DE JOHANN STRAUSS-FEESTEN TE WEENEN.
LETTEREN EN KUNST
SPORT EN SPEL
HAARLEM'S DAGBLAD
WOENSDAG 17 APRIL 1929
(Van onzen correspondent).
Weenen, 10 April.
Ben vorlgen zomer zijn tienduizenden
Treemdelingen naar Weenen gekomen om de
groote feestelijkheden bij te wonen, die hier
ter eere van Franz Schubert werden gegeven,
den grooten componist, die honderd jaar ge
leden in 1328 te Weenen was gestorven. En
twee jaar geleden stroomden evenveel
buitenlanders naar de Donaustad om de
nagedachtenis van Ludwig van Beethoven te
eeren, die in 1827 te Weenen den laatsten
adem had uitgeblazen.
Dit jaar wederom zullen we groote feeste
lijkheden hebben, Johann Straussfeesten.
omdat Strauss de Oudere 125 jaar geleden
te Weenen werd geboren en zijn groote zoon
de „Walsenkoning" Johann Strauss de
Jongere, 30 Jaar geleden te Weenen is ge
storven.
Evenals het vorige en het voorvorige jaar
arrangeert men ook thans weer zoogenaamde
„Feestweken", welke van den 2en tot den
16en Juni zullen worden gehouden. De
president van de Oostenrijksche republiek,
dr. Miklas, zal deze festiviteiten op officieele
wijze op de binnenplaats van het Weensche
Raihaus openen. Onmiddellijk daarop zullen
op de torens van het Rathaus en aan de
masten op het plein vóór dit gebouw de
vlaggen in de hoogte gaan en het Weensche
philmarmonische orkest zal muziek van
Strauss ten gehoore brengen. Franz Schalk zal
dit concert dirigeeren. Door middel van luid
sprekers zal er voor worden gezorgd, dat
alle menschen die zich op het plein vóór het
stadhuis bevinden, deze muziek duidelijk
kunnen hooren. Gedurende twee weken nu
zullen concerten en bijzondere tooneel-,
opera- en operette-opvoeringen in een on-
aigebroken rij op elkander volgen. Er wor
den ook tal van tentoonstellingen op touw
gezet. Achtduizend zangers zullen des avonds
voor het feestelijk geïllumineerde Rathaus
liederen ten gehoore brengen, overal zullen
openlucht-muziekuitvoeringen worden gege
ven, in de groote opera worden Strauss'
„Fledermaus" en „Das Spltzentuch der
Königln" opgevoerd, in tal van operetten-
theaters wordt eveneens Strauss voor het
voetlicht gebracht en in den Burggarten,
den tuin, die vroeger tot het keizerlijke paleis
van de Habsburgers behoorde, 2al een klein
zoon van den ouden Johann Strauss, die
zelf ook weer Johann heet, een reeks van
concerten dirigeeren, ln welke Strauss-
muziek zal worden gespeeld. Deze Johann
Strauss, die als dirigent zal optreden, is de
derde van dien naam. Hij is een zoon van
Eduard Strass, die een broeder was van
den „Walzerkönig", Johann Strauss en een
z-oon van Johann Strauss den Oudere, die
125 jaar geleden te Weenen werd geboren.
Johann Strauss III is een bekend dirigent,
die reeds enkele jaren geleden te Weenen is
geweest om hier een groot concert te leiden.
Ook in Amerika kent men hem. Vóór het
Rathaus wordit een podium opgericht, op
welke openlucht-dansavonden worden ge
geven. Max Reinhardt arrangeert openlucht-
opvoeringen van „Dantons Tod" op een reus
achtig tooneel op de binnenplaats van het
Rathaus .Het tooneel zal dertig meter breed
zijn en daardoor grooter zijn dat het tooneel
van éénig theater in Europa.. „Dantons Tod"
is een stuk, dat in 1834 door den Oosten-
rij kschen dichter Georg Büchner werd ge
schreven.
Büchner was toen eerst 21 jaren oud,
helaas stierf deze veelbelovende jonge man
reeds twee jaren later. Max Reinhardt heeft
dit drama voor het eerst in 1927 te New
York opgevoerd en daarmede een reusachtig
succes behaald. Paul Hartmann speelde den
Danton en ook thans te Weenen zal men
hem ln dezelfde titelrol kunnen bewonderen.
De beroemde Sokoloff zal Robespierre weer
geven. Hans Thimig speelt als Canaille
Desmoulins en zijn zuster Helene Thimig zal
de rol van Lucile vertolken. Vijftig acteurs
en actrices benevens circa vierhonderd fi
guranten zullen aan de opvoeringen op het
reuzenpodium medewerken.
Reeds thans wordt te Weenen over den
grooten feeststoet gesproken, welke door den
bekenden kunstenaar Rudolf von Laban in
elkaar zal worden gezet. Alle handwerksgil
den zullen in dezen feestelijken optocht mee-
marcheeren. Tal van praalwagens zullen in
den stoet te zien zijn en er zullen ook wagens
zijn, op welke zich luidsprekers bevinden.
Het rythme toch van den stoet zal niet
telkens onderbroken worden door muziek
corpsen, die ieder een ander muziekstuk
spelen, neen, de muziek zal in den geheelen
optocht overal hetzelfde zijn. Radio ver
breidt de tonen van Strauss en van den
modernen Krenek over heel den langen
optocht en zoowel aan den kop als aan den
staart van den stoet zal men hetzelfde te
hooren krijgen. Hier en daar zullen door de
deelnemers aan den ontocht historische
dansen worden uitgevoerd.
Niet alleen te Weenen, doch ook in de
omliggende stadjes en dorpen zullen tal van
festiviteiten plaats vinden, zoodat de vreem
delingen tegelijkertijd van feesten, kunst en
natuur zullen kunnen genieten. Bijzonder
de aandacht verdienen de openlucht-opvoe
ringen van Shakespeares „Midsummer-
nightdream" in het park, dat tot het kasteel
Saxenburg behoort. Als regisseur treedt Hans
Brahm van het Weensche Burgtheater oo, die
in Februari met Raoul Asian en diens Ween
sche troep een tournée door ons land maakte
Iets heel merkwaardigs bij deze opvoeringen
is, dat het tooneel zich aan twee kanten
van de toeschouwers zal bevinden, Enkele
tafereelen spelen zich vlak vóór den muur
van het kasteel af, andere weer op het gras
veld van het prachtige park. Het publiek
wordt dan af en toe verzocht zich op de
banken om te draaien, opdat het spel on
gestoord kan worden voortgezet.
Men verwacht, dat ongeveer vijftigduizend
vreemdelingen naar Weenen zullen komen
om de feestelijkheden bij te wonen.
W. M. BEKAAR.
HET TOONEEL.
HET NEDERt.ANDSCH.INDISCH
TOONEEL.
PUBERTEIT.
Spel van Engelsch Kostschool-'even in 3 be
drijven door John van Druten.
Wel hebben de leden van het Tooneelver-
bond het actieve bestuur van de Haarlemsche
afdeeling dankbaar te zijn, dat het hier een
voorstelling van Puberteit „Young
Woodley" door het gezelschap van Cor
Buys mogelijk heeft gemaakt. Want het was
gister één van die zeldzame avonden, waar
op wij van het begin tot het eind genoten,
onverdeeld genoten hebben zoowel van de
voorstelling als van het stuk. Met „De Ge
temde Feeks" de mooiste tooneelavond van
dit seizoen!
Werk van een Hollander dat uit Engeland
tot ons komt, want John v. Druten schrijft
evenals indertijd Maarten Maartens dit
deed in 't Engelsch en wij krijgen de stuk
ken van onzen landgenoot dus in een verta
ling on het Hollandsch Tooneel. „Puberteit"
heeft Louis Borel Young Woodley ln zijn ver
taling genoemd; de Duitschers zouden het
kunnen spelen onder den titel: „Frühllngs
erwachenJohn van Druten behandelt het
zelfde thema als Frank Wedeklnd in zijn
bekend stuk, alleen met dit onderscheid, dat
in Puberteit een jongen de hoofdpersoon is.
En evenals „Frühllngserwachen" is ook Pu
berteit eerst door den censor geweerd. Men
staat er bij het zien van dit teere, reine
stuk in het Hollandsch of was het oor
spronkelijk in het Engelsch anders? ver
steld van, dat Young Woodley ooit' verboden
kon worden. Het Is alleen een bewijs, dat de
geest van Simmons, den onverdragelljken,
pedanten en dommen schoolmeester uit
Young Woodley ook vaardig is over den En-
gelschen censor.
Young Woodley speelt op een Engelsche
kostschool. Wij in Holland kennen dat En
gelsche kostschoolleven zoo niet, maar dat
is geen enkel bezwaar om toch niet volop
van dit stuk te kunnen genieten, want
hoofdzaak in Van Druten's werk is niet de
milieuschildering doch het ontbloeiend lief
deleven van een Jongen in den overgangs
leeftijd. Van Druten heeft dat teere onder
werp behandeld met zoo fiinen toets en met
een zoo zuiver ontleden van de jongensziel,
dat zijn stuk in deze voortreffelijke voor
stelling sterk geboeid en dien ontroerd heeft.
Reeds dadelijk de inzet was prachtig!
Hoe zuiver 'waren die ontluikende jongens
zielen aangevoeld, hoe stond die kleine
wereld van deze kostschooljongens onmiddel
lijk klaar en helder voor ons! Vining. de
cynische jongen, die „weet", is met enkele
trekken schitterend geteekend! Wij herken
nen dezen jongen onmiddellijk uit onze jeugd,
hij leeft en volmaakt gespeeld door Louis
Borel stond hij dadelijk klaar en gaaf
voor ons en boeide ongemeen! En daarnaast
de hoofdpersoon, de jonge Woodley, dichter
lijke. fijne natuur, die smacht naar de liefde,
de reine, mooie jonge liefde, maar die huivert
b'i de herinnering van wat hij eens ln een
„dancing" van de „liefde" zag! Men moet
dit door Jan C. de Vos Jr. zien spelen in dat
ontroerend-mooie gesnrek tusschen die twee
jongens, Ainger en Woodley! Het was su
bliem! De tot man ontluikende jongen die
voor de poorten van het leven staat en met
zijn schuchtere Jongensziel voor het eerst
den beestmensch heeft gezien! De Vos speel
de dit zoo teer en fijn, met zulke prach
tige overgangen, dat het wel een zeer apart
en bijzonder genot was dit_ spel te vol
gen!
Dan treedt Laura Simmons, het jonge
vrouwtje van den schoolfrik Simmons de
Kamer binnen en wanneer zij den dichter
lijken jongen nadert en toont hem te be
grijpen, dan gaat zijn schuchtere jongens
ziel geheel open en ontbloeit voor het eerst
de groote, reine liefde in het hart van den
jongen Woodley! Die jongensliefde, Van
Druten heeft haar ons prachtig gegeven!
Hij heeft haar zoo zuiver en hoog, zoo rein
en echt jong gehouden, dat het zeer sterk
ontroerde! En toch, hoe gevaarlijk was dit
onderwerp!
De liefde tusschen een bijna achttien
jarigen jongen en een getrouwd vrouwtje
want ook Laura Simmons, eenzaam en
schuchter als Woodley ondergaat den in
vloed van dit „Frühllngserwachen" hoe
spoedig had dit belachelijk, ja irriteerend
kunnen zijn! Het was alles zoo teer en zoo
broos, dat even verkeerd aangevat, het on
herroepelijk in stukken zou zijn gevallen.
En dat nu was het wonder van dezen
avond, dat het aldoor zuiver en mooi is ge
bleven! Hoe delicaat heeft Van Druten dit
onderwerp behandeld, maar ook, hoe delicaat
werd het gespeeld door Tilly Lus en Jan C.
de Vos! Er was geen oogenblik ook maar
een ietsje te veel: En toch hoe onzegbaar
moeilijk was deze scène! Hoe licht had het
bij een even uitwijken naar rechts of
links een fiasco kunnen worden! Welk een
gebenedijde kunstenares is toch Tilly Lus!
Zij Is misschien wel de eenlge actrice in ons
land, in staat om deze situatie te doen aan
vaarden. Haar spel was zuiver als kristal.
Geen toon en geen gebaar was valsch! En
welk subliem spel heeft de jonge Jan C. de
Vos daar tegenover gesteld! Hij bleef aldoor
de jongen, de reine, lieve jongen! Hoe
prachtig ook in zijn houding tegenover Sim
mons, als die 't geheim tusschen hen tweeën
ontdekt heeft, hoe aangrijpend in zijn smart,
wanneer hij tot Laura zegt'- „Dus heb je met
mij gespeeld?" Het was jongensverdriet dat
ons. ouderen door de ziel sneed!
Simmons, de onderwijzer durft het niet aan
den jongen Woodley „aan te geven" bij het
schoolbestuur, omdat hij dan ook zichzelf
zou compromitteeren, maar hij speurt naar
het oogenblik waarop hij zijn vijand ten val
kan brengen. En hij vindt zijn gelegenheid in
het al even goed geschreven derde be
drijf, wanneer Woodley. gesard door den
cynischen Vining om zijn door dezen jon
gen vermoede liefde voor Laura, naar een
mes grijpt en in zijn woede zijn vijand te lijf
wil gaan! In deze acte kreeg Jan C. de Vos
gelegenheid tot een zeer sterk gespeelde
scène die in tegenstelling met het teere en
fijne spel van voor de pauze even sterk
temperament en forsche speelkracht ver
langde. Ook hierin slaagde De Vos volko
men en dit tafereel maakte zulk een gewel
digen indruk op het publiek, dat ondanks
de krachtige speelscène geen applaus
volgde. Subliem was in dit tafereel ook de
jonge Borel! Een zoo volmaakt samenspel
als van deze vier „kostschooljongens" in
het derde bedrijf hebben wij in dit jaar bij
geen enkel gezelschap gezien!
Dan volgt de ..ontknooping"! De oude heer
Woodley. door Simmons gewaarschuwd,
komt zijn jongen halen. Simmons heeft zijn
doel bereikt: de jonge Woodley wordt van
school gestuurd! En daarmee wordt hem den 1
weg naar „Cambridge" afgesneden! Maar hij
rekent dien tegenslag nauwelijks! Voor hem
is het groote verdriet, het afscheid van
Laura! In een zeer mooi geschreven tooneel
zegt Laura hem, dat zij hem lief heeft, even
als hij haar, maar dat zij alleen de herinne
ring aan hun groote, Jonge liefde in hun le
ven kunnen meedragen! En als de vader dan
terugkomt en zijn arm om zijn schouder legt,
richt de zoon zich op; de jongen Ls man ge
worden. En met zijn nieuwen, op dat oogen
blik pas gevonden vriend, den vader, gaat
hij heen.
Tot het laatste toe weet Van Druten zijn
stuk op hoog peil te houden; geen moment
„zakt" het en de slotindruk was, ondanks de
noodlottige vergissing van het gordijn zóó
sterk, dat het publiek als één man op rees
en den spelers een ovatie bracht met luide
bravo's, zóó enthousiast en zoo langdurig, als
wij in dit seizoen nog niet hebben meege
maakt! En in waarheid, deze voorspelling
was over de geheele linie volmaakt!
Nico de Jong was een monstrum van cm
schoolfrik! Hij werd bijna grotesk! Mis
schien zou men de opmerking kunnen ma
ken, dat deze heele figuur wat erg opzette
lijk en de teekening van dezen schoolmeester
wat grof is! Dit is dan ook het eenlge zwakxe
punt in dit overigens voortreffelijk werk'
Heel zuiver en knap was ook de jongensfeer
dank zij de fijn afgestemde regie van Cor
Ruys gehouden, niet allien door net spel
van Jan C. de Vos en Louis Borel. maar ook
van de anderen, Piere Myin 'n zeer sym
pathieke Ainger Bob Clerx en Lout je
Bouwmeester. En Ruys zelf speelde vader
Woodley met dien zelfden fijnen toets, dien
wij ook bij Tilly Lus en Jan C. de Vos zoo
bewonderden.
Het was een heerlijke avond, een van de
weinigen, die ons weer vertrouwen geven in
ons tooneel! En nu Zaterdag komt Ruys noc
eens te Haarlem en wel met zijn ander groot
successtuk Monsieur Topaze waarover
R. P. indertijd reeds zoo enthousiast heeft
geschreven.
De schouwburg moge dan geheel uitver
kocht zijn! Want ri"t. dit bij Puberteit niet
het geval was, was eigenlijk het eenlge, dat
gisteren niet „volmaakt" was.
J. B. SCHUIL.
Vier avonden Nederlandsche
danskunst
De derde avond in het Amsterdamsche
muzieklyceum.
Al onze hoop is thans gevestigd op den
vierden en laatsten avond die misschien dan
sen te zien zal geven zooals op den eersten
avond, de tweede was reeds minder en de der
de zelfs teleurstellend. Natuurlijk wanneer
wij de uitvoerigen in twee deelen splitsen:
vóór de pauze jonge vaak onbekende danse
ressen, na de pauze één die reeds jarep gele
den debuteerde. En om den stand oer zich
ontwikkelende danskunst in ons land te be-
oordeelen, zijn die gedeelten voor de pauze
wel het meest de aandacht waard. En jam
mer genoeg, geven die over het algemeen
weinig hoop. Te meer, daar ook bij de goede
danseressen een gebrek aan oorspronkelijk
heid opvalt en velen duidelijk laten zien, van
wie zij les hebben gehad, terwijl op den
laatsten avond een der danseressen ln geba
ren, in-pasjes, in opvatting een der grootste
danseressen van onzen tijd volkomen naboot
ste, maar, waar zij de ziel van die dansen
niet begreep, niet aanvoelde zelfs, geen
schoonheidsgénot vermocht te schenken.
Integendeel.
Op dezen derden avond werden negen-en-
twintig dansen uitgevoerd, een respectabel
aantal zeker.
Ursula Bernau, de jongste, een meisje van
denkelijk een jaar of vijftien, kan in de toe
komst als ze maar flink blijft oefenen heel
goed v/orden. Ze is lenig, vlug, danst met
vaart en haar techniek is zuiver, vrijwel
feilloos. Maar ze heeft nog geen eigen ka
rakter in haar dansen weten te leggen.
Emmy Ringeling, goed geschoold, voerde
o.a. twee Hongaarsche dansen pit, niet in
cabaret-stijl gelukkig, doch weinig verras
send. Meina Stratingh wist in haar dans-
zonder-muziek te ontroeren door de zuivere,
mooie bewegingen en daar lag gevoel in die
enkele wendingen, in die gedragen gebaren,
in die rustige passen.
Het programma vermeldde voorts van een
der danseressen een Tarantella, wij meenden
eerst dat ze.... een Wiegelied danste. De
eenige danser was Lou van Yck, die in het
gymnastische genre bleef en wiens uitvallen,
sprongen en armzwaaien strak en technisch
goed waren.
Na de pauze: Florrie Rodrigo.
Zeker een danseres, doch een die den nieu
wen dans wil brengen, den dans van het
rhythme en de strakke bewegingen, den dans
die veel oefening, veel meesterschap over het
lichaam vraagt en die breekt met „Spitzen-
tanz", pirouetten, entrechats, met vloeiende
gebaren en luchtige passen. Flor Rodrigo's
dansen heeft een sterk persoonlijk karakter,
het is hard, bruusk, stoer, onvrouwelijk vaak.
Haar Barbaarsche dans was barbaarsch,
haar klaagrede was een gedanste klacht,
een uiting van bitterheid, van wrok. En ook
in het Menuet (Casella) en de Galop (Stra-
winski) behield ze dat harde, dat koude, dat
wij niet mooi kunnen vinden, wijl wij 't niet
begrijpen.
C.GJ3.
KANTONGERECHT.
Geen arbeidslijst.
Een 42-jarig slager te Bloemendaal heeft
bij herhaling de arbeidswet overtreden. In
zijn winkel hebben twee arbeiders vleesch
gehakt, terwijl geen arbeidskaart aanwezig
was.
De slager verdedigde zich door te zeggen
dat zijn vrouw ziek was en daardoor zijn
administratie in de war liep.
Het O.M. eischte daar de wet geen boete
itoelaat, een hechtenisstraf van drie da
gen.
De verdediger, mr. T. A. M A. van Löben
Seis betwistte, dat de arbeid viel onder dien
in een werkplaats. Voorts ontwikkelde hij
bezwaren tegen de dagvaarding wat betreft
de recidive en vroeg omdat het feit niet zoo
ernstig is, bij uitzondering geen vrijheids
straf, maar geldboete toe te passen.
De kantonrechter achtte de dagvaarding
voldoende, nam echter in aanmerking, dat
verdachte's vrouw ziek was. waarschuwde den
slager ernstig voor een volgenden keer en
veroordeelde hem tot tweemaal f 50 of twee
maal 20 dagen.
Weer een dronken
chauffeur.
De auto van den Amsterdamschen fabri
kant stond op de Raaks. Erger was dat zij
op de tramlails stond. De fabrikant zelf
was in „Modern". Twee agenten hebben hem
gehaald, om den wagen weg te zetten. Dat
heeft de fabrikant ook gedaan en tegelijk
hebben de agenten geconstateerd dat hij
niet nuchter was. Hetgeen niet zoo verwon
derlijk was, aangezien drie borrels en twee
glazen bier aan des fabrikanten innerlijk
niet vreemd meer waren.
De griffier las een rapport voor omtrent
verdachte's levenswandel dat zoo luidde, dat
wel niemand graag zooiets in het openbaar
van zich zou willen hooren getuigen. Daaruit
bleek dat de fabrikant nog al eens niet
nuchter in zijn auto zit.
De inspecteur van de verkeerspolitie te
Amsterdam, de heer K. Bakker, had niet dien
indruk.
Het O.M. was niet te spreken over ver
dachte's optreden. Daar de fabrikant op zijn
talrijke feesten met geld om zich heen smijt,
is een boete geen zware straf. De ambtenaar
vroeg 14 dagen hechtenis, met ontzegging
van de bevoegdheid om een motorrijtuig te
besturen voor den tijd van 1 jaar en zoo
de kantonrechter daartoe niet besluiten
mocht, een zeer hooge boete.
De verdediger mr. T. A. M. A. van Löben
Seis vond de straf te zwaar en vroeg een
meer preventief werkende straf.
De fabrikant werd veroordeeld tot f 500 of
30 dagen en een jaar intrekking van rijbe
wijs.
Vernuftige automaten.
In een café te IJmuiden heeft een auto
maat gestaan, waarin men penningen kon
werpen, die a 10 cent aan de toonbank te
krijgen waren. Als zoo'n penning in de auto
maat belandde, begonnen drie wielen te
draalen, op welke wielen vruchten, bellen en
andere aanlokkelijke voorwerpen stonden af
geschilderd. De „mop" van deze drie wielen
nu was, dat zij zouden blijven staan, dat
drie afbeeldingen naast elkaar kwamen, die
bij elkaar hoorden. Zoodat een soort stilleven
moet zijn ontstaan.
De werper van de penning kon daarop geen
invloed oefenen. Als hij won was de prijs een
consumptie, gratis te bekomen bij den café
houder.
Aangezien dit een loterij was en wel een
zonder vergunning werd de caféhouder be
keurd, en veroordeeld tot f 5 of 5 dagen met
bevel om de automaat te vernietigen.
Eenzelfde lot wacht de automaat van een
ander caféhouder, die tot een gelijkluidende
boete veroordeeld werd.
Jammer van de even vernuftige als kunst
zinnige machines!
Achtereenvolgens stond terecht een heele
reeks van vaders en moeders van gezinnen,
waarvan de grootte varieerde van een tot
negen kinderen, die niet gezorgd hadden, dat
die kinderen op school waren in den school-
tend. Meestal is de verontschuldiging in deze
gevallen, dat het huishouden de kinderen
niet missen kan. Zoo was er een die de
vraag opwierp: Waar is een kind van 14 jaar
nu beter, in school of in een gezin van zes
kinderen?
De kantonrechter oordeelde, dat deze
vraag zeer goed het onderwerp kon uitmaken
van een redevoering in de Staten-Generaal.
Vervolgende de discussies merkte de vader
op, dat een vrouw toch geen paard is. Hem
werd aan het verstand gebracht, dat identi-
citeit met deze diersoort geenszins een ver-
eischte is om toezicht op zes kinderen te
kunnen houden.
AI deze nalatige ouders kwamen er met
geldboeten af.
EEN LECTORAAT TN DE FOTOTECHNIEK
ENZ. TE DELFT?
De heer W. H. Idzerda heeft -zich gewend
tot het College van Curatoren der Techni
sche Hoogeschool te Delft met verzoek het
instellen van een lectoraat in de fototech
niek en Kinematografie te willen bevorde
ren. Hij heeft zich niet gericht tot het be
stuur van eenige afdeeling. daar, alhoewel,
de fotografie op scheikundigen grondslag
berust, niet alleen de scheikundige afdeeling,
doch ook die der scheikundige technologie
(platen, papleren, enz.) alsmede der mecha
nische technologie (camera-bouwkinemato
grafie, enz.) tot basis van ressort kan wor
den gerekend, zoodat het onderbrengen der
fototechniek en kinematografie in één der
afdeelingen der Technische Hoogeschool, ze
ker nadere gedachtenwisseling zal behoeven.
4S0ste STAATSLOTERIJ.
Trekking van V.'osnsdae 17 April 1929.
3c Klasse 3e Lijst.
Hooge prijzen:
19944 1000.^
18271 400—
13S5
1454
5461 9775 111'8 100—
Prijzen van f 45
31
53
99
120
132
158
168
223
225
324
342
396
405
412
493
621
625
647
721
733
733
791
813
852
8S8
96-»
1039
1113
1115
1219
1223
124S
1273
1285
1367
1384
1507
1569
1630
16S4
1690
1803
1SI4
1839
1909
1911
1915
1957
1960
1962
1975
2001
2040
2108
2134
2202
2228
2231
24*9
2441
2480
2394
263S
2685
2686
2716
2759
2827
2368
2970
3042
3257
3295
3328
3330
3347
3358
3370
3536
3575
3577
3629
3640
3650
3661
3707
3724
3903
3934
3939
4030
4Ö36
4060
4074
4147
4255
4453
4434
4505
4543
4545
4597
4600
4642
4709
4714
4S19
4S2S
4S35
4S75
4876
4965
502P
5134
5142
5227
5230
5249
5263
5279
529«
5391
5432
5491
5509
5512
560S
5751
579
5817
5831
5889
5921
5930
5944
5947
6043
6154
6183
6237
6247
6250
6277
6254
•3287
6337
633"
6496
6566
6613
6618
665S
6722
6857
6913
6925
6927
6972
6985
7085
7155
7177
7206
7208
7212
7274
7279
7313
7365
7378
7435
7493
7.562
75S3
7598
7674
7704
7750
7751
7787
7975
7985
8G13
8055
8070
s?:5
8126
8213
8214
8223
8227
8325
8326
8752
8453
84S4
8504
S635
8661
8665
87S6
8847
8918
8940
8949
9018
9038
9069
90S7
9104
9155
9167
9168
9287
9418
9443
9473
9141
9662
9699
9774
9S04
9S93
9906
9956
99S0
9992
0007
10035
10066
10120
10246
10250
10332
10254
10380
I045S
10462
10538
10564
1056S
I06S5
I076r
10767
10S02
10824
10S50
10985
11003
11012
1103S
11055
1Ü33
11207
11 240
11354
11476
11515
11535
11592
11611
11644
116S6
11703
11709
11766
1I8C2
11811
12000
12050
12055
12124
12140
12143
12169
12193
12237
12241
12272
1227S
12.338
12372
12381
12514
12591
12594
12626
12670
12725
12746
I2SI4
12804
12930
13149
13181
13250
13278
13331
13337
13 '97
13450
13453
13499
13537
13576
13593
13604
13607
1639
13657
13695
13747
'13756
13824
13S71
13S77
13SS1
13915
139S0
13996
14049
14150
14230
14738
14274
14359
14388
14443
14478
14500
14596
14600
14618
14661
14686
14705
14733
14799
14864
14922
14923
14935
14980
15G07
15013
15032
15139
15162
1519!
15218
15222
15227
15228
15274
15303
15356
15401
15407
15410
15416
15451
157G0
15741
157*3
15857
15862
15875
15S79
16016
K'046
16149
16184
16203
16*23
16259
16264
16359
16373
1649S
16510
16559
16619
16644
16648
16670
16694
167G5
16779
15835
16S52
16906
17003
17025
17043
17093
17132
17165
17192
17267
1727S
17289
17363
17364
1743S
17466
17470
17476
17508
17531
17643
17695
1771'
7737
17787
17789
17922
18023
18063
1S067
18075
1*103
18'26
18169
18210
18*51
I Só 13
18275
18546
18555
18591
1S638
18700
18705
1S759
IS7S5
15795
18813
18824
1SS57
ISS64
18928
18936
18986
'9*68
19081
19146
19172
19216
19229
19247
1945'
19468
19505
19543
19580
19609
19665
19693
19722
19733
19864
19869
10986
20013
20078
20123
20227
70251
20287
20316
20370
20377
20424
20452
20478
204 S3
20493
20505
20511
20537
205SO
19617
2064
20705
20718
20S10
20S57
20905
20910
20947
20967
Segrave door den Prins van
Wales gehuldigd
Bible's doodenrit herdacht
Uit Londen wordt aan de Tel. gemeld:
Op een te zijner eere gehouden diner in de
Koninklijke Autombielciub beschreef majoor
Segrave Dinsdagavond zijn emoties geduren
de zijn recordrit. De eerste indruk was vol
gens hem, een gevoel van machteloosheid te
genover de geweldige uitbarsting van de me
chanische krachten en onmiddellijk daarop
een gewaarwording alsof de wagen niet meer
naar het stuur luisterde. Segrave vertelde,
hoe hij dat feit met den Ame.ikaanschen ren
ner Lee Bible besproken had. even voordat
de laatste zijn noodlottige rit begon. Bible
klaagde, dat zijn wagen slecht gehoorzaamde
zoodra hij meer gas begon te geven, en Se
grave waarschuwde hem, dat hij de controle
over den wagen geheel zou verliezen wanneer
hij de snelheid te haastig trachtte op te voe
ren. Bible bedankte hem voor zijn aanwijzing
en wilde er rekening mee houden, 't Ongeluk
van Biblie zou, volgens Segrave, veroorzaakt
zijn, doordat zijn voet van het pedaal gleed,
waardoor de auto ineens op volle kracht
wegschoot.
Segrave dankte zijn succes geheel aan de
uitstekende constructie van den auto en
bracht hulde aan de Engelsche ontwerpers
en constructeurs.
De Prins van Wales wijdde eenige woorden
van hulde aan Segrave. „Niemand," zei hij,
,.wist beter wat hier geriskeerd werd dan Se
grave zelf, tenzij misschien zijn vrouw. Hij
greep de gelegenheid aan en deed, wat nie
mand vóór hem had kunnen doen en dat al
les dank zij zijn stalen zenuwen en groote
bekwaamheid". De Prins bracht eveneens
hulde aan de teekenaars en bouwers van den
wagen.
VOETBAL
HAARLEM—D. E. C.
Door hun kranigen eindspurt zijn de rood-
broeken, zooals men weet, gelijk met D. E. C.
gekomen, zoodat a.s. Zondag de beslissings
wedstrijd tusschen de twee rivalen in het
Hilversumsche sportpark plaats vindt. Er
zullen zeer vele supporters meegaan.
Als neutrale grensrechters zijn aangewe
zen de heeiren J. Hoorn en J. L. Meerman.
Het is nog niet bekend, wie den strijd zal
leiden. Het elftal van Haarlem is ongewijzigd
de volgende spelers zullen dus den zwaren
strijd aanbinden:
De Vries,
P. van Daalen, Goedhart,
Dik, W. van Daalen, Huysmans,
ïseger, De Geus, Verwaal, Oldenburg, Snooy.
SCHERMEN.
WAPENFEEST KON. OFFICIERS SCHERM-
BOND
In den Haag begon Dinsdag het 23ste wa
pen! eest van den Kon. Officiers Schermbond
met de personeel© floretwedstrijden voor
afd. n en Hl. Aan de Tel. ontleenen we de
volgende eindklasseering
1 A. E. W. de Jong met 127; 2. H. J. M. Wy-
noldy Daniëls met 123; 3. L. v. Waegeningh
met 107; H. G. Hagens met 87 en H. Mijs-
berg met 621/2 punten.
BILJARTEN.
MASSAKAMP D. E. S.—BENOORDEN HET IJ
De bil j artivereenigmgen „Benoorden het IJ"
uit Amsterdam en „D. E. S." uit Haarlem
hebben voor de vijfde maal een jaarlijkschen
massakamp georganiseerd, waarvoor een
wisselprijs is uitgeloofd met de bepaling, dat
deze tweemaal achtoreen of driemaal in 't
geheel moet gewonnen worden, om eigendom
van een der beide clubs te worden. Nu doet
het geval zich voor, dat deze vereenigingen
telkens om de beurt hebben gewonnen en
dus moet ditmaal de uitslag de définitieve
beslissing brengen.
Dinsdagavond is deze kamp in het lokaal
van D. E. S., Hotel ,,'t Hof van Holland" be
gonnen met zes partijen, waarin reeds sterke
brachten in het strijdperk kwamen. De ope
ningspartij werd gespeeld tusschen Wicken-
hagen (Benoorden het IJ) en Mienis (D. E.
S.) In het begin liep de Amsterdammer met
series van 12, 13, 16 en 19 wat vóór en no
teerde na 8 beurten 68 om 46. Later wist hij
een serie van 49 te scoren; doch Mienis gaf
zich nog niet verloren; hij haalde met kleine
series zijn partner bijna in. Na 27 beurten
was de stand 142 om 138. Op de 29ste beurt
maakte Wiekenhagen een mooie 32 en op de
volgende beurt de 175 caramboles cadre voL
Mienis stond op 153.
Op het andere bi'jart streden Postmus (Be-
nooden het IJ) en Klaasen (D. E. S.) Dit was
een zeer spannend en kamp, waarin de D. E.
S.-man ten slotte de overwinning behaalde
met 125 om 118.
Ook de vo'gende ontmoeting verliep zeer
spannend. Hierin stonden Polak (Benoorden
het IJ) en de Jong (D. E. S.) tegenover elkaar
Met klein verschil bleef de Haarlemmer in
de meerderheid: 80 om 73.
Rubens (Benoorden het IJ) en Brauckman
(D. E. S.) gaven elkaar ook niet veel toe.
Aanvankelijk was de Amsterdammer in het
voordeel, doch ten laatste wist de Haarlem
mer op te halen en de 175 caramboles cadre
vl te maken in 43 beurten. Zijn partner no
teerde 172.
Speyer (Benoorden het IJ) en Lubbers (D.
E. S.) speelden een zeer mooie partij. Toen
de stand na 12 beurten 66 om 42 was voor
den Amsterdammer, maakte de Haarlemmer
op de 13de beurt een fraaie 53, waardoor hij
meteen de leiding nam. De Amsterdammer
liet zich evenwel niet van de wijs brengen en
haalde zijn achterstand weder in. Hij kreeg
zelfs opnieuw de leiding; dch met 26 en 10
maakte Lubbers aan alle onzekerheid een
einde; hij won de partij van 175 caramboles
cadre in 27 beurten. Speyer noteerde toen 169
De laatste partij ging tusschen Nieweg
(Benoorden het IJ) en N. N. (D. E. S.) De D.
E. S.-speler bleek verreweg de sterkste en
speelde een zeer mooie partij. Toen hij de 150
caramboles cadre bijeen had in 30 beurten,
stond zijn tegenstander pas op 100.
De uitslag van dezen eersten avond was:
Benoorden het IJ 807 caramboles en D. E. S,
858 caramboles.