J'üiumtt PARIJSCHE MODE. VAN OUD NIEUW. HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 19 APRIL 1928 LUCHTIGE ZOMER-LINGERIE. No. 164 is een beeldige nachtjapon van gekleurd batist of crêpe-de-chine, ge garneerd mot een kanten schouderstuk van ecru kant. Een knippatroon van dit model is verkrijgbaar in de maten 42 tot en met 50 onder opgave van nummer 164. Kos ten 55 cents. No. 165 is een ander model nachtja pon, dat in tegenstelling met No. 164 geheel glad is. De hals is aan voor- en achterzijde in V-vorm. Kleine open randjes in rijtjes van drie vormen ver der de garneering. Een knippatroon van dit model is ver. krUgbaar in de maten 42 tot en met 50 onder opgave van nummer 165. Kosten 55 cents. HOEDENREVUE. VOOR ONZE JONGENS. Ei- zijn vele dingen op het gebied van onze kleeding, die ons met vreugde kun nen vervullen en onze belangstelling in hooge mate gaande houden Maar daar onder neemt toch het punt „hoeden" al een heel voorname plaats in. Zijn het niet de hoeden, die het eerste een nieuw seizoen inluiden? Als het nog hartje winter is, prijken in de étalages der winkels reeds ae eerste voorjaarshoeden. Terwijl we nog loopen te puffen van de warmte, hartje zomer, komen de eerste najaars- en winterhoedjes ons al weer vertellen, wat voor nieuws het wintersche seizoen zal brengen. Nee, ik geloof dat onze hoeden wel de aller voornaamste plaats in onze garderobe innemen. Of de hoedenmode dezen zo mer veel veranderd zal zijn? Men zegt van ja. De lijn is radicaal gewijzigd. Dc zeerh ooge bollen, formidabele pyrami- den of reuzen-peren achterop het hoofd zijn hopeloos verbannen. Er is veei meer verscheidenheid gekomen, meer fantasie. De zeer nauw sluitende hoed neemt in dc verschillende hoeden- collecties die wij zogen een belangrijke plaats in. Men ziet veel vilthoedjes, ge voerd met stroo, of vilthoedjes, op don bol gegarneerd met glimmend stroo. Dan zijn er groote hoeden, met onre gelmattge randen voor de heel mooie dagendoch over het algemeen is de garneering sober te noemen: glimmend strooien hoedjes rr et glimmend ciré- lint, of gelakte veeren. een enWe so&te een schitterend gespje. En de kleuren? Veel naturel-stroo, veel marine-blauw veel zwart. En hier zijn dan op de tee- kening een zestal modellen, uitgezocht uit de toonaangevende collecties. 1. Eer, koket zwart strooien, nauwsluitend hoedje, heel fijn gegarneerd met een verguld anker. 2. Een .Mexica arische" hoed, van zwart Bakoe-stroo. met cerise bandfluweel, dat op zij onder den rand vandaan uit den hoed te voorschijn komt. 3. Een ondeugend hoedje van na turel-stroo, met lint van marine-blauw crêpe de chine, dat weer onder den rand uitkomt. 4. Een bijzonder dopje van zwart satijn, gevoörd met koraalkleurig satijn en afgezet met stroo. 5. Een char mant cloche-modél. met op zij opgesla gen rand van donkerbruin bakoe-stroo. met zilveren gesp. 6. Een hoedje van naturel Bangkok-stroo, gevoerd met zwart fluweel. MADELEINE No. 167 Is een eenvoudig jasje voor Jongens van 4 tot 6 jaar van covercoat of whipcord. Het jasje is een tailleur model met twee rij knoopen en twee in gezette zakken. De rug heeft een stolp plooi in het midden en een klein cein tuurtje. Een knippatroon is verkrijgbaar voor jongens van 4 tot 6 jaar onder opgave van den leeftijd. Kosten 55 cents. No. 168 is een allerliefst pakje voor kleine jongens van 2 tot 4 jaar. Het broekje wordt opgehouden met twee draagbanden over de schouders en kan gemaakt worden van alle kleuren vyella of andere dunne stof. Het buisje, is een voudig met een klein, rond kraagje en kleine opslaagjes op de mouwtjes en kan gemaakt worden van een contrasteeren- de kleur tussor of Zephir. Een knippatroon is verkrijgbaar voor jongens van 24 jaar opgave van den leeftijd. Kosten 55 cents. TROUWEN OF NIET TROUWEN? De meening van een vrouw. Een jongedame vroeg aan de popu- ire Engelsche actrice Dorothy Dix: "Bent u voor trouwen?" Dorothy Dix die ondanks haar meis jes- tooneelnaam reeds enkele jaren ge trouwd en moeder van een schattigen iongen is verklaarde zich onomwonden vóór het huwelijk en goot haar ant woord ongeveer in de volgende bewoor- d'ngen: Op de vraag: Is het huwelijk de moeite waard, welke mij zoo vaak door meisjes gesteld wordt, zou ik willen antwoor den: „Het ligt er aan hoe sportief je bent. Het huwelijk is de grootste specu latie op aarde, een loterij met hooge in zetten en veel nieten. Kleine zielen, die bang zijn eenig risico te nemen en cc zelfzucht;gen die alleen hun e'gen wel zijn willen verzekeren, doen beter nooit een kans te wagen in de huwelijksloterij. Het ongehuwde leven mag weinig emo ties geveneen zeker en veilig be staan. is het in elk geval. De ongehuw- den kunnen rustig verzekerd zijn van een vredig tehuis. De ongehuwde man en vrouw kunnen het best vergeleken worden bij de men- schen die hun geld beleggen in staats- leeningen, zij worden nooit rijk. maar ook nooit arm. Zij die trouwen zijn als gokkers, die alles in speculatieve fondsen wagen, maar hoe de uitkomst ook zij zij hebben hun gouden uur gehad toen zij zichzelf milliormair waanden. Het leven houdt geen grooter geluk verborgen voor een mensch. dan dat tus- schen man en vrouw, die werkelijk ka meraden zijn: wier liefde nimmer ver flauwt en die een nimmer-eindigende verrukking vinden in elkanders aanwe zigheid; die elkander volkomen begrij pen en verstaan. Er zijn bovendien vele vergoedingen en de grootste is wel, dat liet huwelijk de karakters ontwikkelt. Zes maanden huwelijksleven zullen een jongen en een meisje flinker en zelfstandiger maken dan zes jaren vrijgezeUen-leveii. Het hu welijk stempelt de menschen tot „af". Het verandert de uitdrukking van hun gezichten, de wijze waarop zij loopen en' kleeden. Dikwijls brengt het huwelijk al het goede naar buiten, dat in het karakter van man en vrouw verborgen ligt. Soms ontwikkelt het juist al het slechte. Het kan een vroolijke bakvisch omtooveren tot een zelf-opofferende vrouw en moe der en een wilde vechtersbaas van een jongen tot een nijveren, ingetogen man. Het huwelijk is werkelijk de moeite waard omdat het mannen, zoowel als vrouwen dragelijker en breeder van op vattingen maakt. Vooral voor vrouwen geldt dit. De omstandigheden van het huiselijke leven nopen een vrouw de in zichten van man en kind aan te nemen en zich daarnaar te richten. Zij die de wereld naar hun hand willen zetten, zijn meestal de ongotrouwden. Het huwelijk is de moeite waard voor den man omdat ht hem de prikkel geeft i om vooruit te willen komen. Weinige mannen sparen geld of komen werkelijk vooruit in de wereld zoolang zy nog niet getrouwd zijn. Als zij eenmaal de noodzakelijkheid beseffen van te moeten zorgen voor een gezin, beginnen zij pas ernstig te werken en geven zich ten volle daaraan. Menig man bereikt roem en fortuin omdat hij zijn vrouw adoreert en haar trotsch op hem wil maken". EEN AARDIG WANDEL PAKJE. RECEPT. Vischkoekjes. Heeft u visch overge houden van den maaltijd van den vori- gen dag? Maak er vischkoekjes van. Neem daarvoor op 3 ons visch (zonder vel of graat) l/i ei, 2 sneden oud brood, 2 eetlepels boter, wat peper, zout en nootmuskaat. De visch maakt men fijn en vermengt die met het brood, dat in water of melk geweekt en daarna uit geknepen is. Verder gaan het eL en dc kruiden erbij. Van dit deeg maakt men een stuk of 6 koekjes, die men in dc boter aan twee kanten bruin bakt. Heer lijk bij de boterham om 12 uur! WIJZE WOORDEN. „VOORUITZIEN!" De Romeinen hadden onder hun vele goden er één, die een dubbel aangezicht had. Hij had één gelaat dat naar voren en óén gealat dat naar achteren gekeerd was. Beeldhouwers hebben zijn figuur 'n marmer uitgebeeld; strak en onbe weeglijk schijnen de steenen oogen van dezen ged te staren; voorwaarts en te gelijk achterwaarts De tijd waarin wij leven maakt van ons allen wezens met twee aangezich ten. Want deze tijd omspant een zware kentering, waarin het verleden neg een maal opleeft in zijn laatste krachten en waarin ook de toekomst onze aandacht vraagt voor groote, vaak verbijstering wekkende veranderingen. Gelijk de god met het dubbel voor hoofd staren wij voor ons uit op de ver schijnselen van dezen tijd en zien tege lijk: vooruit en achteruit; verleden en toekomst. Het is moeilijk om in dien chaos het juiste beeld te vinden; vele tegenstrij digheden, vele onrijpe ideeën, veel on evenwichtig pogen maken onzen tijd verward en ingewikkeld. Veelal weten wij zelf niet precies wat behoort tot de ontaarde en ziekelijke uitwassen van den voorbijen tijd, wat tot de ingrij pende veranderingen van den nieuwen. En zoo staren wij voorwaarts en achter waarts tegelijkertijd Er zijn menschen die het vermogen om vooruit te kijken bijna geheel verlo ren hebben. De oorlcg en na-oorlogsche jaren, de Europeesche crisis, moeilijkheden in het eigen leven hebben hun vertrouwen op de toekomst geschokt zij zijn het verle den gaan vertroetelen tot een kostbaar bezit; een mooie droom van herin nering, zooals alle mooie herinnering móóier wordt dan de werkelijkheid zelf. Hst terugzien naar het verleden is een zwakte. Zeker: het is een begrijpelijke zwakte; wij allen hebben momenten dat wij te rug moeten zien omdat het anders.te veel zou kunnen worden. Maar dit te rugzien mag nimmer worden: een te rugzinken. Zij die stilstaan bij het ver leden houden den tred van den tijd niet by; groot en meedocgenloos rolt het heden over hen heen en laat hen achter. Menschen die omzien, worden zelf ver leden. De kenterende tijd waarin wij leven, eisoht dat wij durven vooruitzien, dat wij ons durven losmaken van oude ge woonten, oude systemen en oude tra dities. En dat wij het nieuwe critisch, maar zónder vóóroordeel onder de oogen zien Daar is meed toe noodig en wils kracht. Maar wy zyn het verplicht tegenover anderen, tegenover de toekomst die wy brengen en tegenover het verleden dat óns gebracht heeft. Ook aan het verleden zyn wy ver plicht den moed te vinden om onder wat wis een streep te zetten en ons zelf voor te houden, het „durf te leven" dat tot uiting komt in deze woorden: Vooruit zien!" Dit pakje kan zeer flatteus worden uitgevoerd in wit en blauw of wit met rood in dien zin, dat het rokje en het vest wit biyven en het jasje of jumper - tje rood of Wauw. Bijna alle soorten stoffen kunnen er voor gebruikt worden, behalve natuuriyk doorschUnende, als crêpe-georgette, voile, etc. Voor bru nettes is een gepliceerd rokje van witte crêpe-de-chine en een roode jumper van roode crêpe-de-chine met een wit vest zeer flatteus. Voor blondines is de com binatie van pastel-blauw en wit meer aan te bevelen. Minder kostbare stoffen en andere kleuren-combinaties kunnen natuuriyk evengoed dienen voor di>t cos- tuumpje. Een knippatroon is verkrygbaar in de maten 42, tot en met 48 onder opgave van No. 166. Kosten 55 oents. WAT BETEEKENEN UW DROOMEN? In diepen, gezonden slaap zyn wy vol- 'komen buiten bewustzyn, maar onze slaap biyft nooit een geheelen naoht even diep. Hij is het gezondst aan het einde van het eerste uur en de meeste droomen vinden plaats als de slaap het minst gezond is. hoewel sommige men schen ook droomen tijdens het in slaap vallen. Wat is het dat droomt? Het zyn de hersens, die slapen, en droomen is een bezigheid van de hersens. Slaap is rust- tyd van de hersens en gedachten en droomen is gedeeltelijk bezigheid van de hersens en gedeeltelijk bezigheid van de gedachten. Een droom is het berei ken van een zekere mate van bewust zyn in een overigens bewusteloos mensch, maar actieve of levendige droo men kunnen den slaper wekken door dat zulk een groot deel van de hersens aan het werk is gesteld. Een drcom is het zien van tets, tervvyi de ocgen gesloten zyn en wy in het donker en buiten bewustzyn verkeeren. Dit komt doordat het niet het oog is dat ziet; het is de gedachte. Als wy iets bekijken wordt een nauw keurige afbeelding daarvan weergege ven door het oog, maar dit geeft op zyn beurt het beeld door aan de hersens, waar het werkelijke bewust zien eerst mogelijk wordt. Het merkwaardige is, dat het oog niet kan zien zonder de her sens, maar de hersens zien wel zonder oogen! En dat verklaart wat een drcom is. Het zyn de hersens die iets zien, terwijl de oogen niet werken. Men zal nu kunnen vragen: als de oogen niet werken en de hersens rusten, hoe kan dan een deel van de hersens tot weiken komen en iets gaan zien. Het volledige antwoord kan hier niet gege ven worden maar het komt ongeveer op het volgende neer; ofschoon het pad van de oogen naar dat deel van de hersens dat ziet de gebruikeiyke weg is, kunnen ook stroomen die in andere dee- len optreden (ooren, huid, inneriyke mensch) het ziende gedeelte van de hersens bereiken. Er is eens proef genomen met iemand die droomde terwijl een gloeiend heete waterkruik tegen zyn voeten lag. De droom was. dat de persoon in kwestie meende op het kokende lava van een vuurspuwenden berg te loopen. Stroo men kwamen van zijn huid naar dat gedeelte van de hersens, dat ziet en zoo werd een droom ontwikkeld- De droomen van blm-geborenen zyn vaak zeer interessant omdat het duide lijk is dat zij met de oogen nooit iets waarnemen. Zij worden dus op andere wijze geïnspireerd tot drocmen, dan. door normale waarneming. Een blinde man droomde eens dat zyn moeder dood was en kwam daartoe doordat hy een koud lichaaan meende te hebben ge voeld. Sedert menschenheugenis heeft men aan de droomen bepaalde beteekenissen toegekend. Drocm-uitleggers waren be- langryke personages in de dagen der Pharao's. Maar de modderne wetenschap neemt als theorie voor de beteekenis der droomen aan, die welke verbonden is met den naam van Dr. Freud, den psycho-analist. In diens systeem wordt de droom beschouwd als een bewust wording van onze onderdrukte verlan gens. HET SIERAAD VAN DE VROUW. „Het haar is het sieraad, van de vrouw* leerden ons de klassieken vele. vele ja ren geleden. Nu dat haar er om zoo te zeggen niet meer is. kunnen wy het moeilijk het sieraad van de vrouw noe men en wij worden gedwongen een sub stituut te zoeken om deze oude beminde uitdrukking in eere te kunnen houden. De juweliers maken het ons dan al heel gemakkelyk door de moderne vrouw te verrassen met een weelde aan artistieke snoeren, ringen, armbanden en broches, samengesteld uit de schoonste steenen en het knapste edelmetaal-smeedwerk. On ze illustratie geeft een weergave van en kele der nieuwste sieraden, waarby wel het meeste opvalt het snoer van meer dere strengen zware paarlen. waarvan de beide uiteinden los neerhangen en af gewerkt zyn met bloemmotieven geheel uit paarlen gevlochten. Ook bhjken de nieuwe zomerhoedjes met bUoux te zijn gegarneerd. zoor.Is om ons nlaaMe de tor met teere, doorzichtige vleugeltjes van gouddraad. De zomer van 1927 en het komende seizoen. Zoodra het weer zoo vriendelijk is, om ons wat echte, onvervalschte len- tewarmte te brengen, gaan velen aan de zomergarderobe denken, en dan niet alleen aan de nieuwe voor het komende seizoen, maar ook aan die van verleden jaar, welke gedeeltciyk nog onveranderd „mee" kan, waar van eenige stuks als afgedragen kun nen worden beschouwd, terwyi een paar misschien nog te goed zyn om af te schaffen, maar een opfrlsschlnkje dringend noodig hebben, als zy nog een zomer willen beleven. En die laatsten leveren de grootste moeilijk heden op. Want opstrijken van kloe ten die nog uitstekend in orde zth». of afdanken van oudjes is niet moei- ïyk maar wel het opknappen en weer goed drnavbaar maken van een Jaoon van verleden jaar. In den loop van den winter by het opruimen van kahr-n en later bM de schoonmaak, krijgt men zulke kle dingstukken in handen, en maakt allerlei plannetjes voor het vermaken maar al te dikwyis komt hiervan niet veel. Als men een goed patroon heeft ls het veel eenvoudiger en ook veel animeerender om iets geheel nieuws te maken, dan om een oud costuumpje om te tooveren in een nieuwe creatie. Een vrouw die kans ziet van een oud mantelpak byvoor- beeld oen aardig japonnetje te ma ken, is zeker een handige naaister: alleen al het beoordeelen of er ge noeg stof aanwezig is, en hoe het meest economisch geknipt kan wor den, vereischt heel wat routine. Over het algemeen genomen komt de taillelyn voor de japonnetjes uit één stuk dit jaar iets hooger te lig gen dan in het vorige zomerseizoen. Oppervlakkig beschouwd lUkt dat een heele moeilijkheid: de rok ophalen gaat in de meeste gevallen niet. om dat deze toch al aoo kort was en ze dit seizoen eerder iets langer dan dan nóg korter moet zUn. Een heel eenvoudig hulpmiddeltje is een twee de ceintuur gelUk aan de eerste, en kele centimeters daarboven aange bracht. Hebt ge geen stof voor een tweede ceintuur, en kan de japon heelemaal wel wat frissohers gebrui ken, neem dan de oude garneering er af en zet er een nieuwe op, die by- voorbeeld bestaat uit een kraagje of als dit er niet by behoort een reep stof langs den hals en in dit laatste geval kan een sluiting op zy. met een kort en smal fichu een alleraardigst effect hebben. Nieuwe manchetjes, al of niet met een fichu-achtig strookje by de sluiting afhangend, en tenslot te een opgenaaid ceintuurtje zonder sluiting, waarvan van voren een even breede reep der garneering in een punt naar boven loopt, opzij uit de ceintuur komend, voltooien het „nieu we" toilet. Een heel eenvoudig middeltje om een japon zonder kraagje, waarvan ge den ronden of vierkanten hols van ach teren te laag vindt voor de huidige mode. een ander aanzien te geven, is om er een grooten gekleurden zikten zakdoek om te legger. Ge legt den doek in een driehoek dubbel, zoodat de too der driehoek op den rug hangt, terwyi de beide andere punten ieder over een schouder naar voren worden gehaald, en als bewys dot zy by de japon behooren. worden zij dicht by d° punten door twee knoopsgaten in de stof geregen. Verveelt het plooirokje van een deux pièces u. haal het dan uit elkaar, maak het als de stof dit toelaat flink vochtig, laat het eenige dagen lang in een vochtigen doek gewikkeld liggen, en strijk aan den verkeerden kant de lap geheel glad. Om er nu een modern rokje van te maken, maakt ge van voren ter linker- en ter rechterzyde een diepe plooi naar binnen, waar voor ge eenige plooien op elkaar perst. Ryg deze er eerst goed in, stryk ze dan onder een vochtigen doek, laat het goed geheel droog en koud worden en trek er dan de rygdraden uit. Heeft uw oude plooirokje slijtplekken vertoond, dan kunnen die er op deze wUze heel goed uitgeknipt worden, wanneer er maar gezorgd wordt, dat de eventueel by te maken naden niet te veel in het oog loopen. Hebt ge een japonnetje van ver leden jaar met een by passenden lan gen mantel, begin dan met een mo dern rokje van de japon te fabricee- ren, naai er van bedrukte zijde een jumper by, die, omdat hy geheel nieuw is. hyper-modern kan zijn. Maak daarna den langen mantel drie kwart lang. voer de kraag met dezelf de zyde als van de jumper, evenzoo de manchetten, versier ze zoo mo gelijk nog op andere wyze met de zyde en uw nieuwe costuum is klaar. Weet ge wat het prettige is van dit veranderen: de voldoening als het werk gelukt is, is nog veel grooter dan wanneer ge een geheel nieuw costuum hebt gemaakt. En wanneer ge dan eenmaal bezig zyt, uw zomer garderobe in orde te maken, vergeet dan vooral de enkele warme japon biet, die in onzen killen Hollandschen zomer onschatbare diensten kan be wijzen, menigeen die een enkele wol len japon had en verder niet dan zeer luchtige tolletjes, kwam aan het ein de van het seizoen tot de ontdekking, dat de eerste geheel afgedragen was, terwyi de anderen nauweiyks de kast hadden verlaten. Zoo zyn onze zomers nu eenmaal. MENU. Schedvisch aux fines herbes Sla Aardappelen Vanilleryst Een schéhdsch wordt gewasschen gezouten, in een vuurvasten schotel gelegd, overgoten met 2% d.L. bouil lon, hetzij van vleesch, hetzy van een bouillonblokje getrokken en twee eet lepels boter. De schotel wordt met een deksel gesloten en de visch gedurende een klein half uur in den oven gezet om gaar te worden. Af en toe moet de visch bedropen worden. Daarna wordt het vocht eraf gegoten en c'.e visch in den dichten schotel vooral goed warm gehouden. Dan maakt men van twee eetlepels bloem en an derhalve eetlepel boter met het ge zeefde nat op de bekende wyze een saus. roert er van het vuur af neg enkele klontjes boter door en twee eetlepels gehakte kervel en peterselie. De visch in den schotel wordt met deze saus bedekt en het gerecht dade- ïyk opgediend. De vanilleryst wordt bereid van: I L. melk. 150 gr. rijst, 1 ei, wat zout, Een half stokje vanille. vyf eetlepels suiker. De melk wordt langzaam aan den kook gebracht met de vanille, de rijst erin gestroo'd en deze gaar gekcokt, gedurende een uur. De suiker wordt met den eidooier geroerd. hef wit styfgeklopt, en deze voozlchtlg na elkaar door de rUst. geroerd als ze gaar is. Men kan het gerecht' zoo op dienen in een dekschaal of er in een vuurvast schoteltje in den oven een korstje op laten komen (ongeveer tien minuten), E. E. J.—p

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 12