EEN CAUSERIE OVER FILMKUNST EN IN HET BIJZONDER OVER HET DETAIL ZIJN DE BEGRIPPEN KUNST EN FILM VEREENIGBAAR? AMERIKA EN DE FILM ROLPRENT EN AMUSEMENT Eén dezer dagen hield Jèrdaan, de bekende teekenaar en filmrecensent een lezing voor de Volksuniversiteit over de ontwikkeling der kunstfilm gehouden, waarin deze zinsneden troffen: De film mag niet zijn gefotografeerd toonecl en evenmin geïllustreerde tekst. Inderdaad dit is onloochenbaar. Ja renlang was de film dus juist wat zy niet moest zijn. Het heeft jaren geduurd alvorens men ontdekte dat de film een eigen taal vermag te spreken, een origi neel uitdrukkings middel is dat aan geen andere bron zijn bestaansrecht ontleent dan aan zichzelve. Dit is dus het bewijs dat de cinematografie een zelfstandig gjtingsmiddel is. Ja, zelfs ml. even zelfstandig ais blj- A *"foorbéel<r scnilSêren "of een "instrument bespelen. Wij zullen straks zien waar om. Daartoe zullen wij eerst die belangrijk ste aHer factoren in de film bespre ken die Woensdag ook door Jordaan zijn aangeroerd, namelijk het detail en de tonaliteit, de geraffineerde toepassing van het zwart en wit. Wat het detail betreft: inderdaad, de film heft er, wat de zuivere en volledige weergeving betreft, het monopolie van. O ja, in de meeste gevallen is het detail op het tooneel ook van het grootste ge wicht. Wij behoeven maar te denken aan spelers als Rooyaards, Bassermann en Till a Durieux en de Russen. Zij richten zich naar het psychologisch detaü vooral. Doch de camera is het Instrument, dat wanneer het goed be speeld wordt beter dan eenig ander middel het detail tot in de zuiverste en schier onnaspeurlijks te nuances vol gen kan. De tooneelspeler zal gebonden zijn aan een nerveus handengebaar dat wellicht zelfs voor een groot deel van het pu bliek onopgemerkt, althans ongewaar- deerd blijft: de cineast maakt een hand in een zekere scène tot een hoofdfiguur. Hij elimineert met opzet alles, behalve die hand. Hij sleurt u met uw gedach ten bü die hand en hij laat u niet eer der los voor hij vindt dat de suggestie van het beeld voldoende op u is inge werkt. Groote regisseurs hebben de compo sities der details tot ware orgiën van emoties weten te verwerken. Zij hebben bewezen dat de aaneen schakeling in serie van een reeks fi nesses tot slotsom kan hebben een grootsche totaalindruk. Zij hebben ons getoond dat de be- teekenis, de waarde, de ontroering van een oogenblik een flits kan zijn, een nauwelijks waarneembaar feit dat ont staat en verdwijnt in een onderdeel van een minuut. Doch de Camera is zoo als Jordaan al zei een loupe, een onfeilbaar wapen dat ieder voorbij flit send detail vastlegt, dat onmeedoogen- loos analyseert, ontleedt, en weer in elkaar past; dat iedere gebeurlijkheid waarlangs het noodlot in een ondeelbaar moment zijn weg zoekt, beetgrijpt en weergeeft Op deze basis teogepast zal het ge projecteerde beeld zijn bestaan altijd artistiek kunnen rechtvaardigen. Zoo wordt het een zelfstandige kunstuiting. Geen ander toestel dan het opname apparaat kan zóó volmaakt door uit beelding van het kenschetsende uiter lijk, het innerlijk weergeven. Onze gedachten gaan onwillekeurig naar Ohaplin. Jordaan heeft in zijn lezing gezegd wat naar zijn meening de peilers zijn van de zich langzaam ontwikkelende filmkunst. Hij noemde Asta Nielsen en films als 1' Agonie des Aigles, Calligari, Variété, de Nibelungen. Inderdaad deze zijn ook de peilers van de moderne filmkunst. Doch er is een andere filmkunst die uit anderen hoofde bestaansrecht heeft. Die films, die helaas nog maar weinig goede represen- tenten heeft is van 't territorium dat wij met eenige dichterlijke vrijheid „The city of beautiful nonsens" zouden willen noemen. Inderdaad, de stad der heerlijke, der prachtige nonsens. Wie herinnert zich niet Gold Rush? Deze heerlijke tragi-komische creatie van Charlie Chaplin? Wat is Chaplin in deze film? Een humoristische homun culus, een filmsohepsel, een levend ge worden zwart en wit-droom. Een wezen dat zijn bestaan weliswaar aan tech niek en celluloid ontleende, doch dat verder op het doek. het vierkante platte vlak, los en zelstandig staat, dat ons via zijn dwaze, groteske, ontroerende fratsen naar een zeer onweretösch rijk van onbeperkte fantasie voert en ons bij iedere andere geste, ieder nieuw Een buitengewone luidspreker. In Patersen New Jersey, wordt op het oogenblik een luidspreker gebouwd van buitengewone afmetingen. De trechter heeft een omvang van 2 12 b}j 3 Meier. Men neemt aan, dat deze luidspreker een dusdanige capaciteit zal ontwikkelen, dat zij door een geheele groote stad te hooren zal zijn. Hoe luitenant Joffre kapitein werd. Joffre. de Fransche generaal, die in den slag aan de Marne zijn naam op al ter lippen bracht, kan terugzien op een vermakelijken promotie en wel ten tijde van den vorigen Fransch-Duitsohen oorlog, toen Joffre de rang van luite nant bekleedde. Men bracht de forten van Parijs ln staat van verdediging. Maarschalk Mac Mahon kwam bij een der werken aan. Hij had niets dan lof voor de geluk kige regelingen en stelde toen eenige vragen aan den luitenant. Bekoord door de antwoorden van den jongen officier en door rijn Intelliger'ie. vro-c de Maarschalk hem naar zyn naam. Toen dit gebeurd was wendde Mac Mahon zich als vólgt tot hem; Kapitein Joffre jk dank o. Dramatiek voor de radio te Stockholm. De groote Zweedsche radiomaatsdhap- pij „Aktiebolaget Radiojanst" had een aantal Zweedsche schrijvers uitgenoo- dtgd om deel te nemen aan een wed strijd om het beste ..radiodrama" te schrijven. Het totaal der te verdeelen prijzen bedroeg 5500 Kronen. De scheidsrechters konder echter niet tot een beslissing komen nopens den eersten en den tweeden prijs. Den vier besten dichters werden slechts derde prijzen van 500 Kronen toege kend. De gelukkigen waren Hjalmar Berg man. Erik Lindorm; Frank Heller en Sigfrid Siwertz. Ernstig mijnongeluk. Bij het vertrek der nachtploeg in de mijn Goettelborn. stortte het pendel- gewicht, aai bestemd is om de veilig heidsdeuren tegen te houden, met het volle gewicht op de stijgende lift die vol met mijnwerkers was. Het zware blok ijzer drong door het dak van de lift, en trof de sidh daarin bevindende rbri- crs. De 23-jarige delver Wilhelm Fuchs uit Merchweüer werd terstond gedood. Vijf andere mijnwerkers werden ernstig gewend. onverwacht detaü ruimere en schoon ere vergezichten opent. Zoo zijn de finesses in een film (de be langrijke details) de punten waarlangs de filmlnhoud springt, of waarlangs het noodlot zich voltrekt. Men herinmere zich slechts Gold Rush van CShaplin waarin tragedie en humor behalve in het spel van Ohaplin, het sterkst leven in de filmflitsen van gescheurde jas, een kapotte scheen, een opgebrande kaars, een verlepte bloem, een korst brood, een vergeten afspraak Zoo is de camera het middel om u de ziel van een gedachte, een dier of een ding te toonen, dan als een zacht teeder sentiment, dan als een cru, wreed woord dat de waarheid uitschreeuwt dat dreunt als een vloek- in *de» ooren.v.r. Men denke aan Potemkin, men denke aan de goede films. Doch ook op het gebied der meer middelmatige amusementsfilm die de wereld toch altijd zal blijven vragen is veel te doen. Waar artis tieke principes overboord geworpen werden heerschte maar al te vaak totale bandeloosheid. Men begrijpt, nu nog niet dat men altijd maar de pure onzin geslikt heeft die de fabrikanten van amusementsfilms hebben gelanceerd. Doch ook hier daghet het. Er worden tegenwoordig lichte, luchtige films ge maakt, die zich verhouden tot den ouden ontspanningsrommel, zooals een goede Engelsche humoreske zich ver houdt tot een sensatieroman in dub beltjes afleveringen. Trouwens hervormers van de bios coop moeten zich niet beijveren om de massa van het publiek te prepareeren voor de zwaar artistieke kunstfilm. Dat is water naar den Oceaan dragen. Het publiek zal zijn ontspanningsfüm, ja zijn sensatiefilm altijd blijven eisclien. Daar is ook niets op tegen. Doch laat men dan zorgen dat ook die goed zijn Gelukkig zijn de bewijzen er al dat ook dit genre film zich aan 't los ma ken is van den vloek die er op heeft gerust. Het portret van Adolphe Men- jou staat niet voor niets op deze pagina En met vreugde herinneren wij ons de fllmgrap: De conducteur van den on dergrond express. Een kostelijke sen satie geschiedenis, geestig, gedurfd en boeiend en ookartistiek. En is het zóó ook niet op het too neel? Het doorgezaagde weesmeisje, Mottige dit, en Schele dat, de bloedige drama's der poessenellekelder, hebben eigenlijk afgedaan. Wij hebben daarvoor terug gekregen de geestige, onderhou dende stukken, als „De 7 sleutels van Baldpate", „'t Politieraadsel". „t Chi- neesche landhuis" (en in perfectie mis schien de Parijsche Grand Guignol) enz. als evenveel bewijzen dat er op het ge bied van de romantiek, van de griezel romantiek desnoods, toch oog wel Iets goeds, iets artistieks, iets geestigs valt te presteeren. Dit is dus 'n pleidooi en naar "k hoop een bewijs dat de film wel dege lijk een zelfstandige kunstuiting kan zijn. De heer Jordaan kwam in zijn lezing met kracht op tegen de bewering dat omdat de film te veel te maken heeft met techniek en instrument zij geen kunst zou kunnen zijn. De heer Jor daan motiveerde dit verzet met de be wering dat het filmapparaat voor de filmkunst is, wat een stuk houtskool voor den holbewoner was, die de grot- wanden met teekeningen versierde. Va- riëerend zou men dus kunnen zeggen dat wat voor den schilder het penseel en de verf zijn. dat is voor den film- schepper celluloid, opnemingsapparaat en menschen-materiaalSchrijver dezes is het daarmee eens. Vóór deze stelling pleit dat bij films als Variété, het opnemingsapparaat bij voorbeeld bevestigd werd aan een zwaaiende trapeze. Het filmbeeld ver toonde toen de zaal ln de diepte met het publiek ln een golvende beweging. Een schitterend resultaat. Ook ln de film Metropolis werden dergelijke prac- üjken toegepast (waarmee wU natuur lijk niet willen zeggen dat Metropolis een geslaagde film zou zijn). In aan sluiting hierop is belangwekkend wat M. H. K. Franken ln het blad Filmliga over Abel Ganoe, en diens werk in de film „Napoleon" schreef ..Abel Gance is de Strawinsky onder de regisseurs. Hij ziet een film als een groote compositie, met massale contrapuntische spannin gen. Hij hecht groote waarde aan de techniek en het toestel is voor herh dc voornaamste acteur. Zoo schreef hij in zijn scenario voor Napoleon: „Het toestel wordt een sneeuwbal. Het toestel verdedigt zich alsof het Napoleon zelf was. Het is in de schans en vecht. Het klimt op een muur van sneeuw en springt eraf. alsof het een levend wezen was Een stoot met de vuist in het ob jectief. alsof het armen had. Het toestel valt op den grond, vecht op den grond verder, staat op". Dit is natuurlijk 'n gechargeerde voor stelling van een feit, doch de vergei:jking is aardig gevonden. Want het toestel is wel degelijk, dank zij een speciale kunstzinnige behandeling, een actieve factor. Dit ls slechts een losse greep uft tal van probleemen die zich voordoen wanneer men eenigssins dieper in gaat op het vraagstuk kunstfilm. WU ver wijzen verder naar de beschrijving bU de illustraties die in vergelijking met de bewegende werkelijkheid op het doek. natuurlijk maar zwak zijn. WU eindi gen met de gevolgtrekking, dat de laatste jaren van filmindustrie, on danks alle prullaria dat zU hebben op geleverd toch het begrip hebben be levend dat de film een zelfstandige kunstuiting kan zUn. F. A. ALTHOFF. Bij de illustraties. Adolphe Mcnjoi* (midden op dc pa gina). Eén diergenen die waarachtig de kunstenaars van het scherm zUn. In Menjon wordt de ontzaggelijke waarde van het détail ln de film bewaarheid. Menjon verwerpt ieder grof effect. Evenals Chaplin is hU noch tooneel speler. noch variété-kunstenaar doch het origineel wezen in zwart en wit op het zwarte vlak, de ware Olmspelrr. Het goed toegepaste zwart-en-wit op de film ls één der belangrijkste fac toren. Deze kop bewijKt tevens dat geen enkel detail van de gelaatsexpressie aan het oog van de camera ontsnappen kan. (Zie den kop in den linkerboven hoek). Een voorbeeld van goede vak\'-v'.ing geeft de afbeelding in den rechterboven hoek. (Uit het Kabinet van Dr. Cal- ligaw. De eerste fjlm. waarin abso luut en radicaal gebroken werd met de tot voor dien gevolgde methode van gefotograf.erde tconeeitjes. aan de pagina reohts. nog en „groote kop" waaruit blijkt dat ln *t awart en wit iedere kleine nuance ln het masker vastgelegd kan worden. En tenslotte eenige aardige kieken van Charles Chaplin. Hoe is de radio over de wereld verdeeld? Volgens een Fransoh tUdschrift ls de radio als volgt over de wereld ver deeld: Engeland heeft 23 zenders en 2 mil- lioen ontvangers; Duitschland heeft 24 zenders en 1.753.000 ontvangers; de Vereenigde Staten 1600 zenders (waar van echter ongeveer 1000 amateurzen ders) en 6.500.000 ontvangers. terwUl Frar.krUk 16 zenders en ongeveer 1.100.000 ontvangers telt. Het ontwerp van het nieuwe Shakespeare- theater. In haar ontwerp voor het nieuwe thea ter ter herinnering aan Shakespeare, dat te Stratford-on-Avon het afgebran de gebouw moet vervangen, heeft de ar- chitecte Miss Elisabeth Soott gewerkt volgens het zuivere aesthetische begin sel in dtn ultcrlUkcn vorm uitdrukking te geven aan de iuneriUke bestemming- De tooneel-kubus die hoog moet zOn voor de behoeften der ensceneering domineert in het ontwerp; en dc ont werpster heeft niet beproefd hem door een valschen gevel te verbergen. Het gebouw, voor zoover men het kan be oordeel en van teckening on model, is massief en eenvoudig en veel belang wekkender en moderner ln zijn r.rchltec- tuur dan men in Brlttanjc gev.oon is zien. De afmetingen zijn royaal, zoodat er plaats ls voor 10-10 menschen. 4 O ln de beste rangen en dc loges. 3 ri ;n dc- zoogenaamde ..dress circle" 'dc voor ste rUen van de eerste galeril en co): behoorend tot dc beste plaatsen) en too in de andere rangen. Dank zU de ruim'e was het mogelijk foyers van flinke af metingen te maken. Het plan omvat voorts een terras aan den oever van de Avon, waar men ln de pauzen een lucht je kan .scheppen. Ook op andere wijze is de rivier in het plan betrokken; want er ls een landingsplaats voor hen die per boot naar de voorstellingen willen kernen. De mogelijkheid van owe: '.re - mingen (die dit seizoen Juist ir. hn Avon-dal hebben plaatsgehad» hebber, het wenschelUk gemaakt den schouw burg op een verhoogd vlak te zetten Het gebouw ls geheel door een terras omringd, van waar op sommige plaatsen trappen naar de rivier leiden De too- r.celruimte is ampel zooda*. opvoeringen cp groote schee; kunnen plas:, 1 y> Miss Scolt is cc eerste Engelsche die een architecturale prijsvraag van be- teekcnls heeft gewonnen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 11