TWacKimosICs
Toffee de Luxe
LETTEREN EN KUNST
UIT DE OMSTREKEN.
SCHEEPSBERICHTEN.
RADIO-PROGRAMMA
NIEUWE AVONTUREN VAN SNUFFELGRAAG EN KNAGELIJNTJE.
HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 19 SEPT. 1927
HET TOONEEL.
GHETTO.
HET DEBUUT VAN JO STAM.
JO STAM.
Voor Jo Stam was het Zaterdag, nu zij
als Rose in Ghetto in denzelfden
schouwburg, waar zij zoo vele malen als
dilettante successen heeft behaald, bij
het beroepstocneel mocht debuteeren een
gewichtige avond. Het was te verwach
ten, dat er voor dit eerste optreden van
Jo Stam in een zoo heel andere omge
ving groote belangstelling bij onze dilet
tanten zou zijn en wij zagen Zaterdag
dan ook zeer vele bekende gezichten uit
het Haarlemsche dilettantenwereldje in
de zaal.
Jo Stam kan alleszins tevreden zijn
over haar debuut bij het „Gro9te Too-
neel". Dat zij in een zoo moeilijke rei
als Rose een acteur van de kracht van
Louis de Vries voldoende tegenspel wist
te geven en zich als speelster in de zware
scènes met Sachel vermocht te handha
ven, is een bewijs van haar natuurlijk en
krachtig talent. En wij mogen zeggen,
dat zij in de scènes, waarin zij niet te
genover Louis de Vries stond, nu reeds
de beste was. Het is waar, dat deze lof
slechts betrekkelijk is, omdat het spel
van Esther, Aaron, Rafael en Rebecca
weinig of niet boven geroutineerd dilet
tantisme uitging, maar dit optreden gaf
dan toch de proef op de som, dat wij
met onze waardeering van haar talent
niet mis hebben gezien.
Jo Stam zal, nu zU in dit zoo heel an
der milieu staat, er zelf wel van over
tuigd zijn, dat zij er nog niet „is" Want
aan de beroepsactrice zullen door haar
collega's, de pers en het publiek heel
andere eischen worden gesteld dan aan
het jonge meisje, dat bij het dilettanten-
"tooneel excelleerde. Maar Jo Stam is
een ijverige en ernstige actrice en ik ben
er wel zeker van, dat zij bij strenge,
goede leiding haar weg bij het tooneel
zal vinden. Zij staat nu nog te dicht bij
haar liefhebberij-tijd, dan dat in een zoo
zware rol niet nu en dan het dilettante
rige en het aangeleerde nog door het
jakje van Rose naar buiten zouden ko
men. Vooral in haar plastiek en haar
armbewegingen met haar tot vuisten'
gebalde handen is dat nog al eens
merkbaar. Maar dat zal bij veel routine
en goede leiding eiken dag beter worden.
In haar uitspraak constateerden wij
na haar laatste optreden, dat wij bij
Cremer bijwoonden reeds nu een
grooten vooruitgang. In het eerste too
neel met Sachel leek zij ons wat te
krachtig, hoorden wij den angst voor
den ouden jood dien zij immers na het
gebeurde van den nacht nauwelijks kan
overwinnen niet voldoende in haar
stem, doch in haar stille spel gaf zij
met haar expressieve gezichtje reeds da
delijk iets heel goeds. En in de groote
tooneelen van het laatste bedrijf wist
zij in haar verdriet en haar wanhoop
door haar natuurlijke accenten werkelijk
te ontroeren.
Met groote belangstelling zullen wij
de ontwikkeling van Jo Stam's talent
blijven volgen. Wij wenschen haar in
haar urtistieken loopbaan veel succes
toe en hopen van harte, dat zij spoe
dig in de gelegenheid zal worden gesteld
ook eens te toonen, wat zij in het blij
spel waard is. Want op dat terrein voor
al ligt naar mijn meening het talent
van deze actrice.
Louis de Vries heeft kort geleden te
Parijs triomfen gevierd in de rol van
Sachel en wij behoeven over zijn opvat
ting van deze rol, na wat wij er vroeger
reeds over schreven, niets meer te zeg
gen. Dat hij thans in een veel zwakkere
omgeving dan die van Parijs niet
zooals wij vroeger wel eens hebben ge
zien te veel de aandacht opvorderde
voor de details van virtuoos spel, strekte
hem tot eer en kwam het geheel Zater
dag aanmerkelijk ten goede.
Na hem dient onmiddellijk genoemd
te woren Herman Kloppers, die na
dat hij zijn zenuwen, welke hem in het
begin parten dreigden te zullen gaan
spelen, meester was een prachtigen en
zeer fijnen Rebbe te zien gaf. Deze wat
naieve, zelf genoegzame rebbe met zy'n
gemoedelijke, blijde levensopvatting en
zijn vriendelijken humor was een gave
creatie van Kloppers. Een der mooiste
en meest decoratieve rebbe's, die wij heb
ben gezien. Jammer, dat de heer Diels
als Rafaël de sfeer brak met zijn veel
te pathetisch en dik spel. Pas op het al
lerlaatst van het bedrijf zou die pathe
tiek op haar plaats zijn geweest. Nu werd
alle stemming in het kwartet door den
heer Diels, die trouwens heel den avond
declamatorisch solo speelde, alsof er nie
mand naast hem op het tooneel stond,
verbroken.
Sfeer ontbrak er ook in de tooneelen
met Aaron en Esther! Wat hebben wij
Zaterdag mevrouw de Boer—van Rijk in
de rol van Esther gemist! En ook de
Aaron van Teune was 'wel druk maar
heel weinig Joodsch. Van het kleine rol
letje van Rebecca wérd door Mies Ver-
gtèegh zoo wat niets gemaakt.
Louis de Vries had de decors van de
Parijsche voorstelling meegebracht.
Vooral het stadsgezicht in m hoewel
weinig Amsterdamsch voldeed zeer.
Na elk bedrijf was er hartelijk applaus.
Aan het slot, toen aan Louis de Vries
een palmtak en aan Jo Stam vijf bloem
stukken werden aangeboden, werd het
een ovatie.
J. B. SCHUIL.
HET HEENGAAN VAN
HERMAN GORTER.
STOFFELIJK OVERSCHOT
AANGEKOMEN.
Het Vaderland schrijft omtrent de
aankomst van het stoffelijk overschot
van Dr. Herman Gorter, Zaterdag te
Den Haag, het volgende:
Station Hollandsche Spoor. Een tries
tige regenmorgen. In de wachtkamer le
klasse liggen drie groote kransen. Op
één daarvan staat: Voor Herman Gor
ter van Ada. Eenvoudiger, maar inniger
kan het niet. Een tweede krans van
roode dahlia's bevat het opschrift: Voor
Herman Gorter van den Geest der mu
ziek der nieuwe menschheid en de derde
is afkomstig van den Litterairen Kring
P. E. N.-Club voor Nederland.
Op het perron staan eenige bewonde
raars van den grooten dichter met wat
roode bloemen. Later komt Lou de Vis
ser, maar verder is er niemand. En
toch werd het stoffelijk overschot van
een der grootste dichters, die in ons land
geleefd heeft, uit Brussel naar hier
overgebracht. Geen enkele letterkundige
kwam hem de hulde brengen, die hij zoo
zeer verdient.
Toen de trein met 25 minuten vertra
ging om over twaalf aan kwam, werd
uit den laatsten rouwwagen een eenvou
dige blanke eikenhouten kist met zil
veren hengsels gedragen.
Onmiddellijk trad dr. Ada Prins naar
voren, die een paar losse bloemen op
de kist legde, waarna anderen volgden.
Een groote krans, hulde van de Vlaam-
sche letterkundigen, was uit Brussel
meegekomen.
Toen de lijkkist in de auto was gedra
gen werd naar de wachtkamer eerste
klasse gereden, waar de overige kransen
op de baar gelegd werden. En daarmee
was de droeve plechtigheid ten einde.
Voor wie hem lief hadden om den
mensch en zijn verzen, was het een ont
roerend afscheid.
Het lijk is overgebracht naar de rouw
kamer van de firma Innemee op den
Denneweg.
De Avondpost schrijft nog:
Van de Haagsche letterkundigen was
niemand te zien. Geen Kloos, geen Bou-
tens Niemand. Het was een tragische
plechtigheid van enkele stille personen
rond den auto en de droeve gedaante
van de ééne dappere vrouw, die gebro
ken aanzag hoe enkelen hun roode bloe
men neerlegden....
Zooals reeds gemeld, heeft heden de
crematie plaats. Het is de uitdrukkelijke
wensch van den overledene geweest dat
bij de crematie niet zal worden ge
sproken.
TENTOONSTELLING VAN DE
VEREENIGING DE BRUG
IN DE KUNSTZALEN BOSKAMP.
Onder de groepeeringen van beelden
de kunstenaars, die zich de laatste
paar jaren gevormd hebben, doet De
Brug van zich spreken in dien goeden
zin, dat een aantal zeer ernstig te nemen
schilders tot haar pijlers behooren. Dat
het doel van De Brug vooral van sociaal-
aesthetischen aard is, zooals haar be
stuurslid Nanninga dezer dagen in Den
Haag opmerkte, zij gaarne aanvaard.
De meeste bedoelingen van kunstenaars
worden geacht van aesthetischen aard
te zijn en als we dan onder „sociaal"
hebben te verstaan dat de bijbedoeling
is, zooveel mogelijk bezoekers over de
brug te zien komen, dan vinden wij
dat heel natuurlijk en begrijpen alleen
niet waarom dat nog eens met zooveel
woorden moet worden uitgelegd.
Per slot kunnen ons die praatjes ge
stolen worden: ons interesseeren slechts
de werken voor zoover die ons toe
schijnen, inderdaad aesthetische be-
teekenis te hebben.
Al zijn er in deze groepeering een
aantal exposanten, wier aanwezigheid
daarmee niet gemakkelijk in overeen
stemming is te brengen, er is ontegen
zeggelijk een zeker verband tusschen
het oevrgroote deel van het geëposeer-
de.
Er is bij deze artisten een gemeen
schappelijke neiging om zich tegen de
charmeerende voordracht en vóór een
zakelijk, klaar, haast wetenschappelijk
doorgronden van wat hen bezig hield
te verklaren. Wanneer er al charme
in hun voordracht komt dan is deze het
gevolg van een volkomen geslaagd zijn
in hun klare zakelijkheid. Dit zal uiter
aard bij de belangrijksten het geval
kunnen zijn; al is nu ook met „die
neue Sachlichkeit" het nieuwste snufje
gelanceerd, zoo nieuw kan het niet
wezen of wij zien ook hierbij alweer de
voorpraters en de napraters opdoe
men.
We zullen daarover nu niet verder
uitweiden en evenmin de exposanten in
die beide categorieën gaan indeelen. Af
gezien van het pedantisme, dat in die
bezigheid steekt, heeft, deze voor u,
lezer, gering nut. Liever maak ik enkele
aanteekeningen van dingen die mij ge
troffen hebben en die uw aandacht
waard zijn, omdat ze bovendien in
Haarlem en omgeving nieuw zijn.
Zoo is het werk van mejuffr. Van
Héttinga Tromp hier bij mijn weten
nog niet vertoond. Een damesportret
(42) dwingt respect af; hierin is inder
daad het indringend schouwen en de
beheerschte passie van den kunstenaar
te onderkennen, zooals in haar Witte
tulpen (39) een kunstwerkje geschapen
is. van die wondere klaarheid in een
levend licht. Zoo kunt ge hier het weik
van Bendien leeren kennen, zooals hij
zich in zijn „Grachtf'-litho's met iets
van beangstigende visionaire kracht uit
spreekt, en met het werk van den jong-
sten der broederen kennis maken, met
dat van J. Lodeizen die, tot voor kort
onderwijzer, zich onder leiding van
Bremmer stelde en de kunst omhelsde.
Zeker geen oninteressante figuur en een
ernstig man die in zijn „Kruik met
rozen" géén variant op de Genestet heeft
willen maken, maar wel aan Van
Gogh gedacht heeft toen hij naar een
litho van Daumier zijn „tooneelspeler"
opbouwde.
We zien hier hoe Nieweg zich ont
wikkelde sinds hij tot de Haarlemsche
schilders kon gerekend worden hij
woonde geruimen tijd in Bloemendaal
en hoe een groot doek als de
„Pioenen" hem als schilder van een gaaf
en interessant stuk schilderwerk doet
erkennen.
Een sprong vooruit deed Herman
Vreedenburgh, die een gelukkig werk
jaar achter zich schijnt te hebben en
hier met dingen uitkomt, die een straffe
observatie -toch aan een charmeerende
voordracht weten te verbinden. Het is
frisch en zuiver werk waarin de nuchter
heid van den Hollander met de ge
raffineerde naieveteit van een moder
nen Japanneling schijnen saam te
spannen om aantrekkelijk te wezen wat
vaak zeer volkomen gelukt
Hoe expressief weet John Radecker,
de beeldhouwer, een Clown, een Pierrot
met wat krijt en pastel toetsen te defi-
nieeren! Welk een uitvoerige intimiteit
houdt Josef Teixeira de Mattos vast in
zijn Zandvoortsche panorama's.
Weer anders een Nanninga wiens
„Oude Pereboom" een kabinetstukje is,
waarvan wij den geest bij meesters als
Leys en Allebé moeten zoeken, maar
die toch alleen maar schijnbaar on
modern is. Zooals ook Salomon Meyer
ontegenzeggelijk één kant der heden-
daagsche kunstvisie vertegenwoordigt en
dat met een bewonderenswaardige
consequentie doorvoert.
En zoo zou ik nog wel het een en
ander willen releveeren dat mijn aan
dacht geboeid heeft. Karei van Veen
met diens accuratesse en uitvoerigheid,
zijn coulante schilderwijs als van het
portretschetsje, was nieuw voor mij.
Zoo ook Schaaf die weer heel wat an
ders wil, en die knap genoeg is, om
den naïeven geest van den douanier in
het Hollandsc-h te transponeeren, doch."
die toch niet geheel overtuigt dat het
geen pose is.
Eekman, van Dobbenburgh, Nijland,
Van Uytvanck, Jan Heyse, de een zus,
de ander zoo, laten hier werk zien, dat
onze aandacht waard is en als wij nu
een anderhalf dozijn kunstenaars niet
vermeld hebben dan wil dat niet zeg
gen, dat z die aandacht n i et waard
zouden zijn, maar geschiedt dat alleen
om den bezoeker ook nog de gelegenheid
te laten, zelf bij het voornaamste nog
een supplement naar eigen smaak toe
te voegen. In een collectie van bij de
150 nummers moet dat geen moeilijk
heid opleveren. Maar, zooals gezegd,
in doorsnee is deze verzameling van een
gunstig gehalte.
J. H. DE BOIS.
EEN MILLET GEVONDEN?
De Brusselsche correspondent van de
N. R. Ct. schrijft:
In een kleine drankgelegenheid te Ant
werpen is een schilderij gevonden waar
op de handteekening van J. F. Millet en
het jaartal 1852 voorkomt. Aan den
conservator van het Louvre is gevraagd
om de echtheid van het doek te onder
zoeken.
BLOEMENDAAL.
AFLOSSING GLLDLEENING
B. en W. stellen den raad voor te be
sluiten de geldleening van 18 November
1920 oorsronkelijk groot 1.000.000, waar
van het restant op 1 Januari 1928 nog
762.000 bedraagt, op 1 Januari 1928 ge
heel af te lossen.
In de toelichting deelen zij mede, dat
het naar hun meening het meest prac-
tische is, dat momenteel slechts een be
sluit tot aflossing wordt genomen en te
zijner tijd een besluit tot het aangaan
eener nieuwe leening, daar toch vermoe
delijk ook zal moeten worden geleend
voor kosten van schoolbouw, verstrekt
voorschot voor middenstandswoning-
bouw, uitbreiding van het gasbuizennet,
enz., welke uitgaven voorloopig uit het
reservefonds voor de gewone middelen
zijn gefinancierd.
DE ZANDERIJ
Indertijd besloot de raad zand uit de
zanderij aan den Hooge Duln-en-Daal-
scheweg beschikbaar te stellen onder
nader omschreven voorwaarden. Thans
stellen B. en W. voor „in verband met
de schade aan de wegen en den over
last, die de bewoners van het vele zancl-
rijden ondervinden" den zandprijs met
ingang van 1 October te stellen op f 3
voor een autovracht en 1.50 voor een
paardenvracht.
DE BRANDSPUIT TE AERDENHOUT
Teneinde een garage te hebben voor
de te Aerdenhout te stationeeren brand
spuit stellen B. en W .voor hen te mach
tigen van den heer T. H. van Eeghen
de garage aan den Zandvoortscheweg
staande te huren voor 20 per maand
met ingang van 1 Juni 1927.
IJMUIDEN
STOOMTRAWLERS MET AVERIJ.
Vrijdag J-wam te IJmuiden na
een reis van slechts twee dagen bin
nen de stoomtrowler Annie IJ. M. 8.
Deze trawler was op zee lek geworden
en wel zoodanig, dat men er niet in
slaagde het vaartuig droog te houden
zoodat het vol water binnenkwam. Ver
moedelijk zijn eenige huidplaten door
het werken der machine losgeraakt.
Verder kwamen eveneens met een
afgezroken reis binnen de stoomtrawler
Proef IJ. M. 36 van welken trawler de
schroef was losgeraakt. Dit euvel heeft
zich reeds eerder bij dezen trawler voor-
Gelukkig was de zee kalm, zoodat ver
dere onaangename gevolgen van deze
ongevallen zich niet voordeden.
GEMEENTERAAD.
Openbare vergadering van den Raad
der gemeente Bloemendaal te houden
op Donderdag 22 September 1927 des
namiddags te Overveen.
Agenda:
1. Benoeming voorzitters en leden der
commissiën, bedoeld bij art. 54 lid 1
der Gemeentewet.
a. Financieele commissie, (aftredende
leden: de lieer en Luden, Kremeï,/
Schulz)
Benoeming leden der commissiën,
bedoeld bij art. 54 lid 2 der Gemeente
wet.
b. Commissie voor Publieke Werken,
(aftredende leden de heeren Prinsen-
berg en de Waal Malefijt.
c. Commissie voor Onderwijs, (aftre
dende leden de heeren Bornwater en
Hogenbirk)
d. Commissie voor Sociale Belangen,
(aftredende leden: de heeren de Roo v.
Alderwerelt en de Visser: niet herkies
baar). u
e. commissie voor de Bedrijven (aftre
dende leden: de heeren Hogenbirk; de
Roo van Alderwerelt niet herkiesbaar).
Benoeming leden der commissie, be
doeld bij art. 166 der Gemeentewet:
f. Commissie voor de Strafverorde
ningen. (aftredende leden: de heeren
Bornwater en Luden).
Benoeming voorzitter en leden der
commissie, bedoeld bij art. 57 der Ge
meentewet.
g. Commissie voor de Brandweer,
(aftredende leden: de heeren Laan,
Kramer en de Roo van Alderwerelt (de
laatste niet herkiesbaar).
2. Voorstel tot aflossing 7 pet. geld
leening.
3. Vaststelling 2e suppletonre begroo
ting dienst 1927.
4. Wijziging reglement van orde voor
de raadsvergaderingen.
5. Voorstel tot huur garage voor de
Brandweer.
6. Aankoop grond van A. E. Beek
man.
7. Grondovername van de Erven van
der Vliet.
8. Voorloopige vaststelling uitbrei
dingsplan voor Wildhoef en de Schape
duinen.
9. Bepaling van den zandprijs.
10. Kohier hondenbelasting.
11. Ontheffing bepalingen der Bouw
verordening.
12. Ingekomen stukken.
VELSEN.
VERKOOP WITTE-KRUIS SPELDJES.
De verkoop van de Witte-Kruis-speld-
jes in deze gemeente heeft opgebracht
1052, dat is bijna 300 meer dan het
vorige jaar.
HAARLEMMERMEER
NIEUWE GEREFORMEERDE KERK.
Met het uitwerken van het onworpen
plan voor de stichting van een nieuwe
Gereformeerde kerk op het terrein
van de openbare school te Hoofd
dorp, is men thans zoover gevorderd,
dat de aanbesteding spoedig is te ver
wachten.
De nieuwe kerk zal beneden ruimte
bieden voor 650 zitplaatsen, tot ver
fraaiing van 't dorp veel bijdragen en
de omgeving met de. andere monumen
tale gebouwen tot een aesthetisch ge
heel maken, terwijl het ook in de be
doeling ligt om bij voldoenden finan-
cieelen steun het gebouw te voorzien
van een nieuw orgel.
HOOGE WATERSTAND IN DEN
HAARLEMMERMEERPOLDER.
Tengevolge van den zwaren regenval
en het uitzakken der landerijen, is de
waterstand in den Haarlemmermeer
polder zoo hoog geworden, dat niet al
leen de Lijnden, maar ook de andere
machines, de Leegwater en de Cruquius
in werking zijn gesteld om het over
tollige water naar de Ringvaart te
verplaatsen.
Gelukkig dat de graanoogst in dezen
polder nagenoeg geheel zijn beslag heeft
gekregen, want de landerijen zijn nu
zoo drassig geworden, dat het verrichten
van werkzaamheden in het land voor
loopig gestaakt zal moeten worden
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cents per regel.
SPECIALE AANBIEDING
REMINGTON SCHRIJFMACH.
Mod. No. 10 Rebuild
f 10.— PER MAAND f 10.—
f 135.—
CORONA f 150.— en f 185.—
O. TH. DANTUMA
ZIJLSTRAAT 90 TELEFOON 11161
Ares 16 Sept. te La Guaira van
Amsterdam.
Alcinous 16 Sep. van Padang, Amster
dam n. Batavia.
Ceres 16 Sept. van Accra naar Free
town.
Cardeganshire 17 Sept. te Rotter
dam v. Blackwater.
Dinteldijk 15 Sept. te Cristobal, Pa
cifickust n. Rotterdam.
Deli 16 Sept. te Sabang, New York
n. Java.
Delfland 15 Sept. v. Freetown naar
Seccondee.
Eemland 16 Sept. van Buenos Ayres
n. Amsterdam.
Garoet p. 16 Sept. Kaap del Armi,
Rotterdam n. Batavia.
Grotius 15 Sept. van Singapore, Am
sterdam n. Batavia.
Helder 1 Sept. te Accra verwacht,
Amsterdam n. W.-Afrika.
Houtman 17 Sept. van Singapore r..
Batavia.
Haarlem 12 Sept. van Monrovia naar
Grand Bassam.
Heemskerk 17 Sept. van Rotterdam
n. Kaapstad.
Johan de Witt 15 Sept. van Colombo
Batavia n. Amsterdam.
Kieldrecht p. 16 16 Sept. Gibraltar,
Rangoon, n. Rotterdam.
Koningin der Nederlanden 16 Sept.
van Genua, Batavia n. Amsterdam.
Kedoe p. 17 Sept. Gibraltar, Batalva
n. Rotterdam.
Kilstroom 17 Sept. te Freetown verw.
W.-Afrkia n. Amsterdam.
Lochmonar 16 Sept. te Colon, Rotter
dam n. de Pacifickust.
Nebraska 16 Sept. te Londen, Pacific
kust n. Rotterdam.
Nijkerk 16 Sept. van Duinkerken n.
Antwerpen, Beira n. Rotterdam.
Oostkerk 16 Sept. van Penang, Japan
n. Rotterdam.
Rotterdam 18 Sept. n.m. 2 uur te
Plymouth verwacht, New York naar
Rotterdam.
Reggestroom 16 Sept. van Lagos n.
Port Harcourt.
Rijnland 15 Sept. van Seccondee n.
Sherbro.
Sitoebondo 16 Sept. te Sabang, Rit-
terdam n. Java.
Sumatra p. 16 Sept. Ouessant, Beira
n. Antwerpen en Rotterdam.
Slamat 17 Sept. van Colombo, Rot
terdam n. Java.
Siantar 17 Sept. v. Batavia naar Rot
terdam.
Salabanka 17 Sept. van Amsterdam
n. Java.
Simaloer te Marseille, Batavia naar
Amsterdam.
Tjitaroem 9 Sept. van Sjanghai naar
Chinampo.
Tjeriman 17 Sept. v.m. 8 u. 45 m. v.
Cowes, Batavia n. Rotterdam.
Tobu 18 Sept. vm. 5 u. van Batavia
te Rotterdam verwacht.
Volendam 16 Sept. n.m. te New York
v. Rotterdam.
Westerdijk 17 Sept. te Rotterdam van
Pacifickust.
Achilles 17 Sept. van Amsterdam n.
Guatemala.
Amstelland p. 17 Sept. Dungeness,
La Plata n. Amsterdam.
Binnendijk 16 Sept. v.m. 8 u. 23 m.
330 mijl West van Scilly, Rotterdam n.
New York.
Drechterland p. 16 Sept. Ouessant,
Buenos Ayres n. Rotterdam.
Eemdijk p. 17 Sept. lun. 6 uur Lizard
Antwerpen n. de Pacifickust.
Gelria 17 Sept. van Curunna, Am
sterdam n. Buenos Ayres.
Grijpskerk 16 Sept. van Algoa Baai
n. Port Natal.
Hector 17 Sept. van Hamburg naar
Amsterdam.
Kedoe p. 17 Sept. Gibraltar, Java n.
Rotterdam.
Kennemerland 17 Sept. van Pernam-
buco, Amsterdam n. Buenos Ayres.
Medan 17 Sept. van Port Said, Rot
terdam n. Java.
Oostkerk 17 Sept. te Sabang, Japan
n. Rotterdam.
Prinses Juliana p. 16 Sept. Ouessant
Amsterdam, n. Batavia.
Riouw 20 Sept. van Java te Amster
dam verwacht.
Rijndam 17 Sept. van New York n.
Rotterdam.
Spaarndam p. 17 Sept. n.m. 12 uur
15 min. Vlissingen, Rotterdam l.v. Ant
werpen n. New Orleans.
Stuyvesant 17 Sept. van Hamburg n.
Amsterdam.
Toba p. 17 Sept. Dungeness, Javan n.
Rotterdam.
Veendam 16 Sept. van. 7 uur 14 min.
120 mijl Zuid van Valentia, Rotterdam
n. New York.
Zeelandia 16 Sept. van Bahia naar
Buenos Ayres.
Vlieland 17 Sept. van Amsterdam n.
W.-Afrika.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cents per regel.
Zeker! Zij kosten iets meer.
Maar zijn veel beter!
DINSDAG 20 SEPTEMBER
HILVERSUM, 1050 M.
12.00 Politieber.
12.352.00 Lunchmuziek door het trio
D. Coronel, viool. J. Drukker, cello. L.
Kapper, piano.
5.00—6.45 Concert door het ANRO-
orkest o. L v. Nico Treep. Riek Brock-
mann, alt. Egb. Veen, piano.
10.30 Persber.
6.45—7.45 Lezing door den heer M. J.
Cohen: De ontwikkeling der kindermu-
ziek in binnen- en buitenland in de
laatste 100 jaren. Mej. To v. d. Sluys,
sopraan. M. J. Cohen, piano.
8.10 Uitzending uit de Domkerk te
Utrecht. Wijdingssamenkomst ter gele
genheid van het gouden jubileum van
het Ned. Werkliedenverb. „Patrimonium".
H. F. Bos, orgel. 1 Orgelspel: Fantasie
in G, Bach. 2 Opening door Ds. Jhr. J.
L. A. Martens van Sevenhoven. 3 Orgel:
Andante u. h. orgelconcert op. 4 no. 4,
Handel. 4 Rede van Ds. Jhr. J. L. A. Mar
tens van Sevenhoven: Van een bezielend
verleden: 5 Orgel: Toccata en fuga in d,
Bach. 6 Rede door Ds. B. Wielenga: Pa
trimonium en het heden. 7 Orgel: Scher
zando op. 29 no. 3, Pierne. 8 Rede door
Ds. A. M. Berkhoff: De Christelijk-Socia-
le beweging en de toekomst. 9 Sluiting
door Ds. A. M. Berkhoff. 10 Orgel: Hal
leluja, uit „Der Messias", Handel. 11
Slotzang: Gez. 96 „Hallelujah, eeuwig
dank en eere".
DAVENTRY 1600 M. en LONDEN 361 M.
12.202.20 Het Sensiole orkest en so
listen (sopraan, bariton, piano).
3.20 Daventrykwartet en solisten (so
praan, bariton).
4.20 Orkestconcert.
5.20 Lezing: The Yosemite Valley.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Dansmuziek.
6.50 Tijds., weerber., nieuws.
7.05 L. Mason, viool.
7.20 LezingSweet peas.
7.35 Orgelconcert.
7.50 Italiaansch programma. Orkest
en G. Valle, sopraan. S. Sideli, bariton,
9.20 Weerber., nieuws.
9.35 Lezing A. glance into bygone Eng
land.
9.50 Nieuwsber.
9.55 Variété o.m. Mej. Koolhoven, Hol
landsche liedjes.
10.5012.20 Dansmuziek.
PARIJS „RADIO PARIS" 1750 M.
10.50 Concert.
12.50—2.10 Orkest Locatelli.
5.055.55 Orkestconcert..
8.50—10.50 Concert. Orkest en solisten.
LANGENBERG, 469 M., MUNSTER 242
M. en DORTMUND, 283 M.
1.302.50 Orkestconcert.
5.50—6.50 Concert (orgel, cello, viool).
8,25 Symphonieconcert. Werga-orkest
en D Feldin, cello.
10.40 Sluiten.
KöNIG SWUSTERHAUSEN 12.50 M.
12.208.20 Lezingen en lessen.
8.50 „Herbst". A. Wascher, declamatie.
9.20 Liederen door F. Baumann.
9.50 Koorzang o. 1. v. Prof. Rüdel.
HAMBURG 395 M.
4.35 Herfstconcert. Norag-orkest ai J.
Ehrlich, piano.
7.45 „Tosca", muziekdrama in 3 acten
van Puccini. Daarna dansmuziek.
BRUSSEL, 509 M.
5.206.20 Dansmuziek.
8.20—10.20 Concert. Orkest en solisten.
VOOR DE KINDEREN.
Ze komen voorbij Vader's gevangenisraam.
Ze vertellen hun plan. Vader schudt bedenke
lijk z'n hoofd. Hij heeft weinig moed meer. En
toch je kan nooit weten. En z'n beide kinders
zijn zóó geestdriftig, dat hij er weer 'n beetje
van opknapt. Maar veel tijd hebben ze niet. Ze
nemen afscheid, en roepen Vader „sterkte" toe.
Suleika kijkt nog altijd even kwaad, en Kna-
gelijntje begrijpt niet, hoe iemand in zoo'n
prachtig paleis zóó ontevreden kan zijn. En
wat heeft Vader haar prachtig gekapt! 't Is
toch een echte knapperd, die Vader van haar.
Zoowaar, bij 't zien van Knagelijntje's vriende*
lijk muizesnuitje begint Suleika's gezicht al wat
minder nijdig te staan.