- LOVE* HAARLEM'S DAGBLAD BIOSCOOP FLITSEN UUIIII SINTERKLAAS! SPAART UW GEZONDHEID! FEUILLETON. Het Mysterie van Heath Hover - ZATERDAG 1 DEC. 1928 VIERDE BLAD REMBRANDT THEATER Een prachtige Ufofilm is JMenech, durf te leven"! De inhoud is de volgens de: Het ongeveer 1& jarig dochtertje van üan heer Thoms, een aristocraat, voelt zich, na. het tweede huwelijk van haar vader, hopeloos eenzaam. Het is, alsof Elza niet meer voor haar vader bestaat, al/.zijn denken is voor zijn jonge be koorlijke vrouw. Elza wordt herhaalde lijk verkeerd begrepen en miskend, waar door ze tot. dwaze overmoedige dingen komt. Ze wordt naar een kostschool ge stuurd, maar daar weet ze, met behulp van Hans, den jongen man van wien ze houdt, te ontvluchten. Ze zullen samen naar Amerika gaan, maar daar ze geen van beiden geld hebben om den over tocht te betalen, zullen ze er voor moes ten werken, Elza, het verwende weelde» meisje, gaat als hulp van den kok voor de equipage en Hans als stoker. Na veel lijden komen zie behouden in Amerika aan en laten ze zioh door den eersten den bestien dominé trouwen Nu gaan ze op werk uit en in het land der onbe grensde mogelijkheden zooals dat altijd heet, zien we ze respectievelijk als dienstmeisje, strijkster, marktkoop- vrouwtje, chauffeur, stucadoor, koopman enz. om ze ten slotte als „mensehen in bonds" weer op een mailsteamer naar hun vaderland te zden scheep gaan. Intusschen is het in het huwelijk van den heer Thoms verkeerd gegaan. Juist op d'en elfden verjaardag van hun hu welijksdag verlaat de jonge vrouw hem om met een bekend componist mee gaan op een tournee. Gebreken zit da verlaten vader en man ter neer, als hij den brief opent, dien zijn dochter hem. bij haar terugkomst geschreven heeft. In zijn verdriet gaat hij naai- het huis van Elza en wordt allerhartelijkst ont vangen, en niet het minst door Hans, die juist in zijn bad zit en die, op het hooren van de blijde tijding, dat Elza's vader er is, zoo dol blij wordt, dat liij van louter uitbundigheid het badNvater zoo gaat beuken, dlat het overal heen vliegt. Zoo komt het 'dat ieder met een nog lachend gezicht weer op straat staat. Het is dan ook allermoppigst, zoo^ als Hans te keer gaat. De roOsdhaatsenrijders William and Ellen Boomgaarden toonen zioh op de rolschaats meesters, hun rijden is mooi, lenlig en rhythmisch. Het bijprogramma ais gewoonlijk: heel goed. LUXOR-THEATER „De Danseres van Alaska" met Seena Owen en de Vrij- gezellenclub „De Nachtpit", Ons Duitsche reisje brengt ons heden naar Rothenburg aan de Tauber waar we weer veel schoons kunnen bezich tigen. Als eerste hoofdnummer draait „De Danseres van Alaska", waarin de hoofdrollen vervuld worden door Seena Owen en Arnold Gray. Het is een ge schiedenis uit de goudzoekerskr-ingen met al de uitwassen van' het leven dier menschen die niets bezaten en dan in eens als het hun gelukt is goud te vin den, dikwijls niet weten hoe spoedig ze het weer kwijt zijn. Na harden strijd ge lukt het George Folly een goudader te ontdekken en als hij genoeg gevonden heeft gaat hy naar Hope City, waar hij een vriendin, genaamd „Het meisje van den Yokan" heeft achter gelaten. Als zij hoort dat Zwarte Jack al het geld van George heeft gewonnen, gaat zij weer terug naar café Midas, waar ze vroeger reeds als danseres optrad, om te trachten dat geld terug te winnen. Door een toeval hoort ze welk nummer moet winnen en het geld komt in haar han den. Hoewel ze gelooft geen rechten op George te hebben, komt de zaak toch voor haar in orde, want het blijkt aan het slot dat de vrouw die George Folly zocht niet haar George bedoelt. Alzoo voor de hoofdpersonen een gelukkig einde. Deze film alleen is al een gang naar Luxor meer dan waard. De Vrijgezellenclub „De Nachtpit'' heeft een vermaJkelijken inhoud, waarom hartelijk gelachen wordt. Vooral is dit het geval als Glenn Fryon ten tooneele verschijnt. Deze filmartist wordt wei beschouwd als een concurrent voor Ha rold Lloyd. Het gaat er met de oude heeren zeer „levendig" naar toe. Genoeg 'is het te zeggen dat ze de overwinning behalen en dan ook weer trotsch zijn op hun vroegeren naam als „Onoverwlnne- 1 ijken". Vooraf hadden we gezien een ko misch nummer: „Meubelen op afbeta ling". Het Luxor-Nieuws laat ons zien welk een schade en ongelukken de storm van de vorige week heeft aangericht in den vorm van schipbreuken en over stroomingen. Deze week weer een prachtprogram ma, dat we kunnen aanbevelen. CINEMA PALACE. Drie dolle duels en De Ver worpeling; Lon Chaney en een stel heeren met snorretjes Als het waar is, dat Parijs een filiaal geworden is van Hollywood als mod'e- creatrice, dan zullen binnen afzienbaren tijd de mannen in Holland allemaal snorretjes dragen, bestaande uit twee smalle streepjes tusschen neus en mond hoek, zooiets als een doorgebroken, zwart-geverfde lucifer. Want in „Drie dolle duels" (waarbij het getal drie maar willekeurig gekozen is>, dragen bijna alle mannen een bovenomschre, ven bovenlipuverfraaisoK?). Doch aan de film doet dit ndets af, die is heel aardig, wel amusant en heeft een type als Raymond Griffith den man met den hoogen hoed in de hoofdrol. Hij duelleert, pleegt zelfmoord, gaat dood en niet dood, wordt verliefd, lacht al tijd en. tracht wel eens ernstig te kij ken. *n Gansch ander genre is de tweede film waarin wij Lon Chaney zien als een idioot in een „Russisch" drama. Om Lon Chaney, den kameleon onder de film artiesten, kan men telkens verrast zyn, in deze film bewondert men hem ook, want zijn creatie is heel goed en zijn moeilijke spel zeer aannemelijk De jonge gravin heeft een sympathiek ge zichtje en speelt voortreffelijk, de an. dere personen zijn goed getypeerd er. technisch is deze rolprent knap, zoowel wat foto ais Wat regie betreft. In 't bij-programma o.a. een serie beel.- den van gestrande schepen, jammer da.t de Orion hiervoor gekleurd celluloid gebruikt. STANDAARD-THEATER Van wie is die baby en Gestrand in Parijs; Baby en Bebe, De directeur van deze bioscoop zei ons: Er is al zooveel narigheid nu met dien storm, dat ik maar een aardig, vroolijk programma heb ingezet". En dat is het terecht. De film vóór de pauze is zoo vol ver wikkelingen en verrassingen dat er niets van na te vertellen is. Maar de perso nen 9pelen goed, de situaties zijn kos telijk en hartelijk lacht het publiek. En het traditloneele gelukkige einde is erg origineel en doet mede ons deze film beschouwen als een der aardigste amu, sementsfilms, die wij den laatsben tija gezien hebben, de rciprent heet: „Van wie is die baby?" Bebe Daniels die in een „ernstige" film goed spel kan gevon. bewijst dit ook te kunnen in de iweele film die je vroolijk stemt en goed in elkaar zit. De film propageert optimisme en espe» rar.to en wij zouden er wel meer goeds over zeggen als het variété-nummer niet om extra plaats vroeg. Dit toch is zoo verrassend, zoo origi neel als nv i maar zelden meemaalzt Zeker, wij kamen „musical-acts" in ver schillende variaties, maai- hebt ge ooit muziek gehoord die gemaakt werd op en uit bloemtafeitjese balustrades,, lam, pen en pot planten? Welnu ga het dan maar eens bekijken en beluisteren. NEDERLAND3CH FABRIKAAT. Filmavond. De jeugd was op bevredigender wijze vertegenwoordigd dan de rijpere leeftijd op den filmavond van de afdeeling Haarlem en Omstreken dér vereeniging „Nederlandsch Fabrikaat" ïn den schouwburg aan den Jansweg en dit moge nu tot op zekere hoogte een bevre digend verschijnsel zijn, jammer was het toch wel dat niet een grooter aantal leden zich schouwburgwaarts had kun nen of willen begeven om te genieten van de zeer belangwekkende films die te aanschouwen werden gegeven en van de inderdaad populaire en niet-onhumoris- tische toelichting, die de beer H. F. G. Snoek, de ijverige en van liefde voor ons land en zijn fabrikaten blakende secre taris van het hoofdbestuur, bij die films ten beste gaf. Eerst kwam een klein filmpje dat liet zien hoe in ons land asbesth- en rubber- pakkingstoffen gemaakt worden en daar na werd het .hoofdnummer" afgedraaid, dat in vijf afdeelingen toonde de fabri cage van de Nederlandsche producten bij uitnemendheid: boter en kaas, een film dus van het Nederlandsche zuivel bedrijf. De fabricage niet alleen maar ook de controle op de qualiteit van het pro duct, die tegenwoordig gelukkig bijzon der scherp is, zoodat we in plaats van de Engelsche markt, die -wij door ons geknoei (in vroeger jaren!) verloren hadden Duitschland als afnemer gewon nen hebben: laatstgenoemd land neemt tegenwoordig 80 pet. van onze heele ex port van zuivelproducten, zoo deelde de heer Snoek mede. De adjunct-secretaris van „Neder landsch Fabrikaat", de heer O. van Neyenhof, die deze en ook de andere Vrijdagavond vertoonde films heeft opgenomen, heeft alle eer van zijn werk. Er zijn ook zeer mooie natuuropnemin- gen in de „Zuivelfilm" en door het ge heel loopt een draad als wij het zoo eens zeggen mogen in den vorm van een Amerikaanschen groot-industrieel die ons land bezoekt om het Nederland sche Zuivelbedrijf te leeren kennen en geen moeite schuwt dan zit hij in Holland, dan in Friesland, daarna duikt hij plotseling weer -in Limburg op om zooveel mogelijk te leeren en te zien. Gebrek aan plaatsruimte dwingt ons tot kortheid; wij kunnen dus niet alle belangwekkende onderdeelen van de zui velfilm zelfs niet beknopt bespre ken. Wij volstaan met te constateeren dat zij met zeer veel belangstelling door de aanwezigen werd aanschouwd. Een slotfilmpje betrof de klompenver- vaardiging in ons land. VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 1356 DE MINUUT DIE EEN EEUW LIJKT INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 cents per regel. FILMNIEUWS. De vrouw in de maan. Fritz Lang gaat voor de zooveels»e maal een milm maken naar een roman van zijn vrouw Thea von Harbou die o.a. ook voor de Metropolis en De Spion het scenario schreef. De film heet „De Vrouw in de Maan", Gerda Maurus die in De Spion zoo goed speelde zsl de hoofdrol vervullen en professor Her mann Oberth zal wetenschappelijke aan wijzingen geven, Cavalcanti. Cavalcanti. de Fransche cineast, waar van men enkele films op de eerste Film- liga-matinée van het vorige jaar heeft kunnen zien, zal zich te Berlijn vestigen evenals Moholy Nagy. Amsterdamsche bioscopen. In kringen van bioscoopexploitanten loopen thans verschillende geruchten over vrij belangrijke wijzigingen bij de Amsterdamsche bioscoopkringen. Zoo zou dé sheer Tuschinsky het theater Noggerath in de Reguliersbreestraat ge kocht en de exploitatie van het Roxy- theater in de Kalverstraat gehuurd heb ben. Men weet misschien, dat hij in Rotterdam vijf bioscopen bezit, dit wordt voornamelijk gedaan om contracten met verschillende filmmaatschappijen af te kunnen sluiten en dan de films over de theaters te verdeelen. Voorts zou de heer Reese, van Mille Colonnes besloten hebben zijn cabaret te vervangen door een bioscoop. Aan den Haarlemmerdijk wordt naar men ons mededeelde een nieuw volkstheater met 2000 plaatsen gebouwd. En ten slotte kunnen wij nog melding maken van een noviteit; namelijk dat de directie van de Witte bioscoop op het Damrak in de hoofdstad een bioscoop inricht op een eerste verdieping van een huis, waar dan beneden een winkel gevestigd wordt. Dit theater zou in een volksbuurt ko men en ruim 300 menschen kunnen bergen. III IHIIII! SINT SERVAES. PROF. CHR. MERTZ - PHILIP LOOTS - ALG. NED. VERBOND. IV. De muziek, gecomponeerd door Philip Loots. Moet hierbij nu nog eene aanbeveling geschreven worden? Zoo ja, dan moge hier volgen een uittreksel van beoordee lingen, die indertijd bij het opvoeren van het openluchtspel zijn verschenen. W. L. in „Het Muziekcollege": „Het oordeel over het werk van den priester-dichter Chr. Mertz laat ik gaar ne aan de literatoren over. Edoch niet over 't werk van pater Mertz is het dat ik schijven wil. Mijn taak is het, u iets te vertellen van de muziek, die Philip Loots by dit spel van dén heiligen Ser- vatius gecomponeerd heeftWat ik van Loots' muziek gehoord heb, heeft mij weer den indruk gegeven van na tuurlijk, edel talent; en bewonderd heb ik het gemak, waarmee Loots de compo sitietechniek beheerscht. Bijgebleven zijn mij, een frissche door fijne modulaties treffende wals, een met bijzondere smaak geïnstrumenteerd stuk „Rozen in de haren", en mooie in het geven van stemming zeer geslaagde koren: „Uit de diepte onzer zielen" en „Wie denkt een dieper droefheid uit". Krachtig en vol- bezieling klonk mij de muziek bij Ser- vaas' dood tegen. Met den indruk, dat Loots een knap stuk werk van waarde geleverd heeft, heb ik Maastricht ver- la ten". z Een volgende: „Wat de muziek betreft, hieraan is ook alle zorg besteed; zy is gecompo neerd door den bekenden Hollandschen kunstenaar Loots. Zij geeft ons te hoo ren vier- en zesstemmige koren, maag denkoren en knapenkoor. Mooie gedeel ten komen er in voor in groote ver scheidenheid. Een vierstemmig vrouwen koor verdient bijzondere aandacht om de fyngevoelde muziek. Het muzikale ge deelte is fugatisch bewerkt, vol afwisse ling en illustratie, geheel modern met kinderkoren, die afwyken van het ge wone, ja soms zeer zwaar zyn. en be wondering zullen wekken om het origi- neele". Een derde: „Ten slotte verdient de Haarlemsclie toondichter Philip Loots een woord van groote liulde; wat hij gegeven heeft in zijn muzikale composities staat verreweg het hoogste in myne waardeering van alles, wat ik zag en hoorde. Ik wist tot op heden niet. dat Loots tot zulk eene innigheid, zulk een eenvoud, zulk een melodieus toondichtwerk in staat was. Hem myn diep-gevoelden dank, hem de hulpe en de eere, die den grooten kun stenaar toekomen". Uit eene beschrijving van het „Sint Servaes Spel": Daarbij komt de muziek, die hoogst modern en in een woord prachtig is. De verschillende rei- en tusschen- zangen, de slotkoren zün juweeltjes wat de harmonie tusschen de verschillende stemmen betreft. Het orkestrale grüpt diep in de ziel, een pracht stuk werk van Philip Loots. Zooals wij reeds schreven heeft het „Spel van St. Servaes een be- teekenis. Qua werk en muziek staat het hoog en staat het stukken boven zoovele werken, die louter voor tydverdrü'f van de groote massa geschreven worden. Worden de noodige coupures aange bracht, dan heeft het werk een toe komst als spel, te meer, daar de mu ziek zeer hoog staat. „Ei- zyn machtig mooie passages, zoo als het koor der kinderen, 't Miserere; het koor van den zegestoet. Heeriyk is de harmonie tusschen orkest en koren, wanneer Superba met haar gezellinnen en'FuIco in uitgelatenheid dc stad ver laten. Diep ontroerend is de overgang in den treurzang: „Wie denkt een die per droefheid uit wanneer de droeve stoet nadert, die Seivatlus en den H. relieken uitgeleide doet. Het slotkoor was een jubellied, ter blijde begrafenis van St. Servaes. „Overweldigend is het „O Dies Irae" by het verlaten van het booze Tongeren, overgaande in een vreugde-, een zege lied der Maastrichtenaren bij de aan komst van Sint Servaes: „O Dag van Weelde". Alles, wat wij in deze regelen schre ven. samenvattend, zal het den lezers duidelyk zün. dat het Alg. Noderl. Ver bond niet alleen zijnen leden een avond van werkelyk kunstgenot aanbiedt, maar tevens een daad stelt van piëteit, door aan te bieden eene uitvoering van het. werk, dat Loots met byzondere liefde heeft gewrocht en dat zyne eerste uit voeringen beleefde in Maastricht, toen de gevierde kunstenaar ging sterven. Den leden van het A. N, V. zouden wy' willen zeggen: Toont, dat gü het streven van uw bestuur weet te waar- deeren, komt in groote getale luisteren (Nadruk verbodenJ en toont zóó uw erkenteiykheid ten op zichte van uw bestuur en ook van de zangeressen en zangers, die onder lei ding. energiek en kunstvol en karakter vol, van mej. Dora Loots waardige dochter van haar vader zullen stre ven naar een perfecte weergave van zyn heerlük-muzikale zangen. Voor inlichtingen het Alg. Nederl. Verbond betreffend, zü'n streven en wer ken alsmede het lidmaatschap, wende men zich tot den heer F. Primo, Tul penkade, alhier. INSTITUUT VOOR ARBEIDERS ONTWIKKELING Door het InstU tuut voor Arbei dersontwikkeling wordt Zondagoch tend een bijeen komt georgani seerd in het ge. bouw van den Haarl. Kegelbond, welke ditmaal een bijzonder karakter draagt. De Bandsvoor» zitter van den Meubel makers- C. WOUDENBERG bond, de heer C. Woudenberg, raadslid der gemeente Amsterdam, is kort geleden, in zyn kwaliteit van secre taris der Internationale, naar Amerika geweest. Op deze byeenkomst zal hy list onderwérp „Indrukken van mUn Amerikaansche Reis" behandelen. Het bestuur heeft zich de muzikale medewerking van het dubbelmannen» kwartet „Aurora" verzekerd. EEN MOEILIJKE ARRESTATIE. Gisterenmorgen ondervond te Deven ter de rechercheur Steenbergen op de kippenmarkt verzet by de arrestatie van iemand uit Apeldoorn, verdacht van kippendicfstal. De dief vluchtte en wierp den politieman een fiets voor de voeten. De rechercheur schoot daarop zijn re volver een paar malen af. De vluchte ling werd daardoor niet staande gehou den en rende een logement binnen, waar hU zich op de W. C. verschool. Daar heeft de politic den man met veel moeite gearresteerd, meldt het Hbld. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ct«. PER REGEL. CIGARETTES Zijn aromatisch door vakkundige tabaksmenging, zonder kunstmatig aangebrachte „reukjes". (Een verhaal van duistere krachten) uit het Engelsch van BERTRAM MITFORD 38) wy zyn maar oude menschen, had die geantwoord, toen ze voorzichtig ge peild werd, waarom ze toch niet hier in huis kwamen wonen, voor haar, Melian's gemak. Wy houden van het hoekje by onzen eigen haard, juffrouw Melian. Mynheer heeft het altü'd best zonder ons kunnen stellen, 's avonds en nu u er is, heeft hij ons heelemaal niet meer noodig. Hiertegen was niets in te brengen geweest, zy moest haar ziel in lyd- zaamheid bezitten en kon niet beletten dat de griezelige, bovennatuurlijke druk ja, druk was het goede woord zich vaster en vaster om haar ziel legde, als de duisternis viel. En steeds vaker zwierven haar ge dachten naar Helston Varne uit. Waar om was hy haar al dien tijd niet meer wezen opzoeken? Toch had ze ondanks zijn wegblijven meer dan eens op het punt gestaan, zyn hulp in te roepen, maar telkens had ze nieuwe bezwaren voelen rijzen. Was het in zekeren zin, niet eenigszins unfair tegenover haar oom om dit achter zyn rug te doen. Ge steld dat blinkende, vreemde ding met de punten op de een of andere manier in verband stond met het geheim, dat om dit oude huis hing? Als Helston Varne zün schitterende talenten ten be hoeve van Heath Hover zou aanwenden, mocht niets voor hem worden achter gehouden. En hoe "moest het dan met die wonderlijke gebeurtenis die haar oom tot eiken prys geheim wilde hou den? Neen, zoo kon het niet, besloot ze. Maar afgescheiden daarvan, moest ze zichzelf bekennen dat ze heel bly zou zün, Helston Varne terug te zien. En geheel onverwacht werd haar wensch vervuld. Op een goeden morgen stond ze voor het huis. Het zwarte katje zat op haar schouder en ze liet het spelen met een stukje touw. In haar koele, witte japon stond ze tegen een achtergrond van wingerd en de glanzen van haar goud blond haar wisseldenvan tinten by elke beweging van haar hoofd. Een volmaakt schilderü en. een verrukkelijk schilderü, vond de toeschouwer, die on gemerkt ten tooneele was verschenen. Plotseling liet ze een luchtigen lach hooren, omdat het poesje zün evenwicht verloor en met een sprongetje op den grond terecht kwam. En toen ze op keek ontmoetten haar oogen de zür.e. Helston Varne nam zyn hoed af en daalde het pad van den dam af. Zij ging hem een paar stappen tegemoet. Hoe lang staat u daar al? vroeg ez op haar gewonen, levendigen toon, toen de eerste begroeting voorbij was. Nog niet heel lang, jammer ge noeg, antwoordde hü complimenteus. En daarna' vervolgde hy op zakelyke toon: Is uw oom thuis? Neen, hy moest voor zaken naar Lenden. Hij wilde, dat ik meeging, maar ik had er met dit mooie weer niets geen zin in. Het spyt my, dat ik hem nu mis loop, antwoordde Helston Varne. Niet, dat ik hem wat byzonders te vertellen heb, maar ik ben van plan een ty'dje buitenslands te gaan en ik wilde voor dien iyd nog eens komen kijken, hoe het hier met u beiden ging. Melian's gezicht betrok by' die aan kondiging een ondeelbaar moment, maar toch zoolang. dat het den scherpen waarnemer tegenover haar niet ontging. En deze had niet kunnen zeggen, hoe het kwam, dat deze waarneming hem een aangename sensatie gaf. Ik ben bang, dat.u het heel on bescheiden en echt vrouwelijk nieuws gierig van me zult vinden, als ik vraag naar welk deel van de wereld de reis gaat? waagde ze. Zelfs haar allerliefste glimlach was niet in staat, hem zün voorzichtigheid uit het cog te deen verliezen. Hy schud de het hoofd op een manier, alsof hy excuus vroeg. Het spyt me heel erg, dat ik dat niet kan zeggen. Een van de allereerste eischen van mijn beroep, is geheim houding. Maar dat spreekt vanzelf, daar dacht ik zoo gauw niet aan. Maar onder de hand laat ik u maar buiten staan. Kom toch mee naar binnen. Maar, waar is uw fiets? Of bent u te voet geko men? Ik heb mijn fiets zoolang bü den dam gedeponeerd, tot ik had gezien, of er iemand thuis was. Dat bespaarde mü de moeite van haar weer naar boven te sleepen, als er niemand was. O. gaat u die dan halen! Iemand mocht hem eens meenemen! Dat zou alleen maar tengevolge hebben, da* ze wilden, dat ze hem nooit gezien hadden, voordat ze er honderd meter op gereden hadden, antwoordde hy lachend. Zij zouden er mee vallen zooals ze nog nooit in hun leven ge vallen waren. Waarom? vroeg ze verbaasd. Er zit een mechanisme aan, dat een val veroorzaakt, als iemand anders dan ik erop gaat zitten. Ze hebben al tweemaal geprobeerd om hem te stelen maar beide keeren zyn ze van een koude kermis thuisgekomen. Dat is dan wel een heel wonderbaar- lyk meubel, die fiets van u. zei ze. Onlangs maar dat Is onder de hand alweer maanden geleden, hebt u al ver teld, dat de banden nooit lek konden raken, en nu weer, dat de fiets alleen maar door zyn eigen beryder te be- rüden is net als sommige lastige paar den! Ja, dat is zeker nog al wonder baarlijk, nietwaarhallo! met dezen uitroep begroette hü het katje dat hem kwam begroeten, door hem kopjes te geven en luid te spinnen. Wat drom mel dit kleine katje is nog geen centi meter gegroeid en toch moest het al büna volwassen zyn! Ja, en ik ben wat blü. dat het zoo klein blijft, antwoordde zü. terwül ze het diertje opnam en op zün oude plaatsje op haar schouder zette. Maar u hebt geen haast wel? Oom Seward was van plan met een heel vroegen trein terug te komen en het zou hem zeker erg spüten, als hij uw bezoek moest missen, vooral nu u voor langen tüd weggaat. Helston Varne was zeer in zyp schik met deze aanmoediging om te blij ven. Wat een vreemde wending hadden de zaken genomen! Hü was oorspronke lijk hierheen gekomen met vijandige bedoelingen jegens den bewoner van Heath Hover en nu was hy vast van plan. alle ontdekkingen, die hy deed in het belang van den bewoner aan te wenden, als dat maar eenigszins moge lijk was. Als u me al dien tüd kunt ge bruiken Juffrouw Seward, dan zal he*, me een groot genoegen zün. Wat is het een heerlijke dag! Hebt u geen lust, uw fiets te voorschün te halen en me een paar gedeelten van den omtrek te laten zien, die ik nog niet ken? Daar zou ik niets op tegen hebben, maar mijn fiets ligt uit elkaar. Die moet eens een goeden beurt hebben. Laten we liever een wandeling gaan maken dan kunnen we net voor de koffie weer thuis zün. Ik ga even naar boven om een hoed te halen, een minuutje maar! Ze wipte de kamer uit en Helston Varne een moment alleen gelaten, werd zich bewust van een vreemde mengeling van gedachten. In de eerste plaats gaf hü er zich rekenschap van dat hem een plezierige dag te wachten stond, toen viel zün oog eensklaps op de rustbank, die onder het venster stond, waar te genover hü zat. Werktuigelijk stond hü van zijn stoel op en iiep naar het meubelstuk waarop de vreemde öocd gevonden was. Het was vcor het eerst, dat hü alleen in die kamer was en zün beroeps-instincten dreven hem naar den divan. Toch was er niets in het uiterlijk van dat onschul dige meubel, dat een of andere belang- rüke ontdekking beloofde. Hü keek er lang en aandachtig naar, maar neen. het ding zooals het d'.aT stond, gaf geen enkele aanwijzing. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 13