MISS RUTH ELDER.
lïcnuna
EEN ELEGANT AVOND TOILET.
Eft aperte tollet heeft de beide nieuw
ste mode-uitingen in zich, te weten de
schuine overslag en de lange slip. De
japon is gemaakt van zwarte crêpe-sa tin.
De Rijnsteenen versiering en gesp geven
een bijzondere charme aan het geheel.
De rug is geheel glad gelaten. Benoodigd
materiaal voor maat 44: 3]/2 Meter crêpe-
satin van 100 c.M. breedte.
Een knippatroon is verkrijgbaar on
der opgave van nummer 41.547 in de
maten 42, 44, 46 en 48 Kosten 70 cents
EEN FLUWEELFN JASJE.
Het hierboven afgebeelde fluweelen
Jasje is een zeer nuttig kleedingstuk,
want het kan voor bijna alle doeleinden
gedragen worden, zefs voor namiddag
en avonddraoht over de eenvoudige dun
ne japonnetjes. De nieuwste bontgar-
neering voor fluweel is op het oogen-
blik marmazette, chinchilla of andere
kortharige bontsoorten. Het jasje wordt
geheel nauw-aansluitend gedragen. De
rug is glad, terwijl het voorpand de
nieuwe sluiting in schuine lijn vertoont
De sluiting is heel eenvoudig met een
knoop. De mouw loopt van onderen
eenigszins wijd uiit.
Om het jasje te vervaardigen, heeft
men ongeveer 3 1/2 Meter fluweel noo-
dig van 70 c.M. breedte.
Een knippatroon is verkrijgbaar on
der nummer 41.544 in de maten 42, 44,
46 en 48. Kosten 55 cents.
BONTGARNEERING.
Als een nieuw snufje worden de
nieuwe wintermantels gegarneerd met
twee soorten bont, bijvoorbeeld een as
trakan kraag, waarlangs aan de buiten
zijde een rand beverbont is aangebracht,
zooals op onze teekening is aangegeven.
Natuurlijk kunnen ook andere bontsoor
ten gecombineerd worden, maar men
diene er op te letten dat men nooit
twee langharige soorten bij elkaar ge
bruikt. Twee gladde bontsoorten of een
gladde en een langharige is te preferee-
ren. Wanneer men echter deze laatste
combinatie kiest, dan kieze men altijd
het langharige bont aan den buitenkant.
VROUWENKRONIEK.
Al blijft de zoo dikwijls genoemde en
geroemde .rechte lijn" bewaard, de
nieuwste wintermoüellen voor mantels
geven soms toch een aardig nieuw détail
te zien. Nu eens zoekt men het in een
eigenaardige onregelmatige manier van
indeeling der verschillende panden in
meetkundige figuren, dan weer in een
godet, van voren of op zij, dat langer is,
dan de mantel of de japon (want hierbij
past men het ook toe) zelf. Dit is bij
voorbeeld het geval met den mantel,
die op de teekening (met patroon) is
aangegeven. Deze mantel wordt bij voor
keur van effen stof gemaakt (wol-met
zij, of zwart fluweel) en is gegarneerd
met .geschoren" bont, grijs of blond.
Voor maat 44 heeft men, als de stof 130
breed is, 2.85 M. stof noodig. De ver
schillende stukken worden, als op het
patroon uitgeteekend, uit de lap ge
knipt. Rug en voorpanden zijn aan een
recht bovenstuk gezet. Aan het rechter-
voorpand is naar links een godet aan
geknipt (zie „Voor rechts-B", op de tee
kening) dat lager valt, dan de rest van
den mantel. Een smal ceintuurtje geeft
de taille aan en wordt op de rechterheup
vastgemaakt. De mouwen zijn recht. Het
rechte kraagje is van boven omgeslagen.
De omslagen van de mouwen zijn niet
te smal. De rug bestaat uit twee deelen,
het rechte bovenstuk en de eigenlijke
rug. Vóór hebben we 3 stukken voor
den rechterkant (A, B en C) en 2 voor
links. Op de indeeling van de stof (op
het patroon) staan de omslagen van de
mouwen en de kraag van stof aangege
ven. Ze zijn echter van bont. Het kraag-
Je kan ook los (neergeslagen) gedragen
worden. Als ten minste de winter even
zacht wordt, als de zomer koud was.
MADELEINE.
EEN CHIQUE JAPON
Wll.SVj
Het aantrekkelijke van deze japon ls
de heup-band, welke buitengewoon net
jes kleedt, en de slanke lijn bevordert.
Het lijfje van de japon is geheel glad
met een vierkante halsuitsnijding, gegar
neerd met zwart zijden band, waarmede
eveneens de ceintuur of heupband is
afgemaakt.'t Rokje heeft van voren 2
stolpplooien om de noodige wijdte in
den rok te verkrijgen De zoom is ook
weder gegarneerd met een zijden band.
Voor het vervaardigen van deze japon
heeft men 2 Meter stof noodig van
130 cJM. breedte.
Een knippatroon is verkrijgbaar on
der opgave van nummer 41.549 in de
maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 55 cents
RECEPT.
Nu is het de tijd voor Noordzeegarna-
len weer. Laten we daarom eens gar-
nalencroquetjes maken. Op 1 1/4 ons ge-
pede garnalen nemen we 1 1/2 dD.
melk (1 1/2 kopje), 1 eetlepel bloem 1
eetlepel boter, wat peper, zout en ge
hakte peterselie en 1/2 el om te panee
ren. De garnalen worden in water met
zout gewasschen. Nu bereiden we saus,
door boter en bloem aan de kook te
brengen en er bij scheutjes de melk bij
te doen. Een minuut of tien (onder roe
ren) gaar laten koken. Nu de garnalen
en de kruiden er door en het mengsel
op een bord uitgespreid stijf laten wor
den. Echter zóó, dat het goed te hantee-
ren blijft. Dan neemt men ongeveer 1/6
deel van het deeg op een lepel, maakt
dat met een anderen lepel zoo glad mo
gelijk en rolt er dan een croquetje van.
Door fijn paneermeel rollen en zorgen,
dat er geen barstjes in komen. Dan door
het ei rollen (dat met water geklopt is)
en dan nog eens door paneelmeel en
ten slotte drie ©roquetjes tegelijk in
vet of sla-olie .waarvan de blauwe damp
afslaat, bruin en knappend bakken.
MOETEN DE VROUWEN
ZELF KOKEN?
Een Amerikaansch oordeel.
Op het uithangbord van een restau
rant zag ik eens het volgende: „Als uw
vrouw niet kan koken, ga dan niet van
haar scheiden. Eet hier en houd haar
voor de luxe".
In den laatstem tijd zijn vrouwen, die
niet kunnen koken het doelwit geweest
van een waar geweervuur van kritieken
van verschillende kanten. In ons eigen
degelijke landje komt een huisvrouw ,,die
niet koken kan" niet zooveel voor; in
het buitenland echter, met name in
Frankrijk, Engeland, Amerika en derge
lijke landen, is het heel gewoon, als de
familie of wel eet in een restaurant, of
wel het eten van een kok laat komen.
Laten wij eens zien. hoe een Amerikaan
de zaak beoordeelt:
„Men zegt, dat zoowel het kwaad der
dronkenschap, als dat der echtscheiding
in zeer vele gevallen terug te voeren zijn
tot het niet kunnen koken der vrouw.
Een geleerd Engelsch dokter verklaart,
dat ,,als jonge vrouwen behoorlijk lee-
den koken, er heel wat minder dronken
schap in de wereld zou zijn".
Met betrekking tot echtscheiding zeide
een dame, die sprak voor de leden van
een vrouwenvereeniging: „Luxe-vrouw
tjes, die het eten laten komen, in plaats
van het zelf te koken, zijn de oorzaak
van de steeds toenemende echtscheidin
gen".
,,Een van de snelst toenemende veran
deringen in 't dagelijksch leven", gaat de
Amerikaan voort, „is de manier, waarop
wij tegenwoordig eten. In de af'geloopen
tien jaren is het aantal restaurants in
New York City meer dan verdubbeld.
Deze restaurants leveren 6.000.000 diners
per dag.
Roayl S. Copeland, vroeger ..Health
Commissioner" een soort inspecteur van
de Volksgezondheid) van New York, voor
spelt, dat er over eenige tientallen jaren
niemand in New York meer te vinden
zal zijn die thuis-gekookt eten zal eten.
In ieder geval is het een feit, dat de al-
gemeene richting wijst op een steeds
verminderend aantal families, die thuis
het door moeder of vrouw bereid eten
verorberen en buiten de deur gekookt
eten zal steeds meer ingang vinden. En
voor wij nu de handen in afschuw ten
hemel heffen, moeten wij eerst de mo
gelijkheden bekijken. Om het feit zelf
behoeft men heusch niet zoo te klagen.
Als het voedsel goed bereid wordt, we
tenschappelijk wordt klaar gemaakt,
zorgvuldig wordt gecontroleerd en frisch
en versch is, dan zal men er, wat de
maag betreft, werkelijk niet op achter
uit gaan en in sommige gevallen zelfs
zal men er zeker op vooruit gaan. Er is
geen enkele steekhoudende reden, waar
om de vrouw des huizes zelf het eten
zou moeten bereiden; evenmin als er een
reden voor is, dat zij zelf de kleeren van
man en kinderen zou moeten maken.
Als het maal gezond is en voedzaam,
komt het er niets op aan. of het uit een
kleine of uit een groote keuken komt,
of wie de werkzaamheden verricht, die
met de bereiding in verband staan.
De eenige beschouwing van belang is,
welke zich bezig houdt, niet met het
eten, doch met het nieuwe gemak, dat
van'deze gewoonte een gevolg is het
nieuwe gemak en den tijd, dien de huis
vrouw overhoudt. Vrouwen die bevrijd
zijn van de kachel zullen meerdere uren
voor zichzelf overhouden. En het eenige,
dat van belang is, is dit: hoe zullen de
vrouwen die uren gebruiken, tot verbe
tering van zichzelf, tot nuttige besteding
van andere dingen die noodzakelijk zijn
of zullen zii die kostbare uren ver
knoeien dat ls de vraag".
Tot zoover de Amerikaan. Wat zullen
wij er aan toevoegen? De nuchtere, hel
dere blik van dezen man van het groote
volk aan de overzijde van den Oceaan
opent oi. voldoende gronden van dis
cussie voor onze Hollandsche lezers en
lezeressen, zonder dat wij er onze mee
ning over' ten beste geven. Voorloopig
zal het in ons land nog wel niet zoover
komen, dat er 6.000.000 maaltijden op
gediend worden door de verschillende
restaurants!
Maar het lijkt tamelijk zeker, dat de
uithuizigheid erdoor bevorderd zou wor
den, en dat het gezinsleven, dat van zoo
groot belang is voor onze maatschappij,
er een gevoelige knauw door zou krijgen.
WIJZE WOORDEN.
HET IS NIET NOODIG DEN DUIVEL
TER MARKT TE STUREN.
Dit is een zeer ouderwetsche spreek
wijze, die eigenlijk uit Amerika afkom
stig is. Daar leefde heel vroeger een
oude stam, de Shakers genaamd, die in
het algemeen strikt leefden volgens de
begrippen van Christelijke broeder
schap. maar die hun meest onscrupu
leuze broeders uitzonden om in de we
reld handel voor hen te drijven. Van
daar kwam het gezegde: den duivel ter
markt sturen.
Hieruit blijkt dat men het toen zoo
beschouwde, dat Christelijke principes
en een goed leven uitstekend waren
thuis en in persoonlijke aangelegenhe
den, doch dat ztJ niet' dJerrSKg waircfi
voor de buitenwereld. Daar moest men
den duivel met vuur bestrijden en met
menschen, die voor niets terugdeinsden,
handelen op onscrupuleuze wijze.
Het is een zeer algemeen verspreid
idee, dat die menschen bet ver brengen
in de wereld, die zich niet strikt hou
den aan de wetten der moraal. Men
moet slechts genoeg zijn om vooruit te
kamen en toch niet zoo slecht dat men
in handen valt van het gerecht.
Maar zij, die oud en wijs geworden
zijn in de dingen der wereld, weten dat
deze redeneering valsch is.
Het ls een feit dat eerlijk het langst
duurt, eerlijk zijn, zoowel in kleine din
gen als in groote zaken en eerlijk zijn,
zoowel in uw eigen kamer als op het
open forum der markt.
Eerlijkheid is niet iets dan men kan
aan- en uittrekken en dat men alleen
voor zekere gelegenheden kan gebrui
ken. Het is iets waaraan men steeds
trouw moet blijven en iemand, die eer
lijk is in zijn geweten, zoowel thuis
als in de wereld, heeft de beste kans op
succes.
Welke jongen of welk meisje ook zcekt
naar een geheim tot succes, er kan geen
beter middel aangeraden worden, dan
strikte eerlijkheid. Eerlijk en oprecht
zijn in alles kan u soms tijdelijk in
moeilijkheden brengen, maar in den re
gel en op den langen duurt loont het
zich. Een man, die zijn handen schoon
houdt en zijn hart oprecht is altijd
op iederen aanval voorbereid en kan te
allen tijde iedereen, wat men noemt
„vierkant In de oogen kijken".
ALS..,
„Als ik dat eerder geweten had,
dan Hoe dikwijls kunnen we de
zen uitroep hooren en soms komende
uit een vertwijfelde ziel. Ons leven is in
het algemeen een opeenhooping van
werk en ontgoochelingen Die ontgoo
chelingen ontstaan voor een gedeelte uit
onbekendheid met de werkelijke verhou
dingen en voor een ander gedeelte uit
lichtzinnigheid. En in beide gevallen
dringt zich dan het „Alsover cie
sidderende lippen. Waarom echter zeg
gen wij: „Als ik dat vroeger geweten
had. danHet is het berouw, het
bittere berouw in ons hart, dat uit de
erkenning van een misslag ontstaan is.
Als wij zoo ver gekomen zijn de ge
maakte fout te erkennen, ais de gevol
gen van dezen misslag ons in hart en
nieren grijpen, als ons die gedachte niet
meer loslaat moeten wij dan vertwij
felen? Moeten wij dan de handen in
den schoot leggen en alles over ons heen
laten gaan, omdat er toch niets meer
aan te veranderen zoude zijn? Zullen wij
niets anders doen. dan stompzinnig te
gen het ongeluk blijven roeper.: „Als ik
dat vroeger geweten had, dan
Neen! Op deze manier komen wij niet
vooruit. Dan juist is het tijd om alle
energie samen te rapen en te zeggen:
„Nu weet ik, hoe ik het niet moet
doen; ik heb iets van mijn ongeluk ge
leerd; ik heb berouw van mijn onvoor
zichtigheid". Maar dit berouw moet tot
nieuwe daden opwekken. Eerouw is goed
om ons wakker te schudden uit onze on
verschilligheid om ons met nieuwe le
venskrachten t» vervullen en om onze
zer uwen en spieren te spannen tor nieu
we, met opgewektheid te volbrengen da
den. Men moet echter den goeden wil
hebben om werkelijk metterdaad te gaan
beginnen. Wij hebben de plicht tot le
ven. Deze plicht moet zonder' twijfel
vervuld worden. Al moeten wij zoo nu en
dan slechte resultaten boeken, dan mo
gen wij ons daardoor niet doorioopend
laten ontmoedigen.
En waarom zijn er slechte resultaten?
Omdat wy daarvan leeren moeten en
daar wy. zonder deze ervaringen, dik
wijls bezijden de nuchtere werkelijkheid
leven, hierdoor weder vasten voet moe
ten krygen in de werkelijkheid.
De ervaring leeft toch dagelijks, dat
deze wereld, ach, zoo onvolmaakt is.
Dikwijls hebben wy de beste bedoelingen
(tenminste In onze eigen opinie) en
toch gaat het verkeerd-! Dan is het maar
al te begrijpeiyk, als wij vragen: „Waar
om?" en dan komen tot het „Als
ls wij dan echter erkend hebben waar de
fout zit, dan moeten wij niet meer ach
ter ons zien en slechts in het verleden
leven, doch met vasten moed en onver
woestbaar vertrouwen vooruit blikken
en. de ervaring, die wy hebben opge
daan, benutten, slechts ons groote doel
in het oog houden Wij moeten onder
het verleden een dikke streep zetten en
mt nieuwe kracht beginnen. Dat is in
het geheel niet lichtzinnig! Een oud
spreekwoord zegt het ons zoo duidelijk:
Help u zelf en God zal u helpen! Dit
is niet slechts een zegswijze, doch een
vaststaande waarheid. Als wy ons uiter
ste best doen uit den ongelukkigen toe
stand. waarin wij mochten verkeeren. te
komen, dan krijgen wij ook de kracht
er toe en dan gaat het in den beginne
nog wel langzaam, weliswaar, doch als
wy niet versagen, worden onze krach
ten grooter, zoodat wij op zekeren dag
al het doorgemaakte harteleed achter
ons zien liggen Daarom: Voorwaarts!
Moed
Dwaasheid.
Misschien gaat het u net zoo als my:
Waneer ik weer lees over het wilde
enthousiasme waarmee Ruth Elder in
verschillende groote steden is ingehaald,
word ik een beetje kriebelig.
Natuuriyk is deze jonge vrouw niet
van moed ontbloot, dat iemand werke
lijk, na alles wat er gebeurd is met de
vorige Oceaanvliegers, het nog waagt
om hetzelfde te probeeren, terwijl de
menschen die het weten kunnen het
Jaargetijde er zeer ongunstig voor noe
men, getuigt van grooten durf. Om niet
te spreken van roekeloosheid, maar in
zulke gevallen zyn deze twee eigen
schappen zoo nauw verwant, dat er vrij-
wel geen verschil tusschenis. Onze
eerste Oostinjevaarders gingen ook
met ware doodsverachting het volslagen
onbekende tegemoet, en niemand zal
er nu over denken hen van onverant-
woordeiyke roekeloosheid te beschul
digen.
Maar deze Ruth Elder die zelf ver
klaard heeft: Nooit zou 'k alléén over
den Oceaan vliegen, dat is waanzin,
wanneer je niet door en door getraind
bent, en dat bèn ik niet!.,., (zie och
tendblad van De Tel. van 1 Nov. jJ.)
heeft het niet verder gebracht dan tot
de Azoren. een groote prestatie op
zichzelf, maar dat neemt niet weg, dat
haar Oceaanvlucht toch mislukt, is. Uit
haar verklaring dat zy niet voldoende
getraind is, biykt dat kapitein Halde-
man. haar metgezel, een niet onbelang
rijk aandeel in den tocht heeft gehad,
maar bij al die huldigingen hangt deze
er, zouden wij kunnen zeggen, een
beetje by aan, terwijl Ruth zich maar
laat vieren. Zij heeft haar mond vol
over Lindberg, die dan misschien meer
geluk gehad heeft dan zij, maar die
dan toch ook wel degelyk rekening
hield met de gunstiger omstandigheden
van het weer, en die zeker wel meer
getraind zal z0n dan deze avontuuriyke
jonge vrouw.
Toen de Oceaanvluchten van Lind
berg, Chamberlin en Byrd met succes
waren bekroond, was bewezen, dat het
vilegen over den Oceaan een mogeiyk-
heid was, die na de verdwyning van
Nungesser en Colli ten sterkste in twy-
fel was getrokken. Maar iedereen was
het er over eens: voorloopig was het
nog een waaghalzerige onderneming.
Voor het verkeer van de toekomst wa
ren deze vluchten van het grootste be
lang, maar wat wint de wereld by deze
tocht, die wanneer zy gelukt zou zijn
op puur geluk en toeval zou wijzen, met
een aviatrice die niet voldoende ge
traind is.
Maar het dwaze van de historie is,
dat zy nu gevierd wordt alsof zy wer-
keiyk in Le Bourget was geland na een
volbrachte Oceaanvlucht. Toen de Ka-
naalzwemmery nog niet zoo ver was,
dat er zelf moeders van eenige kinderen
overstaken van Frankryk naar Enge
land, las men ook weieens in de krant
dat er weer een poging gefaald was,
maar niemand dacht erover om dezen
zwemmer in te halen alsof het een bij
zonder mensch was. Men heeft het vaak
genoeg over sportverdwazing, maar we
zyn dan toch nog niet zoover, dat een
wielrenner byvoorbeeld die als een goede
tweede is aangekomen, in de plaats
zyner Inwoning op dezelfde overdreven
manier wordt ingehaald als een kam
pioen!
In bovengenoemd artikeltje over Miss
Elder in Parys. uit de Tel. verklaart zij
ook nog dat zy gelooft, dat de aviatiek
een stage roeping der vrouw zal worden.
Dat meenen wy te moeten betwyfelen:
wat de vrouw, op een enkele uitzonde
ring na, totnutoe op het gebied van
verkeerswezen en ook op dat der avia
tiek gepresteerd heeft, is zoo gering, dat
het er voorloopig nog niet veel op lykt,
alsof dit terrein op den duur door haar
veroverd zou worden. Er is gelegenheid
genoeg geweest voor de vrouwen, ook
ten opzichte van het vliegwezen, maar
het ligt blykbaar niet in haar iyn.
De huldigingen van miss Elder ko
men ons opgeschroefd voor: zy had
zich voor haar vertrek uit Amerika,
blykbaar voorgenomen dat zy gehul
digd moest en zou worden, hoe het dan
ook liep. En nu zy er door een gelukkig
toeval het leven heeft afgebracht, laat
zy zich vieren als een heldin, en geeft
meeningen ten beste, die kant noch
wal raken, en die den een lachwekkend,
den ander hinderlyk voorkomen.
Zelfs het grootsche van een Oceaan
vlucht en de macht der wetenschap die
deze verovering van de lucht mogelyk
heeft gemaakt, ontgaat dit ydele, zelf
ingenomen vrouwtje volkomen, al heeft
zy dan ook een zekere moed, die niet
te ontkennen valt, haar geest verliest
zich in kleinigheden, want wat haar van
Parys het meest bekoort zyn de winkels.
zy wil volgens de Tel.
lo. Winkelen.
2o. weer winkelen
3e. nog eens winkelen,
4o. den Are de Triomphe zien,
5o. Madame Nungesser bezoeken,
6o. Opnieuw winkelen.
Van Parijs met zyn grootscli verleden
en met zyn ontelbaar interessante
kunstwerken, wü zy blykbaar niets we
ten, alles draait om haar ydele eigen ik.
De romantisch-sentimenteele tyd van
het viooltje dat in het verborgen bloeit
is gelukkig een afgesloten periode,
maar wanneer de vrouwen van onzen
modernen tyd zoo ver gaan als deze
miss Elder, met ontegenzeggelijk veel
moed, maar zeker niet minder dwaas
heid, dan behoeven wij vrouwen niet
trotse h op zoo'n lid van onze sekse te
zyn of ons eraan te spiegelen.
MENU.
Gehakt.
Roode kool,
Aardappelen,
Rozynen met vanillevla.
De roode kool wordt opgezet met wei
nig water, een half pond zure appelen,
een theelepel gemalen kruidnagelen,
wat zout, eeen theelepel suiker en een
kwart kopje ryst, waarna de roode
kool drie tot vier uur zacht moet ko
ken, terwijl er zoo nu en dan in ge
roerd moet worden, Er mag vooral niet
veel water op de kool gedaan worden,
omdat er uit de appelen ook altijd nog
heel wat water trekt.
Voor het dessert is noodig:
1 ons Sultane rozijnen,
2 d.L. water,
ruim 1 d.L. bessensap,
1/2 ons suiker,
wat sago,
1/2 L. melk.
stokje vanille,
1 ei,
anderhalve lepel maïzena,
drie lepels suiker.
De sultana rozynen worden eenige
malen in lauw water gewasschen, met
het water mooi groot en gaar gekookt,
ongeveer een half uur. De bessensap
wordt er dan bygevoegd, de suiker, en
daarna de vla gebonden met aange
mengde sago. Daarna wordt ze in een
glazen schaaltje gedaan, van de overige
ingrediënten wordt op de bekende wyze
vanillevla gemaakt en deze. wanr.esr ze
afgekoeld is, over de rozynensaus ge
goten.
E. E. J.—P