HET HEKSENWEGEN IN NEDERLAND. De samenzwering der Bourbons, van Pichegru, Cadoudal en Moreau. Het einde van „le due d'Enghien". 125 jaar geleden werd Napoleon tot keizer uitgeroepen. 18 Mei 1929 18 Mei 1804 ZATERDAG 18 MEI 1929 Pe terechtstelling van »Le Due d'Enghiejh".- klassieke strengheid en luister hersteld. Met voorliefde voor verarmde teruggekeerde aris tocraten strooit Napoleon tal van baantjes aan het hof, om zich heen. Zoo tracht hij de verzoening tusschen de oude generatie en de nieuwe maatschappij te bewerkstelligen. Het nieuwe hof kost den staat 25 millioen per jaar. Oude titels worden in eere her steld. Verblindende glans omgeeft den kei zerstroon. Dit alles is Napoleon niet genoeg. Zijn kroningsfeest zal alles overtreffen. De paus zelf zal daarbij tegenwoordig zijn. De plechtigheid in de Notre Dame op den 2den December van het jaar 1804 onderscheidt zich in zooverre van de verwachtingen die men daaromtrent koestert, dat Napoleon zich zelf de kroon op het hoofd drukt Ten teeken dat hij zijn macht alleen aan zich zelf te danken heeft Napoleon daalt tot de knielende Joséphine neer en kroont haar, die marmer bleek en verward, op dat merkwaardige oo^enblik misschien dacht aan h:t vrij onaandoenlijk", generaaltje van 1796, dat zij huwde zonder liefde. F. A. dan een naam als van Iemand die te Oude water gewogen was, genoemd (b.v. bij Kiese- wetter, den Linnaeus der heksenprocessen). De romantische afbeeldingen van zulk een wegerij, hier en daar In tijdschriften gege ven, zijn overdreven, 't Waaggebouwtje, thans in restauratie, was ook toen veel te klein voor zulke opera-scènes. De heksenbeweging was niettemin op zich zelve al tragisch-romantlsch genoeg. En heel „oüwater" assisteerde dan bij den treurigsten aller optochten; de aankomst door de Mont- foorder- of door de Goutse-poort van een van tooverij of heksery betichte onder ge leide van een escorte van mannen met hel lebaarden en getabberde afgevaardigden van buitenlandsche magistraten, als een wande lend gekkenhuis, als een betooverende waan- stede binnenschrijdend, zich spoedend naar turgemeesteren, schepenen en raden van do eerzame Hollandsche kaas- en touwstad. 1729 Juni 1929 Frankrijk heeft aan Bonaparte zijn glorie te danken. En Frankrijk, overtuigd dat deze roem zich belichaamt in den persoon van den Held, overtuigd ook dat het voortbestaan van dien roem afhankelijk is van hem, be noemt Napoleon voor den tijd van 10 jaren tot Consul. In dit stadium van zijn opgang toont de heerscher zich als een groot psy choloog. Napoleon minacht de uitspraak van een senaat. Hij beroept zich op het volk en drie millioen Franschen roepen hem uit tot Consul voor het leven„Consul a Vie". De adelaar is dicht bij de zon. Consul a Vie is een phrase. Het keizerschap is wordende. Maar eerst moeten machtige factoren over wonnen worden. De oude vijanden van den 13en Vendemiaire en den 18en Fructidor roe ren zich. De Royalisten. De partij der Bour bons heeft ondanks alles de hoop niet opgegeven. In Londen smeedt men plannen. De prinsen van Bourbon zijn op de hoogte. De oude vechter Georges Cadoudal vertrekt heimelijk naar Parijs. (Augustus 1803). Hij zal de geestverwanten bijeenroepen en hen voorslaan om Napoleon op straat te over vallen en te dooden. Eén van de werktuigen der Bourbons Pichegru is eveneens in Parijs. Hij zoekt en vindt contact met gene raal Moreau, die echter niet officieel tot het complot toetreedt. Maar het schijnt dat de Parijsche troepen van Moreau als het er op aan komt de Royalisten zullen bijstaan. Doch er komt een kink in den kabel. De politie ont dekt alles. Tal van arrestaties worden gedaan. Eenige gevangen genomen agenten verraden alles, van az. In Juni van het jaar 1804 wordt Cadoudal ter dood gebracht. Pichegru slaat in de ge vangenis de hand aan zich zelf. Moreau krijgt gevangenisstraf, maar wordt begena digd en verbannen. Napoleon laat eenige aristocraten die mede schuldig zijn vrij. Maar hij zoekt een ander die voor goed, den Bour bons schrik in moet boezemen. Tevergeefs loert men op één der Engelsche Bourbons. Aan de Fransche kust verschijnt geen van hen. Dicht aan de Fransche grens woont echter le due d' Enghien. Hij bezit een kasteel nabij Wiesbaden. Het is zoo goed als zeker dat hij met het complot niets te maken heeft. Desondanks wordt hij op zekeren nacht ontvoerd, hoewel hij zich op neutraal gebied bevindt, en in eenige uren berecht en ter dood gebracht. Tragisch eiijde van een leven! Men heeft deze terechtstelling onomwonden een moord genoemd. Napoleon zelf verdedig de zich met de woorden: „Ik was verplicht den Bourbons de schrik in te boezemen die ze mij wilden bezorgen! En ook Napoleon's biografen nemen het te dezen aanzien voor hem op. Roloff bijvoorbeeld schrijft: „De eigenlijke oorzaak was geen blinde haat. £ij lag dieper." Het nieuwe systeem, waarop het Frankrijk van toen gebouwd was was verpersoonlijkt in Napoleon. Zijn dood zou het signaal zijn voor de komende wanorde: een wanorde waarmee de Bourbons hun voordeel zouden hebben gedaan. Napoleon zelf zeide: „Men wil de revolutie verstoren in mijn persoon, ik zal haar verdedigen, want ik ben de revolutie". Le due d'Enghien was de vertegenwoordiger van het oude regiem. Napoleon en hij waren twee werelden. De laatste ging aan de andere ten gronde." In ieder geval is de strijd nu ten gunste van Bonaparte beslecht. Doch de vrees van Napoleon's aanhangers is nog niet gewe ken. En onder den indruk daarvan besluit men het Royalistische gevaar voor immer den kop in te drukken door Frankrijkeen nieuw regeerend vorstenhuis te geven. Napoleon voelt er uiteraard veel voor om tot keizer te worden verheven. Doch ook zijn volk koestert dien wensch. Van talloozen ont vangt hij dringende verzoekschriften om Frankrijk een monarchie te geven. En nu juist 125 jaar geleden den 18den Mei 1804, slaan de wetgevende lichamen en den Senaat Napoleon Bonaparte voor het keizerschap te aanvaarden. Joséphine krijgt 'den titel van keizerin. Om dezelfde tactische redenen die Napo leon eertijds leidden toen hij zich door een volksstemming tot Eersten Consul Voor Het Leven liet uitroepen, doet hij thans de vraag of hij den keizerstitel moet aannemen en erfelijk doen verklaren, be slissen door zijn onderdanen. Het resultaat is verrassend. Napoleons politieke macht ver andert zich door het keizerschap bijna niet. Zeer merkwaardig is echter de metamorphose die het Fransche hofleven ondergaat. De oud-Fransche etiquette wordt in heel haar was er iets uit het lichaam naar buiten ge stroomd. Bij al deze ellende was het een mooie dag voor de van hekserij beschuldig den, toen de jonge Karei V in Polsbroek tus schen Schoonhoven en Oudewater een der gelijke wegerij incognito bijwoonde, naar men meent op aandrijven van een geestelijke Hij bemerkte toen dat de schout, die de proef leidde, met het gewicht knoeide, zeker met 't oog op zijn aandeel in de te verwachten verbeurdverklaring der goederen van „de heks". Dit voorval bleef Karei vele jaren bij Deze dag was de geestelijke geboortedag der heksenwaag van Oudewater. Karei werd niet bekeerd van ook zijn ge loof in de mogelijkheid van hekserij en too verij. Maar van misdadig bedrog was hij overtuigd. Tegen het heksenwezen en hek- senwegen. het psychisch stigma aller verle den tijden, als zoodanig optreden en het uitroeien wilde hij niet, maar zou hij ook niet gekund hebben. Eer ware zijn vorsten kroon gevallen. Maar hij had een andere, in alle Kareis heerenlanden onbetwistbare macht. Hierop wees hem, naar men meent, zijn toenmalige biechtvader, een latere leeraar in Salamanca. Hij kon het gewicht als louter gewichtsmateriaal bepalen en omschrijven en aan een bepaalde plaats en waag als standaardgewicht binden. En juist dat ge wicht was als zoodanig juridisch onaantast baar in alle Karelsheerenlanden en een offi cieel document van den magistraat der ge wichtsvrijplaats dat het gewicht der ver dachten in overeenstemming was met hun postuur en structuur, vrijwaarde hen in alle heksenprocessen. Alle rechters, \ook de kwaadwillige, moesten buigen voor dit orda- lium! Natuurlijk heeft elke mensch het gewicht, dat zijn postuur en structuur aanwijst, wan neer hij niet in trance of extase is. En zelfs ook dan nog heeft hij 't gewicht, dat hij on der die omstandigheden hebben moet. Trou wens in de allermeeste zoodanige gevallen is het gewlchtsverschil, bij 't normale waakle ven vergeleken, naar evenredigheid zeer ge ring. Een gewone epileptische aanval, bij haast Iedereen bekend, kan een gering ge- wichtsverschll in zeer korten tijd veroorza ken. Op bevel van zijne Keizerlijke Majesteit werd nu de waag te Oudewater als het stan daardgewicht houdende aangewezen. Dirck Corneliszoon, tollenair ende rentmeester van der Goude (Gouda) moest ter stede wicht van der Goude wongen in de stede Waech te Oudewater tegens die wicht derselver stede van Oudewater in gelijke stucken. Ende is bevonden mitten zelfe te accorderen 28 Fe bruari 1547). In tegenwoordigehid van Adriaan Louwe- risz., Jacob Gerytsz. Moen, burgemeysters en schepenen der stede van Oudewater, also Frederick Jansz. Muntere en Jan Jansz. en Pieter Speyert, Secretaris der selver stede. De waaggewichten van Gouda en Oudewater waren dus gelijk eervol genoemd. Deze ste den hadden voor deze zaak Karel's vertrou wen. Zij hadden het Troyaanscn gewicht, van Troyes in Frankrijk. In de waag werden kaas, hennep, touwsoorten en ook van hekse rij beschuldigden gewogen. Maria Konings uit Munsterland werd b.v. hier gewogen op £4 Februari 1644, Leent je Willems, huysvrouw van Jan Aertsz. van de Lange Linschoten in 1647, Jacobije Paulus uit Heerde in 1677, Marritje Cornelis van Langerak in 1631, Sy- billa Essers uit de Graafschap in 1694, Aal tje Brouwers van Heybergen in 1694. Maasje Faessen in 1710, Geertruyd van Beek van Utrecht in 1711, Lysbet van Wout van Mont- foort in 1713, Neeltje Pols van Bergambacht in 1728, en als laatsten Klaas Arientsz. van den Dool van Noordelois en zijn vrouw Neel tje Kersbergen van Meerkerk op 21 Juni 1799. Niet van alle ge^ogenen zijn de namen bekend gebleven. Vele boeken zijn verloren gegaan, reeds bij den brand der stad in den tachtigjarigen oorlog. Uit buitenlandsche oorkonden der heksenprocessen wordt nu en EEN MOEILIJK UITROEIBAAR VOLKSGELOOF UIT VROEGER DAGEN Voorbereiding tentoonstelling van authentieke bescheiden en platen in de gerestaureerde hek- senwagen te Oudewater. door dr. A. C. A. HOFFMAN. Het heksenwezen heeft universeel-histJ- rische beteekenis. De huidige paza-sclentia, het tegenwoordig modern-medisch vorschen der hysteriologi- sche wetenschap, tracht nog altijd meer en meer de problemen van deze historische ver schijnselensfeer in alle diepten en breedten volledig te kunnen begrijpen. Er is thans nog altijd geen algemeene, wetenschappelijke leering, welke allen heeft overtuigd, dat op dit geschiedkundig anthropologisch terrein alles zou zijn verklaard. Men acht zich in dit oozlcht heden nog verder van het doel dan een derde van een eeuw geleden, toen ie hysteriologische wetenschap nog een een voudige hysterische, respectievelijk hypnj- tische wetenschap gedacht werd te zijn. Toch zag reeds Charcot den ernst van den toe stand, en sedert is de physische structuur der natuurwetenschappen tot een psychische belichting geworden en van louter materia lisme tot een nog half wazig nieuw-spiritua- lisme overgegaan. In dit licht rijst de oude historische hek senwaag te Oudewater, die het 21 Juni a.s. beleven kan, dat binnen hare muren dan juist twee eeuwen geleden, dus op 21 Juni 1729, voor het laatst personen werden gewo gen, dien dag een tweetal, die verdacht wer den van tooverij en hekserij. Wie in deze dagen langs den IJsel van Gouda naar Oudewater gaat, ziet bij de laatste winding van den rivierdijk het beeld van de oude stede. De stompe kerktoren, ge dekt met het Friesche zadeldak, rijst boven 'net groen der kruinen en het rood der daken cn mediteert voor u over zijn afkomst uit het cude bisdom van Utrecht, vóór hij overging tot het Hollandsche graafschap. De uitge bouwde beiaard verzilvert de lucht, langs oude grachtjes over marktbrug en heksen waag. De mediteerende ziel overweegt, bij de contemplatie dezer in haar dringende schoonheid, hoe het kan, dat in dit schilder achtige stedeke, dat als steeds te droomen nilgt in wisselend spel van zonneglans en schaduwschemer weleer het levenslot van een mensch, soms van verre, van buiten de grenzen gekomen, afhing van zijn lichaams- gew:cht, dat hier moest worden gecontro leerd en op schrift gesteld als „bewijs van waarheyd" en onderteekend „met onze Stc- dezeegeï door onzen Secretarius". Wat was de beteekenis van dat heksen- wegen? Het geloof aan heksen is bijna zoo oud als het menschelijk geslacht. Het berust hierop, dat men meende en meent, aannam en aan neemt, dat er menschen zijn, die door hun psychische geaardheid in verbinding staan, passief en actief of op beide manieren, met de ongeziene booze machten eener bovenzinne lijke wereld, en dat verbond in toepassing brengen om den evenaaste schade naar lichaam en ziel te willen en te kunnen toe brengen. Het is merkwaardig dat in onze eigen dagen een deel der wereldliteratuur dit aloud beginsel opnieuw in vormen van letter kundige schoonheid dramatisch tracht uit te beelden. Het wegen behoort tot de Godsoordeelen of Ordaliën, die moesten richten in nog pro blematisch geachte beschuldigingen van tooverij en hekserij. Zij zijn bij de oudste volkeren bekend geweest. Bewezen is dit tot het tijdvak rondom 3000 jaar vóór onze tijd rekening. Het wegen b.v. vinden wij weer later, maar toch reeds honderden jaren vóór Christus. In den kodex van Wischnu met 5 proeven w.o. de weegproef (Wegen tegen steenen b.v., voorts het gloeiend ijzer, dc koudwaterproef, de giftproef en de heilige drank). Merkwaardige historische gegevens zijn bewaard gebleven omtrent het gewicht dat vele verdachten zouden hebben gewogen b.v. 13 verdachten, die samen niet meer dan een half ons wogen, voor wie 't gelooven wil. 't Was in 't jaar 1728, in 't proces van Sze- gedin. Moderne occultisten wijzen op de proeven van den beroemden natuurkundige Sir Wil liam Crookes, genomen onder buitengewone physische controle-voorwaarden, bij 't spi ritistisch medium mej. Cook, die nu en dan bijna de helft van haar gewicht verloor op het oogenblik der manifestatie van het gematerialiseerde phantoom,, de zooge naamde mejuffrouw Katie King, die een ge heel ander persoonlijkheid bleek dan het medium zelf, dat tijdens die manifestaties als dood neerlag, naar op de foto's „schijnt- te-blijken". Men noemt dat fluïdaal-uitstroo- ming of od-uittreding buiten het mediale lichaam. Het Christendom vond dergelijke gewichts wijzigingen bij zijn ontstaan en groei bij alle oude Heidensche volkeren als een der facto ren van de physisch-psychïsche erfschat der verleden eeuwen, als een der mysteriën van den tempelslaap. Het volksgeloof in het heksenwegen was onuitroeibaar en machtiger zelfs in dit op zicht dan het religieus geloof. Wee dan ook later de van hekserij betichte persoon, wan neer 't gewicht minder was dan met ..pos tuur ende structuur siner persoonlickheit"' zou behooren te concorderen". Dan kwam een kwade geest in zijn of haar proces. Dan 21 Juni 1729 werd het laatste certificaat van weging uitgereikt: „Wy Burgemeesteren, Schepenen, en de Raden der Stede Oudewa ter in Holland, doen cond en certificeeren mits deezen, ten verzoeke van Claas Aricnsz van den Dool, geboortig te Noordeloos, oud omtrent 37 jaren, kortagtig en eenigsins spitsig van lighaam. hebbende blaauwe oogen, hoog bruyn van vel en hair, en Neel tje A. !ens Kersbergen, geboortig van Laker- veld, oud omtrent 31 jaaren, matig van postuur en hoog zwanger, bruyn van vel, t'aauwe oogen, man en vrouw, woonagtig op den Dool onder Meerkerk, dat op huyden voor ons verscheenen zijn d'Heeren Dirk van der Lee en Gerrit Ingen van Liesveld, Schepenen dezer Stede, mitsgaders Jan Ra- cante, geswooren Waagineester, dewelke ten verzoeke van de Requiranten verklaarden waar en waarachtig te zijn, dat door den voorn. Waagmeester Jan Racante op ernsti ge instantiën van de Requiranten, in pre sentie van de voorn. Heeren Schepenen en andere notale persoonen, op Huyden den voorn. Klaas Ariensz van den Dool in desc Stede Wage met de ordinaire balance en op- regte Troyaansche wigte, gelijk men altoos in deeze Stede Waag gebruykt, is gewoogen, nadat Philip van der Werff, Geregtsbode de zer Stad had verklaard, dat denselve Klaas Ariensz van den Dool door hem was ont kleed. schoenen en koussen mitsgaders an dere kleederen uytgetoogen, en zulks alleen in zyn hemd, zonder dat hy eenige zwaarte van gewigten by zig had, en is denzelven persoon bevonden zwaar te weezen een hon derd twee en twintig ponden". Daarna wordt de vrouw gewogen, waarbij de stadsvroedvrouw Jacomijntje moet assis- teeren. Deze wqog 12 pond minder dan haar man. En dan vervolgt dezelfde schepenakte; „Certificeeren vervolgens wy, dat de voor. gewigtc met d: natuurlyke proportie des li- chaams van de requiranten beyde zeer wel is accorderende bevonden cn alsoo zy daar van verzogten onze opene brieven van certifica- ti- om dezelve te dienen, daar en zoo zulks behoord, hebben wy haarlieden 't zelve niet kunnen nog willen weygeren, dit alles zonder bedrog, en in bewys van waarheyd hebben wy deze met onze Stede Zeegel en onderte keningen van onzen Secretaris bekragtigt op den 21 Juny 1729". Volgens Soldan werd de laatste van hek serij verdachte persoon te Oudewater in 1754 gewogen. Onze Dominé Bekker, de schrijver der „Betoverde waereld", op dit terrein do Nederlandsche evenknie van den Duitschen pater Spee, schreef in 1693. dat men in de laatste twee jaren verschillende personen to Oudewater gewogen had en dat die wegerij maar aldoor plaats vond. Toen was het heksenwegen gedaan. De ge wichten in de Heksenwaag te Oudewater, welke nog heden aanwezig zijn. werden 21 Juni 1729 historisch, Dominé Balthazar Bek ker en de Duitsche Pater Jezuiet Spee had den de openbare meening verlicht en hun ar beid had vrucht gedragen. De gewichten van Oudewater hadden hun zegenrijken cultuur- arbeid verricht. Karei V en Oudewaters ma gistraten hadden honderden menschen ge red van den vreeselijksten folterdood. Wijs heid had waan ten goede geleid. De laatst gewogenen waren beschuldigd van tooverij door 't „booze-oog", hekserij over stallen, land en vee. De Fransche dichter Ronsard had, zonder hen te kennen, reeds vroeger zulk een beschuldigde in een als vers heerlijk oud-Fransch gedicht bezongen, krachtig cn tevens naïef: „Tu est la fraveur du village", „Gij zijt de schrik der boerderijen. Een ieder sluit voor u zijn stal, beducht, dat door uw tooverij en het land of vee 't besterven zaL Ik heb uw oog driemaal zien lichten Waarschijnlijk zal bij de herdenking van. den cultuurdatum 21 Juni 1729 in de geres taureerde heksenwaag te Oudewater een ten toonstelling zijn van authentieke bescheiden en platen op aanstaanden eersten Zomer dag. Pc kroning. Dc schilder David werkte 3 jaar over dit schilderij, waarvan élk der figuren fongeveer. 200). een portret is. David moest al deze personen doen poseeren en ze daarna volgens dc wetten der etiquette rangschikken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 15