HENRIK IBSEN Zijn beteehenis als drama-dichter en sociaal-hervormer Zijn leven en werken VIERDE BLAD Henrik Ibsen in 1898 Het huls Arbins Gate 1 in Oslo op den hoek ran Tramrnensveien. Hier troonde Ibsen In den avond van zijn leven. Voor den natlonalen schouw burg te Bergen staat een standbeeld van Björnsterne Björnson. Naar een monument voor Ibsen zal men er tevergeefs zoeken. Dit verwondert den vreemdeling. die deze stad in Noorwegen bezoekt en zich herinnert, hoe Ibsen's naam met dien van den schouwburg te Bergen voor al tijd verbonden zal blijven. Maar is er reden toot die verbazing? Ibsen. die den Noren zoo dikwijls harde waarheden heeft gezegd, stond veel verder van zijn volk dan Björnson, de nationale dichter, die zich ook bulten zijn dichterschap midden in het Noorsche leven had ge plaatst. Maar voor den schouwburg te Oslo staan de beelden der beide dichters, die aan den naam van Noorwegen luister hebben gegeven als geen van hun tydge- nooten. naast elkander zooals te Weimar die van Goethe en Schiller. Ibsen en Björnsonhet nageslacht zal hun namen telkens te za men noemen als die van Goethe en Schiller, al waren de twee Noren, in aard en wezen en ook in grootte even verschillend als de twee be roemde Duitse hers (1). Op 20 Maart zal Noorwegen en met Noorwegen heel de wereld den dag herdenken, waarop Henrik Ibsen, de dichter, die als dramaturg den grootsten invloed op zijn tijd heeft gehad en wiens naam zeer zeker na dien van Shakespeare en Goethe genoemd mag worden, te Skiën, een klein stadje ten Zuiden van Christiania werd geboren, zyn werken zUn niet als die van zijn beroemde voorgangers voor alle eeuwen geschreven. Ja het Ls niet te ontkennen, dat zij reeds aan het verouderen zijn. Hoe dat komt?Ibsen was een strijder, een polemist en aanklager, hij stond al thans in zijn sociale en familiedrama's als kampvechter midden in zijn tijd. Hij viel de maatschappij, zooals zy toen was, aan in haar grondvesten. Maar de maatschappij is niet meer als in de da gen van Tbsen. Wanneer Ibsen thans had geleefd, zou hU dit is wel zeker den strijd tegen gansch andere dingen hebben aangebonden dan bijvoorbeeld de vrijheid van de vrouw. Ibsen was in een stuk als ..De Komedie der Liefde", dat hij in 1862 schreef en waarin hij fel ten strijde trok tegen veel, wat hij in het huwelijk onzedelijk vond. zijn tijd ver vooruit Maar de tijd is niet blijven stilstaan, een werk als De Comedie der Liefde draagt thans de sporen van een vorige generatie en van een periode, die voorbij Ls. rbsen was in tegenstelling met Björnson pessimist. Niet dat hij klaagde of medelijden had met het tra- gisohe mensch-zijn. Zijn pessimisme uitte zich meer in toorn en verachting voor de menschen. Het leven heeft evenals het klimaat en het land op Ibsen's karakter grooten invloed gehad. Toen hU 8 Jaar oud was. ging zijn vader, die heel rijk was. failliet en van dien tijd af had de familie Ibsen met armoede te kam pen. Ib6en's jeugd werd heel moeilijk. Hy leerde al zeer Jong. wat het wil zeg gen alleen te staan. De beteekerüs der beroemde woorden: „De sterkste man Ls hy. die alleen staat!" welke hij Stockmann in ..Een Vijand van het Volk" in den mond legt. had hU ln zUn Jeugd reeds geleerd. (1) Ibsen's eenige zoon Sigurd is getrouwd met de dochter van Björn- stjerne Björnson. Als jongen reeds zag Ibsen, dat de men schen tegen een arme heel anders zUn dan tegen een rijke en hij begon al heel vroeg het menschdom te verachten. Op 15-jarigen leeftijd moest hy in eer. klein stadje Grimstadt in eer. apotheek pillen draaien, wat hy niet dan met tegenzin deed. Voor de studie in de pharmacie voelde hy niets. Hy interes- reerde zich meer voor de letteren dan voor de chemie en het was in zyn studie tijd te Christiania. dat hij reeds met Ejörnstjerne Björnson cn Jonas Lie een weekblad oprichtte, waarin hij artikelen en gedichten plaatste, liy zakte voor zyn examen en de armoede werd nu bepaald nypend. Ibsen leed in den letterlijken zin van het woord gebrek. Heel zyn jeugd was innerlijk zoowel als uiterlijk één groote stryd. Het pessimisme groeide by den dag. tot de revolutie van 1848 uitbrak, waarin Ibsen de bevrijding voor het menschdom meende te zien. Hy schreef zyn eerste drama C a t i 1 i n a. waarin d; hoofdpersoon zün nietswaar dige omgeving op de grootheid van vroe gere tyden wyst en de revolutie predikt Reeds dat eerste drama is als gedrenkt in pessimisme. Het heele werk getuigt van een zoo sombere levensbeschouwing, dat men nauwelijks kan begrypen, dat een 22-Jarige het. heeft geschreven. On danks zyn onvolkomenheid geeft Catillna reeds het bewijs van een zeer persoon lijk talent en van een uitgesproken indi vidualisme. Het is die laatste eigenschap vooral, welke wü in heel het oeuvre van Ibsen terugvinden. He', succes van CatUlna was gering. De kritiek sprak van een ongeequilibreerd talent en de toekomst zag er voor den dichter althans materieel heel donker uit. Doch spoedig kwam de ken tering. Dank zy den steun van den toen zeer vermaarden violist Ole Buil kreeg Ibsen zyn benoeming tot dramaturg aan den schouwburg te Bergen, terwyi zUn vriend en in veel opzichten zUn te genvoeter Björnson dezelfde betrekking aan het stadstheater te Christiania aan vaardde. Tegelijk met die benoeming be gint Ibsen's roemryke loopbaan als tooneeldicnter. Want het was 'n verplich ting voor den dramaturg om elk jaar een stuk aan zyn schouwburg te leveren Ibsen stond in dien tyd nog midden in de romantiek. De oude Noorsche sagen en volksliederen boden hem de stof voor zyn drama's, waarvan ..Het Feest op Solhaug" en .De Stryders op Helgoland" uit de jaren van Bergen wel de bekendste zyn. In 1857 wisselde Ibsen met Björnson van werkkring en in nobelen wedyver schrijven de twee groote dichters hun drama's voor het theater, waaraan zy verbonden zyn. Doch lang hield Ibsen het in Chris: i- ania niet uit. zyn polemische natuur bracht hem herhaaldelijk in botsing met zyn omgeving en toen hy in 1862 ..De Comedie der Liefde" publiceerde, uitte de verontwaardiging der Noren zich niet alleen in de kritieken maar tastte men ook zyn naam en zyn persoon aan. Men vond het noodig om in het particuliere leven van den man. die zoo scherp me' het huwelijksleven had gespot, te wroeten Men viel hem niet ln front, maar in den rug aan. Ibsen heeft later aan George Brandes bekend, dat de felle kritieken op ..De Comedie der Liefde" gemakke lijk te verdragen waren, maar de ver dachtmakingen en de persoonlijke aan vallen n:ct. De kritiek in Noorwegen stond niet meer objec?iof tegenover Ibsen. Zelfs zyn Kroonpretendenten" een zijner beste historische drama's dat r.a De Comedie der Liefde in 1864 verscheen, vermocht niet de kritiek gunstig te stem men. Ibsen stond al vyandiger en vyan- diger tegenover zyn volk cn toen dc Noren in 1864 niet ingingen op zijn oproep in zyn gedicht ..Een Broeder :r. Nood' otn de Denen Sn den oorlog tegen Pruisen te hulp te komen, besloot hij Christiania te verlaten en verkondigde hy zelfs open- iyk nooit meer in zyn land terug te zullen keeren. Hy trok naar Italië en zUn zwervend leven nu eens ln Rome dan weer ln Mtinchen of Dresden ix.- gon. Het was weer zijn grootmoedige Vriend Björnson, die er voor zorgde, da', aan Ibsen door de regeering van Noor wegen een jaargeld voor folkloristische studies werd toegekend. Maar veel be- langryker dan de resultaten van zyn studies waren de drama's, wzike hy aan zyn volk en aan heel de wereld schonk. Want nu volgden al zeer spoedig de groote drama's elkander regelmatig op. Brand en Peer Gynt vestigden zyn naam ook buiten Noorwegen. Nog een maal ln 1874 schrytt hy een groot historisch drama ..Keizer en Gali- leör" en dan slaat Ibsen een gansch nieuwe richting in, niet alleen ln den eard maar ook in den vorm van zyn drama's. Van romanticus en mysti cus wordt hy naturalist. Hij schryft nio. meer in verzen, doch in proza. hU breekt met de „terzijdes" en de alleen spraken en hy toont zich in zyn sociale- en familiedrama's, welke thans van hem verschynen. de meest moderne onder de modernen van zyn tijd. Maar onver anderd blijft hy de strijder, de revolu- tionnair, de man die aanklaagt en aan valt. zyn Poppenhuis Nora ontketen de niet alleen in Noorwegen een storm van verontwaardiging. Nog erger was het met Spoken. Van alle kanten viel men Ibsen aan. ..Een open riool", een bloedende wonde, met opzet onverbon den gelaten", beestachtig, misselijk, on fatsoenlijk. krankzinnig. afschuwelijk, stinkend. grove en gore onbehoorlijk heidziedaar, zooals men over Spo ken schreef, wy. die een Strindbcrg. een Wedekind. een Schnitzler hebben zien opvoeren, kunnen ons die woede en verontwaardiging nauweiyks Inden ken. maar laten wy niet vergeten dat Spoken in 1880 het licht zag. In Noor wegen weigerde men dat ..gore stuk" te spelen en het moest nog jaren duren, voordat het te Christiana tot opvoexing kwam. De algemeene verontwaardiging, wel ke in Noorwegen en ook in Dene marken na Spoken tot uiting kwam. had geen ar.der gevolg dan dat Ibsen zich onmiddeliyk aan het schrijven ze::e van een nieuw tooneeiwerk. dat één doorlooper.de scherpe aanval tegen de domme massa was. Zóó groot was de drang by Ibsen om te antwoorden, dat hU, die anders steeds om de twee jaar geregeld een nieuw stuk publiceerde, reeds éér. Jaar na Spoken zyn vyand van het Volk de wereld inzond. In u-gen- stelling met Björnstjeme BJönsc.i. die altyd beweerde, dat de meerderheid steeds gelijk had. verkondigde hy evenals Schiller in Wilhelm Teil dat de sterkste man hy is. die geheel alleen staat cn dat de compacte mccrdcrbe.d al tijd ongelijk heeft. In geen van Ibsen's andere werken is 7.yn 3anva! zóó direct, zóó fel en zoo persoonlijk. Ibsen's naam heeft langzamerhand een wereldklank gekregen. Steeds groo ier wordt vooral in Duitse hl and zUn Invloed. Een nieuw woord Ibse- nisme heeft zyn naam aan hem te danken. De verschyning van elk nieuw drama van den grooten Foor word: ln heel de wereld als een gebeurtenis beschouwd. En elk nieuw werk geef: nieuwen luister aan zyn naam. Ros- mersholm. De Vrouw van de Zee. De Wilde Eend. Hoóda Gabler. zy worden in alle landen -ospeeld. Ook op hoogen leeft Ud behoudt hU de frischheld der jeugd. Maar toch komt er weer een kentering ln zijn leven. Hy keert na een vryw.liige ballingschap van 27 Jaar in 1891 naar zUn land terug en le- gciUk wendt hy zich weer tot het sym bolisme en het mysticisme, dat hy ech ter op geniale w ijze me; het naturalisme weet te vereenigen. Bouwmeester Sol- ness. Kieme Eyolf en John Gabriel Borkman zyn cr prachtige voorbeelden van. Onvermoeid schenkt hy cok op hoogen leeftyd de wereld zyn werken. Maar toch heeft cr Innerlijk een ver andering ln hem plaats gegrepen. HU ls minder agressief, minder hard. moer berustend! Pessimist blijft hy tot het laatste toe. maar er klinkt een andere toon ln zUn werk. Zyn laatste drama. ..Als wy dood en ontwaken", waarin hy ln 1899 het probleem van den mcnsch en den kunstenaar behandelt ls als een epiloog. ..Liet Ik als kunstenaar niet den mensch ln mU sterven?" laat hij den beeldhouwer Rtl'oeck zeggen. Is het niet, of hU aan het emd van zyn lever, die vraag aan zich zelve stelt? Het ls het laatste woord, dat bU als kunstenaar spreekt. In 1906 stcrlt hU en heel Noorwegen is in rouw om het verlies van den grooten dichter, dien het eens zóó verguisd en belasterd had. dat Ibsen zUn land. hetwelk hij lief had bo ven alles den rug toekeerde Dat Ibsen zyn land ook ln zijn ballingschap lief had. niemand, die zUn werken kent. zal er aan twyfelen. Laat hy Brand niet tot Agnes zeggen: En nu sta "k waar de avond neerdaalt Lang vóór nog de dag ten einde ls. Tusschcn hoogen berg cn fjerd. Afgeslote» var. de wcrc'.d. Met een enkel streepje hemel Maar k sla op geboortegrond' Maar veel sterker nog zingt hy de liefde voor zUn lar.d uit tr l et te- dicht: ..BU de dulix-ndste verjaring van Noorwegen's Eenheid", dat hy ln 1872 dichtte, cn waarvan Ik hier een doel in een vertaling van Emmanuel dc Bom laat volgen: MUn volk. dat mU ln diepe schalen schonk Den blttren. doch gezonden drank. die gaf Den Dichter moed. waaruit zUn ziele dronk De kracht tot strijden, zelfs tot aan het graf: Mijn volk. dat mU in ballingschap verdreef. Met smart beladen, met gewonden voet. Dat op mUn steem met ïfwarte lettrcn schreef: Dit verre verte 2end ik u mUn groet. Ik zend hem u, met dankbare herdenken. Met dank voor elke smart, elk loutrend '.yden. De planten uit de gaarde van myn denken. ZU wortlen alle ln den grond dier tijden. Dat hier de kiemen wasten. blaadrcn lokten, vruchten. Dat danken *U toch aan uw nevel luchten: De zon lost op. de nevel houdt het heel: Mijn land. heb dank. gU gnaft my 't beste deel. mende tragedie? heeft geschreven. schonk ons ook Midzomernachtsdroom Driekoningenavond. De Vroolykc Vrouw tjes van Windsor. De Storm, werken van blijden levenslust. Ibsen niet aldus! De enkele biyspe'.en. die hy schreef De Comedie der Liefde cn De Bond der Jongeren zyn zelfs gedrenkt ln pessi misme En toeti sprak telkens weer uit zyn werk het geloof aar. de hoogere roe ping van den mcnsch. Hy vind- het ge- nnddetde menschensoort klein, zelfzuch tig. ellendig, hy hAAt de massa, maar b.y gelooft toch ln den sterken mensch. die alleen staat. Ibsen was revolutionnair. maar niet revolutior.nair ln den zin zoonis w*U dat woord meestal verstaan. Ibsen was geen ..politicus", hy heeft zich nooit by een party aangesloten, ja. hy haatte zelfs alle partyen en de partijleiders Laat hy Thomas Stockmann in ..Een VUand van het Volk" niet reggen: ..Partyleiders kan tk niet uitstaan:Van dat soort men schen heb Ik ln mijn leven genoeg ge kregen. Ze zyn net ais bokken in een Jonge aanplanting. zy doen overal kwaad; een vrU man slaan zy ln den weg! Het UefK zou Ik zier.. dat men ze uitroeide evenals ander schadelyk Re- dlerte!" ..Waar het op aankomt" zoo schreef hy eens in Decem ber 1870 ..rint is dc revoltcerlng .in den menscheiykcn geest" Hy wilde den mensch loswringen uit alle afhankeiyn- hcld. ..Dat ls." zoo schreef George Brandes ln een van zyn voortreffelijke studies over Ibsen „x U n rerolutlc De techniek in Ibsen's drama ls on overtroffen en alleen te vergelijken by die van Schokespeare Techn'.tch was hy de meester van allen uit zyn tyd. HU glr.g ln de techniek zelfs ver uit boven de beroemde Fransche toonccl- sohryverf,. die ln die dogen nog zwoeren by ..la piëce bien faite". Het ls be kend. dat Ibsen zeer minutieus en con- •sch ntleus werkte en hij elk van zUn stukken eerst ln ontwerp maakte om het daarna nog twee bewerkingen te laten ondergaan, alvorens hU het keurig in het net geschreven en zonder één doorhaling afleverde. De bouw van Ibsen's stukken ls van oen zeker heid. een hechtheid en zuiverheid, dlc nog steeds groote bewondering wewt. In Die Neuc Rundschau" eehryft Ernst Hciiborn over Ibsen's techniek" ..Men ziet In Ibsen's tooneeiwerk dc noodzakeiykheid van eiken pUlcr voor het heele gebouw, men beseft dc krui singen der steunsels cn dat zij elkaar op het vooraf bepaaVl. dramaturgisch berekende punt snijden Het toonechtuk van Ibocn heeft lets van toegepaste wiskunde. Het heeft de schoonheid der betere en zuivere iyn. ..Het ls op lite rair gebied wat de modeme bouw in ge wapend beton voor onzen ty'j bc- teekent." Mevrouw Tartaud. die wel onze meest talentvolle Ibfcn-speelster mag wor'en genoemd zei mU eens: ..Hoe meer Je Ibsen spoelt, hoe grootcr Je bewondering \oor hem wordt. Elke zin. elk woord. Ja elke komma ls verantwoord cn heeft bc- teekcnls by hem. Daarom moet Je Je by Ibsen ook precies aan den tekst houden. En met intuïtie alleen komt men er by hem nooit! Elke rol la psycholngi.seh too zuiver en minutieus opgebouwd, dat Je alleen met scherp intellect gecompli ceerde vrouwenfiguren n'.s Nora me vrouw AJvlng. Rebecca West en .Jledd* Gabler tot ln al hun diepte kunt pellen." Tot eenzelfde conclusie komt ook L. Simons ln zUn bekende studie over den grooten Noor. Hoe voortreffelijk wist Ibsen ook zyn dramatische effecten welke hU even min als elk waarachtig tooneelvhryTer versmaadde voor te bereiden Men denke slechts aar. het slot van het tweede bedryf van Een Poppenhuis, als Nora de Tarentella danst om Hetmer ervan te weerhouden den voor haar too noodlottlgen brief van Kromtadt te le ren. Hoe ontxagiyk knap ls het tragi sche moment in Spoken voorbereid, wanneer mevrouw Alving hoort, dat Oscar ln de eetkamer met Rcgtna stoelt en zU als verstard neerzit en fluisterend regt: ..Spoken! Het paar uit de serre waart weer om!" Met welk een mee* terhand schreef hy met Oscar's biecht naar dat gruwzame slot toe. wanneer de w»?nr.n Oscar overvalt. Het heele eerv.c be.tryt Klein* Eyolf da: eindigt rr.tt den dol van Fyolf ls kortwr-s geniaal van bouw en uitwerking. Er. r.r.o widt men tel kens weer ln schier allr* stukk< n \nn Ibc-pii getroffen door zyn woorgalco.* techniek. zUn superieuren bouw. Men bel. den ..kop" van Ilvn maar even aan te tien om in hem den somberen pessimist te herkennen Er Is" too schreef George nmr.drs ..let* ln zyn oog. dat hem dwingt r-.»rt te zien. iets krUgshaftlpt. oproe*:g«. wi!4 zwaarmoedigs d.rp :r. zyn wezen!'" Maar dar. :-chrlJft Brand.*? ook o\ r ztjn ghmlach. /yn gord.ten fUnen glimlach, die door het masker van liet gezicht beer.."" ut e» het bev clyk maakt, waaruit ai hf: hartelijke. !nn dat diep in Ibsen's nel 1st. iemand tege moet komt. Hy heeft zoo n moo.en glim lach. er. me-, d.en glimlach, met crj en handdruk zegt'hU zooveel, dvt 1" n. ln woorden zou willen of kunnen gen Met dien hartciyken. Inniger g' h heeft hU de vrouwen gezien. Wan'. ö»r* sombere mensch heeft me*, warme llefd* vrouwenfiguren geteekend van zco zeld zame goedheid, van zoo groo'.e zacht heid al? bUna geen andere d rhter. Tk denk hier aan /yn Agn- in Brand. n Solvejg ln Peer Oynr. zijn Hw-anhlld in .De Comedie der Liefde" En horvet eerbied moet hy voor de vrouw hebben gehad, die een Nora, een mevrouw Al- ving in Spoken een Rebecca '.n RoMperrholm eer. Eillda Ir. De Vrouw van de Zee. een Hllde in Rouwmeciter Solnr.z. kor. scheppen By Ibsen won do vrouw het bij nu altyd van den man. Hierin verschilt hy wel zeer v.xn 8trin1- berg. die bUna alle ellende van d< v. ••••ld aan de vrouw meende te mogen toe schrijven He; zijn de vrouwen In de eerst* plaat*, die met dankbaarheid den n.vim zullen mogen noemen van den dichter. wier.4 honderdsten geboortedag wy op ?9 Maart zullen herdenken. Want Ib*en la heel zUn leven geweest de s'rydr voor de vrijheid van de vrouw. Het is niet tnogeiyk ln een beknopt dagbladartikel Ibsen's ontzaglijk oeuvre ook zelfs maar ecnigszins grondig te be spreken. Een heel blad zou daarvoor nauwelijks voldoende zyn. Ibsen was wy schreven het reeds pessimist HU was van een somberen ernst Een Sha kespeare. die toch woariyic «ok be klem- Vlnkelgaten 17. Oslo. Het huis. tcaar- 1903. Ibsen met zijn lijlarts op een rijtoer door Oslo. Links het A'atioialc Ibsen's geboortehuis rechts van in Ibsen in zijn studententijd woonde Theater. In het midden Ibsen's standbeeld, van den beeldhouwer Ste- kerk, in het vlaaitje Skirn. phan Slndings. Op den achtergrond de universiteit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 13