De Bakermat van het glas HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 30 JUNI 1928 VIERDE BLAD Nijverheid en Kunst in Leerdam Van de oude „Glashütte" tot het moderne grootbedrijf De heer P. M. Cochius. Een glasslijper aan het toerk. Zooato ..Eindhoven" een wacht woord is, dat ons uitzicht geeft op gigantische pers pectieven van vierkante gebouwen complexen, op onafzienbare rijen arbei ders. op mil li oenen schibterlichtjes, zoo is „Leerdam" het wachtwoord voor een ander perspectief waarin zich aan ons oog in subtiele vormen het fijnstgelijnde het edelst gemodelleerde glas in tal van bizarre of eenvoudige gestalten voordoet. Leerdam: Wie kent niet de unica die zoo'n schitterende versiering vormen voor ieder modern interieur? En juist omdat wij stedelingen Leerdam voorna melijk kennen door zijn schoone voort brengselen op 't gebied der kunstnijver heid, willen wij daarvan in dit artikel aanvankelijk uitgaan enter inleiding aan 't woord laten niemand minder dan Dr. H. P. Berlage die eens in een opstel heeft uiteengezet dat het niet de schuld was van de machine dat de machinale producten van iedere uiterlijke schoon heid droevig ontbloot waren. Neen de ge«t van den tijd was de schuldige. Im mers is het werktuig niet de oervorm tan de machine en de machine het vol- Een mamversiering, 'zooals Leerdam haar maakt. (Vitrica) maakte werktuig? ^Er is zegt Berlage t— slechts een gradueel verschil en geen principieel verschil tusschen de tal- looze werktuigen die bij de ontwikkeling van het ambacht zijn gebruikt. Tegen over de charme van het onbeholpene van het primitieve staat de charme van het gave dat het vólkomene kenmerkt. Hieruit volgt dat de machine wel de gelijk in staat kan zijn een aesthetisch gebruiksvoorwerp te vervaardigen. Van den fabrikant zoowél als van den ont werper als van den arbeider moet daar toe echter een zekeren invloed uitgaan die het product ten goede moet komen. De leider der fabriek moet het even wicht in stand houden tusschen de even- tueele economische voordeelen en de eiscben die de kunstzinnigheid stelt. Omgekeerd zullen de technische kunste naar en de werkmeester er voor moeten zorgen dat het gebruiksvoorwerp een schoonen vorm krijgt en dat de tech nische uitvoering zoo economisch mo gelijk geschiedt. Daarbij moet ieder voorwerp aan zijn doel (de bruikbaar heid) beantwoorden, en tevens moet het steeds weer een anderen vorm (waar aan het zijn waarde ontleent), aanne men. Dergelijke motieven, die eerder al in liet buitenland, met name Duitsch- land, opgeld deden, leidden bij onze Oostelijke buren tot het in het leven roepen van den Duitschen Werkhond en hier in Holland, op initiatief van den directeur van „Leerdam", den heer P. M. Cochius, tot de stichting van den Bond voor Kunst en Industrie. Daartoe zocht de heer Cochius samenwerking met wijlen den beroemden de Bazel. Hij was de eerste die met het ontwerpen van eetserviezen, bloemvazen enz. werd belast. Dr. Berlage roemt het glas ten zeerste als gebrulksmateriaal. Het is hard en broos Met scherpe instrumen ten kan men het een bijzonderen vorm geven, of het sierlijk bekrassen. Voorts komt het voor als vloeibare massa, die men in vormen kan gieten, waarna het voor den dag komt (met behoud van dien vorm en kleur, die er de schoon heid aan schenken) in een aggregaat toestand, die een broze kristalline massa blijft. De kunst heeft de beide uiterste mogelijkheden ter uitvoering genomen. Die van den harden toestand, ter bewer king met het scherpe instrument en die van den vloeibaren toestand ter verkrij ging van de fijnste en nobelste vormen. Berlage zegt: „De geest van den tijd dringt naar verruiming. De geheimzinnige ruimtelij - ke mystiek met haar romantische be koring wordt niet- meer geduld. „Meer licht" is het parool. En var. dezen geest is het glas het symbool. Het symbool eener cultuur. De moderne bouwkunst is bezig deze cultuur te openbaren en de glasfabriek Leerdam zal in de toe komst in deze openbaring een zeer be langrijk aandeel nemen. Vele kunste naars hebben reeds in den loop van den tijd voor „Leerdam" gewerkt. Na den dood van de Bazel hcoren* wij de na men Copier, Lanooy. De Lorm, Ghrïs Lebeau, Jaap Giading. Janzen en vooral Berlage noemen. De secretaris van de directie der glas fabriek Leerdam de heer Karei Wascb heeft in „Glas en Kristal" (W. L. J. Brusse) en in het gedenkboek der fa briek dat thans ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum werd uitgegeven de geschiedenis van de glas- en kristal- fabricatie vastgelegd. En wij willen het betoog gedeeltelijk volgen van die pas sage af waarin staat dat de machine voorgoed haar weg heeft gebaand in de fabriek. Amerika gaf hierin de leiding. De langzame groei van de glasmachine vertoont een sprongvariatie en als in 1905 Owens zijn vol-automatische fles- schenmachine laat dansen met een ca paciteit van 25000 flesschen per dag is dit een historisch moment van nog niet te overziene beteekenis Na de materia listische 19de eeuw treedt de eeuw van het organisme in. Zoo ligt in de stilte dei- weilanden het organisme .Leerdam", en de directie van dit complex wendde zijn stuwkracht aan. niet alleen voor materialistische doeleinden doch even zeer voor innerlijke verdieping. Inder daad: zoo ontstond in de stille weilanden een eigenaardige kletne-wereld-op-zich- zelf. Van eenvoudig handbedrijf ont wikkelde zich het bedrijf tot een groote machinale industrie. De patriarchale periode was een gemakkelijke, een rus tige: de oorlog daarna leverde winsten op. doch in de tweede helft van haar bestaan, de naoorlogsche periode, moest men een verwoeden struggle for life leveren, die van de leiding schier hei onmogelijke vergde. De fabriek leed verlies. Doch de crises werden overleefd. Onverwoestbaar optimisme, doorzet- tings- en organisatie-vermogen gaven den doorslag. Thans is men er bovenop. IS Juni 1878 werd de eerste oven ont steken. Drie dagen later werkte zij met 90 man personeel, Eén der oprichters, de heer Jeekel was tevens burgemeester van Leerdam. De hardglasfabricatie is volgens het systeem La Basfcie in 1874 uitgevonden, m 1875 paste de heer Jee kel het reeds toe. Reeds voor 1900 werd voor Engeland, Mexico en overige Zuid- Amerikaansche staten gewerkt, alsmede voor enkele overzeesche klanten van Pa- rijsche en Hamburgsche agenten. In 1S95 werd de derde oven gebouwd en in 1903 de vierde. Het aantal arbeiders was tot 600 gestegen. De eerste ovens waren de Boetius ovens van kegelvormig mo del. Binnen in staan de potten voor het smelten, straalsgewijs opgesteld. Nog altijd in de zoogenaamde oude fa briek waar men gobeletterie en électri- sche ballons vervaardigt, is dit oventype in gebruik. Voor het machinaal bedrijf (eerst aan de Hoop, later naar de wit- glasfabriek overgebracht: de zooge naamde nieuwe fabriek) adopteerde men i in 1905 de Siemens gaspotovens, in den oorlogstijd oliewannen en in 1918 de Sie mens gaswennenIn 1905 werd een oud flesschenfabriekje overgenomen en daar voor werd in de plaats gesteld de fa briek „de Hoop", waar na veel tegen slagen een rendeerend half automatisch bedrijf tot stand kwam. Dank zij den heer Cochius werd na 191S een eind ge maakt aan allerlei verouderde toestan den. Zoo ontstond het modern, streng gecontroleerde efficient werkende, kort om wetenschappelijk ingericht grootbe drijf. In November 1920 deed de crisis haar intrede. De heer Wasch zegt daarvan De toestand sinds eind 1920 valt het best te karakteriseeren door te zeggen, dat van de leiding voortdurend het onmo gelijke werd gevergd, de vreemdste be denksels waren noodig om de zaak aan den gang te houden, een gedwongen fi- nanciëele eieróans maakte iederen zij sprong hoogst gevaarlijk. Doch zooals gezegd" Men ontsprong den dans. Dank zij taaie volharding. Thans is men bezig de fabriek op ver schillend gebied uit te breiden. Docli het bedrijf gaat door, terwijl men bezig is een groote Hermansen oven bij tc bouwen. In de fabriek. Inderdaad, Leerdam is een mierocosmos in de groene weilanden. Als de ui troep teekens der industrie verheffen de hoo- ge schoorsteenen zich boven de een tonige vlakten. Vandaar is de overgang naar de gewelven der fabriek een zeer groote. En toch is de weg van den dijk langs de slingerende Linge naar de op slagplaatsen van de grondstoffen in het sous terrain van de blazerij maar een paar stappen. Dit sous terrain biedt vooralsnog weinig interessants. Hier lig gen de voorraden zand, potasch, soda kalk enz., die nauwkeurig afgewogen worden en van verschillende zuiverende of kleurontrekkende stoffen worden voorzien. De gemengde grondstof wordt naar een verdieping hooger geëxpedieerd naar den grootén peervormigen en van schoepen voorzienen mengtrommel waarin het kortweg genoemde en voor smelting gereed zijnde „gemeng" tot stand komt. Zoo komen alle soorten witglas tot. stand. Glazen, vazen, ballonnetjes, ver pakkingsmiddelen. zooals jampotjes, kel ken en kelkjes, schalen en bakken. U ziet wel, dit is niet het ..Leerdam" van de subtiele kunstvoorwerpen. En tcch ontstaan zij ook in dit milieu, de tcere brose extravagante en zoo uitzonderlijk mooie „bloemenhuizen". Doch de fabri catie van de glazen verbruiksvoorwerpen is in ieder geval hoofdzaak. De artistie ke smelt, om het zoo maar eens te noe men. geschiedt onder persoonlijk toe zicht van den kunstenaar-ontwerper thans Copier, die bij het blazen en knippen aanwijzingen geeft, kortom er zijn geheelen zegenenden Invloed van kunstenaar op uitoefent, zoodat het cindproduot in zijn klare helderheid, in zijn werkelijk kristalline zuiverheid in derdaad adel van geest ademt Na de blazerijen bezichtigen wij de koelinrichtingen waarin het glas gelei delijk aan steeds lagere temperaturen wordt blootgesteld, tot het eindelijk de normale kamertemperatuur bereikt heeft waarna het zijn weg ter verdere vol tooiing door de fabriek en dan door het leven beginnen kan. Wij begeven ons naar lager sferen Onder de ovens. Hier in deze halfduistere ruimte is het snik heet Boven ons zien wil door de reten en naden tusschen de steenen de wit gloeiende glasmassa. Vreemd zult u den ken, doch niet zóó vreemd by nader in zien. Immers, waar de lucht toetreedt is het glas gestold, doch het is doorzich tig als water en zoo zien wij dwars door de kieren ce gloeiende massa. On der de ovens staan de groote vierkante kamers waarin gas en lucht beurtelings volgens een productief wisselsysteem voorgewarmd worden. Ten overvloede wordt het plafond boven ons voortdu rend door de ventilatiebuizen afge koeld. Terloops zien wQ de generatoren die de ovens van gas voorzien en de eleotri- sche centrale, de bron van energie. Want Leerdam is niet bij het étectrlsch net aangesloten. Een voorwerp dat geblazen is moet nog een uitgebreide bewerking onder gaan alvorens het afgeleverd kan wor den. In de eerste plaats moet de glazen kap die het voorwerp afsluit op de plaats waar het glas aan den blaaspijp Een luchtfoto van de K. L. M. van het fabrieken-complex in Leerdam. Boe de kappen van Tiet glas verwijderd worden .Ieder glas passeert draaiend een rij dunne gasvlammetjes waardoor de kap afknapt Zoo zijn wy meteen een étage hooger. in de oude fabriek terecht gekomen waar de reusachtige Boetius ovens staan die binnen in hun buik de veertien pot ten bewaren, waarin de wit gloeiende massa borrelt. Deze oude enorme ovens zyn als geweldige verstarde monsters in een angstwekkend samenstel van bui zen, slangen, en stangen, wier flanken besprongen worden door de glasblazers. Iedere jongen haalt met ziin blaaspijp uit de daarvoor bestemde gaten in den ovenwand een taaie witgloeiende lang zaam geel en dieprood wordende glasbal die hij even uitblaast en opzwaait en in den vorm plaatst om zooveel duizenden ballonntjes per dag voor gloeilampen af te kunnen leveren. Elders blazen de maats hun glasklodder in den tumbler- vorm en weer elders wordt de soepel - taaie materie onderworpen aan de ver schillende gecompliceerde stadia van de flesschenmachine. Want men onder scheidt geblazen en geperst glas: een flesch wordt geperst, doch daar het eejj voorwerp is dat naar boven toe nauw toeloopt moet het in gedeelten met een vorm en door middel van hcete lucht geperst worden. En rondom den gewel denaar, den Boëtius oven sist het en hamert het en dendert het. loopen de werklieden af en aan met de stroopige materie die zij uit die heksenketel doopen Ir. H. J. W. Reus die mij rond leidt vertelt van het verschil tusschen de oude ovens en de Nieuwe Siemens gaswennen. Terwijl de oude. straalsge wijs 14 petten in zich here;, voedt de nieuwe Siemens oven lie: vuur over één enkele bak. De oude heelt het voordeel dat men er ver schillende soorten glas in kan smel ten, de nieuwe, dat het bedrUf er con tinu in is. De Siemens worden direct verwarmd- Over het gemang strijkt het gloeiende mengsel van gas en heete lucht. Zoo bereikt men ontzaggelijk hoo- ge temperaturen. zat. verwijderd worden. Tumblers, alle mogelijke kelken en vazen immers zijn afgesloten aan den bovenkant, door d.en kap, zooals duidelijk blijkt uit de foto die wij hiertjij gevoegd hebben. Als het glaswerk gekoeld is wordt het dus naar een andere afdeeling in de fabriek ge bracht. Daar staan taüooze vreemdsoor tige toestellen. Een platte draaiende ronde schijf en op den schijf aan den buitenkant, tal var. kleinere, ronde en draaiende schijfjes waarop het glas ge plaatst wordt. Ieder glazen voorwerp passeert eerst een diamantje, dat een kras geeft op de plaats waar straks naaldfijne glas vlammetjes, 't werk zullen voltooien. Op ieder draaiend schijfje wordt een glas geplaatst en zoo cirkelen zooveel glaasjes als er schijven zijn. langs een rij scherpe dunne gasvlammetjes, die op de plaats waar de diamant de eerste fijne inkeping gaf een cirkel trek ken. Even twinkelt het glas. het meisje dat bij de machine staat tilt het -."an de schijf af en gooit den kop die nu los ge sprongen is in de afvalmand. Daar de keten van glasproducten on afgebroken is, is het getwinkel van het knappende glaswandje ook onafgebro ken. Doch nu is het werk nog tóet vol tooid. De rand is oneffen en scherp. Alle glazen gaan daarom op draaiende slijp- steenen, die den rand vlak maken. Nog Is dit niet voldoende. De rand moet rond zijn. Daartoe worden de producten nog cms door middel van een draaiende schijf dcor de heete zóne geleid die alleen den rand zoodanig verhit dat deze optrekt en rond wordt. Er zijn natuurlijk vele glas-modellen, die door de grootte en vorm niet door de heete zóne getransporteerd kunnen worden. Deze worden dan ook apar: verhit en rond bijgesmolten. Doch nog is de cirkel niet gesloten. Wat gebeur: met het glas. waarop figu ren moeten worden aangebracht? Ook hier onderscheiden wij weer twee methoden. Ten eerste: men brengt een dun waslaagje op het glas. Zeer ingenieuze machines, waarin aan het glas weer een draaiende bewe ging wordt gegeven, teekenen door mid del ven scherpe naaldjes lijnen en ster retjes en guirlandes In het waslaagje. Daarna krijgen de glaasjes een bad in fluor waterstof, zij worden voorts gewas- schen en het fluor waterstof heeft op de plaatsen waar de waslaag door de naaldjes is weggehaald, zijn werk ge daan. De teekening is „ingevreten" in liet glas. De beschermende waslaag heeft het glas verder gespaard. De tweede methode is die van het slijpen. Het kristalglas circuleert daar toe door een geheeie fabrieksafdeeling. en ondergaat langs de razend snol draaiende slUpsteenen een serie van be werkingen. Bij lederen slijpsteen wordt één onderdeel:je van het slijpsel „opge bracht". De ééne werkman breng: steel tjes aan. de andere bloemblaadjes, de derde de inkeepingen op den voet, de vierde de roosjes tusschen de guirlandes, Als in hot volgende gietsel een on zuiverheid Ir. de hals blijkt te zijn ge raakt. knipt de glasblazer een grooter stuk van de taaie halfharde massa af. en hij staat op. zwaait de blaaspijp heen en weer, draait hem wat rond en zie daar stulpt de rand van den glasklodder zich uit als een bloemblad. Twee secon den later staat voor onze oogen en fraaie wijde platte bak. Dit is het edele handwerk. Dit was slechts een greep uit veel materiaal De ruimte is hier te klein om nog uitvoerig in te gaan op de verschil lende bijproducten die Leerdam vervaar digt. Het granivor bijvoorbeeld, waarmee in de ..Christloan Huygcns" zoo een schitterend mee alk Ls gelegd, de glazen bouwsteenen enz. Evenmin kunnen wij hier een beschrijving geven van de so ciale zorg voor de arbeiders, van do stichting „Ons Huis", van de draaierij, de smederij, de bankwerker!), fabrieken op zich zelf. kortom alles, wat der mo derne industrie is.... „Leerdamsche schoonen" de vijfde dit, en de zesde dat, enz., to*, liet geslepen kristal voltooid is en in 'n zuurbacl gedompeld wordt om het zijn glans terug te geven. En dan is er no; de afdeeling waar het glas beschilderd wordt met de hand, naar ontwerpen van bekende kunstenaars: nadat het schil derwerk er is opgebracht, gaat het product in de moffel oven. Iiier geschied: dus hetzelfde als «wat n de fabriek voor gebrandschilderd glas gebeurt. Dw speciale aandacht vragen wij voor een uiterst Ingenieuze machine, die u n u hier in principe zullen trachten ie schetsen. Op den platform ligt een groote in ijzer gegoten lijnteckenir.g. De man die de machine bedient kan me: een wijzer de lijnen dier teekening vol gen. Door de beweging die hij hierdoor met den wijzer maak:, komt een zeer ge compliceerd stel hefboomer. en raderen en stangen in beweging, hetgeen weer tot gevolg heef: dat tallooze stempels voorzien van fijne naaldjes, gelijktijdig op de glazen met was overdekte óbjecten „aanvallen" en cr de teekening op aan brengen. die de man aan liet platform met den wijzer ..naieekent". Dit toestel heet de Pantograaf omdat het mogelijk ls daarmee 24 glaasjes tegelijkertijd van een d?ssln te voorzien. Men kan de in ijzer uitgevoerde teekening op het plat form natuurlijk steeds door een andere vervangen. De afdeeling van de fabriek die wij nu beschreven is niet de minst interes sante. Het is er minder warm. minder romantiek, minder kleurig aan in de glasblazerij waar de mannen met de zwaaiende blaaspijpen rondom gloeiende oven krioelen, waar de heete lucht in den persvorm sist, waar de ge neratoren een benauwende walm uit- i stralen en waar boven alles uit de kre- j ten en uitroepen van de glasblazers klinken. Het is hier licht, cn hoog van ruimte. In de lucht zweeft het twinke lende geluid van knappend glas. het rulschcn van immer draaiende slijpstee- nen het tikken en klikklakken van de pantografenDe overgang van hier naar de zwoele blazerü is groot. WIJ brengen u er nog éénmaal heen. Daar zit bij een kleine oven met één pot een oude glasblazer. Een vaardige. Hij maakt een gekleurde glazen pot. Zie hoe hij de glasklonten zwaait en rolt. De blaaspijp gaat dan van hand tot hand. Van den man die hem In vorm op grootte en dikte blaast, naar d«n ouden glasblazer die met een schaar er de hels met onge- loofelijke behendigheid aanknipt. Dan reedt weer een andere kameraad nader Hij zwaait een violet gloeiende druppel boven den zoo juist gevormden kan. D.' glasblazer neemt den druppel over en plaatst hem op de bulk van de kan. Hij draait en zwaait wat met zijn gereed schap en zie daar ligt met een elegant curve het oor op den kan getooverd. Me: drie, vier soepele bewegingen wijzigt de blazer nog wat aan eer. danken vorm. Dan is de violette kan klaar. Laat in den middag klimmen wij weer don dijk op die langs de Llrge kronkelt Daar ligt Leerdam, Een oud verweerd geval in de bocht van d? rivier. Stil cn uitgestorven. Iti r.lles het tegendeel van dien zenuwknoop. dien sr' v,v:r-!el. dien accumulator van energie die eenl- gc honderden meters verderop ligt. Welk een tegenstelling: Midden in hot stille Hollandse he grasland die opeen stapeling van fabriekscomplexen, die opcenhooping van energie. d:o Jachten- d .t haast cn dat altijd jagende tempo. Hier zijn 1400 werkers die zich scha ren rondom de machtige smeltovens, waarvan dc antieke „Glashfttte" de oexvoxm is. Welk eer. evolutie van GlashuetN glasfabriek. Eer. symbool feitelijk ..efficiency". Zooals de heer Copijn zegt in gedenkboek: ..VÜftig eeuwen duurt spel nu al. het kleurige sp-1 van „plukken" der vurige bollen, van zwenken der slanke stelen cn hot ade men tot broze bloemzoo heeft het graclelijke balnnceeren met den vurigen hal ook ons getroffen. Doch dat spel heeft zich ook aan o:v, geopenbaard als een hardnekkigen strijd, d:- de Basel's bekerwoord: „Worstelend waakzaam" raar maakt en doet hopen en geiooven in dat andere bekerwoord var. Berlage: .Den nieuwen T:jd" De nieuwe tijd. die zeker deze Ned-lindjche Jndustr.e wel gevallig zal z'.jn P. A. tot van het nat hot het Dc glasblazer. Het glas bevindt zich juist in den vorm,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 13