HAARLEM'S DAGBLAD
WILT U FILMSTER WORDEN?
FEUILLETON
Het Huis met den Pijl
FLITSEN
DINSDAG 25 OCT. 1927
DERDE BLAD
Laat U dan niet beetnemen!
EEN EENIGSZINS SENSATIONEEL GEVAL IN AMSTERDAM.
EEN WAARSCHUWING VAN DEN NED. BIOSCOOPBOND EN
VAN DE POLITIE.
Wilt U filmster worden? Ja toch ze
ker. Wilt U een salaris verdienen van
een halve ton? Wilt U de geneugten van
een Mix, een Chaplin, een Lloyd, een
Menjou, een Swanson, een de Putti, een
Negri genieten? Och mevrouwtje, och
meneertje, die liggen voor U opgeschept.
Al die keien uit het aardsche paradijs
dat Hollywood heet, zijn toch óók niet
als filmster geboren, zijn toch óók als
gewone menschekinderen ter wereld ge
komen?
Waarom U niet?
Ja waarom U niet, waarom wij niet?
't Is toch wel aardig om altijd een paar
briefjes van duizend in 'n vestzakje bij
de hand te hebben?
Ongeveer op deze hartroerende manier
licht zich de Nederlandsche filmonder
neming (instituut) Amsterdam, Prinsen
gracht 673 in een fraaie circulaire tot
diegenen die op „advertenties waarin
„5000 menschen voor de film" worden ge
vraagd, mondeling of schriftelijk op de
annonce ingaan......
In het hieronder volgende overigens
eeer prozaïsche verhaal, treden op: De
heer Benno van de „Actueel film" als
de-man-die-het-initiatief-nam, de heer
Hezemans, onze fotograaf, die een en an
der vastlegde, een heer en een dame, die
ongenoemd kunnen blijven, de fotografe-
lijke Buick en tenslotte de dame van
de Nederlandsche Filmonderneming, die
onderteekent „Namens de directie D.
PolahMainheim".
Het drama begon Maandagmorgen 10
uur; toen snorden wij namelijk naar
Amsterdam langs de Amsterdamsche
Vaart, die inmiddels en gedeeltelijk op
een weg voor groot verkeer is gaan ge
lijken. Mijnheer Benno had uit den
aard der zaak de regie van de komedie
die wij in Amsterdam gingen opvoeren
voor zijn verantwoording genomen.
Schuin tegenover het Paleis van Justitie
aan de Prinsengracht liet hij de Buick
aan den trottoirkant zetten. En toen
geschiedde het volgende. Voorzichtig om
niet op te vallen stapten de heer en
de dame uit de Buick. Zij wandelden de
Prinsengracht op. Een vijf seconden later
werkte de forsche figuur van den heer
Benno zich uit de Car en weer een se
conde daarna wipte de sportieve foto
graaf naar buiten. Zijn camera hield hij
achter zijn rug. Beide heeren volgden
met een air van twee detectives van
Scotland-Yard die op het punt staan een
groot moordenaar te arresteeren. den heer
en de dame die argeloos naar nummer
673 wandelden op de Prinsengracht
Deze heer en die dame, o lezer, waren
verblind door visioenen van rijkdom en
pracht en filmheerlijkheidZij gingen
om nadere informaties op die adverten
tie af, waarin 5000, zegge vijfduizend
dames en heeren werden gevraagd om
zich „op te geven voor de film!"
De heer Hezemans die geniepig ach
ter een boom stond, vereeuwigde dat
oogenblik waarop twee menschen op het
punt stonden hun hoop verwezenlijkt
te zienof om weer teruggetooten te
worden in het prozaïsche leven van iede-
ren dag, dat gemeenlijk géén salarissen
van een halve ton en meer oplevert.
Een heer, die met een sterk Duitsch
accent Hollandsch sprak, leidde den
heer en de dame naar de zetels in de
hall van de woning. Daarna ging hij
de dame halen ergens van boven, hoogst
waarschijnlijk de onderteekenares van
het manuscript, waarover straks meer.
Deze dame gaf op het verzoek om in
lichtingen te kennen, dat in geen geval
mondelinge besprekingen gehouden kon
den worden. Zelfs voor de dringende
smeekbeden ten opzichte van de expres
selijk naar Amsterdam ondernomen reis
en het belang van de filmkunst bleven
haar ooren doof. Toch werd iets bereikt.
Het echtpaar-met-talent-voor de film
kreeg een prospectus. Mynheer's oog
viel spoedig op het „Hoofdstuk Finan
ciën" in de zeer utopistische begrooting
der Nederlandsche Filmonderneming en
trok schijnbaar zichtbaar zyn conclusies,
de dame althans merkte eenigszins kort
af op, „dat mynheer het gauw gezien
had en dat 'ie zeker ietsbepaalds in
het prospectus zocht". Het gesprek ein
digde met een verzoek om het adres
van de bezoekers; de dame „namens de
directie" merkte daarbij op, dat zy al
vele aanbiedingen uit Haarlem ontvan
gen had.
Voor wy nu verder gaan, lezer, met
het verslag van de gebeurtenissen op
dien Maandagmorgen, willen wy u eerst
onthalen op het prospectus dat wel de
moeite waard is. Hier is het:
Naar aanleiding van Uw schryven op
onze annonce zenden wij U bijgaand
prospectus van ons „Instituut voor
Filmcultuur", (Ned. Filmondémeming)
U zult zeker wel eens, of misschien
wel meermalen den wensch of het ver
langen hebben gehad ook aan de film
te gaan, van welks wondervolle resulta
ten gy zoo dikwijls gehoord of gelezen
hebt.
Thans willen wij U daartoe in de ge
legenheid stellen.
Zooals U uit onderstaande regelen zult
begrijpen, stellen wy onze leden ln staat
een zekere positie by de film te bereiken,
daar al ons personeel, zoowel artlsten,
figuranten, regisseurs, musici, kantoor
personeel enz. enz. alleen uit leden zal
bestaan.
Natuurlyk is het onmogelijk aan alle
leden een eerste plaats te geven, er zyn
echter nog tal van andere takken in de
filmindustrie, welke een ruim bestaan
opleveren.
Zoo zyn er b.v. geregeld honderden,
ja soms duizenden figuranten noodlg.
Wat verdienen Charlin Chaplin, Tom
Mix, Harold Lloyd, Adolphe Menjou,
Emil Jannings, Pola Negri, Asta Nielsen,
Mia May, Henny Porten, Lya de Putti,
Norma Talmadge en duizend andere
filmsterren geen vermogens.
De meeste dezer groote artlsten heb
ben vroeger heusch niet kunnen droomen
dat zij het nog eens zoo ver zouden
brengen; ook deze menschen hebben
eerst hun opleiding gehad zijn toch ook
niet als ster' op de wereld gekomen.
Het is U toch zeker ook bekend dat juist
de grootste filmartisten geen beroeps-
artisten dat zij meestal wat men noemt
gewone menschenkinderen waren, zelfs
dikwijls uit de volksklasse voortsproten.
Waarom zult gy dit ook niet kunnen
bereiken?
Maar aangenomen dat het U niet ge
lukt een „ster" te worden, welnu, zooals
reeds gezegd, er zijn nog tal van andere
zeer goed betalende betrekkingen by de
film, want figuranten verdienen zelfs
een loon van zes tot tien gulden per dag
en soms nog veel meer. Evenzoo verdie
nen middelmatige artisten 6000.tot
25.000.per jaar.
Het is dus geen bezwaar welk beroep
gy op 't moment uitoefent want wy zor
gen voor Uwe opleiding!
Er zal een groote filmfabriek opge
richt worden welks personeel hoog of
laag, alleen zal bestaan uit leden van
onze onderneming (Instituut) en stellen
ons zelfs voor een nieuwe, tweede Holly
wood in Holland te stichten, want juist
Holland met zyn prachtig natuurschoon,
schitterende duinen en zee, zyn artistieke
wateren en bosschen leent zich by uitstek
voor filmopnamen.
Hoogstwaarschijnlijk beginnen wy
reeds tijdens de Olympische Spelen met
de eerste filmopnamen. By voldoende
deelname kunnen wy jaarlyks aan vyf-
duizend leden een gratis opleiding ge
ven. Voor leden buiten Amsterdam, of
de plaats waar de fabriek komt, woon
achtig, geven wy vergoeding van reis
kosten. De duur der opleiding bedraagt
voor hen welke filmartist worden 3 a 4
maanden, voor figuranten en ander per
soneel 4 a 5 weken. Bij de gratis oplei
ding is alles inbegrepen zooals volledig
pension enz. enz. en zoo noodig nog een
kleine toelage 'per week.
Leden, welke aan onze filmonderne
ming hetzy op een door ons verstrekt
diploma, of door onze tusschenkomst bij
een andere filmfabriek een vaste positie
hebben gekregen zijn verplicht gedurende
een jaar 5 pCt. (vyf) van hun salaris,
ter tegemoetkoming in hun opleidings-
kosten ,aan ons af te dragen.
De cursus geschiedt onder leiding van
bekwame e» goed bekend staande film
regisseurs, welke dan ook beslissen of gy
als artist of als figurant etc. kunt opge
leid worden.
Personen welke minstens drie maanden
lid van onze onderneming (Instituut)
zyn, komen voor een gratis opleiding in
aanmerking.
Op welke manier gy voor een
gratis opleiding in aanmer
king komt?
Zoodra U als lid van ons Instituut
(onderneming) bent ingeschreven ont
vangt U een lidmaatschapskaart. Na- j
Naar het Engelsch van
A. E. W. MASON.
88)
Hanand was ongetwU'feld tevreden. De
klok was een mooi klein verguld klokje
uit het tydperk van Lodewyk den Vyf-
tienden; de wyzerplaat was wit en de
klok stond op een kastje dat niet hooger
was dan zyn middel, voor een hoogen
Venetiaanschcn spiegel. Hanand stond
er vlak voor en vergeleek de klok met
zyn horloge.
„Precies geiyk, mademoiselle", zei hy
tegen Betty, terwyl hy met een glim
lach zijn horloge weer in zyn zak stak.
Hy keerde zich om, zoodat hy met zijn
rug naar de klok toe stond. Hy stond nu
tegenover de schouw, in het smalle deel
van de kamer. De schoorsteenmantel
was van hetzelfde bruine hout als de
paneelen. met slanke pilaren en prach
tig snijwerk. Boven den schoorsteenman
tel was een van de Fragonards in den
muur aangebracht, en blijkbaar om te
zorgen dat dit schildery duidelijk zicht
baar was, stonden er op den schoor
steenmantel geen hooge ornamenten.
Slechts «en of twee kleine emaille doos
jes en een plat glazen étui stónden er
op. Hanand hep er heen en nam toen,
terwijl hij even tusschen de tanden
floot, het étui op.
„Neem my niet kwalyk, mademoiselle"
zei hy tegen Betty. „Maar ik zal waar
schijnlijk nooit van myn leven het geluk
hebben zoo iets moois weer te zien. En
het staat zóó hoog dat ik het niet goed
zien kan".
Zonder de toestemming van het meisje
af te wachten nam hy het étui mee naar
het raam.
„Ziet u dat, monsieur Frobisher?" riep
hy uit en Jim ging naast hem staan.
In het étui lag een hanger van goud
en doorzichtig émail, gemaakt door
Benvenuto Cellini. Jim gaf toe dat hy
nooit zoo iets fyns en teers gezien had,
maar het hinderde hem toch dat Ha
nand zoo weinig zakelijk optrad.
„Men zou een heelen dag in deze ka
mer kunnen doorbrengen", riep de de
tective uit „om al deze schatten te
bewonderen".
„Qngetwyfeld", antwoordde Jim droog
jes. „Maar ik dacht dat we hier den
middag zouden doorbrengen met zoeken
naar een pyl".
Hanand lachte.
„Myn vriend, je herinnert my weer
aan myn plicht". Hij keek nog eens naar
den hanger en zuchtte. „Zooals u zegt we
tuuriyk verwachten wy dat het "aantal
leden zeer talrijk zyn zal en uit dien
hoofde zal 't ons onmogelijk blyken al
len tegelijk de opleiding te geven. Om nu
hieraan zooveel mogelijk tegemoet te ko
men zullen de kaarten voor het lidmaat
schap genummerd zijn en zal worden
aangewezen wie telkens voor de opleiding
aan de beurt is.
Leden, welke drie jaar achtereenvol
gend contributie hebben betaald en
dien tijd nog geen gratis opleiding kre
gen of voor een betrekking in aanmer
king kwamen, krijgen ter vergoeding een
aandeel in onze onderneming groot 25
ten volle deelend in de winst.
By spoedige opgave als lid kunt gy
reeds aan de eerste toewijzing deelne
men. De eerste aanwyzing voor gratis
opleiding vindt plaats Januari 1928 en
vervolgens iedere twee maanden ten
overstaan van een notaris of advocaat.
De lidmaatschapkaarten zyn strikt
persooniyk.
Als leden van ons Instituut kunnen
zich opgeven alle personen welke den
dertienjarigen leeftijd hebben bereikt.
Het lidmaatschap bedraagt 12per
jaar plus 0.60 inschryfgeld. De contri
butie is te voldoen per drie maanden bij
vooruitbetaling en bedraagt dus voor
den eersten keer 3.60.
Na het einde der opleiding ontvangt
iedere deelnemer (ster) by gebleken be
kwaamheid, een diploma, geteekend door
bekwame filmregisseurs, zoodat ieder
dus een goede aanbeveling heeft voor
iedere filmstudio.
Wilt gy dus een groote kans op een
goedbetaalde positie in de filmindustrie,
wordt dan direct lid van onze filmon
derneming en zendt omgaande uw eer
ste contributie plus inschrijfgeld, dus te
zamen 3.60.
Hoe vroeger gij als lid zijt ingeschre
ven, des te eerder zult gy uwe opleiding
kunnen krijgen en dus een goed betaal
de betrekking by de film bekleeden
Draal niet langer, doch verwezeniyk de
droomen voor uwe toekomst. Vul by-
gaande vragenlyst in en zendt ons c
het liefst met een uwer foto's, spoedig
terug.
Namens de Directie:
D. POLAH—MANHEIM.
Een oogenblik later stonden de film
sterren in spé weer op de stoep; zij
wandelden terug naar de Buick en stel
den zich achter den automobiel ver
dekt op
Want daar werd de conspiratie voort
gezet.
„En?" vroeg de heer Benno, „al film
sterren?"
„Ja mijnheer Benno, maar voorloopig
op papier en a raison van 3.60!"
De papieren werden bestudeerd.
Bedenkelijke gezichten werden ge
trokken. De heer Benno gaf in kern
achtige termen van zyn afschuw blyk.
„Naar den Bioscoopbond", comman
deerde hy.
De bioscoopbond houdt 's Maandags
beurs in „Kras". In één der zalen hebben
de diverse filmexploitanten hun stands.
Het hoofdbestuur van den Bond las
aandachtig „de prospectus" door en ver
klaarde daarna het de zaak geens
zins vertrouwde Het bestuur be
sloot onmiddellijk een waarschuwing
op te stellen en die aan de Nederland
sche persbureaux ter verspreiding te
doen toekomen.
Toen belde de secretaris den Amster-
damschen Commissaris van Politie in
onze tegenwoordigheid op. Diens ant
woord was al even verrassend: „Mijn
heer wy zijn al op de hoogte! De zaak
is in onderzoek; die circulaire hebben
wij ook gelezen. Als U een waarschuwing
wilt doen plaatsen, ga gerust uw gang.
Wy waren dat ook van plan om te doen.
Maar als U ons voor wilt zynwy
vinden het uitstekend.
Dit lezer is de ontknoopïng van het
drama.
Een waarschuwing van de politie, en
één van den Bioscoopbond.
Zeker is dat er honderden menschen
op de advertenties hebben geschreven.
En hoeveel zullen hun lieve geld geof
ferd hebben?
De dame „namens de directie" beweer
de immers dat er honderden geweest
waren!
De heer Benno kreeg een pluimpje
van den Bioscoopbond voor zyn activi
teit. Hy gnuifde. En terecht. Wij gingen
met een ondervinding rijker naar huis.
De ondervinding, dat er nog steeds op
gerekend wordt dat de argelooze wereld
bedrogen wil worden; met protserige
circulaires; met even fantastische als be
lachelijke voorstellen.
F. A.
De waarschuwing van den Ned. Bios
coopbond luidt als volgt:
Het Hoofdbestuur van den Ned. Bios
coopbond verzoekt ons naar aanleiding
van ingekomen klachten uit het publiek,
in overweging te geven alvorens in re
latie te treden met de Nederlandsche
filmonderneming, op de Prinsengracht
673 te Amsterdam, die aan reflectanten
gouden bergen belooft, zich eerst om in
lichtingen te wenden tot het secretariaat
van het hoofdbestuur te Amsterdam.
VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 1034
DE VERVOLGING
Je rijdt met een 50 KM. snel
heid langs een weinig bevolkten
weg
tot je plotseling in je spiegeltje l
ziet, dat de motorbrigade achter
je aankomt
je vermindert je snelheid en past
erop den politieman niet te too-
nen, dat je hem hebt gezien
vreest plotseling dat je je rybe- I
wys hebt thuisgelaten. zoekt in I
je portefeuille en vindt het
vraagt je af of je je zult verzet
ten of de bekeuring maar slikken
je begrypt niet. waarom die men
schen niet opschieten die twyfel
is vreeselyk
besluit nooit van je leven de limiet
meer te overschrijden
je kunt het niet langer uithouden
en kykt om waarbij blijkt dat
ze verdwenen zijn en alles vei
lig is
je vervolgt je weg met een snel
heid van 55 K.M.
(Nadruk verboden).
GEVECHT TUSSCHEN
CAFéBEZOEKERS EN
POLITIE.
AGENT MET BIERFLESCH OP
HET HOOFD GESLAGEN.
Zondagavond onstond ineen café in
de Rijnstraat te Arnhem een ernstige
vechtpartij tusschen bezoekers en poli
tie. Een troepje jongelui geraakte in het
koffiehuis in een twist en twee agenten
van politie werd verzocht om aan het
gekrakeel een einde te maken. De poli
toe sommeerde de belhamels het café
te verlaten, doch dezen voldeden daar
aan niet. Toen zy met geweld uit het
lokaal zouden worden gezet, hief een
van hen een bierflesch op en gaf daar
mede den agent K. een slag op het
hoofd. Hevig bloedend werd de politie
man naar het Stedelyk Ziekenhuis ge
bracht, waar men hem verbond. Zyn
verwondingen bleken niet ernstig te
zyn, doch voorloopig kan hy geen dienst
doen. De daders namen de vlucht doch
zyn by de politie bekend. Allen zijn te
Arnhem woonachtig.
COÖPERATIE VOORUITGANG.
In de eerste week van November zal
het nieuwe gebouw van de coöperatie,
staande aan de Mr. Cornelisstraat, in
gebruik worden genomen. De bakkery
is er reeds in gevestigd, doch het ligt
in de bedoeling het dan officieel in ge
bruik te doen nemen.
BAZAR VAN DRANKBESTRIJDERS-
VEREENIGIN GEN.
De Ned. Vereeniging tot Afsoh. van
Alc. Dranken, de G. O. Tooneelvereeni-
ging Nieuw Leven; het Geh. Onth.
Zangkoor Kunst Adelt, en de Jeugd
bond voor Onthouding (samen omvat
tende pl.m. 1500 leden en donateurs),
houden van Woensdag 30 November tot
en met Zaterdag 3 December een Bazar
in het Blauwe Kruis, welke op flinke
wyze wordt opgezet.
De datum, juist voor den St.-Nicolaas-
dag is zoo gekozen dat op een groo-
ten toeloop van bezoekers kan worden
gerekend.
DE TANDTECHNICI.
By de wet van Juni 1925 werd de mo
gelijkheid geschapen dat aan tandtech-
nici de bevoegdheid wordt verleend de
tandheelkunde uit te oefenen. Nadat de
minister van Arbeid zich door een com
missie heeft laten voorlichten heeft de
minister thans een beslissing ten aan
zien van de gedane aanvragen genomen.
Aan slechts ongeveer een vierde gedeel
te van de 167 aanvragers is bericht dat
hun de bevoegdheid tot het uitoefenen
der tandheelkunde is verleend.
JUBILEUM, ,DE STEM DES
VOLKS".
RADIO-UITZENDING.
De reeks muzikale avonden, die Haar
lemmers voor de Radio geven wordt ge
stadig voortgezet. Zaterdagavond zal de
zang van de afdeeling Haarlem van de
Arbeidersza ngvereeniging „De Stem des
Volks" in den aether gezonden worden.
Uitgezonden wordt het jubileums-
concert, dat deze vereeniging ter ge
legenheid van haar 25-jarig bestaan
onder leiding van haar directeur den
heer Joh. F. Keja geeft. De uitzending
geschiedt door Hilversum vanwege de
Vereeniging van Arbeiders Radio Ama
teurs.
Als hoofdnummer van het program
ma kan wel beschouwd worden het
werk, dat na de pauze ten gehoore zal
worden gebracht: het Requiem van
Cherubini. De Dood en mis in C-moll,
wordt uitgevoerd door gemengd koor
met begeleiding van orgel en strijkor
kest. Het werk omvat de gedeelten: In-
troitus, Graduale, Dies Irae, Offerto
rium, Sanctus, Pie Jesu en Agnus Dei.
Het orgel in de Concertzaal wordt be
speeld door den stadsorganïst George
Robert en het orkest is samengesteld
uit orkestleden van de H.O.V., Eer
ste krachten werken dus aan dit con
cert mee.
Buiten dit groote werk vermeldt het
programma nog: 13de eeuwsch Kerstlied
„Si Dieu vient au monde" en „Le Som-
meil de 1' enfant Jesus" van Gevaert,
in bewerking voor koor. Ten derde een
16e eeuwsch minnelied, „Het wasser te
nacht also soete nacht" voor koorbe
werking met orgel, van Duyse. Dit zal
uitgevoehrd worden door gemengd
koor. Voorts een 17de eeuwsch liedje
„Er was een maegdetje zuiver en net"
en „Heer Jesus heeft een hofken" koor
bewerking met orgel van Duyse. Dit
laatste uit te voeren door vrouwenkoor.
Men ziet, dat een zeer mooi program
ma is samengesteld. Deze uitzending zal
dan ook wel een succes worden.
VERGADERING W. A. C.
Woensdagavond zal in de Centrale
voor de werkloozen spreken Jean Fagel
Jr., over het onderwerp: „Hoe is het
werkloozenvraagstuk door de werkloozen
zelf op te lossen?"
PLOTSELINGE DOOD.
Maandagnamiddag vier uur liep de 50-
jarige heer J. van U., wonende alhier,
op de Onze Lieve Vrouwegracht. Hy viel
plotseling neer. De Ongevallendienst
was spoedig ter plaatse. Getracht werd
de levensgeesten weer op te wekken,
maar dit mocht niet gelukken. De heer
U. werd in perceel Antoniestraat 34
binnengedragen waar een geneesheer
den dood door hartverlamming consta
teerde.
AUTOBUS-ONGELUK
JUTFAAS.
TE
DE OVERVERMOEIDE
CHAUFFEUR.
Uit Jutfaas wordt aan de Tel. gemeld t
Zaterdagmorgen heeft in deze ge
meente op den weg langs de Hollandsche
IJsel een aanrijding plaats gehad tus
schen een autobus van den dienst
UtrechtSchoonhoven en een wielrijder,
die uit de tegenovergestelde richting
kwam. Toen de bus den wielrijder ge
naderd was. veranderde hy plc .eling
van richting, zoodat ze tegen den fietser
opreed en vervolgens tegen een boom te
recht kwam. De wielrijder kreeg verwon
dingen aan de beenen, terwyl de inzit
tende van de zwaar beschadigde auto
bus snywonden opliepen. Het ongeval
moet te wyten zyn aan het feit, dat de
chauffeur den geheelen nacht doorge
werkt had en zeer slaperig was. Boven
dien was de bus. waarmee hij reed,
reeds 2 Oct. voor het vervoer afgekeurd.
De politie stelt een onderzoek in en
nam enkele foto's van de situatie. De
passagiers zyn niet levensgevaarlijk ge
wond
DE ZUIDERZEEWERKEN.
BELANGRIJK WERK ONDER
HANDS OPGEDRAGEN.
Men schrijft uit Sliedrecht aan Het
Volk:
De Maatschappy tot Uitvoering van
Zuiderzeewerken heeft onderhands op
gedragen aan de firma Joh. Kraaye-
veld te Sliedrecht en de My. tot Aan
neming van Waterbouwwerken te Bus-
sum voorheen L. J. Volker, het maken
van den Zuidelyken Afsluitdyk aan het
ontworpen Boezemmeer tusschen het
eiland Wieringen en het vaste land van
Noord-Holland, met bykomende werken.
De duur van dit werk wordt geraamd
op drie jaar, terwyl de kosten ongeveer
drie millioen zullen bedragen.
DE VOLKSRAAD.
GEEN RECHT VAN ENQUêTE.
BATAVIA. 24 October. (Aneta).
In den Volksraad is de motie van den
heer Stokvis (I.S.D.P.), de wensche-
lykheid uit te spreken om den Volks
raad het recht van enquete toe te ken
nen, na een uitvoerige verdediging van
den heer Stokvis, verworpen met 34 te
gen 15 stemmen. De regeeringsgemach-
tigde voor algemeene zaken mr. J. J.
Schrieke, verklaarde dat het enquête
recht reeds afgewezen is by de behande
ling van de staatsregeling en dat zich
geen nieuwe feiten hebben voorgedaan,
die nopen tot een herziening van dife
standpunt.
zyn hier niet voor ons plezier op be
zoek".
Hij zette het étui weer op den schoor
steenmantel neer. Toen veranderde op
eens zyn optreden. Hy boog zich naar
voren met zyn handen nog op het étui.
Maar hy keek naar beneden. De open
haard was verborgen achter een laag
scherm van blauw lakwerk en zooals Ha
nand nu stond kon hij over het scherm
heen in de stookplaats kyken.
„Wat is dit allemaal?" vroeg hy.
Hy nam het scherm op en zette het
voorzichtig op zij. Allen zagen nu waar
over hij het had: een hoopje witte
asch in den haard.
Hanand ging op zijn knieën liggen,
greep de kolenschep en schepte er wat
asch mee op. De asch was wit en be
stond uit kleine witte vlokjes, kleiner
dan een nagel. Hanand raakte ze voor
zichtig aan alsof hy verwachtte dat de
asch nog heet zou zyn.
„Deze kamer is Zondagochtend verze
geld en het is nu Donderdagmiddag",
zei Jim Frobisher op spottenden toon.
„Asch blyft gewoonlyk niet langer dan
drie dagen warm, monsieur Hanand".
Maurice Thevenet keek Frobisher ver
ontwaardigd aan. Hy durfde met Ha
nand te spotten! Hij behandelde wa
rempel de Süreté met even weinig res
pect alsof het byvoorbee.ld Scotland
Yard geweest was!
Zelfs monsieur Bex keek afkeurend.
Deze heer had voor een firmant van
Frobisher en Haslitt wel wat zonder
linge manieren. Hanand daarentegen
was een en al vriendelijkheid.
„Dat heb ik ook opgemerkt", ant
woordde hij kalm en hij ging op zyn
hurken zitten met de kolenschep nog
in zyn hand.
„Mademoiselle!" riep hy en Betty
kwam naar hem toe en leunde tegen
den schoorsteen aan. „Wie heeft die pa
pieren zoo zorgvuldig verbrand?" vroeg
hy.
„Ik", antwoordde Betty.
„En wanneer?"
„Een deel Zaterdagavond en de rest
Zondagochtend, voor de commissaris
kwam".
„En wat waren het voor papieren, ma
demoiselle?"
„Brieven, monsieur".
Hanand keek haar snel aan.
„Oho!" zei hy zachtjes. „Brieven! Ja!
En wat voor soort van brieven?"
Jim Frobisher werd er wanhopig van.
Wat bezielde Hanand toch in "vredes
naam? Het eene oogenblik vergat hy
lire'- waarvoor hij hier eigenlijk
gelcor:;. was, zoo raakte hij verdiept in
de verzameling van Simon Harlcwe. En
het volgende oogenblik was hij weer met
zyn aandacht bij de anonieme brieven.
Jim was er van overtuigd dat hy" daar
nu aan dacht. Men behoefde het woord
„brieven" maar te noemen, en dadelyk
raakte hij op een zijspoor en was klaar
om iedereen te beschuldigen van het
schryven van anonieme brieven".
.Particuliere brieven", antwoordde
Betty, terwyl ze een kleur kreeg. „U
heeft er niets aan".
„Dat zie ik", antwoordde Hanand
vinnig, terwijl hy de asch weer in den
haard gooide. ,Maar ik vraag u, made
moiselle, wat voor brieven het waren",
Betty gaf geen antwoord. Ze keek eerst
naar den grond en toen van den grond
naar de ramen, en Jim zag met schrik
dat haar oogen vol tranen stonden.
,Mij dunkt, monsieur Hanand, dat
mademoiselle en ik eerst even dit punt
dienen te bespreken", kwam hij tusschen
beide.
„Mademoiselle heeft daar het volste
recht toezei monsieur Bex.
Maar mademoiselle beduidde hen dat
ze van dat recht geen gebruik wenschte
te maken.
„Goed dan".
Ze keek hen nu recht in het gezicht,
terwyl de tranen nog in haar oogen
stonden en knikte even dankbaar tegen
Jim.
„Ik zal u antwoorden, monsieur Ha
nand", zei ze met een snik in haar stem.
„Het schynt dat alles, hoe persooniyk
ook, aan het licht moet komen. Maar
herhaal dat die brieven u niets zullen
helpen".
Zij keek haar notaris aan.
.Monsieur Bex", zei ze en hy kwam
aan den anderen kant van Hanand
staan.
„In madame's slaapkamer tusschen
haar bed en de deur van de slaapkamer
stond een klein kistje waarin zy een
massa onbelangrijke papieren bewaarde,
zooals oude quitanties, die nog niet ver
scheurd mochten worden. Dit kistje nam
ik, natuurlijk met toestemming van
mademoiselle, na madame's dood mee
naar myn kantoor. Ik was van plan de
papieren op myn gemak na te gaan en
die welke van geen belang waren, te ver
nietigen. Zooals ik u echter al verteld
heb had ik het druk en pas op Vrijdag
den zesden Mei maakte ik het kistje
epen. Tot myn verbazing zag ik boven
in een stapeltje brieven liggen, waar
van het schrift al eenigszins verbleekt
was, en die by elkaar gebonden waren
met een lint. Toen ik ze wat nauwkeu
riger bekeek zag ik dat dit brieven wa
ren, waarmee de notaris van mademoi
selle niets te maken had. En dus bracht
ik ze Zaterdagsochtends zelf terug aan
mademoiselle Betty".
Met een buiging verliet monsieur Bex
zijn plaats naast Hanand en Betty er-
volgde het verhaal.
(Wordt vervolgd.);