Caravell s
RÊVEDORi
LETTEREN EN KUNST,
STADSNIEUWS.
RADIO-PROGRAMMA.
NIEUWE AYONTUREN VAN SNUFFELGRAAG EN KNAGELIJNTJE.
HAARLEM'S DAGBLAD
VRIJDAG 6 MEI 1927
MUZIEK.
LA DAMNATION DE FAUST.
Na „Ein, deutsdhcs Requiem": „La
Dammationi de Faust". De sprong is
groover dan hij schijnt: zelfs is dc Kin
der beweging jmtiahnontistisdh. Het
Fransohc werk heeft (moderner allures
dan dat van Brahms, al is het een
kwart eeuw <yuder en de verscMfen
tussohen Babh c© Brahms zijn- «ninidér
diepgaand d-an tusschen dozen en
Berlioz. Ik kon een vierden grooten B
er ook nog bijroepen, die klassiek en
modem is. cn alles wat men wnl, doch
ik laat diem Liever buiten elke verge?
lijking. Maar Backs HsttnoË Messe cn
Brahim-s' Requiem kan men naast el?
kaar stellen, eenzelfde diepgcwortelde
geüoofsovertuiging spreekt uit beide;
maar Bralhims en: Berlioz' werk? Zelfs
met het Requiem van dozen, dat, voor
zoovct mij bekend is, hier ter stede
nog niet uitgevoerd werd, zou elke
vergelijking falen; hoeveel te meer
met het wereldlijke koorwenk
Ter kenschetsing van den afstand
die 'beider opvattingen scheidt legge
men. het ,,-Scltig sind diie da Leid tra?
gen'" legge men „O Tod' wo ist dein
Stachel. O Höllc wo is deiin Sieg"
naast Berlioz' ..Panidaemoniuim". En
dan ziet men ook dat bij Brahms,
evenals .bij Franck.' ,dc schildering der
Infernale machten het minst gelukt .js,
dat Berlioz daarentegen een ware
helleevirhioos was. De „Course a
1' Abime" en het „Pandaemonluim"
zijn' 'hoogtepunten dn hot werk, en
zelfs kneedde dc componist .die stof
der legende naar eigen willekeur om
aan zijn drang naar gruwelrcimantiek
die ook in zijn „Symphonic fantast:?
que" uiting vindt, te kunnen voldoen.
En zijn Mephistopheles is zekor wel
in zijn brutaal cynisme dc krachtigst
geteekendc figuur uit het werk,
evenals dc Ma robe hongroisc cn dc
scène in Branders herberg tot de
sterkste gedeelten bobo oren. Dit wil
niet zeggen dat het overige minder?
waardig zou zijn.
Het kleurrijke orkestrale palet van
Berlioz hoeft in de Damnation, beihal?
vc de beroemde suocesuummertjes
..Danse des Sylphes" en „Menuet des
Follets" stukken van prachtige natuur?
schildering gegeven' en in dc zang?
partijen komen gemoedsbewegingen,
vooral verontrustende, voortreffelijk
tot uitdrukking. Minder treffend zijn
de zuiver lyrische gedeeltes; hoeveel
schoons er in komt. schijnen, zij hier
en daar wat gerekt; bovendien bevat
Berlioz' eigenaardige melodiek ge?
woon lijk enkele druppels edik door
den honing gemengd bot wat men in
de pbanmaoie een „o-xymel" zou moe?
men.
(Maar genoeg: aan eentonigheid la?
boreert de ^Damnation" evenmin als
het repertoire van een zangkoor, die
dit werk na Brahms' Requiem tot "ili
voering brengt.
Desniettemin was de 'belangstel?
1-in-g van de zijde der hoorders, lang
niet zoo groot als men eigenlijk ver?
wachten moöht. Waaraan dit te wij?
ten is, ware een onderzoek waard.
Tal van verecnigingcn die over minder
artistieke hulpmiddelenbeschikken
dan „Toonkunst" en dus onmogelijk
uitvoeringen van gelijke uitmuntend?
held kunnen geven, verheugen zich in
een volle zaal; 'heeft de kleur van
de vlag dan meer aantrekkingskracht
dan de deugdelijkheid van het vaar?
tuig?
Dat dc uitvoering in vele opzichten
voortreffelijk was meldde ik reeds.
Daartoe droeg in de eerste plaats bij
de medewerking van het Utreohtsoh
Stedelijk Orkest, dat door de vootfoe?
rciding onder de leiding van zijn eigen
dirigent (en welk 'n kundig dirigent!)
natuurlijk in staat is een verklanking
der orkestpartij te geven die aan alle
cischen voldoet cn dc intenties des
!cide.rs geheel cn al dekt. Zoo iets is
met elk vreemd orkest aa een enkele
repetitie zoo goed als onbereikbaar.
Dan was het koor der afdecliing ver?
sterkt door een aantal leden van
„Zang en Vriendschap", een verster?
king, die voor 'het mannenkoor zeer
noodiig was; maar wat een bijvoeging
van zulke superieur geschoolde
stemmen als die van Zang cn Vriend?
schap beteekent behoof ik wel niet te
.zeggen. We hoorden nu eindelijk eens
een oratoriumhoor waarin t'usschcn
vrouwen? en mannenstemmen evc«?
wicht was en dc klank van sommige
koren, zooals b.v.. dat der Gnomen
cn Sylphen in hot tweede gedeelte
was nu van ongekende pracht, van
ontroerende schoonheid. En weer
drong zich de vraag aan ons op: waar?
toe die afschuwelijke verdeeldheid cn
ijverzucht tu-ss-chen allerlei koren en
dirigenten, waar we beter gediend
zouden zijn met cert of hoogstens twee
vcreenagingen d>c de gegevens bezit?
ten om werkelijk aan artistieke cischen
ic voldoen? Bleek hier weer niet de
waarheid der oude spreuk: „Ooncor?
dia res parvac crcscunt, disc-ordia
maximac d'ilabumtur"? 1)
Van de solisten verraste mevrouw
Mak van. WaayDooremans door een
vertolking der „Marguerite" partij,
die niet slechts vocaal op hoog peil
stond, doch ook van volkomen inzicht
blijk gaf; klankschoon en intelligent
voldeed' haar zang, in. veel 'hoogcr ma?
Ie dan dezen winter op de concerten'
der H- O. V. Eveneens aangenaam
was dc kennismaking met het talent
van den baryton Georges Petit uit
Parijs; zijn Mcphistophclcs was prach?
tig van klank en uitbeelding, al had
misschien net cynische nog wat
krachtiger gestipuleerd kunnen wor?
den. Dat Louis van Tulder de l'aust
partij heerlijk zong 'behoeft nauwelijks
vermeld te worden en dM onze stad?
1) Door eendracht worden kleine
dingen groot, door tweedracht vallen
de grootste uiteen.
genoot Jos. do Klerk de ondankbare
partijen van Brander en van den epi'
loog zooveel relief wist tc geven,
strekt zijn mitelligcntie en zangkunst
tot eer. En die dirigent Evert Co melis
leidde het geheel tot het doel: den
hoorders niet alleen de noten-, maar
ook den geest van het werk te open?
baren en slaagde 'hierin volkomen. In
den aanvang leek zijn leiding wat
•mat, doch reeds de Rakoozy?marsch
werd tot schitterende pracht opge?
voerd, zoo dat eten spont aan applaus
opklonk. Na afloop der sohoone uit?
voering werden leider en solisten Jang
en hartelijk toegejuicht.
KAREL DE JONG.
HET TOONEEL.
VEREENIGD TOONEEL.
DE MAN VAN JACQUELINE.
Dat was gisteren in onzen Stads?
schouwburg weer eens een avond van
uitstekend toonecl. Een. zeer amusant
blijspel van goeden huize, van echt
Gallischen geest cn daarenboven spek
dat volkomen paste bij dezen beschaaf?
den, Franschen esprit.
Dc stukken van Géraldy onderschei?
den zich altijd door een uiterst_ een?
voudi^e, in 't geheel niet gecomplicecr?
dc intrigue. Ook de inhoud van dit
nieuwe blijspel is in enkele regels te
vertellen. Jacqueline, die tevreden is
in haar huwelijk cn zelfs mcemt met
haar man gelukkig te zijn, ontvangt op
een avond, als Maxime op reis is. be?
zoek van Andrc Moreuil, een jongen
man, die haar eens op een diner heeft
ontmoet en sympathie voor haar heeft
opgevat. Het bezoek is van den meest
onschuldigen aard, maar als haar man
onverwachts thuis komt, denkt deze
onmiddellijk het ergste cn gelooft hij
zelfs aan een „liaison". Jacqueline, die
een door en door fatsoenlijke vrouw
is, voelt dit als zoo'n beleedigin-g, dat
zij het niet de moeite waard acht zich
te verdedigen en verontwaardigd gaat
zij heen, hem in, dc meening latend, dat
hij met zijn wantrouwen volkomen ge?
lijk heeft. Door dit „misverstand" leert
zij haar man pas goed kennen. Zij voelt
nu eerst recht, hoe klein en burgerlijk
hij is en het. spreekt van zelf, dat Mo?
reuil de andere al naar dat"
Maxime in haar achting naar beneden
gaat, in haar sympathie rijst. En ook
Moreuil wordt zich langzamerhand
zijn liefde bewust. Wanneer Jacqueline
hem de zelfde haar onteerende gedachte
wil suggereeren als haar man, en Mo?
reuil in tegenstelling met Maxime
deze zelfbeschuldiigng onmiddellijk als
absurd en onmogelijk ver van zich
werpt, omdat hij volkomen in haar
reinheid en goedheid gelooft, is het
pleit ook bij Jacqueline beslist. Maar
Maxime, die door zijn schoonzusje op
een geheel verkeerd spoor is geleid
en dit is een zeer geestige trouvaille
van de schrijvers gelooft aan een
„misverstand", wanneer het tusschen
Jacqueline en Moreuil juist heilige
ernst is geworden.
Evenals de andere werken van Gc?
raldy treft ook dit nieuwe blijspel door
zijn fijnen geest cn sprankelendcn dia?
loog. Géraldy blijft altijd op een voor?
naam niveau, hij onderscheidt zich van
zijn meeste Franschc collega's, dat zijn
figuren uit zijn stukken niets gemeen
hebben met de frivole hoofdpersonen,
die wij uit de Parijsche boulevard?
stukken kennen. Wij zijn met Géraldy
altijd in een door cn door „fatsoenlijk",
maar daarom niet minder amusant mi?
lieu.
De Man van Jacqueline wordt door
het Vereenïgd Toonecl met Vera Bon?
dam en Cccs Lascur in de twee hoofd?
rollen voortreffelijk gespeeld. Het was
een genot dit fijn?spiritueele spel van
grootc distinctie van deze twee tc vol?
gen. In welk een verrukkelijk lichten
toon wisten Vera Bondam cn Cees
Laseur de gesprekken voortdurend te
houden, waardoor zij aldoor boeiden
en amuseerden. Laseur ontwikkelt zich
.1 meer en meer tot een der fijnste
moderne blijspelspelcrs. Het aantrek?
kclijke in zijn spel is, dat hij nooit
als zoovele acteurs van onzen tijd
zich zelf speelt, maar steeds weer met
een lichte nuance doch met groote ze?
kerheid iets geheel aparts, iets zeer ka?
raktcristicks aan de door hem gespeel?
de figuren geeft. Deze ietwat verlegen
Andrc Moreuil, die zich zelf langzamer?
hand „ontdekt", was een wel bijzonder
geestige cn gedistingeerde creatie. Hoe
fijn cn raak zonder ook maar één
oogcnblik in nadrukkelijkheid te ver?
allen wist hij eiken zin, elk woord
te lancecren.
Vera Bondam trof weer door het in?
nig?vrouwelijke en natuurlijke in haar
spel. waardoor zij Jacqueline tot.een
heel sympathiek vrouwtje wist te ma?
ken. Prachtig waszij bepaald in het
slot van I, wanneer zij tot de ontdek?
king komt, dat haar man haar wan?
trouwt. Haar spel sluit zich bij dat van
Cccs Laseur volkomen aan, zoodat zij
aldoor in hun samenspel een volmaakt
geheel geven te zien.
Ook in de verdere rollen was dit blij?
spel zeer gelukkig bezet. Dirk Verbeek
speelde den „man" misschien wat sterk
in de richting van den „niais", waar?
door men zich ging afvragen, hoe Jac?
queline ooit van dezen Maxime had
kunnen houden: Maar in deze opvat?
ting was Verbeek zeer amusant, zonder
in chargecren te vervallen. Een'zeer
geestige, hypermoderne Fransche bak?
visch kregen wij van Minny ten Ilove
en een erg drukke, gcaffaircerdc schoon?
moeder die nu cn dan alleen ons
verbaasde door twee zulke gracieuse
dochters was mevrouw Ranucci?
Beekman. Mevrouw Ranucci verdient
ook geroemd voor dc uitmuntende
regie.
De voorstelling, die het publick heel
den avond in een uiterst opgewekte
stemming hield, had een beslist succes.
Het Ver. Toonecl mag gerust nog eens
met „De Man van Jacqueline" in Haar?
Icm terug komen.
I B, SCHUIL.
DE ONDERWIJZERS.
OPLEIDING.
DE DIRECTEUR VAN DE
KWEEKSCHOOL AAN T
WOORD.
Jn het Meinummer van „Volksonitwlk?
keling" vinden wij een artikel van den
heeT J. G. Nijk, directeur van de
Kweekschool voor Onderwijzers tc
Haarlem, over onderwijzersopleiding,
na-ar aanleiding van de brochure van
een der deskundige (medewerkers op
onder wijs gebied der Centrale Gommis?
sie voor bezuiniging der Ned. Maats,
voor Nijverheid en Handel Enkele
dagen geleden gaven wij een uitvoerig
uittreksel uit deze 'brochure.
De heer Nijk stelt op den voorgrond
dat dc onderwijzersopleiding in dc eer?
ste plaats een cultureel belang is al is
dan ook zeker noodig dat de onderwij?
zegsoplciding ook bezien wordt van
onder het licht der bezuiniging en dat
een goede staatshuishouding moet wa?
ken tegen onnutte geldverspilling.
Voortgaande, doet hij opmerken dat
er nog altijd geen eenstemmigheid bc?
staat over de beste wijze van voorbc?
reiding tot het onderwijzersambt Door
hem worden dienaangaande eenige me?
dedeelingen gedaan, waarna de heer
Nijk nagaat of de „deskundige" van de
Ned. Maats, voor Nijverheid en Han?
del, een bevredigende oplossing van
het probleem gcefgt cn eern zuinigheid
weet te betrachten die de wijsheid niet
bedriegt..
Onverantwoordelijk oordeelt de heer
Nijk te zijn den „goeden raad" om de
kweekscholen nu maar plomp verloren
stop te zetten. In dc eerste plaats zou
ik mij dc bescheiden vraag willen ver?
oorloven, zegt hij waarom de des-kun?
dige dit harde von-nis alleen geveld wil
zien over Rijksinrichtingen d.i., over de
Rijkskweekscholen; immers de Rijks?
normaallessen zijn al aan het verdwij?
nen, van de tien overgeblevene hebben
zes nog een volledig klassenstelscl, cén
heeft nog een 2e, 3e cn 4e klasse en
drie alleen nog een vierde klasse over.
Wil hij de confessioneele kweekscho?
len die toch ook door Rijksgeld worden
onderhouden ongemoeid laten? Krach?
tens het beginsel der gelijkstelling?
Deze zonderlinge draai in zijn betoog
maant zeker wel tot groote bedacht?
zaamheid bij de beoordeeling van het?
geen hij verder voorstelt.
De heer Nijk gaat dan na dat de
Rijkskweekscholen inderdaad in den
Iaatsten tijd in leerlingenaantal het
hardst achteruitgegaan zijn. Daarvoor
zijn dc redenen, echter niet ver te zoe?
ken: Studiebeurzen en toelagen zijn in?
getrokken, de kweekelingen betalen
schoolgeld en moeten hun eigen boeken
bekostigen. Maar vooral lokte het be?
staande overcompleet van leerkrachten
de ou-ders niet uit hun kinderen voor
het onderwijs te bestemmen. Echter
olgens z.i., betrouwbare berekeningen
zal door de sterke zuiging het tegen?
wöordige overcompleet aan onderwij?
zers en onderwijzeressen snel verdwij?
nen en misschien niet eens voldoende
blijken om overal het 7e leerjaar- be?
hoorlijk in te richten.
Tegenover de idee van den deskun?
dige van de Ned. Maats, voor Nijver?
heid en Handel doet de heer Nijk ver?
volgens opmerken, dat deze deskundige
met 'beminnelijke naiviteit over het
hoofd ziet dat een eenvoudige stopzet?
ting van de Kweekscholen het Rijk veel
zou kosten aan waardeverlies op gc?
Louwen en inventaris, aan wachtgelden
enz. Tegen het denkbeeld van een
..stoomcursus" als één eenjarig vervolg
op een H. B. S. of gymnasium en, als
een tweejarig verlengstuk op een M.
U. L. O. school kant zich dc heer Nijk
ook. Hij laat er den nadruk op vallen
Üat de leerlingen op de onderwijsinrich?
ingen toch ook geld aan de gemeen?
schap hebben gekost en dat een twee?
jarige opleiding van candidaten in het
bezit van een M. U. L. O. diploma on?
yoldocnde is. Hij verwacht geen volden?
idc leverantie voor de kweekscholen van
dc H. B. S., en het gymnasium kan z.i.
practisch geheel uitgeschakeld worden.
Ten slotte zegt de heer Nijk ten op?
jichte van de brochure van den bc?
doelden deskundige, dat aandachtige
3. zing van de brochure hem tot de over?
tuiging heeft gebracht, dat daarin een
„deskundige" aan het woord is, wiens
hervormingsplannen op misvorming zou
den uitloopen.
Hij beschouwt, aldus dc heer N. het
cultureele probleem der opleiding uit?
sluitend als een optelsom in een huis?
houdboekje.
„Ik weet niet of hij het oor heeft
van autoriteiten, misschien zelfs op?
dracht heeft, om voorstellen tot bczui?
liging in te dienen. Maar als dit het
geval is, wee dan ons arme openbaar
onderwijs! Dan heeft men een slager
imet zijn hakmes uitgezonden, om als
'uinman tc snoeien in onzen hof!
Wieri het vraagstuk der „Volksont?
wikkeling" ter harte gaat, behoort alle
.ernstig overdachte voorstellen tot ver?
betering nauwgezet .te onderzoeken,
maar mag zich niet laten verblinden
door materieel gctallengcgoochel, dat
de ideëcle schadeposten aan het oog
onttrekt. Het onderwijs heeft nu ein
delijk genoeg geleden van dc ongunst
der tijden. Ongelukkig het land, dat zijn
beste levensgoederen verschachcrt voor
een schotel linzen".
OUDERAVOND SCHOOL 23
Rede Dr. C. Spoelder
fn een der zalen van het gebouw
Olympia, bij het Westelijk viaduct had
2 dezer een ouderavond plaats voor dc
ouders der kinderen van School 23.
Na het afhandelen der huishoudelijke
agenda, hield op verzoek der Oudercom?
missie, Dr. Spoelder, Rector van het
Gemeentelijk Gymnasium hier ter
stede, een lezing over het onderwerp:
„Wat zal het Middelbaar Onderwijs on?
zen kinderen brengen en in hoeverre
zijn ouders en huisgezin daarbij betrok?
ken?"
Tot het bijwonen dezer lezing waren
ook dc ouders der kinderen van School
24 uitgenoodigd.
In het begin zijner geestige en boeien?
de rede schetste spr. den grooten over?
gang, dien het J2?jarig kind v3n de La?
gere School doormaakt bij zijn komst
op cén der Inrichtingen van Middelbaar?
of Gymnasiaal Onderwijs. Gewend aan
denzelfden onderwijzer, met wien het
vertrouwd is geraakt als met een
vriend, ziet het zich plotseling tegen?
over een 6? of 7?tnl hem vreemde Jee?
raren geplaatst, die voor hem even
zooveel typen vormen en die elk op
zijn beurt meestal een voor hem geheel
vreemd vak doceercn.
De eerste indruk van het kind is er
dan ook een van verbazing over de
vreemde, nieuwe omgeving.
Voor den lecraar breekt nu de moei?
lijkc tijd aan zijn volkje tc lecren ken?
nen en schiften.
Al vrij spoedig steken de werkelijke
intellectucele leerlingen boven dc mas?
sa uit, dit zijn slechts enkelingen. Dan
volgt de groep der z.g. goede, waaron?
der ook langzame leerlingen kunnen
schuilen. De derde groep is die der
luien en onverschilligen.
Voor den betrokken leeraar valt het
soms lang niet gemakkelijk deze groe?
pen te onderscheiden cn soms is een
jaar hiervoor nauwelijks voldoende.
Komende tot de taak, die op de
ouders rust om het Onderwijs zoo
vruchtbaar mogelijk te doen zijn, ves?
tigde spr. in de eerste plaats dc aan?
dacht op concentratie cn rust in het
huisgezin. Geen overdreven veelheid
van vermaken. Ook voor den leerling,
naast de „zure" plichten, die de School
hem oplegt, een juiste verhouding in de
ontspanning, geen versnippering van
tijd.
In dit verband was spr. slecht te
spreken over dc Radio. De Radio is
oorzaak, dat in vele gezinnen het huis?
werk der leerlingen lijdt.
Voorts bracht spr. het toezicht der
ouders ter sprake op het huiswerk der
leerlingen. Ook hierin moet samenwer?
king zijn met do school. Een gestadig
op dc hoogte blijven van de verrichtin?
gen, w.o. geregeld overhooren der les?
sen, inzage nemen van agenda cn schrif?
telijk werk, werd door spr. warm aan?
bevolen.
Aan het einde zijner met aandacht
gevolgde rede, werd spr. door de tab
rijke aanwezigen hartelijk toegejuicht,
waarna het Hoofd der School, dc heer
Doyer, ook namens de Oudercommis?
sie, spr. hartelijk dankte voor zijne ge?
notvolle leerzame rede.
Hierna sloot de voorzitter de zeer ge?
animeerde bijeenkomst.
GEVONDEN DIEREN EN
VOORWERPEN
Terug te bekomen bij: L. Wijkhui?
zen, Soutmanstraat 45, autolamp; Po?
litieburcau Smedestraat, sohildersjas;
P. van Kouteren, Hooimarkt 11, win?
keljas; J. Beokelaar, Oranjeboomstr.
48, halskettinkje; D. van Bemmelen,
Leidsclieplein 34 rood, portemonnaie
met inhoud; W. Haasbeek, Scheeper?
straat 1 rood, jongenspet; G. Brui?
torn, Voorzorgstraat 59, stofdop; J.
belie, Leidschestraat 29, gymnastjek?
schoen; T, van Maas, Brouwersstraat
1. sportkarretje; G. v. Lunenburg,
Macrten van Heemskcrkstr. 42, spaar?
zegels; H. Teeuwcn, Lange Pocllaan 5
voetbalschoenen; A. Tave, Nagtza&m?
straat 25, gymnastiekschoenen; W.
Grocnevcld, Anjelicrstraat 29, bril in
étui; P. ten Hertog, Nieuwe Gracht
50, zilverbon; F. Mulder, Lei-dscfhe?
vaart 94, rijwielbelastingimerk in étui;
H. Alders, Witte Heerenstr. 45 zw.,
hecrenihoed; P. Dijkstra, Oranjeboom?
straat 126. bruin hondje, gebracht naar
Kennel Fauna; Politie Bloemcndaal,
bast. herdershond, gebracht naar dc
Kennel „Haerlem", Wilhelminalaan 22,
van Velsen, Delftstraat, jonge bast.
herdershond, Kennel Haerlem; Ken?
nel Haerlem, Wilheliminalaan 22, lion?
dekorfje; J. Lambooy, Spaanschevaart
•straat 115, portemonnaie met inhoud;
J. A. Nieman, Bankastraat 42, porte?
fcuillcJ. Cassec, Ternatestraat 7,
portemonnaie met inhoud.
SYNAGOGEDIENSTEN
NED. ISRAcL. GEMEENTE
Van 6 Mei a.
Sabbath: Vrijdagavonddienst bij
den ingang te 7 uur. Ochtenddienst tc
S uur. Predikatie voor het Mocsafge?
bod. Middagdienst tc 1 uur. Avond?
dienst tc 8.24 uur.
Werkdagen: Ochtenddiensten tc
uur. Zondag te 7.30 uur. Middagdicn?
sten tc 7.45 uur. Zondag te 7.30 uur.
Avonddiensten bij het invallen van
„nacht".
Talmoed Torah: Sabbath niet Werk?
dagen: tusschen de middag? en de
avonddiensten.
De middag? en de avonddiensten op
de werkdagen, alsmede Talmoed To?
rah. worden verricht in het Gemeen?
tegebouw L. Wijngaardstr. 14. Dc
overige diensten vinden plaats ter Sy?
nagoge L. .Begijnestraat KL
INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN a 60 CENTS PER REGEL
(rond)
ARR.-RECHTBANK.
AANRIJDING TE SCHOTEN
Voor de rechtbank diende vanoch?
tend de zaak van dc aanrijding die in
den ochtend van 10 Januari in dc Over?
tonstraat te Schoten heeft plaats gehad.
Op dien ochtend kwam een meisje van
18 jaar, Hoogedoorn geheeten, uit die
straat per fiets in dc richting van den
Rijksstraatweg rijden. Toevallig kwam
van den Rijksstraatweg een motorfiets?
rijder naderen. Dc motorfietsrijder had
een kalmen gang cn wendde dadelijk
alle maatregelen aan om te stoppen. Het
mocht echter niet gelukken en een bot?
sing had plaats. Het meisje viel van
haar fiets cn de gevolgen waren ernsti?
ger dan het zich eerst liet aanzien.'
Het meisje werd bewusteloos in haar
woning binnengedragen en kon zich
daarna niets meer herinneren van dc
wijze waarop het ongeluk was gebeurd.
Alleen de woorden „pijn, pijn" kon men
uit haar krijgen. Ze klaagde vooral over
hoofdpijn, vertelde van ochtend dokter
Lindenbergh, die als getuige werd gc?
hoord. „Ik vond verder zwelling aan
den rechterkant van het hoofd. Een dag
later openbaarde zich aan den rechter?
arm cn het rechter'been een verlam?
thing. Met de hersenen stond dit in
verband. Er werd een bevsenweeking
geconstateerd.
„Ik behandelde het meisje volgens
de voorschriften mij door een zenuw?
arts verstrekt, ging getuige voort. Later
werd het meisje ter verpleging in het
Diaconessenhuis opgenomen. Daar heeft
zij een operatie ondergaan. Er bleek
een beentje op de hersenen te liggen.
Bij het meisj.e is na de operatie een ver
betering in haar toestand ingetreden.
Heclemaal -beter is ze nog niet. Ge?
steund door anderen kan ze een klein
eind loopen. .Ook nu kan ze nog niet
vertellen hoe het ongeluk is gebeurd.
Een andere getuige, die alles had ge?
zien, beweerde dat verdachte geen sig=
nalen had gegeven. Toen deze getuige
verdachte zag naderen dacht hij dade?
lijk „Daar moet een ongeluk van ko?
men."
Het O. Mv dat aanhaalde de verkla?
ring van den Iaatsten getuige, was van
meening dat verdachte er dien ochtend
in die stille straat niet met volle aan;
daolit bij was, en dat hij niet voldoen-
de had opgelet. De noodige voorzichtig?
heid was naar de' meening van het O. M.
niet door verdachte in acht genomen.
Het O. M. vorderde f 75 of 25 dagen.
De rechtbank zal over acht dagen uit?
spraak doen.
DE EERSTGEBORENE IN GROOT?
HAARLEM.
-In- een -vorig -mummer deelden wij
mede, -dat Zond-a,g te Schoten- de const?
.geibore-ne in Groo-t44aariem het levens?
licht aanschouwd had'.
Nu verzekert dc heer W. P. Klaver
eveneens wone-nd in .-het Schoter?
kwartier, ons, dat zijm zoon Co-melis
op Zondag eerder geboren is, eoodait
'hij voor hc-m de oer oipeischt de eerst?
geborene in Groot?Uaarle.m te zijn.
INGEZONDEN MEDEDEELÏNGEN
a 60 Cts. per regel.
ZATERDAG 7 MEI
HILVERSUM, 1060 M,
12.352.00 Lunchmuziek door het
Trianon?Trio.
2.003.00: Radio voor scholen. Les
n de Astronomie door Prof. A. Nij?
land uit Utrecht.
6.007.45: Concert door het EL EX
0.?orkcst.
8.10: V~A.R.A.?avcmd. Het Klein
Concert Ensemble, E. Bomli, viool; A
Krelage Jr., piano; Joh. VogtscLmidt,
cello; J. v. Stricn, tenor; Mevr. S. van
Geldcrcn, declamatie. 1- Trio no. 8,
Haydn. 2. Rccit. en aria uit „Die
Schüp.fung", Haydn (tenor), 3. Rede
an E. Boekman, voorz. van de Am?
sterdamseihe Soc.?Dom. Raadsfractie,
over: De Sociaal?Democratische Ge?
meentc?politiek. 4. Sonate no. 2, Beet»
hoven (viool), 5. Concert a mineur,
St. Sacns, 6. Rede van E. Boekman. 2e
ged. 7a. Ei, bezinn-e de Moi, Mesdii-gh.
b. Verbeidend, Spoel. c. Het jonge
jaar, Martel? Maus (tcn-or). 8. Voor»
dracht door Mevr. v. Gcldcren. 9.
Trio op. 90, Doorzak.
10.30: Pcrsber.
DAVENTRY, 1600 M.
2.20: Concert, Orkest en R. Gou»
ley, humorist.
3.20: Liederen en duetten door oo-n»
tra alt en tenor. o
3.404.35: Orkestooncert, O. Tbo»
mas, piano.
4,35: Kimcfeeruurtje
5.20: Dansmuziek.
5.50: Tijds., weerber., nieuws,
6.05: Dansmuziek.
,6.20: Lezing: The month's reviews.
6.35: Mac Dowcll's pianomuziek.
6.45: Cricket^wed-strijd.
7.05: Concert door de versterkte
militaire ban-d. O. Vane soipraan. Bxa»
oou, bariton, Salisbury Singers.
8.40: Lezing: Mr. E. M. Forster.
S.55: Militaire band, concert (va»
volg).
9.5011,20: Dansmuziek van het Sa»
voy HoteL 1
PARUS ,.RADIO?PARIS" 1750 M.
9.5010.20; Concert.
11.501.10: Orkestooncert.
4.054.55: Concert. Radio Jazz syte»
phonic band.
7.5010.00: Galaooncert. Dames de
Duza, sopraan, Trawcll, Grassku Oté?
ro, zan-g; Jacovacci, piano. Heeren Jit?
cowne-w, viool; Séringes, viool; Hcrvé
zang, Frot, h-umorist. Martin, bariton.
LANGENBERG 468,8 M.
12.25:1.25: Gramo-foonmulziek. 1
4.505.50: Orkestooncert
8-209.50: Symphonieconcert. We?
ragconcert en W. Sc3rulze?Prisca,
viool; Dr. Anheisser, inleiding. Daarna
tot 12.20 Dansmuziek.
KöNIGSWUSTERTIAUSEN, 1300 M.
EN BERLIJN 484 EN 566 M. 1
2.10—7.05: Lezingen en lessen.
7.50: Vroolijk concert. Orkest eh
solisten. Daarna „Besuch in der
Nacht", l?acter van Landau.
9.50—111.50: Dansmuziek.
HAMBURG 394.7 M.
11.501.20: Orkestconcert.
1.252.10: Kamermuziek.
3.35—4.20: Scenes uit „Der Tromtpe»,
ter von Sakkingen", opera.
5.20—6.10: Vroolijk concert
7.2011.10: „Der festliche Marsch",
door de politiekapel. Daarna dansmn?
ziek,
BRUSSEL 509 M.
4.205.20: Dansmuziek.
5.20: Engelsche les.
7.20: Orkestooncert.
8.25: Causerie.
8.40—9.20: Dansmuziek.
VOOR DE KINDEREN.
Dc arme Orobio ging dadelijk op stap om
Orlando en Giovanna te zoeken. Na een paar
uur kwam hij aan de boerenhofstede van baas
Krclissen. De boer was zelf op het erf. Me?
neer, vroeg Orobio, heeft u soms. een paar
muizenkinderen gezjen..., een jongetje en een
meisje
De boer, die net van het station terug was,
deed een lange haal aan zijn pijp en sprak na
denkend Ja, ik geloof wel, dat ik ze gezien
heb. Ze zijn dien kant opgegaan. En boer Kre-
lissen wees Orobio precies den tegenovergestel?
den weg van dien naar het station.