Jcmuitt
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 10 MEI 1928
DE CHARME VAN DEN GROOTEN HOED.
Dezen keer geven wij een model van
leen grooten, breedgeranden hoed, welike
speciaal ontworpen Is om gemaakt te
worden van hetzelfde materiaal als de
Japon, waarbij deze gedragen moet wor
den.
Een luchtig zomer-toilet komt d/lfcwijls
niet tot zijn recht, wanneer er een klein
„dopje" bij gedragen wordt. Een groote
hoed, welke bovendien het gelaat tegen
de zon besohermtt zal de draagster van
een teer-geklcurd dun zomertoilet een
■bijzondere oharme verleenen.
ALS DE ZOMER IN HET LAND IS.
Die paar dagen mooi weer hebben ons
den moed gegeven, een van de smake
lijkste onderwerpen voor alles wat vrouw
heet aan te snijden, namelijk: zomer
japonnetjes! Onze liefhebberij om daar
over te spreken is net zoo onuitputte
lijk als de voorraad japonnetjes, die we
er zoo graag van zouden bezitten. En
dat ligt alweer In den aard van de ja
ponnetjes zelf, die men, veel meer dan
win ter japonnen, zoo gemakkelijk en dik
wijls zoo goedkoop van een fleurige
lap kan maken. Een van de verschijn
selen in dit seizoen is weer, dat we tu
niek-japonnen zien dragen, de z.g. robe-
tunique, die op een voeringlijfje, of zoo
men wil een „onder"-jurk gedragen
wordt. Deze onderjurk of dit voering-,
lijfje komt natuurlijk alleen maai- van
voren te zien, onder de japon en kan
daarom van voren van mooie crêpe de
chine zijn en van achteren van veel
minder kwaliteit of zelfs heelemaal niet
van crêpe. De teekenlng geeft als eer
ste figuurtje zoo'n tuniek-japon. De on
derjurk (zonder mouwen) mot klein
liggend kraagje Is (ten minste wat het
zichtbare gedeelte betreft) van licht
blauwe crêpe de chine. Daarop wordt
dan de eigenlijke japon, de tuniek ge-
VOOR JONGE MEISJES.
dra,gen, van fijne bedrukte crêpe de chi
ne, of bedrukte mousseline of foulard,
waarin aan de kleuren blauw, grijs en
rose moeten voorkomen. Verder neg een
drietal bijzonder aardige modellen voor
onze zomeruitrusting. Ten eerste een ja
pon van bedrukte crêpe, afgezet met
een geschulpte rand van effen crêpe,
gemsleeren ceintuurtje, jabot aan het
lijfje en een dergelijk versiersel aan den
rok. Daarop kan een mantel van kasha,
gegarneerd met stiksels gedragen wor
den. Hiervoor is noodtg 2-75 M. stof
van 1.40 M. breed. Voor de japon is 3
M. bedrukte crêpe van 1 M. breed noo-
dlg. Daarnaast een buitengewoon leuke
manteljapon van lichtgrijze drapella, die
langs de volants, het lijfje, den rok en
de mouwen is afgezet met een lichtbrui
ne bies. Het hoedje is van lichtgrijs ge-
plisseerd lint. Aan 2.50 M. stof van 1.40
M. breed heeft men genoeg. En ten
slotte een verrukkelijk essemtde van een
lichte reps: rokje met stolpplooien van
voren, lijfje gegarneerd door ingezette
stukken cn strooken van andere kleur.
Er is totaal 5.50 M stof van 1.40 M. voor
noodig.
MADELEINE.
Dit modelletje is bij voorkeur aan te
bevelen voor jonge meisjes. Als mate
riaal wordt gekozen veelkleurig bedruk
te tolle-dc-soie. gegarneerd met smalle
biais van een effen kleur, de donkerste,
die in de stof voor de japon voorkomt.
Hot kraagje, de manchetjes en de op-
slagjes op ile zakjes zijn wit. Het rokje
Is alleen op zijde geplooid. Een knippa
troon is verkrijgbaar in de maten 40
t.m, 48 onder opgave van no. 182. Kos
ten 55 cents.
HET REPAREEREN VAN MEUBILAIR
Houten knoppen van meubels, welke
los geraakt zijn, kan men gemakkelijk
weer aanbrengen met behulp van wat
stijfsel. Men smeert stijfsel in het gat
en aan den knop. waarna 'de laatste
met kracht op ziin plaats wordt gedrukt.
Veeg overbodig stijfsel rond den knop
weg, daar het zich lastig laat verwijde
ren, wanneer het gedroogd is.
EEN JAS WATERDICHT
MAKEN.
Om van een gewone jas een regen
jas te maken is het noodig een ons viscli-
lijm met een liter water te vermengen
en dit dan te laten koken tot de lijm
geheel is opgelost. Daarna zeeft men
het mengsel door een lapje mouseline.
Dan neemt men een halve liter warm
water geen kokend water en lost
daarin op een ons aluin. De beide
mengsels worden nu samengevoegd. Nu
moet er nog aan worden toegevoegd een
liter heet water waarin een kwart ons
zeep is opgelost. Alle mengsels te zamen
doet men nu in een gTOote pan en laat
ze koken.
De aldus verkregen solutie brengt men
aan den binnenkant van de jas op. er
speciaal voor zorgende, dat de naden
goed geraakt en mooi gelijk bestreken
worden. Gedurende deze behandeling
moet de vloeistof voortdurend heet ge
houden worden. Als men met het op
brengen klaar is, moet de jas terdege
drogen. Daarna wordt zij nog eens ge
sponsd met schoon, koud water. Het is
een nauwkeurig niet gemakkelijk werkje.
HOE MEN EEN BRUIN
LEDEREN KOFFER
REINIGT.
Koffers van bruin leder speciaal de
z.g. city-bag kan men zonder veel
moeite gemakkelijk schoonmaken en wel
zoo, dat zij na de behandeling weer
nieuw schijnen. Eerst moet men den
koffer goed wasschen met zeepsop of
water en zeep afzonderlijk, daarna wrij-
ve men de geheele oppervlakte hard in
met olie, welke op een flanellen doek is
uitgegoten. Deze olie moet nu in het
leer trekken en wel zoo, dat er geen en
kel spoor aan den bovenkant zichtbaar
blijft.
Nu neemt men een doosje gewone
bruine schoensmeer en wrijft het leer
daarmede in, minstens drie lagen over
elkaar, daarover smeert men tenslotte
een dun laagje witte schellak, welk
laagje voor een prachtigen glans zorgt.
Het uitwrijven geschiedt evenals met
schoenen, door borstelen. Voor een zwar.
ten koffer geldt hetzelfde proces, behou
dens het inwrilven met schoensmeer, het
welk natuurlijk met zwarte smeer moet
geschieden.
VLEKKEN IN DEN ZOMER
Er zijn nu eenmaal van die vlekken,
die speciaal in den zomer veelvuldig
voorkomen en een ergernis voor de huis
vrouw vormen. Vooral als ze niet pre
cies weet, hoe ze ermee aan moet. Zoo
als bijv. wagensmeervlekken, teervlek
ken, vruehtenv lekken, grasvlekken, en
vlekken van vliegenvuil. Alle vlekken,
die ten nauwste met het zomerseizoen
in verband staan. Om ze dan maar in
volgorde te behandelen: Wagensmeer
vlekken in goed dat gewasschen kan
worden, besmeert men met een weinig
boter (of olie) om ze week te maken,
waarna men ze eenvoudig uitwascht in
een sopje. Is het goed niet waschbaar,
aan wrijft men de vlekken weg met
warme witte terpentijn. Teervlekken
kan men wegkrijgen door ze te wrijven
met warme witte terpentijn of spiritus
Zon de vlekken oud en hard, bestrijk ze
dan met een papje van terpentijn met
eierdooier, waarop men na een uurtje
de gedroogde korst wegkrabt en de
vlek met heet water wascht. Vruchten-
vlekken mogen vooral nooit met zeep
behandeld worden, want daardoor zou
den ze juist in het goed vastgezet wor
den. Wrijf ze weg met zuivere alcohol,
fcau de cologne of spiritus en wasch ze
daarna uit met schoon, koud water. Zijn
de vlekken versch, span de stof don
strak over een kopje of kommetje en
giet er een scheut lauw water door,
juist door de vlek. Uit witte stoffen
kan men ze ook heel goed verwijderen
door de vlek, natgemaakt, boven zwavel
damp (een stukje brandende zwavel) te
houden. Ten slotte uitspoelen, Grasvlek
ken zijn soms heel lastig te verwijderen
vooral al3 men er niet vlug bij is. Be
handel ze dan ook zoo versch mogelijk
met een watje met alcohol. Vliegenvuil
kan men uit waschbare stoffen gewoon
wegwasschen mot zeepsop. Maar als het
zit op lampen van koper (gevernist
metaal) of op brons of gepolitoerd hout
n soortgelijke voorwerpen, dan is de
eenige manier ze weg te penseelen met
een kwastje met sla-olie of stijf geklopt
eiwit.
JANTJE IS VOORTVAREND
(Historisch).
Kleine Jantje is een blonde dreumes
van anderhalf jaar: hij is stevig en blo
zend, praat nog niet, maar scharrelt op
zijn dikke beentjes overal heen.
Moeder is met haar jongetje uit wan
delen geweest: ze heeft de voordeur
opengesioten, Jantje binnengelaten en
loopt nog even den voortuin in om het
hekje te sluiten. Als ze terugkomt, heeft
Janneman kans gezien de voordeur
achter haar dicht te duwen en moe
ders sleutel ligt op tafel in de huiska
mer. Moeder kijkt eens door de brie
venbus, ziet haar spruit heel genoege-
lfjk op zijn korte beentjes door de ves
tibule scharrelen, spreekt hem eens be
moedigend toe en gaat Vlug naar een
buurvrouw, die een voordeursleutel
heeft, welke ook op haar deur past.
Even later komt ze glorierijk met den
sleutel terug, en terwijl zij hem in het
slot steekt, gluurt ze weer door de
brievenbus en babbelt lachend met den
ondeugd, die nog steeds de vestibule tot
zijn onderzoekingsterrein heeft.
De sleutel pakt dadelijk, moeder
draait hem omde deur blijft
onwrikbaar: Jantje heeft de sluiting
grondig volbracht en ook de onderste
knip op de deur geschoven!
Er blijft moeder niets anders over,
dan vriendelijk tegen hem te praten
door het nauwe gleufje van de brie
venbus en geduldig te wachten tot het
meneer behaagt den grendel weer terug
te schuiven.
VOOR „DRIE KLEINE KLEUTERTJES".
No. 178 is een speelpakje voor meisjes
van 3 tot 6 jaar, gemaakt van effen rose
toile-de-scde en gegarneerd met be
drukte tolle-de-soie in dezelfde kleur.
Het bijpassende broekje is van hetzelfde
materiaal vervaardigd. Een knippatroon
is verkrijgbaar voor kleine meisjes van
drie tot zes Jaar onder opgave van den
leeftijd en no. 178.
No. 179 is een meer gekleed jurkje
voor meisjes van 3 tot 6 jaar gemaakt
van donkerblauwe mousseline, langs den
zoom is een geschulpte witte rand gezet,
waarop gekleurde roosjes zijn vastge
hecht. Het halsje is rond met een wit
strikje aan den achterkant afgewerkt
Het korte mouwtje is ook met roosjes
versierd, benevens een klein strikje. Een
knippatroon is verkrijgbaar voor meisjes
van arie tot zes jaar onder opgave van
no. 179 en den leeftijd.
r /<SO
No. 180 is een wit wol mousseline
jurkje voor meisjes van 1 tot 3 jaar. Het
rokje is aan een nauwsluitend lijfje ge
zet, dat met zijden steekjes geborduurd
is. Een knippatroon is verkrijgbaar voor
meisjes van één tot drie jaar onder op-
gi've van den leeftijd en no. 180.
NUTTIGE WENKEN ZIJN
GOEDE GESCHENKEN.
Een winkelhaak of scheurtje in een
parapluie is een leelijk ding, dat moei
lijk te repareeren is. Handig is het, er
aan den binnenkant een stukje zwart
hechtpleister, bijv. isolatieband, tegen
te plakken. Dan kan men er van bui
ten al heel weinig van zien en het gat
is afdoende geheeld.
Witte glacé handschoenen die erg vuil
zijn kan men reinigen met een meng
sel van half om half fijne volders aarde
en aluinpceder. Goed dit mengel met
een flanellen lapje inwrijven en daar
na met een zacht, schoon borsteltje uit-
schuieren.
Heeft men vlekken uit gekleurde, stof
fen met ammonia verwijderd, dan wil
de kleur wel eens erg geleden hebben.
Drenk de plek dan met een zwakke op
lossing van azijn In water. Dat brengt
in de meeste gevallen de oorspronkelijke
kleur weer terug.
Vcrfvlekken kan men niet alleen van
de handen verwijderen met petroleum
of terpentijn, doch ook met olijfolie, wat
voor een zachte huid nog wel zoo pret
tig is.
Wanneer men zijde of crêpe de chi
ne gewasschen heeft en men wil het
goed een beetje stijf maken, los dan
een paar iehepjes witte suiker in het
spoelwater op. Na het spoelen in een
doek rollen en strijken, terwijl het goed
nog vochtig is (onder een stuk netel
doek of clun katoen).
Een kwestie van smaak en kleurgevoel, maar
ook van vaste regels.
Eendge jaren geleden scheen het. als
of de stijve bouquetten, gerangschikt
in een trechtervormig papier met kan
ten rand, een echte zoogenaamde ruiker,
weer in de mode zouden komen. Dat zou
geen vooruitgang in de kunstt van bloe
men schikken zijn geweest, hoewel wij
het kunstige, de vakhandigheid, hierbij
geheel buiten beschouwing laten. Maar
de bloemen moesten bij deze ruikers
veel van hun natuurlijkheid inboeten en
het bleek dan ook mdndeT een nieuwe
of weerkeerende mode te zijn dan wel
een herleving van het oude, waarbij
men gedurende sleohts korten tijd be
koord raakte van de costuuims, de preuit-
sdhe bevalligheid der vrouwen en de on
berispelijke, deftige omgangsvormen.
Veeleer zijn wij er tegenwoordig op
uit, om de bloemen in haaT natuur
lijken groei bij het schikken op het
voordeelïgste te doen uitkomen, zoodat
onze gevulde vazen eruit zien, alsof de
bloemen erin gegroeid zijn, zooals zij in
den tuin staan.
Lang niet iedereen heeft daar echter
slag van wij kunnen eigenlijk wel zeg
gen dat bloemen sohitoken een kunst
apart is. Wat daarmee soms in bloemen
winkels bereikt wordt, kunnen wij dage
lijks in de etalages zien, al beseffen wij
soms nog niet eens hoeveel smaak en
kleurgevoel er noodig is, om zoo'n schijn
baar eenvoudige bloememmstalling te
ontwerpen en uit te voeren.
Maar ook onder de ..amateurs" op het
gebied van bloemen schikken, wat juis
ter gezegd meest „ama trices" zijn, vindt
men haar die een waar instinct ervoor
schijnen te hebben, terwijl andere met
ijver en toewijding aan den gang gaan
er niets van tereoht brengen. Eenige
vaste regels zijn er voor het schikken
van bloemen wel te geven.
Ten eerste: zet de bloemen niet te
dicht op elkaar. Niet alleen komen de
stelen dan te gedrukt te staan, wat den
levensduur der bloemen aanmerkelijk
verkort, maar ze staan ook te stijf in
het gelid en het zal onmogelijk blijken
te zijn om er een mooi geheel van te
vormen.
Ten tweede: zoek de kleuren met
smaak bij elkaar. Het ls ln het geheel
niet noodig om een vaas met bloemen
van dezelfde kleur te „bevolken", een
bont geheel kan zelfs een alleraardigst
effect hebben. Wie hierbij bijvoorbeeld
denkt aan een combinatie van verschil
lend gekleurde anemonen, weet hce zon
nig en fleurig dit in een kamer kan staan
Het is echter de bedoeling dat de ver
schillende kleuren met overleg bij el
kaar worden uitgezocht en dat vooral
bedacht wordt, dat wat voor de eene
combinatie heel goed gaat, voor een
andere een slecht effect kan hebben.
Ten derde: neem niet altijd een zelfde
soort om in één vaas zetten, zoek ook
eens verschillende bij elkaar die een
aardige afwisseling vormen.
Dat is natuurlijk weer moeilijker dan
dezelfdle bloemen met verschillende
kleuren: niet alle soorten passen bü el
kaar, nog afgezien van de kleurencom
binaties, maar ook de vormen der bloe
men verdragen elkaar niet altijd.
Ten vierde: zoek het niet alleen in de
symmetrie, maar rangschik de vazen ook
eens zoo dat er geen middelpunt schijnt
te zijn. Vooral bloeiende boomen en
heesters leenen zich daartoe uitstekend:
hun schijnbaar ongelijkmatige groei, die
tot uiting komt in een paar afgesneden
takken is er zeer geschikt voor. Sterker
hebben de boomen en heesters met af
hangende 'takken dit nog: een enkele tak
ervan'is meestal voldoende om een dik
buikige pul bijvoorbeeld een feestelijk
aanzien te geven.
Ten vijfde: maak de tafelversiering
steeds zoo laag mogelijk, zoodat de
bloemen het gezicht op uw overbuurman
of -buurvrouw niet benemen. Kleine
vaasjes of drijfschalen, ook wel een en
kele bloem in de vingerkommen zijn
daarvoor zeer geschikt, en wie niet in
het 'bezit is van genoeg van zulke hulp
middelen, snijdt een gxoote plak van een
aardappel, maakt daarin zooveel mogelijk
gaatjes en zet hierin de bloemen der
tafelversiering rechtop. Natuurlijk moe
ten de bloemen tamelijk stevige stelen
hebben, zoodat ze goed rechtop blijven
in. De aardappelschijf wordt wegge
werkt door wat jong groen en als dat
er niet ls, of het is ongeschikt ervoor,
dan kan wat mos heel goed dienst doen.,
of zslfs een handvol kleine, gelijkmatige
kiezelsteentjes is ervoor te gebruiken.
Het is veel gewaagder om een vaas met
een enkele bloem of tak te vullen dan
met een heele hand vol. Hebt ge er last
mee dat zco'n enkele stengel niet op
z\jn plaats wil blijven splijt hem aan de
onderzijde dan in tweeën en schuif er
voorzichtig een stevig takje tusschen,
hiermee kunt ge den stengel ln de ge-
wcnschte houding laten staan. Is de
stengel te teer, bind het takje er dan
onder aan vost.
En tenslotte: schrik niet terug voor
het gebruik van de schaar, die van som
mige bloemen een overbodig lange steel
of leelijke bladeren moet verwijderen.
Wie ds schaar by het. schikken van
bloemen niet met wat durf kan gebruiken
kan ook niet iets bijzonders en persoon
lijks, dat getuigt van goeden smaak,
maken.
E. E. J.—P.
EEN EENVOUDIGE
JAPON.
Deze eenvoudige japon is gemaakt van
kobald -blauw crêpe-de-Chine gegar
neerd met een jabot van witte crêpe-
georgette. De charme van dit toilet ligt
in den eenvoud van lUn en kleur. Het
rokje heeft twee stolpplooien aan den
voorkant cm het ruime mouwtje is met
een smal manchetje nauwsluitend om
de pols gemaakt. Naar verkiezing kan
men de jabot met een rijtje kleine blau
we knoopjes op de japon vasthechten.
Een knippatroon ls verkrijgbaar in de
maten 42 t.m. 48 onder opgave van no.
181. Kosten 55 cents.
NUTTIGE WENKEN
IN PLAATS VAN AARDAPPELEN.
Als de aardappelen zoo erg slecht z'un
kan men beter ryst smakelijk gekruld
bereiden en bij vleesch en groenten eten.
Daartoe neemt men op 1/2 pond ryst
6 theekopjes water, met 2 maggi bouil
lon blokjes, 2 platte eetlepels boter, l
uitje, 1 kruidnagel en een stukje foe
lie. De ryst wordt goed gewasschen en
met ruim koud water aan de kook ge-
bracht. Een paar minuten laten doorko
ken en dan in een vergiet doen en
met koud water overgieten. Vervolgens
in de pan met kokenden bouillon doen
De boter gaat er nu bÜ en het heele
uitje, waerin de kruidnagel gestoken is
en de foelie, waarna men de pan sluit
en de ryst op een zeer zacht vuur
(spaarbrander) gaar en droog laat wor
den. Niet roeren. De foelie en de ui met
kruidnagel worden eruit gehaald voor
dat de rijst droog begint te worden.
HUISVROUW.
TEGEN PAN-ROEST.
IJzeren pannen, welke na gebruik wor
den weggeborgen, zonder dat zy geheel
droog zyn, zullen spoedig roesten. Men
kan dit roestige echter gemakkelijk, ver
wijderen door in de pannen aardappel
schillen te koken en daar tevens een
flinke hoeveelheid soda aan toe te voe
gen. Voor tinnen pannen welke geroest
zyn, kan men vo'staan met het koken
van water, waarin een weinig borax is
opgelost.
RECEPT
ANDIJVIE-SCHOTELTJE.
Op flinke struiken andijvie neemt
men 1/4 L. bouillon of magere jus
(met water), 3 eetlepels boter en wat
zout. De struiken maakt men in hun ge
heel op de gewone manier schoon met
.flink ruim water, en bindt ze dicht met
een touwtje. Met zout gaar koken in
ruim kokend water. Als dit gedaan is
na ongeveer een klein uur laat
men ze in een vergiet uitdruipen. Dan
snydt men de touwtjes door en verwy-
dert die en legt de gekookte struiken in
een vuurvast schoteltje. Daarop doet
men den bouillon, strooit er paneermeel
over en legt de boter, in kleine klontjes
verdeeld, er op Nadat men den rand
van het schoteltje heeft schoongemaakt
laat men er in een vry warmen oven
een bruin korstje op komen. Een heer
lijk voorjaarsgerecht.
HUISVROUW,
Ommelet met kaas maakt men van 4
eieren, een half lepeltje zout, 1 theele
peltje maggi's aroma, 2 eetlepels melk,
4 eetlepels geraspte kaas, 1 platte eet
lepel boter. De eieren- worden met zout
en aroma goed geklopt en dan met de
melk en kaas vermengd. De boter in
de koekenpan heet maken (niet bruin)
en het eiermengsel erin gieten. Roeren,
totdat de eieren volkomen gestold zyn.
•Elk gaatje telkens laten volloopen. Is
alles goed gestold, dan natuurlijk niet
meer roeren. Bij liet opdoen rolt men
de ommelette op, als een pannekoek.
FRUIT VOOR DE TEINT.
De waarde van poeders, oliën en
cremes voor de huid, is niet te vergelij
ken met het nut, dat fruit eten voor
de teint heeft. Fruit moet regelmatig
gegeten worden als ware het een voor
geschreven dieet, en 'geen lekkernij. Ap
pelen en druiven behooren tot de nut
tigste frudtsoorten en vallen algemeen
ook het meest in den smaak hetgeen
voor onze dames een gelukkige bukom-
stigheid is. Een gebakken, zoete appel
met boter is voedzaam en tevens uit
stekend voor de huid. Aardbeien verrij
ken het bloed en bevatten een groot
Üzer-gehalte. Sinaasappelen en citroe
nen zyn vooral goed voor het verkrijgen
van een fraaie teint en het eten van
een paar sinaasappelen voor het ont-
by t zal de huid zacht en mooi maken.
WIJZE WOORDEN
HANDEN.
Hoe versohillend en karakteristiek zün
onze handen. Men zegt, dat er veel
voorspeld kan worden uit de ïynen van
de hand, de vorm der vingers, de zacht
heid van de huid en zelfs uit de plaats
der nagels. Wü laten deze wysheid bui
ten beschouwing voor deskundigen.
Maar handen kunnen betooveren. Van
de teere handjes der kinderen tot de
bleeke handen van hoogen ouderdom,
zenuwloos liggend in de matheid van
zwakte.
Rustelooze handen de handen van
hem, die eeuwig reiken naar het for
tuin, dat stil voorbüglüdt met een glim
lach. Werkzame handen die van den
geduldigen werker, zwoegend in het
veld des levens en oogstend het loon van
den arbeid. Vereelte handen leelijk
voor het oog, maar teekenen van eerlük
streven. Sierlijke handen de levendige
vingers van genotzuchtige vrouwen, ydel
dansend over mooie dingen. Vermoeide
handen die van moeder, moe van het
waken over haar kroost, maar nog im
mer klaar om zachtheid en liefde te
doen gevoelen. Stelende handen die
van den zakkenroller en den schriftver-
valscher, en van den valschen munter
met zyn vaardige, talentvolle vingers.
Bevende handen die van stervenden,
plukkend aan det beidsprei, en langzaam
opstygend in de schaduwen van hef. on
bekende.
De hand van den doellooze, lui en
verwaand. De hand van den meester;
altijd ontwerpend en bouwend. De hand
van den kunstenaar die het oog ver
lustigt met een kleurenpracht. De koele
handen van de verpleegster; troostend
en streelend het gloeiende voorhoofd
van een zieke. De zekere handen van
den dokter; herstellend wat Natuur ver
nielde of ondermünde. De handen van
den ambachtsman; scheppend de nutti
ge dingen voor huis en werkplaats
Handen, die scheppen en handen, die
vernielen. Handen, die vrede en een
dracht brengen handen, die haat en
twist stichten. Handen, die zacht van
aanraking zyn als die der blinden, han
den, die ruw en hard zyn van het werk.
„Myne handen zyn als twee werklie
den". sprak eens een knap en algemeen
geprezen man. „Als ik op myn sterfbed
lig, zal misschien niemand haar werk
willen voortzetten". WU mc0_n hierop
antwoorden: Welk werk verrichten zij?
Als het goed is. zyn er altyd andere
handen klaar, als het 'echt of onver
schillig ls, wordt het werk wellicht nooit
voltooid l"
Handen. Vlijtig werkend,heel den
langen dag. Onthoudt, dat er een dag zal
komen, waarop, volgens den dichter zij
zullen zyn:
„Stil voor eeuwig,
„Geketend in den slaap,
„Waaruit men nooit ontwaakt!"