Jemïtia
V
PARIJSCHE MODE
SCHOONHEID.
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 5 MEI 1927
VOORJAARSMANTELS.
Met de eerste mooie ■da,gen is, beihial»
ve voor lichtere japoinin-etje's, vooral
voot nieuw© voorjaarfmantels een
gnoote behoefte ontstaan-. Natuu-rLjk
a! schijnt dat zonnetje oolk nog zoo
vetrtó-delijik, zo-nidcr mantel je ver»
tooneri. dat gaat (heek-maal mag met-
En ail .zijrn er natuurlijk wel vrouwen
en. meisjes, diie bij wijze van. spreien
van Januari af (haar voorj aarsman tel
droegen, eerst nu, nu het werkelijk
voorjaar is geworden, is dfe groote
„trék" ruaar mantels gr'"omen. Tal»
•looze aanslagen worden er gepleegd op
ponbemonimaiies en portefeuilles va.n
vad-ens om echtgenoiOten. Wanneer .het
om een nieuwe mantel gaat, is een
vrouw nog .erger 'dan. een süraaitroover
hoorde i.k een, zijns lirazien®. zwaar
beproefd! huisvader eens na een der»
gelijken. aanis'Lag mompelen. Vandaar
dat .ilk eigenlijk huiver mijn naaim on»
dor di-t stukje te zotten, ui.t vrees
voor al de wraalkgediaühten. die hor»
derden vaders en. zuinige echtgenoot en
over mijn arm, schuldig hoofd sullen
niitzemiden. Msar welaan,, vro-uwe
Mode 'heeft dappere volgelingen
WIJZE WOORDEN.
„Streef steeds naar vol»
komenheid en, kunt ge zelf
geen volkomenheid won
den, pas u dan als dienend
onderdeel aan een volko»
menhcid aan".
(Schiller).
Ieder mensch, rijk of arm, zweeft een
Aleaal voor oogen, dat hij wenscht te
bereiken. Maar niet ieder ideaal is voor
ons, menschen, bereikbaar; dikwijls zijn
onze krachten niet voldoende en dik»
wijls ook komt het, omdat wij gebrek
hebben aan volharding en zoodoende
ons ideaal niet bereiken kunnen. Een
ideaal is iets in onze gedachten, dat ons
hegeerenswaard toeschijnt. Deze idee
neemt steeds vastcren vorm aan in ou»
zen gedachtengang en tenslotte be»
heerscht zij ons heele denken en voelen
zoozeer, dat wij al onze krachten, zoo»
wel psychische, als lichamelijke er aan
wijden om tot dat ideaal, dien gewensch
ten toestand te komen. De idealen der
merrschen zijn verschillend van elkander
zooals ook de gedachtengangen der
menschen verschillend van elkander
zijn.
Wanneer mi Schiller zegt, dat wij
moeten streven naar de volkomenheid,
dus naar een algemeen erkend ideaal,
dan stelt hij dus ook voorop, dat meer»
deren, onzer deze idee als ideaal zullen
aanvoelen. Dit ideaal kan natuurlijk, op
zeer uiteenloopend gelbied liggen en te
vinden zijn, In ieder geval moeten wij
er echter naar streven. Daarin ligt we»
derom opgesloten, dat een Ideaal moei»
Een eigenaardig verschijnsel is het,
dat de smaak ten opzichte van schoon»
heid zoo veranderlijk blijkt door de
eeuwen heen. Wij bedoelen hiermee
dan meer speciaal de vrouwelijke
schoonheid, die altijd en overal een
belangrijke plaats heeft ingenomen
Wanneer wij de Italiaansche schoon»
heden van sohilderijen uit den tijd
der Renaissance vergelijken met een
moderne, mooie vrouw, dan ligt het
verschil tusschen die beiden zeker niet
in do eerste plaats in het verschil in
kleeding. Al blijft natuurlijk een klas»
sieke schoonheid door alle eeuwen
heen een stecds»be wonderde, toch kan
het zijn dat de eene periode haar als
„mooi" zonder meer bestempelt, ter»
wijl eenige geslachten later zoo ie»
tmand beschouwd wordt als de incar»
nanatie van het volmaakt schoone.
Dat elke schoonheid intusschen
zeer betrekkelijk is, zal iedereen in
zijn hart wel eens zijn. De eene hecht
©r meer waarde aan dan de andere,
maar een feit is het intusschen dat
elke schoonheid bij voorbaat reeds
veroordeeld is om te verdwijnen; blijft
er dan niet een diepere ondergrond
van een mooi karakter over, dan is
met de sohoonheid eigenlijk de ge»
heele mensch verdwenen en rest ons
niets meer dan een vervallen en be»
jrcurenswaardig omhuls-
wobidig. En daarom, mijn. trouwe leze
ressen, ondianikss alllle zure .gezichten
van mannelijke zijde, kijk eens maar
het drietal aardige maintcls op .neven»
staan.de teekeminjg. Eenvoudig, fijn,
volgens de laatste decreten van den
modespotentiaat uit de Vüfflie Lumière.
De mantel liniks is gedacht van grijze
kasha, beefemaal reoh't, een icteje ge»
rimpeld aam de schouders. Schuine
stiksels op zij to.t .aam de zakkem en
ook op de mouwen vormen de eeuiige
gair.neeri.ng. Hiervoor is 3-25 M. stof
van, 1.40 breed voldoende. De tweede
is van banaarnkfleuriigie charm ela<inie. 'De
rug bloest eemiigszins, terwijl de mam»
tel v-am voren gegarneerd is met ge»
lijikvormiiige strook en, di e den. indruk
wekken, allsof er drie „laagjes" over
elkaar liggen. Dezelfde gairnecrimig vim»
den, we op de mouwen. Hiervoor is
3.75 M. stof n'OOidlg vain 1.40 M. breed.
De derde mantel I's van groene reps,
met een isitoippldoi tot aam de 'taille.
Vandaar tot aan den, kraag loopt een
ingezette strook. Drie meter stof
van 1.40 M. is hier voldoende.
MiAiDELEINE.
lijk te bereiken is, En daar ook hierbij
het oude woord geldt, dat met meer»
deren vereend meer te bereiken is, dan
door ieder afzonderlijk, gaat de dichter
voort: „En kunt gij zelf niet tot vol»
komenheid geraken, pas u dan als die»
nend onderdeel aan een volkomenheid
aan". Wij moeten ons dus met gelijk
gestemden samensmelten en op deze
wijze trachten het ideaal, dat ons voor
oogen zweeft., te bereiken. Wij moeten
dat doen als „dienend onderdeel", dat
wil zeggen, wij moeten er onze beste
krachten aan wijden. Velen echter den»
ken, dat zij niet dienen, maar bevelen
moeten. Zij denken er niet aan, dat het
bevelen eerst in de tweede plaats komt.
Eerst moeten wij trachten door te die»
nen het ideaal te bereiken en als wij
het bereikt hebben, dan eerst kunnen
wij het tof ons heil en voordcel dienst»
baar maken door hetzelve te beheer»
schen cn te bevelen. Laten wij ons er
echter voor hoeden slechte hecrschers
te worden; want het dan bereikte ideaal
is er niet voor den enkeling, doch
voor dc geheele gemeenschap, waarvan
wij slechts een onderdeeltje zijn. En
zelfs na het bereiken van den ideaal»
toestand moet wij voortgaan te dienen;
wij moeten dus meester en dienaar te»
gelijkertijd zijn. Wee ons, als wij alleen
het eerste willen zijn; dan wordt het
ideaal ons tot vloek, ons en het ge»
heel waarvan wij slechts „een dienend
onderdeel" moeten zijn om de vruchten
van het ideaal te kunnen genieten.
Het is echter niet de bedoeling
over de kwestie van wat schoonheid
eigenlijk is, hier te schrijven. Veeleer
wordt er iets zeer definitiefs naar
voren gebracht, dat diende om die
schoonheid te verhoogen, er de aan»
dacht op te vestigen. Dat meende men
tenminste. De zoogenaamde „taohe
de beauté" wordt hier bedoeld. Een
goede Hollandsche uitdrukking be»
staat er, meen ïk, niet voor, van»
daar de Fransche uitdrukking die let»
terlijk vertaald „schoonhcidsvlek" be»
teek ent.
Allereerst werden deze „vlekjes" ge»
maakt van zwarte tafzijdc naderhand
van zwart fluweel, waardoor zij aan
effect zeker niet verloren.
Hun doel was uitsluitend en alleen
IJdelheid. Een vrouw met een aller»
coquetst kuiltje in haar wang, plakte
het zwarte stukje fluweel hierbij in
de buurt, zoodat het kuiltje zeker niet
onopgemerkt bleef. Een andere met
mooie oogen en edel gevormde wenk»
brauwen accentueerde deze met het
coquette pleistertje terwijl een derde
een allerliefst mondje op» deze wijze
meer tot zijn recht deed komen. Bo=
vendien stak het zwarte fluweel af
tegen een zeer blanke huid, die daar»
door des te opvallender werd;
Wat een dwaze ijdelheid, zullen ve»
len zeggen, en inderdaad. welk ©en
MOEDERS EN HAAR
KINDEREN.
Aar dappel» rose tjes.
Een moeder zegt:
„Hier hdb ik een schoteltje dat bij
mij thuis fou-itengowoon in de gunst
sitaat van de jongelui. Van fijmgc-maak»
te koude aardappelen maakt men met
de vingers kleine holle schelpjes.
Dan hakt men voldoende ham of
ander vleesdh om zoo'n schelpje te
vullen; kook een. ei hard en maak dat
ook fijn. Dan maakt men een crème
sausje van. een half kopje melk en een
eetlepel bloem, doet er de ham en het
ei 'bij en als het goed dik is, vult men
het schelpje ermede, dat dan vn den
oven gaat tot het bruin is. Ieder der
kinderen k>" „t van mij zoo'n schelpje
en het gaat altijd vlot naar binnen!"
RECEPT.
Gestoofde pisang. U zult zeggen,
dat is 'een ra,re pisang. Maar probeer
het eens, als dessert. Op 6 pisangs 1/4
liter water, 4 eetlepels suiker, sap van
1 citroen en wat sago. De bananen
word'en geschild en overlangs in
tweeën gesneden,,elke hellft weeir in
3 of 4 stukjes. Het water wondt met
citroensap aan dc kook gemaakt, waar»
na we er die -bana-nen in, koken, tot zc
geheel zacht zijn (5 tot 10 min.) Dan
de stukjes ar voorzichtig ui.tvlsschcui,
bij het nat de -snx'Jkec doem .©n> met wat
sago .afbindén Het sausje gaat over
de bananen. Dit schoteltje, wordt
boud opgediend.
NIEUWE JAPONNEN.
Composes en 'manfelcostumes heb»
ben plotseling cenu geweldige furore
gemaakt. Ailerwege zullen dit voor»
jaar manteleostumes gedragen worden
cn vooral de composes, geruit rokje
en effen manteltje in dezelfde tint,
maken ontzaglijken opgang. Het
,3wart»en»»vvit geruite rokje en het
zwarte „colbertje" zijn thans reeds
vrij algemeen, doch ook in andere
kleuren, beige, mauve en. dergelijke
zullen zij veel gedragen worden.
Het spreekt vanzelf dat deze mode
er slechts toe bijdraagt om de eens.
•hoe lang is het Jclcden? zoo gesmade
jumper een nog veel langer leven
te helpen verschaffen d;au welke
optimistc ook gedacht zou hebben.
Hieronder zijn twee keurige jum»
pers afgebeeld, die, op het gebied van
garneering iets heel aparts zijn. De
W i
dwaasheid om zoo de aandacht te ves»
tigen op de eigene schoonheid, om
zoo duidelijk te zeggen: ik heb mooie
oogen, zie je wel; of: ik heb een beel»
dig mondje, kijk maar eens goed.
Nog veel dwazer waren echter de
buitensporigheden die er het gevolg
van waren: na eenigen tijd stelden de
dames zich niet meer tevreden met een
enkel rond pleistertje, maar de fan»
tasie werd de vrije teuel gelaten
en daar verschenen de wonderlijkste
voorstellingen op de gezichten der
ijdele schoon en.
Wat vindt u van bovenstaande da»
me met haar ster boven het eene oog
een maans'kkeltjc er onder en boven»
dien nog de noodigc eenvoudige,
taalles de bcautc op wang, kin en bij
den mond?
Een andere liet haar lievelingspoes
of haar schoothondje in fluweel op
haar gezicht plakken, terwijl nog weer
andere kwamen aanzetten met kleine
■De hierboven afgebeeld© toiletjes
zijn bestemd voor de wandeling, zoo»
dra het zonnet-je besluit om definitief
ons gedeelte van. den. aardbol met
zijn 2omer»'Warme stralen te komen
koesteren. Alleen de ju<mper»en»rok is
WAT MOEDER DE
VROUW ZEGT.
..Ik kan die vrouwen niet uitstaan,
die het zoo wreed vinden als dc
menschen wreed' zijn, tegenover die»
ren cn die onidertussohen zelf hun
man opgewarmd eten geven".
jumper wordt door de mantelcostuum»
mode ook wat vroolijker. Het is niet
meer 5e stijve hooggesloten en vreese»
lijk eenvoudige dracht van voorheen;
('hans wordt de jumper op buitenge»
woon aardige wijze gegarneerd met de
moderne V» of zigzag»vorm'ig opge»
legde banden of strooken langs den
hals, de manchette en den ceintuur,
Zeer aardig zijn deze jumpers te
garneeren, indien, men voor de jum»
per zelf de stof neemt, welke de licht»
ste is der beide stoffen, (jit de com»
posé samenstellen, terwijl men voor
de garnecring de donkerste gebruikt.
Op deze wijze krijgt men dus een
keurig geheel, een txois»piècc van bui»
tengewone distinctie.
De nieuwe voorjaarsmode is onge»
twijfcld zeer gracieus en wij zijn er»
van overtuigds dat deze mantel»
costumemode een ongekend succes
zal weten te verwen ven.
windmolens, schepen met volle zei»
len, jachttafreelen, rijtuigen met span»
nen paarden en al der-gelijke voorstel»
ling en.
Zoo'n rijtuig met een span paarden
toont u bovenstaande ijdele jonk»
vrouw, en blijkbaar is een wiel van de
„coach" afgezakt naar haar eene wang.
Lang hielden onze bepruikte voor»
moeders deze mode niet vol: het gaat
steeds denzelfden weg met een mode
die in dergelijke buitensporigheden
vervalt; dan ik haar rijk spoedig uit.
En al bleven de kleine pleistertjes
nog wc] bestaan meer dan een beschci»
den rond vlekje waren zij toch niet
meer.
Nog niet zoo lang beleden, nameliik
in 1920, scheen het alsof deze mode
zou tcrugikeerem Zooals het wel meer
gaat: dc menschen wonden ©r zich ge»
natuurlijk meer als ochtend» of sport»
k,leeding bedoeld'.
Voor het voorjaar zullen veel stre»
pen en ruiten, gedragen worden, zoo»
als ook uit tiwee der hierboven afge»
bcclde toiletten blijkt.
Plooien, zij het stolpplooien, breed©
MOETEN WIJ TROUWEN
ZONDER LIEFDE?
In het verleden waren het huwelijk en
de romantische impuls van elkander ge»
scheiden. In de Oude Wereld hield men
deze beide dingen a.part, omdat! men in
de mccning verkeerde dat een voorzich»
tige en juiste behandeling van de fa-limie
belangen niet met romantiek kon samen»
gaan. Maar in onzen tijd is het „ver»
liefd worden" het natuurlijke, verwachte
en boven alles, hot zuivere voorspel van
het' huwelijk- Op volkomen natuurlijke
wijze begint dan de romantische liefde
den persoon te beschouwen, niet het
type; en de persoonlijke tlrekken,
schoonheid, charme, persoonlijkheid eer»
dor, dan naar familierijkdom, stand en
ontwikkeling en er is geen twijfel aan,
of liefde is'al sinds heel langen tijd de
eenige basis voor hot. huwelijk bij. allo
klassen der maatschappij.
OngctSvijfcld echter worden er ook
vele huwelijken aangegaan, waarbij het
voor een der beide partijen van te voren
bekend was dat het geen ideale verbin»
ten is was. Sommige dezer huwelijken
zijn toch zeer gelukkig andere zijn
meer dan treurig.
Maar of een dergelijk huwelijk voor
een zekeren persoon geluk of ongeluk
zou brengen, is een kwestie, welke dc
persoon waarom het gaat alleen tc be»
slissen heeft. Die kwestie hangt van
verschillende factoren af.
weldig over op in modetijdschriften
maar het is er nooit van gekomen.
Wel waren de voiles met de zrwar»
tc mouohes een neiging tot iets derge»
lijks, maar die zijn in onzen tijd van
kort haar, sport en kleine hoedjes ge»
heel uit den booze.
De tache de beauté verdween na
den pruikentijd gelijk met het -ver»
dwijncn van poeder uit de mode. Nu
is het poederen weer teruggekeerd,
■maar voorloopig is er van een ople»
vin-g in het gebruik van deze schoon»
heidsvlekjes non niets te bespeuren.
MENU.
Schoteltje van vleeschrcsten,
Blinde vinken,
Spinazie.
GcmiberflcnsjeA
Voor het eerste recept zi n Je in»
grodienten:
2A ons koud rundvleesch,
40 gr. boter,
l ui,
6 eetlepels tomatenpuree,
tweo eetlepels bloem,
1 d.L. bouillon,
IA ons rijst,
peper en zout,
Het gesnipperde uitje wordt >n bo=
ter mooi bruin gefruit, cn hierna ook
dc bloem. Hierbij, wordt dan de bouil»
Ion geroerd, de tomatenpuree, het ge»
hakte vleesch en de kruiden naar
smaak. Intusschen is de rijst in de
hooikist gaar gemaakt: er wordt dan
twee en een half maal zooveel water
als rijst opgezet, en hierbij de rijst
gedaan als het kookt. Als dit samen
wee-x kookt, moet de rijst nog vijf mi»
of heel fijne plooien blijiven Jm t?e m<*
de, omdat men nog niet zoo, spoedig
van het „slanke model", waaraan wij
zoo gewend zij-n, af kan en deze
plooien zorgen voor do noodige "Wijdte
van den rok.
Van één ding echter kan men over»
tuigd zijn: hef huwelijk duurt te lang
om het uit medelijden aan te gaan. Men
kan een engagement met iemand, die
niet geheel en al bij u past', geruimen
tijd doen voortbestaan, maar voor het
leven gebonden te zijn aan een man,
voor wicn men ten slotte niet veel meer
voelt dan een groot medelijden is
heel wat anders. Een juk otn den hals
maakt het gaan uiterst moeilijk. Zeer
waarschijnlijk zult ge dan het punt berei»
ken, waar ge u zelf veel meer be»
klaagd. dan ge ooit den man hebt ge»
daan, met wien gij ia het huwelijk zijt
getreden.
Het werkelijk gelukkige huwelijk be»
vat tenminste een mengeling van roman»
riek, maar kameraadschap is ten slotte
de spil waar het geheel om draait. Niet
hartstocht noch de appreciatie van
economische en spaar zaamheids»deugd
zijn het, die twee menschen van ver»
schillend geslacht in harmonie met elk»
ander kunnen doen leven het is
slechts de kameraadschap en de weder»
zijdsche belangstelling in elkanders aan»
gelegenheden.
Een man en een vrouw leven samen
het gelukkigst, wanneer zij de echte
goede kameraadschap bezitten om op te
steunen in de vtle, vele uren, waarin zij
naast elkander, tegenover elkander zit»
ten, in de lange, lange jaren, dat zij
samen moeten leven. En hoe gelukkig
die uren zijn hangt! af van dear graad van
kameraadschap.
nuten doorkoken, waarna ze geduren»
de een uur in de hooikist gaat. De rijst
wordt in kopjes of in een rijstvortm,
die tevoren alle omgespoeld zijn, ge»
drukt, op een verwarmden schotel £e»
stort cn het vleeschmengsel er in of er
omheen geschat.
Voor de flensjes is noodig:
1 ons bloem,
3 eieren,
14 d.L. melk,
boter om te bakken.
Voor het vulsel:
1A d-L. room,
VA d.L. melk,
twee eetlepels bloem.
2 eieren,
1 ons geconfijte gomber.
Op de bekende wijize wordt het be»
slag voor de flensjes gemaakt van
bloem, eieren en de melk Voor het
vulsel worden de heele eieren met de
suiker geroerd, hierbij de bloem ge»
voogd en daarna -de melk en de
room. Dit mengsel wordt steeds roe»
rende op de kachel gaar en gebonden
gemaakt. Dan komen dc kleine stukjes
gember er door. Elk flensje wordt nu
aan een zijde bruin gebakken, met de
lichte zyde naar boven op een schaal
gelegd en met wat vulsel bedekt. Zoo
gaat het voort totdat het laatste flens»
je met den bruinen kant naar boven
wordt gelegd, waarna het gerecht, met
poedersuiker wordt bestrooi! en als
een taart in punten gesneden, wordt
gepresenteerd.
E. E. J.-E
Het Betrekkelijke van Schoonheid. Wat er van
overblijft. Taches de Beauté. Uitwassen. Geen
terugkeer.