WEENSCHE BRIEF. VERHAGEN'S MILKO, DE OVERHEERLIJKE HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 31 DEC. 1927 (Van onzen correspondent). L)e gedemocratiseerde Hofburg te Weenen. Men kan sigaren en postzegels koopen in het voormalige keizerlijke paleis, men kan er dansen en wijn drinken en er is een volksgaarkeuken. De Hofburg te Weenen! U weet, dat dit het vroegere keizerlijk-koninklijke paleis der Oostenrijk-Hongaarsche heer- schersfamilie Habsburg-Lothringen is. Ken geweldig gebouwencomplex in het midden van de stad, waarvan de oudste r.edeelten uit de laatste helft der der vende eeuw stammen en waarvan het nieuwste deel, de zoogenaamde „Neue Hofburg" onder keizer Frans Jozef werd gebouwd en eigenlijk nooit gereed is gekomen. Het voornaamste en grootste deel van het .imposante gebouwen complex stamt uit don tijd van Maria Theresia. De Weensche Hofburg! Eens troonden hier machtige keizers en werd hier over het lot van volken beslist. Eens werden hier schitterende hoffeesten gegeven cn kwamen buitenlanösohe vorsten en vorstinnen als gasten binnen de muren van dit paleis. Eens speelden zich hier ontelbare hofintrigucs af. I-Iicr heersclitc Maria Theresia, hier heeft Maximilaan van Oostenrijk ge woond, hier troonde Frans II, de schoon vader van Napoleon, en hier heeft de ongelukkige keizerin Elisabeth, de Beiersche prinses uit het zonderlinge huis der Wlttelsbachers, de echteganoote van Frans Jozef en de moeder van den zoo rampzalig om het leven gekomen kroonprins Rudolf, haar woonstede ge had. Ontelbare historische verhalen eu merkwaardige sagen knoopen zich aan den Weeuschen Hofburg vast en men beweert, dat nog steeds af en toe des nacht een „witte vrouw" een spookge stalte. door de lange steenen gangen van het paleis rondwaart. Sedert geen keizers meer in den Hof burg wor.cn, is het palels gedemocra tiseerd. Een ieder kan er in binnentre den en zoo u wilt neem ik u dadelijk in een der gangen mee. Auto's, rijtuigen en voetgangers bewegen zich ongehinderd door de verschillende poor ten van het palels en vinden hier een breed en verbindingsweg 'tusschen het centrum der stad en den Ring, die om de binnenstad heenloopt. In hot palels bevinden zich tal van bezienswaardigheden en museumver- trekken. Men kan hier de -vroegere keizerlijke schatkamer met historische kostbare voorwerpen van onschatbare waarde, bezichtigen. Men kan den enormen schat aan tafelzilver en -goud van het voormalige heerschershuis bewonderen. Men kan hier de vorste lijk ingerichte vertrekken zien, waarin de vroegere keizers hulsden. welke zalen en kamers bijna net eender zijn inge richt als de vertrekken in het srot Schoenbrunn in de Weensche voorstad Hietzlng. Men kan hier met eigen oogen aan schouwen, hoe gobelins worden ge maakt. Sedert eeuwen en eeuwen is de Weensche gobelin-industrie beroemd cn de Oostenrijksche keizers lieten deze in hun eigen paleis vervaardigen. Tegen- Weenen, December. woordig wordt veel voor den verkoop naar liet buitenland vervaardigd en ook uit Nederland krUgt men vaak opdrach ten voor gobelins. In de diverse étages van het paleis zijn bureaux en kantoren ondergebracht Een collega-journalist heeft hier zijn bureau en een vcrcenigüig van letter kundigen heeft in den zelfden vleugel van het paieis haar lokaliteiten. Verschillende lieden, die over veel protectie beschikten, hebban van de re- gecring der republiek Oostenrijk wo ningen in den Hofburg gekregen, De beroemde zangeres van de Weensche opera MaTia Nemeth, de zanger van de zelfde opera Jerger, da bekende tooneel- spsler Paul Hartmann en tal van an dere capaciteiten van de beide voor naamste theaters van Weenen, cc staats- opera en het Burgtheater, hebben hier hun huiselijken haard kunnen inrich ten. Men kan sigaren en sigaretten, post zegels en „Ansichtskarten", kranten en tijdschriften ha een „Tabaktrafik" in den Hofburg koopen. men kan zich bij een kapper laten scheren en knippen, men kan bonbons en boeken in win keltjes in den Hofburg koopen. Men kaai wijn drinken in de oude kelders van het paleis, er bevindt zich een postkan toor en een politiebureau. Des winters kan men concerten en opera-uitvoerin gen in den fraaien „Pedcuieusaal" bij- wenen en iedere eenvoudige burger, mits behoorlijk gekleed in smoking of rok. kan in de voormalige keizerlijke danszalen dansen. Want er worden talloozc bals in de feestzalen van den Hofburg ge geven. Hier vinden ook congressen plaats, zooals de „Miiteleuropaeische Wirtschaftskonferen-z". waarvan onze vroegere minister van finantiën. mr. van Gijn, enkele jaren geleden de voorzitter was en het internationale stedobouw- congres van vorige jaar, waaraan ver schillende Nederlandsche architecten en bouwmeesters deelnamen. Op het grootc plein van het paleis, den zco- genaamden „Heldenp'.atz", waar zich twae monumenten van prins Eugenius van Savoye cn van den tegenstander van Napoleon, aartshertog Karei, be vinden, worden steeds groote demon straties en politieke meetings gehouden, omdat het een der grootste open vlaktes van de binnenstad is. en in het nieuwe gedeelte van den Hofburg wordt twee maal per jaar, in Maart en in Septem ber, eeu groot gedeelte van de Weensche internationale jaarbeurs ondergebracht. In de zoogenaamde/Spanische Reitschule ziet men echte raspaardjes meUeeuwen ouden stamboom wcolrjk dravenen moeilijke touren verrichten en in een deel van den grooten poort aan den Ring, die ter herinnering aan den groeten slag bij Leipzig in 1814 tien jaar later werd geopend, bevindt zich een permanente tentoonstelling van den „Seganinibund". In een der gedeelten van hst paleis, kan men goed cn goed koop In een volksgaarkeuken éten én sedert eenigen tijd bestaat het plan ook een café en een „Konditorei" in het paleis in te richten. Het Oostenrljksche keizerrijk is een republiek geworden en waarlijk, ook dc Hofburg werd een democratisch palels. W. M. BEK AAR. HET TOONEEL. VER. ROTTERDAMSCH HOFSTAD TOONEEL. HET WONDERKIND. Feith's Wonderkind verdraagt het| eigenlijk niet.dai men het voor een tweede maal ziet. Alle fouten, die bij een eerste opvoering reeds naar voren komen zooals de al to groote opzettelijkheid in de teekening van den harteloozen impressario en den onnoozelen mani ak al en grootvader, het zeer geforceerde en melodramatische slot. de al te groote rol, die de piccolo er in speelt en de feitelijke leeghoid van het stuk tref fen bij een herhaling nog veel sterker dan bij een eerste opvoering. Maar wat ook bij zoo'n tweede voorstelling blijft boelen, dat is het zeer bijzondere, teere en fijne spel van mevrouw Annie van der Lugt MelsertVan Eos in de rei van het schaakwcnder. Zij speelt de rol thans zelfs met nog grootere zekerheid dan zeven jaar geleden. Zoo was de inzet wanneer Paul nog voorname lijk het kind is veel overtuigender Om haar zal men het stuk dan ook wel weer op het repertoire hebben ge zet. Boefje en het Wonderkind, het zijn twee travesti's, die wel heel var van elkander liggen. Doch hoe voortreffelijk zijn ze beiden van Annie van Ees! Herman Schwab was thans de groot vader de rok waarmee Jan C. de Vos indertijd afscheid van het tooneel heeft genomen. Schwab speelde de rol meer uit dan de Vos. Het was heel knap van spel, maar de groote fouten van het stuk het geforceerde van het slot van I en vooral van III kwamen er te sterker door uit. Bron had zijn oude| rol van den impressario en gaf geheel, wat de schrijver heeft bedoeld. Hij was zoowel in zijn voorkomen als in zijn spel wel volkomen de wreeds bruut die „in kinderen handelt". B. Groenier had als indertijd Jan G. de Vos Jr. veel plezier van de dankbare rol var den piccolo, al was hij voor een jonger van 15 wel heel erg u?t de kluiten ge groeid. Ook de anderen Juliette Roos, heel lief als de grootmoeder, Jan van Ees correct en van prettige distinctie als' de journalist, Willem Huysmans een veldwachter, die de sfeer van het dorp mee op het tooneel bracht. Jan Grefe, de schaakspeler en de verpersoonlijking van het pedante .dilettantisme en Johan Haus als de verzekeringsagent zorgden voor een goede omgeving, zoodat deze tweede bezetting als geheel zeker niet voor de eerste onderdeed. En het „plei dooi voor het kind van den journalist" wat-het Wonderkind eigenftjitmeer-- is dan een tooneelspel maakte blijk baar ook in de eerste twee bedtyven indruk op het publiek. Maar het slot werd ook door het publiek blijkbaar niet aanvaard. Wat waarlijk niet te ver wonderen is. J. B. SCHUIL. BIOSCOOP Cinema Palacc. De directie van het Cinema Palace heeft in ons blad geannonceerd: ..Vroo- lijk gaan we het oude jaar uit! Vroolyk gaan wc het nieuwe jaar in!" Ze heeft woord gehouden. Daarvan hebben we ons Vrijdagavond overtuigd. Het pro gramma begint als gewoonlijk met het actueele Wereldnieuws. Zoo zien we o.a. het feest in Stockholm ter gelegen heid van het twintigjarig jubileum van Koning Gustaaf te Stockholm; een in ternationale tentoonstelling in aan bouw te Keulen; aardige tafereeltjes bij het sleden te Madeira, waarbij ossen als trekkracht worden gebruikt; de wonder lijke orkestmachine van den Amerikaan A! Nelson; het onderzoek naar ds deug delijkheid van vliegmachines; bee'.den van den opstand van 2H00 gevangenen Li een gevangenis in Californië; de Duit- sche tafeltenniskampioenen Prenn en Lindenstadt (dit laatste wordt ook met het langzaam werkend apparaat ver toond) prachtige viniergezichten en v. intfervermaakkiekjes van de Zaan streek met haar molens en industrieën. Hembrug enz. Die laatste is een histo rische film, waarvan de volgende week het tweede deel draait. Vóór de pauze komt het hoofdnum mer: „Tamara de Danseres". Het is dc geschiedenis van een knappe variété- rtiste, die met een rijk man kan trou wen. maar dit niet doet omdat zy haar hart aan een eenvouöigen winkelbe diende geschonken heeft. Deze twee trouwen dan ook, nadat zij beloofd hoeft het tooneel te zullen verlaten. Hij krijgt evenwel twist met zijn patroon, met het gevolg dat hij zijn betrekking verliest. Tamara besluit dan, door den nood gedwongen, weer een engagement als artiste aan te gaan, maar haar man duldt dat niet; hij wil niet door zijn vrouw onderhouden worden en loopt weg, tot groot verdriet van Tamara. Zij krijgt wederom een aanzoek van haar rijken aanbidder, maar ook nu blijft zij haar man trouw. En als deze ten slotte weer een nieuwe betrekking krijgt komt alles tenslotte op z'n pootjes te recht. Het is een uitstekend speelstuk. Dan komt nog na de pauze het twee de hoofdnummer: „Ouwe Bill", de ve teraan, waarbij we kennis maken met de nieuwste creatie van den beroemden komiek „Syd ChaplinDen inhoud zul len we niet vertellen. Dat moeten de lezers zeil maar eens gaan zien. We herinneren him daarvoor aan de hier boven genoemde belofte van dc di rectie. Scala-theater. Zoo vlak voor den Oudejaarsavond komen wij er vanzelf toe, om even een terugblik te worpen op hetgeen wij dit jaar in de bioscoop 'in de Kleine Hout straat zagen. Van het vele. dat in onze herinnering terug komt, domineert we! de sensatie, voor wat betreft de film, cn de schets uit het Amsteröamsche leven voor hetgeen het tweede gedeelte van het programma, het tooneel dit jaar te aanschouwen bood. Met geen van die boide soorten van amusementskunst is het jaar besloten. Wij zagen een aardige-filin, zonder sen- "■$2to$freefè belevenisseri, ghkruia mét een tikje humor; een gemoedelijke vertelling Buitengewoon spel was er niet in te zien, maar de totale indruk van „De Held uit Frankrijk" is: een amusante film, die om een gullen lach vraagt. Ditmaal was de volgorde van 't pro gramma gewijzdgd, eerst draaide de film, dan kwam het tooneelstuk. Ten derden male trad Dirk Janse met zijn gezelschap op. Natuurlijk waven de ver wachtingen gespannen. Het stuk. speelt dezen keer eens niet 5n Amsterdam, ulet eens ln Holland, maar in den Eizas. Dat was een verrassing. De auteur kon nu partij trekken van allerlei situaties, die in een gebied a!s Elzas-Lctharingen voorkomen. Het is daardoor een stuk ge worden, geheel afwijkend van wat wij ooit in Scala zagen. „Het Biechtgeheim" is geen luchtige schets, maar doet de opvatting, die men in 't algemeen van het woord ..drama" heeft, recht weder varen. Het spel leek ons nogal gedwongen, maar het geheel maakte ten slotte een goeden indruk, omdat de meeste rollen wel eenige waardigheid vereischten. Het is niet een spel van hartstocht, zooals Dirk Janse's vorige stukken. Vooral de rol van de blinde vrouw werd uitstekend gespeeld. Wie hedenavond het Scala theater bezoekt kan er ..Oud en Nieuw" vieren, want het programma neemt vier vlotte uren in beslag. Rembrandt theater. 't Is lang geleden, dat we in het Rem brandt-theater, voorheen de Kroon, Ha rold Lloyd hebben gezien. In „Een Dag Sheriff" lijkt het of hij voor het Rem brandt theater zijn schade in wil halen en alle mogelijkheden van zijn grappig talent benut. In alles wat hij doet heeft hij iets eigens en oorspronkelijks. He" mekaniekje dat hij heeft uitgevonden om de wasch te wasscben. te wringen en te drogen te hangen is hoogst prac- tisch en de handigheid waarmee hij in een minimum van tijd de vaten wascht (in een groot eiemet, alles bij elkaar) droogt en met plank en al op zijn plaats zet is benijdenswaard. De invloed van Efn dag sheriff" weer te geven heeft geen doel. omdat het hierin voornamelijk gaai om de situaties en conflicten, waar in I-Iarold zich telkens weer bevindt Juist daardoor is het een voortdurend spannende film die je steeds het ergste voor Harold doet vreezen en als de spenning het hoogst is. komt telkens een gelukkig toeval onzen vriend weer te hulp, waardoor liij als triumphator uit e'-ke situatie te voorschijn komt. En dat zijn steeds weer de momenten dat de toeschouwers het uitschateren, ten eerste om de grappige oplossing, ten tweede, omdat ze zichzelf uitlachen dat ze er telkens weer inloopen, dat ze geen uitkomst voor Harold zien. Het is een allervermakelijkste film! Op het toor.eel verschijnen Silvio en Henny Olar, een zeer handige „finger- fertige" schilder en zijn partner die ons in den korten tijd van hun tooneelver- bli.jf een drietal stukjes schildert-, ter wijl Henny zingt, waarbij ze zichzelve accompagneert. De twee-acter is een grappig ding. het Rembrandt Nieuws is. als gewoonlijk, interessant, terwijl de muziek, ook als gewoonlijk, heel goed is. Luxor Theater. Het programma dat deze week in dit theater wordt vertoond is zeer uitge breid en bevat voor elk wat wils. Er wordt niet weinig gelachen om Monty Banks in. de Superlachfilm: „Er is een kind gestolen" en zij dié van. sensatie en spanning houden kunnen hun hart ophalen aan „De Briljantsmokkelaars van New-York". Het eerste nummer !s ln het kort al dus: Het zoontje van den miiliardair Harris is gestolen door op bult beluste dieven. De vader was woedend op er-, hoofdredacteur Craven, wegens eer. ai- tikel in diens blad. De loopjonger. V3r. die courant, Mcnty Milden, werd dcor ieder ln de maling genomen, in hoofd zaak omdat hU cp 1 April jarig was. De jongen wordt tot stads-reporter bevor derd en moet Harris gaan interviewen Mcnty slaagt cr in Harris te zien, maai de jongen wekt de achterdocht van den vader op, zoodat hij wordt aangezien voor den ontvoerder van het kind. Na heel. veel wederwaardigheden gelukt het Monty den ontvoerder te pakken te krijgen en de belooning van C0.000 dol lar verdwijnt in zijn zak. Van liet als altijd actueele Luxor- Nieuws vermelden we o.a.: de begrafenis van de slachtoffers van het auto-onge luk by Halfweg, waarbij drie mensehen om het leven kwamen; benevens don redder van een der inzittenden; fotoh uit een vliegmachine genomen; Bob sleeën op Het Kopje; Jan Gudegeest-, de nieuwe voorzitter van de S.D.A.P .De Briljanten-smokkelaars van New- York' is wat men noemt zeer rijk aan spannende momenten en vol. geheimzin nigheid. Het geeft een beeld van de ge-" sleponheid van smokkelaars en voorts van de gevaren waaraan ds kustwacht zich blootstelt bij het opsporen van die misdadigers. Er ontbreekt geen enkele sensatie aan. zooals ontvoeringen per boot, taxi enz. en achtervolgingen per vliegtuig, zelfs komt er nog een duik boot in voor, zooais men dus voor de liefhebbers van sensatie om van te watertanden. De hoofdrollen worden vervuld door George O'Hara en Helen Ferguson, De muziek begeleidde uitstekend. Dus afweer een programma waar men met genoegen naar kykt en dat een woord van aanbeveling verdient. TE WERKSTELLING WERKLOOZEN LIT GROOTE STEDEN. Ds parlementaire redacteur van de Tel. meldt: In verband mei de mededeelingen v:-n wethouder Dr. Vos in den Amsterdam- schen gemeenteraad nopens de tewerk-, stelling van duizend werkloozen uit de vier grooie steden, vernemen wij nader dat het de bedoeling is uit elk dezer gemeenten 250 werkloozen uit te zen den, mits de gemeenten zulks zelf wil len. In dit opzicht is er overeenstem ming bereikt tusschen het Rijk en Am sterdam, 's Graverihage en Utrecht, doch nog niet met Rotterdam. Indien men met de huisvestings mogelijkheid gereed kcm.f. wat neg eea der moeilijkste problemen is. zullen ver moedelijk begin Maart de werkloozen uitgezonden worden. De verwachting bestaat, dat tegen dien tijd dit vraagstuk in zoovei' opgelost is, dat de meeste werkloozen onderdak gebracht kunnen werden. Werk is er In voldoende mate, vooral op het gebied van entwatering in Overysei. In deze provincie zullen dan. ook de meeste werkloozen te werk wor den gesteld. Ook wordt waarschijnlijk een deel der arbeiders naar Friesland gezonden. Naar Drente zullen echter zoo goed als zeker geen werkloozen worden gestuurd. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 CENTS PER REGEL. GROOTE BONBON van 17 in één ons Haarlemmer Hallei ;es KEN ZATERDAGAVONDPRAATJE Op een stuk of wat mcnschcn na is er onder den leeftyd van zestig of vijf en zestig jaar, wel byna geen enkele man. die niet werkt voor zijn brood ik spreek met opzet niet over de vrouwen, omdat er nog naar onze vriendelijke neef Wouter pleegt te zeggen, al tijd heelwat voorkomen, die hun werkuren doorbrengen met niets, of met zoogenaarr.öen arbeid, die ner gens toe dient en dus evengoed achter wege zou kunnen blijven. Als ik daarop niet door ga komt dat hier vandaan, dat de vooruitstrevende vrouwen van dezen tijd met dezen toestand volstrekt niet zijn Ingenomen, overtuigd als zij zijn, dat dc vrouw in het algemeen de beroe pen van den man even goed kan ver richten als hIJ. Zoo niet beter. Nu heeft alles zyn tyd en plaats en de ruimte, die voor dit Zaterdagavondpraatje beschik baar is, vormt zeker niet de plaats om dergeiyke belangrijke vraagstukken te behandelen; alleen vraag ik mij wel eens af, hoe dat op den duur zal moe ten gaan, wanneer iedere vrouw zich op een manneiyk beroep zal gaan toeleg gen en er dus, om daarvan alleen te spreken, tweemaal zooveel dokters, scheepskapiteins, mijningenieurs, vlleg- tulgbestuurders, scheikundigen cn pool reizigers zich zullen aanbieden, als er op dit oogenblik zyn cn (dat is hot beden kelijke), tot r.u toe voldoende zün ge bleken. Wie zullen deze baantjes dan moeten hebben en wlc ongetroost naar huls gestuurd worden? V/Ij of zü? Of bekUk ik dat verkeerd en zullen de vrouwen. zoodra alle beletselen zijn weggevallen eu zij dus toegang hebbpn verkregen tot al deze en andere eer volle bezigheden, zullen de vrouwen, zeg ik, wanneer het zoover gekomen is, er geen plezier meer ln hebben, omdat nu eenmaal het begeeren altyd veel aan- trekkciyker is, dan het hebben. Neef Wouter beweert dat het zoo gaan zal en voegt er dan altijd bij„let op. over 2i> Jaar wil iedc-. e vrouw weer huls vrouw wezen, uit puren geest van tegen spraak." Misschien komt dat uit-, mis schien oolc niet, vooral van dat opletten over 25 Jaar, want dan ben ik tot den lieven leeftijd van negen en tachtig jaar geklommen en dat s een geval, waarop je maar liever niet te vast rekenen moet Mocht het tóch verwezenlijkt worden, dan zal ik waarschUniyk nog vaker dan nu al, neiging hebben om van mijn on derwerp af te dwalen, want verbeeld Je, ik was van plan tc betoogeu, dat man nen het in hun bezigheden zoo druk niet kunnen hebben, of zU beoefenen er in bun vrUen tAjd nog wel de eene of andere liefhebberij bi', liefst een die zoo weinig mogelijk met hun werkkring b maken heeft. Heb ik vroeger niet een timmerman gekend, die tot afwisseling van zijn meestal rechtiynigen arbeid zich toelegt op het edele biljartspel? En ken lk op het huidige oogenblik niet een handelaar in bouwmaterialen, die zich na zijn dagtaak aangenaam bezig houdt met het verzamelen van post zegels. Zoo behoeft het ons ook niet te verwonderen, dat Karei de Klerk, grossier in bananen, zich in zyn vrije uren toelegde op" de athletiek. En niet zoo maar een beetje, maar inderdaad alsof athletiek hoofdzaak en de Lauar.enhaudel bijzaak was. Meerma len heeft Karei mü verzekerd, da* zijn aard en natuur de athletiek was en de bananen een ongeliefde noodzakelykheid vormden. In den letterlijken zin van de bekende uitdrukking kon gezegd worden: hy stond met dc athletiek op en ging er mee naar bed, daar hij 's morgens tc zeven uur de beroemde lichaamsoefeningen uitvoerde van pro fessor Strakvoet cn 's avonds te elf uur de vermaarde spierexercities van professor Spier. Maar wat hij daartus- schen ln nog verrichtte grenst aan het ongeloofelijke en als ik het niet met eigen oogen gezien had, zou ik het hier niet durven oververtellen. Maar het is waar, onomstootelijk waar: in de hoofd groep van de gymnastiek- en athletiek- vereeniglng „Kracht kweekt .kerels" was hy de voornaamste figuur en als hij er de voorman niet in was, kwam dat omdat een ander oudere rechten op die waardigheid had eu niemand hem het verdriet wou aandoen, hem die functie te ontnemen. Maar zyn gymnastische toeren, die door dc buitenwereld dikwyis met hoofdschudden acrobatiek werden genoemd, konden nog niet halen by zhr. talent in het klimmen. Daarin was hü onovertroffen. Eet steiistc dak. de hoog ste boom leverde geen moeiiykhédea voor hem op, hij liep in smalle goten met dezelfde zekerheid als \vy op den beganen grond en zijn vrienden beweer den dat hi) geen vrees kende en niet wist wat duizeligheid was. Den torcr. van zUn woonplaats zou hy zeker al lang beklommen hebben, wanneer Mlchiel Adrlaansz dc Ruyter dat a: niet. ongeveer drie eeuwen vroeger had gedaan. Het was op een mooien zomermiddag van dit jaar (Ja. cr zijn er heusch een paar geweest) dat Karei de Klerk tege lijk in cn uit z'Jn humeur was. Als iemand denkt dat zooiets onmogelijk is. dan weet hU er niets van. Hot zit zoo: iemands goeie humeur zetelt in zijn lin ker hersenhelft en zijn slechte humeur in de rechter hersenhelft. Nu had zich In de rechter hersenkwab de indruk vastgezet, dat zyn broer, dokter de Klerk, hem dien middag zou komen be zoeken cn de linker hersenkwab juichte over het feit, dat dc voorman van K. K. uil vr::?t; v.-'.I afgetreden was en hem verzocht had zijn plaats in te ne men. Né deze physlologïsche toelichting ga ik de omgeving schilderen, waarin voor viel wat ik u vertellen zal. Het was Za terdagmiddag, hy had dus niets te doeo op banar.engebied en zat op zijn gemak voor zijn huis met zijn vrouw en zijn vijfjarig zoentje. De rechter hersen kwab hnd de overhand, zoodat hy tegen zUn vrouw pruttelde over jiet bezoek van zijn broer. zy trachtte hem prettiger te stem men. „Ik begrijp maar niet, waarom je toch zoo tegen je broer bent. Hy is al tyd even belangstellend voor ons alle maal en vol zorg." „Ja zeker. Als hy kon. zou hU mij wel in de watten willen leggen. Het is altyd: „Karei, pas toch op met die ge waagde toeren, wees toch voorzichtig, jo krygt vandaag of morgen nog een on geluk." Bali, ik hou niet van een ke rel, zonder merg in zyn knoken, die zoo bang is als een jongejuffrouw. Ik geloof dat hy niet eens over een sloot zou dur ven springen, al was mijn leven er mee gemoeid." „Je bent onbillijk. Je bróer is zeke- niet sterk en gespierd en vlug als jy. maar als het moet acht ik hem tot een dappere daad wel in staat." Karei lachte honend, maar het ge sprek werd niet voortgezet, ri-ant juist kwam zyn broer Willem om den hoek van het huis heen. Na de eerste begroe-r ting wilde het gesprek niet recht vlot ten. Karei zat met een ontstemd ge zicht te rooken en zijn bróer scheen af getrokken en keek peinzend voor zich, alsof hU de omgeving vergat en aan heel andere dingen dacht. „Oom Willem", zei de kleine Karei, „ik heb een nieuw hondje van vader gekre gen. Ga je met mc mee, er even naar kliken?" „Nee. Jongen, nu niet. Oom Willem heeft weinig tyd en komt om me: vader te spreken. Een anderen keer". .Dan gaat moeder mee. Kareltje." Een oogenblik laterliep de jonge.) schaterend van pret den tuin in, ach terna gezet door zyn moeder, die deed alsof ze hem niet Inhalen kon. „Moeiiykheden?" vroeg Karei kortaf aan zUn broer. ..Zwarigheden thuis?" „Thuis is al'.cs Ir. orde. ïk heb ccn pa tiënt gehad, waar ik je ever spreken moet" „Mij spreken over een patiënt? Daar zal ik wel geen advies over kunnen ge ven. Als het nog over bananen was „Je advies vraag ik niet, ik wou je al leen zeggen wat hij my vertelde." ,Denk aan je ambtsgeheim en hou je confidenties maar liever voor je." -,;i Karei zoo onvriendelijk mogelilk, want hy vermoedde al wat cr komen zou. „Staat er weer een vermaning to v:re zen?" .Als ik naar mijn gemoed te werk ging, dan ging ik dadeiyk heen en kwam niet meer terug. Mijn beste be doelingen worden weggehoond „Als js maar wou inzien, dat ik je waarschuwingen niet r.oodig heb! Schei daar toch mee uit. Je bent zelf de 'oorzaak, dat ik tegen je bezoeken opzie", „Luister dan nog eenmaal voor den laatsten keer. Daarna zal ik je niet meer lastig vallen. Gister kwam er een vlieger op myn spreekuur. Hij zei. dat hy acht jaar lang zonder eenige moeite gevlogen had in allerlei slecht weer en soms met groot gevaar, zon der dat hy ooit bang was geweest. Maar den vorigen dag had hy een kleine vlucht gemaakt by het mooiste weer van de wereld en dus onder de gunstigste omstandigheden, opeens had de angst hem bevangen; het zweet brak hem plotseling uit, hy kreeg een hevige duizeling en had de grootste moeite om te dalen. Toen hij beneden kwam, was hy uit het vliegtuig ge sprongen en als een krankzinnige weg- geloopen. De angst had hem totaal overmeesterd en toen hy op mijn spreek uur kwam, was hy nog zeer onder den indruk en vroeg my ln den gróótster, angst, of hij ooit weer zou mogen op- stygen". ,JSn wat heb Je hem gezegd?" vroeg Karei onverschillig. „Ik heb hem wat gerust gesteld en hem verboden in den eersten tyd te vliegen. Naar mijn meening zal hy aan zijn vrees niet meer kunnen ontko men, Voor hem is het vliegen afge- loopen". „Mag ik vragen, wat ik daarmee alle maal te maken heb?" vroeg Karei spot tend. „Het komt vaak voor, dat menschen die tot dusver geen vrees en geen dui zeligheid gekend hebben, plotseling hun zelfvertrouwen verliezen maar wan neer dat zyn zal. kan niemand zeggen, "Deoe vlieger heeft de kracht nog gehad tot dalen, hy had evengoed in zijn angst verkeerde bewegingen kun nen maken en neerstorten. En dan doe jij nog volkomen onnoodige roekeloos heden. waarvan niemand eenlg nut heeft. Pas op met je gewaagde toeren en Je klimmeryen. Het kan om je leven gaan! Der.k om je vrouw en kind!" „Altyd hetzelfde", zei Karei. ..Wees n1bang, zcoiets zal r.iU r.iet gebeuren. Zie je dat dak?" HU wees op het hoog opgaande pan nendak'van zijn huis. .Nu eergisteren ben ik daar op ge- blommen en langs den nok gewan deld. Dr.t zou jy niet durven doen hé?" „Roekeloosheid", zei de üekter. „Zelfvertrouwen. Maar dat heb JU nooit gehad!" „Karei, beleedlg mij niet! Ik spreek voor je bestwil". „Bestwil! Je hindert me ir.et die jonge- jufferpraat. Daar, als je nog even vracht (nee. Icop niet weg!) dan zul je het r.og eens zier.. Ja, je zult het verschil zien tusschen eon dapper man, die zijn In-acht kent en...." „Karei, belsedig my niet!" Maar Karei was het huls al inge- loopen en kwam een oogenblik daarna uit het dakvenster van zijn huls in de dakgoot te voorschyn. Hij keek eerst met een spottend glimlachje naar be neden en liep toen met een vaster, stap door de strialle goot. Toen by aan het eind gekomen was. heesch hy zich met krachtige bewegingen op tegen het hooge dak, ging toen op den nok staan en begon zonder een oogenblik te aar zelen langs den nok te wandelen. Op dat oogenblik kwamen zyn vrouw en zyn zoontje lachend en juichend uit den tuin terug. .Pappie, wat sta je nou hoog!" riep de kleine jongen, die hem het eerst in het oog kreeg. Maar zyn moeder, schrik kend toen zy haar man de gevaarlijke wandeling zag doen, fluisterde tot Willem: „Alweer dat gevaarlijke werk. Kon jy hem niet terug houden?" De dokter maakte een beweging van machteloosheid. „Pappie, kyk eens naar ons!" juichte de kleine jongen weer. Maar zyn moeder trok hem aan de hand mee, ofschoon hij uit alle macht tegenspartelde en samen gingen ze het huls in. Willem had hun voorbeeld willen vol gen, maar hy kon niet. Het was, of de roekeloosheid van zyn broer hem kluis terde aan de plek waar hij stond. Geen oog wendde hy van Karei af, die lang zaam midden op het dak gekomen was en zich daaraan vastgreep. Nu kwam het moeilijkste deel van den tocht, hy meest zich op de smalle nek van het dak om den schoorsteen heenwerken. Willems handpalmen waren vochtig van angst. Wat was dat? Het scheen, alsof de zekerheid van den klimmer verdwenen was. Hy klemde zich met twee handen aan den schoorsteen vast., hy keek met een blik van doodsangst naar beneden, hy scheen te wankeleneen vreemd geluid, half een schreeuw, half een snik drong tot het oor van den dokter door. Een oogenblik stond Willem als versteend toen liep hU als 'n dolle het huis binnen, stapte het dakvenster uit, werkte zich tegen het dak op. ging schrijlings op den nok zitten en werkte zich met har den en voeten naar den schoorsteen toe Toen greep hy zijn broêr om liet tril lende lijf en zei met kalme stem: „Het gevaar is voorby. Ik hou je vast. Je kunt nic-t vallen, je kunt niet vallen, ik heb je best, jo staat vast Geen van beiden heeft later ooit pre cies kunnen vertellen, hoe zy weer be neden gekomen zyn. Maar toen Kareis \touw met haar zoontje weer buiten kwamen, zagen zy Karei ir. een grooten tuinstoel liggen, tcrwyi de dokter bezig was, hem het voorhoofd nat te maken en hem tc laten drinken. Zijn tander. rammelden tegen het glas. „Karei! In Godsnaam „Stil, stQ, het is al voorby. Zoo da- delyk zal hij weer beter zyn". „Maar wat is er gebeurd?" „Niets, niets, ik zal je dadelijk alles vertellen. Een schrik, anders niets. Da- delyk ben ik bij je, ga nu liever naar binnen. Ik verzeker je, dat er niets ern stigs gebeurd is". Op zyn aandringen ging de moeder met haar zoontje weer naar binnen, telkens omziende naar den doodsblee- ken Karei; de kleine jongen, geschrikt door het onbegvijpeiyke, barstte in luid schreien uit. Onder de bedarende toespraak V3C zün broèr kwam Karei al gauw tot zichzelf. Toen had hy er behoefte aan, zyn hart uit te storten. „Ik kwam by den schoorsteen. Op eens werd ik door een duizeling aange grepen. Het was afscliuweiyk „Bedaar, bedaar, het is immers voor bij en goed afgeioopen „Nee, nee, laat mij spreken. II: zag mijn vrouw en den jongen. Hy riep: pappie, wat sta je hoog! Alles draaide om me heen, ik voelde dat ik vallen zou, dat ik vallen mejst. Ik dacht: dadehjk laat ik los en val te pletter. Toen kwam jij. Je zei dat ik niet meer vallen kon, dat je my vast had. Hoe had je het gezien?" „Ik zag het van beneden". „Ja, je zag het. Maar hoe ben je bo ven gekomen? Zoo'n gevaariyke tocht. En Je kunt toch niet klimmen! Hoe heb je het gedaan? Droom ik nog?" .Kalm, kalm je droomt niet. .Alles Is voorbij". „Ja, ja, hot is alles goed afgeioopen. Maar hce kon je het doen! Man, het was levensgevaarlijk „Ik denk: omdat het moest!" Kavel zei niets meer. maar greep de hand van zijn broêr en drukte die in züu sterke vuisten als in een schroef- Teen maakte de dokter zich zoetjes' los. haalde Kareis vrouw en zcor.tje. nads'- hy zyn schoonzuster met een enkel woord had ingelicht en ging heen, na dat hij nog gezien had, dat zyn broer, snikkend als een kind, vrouw en zoon aan zyn hart drukte. ..Dat is de bes:? medlcUn", zei hij tct zichzelf, terwij' hij op zijn fiets stapte cn wegreed. Maar de eervolle pest van oorman in K, K. K. werd niet aanvaard. Kar?! had het opeens veel te druk gekregen in de bananen. En zoo b'.ykfc opnieuw, wal al lang 'e voren bekend was. dat het mer.schelijk zelfvertrouwen ook grenzen heeft cn dat nooit iemand kan zeggen, wannrer die overschreden zullen worden. Er blijkt ook, dat doodgewone menschen cm een ar.d ;r te rolden helden kunnen, zïjr.als het meet nDELIO.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 6