SOUPLEX Spuplex" HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 15 OCT. 1927 VIJFDE BLAD HOE DE ZAKKENROLLER WERD GEKNIPT. DE JONGEN DIE HEM TE SLIM AF V/AS. Vrijdagmorgen half elf kwam de 15- jarige kantoorbediende J. v. d. W., uit de Hendrik Costerstraat, van de kanto ren der Nederl. Handelsmaatschappij te Rotterdam, waar hy voor zyn patroon, de firma C., een biljet van 1000 had gehaald. Hy kwam langs de Vischmarkt, waar het verkeer op dat oogénblik ge- strem dwas. Naast den jongen stonden drie mannen, oogenschyniyk eveneens te wachten, tot de verkeersagent het tee- ken van doorloopen zou geven. Een de zer mannen hield een zwarte leeren tasch tegen den jongen aangedrukt, die toen eensklaps voelde, dat zich vingers bewogen langs zijn borstzak, waarin hy het biljet geborgen had. De jongen sloeg de tasch weg, greep den pols van den man en riep luidkeels: geef my dat bil jet van 1000 terug! De beide andere mannen trachtten nog den jeugdigen kantoorbediende te overbluffen door op luiden toon aan te bieden, mee naar de politie te gaan, maar de jongen hield voet bij stuk, en de zakkenroller gaf hem het gestolen biljet terug. „En nu nog de 2, die los in myn zak zaten", riep de jongen, om tyd te winnen en de aandacht te trekken, wat hem ook gelukte. Een vischboer en andere omstanders begonnen zich met het geval te be moeien, en aangezien de drie mannen vreemdelingen bleken, die gebroken Duitsch spraken, en de jongen een flin- ken en betrouwbaren indruk maakte, begon het publiek er op aan te dringen, dat klager en beschuldigde naar de Paauwensteeg zouden gaan, De man, die het biljet gestolen had, sprong toen op het voorbalcon van een wagen van tram lijn 7. De jongen, de vischboer en ande ren brachten den verkeersagent ter plaatse met een paar woorden op de hoogte, en deze agent liet nu het ver keer voor een kort poosje aan zijn lot over, sprong op een voorbijrijdenden auto, haalde de tram op het Beursplein in en haalde den zakkenroller van het voorbalcon, waar hy in een hoekje in eengedoken stond. De twee medeplichti gen waren inmiddels ontkomen, doch de politie heeft een goed signalement var- hen. Op het politiebureau bleek de gear resteerde te zyn de 23-jarige Pool G.. die reeds meermalen wegens zakkenrol lerij veroordeeld is. SLAPTE IN HET MIJNBEDRIJF. SLUITING VAN EEN KOLENMIJN. De bekende steenkolenmijn „Nord- stern" te .Herzogenrath zal binnenkort worden gesloten. Met ingang van 1 Januari zyn alle mynbeambten ontsilagen en men ver wacht, dat de 1300 mynwerkers, die in deze myn werkzaam zijn, eveneens ont slag zal worden aangezegd. De oorzaak wordt gezocht in het feit, dat de exploitatie van de myn niet loonend is ondanks het feit, dat vele technische verbeteringen werden aangebracht. DE NIEUWE KERK TE DELFT. ONTHULLING WILHELMINA- RAAM. Het door Edward Bok aan de Nieuwe Kerk te Delft geschonken raam ter her innering aan het 25-jarige regeerings- jubileum van Koningin Wilhelmina, zal in tegenwoordigheid van genoodigden worden onthuld op 27 dezer. Het raam is ontworpen door den schilder Willem van Konijnenburg en uitgevoerd in het atelier voor gebrand glas van den heer Schouten te Delft. De onthulling geschiedt door jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, voorzitter van het comité, dat zich op verzoek van den heer Bok heeft belast met hei, tot stand brengen van het raam. LETTEREN EN KUNST. HET TOONEEL. DE TOONEELWEDSTRIJD VAN „VARIA", TE IJMUIDEN. Evenals Jacob van Lennep te Haarlem viert Varia te IJmuiden dit seizoen een lustrum; alleen is Varia met haar zil veren feest haar Haarlemsohe zuster vereniging vyf jaar voor. Het spreekt byna vanzelf, dat Varia voor dit seizoen een tooneelwedstryd te IJmuiden heeft uitgeschreven en wy zien met genoegen, dat ook deze ver eeniging bij haar wedstrijd alleen stuk ken van Nederlandsohe schryvers op gevoerd wenscht te zien. Hier dus een zelfde loffelijk streven als by Van Len nep om den voorrang aan de eigen schrijvers te geven. Oorspronkelyk had Varia het goede voorbeeld van Zwolle van verleden jaar willen volgen en had het geen geldpryzen doch enkel „eereteekenen" uitgeloofd. De vereenigingen zouden dus alleen een vergoeding ontvangen voor reis- en verblyfkosten. Dit lykt my voor wedstryden van liefhebbers het eenige goede systeem toe, maar het blykt helaas heel moeiiyk in practük te brengen. Varia althans moest het plan opgeven toen het zag, dat maar twee vereenigingen op deze voorwaarden inschreven Het schynt dat alleen nog maar met geldpryzen goede vereenigingen te lokken zyn. Wat niet pleit voor onze dilettanten. Heeft Van Lennep een wedstryd van louter blijspelen uitgeschreven, Varia zocht het oorspronkelyk meer in de mi neur en verlangde enkel tooneelspe- len. Maar vreemd, zooals Cremer ver leden jaar schipbreuk leed met het plan om een wedstryd van uitsluitend blyspelen te houden, zoo strandde Varia nu op den eisch der tooneelspelen. Er kwamen niet genoeg inschry vingen bin nen, zoodat Varia er toe moest overgaan om ook de opvoering van blyspelen toe te staan. Hiermee kunnen wy de leden van Varia niet anders dan gelukwen- schen, al zal het de taak der jury dan ook niet gemakkeiyker maken! Waarom by een zilveren feest aldoor maar te huilen? Het lykt my veel meer in de geest van het ubüeum, om zooals nu twee blyspelen Pomarius en Dat wat je niet hebt en een tooneel- spel De Vrybuiter dat zeer dicht nu en dan het biyspel nadert te geven. De leden van Varia zullen op dezen wedstrijd ook nog eens gezond en van harte kunnen lachen. Trouwens. Fabricius. die met ..Onder één Dak" en „De Koekoek" vertegenwoordigd is, is te veel man van het vak om niet te weten, dat voor het succes de lach de traan voortdurend moet afwisselen en vooral in Onder één Dak heeft hy voor die afwisseling volop gezorgd. En ook Heyermans. wiens „Zevende Gebod" zal worden opgevoerd, kan nooit een heelen avond zonder „ghyn". zoodat zelfs ty- dens dit wrange stuk nu en dan de lach zal opklinken. Behoorden by den vorigen wedstryd van Varia Cremer en De Spaarnespe- lers onder de mededingers, nu zyn het Haarlem's Tooneej en Jacob van Len nep, die te IJmuiden een kans zullen wagen. Met belangstelling zal deze wed stryd van Varia dan ook in Haar lemsohe dilettantenkringen worden ge volgd. Haarlem's Tooneel deed een zeer gelukkige keuze met liet dankbare Pomarius van Van Rossem, welk blij spel deze vereeniging verleden jaar in een solide bezetting eenige malen te Haarlem heeft gegeven. Haarlem's Tooneel zal Dinsdag 18 Oc tober van alle vereenigingen het eerst in het vuur moeten. Jacob van Lennep komt uit met „De Koekoek", het stuk var. Jan Fabricius, dat in het vorige seizoen door de Tar- taud's voor het voetlicht werd ge bracht en waarmee Van Lennep Maan dag haar lustrumjaar zal openen. Het stuk speelt in een boerenmileiu en wy hebben in Onder éen Dak. De Grond en De Schande, gezien dat Van Lennep in dat soort stukken altijd op haar sterkst is. De twee Haarlemsche vereenigin gen hebben dus geen slechte kans. Maar gemakkeiyk zal het hun zeker niet worden gemaakt, zy zullen wel met schrik hebben gezien dat onder hun mededingster ook Ado uit Den Haag behoort, een der meest bekende dilet- tanten-vereenigingen uit ons land, die het geestige blijspel „Dat wat je niet hebt" waarmee zy ook aan den Door het Dag Bestuur van den Alg. Mil. Pensloenbon« la aan de ministers en kamerfractieleiders deze beeldengroep gezonden, ontworpen door A. Rovers, voorstellende een ge- per, sionneerd oud-militair met zijn vrouw, met verzoek om er een zoodanige plaats voor in te ruimen dat voortdurend herinnerd wordt aan de oud-gepensionneerden. wedstrijd van Van Lennep deelneemt, zal opvoeren. Amsterdam zendt de tooneelvereeni- ging „Nut en Genoegen" naar IJmui den. Deze dilettanten, die zich voorna- melyk .specialiseeren" in het spelen van Heijermans, komen met „Het Ze vende Gebod", het stuk waarmee zy verleden Jaar in een tooneelwedstryd te Beverwyk alle eerste prijzen behaal den, al waren zy dan ook te Haarlem by Cremer minder gelukkig. De R.K. Tooneelvereeniging „Alber- dinik Thym", die in Alkmaar een goe den naam heeft, speelt Onder één Dak, een stuk, dat de leden van Varia met de. herinnering aan de voortreffeiyke op voering door de vereeniging Mutua Ami- citia van Rotterdam, die er bij den vo rigen wedstryd te IJmuiden den eersten prys mee behaalde, zeker gaarne nog eens terug zullen willen zien. En dan is er „H. K. Poot" uit Bodegraven een dillettanten-vereeniging, welke reeds 67 jaar bestaat die Martin's De Vrybui ter een stuk, dat byna nooit op een wedstrijdprogrmanuna ontbreekt, zal opvoeren. Ook by Varia dus evenals bij Jacob van Lennep een veel belovend pro gramma. Met belangstelling zullen velen zeker dezen wedstryd tegemoet zien. J. B. SCHUIL. HAARLEM'S TOONEEL FATSOEN. Wanneer Je by de opvoering van een oud stuk van je zelf tegenwoordig bent, dan is het, of je een van je kinderen na lange jaren van scheiding terug ziet En ontroering komt even bij je boven Je hebt samen zoo veel doorgemaak* Je leeft terug in den tyd van zijn ge boorte, je herinnert je zyn entree en zyn ontvangst in de wereld, de zorg, die het je gebaard en de vreugde, die het je geschonken heeft. Het verleden kemt veer boven i En wanneer je over de eerste emotie heen bent, dan ga je je spruit eens goed opnemen en je zegt: Ben jy het nu wezenlijk, jongen? Laat ik je nou eens goed bekyken! Je bent wel uiter lijk heel wat verouderd in die jaren, dat we elkaar niet hebben gezien. Je bent ouder geworden. En wat zie Ik? Je bent leeiyk door je haren gegroeid! Ja, ja, jongen, al wil je het ontkennen, je vader is niet blind, hij ziet het dui delijk. Nee, je bent niet heelemaal de zelfde van vroeger! Waarom zouden wy niet waar tegenover elkander zijn? Wij moeten nog even aan elkaar wennen! Natuurlyk, jongen, ik ben ook ouder geworden! De tyd staat nu eenmaal niet stil! Maar dan op eens zie je iets in zyn oogen, dat nog net is als vroeger, hoor je iets in zyn stem, dat je zoo ver trouwd is! En op eens zeg je: Kom aan m'n hart, jongen! Je bent toch nog van mij! Wat verouderd? Goed! Maar toch nog bloed van mijn bloed.myn kind! Ik ben bly je weer eens te kunnen om helzen. O zeker, Je hebt ook kinderen, die niet zyn geworden, wat je er eigeniyk van verwacht had, die je totaal bent ontgroeid! Die ontmoet je eigeniyk het klinkt hard uit den mond van een vader liever maar niet meer op je levensweg. Doch laat ik het maar be kennen: voor de spruit, die gisteren tot mij terugkeerde, heb ik altijd 'n ze kere voorliefde gehad! Hij was indertijd m'n lievelingsjongen! Daarom deed het my genoegen hem weer eens terug te mogen zien! En ook dat wij elkaar niet heelemaal ontgroeid waren, dat ik nog veel eigenschappen van vroeger in hem terugvond, waarom hij mij in zijn jongensjaren dierbaar was. Waarom zou een vader dat van zyn eigen kind niet mogen zeggen? En wat ik zoo aardig by dat weerzien vond, dat was, dat hy met zyn heele gezin in het oude pak van vroeger voor my verscheen. Mies had gelukkig geen „page-kopje". Stien 'Harrema en Nan Sluys droegen geen voetvrije rokken en ook de freules Doeselaer en mevrouw Terborgh verschenen op de vergade ring, precies zooals zij twintig jaar gele den uit hetzelfde huis waren vertrok ken. Zoo leefde ik den goeden ouden tyd van hun entree in de wereld weer geheel en al mee! Ik ben den regisseur Theo Bouwmeester voor deze aar dige gedachte zeer erkentelijk. Hij heeft er myn jongen en mij een dienst mee En ik ben er Haarlem's Tooneel dank baar voor, dat het my in de gelegen heid heeft gesteld myn troetelkind van vroeger al erken ik, dat het nog al eens een enfant terrible kon zyn weer eens te mogen zien. En voor nog veel meer, waarover ik ook 'n vader moet, al wordt hy om zyn kind in ide hoogte gestoken bescheiden zijn nu maar niet verder hier schryf. Mag ik na dezen avond eens uit sluitend vader en geen schoolmeester zijn? O, ik weet wel, dat de school meester mij nu en dan op myn schou der tikte en my in het tweede bedrijf in mijn oor fluisterde: „Heb je dat zoo fel dramatisch bedoeld? Het wordt sterk gespeeld, maar was je kind feitelijk niet meer satyriek van aanleg? Moet jouw stem als auteur niet doorklinken in de striemende afstraffing, die Mies haar ouders daar toedeelt en zyn tranen nu niet misplaatst? Is die vryage tusschen Govcrt en Neeltje wel precies, wat jij je had gedacht? Maar dan keerde ik my om en zei: „Zeur niet,, man en kijk nu vanavond eens allereerst naar het goede! Daar ben je toch vader voor! Let eens op dominee Reeman, die zoo voortreffelyk en in den juisten toon door den heer Van Eden wordt gespeeld en maak hem een hartelyk compli ment! Geniet nu eens van de styl- volle aankleeding en zeg eens, of die vergadering geen schilderytje is en met een flink sluitend samenspel wordt gegeven, applaudisseer voor Mies, die gevoelig en met knap gespeelde veront waardiging het eerste bedryf zoo kra nig sluit en bedenk dan eens, dat die dilettante mej. J. van Houten voor het allereerst op de planken staat, merk eens op. hoe de heer J. Ulderink en mevrouw A. Stolk dat tooneeltje van den heer en mevrouw Harrema na het vertrek van Knossen mooi in stemming spelen en hoe zy dank zij ook voor al Koos Sluys den heer J. van Don gen langzamerhand weer goed in den satyrieken toon terug kotnen, waar deer de rake typeering door mevrouw Van Dongen van tante Nans en erken dat heel het derde bedryf ook het slottooneeltje met Knossen volkomen tot zyn recht komt. En bedenk vooral, wat voor een moeite de heer Theo Bouwmeester, de regisseur, zich voor je kind heeft getroost en wat voor een zorg hy er aan heeft besteed. Voor dit alles dankt de vader van „Fatsoen" J. B. SCHUIL CABARET MODERN. Tummers, humorist aan den vleugel, is de man die ongelimiteerde nonsens te lanceeren vermag. Dit is niet ieder z'n werk. Daar moet je een dosis fantasie en originaliteit voor te pas kunnen bren gen, waarmee je de grenzelooze belache lijkheid van je betoog aannemelijk moet trachten te maken. Daarom zijn er zoo weinig geslaagde humoristen. Tummers spant de kroon wat het debiteeren van idioterie betreft maar zijn uitgestreken gezicht en de flair waarmee hy de pias speelt zijn karakteristiek en humoristisch in den waarsten zin van het woord. Hy had dan ook uitbundig succes. Hetgeen ook gezegd kan worden van het Engelsche zangeresje Else Clifford, dat reeds meermalen in .Modern" op trad. Maud Irene is volgens de introdu cer die graag een grapje .maakt, een nichtje van Isadora Duncan en een stief- zusje van een andere groote dansdame. Hoe 't ook zy, Maud Irene deed eenige verdienstelyke dingen. Een aardige Zi geunerdans en balletachtige faïitasie op het ballet uit Gounod's Faust. Max und Moritz zyn muzikale Clowns, die zoover wy weten in Haarlem nog niet optraden. Zy bespelen diverse instrumenten, onder zeer zonderlinge gecompliceerde omstan digheden, Hun clownerieën vormen een goed intermezzo. Tony Hunter, conferencier en chan sonnier. handig „geestelyk leider" van de uitstekende band „The Gold Star" stel de tenslotte de Clifford Sisters voor die ons voor de ééne helft uit Else Clifford en voor de andere helft uit meerge noemde Maud Irene leken te bestaan. Hoe 't ook zij. haar nummer (dans en zang) was uitstekend. Zooals u ziet lezer, is er weer veel zorg besteed aan het week programma, dat dan ook zonder eenigen twijfel, aanbe volen mag worden. BIOSCOOP Cinema -Palac e. Na eenige zeer mooie nummers mu ziek, die door het publiek terecht met applaus beloond werden, komt het We reldnieuws, dat weer veel actueels biedt. En ook veel aardigs. Vooral tiet num mer: „Hoe de employés der warenhuizen in New-York hun vryen tyd doorbren gen" is kostelijk. Interessant is het Nieuwjaarsfeest van de Chineesehe ko lonie in San Francisco. Aangrijpend zyn de beelden van de geweldige aard beving, gepaard gaande met zeebevin gen en springvloeden, in de Krim. De nieuwste modesnufjes voor het a.s. herfstseizoen verdienen door een groot aantal dames bewonderd te worden. Verder brengt het Wereldnieuws een schoonheidswedstryd voor dames en kinderen en interessante kijkjes in het vogelleven op de Guano-eilanden. En tenslotte de sledewedrennen op de 1400 M. lange baan te St.-Morite, die de noodige emotie verwekken. De sleden wegen 40 K.G. en hebben geen rem. Alleen eenige ijzeren punten aan de schoenen dienen den renner tot rem. Met een duizelingwekkende vaart wordt deze baan nog binnen de minuut afge legd. terwijl het transport der sleden naar de startplaats drie kwartier vor dert. Er worden snelheden van 90 tot 130 KM. per uur ontwikkeld, zoodat vele renners in halfbewusteloozjen toe stand door den geweldigen luchtdruk de finish bereiken. Het langzaam wer kend apparaat toont ons alle beweging duidelijk tot in de kleinste détails. Vóór de pauze draait het hoofdnum mer „Een hondenleven", met Charlie Chaplin in de hoofdrol. Deze geboren komiek doet de bezoekers drie acten lang van den eenen lach in den ande ren vallen. Het is onmogelijk, den in houd van dit stuk te vertellen, want als men op de helft is dan is het be gin al weer lang vergeten. Maar het zit vol kostelyke humor. En dan krygen we nog het tweede hoofdnummer „De Slet", van Jean Ri- ohepin, een der beste Fransche werken van dit seizoen. Het is in één woord weer een program ma, dat men vooral moet gaan zien Scala-Theater. Wy herkenden het theater niet meer toen wy binnentraden. De wanden ge sierd met artistieke decoraties, en overal palmen en ander groen. Wy wisten, dat Scala-theater jubileert, maar dat het ook gedecoreerd was, was een verras- soing. Het ziet er nu heel aardig uit. Vyf jaar geleden nam de tegenwoor dige directeur, de heer Max Polak, het theater, toen algemeen bekend als „De kleine Vereeniging" over, en ieder had er een hard hoofd in, of het zou geluk ken de zaak op de been te houden. Wie het programma van gisteravond zag weet, dat de zaak niet alleen op de been zbleef, maar ook vooruitging. Wat de directie thans weet te geven is heel veel. Behalve twee hoofdnummers was er Vrijdag nog variété, twee nummers. Het begon al met een feestmarsch door het Scala-orkest, dat met een oello versterking had gekregen. Daarna de films met een groot en mooi hoofdnum mer: „De bruid van den Storm" een zee-drama in 7 acten. Het was een mooi stuk film-techniek. Toen de film uit was, verscheen de explicateur van Scala, de rechterhand van den directeur, de heer Ch. J. van Pelt op het tooneel en verzocht den heer Polak ook daar te verschijnen En dan begon de portier een rij prachtige bloemstukken aan te dragen. De holde voor de directie van het personeel, van den vroegeren vennoot, den heer F. Kor te, van vrienden en kennissen, van film- en consumptieleveranciers. Onder luid applaus een schitterende bloemen hulde van Mie en Ko en een van den schilder Helnsbergen, die het gebouw opknapt. De grootste en prachtigste mand werd geschonken door de vaste bezoekers, waarbij de heer Van Burkem den directeur in dichtregelen toesprak. Van het personeel ontving de heer Polak 'nog een legpenning. In zijn antwoord gewaagde de directeur van nieuwe bouwplannen, die veel doen verwach- ten. Ook den. heer Van. Pelt en „juf frouw Annie", de cassière werd een war me hulde gebracht, tevens bedoeld voor het overige personeel. Het bleek duideiyk hoe verknocht de bezoekers zich aan him „eigen" theater gevoelen. De twee variété-nummers waren in derdaad buitengewoon goed. Het vier tal Chineezen verricht ongelooflyk wonderlijke dingen. Het xylophoon-trio is eenvoudig su bliem en werd vele malen teruggeroe pen. Deze variéténummers deden inder daad niet onder, voor wat eersteklas theaters te zien geven. Het orkest ver dient een extra pluim. Het was al zeer laat toen „Uitgestooten" begon, maar de füm had nog de aan dacht die zy zeer zeker waard was. Do- lorus Costello, de gevierde actrice uit „The Seabeast" vervult de hoofdrol. Luxor-Th eater. Twee geheel verschillende nummers worden thans in dit 'theater vertoond Het eerste geeft ons een blik in de bijen wereld. Deze week hebben we aan deze film, opgenomen te Santpoort in den byenstand „Mellona", een zeer uitvoerig artikel gewyd, zoodat het nu, overbodig is ditzelfde weer te- schrijven. Weer werden we getroffen door het werk van deze nijvere •diertjes. Het ge heel was uitermate interessant. Voorts willen we. melden dat op de avondvoorstellingen dit nummer iets be kort is, zoodat h/jt niet te lang duurt. Voor de middag? oorstellingen is de film onverkort gelat/m. Gehee! and/jrs is het tweede hoofd nummer, n.L „Ontgoocheling", in het kort is de ïr rnoud aldus: Nadia de Hoko (Huguette. Duflos) de dochter van een bankier maakt kennis met een verwoed speler, 4<a markies d'Areghi (Leon Bary) en verbreekt haar verloving met Dick de Mesl'xy. Nadia en de markies ïyden een leven van pleizier. Tydens een uitstapje in de Alpen overvalt hen een hevig on- w'*der Het gelukt hun een schuilplaats Lfl een herberg te vinden, doch als ze 's morgens weer willen vertrekken, ko men ze tot de ontdekking, dat ze den nacht te midden van dooden en gewon den hebben doorgebracht. Het seizoen spoedt ten einde en daarom zal in het Palace-liotel een gemaskerd bal plaats hebben. Nadia staat gereed daarheen te gaan als d'Areghi binnenkomt en haar vertelt dat de politie hem zoekt. Het blykt Nadia nu dat ze al dien tijd met een gelukzoeker heeft omgegaan. Deze kan haar echter niet vergeten en op een nacht wordt hy door de honden van Nadia byna verscheurd. Aan het slot gaat Nadia toch maar met Dick huwen. In dit filmwerk was het spel uitstekend, de aankleeding schitterend en konden we genieten van veel schoone natuurtoonee. len en mooie costumes. De Pathé-revue en vooral ook het Luxor-Nieuws waren actueel. Behalve veel interessants uit binnen- en buiten land konden we ook weer de Modeshow bewonderen. Alzoo weer een prachtprogramma dat veel belangstelling verdient. „De onberaden Wedder", in 't Rembrandt-Theater. Kunnen we wel eens klagen dat het leven van tegenwoordig duf, nuchter, zakelijk en zonder fantasie is, één avond in de bioscoop in dit geval het Rembrandt Theater, geeft ons roman tiek voor minstens een heele week. „De Onberaden Wedder" speelt ten tyde van den Franschen koning Lodewyk den dertienden. Aan het weelderige, wufte hof is de markies de Bardelys een van do meest vooraanstaande persoonlijkhe den. De mooie, jonge luchthartige mar kies, die in hooge gunst bij den koning staat en by de dames van het hof, heeft alle eigenschappen, die hem in dien tyd tot een troeltelkind van het lot be stempelen. Zelfs in de moeilijkste oogen - blikken grijpt het lob altijd weer op het allerlaatste moment in, redt hem ten slotte van de galg, terwijl de strop hem al om den nek ligt. Bardelys met zyn zwierige kleeding, zijn flinke houding, zijn onverschrokkenheid en onoverwin- ïykheid is wél de romanheld by uitne mendheid. Menig jong meisjeshartje in de zaal zal onrustig en angstig geklopt hebben by zyn gevaarlijke avonturen en weer biy en rustig als onze held in veilige haven is aangeland. „De Onbe raden Wedder' is een film vol bewogen heid en actie, die prettige spanning en op den achtergrond rustige zekerheid geeft, omdat we 't weten en voélen bij dergelijke Zondagskinderen komt toch altijd het blijde einde. Er wordt uitstekend gespeeld, zoodat een avond in het Rembrandt-Theater deze week, eeii onvermengd genoegen zal zyn, want behalve de mooie hoofdfilm is het bij werk ook alleszins de moeite waard. De Oostersche Jongleur Alexandre vertoont jongleurskunsten, waar men verstomd van staat, terwijl het Wladïmir Pryra Trio. het Balalaika Ensemble ons op muzikaal gebied vergast. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cents per regel. prima Zweedsch staal en billijk en toch goed, zijn sy noniem Prijs per pakje van 5 stuks. 75 ets 10 stuks f 1.50 Verkrijgbaar bij iederen soliden winkelier. 25 Imp. voor Ned.en en Kol. der*. KI. Houtw. 7 Tel. 10625 Haarlem Lectuur voor onze Jeugd IK WIL door Gerda v. d. Horst v. Doorn. De heldin van dit verhaal, Elly 't Hooft, wordt ons aanvankelijk ge schetst als een zielig meisje. Ze loopt mank, heeft een onbeduidend gezichtje en doordat moeder een arme weduwe is, ziet ze er veel armoediger uit dan an dere kinderen uit haar klas. Aandachtige lezeresjes zullen nu dadelijk met een vraag komen. De schrijfster laat het verhaal in Indlg spelen en vertelt, dat de andere leer lingen ook maar eenvoudige jurkjes droegen, maar ze zagen er moderner, nieuwerwetscher uit. Waarom kon die moeder van Elly haar jurken ook niet nieuwerwetscher maken? Ze was nogal naaister. Elly wil graag zangeres worden. Moe-4 der ziet er geen toekomst in, maar door bemiddeling van vriendelijke dames weet het meisje toch haar doel te bereiken. Elly's. karakter wordt heel goed be schreven. Er zit durf, er zit wilskracht in dit tengere meisje. De stijl van de schrijfster doet wél eens grappig aan, b.v. op bL 17, als ze zegt: „Hoe vaak zulke oud wordende leearessen dan haar tranen afveegden aan haar kussens als ze 's avonds niet in slaap konden vallen". Ook de taal is niet altijd juist. Op bL 59 lees fk: „Mevrouw Schee ook uit". Heel onkinderlijk en onpaedagogisch is het gesprek tusschen de beide onder- wijzers. waar ze het over de gedurige overplaatsing hebben. De een vindt het jammer, omdat je aan de kinderen hecht. En de ander antwoordt: „Och, rom zou je hart voor ze hebben?" enz. Zonde, dat zoo'n man ooit onder wijzer geworden is! Het gesprek tusschen het echtpaar Mans over het trouwen van mooie of leelyke meisjes is een beschou wing, die in een meisjesboek niet op haar plaats is. Het slot is vlot geschreven, daar zit actie in. Als je het boek dicht slaat Zeg je: Eind goed, al goed. Toch las ik van deze schrijfster wel eens veel betere lectuur. De illustraties van Isings doen wel wat erg ouderwets aan. Een klas met langharige meisjes zonder één polka-kopje. Je zou zeggen: dat is iets uit de vorige eeuw. W. B.—Z. Het echtpaar L. Quix en A. Smeits te Sittard, respectievelijk 85 en 87 jaar oud, die hun 60-jarig huwelijk beleefden. Deze dag werd door de oudjes gevierd door op het land aardappelen te rooien. Het zit er niet zoo aan om feest te vieren. Maar jn Sittard werd gecollecteerd om het echtpaar toch nog een genoegelijken dag te bezorgen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 15