
in theorie. Maar wanneer iemand die
in moeilijkheden verkeert zijn of haar
toevlucht neemt tot een instrument of
tot ccii lied, dan wordt dat door die»
zélfde theoretische menschen ten zeer»
ste afgekeurd. Want het feit, dat dc
muziek troost kan geven, geldt lang
niet voor iedereen en omdat muziek
voor menigeen als een vreugde»uiting
geldt, doet deze muziek van de bc»
droefden hen aan als ccn lichtzinnig»
heid.
Muziek wordt cr genoeg gemaakt,
als .wij tenminste het oog hebben op
dansmuziek of wat daarvoor soms
doorgaat. Maar goede muziek in de
intimiteit" van: dc eigen huiskamer, dat
is een genot, waarvan de waarde
,niet zoo algemeen bekend is. En toch
is dat mede een van de factoren die
de huisri-khcid een ei«en sfeer en een
persoonlijk karakter verleenen.
MENU.
Eiorschclpen,
Gstoofdc rundernicr.
Gfisipofde sla,
Pommes frites,
Chocolade-pudding jnct, gelatine,
Voor de scholpen is noodig:
4 hardgekookte eieren.
1 ongekookt ei,
2 d.L. bouillon,
2 eetlepels bloem,
A ons boter,
peper en zout,
nootmuskaat,
kerry,
1 eetlepel gehakte peterselie.
Soja of Mainriisaroma.
De bloem wordt roerende verwarmd
met dc grootste helft van de boter,
cn hiervan op de bekende wijze met
den bouillon een sausje gemaakt. Dit
wordt vermengd met het rauwe losgc»
klopte ci. dc hardgekookte, cn wat
fijngemaakte eieren, de peterselie en
naar smaak de verschillende kruiden.
Dc schelpen zijn met boter besmeerd,
hierin wordt het mengsel gedaan, het
gerecht bestrooid mot paneermeel en
enkele klontjes boter cn de schelpen
in den oven gezet om een bruin korst»
jc tc krijgen..
De rundernier wordt tfcwasschcn,
geblancheerd, wat beteekent opzetten
met koud water, het water afgieten als
het kookt, en dan dc nier verder gaar
koken in versch kokend -water met
zout en ten stukje foelie. Een uitje
wordt schoongemaakt. gesnipperd,
met een klontje boter bruin gefruit,
en met vier eetlepels bloem en ccn
halve liter kookwater, hiervan een
sausje gemaakt, dat naar smaak met
péper >vordt afgemaakt, Dc in plak»
ken gesneden nier wordt hierin gedu»
rende twintig minuten gestoofd.
Dc' sla moet vooral goed gewas»
schen worden cn dan zoo vlug moge»
lijk gekookt, daar zij anders teveel weg
slinkt.
Dc groote aardappelen worden ge»
Schild, met een scherp mesje in lange
reepjes gesneden en deze reepen een
uur lang in sterke pekel gelegd. Tus»
schen een schoonen doek worden zij ge
droogd cn daarna op een schuimspaan
in dampend heet frituurvet mooi bruin
en knappend gebakken. Voor het op»
dienen moeten zij eerst op grauw pa»
pier uitlekken.
Voor de nudding is noodig:
1 Liter melk,
1 ons cacao.
VA ons suiker.
10 blaadjes gelatine.
A stokje vanille.
De melk wordt aan den kook gc»
bracht met het merg uit liet openge»
sneden vanillcstokte cacao cn suiker
worden vermengd, en dc kokende
melk onder goed roeren hicrb;; «e»
voe^d. Als de chocolademelk wat be»
koeld is. wordt de in weinig heet wa»
ter ongeloste Pelatine erbü pevne/rd.
Zoo nu en dan moet er in de puddïng
gerorrj worden, totdat ze stijf begint
tc worden, clan moet zij in den om#
gespoeldcn vorm worden gegoten.
Er wordt vanillesaus of geslagen
room bij gepresenteerd.
E. E. i-r..