FLITSEN EMSER-WATER STADSNIEUWS. Standard Special VERMIST HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 4 JAN. 1928 LETTEREN EN KUNST. HET TOONEEL TE VGRAVENHAGE. NUL UUR NUL. EEN COMBINATIE VAN TOONEEL EN TI LM. Thomasvaer en Pieternel, ontvangen dcor Araile van Ees in het fleurige pak van een ..Ako" op het perron van een g oot station met een D-trein op den o-. h tergrond. dat was selfs voor deze bruiloftgasten, die elk Jaar weer cp etandere manier ten tooneele verschy- r» n. iets geheel nieuws. Het milieu, waarin zij met dit Nieuwe jaar verzeild raukten was zoo vreemd voor hen, dat zi! al heel spoedig verdwenen. In deae mei een zoo rasend tetnpo rondtollende wereld voelden Thotna ..er en Pietcr- nel zich niet meer thuis. Van dit razend tempo kregen wil eenig Wee dooi de combiner, :c tooneel en film. die door Cor van der Lugt Melsert en Simon Koster in „Nul uur nul" zoo- s'.s zij aankondigden voor het eerst in Nederland in praktijk is gebracht. Voor het eerst in Nederland is niet ge heel Juist. Reeds lang voordat dit expe riment te Den Haag tot uitvoering Icwrdü, ja zelfs Jaren, voordat Meyer- hold In Moskou en Piscator in Berlijn er aan dachten hebben wij in Haarlem reeds deze combinatie ge had. Het was de vindingrijke en fantastische geest van wijlen Mau ri ts Binger, die reeds voorzag, wat voor mogelijkheden in deze combinatie ^huilden. Binger heeft met Penley samen de film voor het eerst met het tooneel gecombineerd en van dit nu allernieuwste heeft Haarlem dus jaren geleden reeds de primeur gekregen. Zelf heb lk die voorstelling niet bijgewoond, maar men vertelde mij dezer dagen dat het resultaat der samenwerking ver rassend en dikwijls hoogst komisch was. Simon Koster noemt de poging, die hij in „Nul uur nul" heeft gedaan, niet. meer dan een „opgooi". Meer is het ook niet. maar als pc ging tot iets nieuws, ■was deze voorstelling ontegenzeggen- l'0"k belangrijk, omdat zij ons deed ver- moeden meer nog dan liet zienva: voor mogelijkheden er voor het tooneel liggen in de combinatie met de film. Dat deze. eerste poging artistiek niet gefcec-1 geslaagd mag worden genoemd, komt doordat Simon Korter zjjn oorspronke lijk plan den droom van een A2cq, die te veel kranten heeft gelezen, weer te geven in de uitwerking heeft los ge laten. „Nul uur nul" is r.iet meer dan eau o zeker, heel onderhoudende en dikwijls ook amusante-revue, waarin wij danlc zij de film met sneltreinvaart de beelden van het verleden, het heden en de toekomst voor ons zien rondtollen, maar de droom van een kind is het allerminst. Het is een revue met inhoud en nadat wij juist den vorigen avond .Hallo-Parijs" hadden gezien, consta teerden wij. dat hierom alleen reeds Nul uur nul, in hot revue-genre een ont zaglijke vooruitgang beteckende. Maar ook voor het tooneel? Neen. rog niet! Voor het tooneel ik schreef hel reeds vermoedden wij bij deze voorstelling alleen nog maar de mo gelijkheden, die er in de combinatie tooneel en film voor de toekomst schui len. Wanneer Simon Koster van Nul uur nul geen Nieuwsjaarsstuk had gemaakt en hU niet méér aan het nieuwjsarspubliek dan aan den kinder droom had gedacht, dan zou misschien met de combinatie tooneel cn film iets heel bijzonders cn fantastisch in- plaats van iets onderhoudends en amu sants zijn bereikt. Om mijn lexers ecnig idee bij te brengen, hoe film en tconeei in Nul uur nul, eJkandcr afwisselden en :oms zelfs samengingen wil ik hier nog iets van de voorstelling zelf schrij ven. Het Vgin gaf een soort film-journaal, waarin de verschil! :nde dag-gebeurte nissen. heel kort en telkens weer afge broken. in razend tempo over het doek gingen. Het moesi ons een idee bij brengen, hoe het jachtende leven van uur tot uur rondtolt, altijd deenselfden weg van kantoor naar dc fabriek, van de fabriek naar dc haven, van de haven naar huis. van huls naar de dancing, van de dancing naar de drukke straat,-, één voortdurende warreling van zenuiw sloonende indrukken. Dan hooren wfj na dit voorspel op eens een schelle hocge stem achter In de zaal roepen: „Nieuwe Rotterdammer! Telegraaf! Va derland! Het Leven!" Het is Annie van Ees. die als Ako verschijnt en met kos telijke gaminerie haar kranten tot uitbundig vermaak van het publiek te koop aanbiedt. Het voorste filmdoek MUZIEK. verdwijnt, het tooneel geeft het perron van een groot station te zien, waar van hel fond weer een filmdoek is. En op dit dcek zien wij de treinen on der de statior.skap vertrekken en bin nenrollen en wij krijgen de eerste merk waardige combinatie van tocneel en film wanneer wij met de rr.enschen op het doek ook levende menschen met kof fertje'. cn valiezen zich langs den trein over het perren zien voorthaasten. De ..Ako" blijft hoofdpersoon. Zijn „Nic-uwe Rotterdammer. Telegraaf. Va derland". klinkt boven alles uit. hij biedt een cud gebogen lieertje een Nieuw Leven" aan en hei is een koste lijk. zeer gelukt revue-scènetje, wanneer Annie van Ees als Ako Thomasvaer en Pietemei. die met dec: trein zijn mee gekomen. tracht uit t? leggen met welke tram zy naar den £ri::uwburg moeten gaan. Dat is ock in den tekst de revue cp haar allerbest. De trein davert weg. liet wordt stil op bet station, en wij zijn wel een beetje verbaasd dan ..ako" neg altijd met srjjn kranten op liet perron te zien als de wijzers 0.00 naderen. Het wordt hem op dat ongewone uur te machtig: hij vaat zitten op een trap en slaapt !n. En we krijgen dan den droom van den krantenjongen, een chaos van aller lei gebeurtenissen van het afgeloopen 'aar. op het tooneel en op het doek. Wjj zien en hooren bijvoorbeeld Roemer, als de „ontimistische medewerker" een rede houden op het tooneel over den vooruitgang der tijden, terwijl het film doek in verschillende beelden het scher- ce contrast tusschen theorie en werke lijkheid laat zien. Men voelt het reeds, dat hier de schrijver Simon Koster en niet meer de ako aan het fantaseeren is. Maar onderhoudend is het wel! Eén tooneel nadert werkelijk den kin derdroom. De ako is op reis naar Holly wood om er, evenals Jackie Coogan, een filmheld te worden en opeens openen zich op het filmdoek de poo 'ten van liet palels van Pola Negri. Hij is in het boudoir van de filmster! Daar verschij nen en dat gebeurt weer op het too neel Pola Negri met kroon en mantel. Walt er. Half Watt, Charlie Chaplin en hangend aan een touw natuurlijk Harold Lloyd! De ako wordt bij wijze van proef aangenomen en het is een voortreffelijk rcvue-tooneeltje door Annie van Ees oer-kcmisch gespeeld wanneer de ako als het ..verloren land" in de armen van Pola Negri valt! Maar dan op eens laat de schrijver den droom weer los. Op de film rolt de jaargang verder en wij hooren den Akc zelfs in aandoenlijke verzen terwijl Jcan Louis Pisuisss op het doek ver schijnt de dooden van het jaar her denken. Artistiek is dit natuurlijk al luut er naast. Maar aardig gevonden is weer een volgend moment, wanneer in een verkeerschaos op het dcek een auto pal tegen den levenden ako aan rijdt en hem onderste boven gooit! Er waren in dit gedeelte fragmenten, di; cnr. de mogelijkheden der combinatie van film en tooneel deden vermoeden Het meest wel. toon Jan van der Lin den in een sterk aangezet rliythme het vers van de jazz zong met achter hem op een verhooging tegen het filmdoek aan waarop in een waanzinnig snel tempo hei voortrollende leven in Jour naal-flarden voorbij joeg dames en hoeren als dollen op en neer sprongen! Dat gaf met de jazz-muziek wel even zeer sterk de obsessie van dezen onrustigen krankzinnigen tijd. Het late uur maakte het mij onmo gelijk de voorstelling van „Nul uur nul" tot het einde tce bij te wonen, doch wat ik er van gezien heb, is voldoende om mij de overtuiging te schenken, dat de film in het gebied der onbeperkte fantasie zcoals in de wereld der droomen in de toekomst een hulp middel voor bet tooneel kan zijn. Maar dat eifcht dan een schrijver met groote verbeelding. Daarom was deze ..opgooi" al ging de worp nog niet hoog belangïijk en het experiment niet zender waarde voer ons tooneel. Wij hebben Cor van der Lugt Melsert ervoor erkentelijk te zijn! En het publiek heeft er een origineel, merkwaardig en onderhoudend Nieuw jaarsstuk aan te danken gehad, J, B. SCHUIL. VIERDE CONCERT DER HAARLEM- SCIIE BACHVEREENTGING Het is wel merkwaardig dat in een tijd. waarin een goed deel der Euro- peesche deftigen zweren en van genot zwijmelen bij de vulgairste producten en nabootsingen van de Amerikaansciie Ncgermuziek; waarin zelfs een aantal kopstukken der hedendaagsche toon dichters voor hun eigen impotentie in den gesyncopeerden balsem dier mu ziek heil zoekt dat in zoo'n tijd een r.egerzanger ons klassieke muziek komt vertolken, en dat zóó fijn beschaafd cn technisch zóó volmaakt doet, dat de hoorders paf zitten en eindelijk een storm van applaus ontketenen, en niet ophouden alvorens tenminste één num mer gebisseerd is. Hadden we gister avond met een decadent modeverschijn sel. een ziekelijke verheerlijking van de vertegenwoordigers van een ander ras. te doen? Ik geloof van niet: ik geloof dat de geestdrift werkelijk door de zoo uiterst geperfëctionneerde zangkunst van Roland Hayes was ontbrand. Deze zanger bezit een slemorgaan als een cello van Stradivari en hij weet het te behandelen als een Pablo Casals zijn instrument. Zijn stemvolume is niet groot, voor groote concertzalen haast tc klein, hij treft evenmin door weeke sentimentaliteit als hij meesleept door bulderenden hartstocht, doch zijn zang bekoort cn boeit door uiterste distinctie en vlekkeloosheid; zijn mezza voce is zelfs van een zeldzaam betooverende volmaaktheid. Uit zijn beheersching van verschillende talen en stijlen blijkt dat hier artistieke aanleg en ontwik keling hand in hand gaan Roland Hayes zong eerst een aria van Handel in 't Er.gelsch, daarna een al leraardigste Italiaansche aria van Ga- iuppi, die niet minder dan 112 opera's schreef, behalve zijn andere werken, en vooral in het kluchtige genre meet uit gemunt hebben; te oordeelen naar het ééne staaltje, dat Hayes or.s te hooren gaf, zouden wij er niet bij verliezen in dien wij de muziek van één dier opera's in ruil kregen voor die van 112 kuische en onkuische Suzanr.es, weduwen en wat dies meer zij. Een herhaling van dit geestige nummertje werd, ondanks de hardnekkige pogingen van een deel der hoorders, niet verkregen; daaren tegen lieten Hayes cn Monteux zich door de aanhoudende toejuichingen na „Le Repos de la Saintc Familie" van Berlioz vermurwen, en gaven zij dit nogmaals, ongelukkiger wijze toen ve len. in de begrijpelijke meening. dat de pauze aangebroken was, hun zit plaatsen reeds verlaten hadden, en het „koffie, dames en heeren!" reeds door de zaal klonk. De onwaardige concur renten van Hayes, die ons op deze ..Kaffécantate" wilden vergasten, wer den nog bij tijds tot zwijgen gebracht en uit het strijdperk verdreven, natuur lijk slechts tijdelijk, want zij vernieuw den den stormaanval met succes, zoodra hun tegenstander zich verwijderd had. Van het orkest hoorden we, behalve dc begeleidingen bij den zang, Mendels sohn's Ouverture „Die Hebriden" of „Die Fingalshühle", als stuk romanti sche natuurpoëzie in klassieken vorm een pendant der geniale „Sommer- nachtstraum"-Ouverture en verder de Symphonie van César Franck. Het was dus een avond vol welluidendheid, me lody en evenwichtigheid, waarby de mecsteu. en althans de ouderen van ons. zullen gesmuld hebben. Dat Mon teux en het voortreffelijk orkest deze werken in volle pracht deden klinken, behoeft geen betoog Zoowel in de Ouverture als in de Symphonie troffen my Monteux' fyne temposchakeeringen. Het Allegretto van Franck maakte hy door zUn rustig begin en latere verle vendiging tot een combinatie van An dante cn Scherzo. Het was voor dit seizoen het laatste concert dat Mcnteux dirigeerde, Hij vond bloemen aan zijn lessenaar. Wij roepen den genialen en sympathieken dirigent van harte „tot weerziens" toe. Het concert begon cn eindigde dooi de weersomstandigheden ongeveer een kwartier te laat. KAR EL DE JONG. VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 1094 DE MINUUT DIE EEN EEUW LIJKT INGEZONDEN MEDEDEELINGEN CENTS PER REGEL. Het sedert eeuwen bekende en onovertroffen middel tegen hoest en verkoudheid en alle aandoeningen der slijmvliezen- Prijs per kruik ok flosch 65 cent. 2 Wanneer j'e een kamer binnenkomt en een plotseling zwijgen, terwijl moeder iets wegstopt, bewijst je, dat zjj het over je verjaarscadeau gehad hebben. (Nadruk verboden). TERAARDEBESTELLING H. EKANK.EW Sr. In tegenwoordigheid van vele belang- stellenuen had Dinsdagmiddag op de Algemeene Begraafplaats aan de Kiever- laan de teraardebestelling plaats van het stotislijk overschot van wijlen den heer H. Franken Sr. Vele kransen en bloemen dekten de baar. Onder de aanwezigen werden o.m. op gemerkt de heeren P. G. van Tienhoven en S. Crcmmeiin, Kerkvoogden der Ned. Kerv. Gemeente. G. A. Lmt.ngh, koster van de Groote Kerk en ouderlingen cn diakenen der Ned. Herv. Gemeente. Voorts Ds. D. Poot, voorzitter van den .Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente en een deputatie uit het Hoofdbestuur van den Nedcrlandschen Bakkersbond, be staande uit de heeren A. C. st&hie te 's-Gravenhage, G. J. Bokhorst te Am sterdam en Henn. C. Kloet, te Haarlem. Aan de geopende groeve werd het eerst het woord gevoerd door een schoon zoon van den overledene, den heer J. J. Wijdcoge. Spr. zeide vol eerbied te slaan aan het graf van dezen zorgzamen man en braven vader en vol dankbaarheid voor alles wat God aan hem gedaan heeft. Dankbaar zUn wij er ook voor, aldus spr., dat wU hem zoo lang vader heb ben mogen noemen. Moge God, zoo ein digde spr.. aan de weduwe kracht geven om haar zwaar verlies te dragen. „Va der, gy zult steeds in de herinnering by ons voortleven. Rust in vrede". Een neef van den overledene, de heer A. W. Zonneveld, zeide dat z.yn oom steeds het „Hebt uw naasten lief" in toe passing had gebracht. Hy kwam leder een altyd tegemoet met een hart vol liefde. In zijn huis en in zUn hart was altyd plaats. De kinderen van dezen on- vergeteiyken vader zullen steeds die tra ditie van hartelykheid en liefde hoog houden. „Oom Franken", besloot spr. geroerd, „heb dank voor alles wat u voor de familie geweest zyt". Hierna trad de heer A. C. Stühle naar voren die als voorzitter van den Ned. Bakkersbond den overledene dankte voor alles wat hij voor dien Bond heeft ge daan, als bestuurslid, later ook. langen tyd, als voorzitter. Hy heeft steeds alles gedaan om dien bond groot te maken en zyn bloei tc bevorderen. „Gy waart", zeide spr„ „de vriend van de leden van den Bond, zij allen kenden uw recht schapenheid en eeriykheld, zij hadden niet alleen achting voor u, maar zy had den u lief". Met geestdrift werd de heer Franken dan ook indertyd tot cerelid van den Bond benoemd. Ook na zyn aftreden toonde de overledene r.og steeds veel belangstelling ln de organisatie en toen zyn krachten hem niet meer toe lieten naar de vergaderingen te komen gaven zijn brieven van die belangstelling blijk. Spr. richtte tenslotte woorden van deelneming en troost tot de familieleden. Nadat de heer G. J. Gantvoort woor den van afscheid en dank voor veel vriendschap gesproken had. sprak Ds. C. J. van Paassen. „Namens de Kerk. die hij vele jaren als ouderling gediend heeft", aldus spr. ongeveer. ..wil lk af scheid nemen van dezen trouwen broe der. die behoorde tot de stille krachten in de gemeente, van wie wijding uitging. In den Kerkeraad voerde hij zelden het woord maar als hy sprak, luisterden al len met eerbied naar hem en was het ook altyd de moeite waard om naar te luisteren. Hy was een man des vredes. Tal van moeiiykheden heeft hy voorko men door zyn welwillendheid, Ryke lief de woonde in zyn hart en een kinderlijk geloof, waarmede hy nooit te koop liep. Ik heb hem zien leven. Ik heb hem ook zien sterven en ik zeg: moge mijn uit einde wezen als het zyne". De heer H. Franken Jr., oudste zoon van den overledene, sprak nog namens d.e weduwe, kinderen en kleinkinderen woorden van afscheid. „De bloemen, door uw oudste kleindochter zooeven op de kist gelegd", zoo zeide spr., „waren een laatste groet van moeder aan u. wy zijn dankbaar dat wy u al die jaren in ons midden hebben gehad, dankbaar voor de liefde en de trouw, waarmede u ons omringde". Hierna dankte spr. allen voor de be toonde belangstelling, in 't byzonder de sprekers wier woorden van zooveel lief de en vereering hadden getuigd. FAILLISSEMENTEN. Dcor de Haarlemsche Rechtbank zyn in staat van faillissement verklaard: 1. W. Dop, auctionair, vroeger te Haarlem. Kleine Houtweg 55; thans te 's-Gravenhage, Laan van Meerdervoort 477; curator Mr. Willem Nathans te Den Haag; 2. J Havik, wonende te Zaandam; Czaar Peterstraat 30; curator Mr. C. van Sprang aldaar; 3. P. J. Bos. bloemist, wonende te Haarlem, Tempelierstraat 28; curator Mr. W. de Ryke. alhier; Opgeheven werden de faillissementen 1. J. H. van Hoof. thans te Zandvoort; curator mr. J. A. B. Sanders te Bever- wUk; 2. P. W. Eldering, melksiyter te Haar lemmermeer; curator Mr. W. G. J. Veen- hoven. alhier: 3. W. van Staveren, manufacturier te Haarlem: curator mr. J. A. P. C. ten Bokkel alhier; 4. H. P. Ulsaaner te Haarlem; curator Mr. B. Bcuman alhier; Geëindigd zyn de failissementen door het verbindend worden der uitdeelLngs- lljst van: 1. F. Hoi'sL. bleeJcer te Zaandam; cu rator Mr. R. C. Balehulzen van den Brink; 2. Z. W. Leene. manufacturier te Haarlem; curator Mr. S. Groen alhier. EEN CONCERT VAN „ZANG EN VRIENDSCHAP". De Koninkiyke ltedertafel „Zang es Vrlendschapêê, geeft Dinsdag 10 Januari een concert in het Gemeentelijk Con certgebouw. Als solisten werken mede. mevrouw Betsy van BreemenSchrik (viool), Amsterdam en het eerelid mej. Emmy van Eeden van Franz Peter Schubert: Gott ceine Zuversicht (Psalm 23), Duo Opus 162 (voor viool en piano), Wehmut, Die Nacht, Sonatine Opus 137 No. 3 (viool) en Nachthelle, In het laatste zal de heer J. Hensen, lid van het koor de tenor-solo zingen. Bovendien staan op het programma twee werken van Saint-Saëns: Le Déluge (viool en piano) en Les Marins de Ker- mor, waarin de heer I-Iensen de tenor solo zingt, voorts Le Réveil du Prin- temps van F. - Riga, Pastourelle van Maurice Ravel en Nocturne van Lili Boulanger. Het sperekt van zelf, dat de heer Lieven Duvosel de leiding heeft. KUNSTKRING „HEEMSTEDE* De derde uitvoering van bovengé- noemden Kring zal plaats vinden op Maandag 9 Januari in het gebouw van den Ned. Protestantenbond te Heem stede. Gegeven zal worden een sonaten-avond voor viool en piano, door mevr. Sepha van BeinumJansen en Eduard ran Beinum. leider van het orkest van de H. O. V. Uitgevoerd zullen worden sonaten van Mozart, Beethoven, Debussy en Jean Huré. DE „ROTTERDAMMER". De ar. „Rotterdammer" deelt mede, dat prof. dr. P. A. Diepenhorst by het eind van 1927 zyn functie als politiek hoofdredacteur van dat blad heeft neer gelegd. Sinds Maandag treedt als direc teur-hoofdredacteur op de heer H. Die- mer. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cents per regel. De sigaret, Waarvan de kwaliteit niet Verandert en die u blijft j bekoren MET DONS VOOR PRACHTIGE CAOCA FEUILLETON Naar het Dultsch van F. ARNEFELDT. Vertaald door JAC. VAN EMDEN. 20) Jou, m'n kind, moet sk klaren wijn schenken, had hij oj> gehc Imzoinigen toon tot Aurelia gezegd. Ik geloof met d.vt Forberg ccn cn?.e!uk is overkomen; ik meen met zekerheid tc kur.ner. zeggen dat bij er met het geld vandoor is. Maar waarom neemt-u dan den schijn van hst t gendecl aan? iuiddc dc verbaasde vraag van bet meisje. 'i'erwille var. jiu. m'n klr.d. omdat ik jeu niet ongel-kk wil maken; ik weet Immers dat je van Gusta&f houdt. En dan kunt u dus goed vinden dat ik den zcon van ccn ecrlooccn schurk zou trouwen? had ze verontwaardigd ge vraagd. Wat kunnen de kinderen er aan doen als ds vader zondigt? Zo hebben de gevolgen mee te dra gendie komen op hun hoofd. Ze zUn net. zoo eerloos ah. n. nooit zal Cv. leaf's vrouw warden! Liever on gelukkig dan eerloos! lloar vader had haar voorgehouden dat waarschijnlijk nooit iemand meer iets van Forberg zou hooren. De zaak zou doodbloeden on tenslotte in het ver geetboek raken, maar ze had vol ver ontwaardiging en ontsteltenis zelfs de mogeiykheid van een dergeiyke verbin tenis afgewezen. Dat zou een leven zijn onder het zwaard von Damocles had ze gezegd. Ieder oogenblik zou ik bang zyn voor ontdekking; ik zou mezelf mede plichtig aan de misdaad voelen; ik zou niemand meer in de oogen durven zien. En dc ontdekking zou ook niet uitblij ven. een dergelijke misdaad blijft niet ongewroken en n :t ongestraft! O ja, als hc: maar handig aange pakt wordt, iiad haar vader luchtig ge antwoord. Al zou ik zeker weten dat we ncoit meer iets van den schurk zullen hooren. dan zou ik nog iedere aanraking met zyn kinderen verafschuwen. Trouwen met den zoon van een misdadiger cn teel tend! Voortdurend zou ik bang zijn dat het erfdeel van zijn bleed by hem tc voorschijn zcu komen. Ik zou niet van mijn kinderen kunnen houden, omdat zc kleinkinderen van een misda diger zouden zUn. die het Kalnsteeken van hein hadden ontvangen! had zc op- G&bler sprak zyn dochter niet langer tegen. Haar woorden hadden biykbaar een diepen indruk op hem gemaakt. Hy trok zich verder onder allerlei voor wendsels van Gustaaf terug. Aurelia, ln hartstochteiyke onstuimigeheid, wilde Gustaaf voor goed uit hun huls weren en hy maakte haar dat gemakkeiyk ge noeg. Toen ze elkaar voor het eerst weer zagen, vroeg hy haar of ze goed vond, dat. hij hen zou biyven bezoeken. Hy bekende haai- eeriyk dat hy het plan liad gehad om haar Ijand te vragen, maar dit natuuriyk zou uitstellen tot de smet op zyn naum zou zyn uitgewlscht. Hy wilde haar echter vragen, of zij sa men met hem wilde gelooven, wachten en hopen. Een ruw „neen" was haar antwoord gcvrees., terwijl zy een aanvechting had gehad om het luid uit te schreeuwen: van Jou ben ik. al had Je zelf een mis daad begaan! Trots is een kwaad ding en het woord dat haar uit het hart naar de lippen welde, bleef onuitgesproken. In plaats daarvan sprak haar moed van krenkend m twyiel aan zyu vader cn van den plicht om haar eigen eer cn goeden naam te beschermen. Meer was er voor Dr. Forberg niet noodig; hy ging voor goed \%eg en Aurelia sleet haar verder? dagen in vertwijfeling. Terwyi zy zich ln de bitterste smart rusteloos op de sofa heen en weer wen telde. had de oude Lore beneden Otto Gab Ier opgezocht om hem haar nood te klagen. Waren die Forbergs maar aan den hoogsten boom opgehangen, vóór wy er hier een van hadden gezien, klaagde zy Die arme Aurelia kwy-nt weg van verdriet om die geschiedenis en uw va der trekt het zich ook aan, dat kunnen ze my niet uit bet hoofd praten. Vader? vroeg Otto verwonderd. My schijnt het toe dat hy ziek is. Dat is hy ook. zei de oude vrouw. maar hoe komt dat? Van die tochten mot Dr. Forberg en Assessor Mühlfeld by nacht en onty. Hy moest naar de politie loc cn wie weet wat nog nicer, zyn dat dingen voor een man cp zyn leeftijd, die nan rust gewend U? Hit eien smaakt hem niet meer en een be hoorlijk? nachtrust heeft hy ook niet meer. Juffrouw Aurelia merkt daar niets van, die heeft genceg met zichzelf te stellen, maar ik hcor het wel. als hy 's nachts dcor liet huis spookt. Men kan hem ock niets meer naar den z'n ma ken; u heelt bet zelf gehoord: lismand mag over Forberg spreken, maar telkens begint hy ev zelf over. Ik wilde dat ze dien ouden bedrieger maar te pakken kregen, dan ral het met meneer w?l weer in orde komen Moeten we werkelijk daarop wach ten. Laura? antwoorde Otto. Zou hel niet beter zijn er een dokter by te ha len? Nu. stelt u hem dat eens voor en wacht eens af, wat hU er van zegt, ant woordde de oude vrouw. Ik brand myn vingers niet meer, hy heeft me al genoeg afgesnauwd, toen ik er een woordje over liet vallen stil, daar komt hy aan; laat hem niet merken, dat ik er met u over gesproken heb. Ze liep door een andere deur haastig de kamer uit. Otto bieef in een zeer onbehaaglyke stemming achter. Aurelia had goed ge raden dat hy alleen was gekomen omdat hy geld ncodlg had. Alleen had ze cr geen idee vanen haar vader nog mindertot wat voor een bedrag zyr. schulden waren opgeloopen. Toch was hij gekomen met de bedoeling zyn vader eerlijk alles op te biechten en de belofte af te leggen, dat hy van nu af aan solide en zuinig zou leven, een belofte waarmee het hem op dat oogerJbllk ook inderdaad ernst was. Overigens hield hy zUn va der r.a ds erfenis van zijn oudoom voor heel ryk cn schreef hy het slechts aan een gril en aan schrielheid toe. dat Gabler in het oude huis op het Nicolai- kirschhof bleef wonen. Wat hij van zUn zuster cn dc oude Lcrc .1 gehrorj. 'k<\ h'.m tol :1: o\cr- tuiging gebracht dat het oogenblik voor een bekentenis als de zijne al heel slecht gekozen was. Ik zal het wel tot een beter mo ment moeten uitstellen om met dc heele geschiedenis voor den dag te ko men. als lk er wat wil uitslaan, zuchtte hy. Misschien is de stemming over een paar dagen wat beter. Nu de oude half ziek schijnt te zijn, meet ik hem niet prikkelen. Gabler kwam binnen. Hij was biyk- baar uit geweest, want zyn kieeren wa ren rad van den regen. Zoo, ben je cr r.og, zei hij, zUn zoon verstrooid aankijkend. Ik wilde niet weggaan zonder u even goeden dag te zeggen, antwoordde Otto. Toer. zijn ra "Ier hem geen ant woord gaf, rn.car alleen fijntjes glim lachte. ging hy voort: bent zonder overjas in den re gen uitgeweest; dat had u toch niet moeten doen. u meet werkelijk meer op uw gezondhe'd lei ten. Nu begon Cübler hardop te lachen en hy zei op veel vriendelijker toon: V/at haal jc je nu in je hoofd, jon gen; ga je Jc nu bezorgd maken om myn gezondheid? Dat heb jc vroeger toch ook nooit gedaan? Maar ik vind het toch aardig van Jc. Wordt vervolgd.).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 6