MlkM© HAARLEM'S DAGBLAD BIJVERDIENSTE ZATERDAG 18 MEI 1929 DERDE BLAD TEGEN DEN OORLOG, VOOR DEN VREDE! De beteekenis van den achttienden Mei, den Volkenbondsdag. DERTIG JAAR GELEDEN KWAM DE EERSTE VREDESCONFERENTIE IN DEN HAAG BIJEEN. Telkenjare, sedert 18 Mei 1901, wordt in verschillende landen en ook in het onze op den achttienden Mei herdacht, dat in 1899 op dien dag uit tal van groote en kleine staten afgevaardigden tezamen kwamen in het Huis ten Bosch te 's-Gravenhage, voor de eerste Vredesconferentie. Het was Nicolaas II, tsaar aller Russen, die er het initiatief toe genomen had, en ons land, het land dat Hugo de Groot onder zijn zonen telt, genoot de hooge eer als gastvrouw uitverkoren te worden. Men moge verschillend oordeelen over de resultaten dezer conferentie, men moge weinig of veel waarde hechten aan de belofte der afgevaardigden, dat ze voortaan zich altijd eens ernstig zouden bedenken, vóór ze elkaar den oorlog zouden verklaren, 'n feit is het toch, dat dit de eerste daad werkelijke stap was op den weg naar den duurzamen vrede, dat er sedert deze confe rentie toch wel iets in de wereld, in de ver houding der landen begon te veranderen. Deze eerste Vredesconferentie schiep het Permanente Hof van Arbitrage, een „blijven de arbitrage-machine" tusschen de Staten, die, toen slechts vijf jaren tevoren, de Inter parlementaire Unie te 's-Gravenhage bijeen kwam, door de Duitsche vertegenwoordigers in deze Unie als een onmogelijkheid werd uitgemaakt. Dat Permanente Hof van Ar bitrage werd op ons grondgebied gevestigd en Carnegie zorgde dat het een behoorlijke woning kreeg, door het Vredespaleis te stichten. Alle landen gaven er prachtige ge schenken voor, niemand wilde achterblijven, iedereen wilde getuigen van zijn instemming. Behalve dat de eerste Vredesconferentie leidde tot de stichting van het Permanente £Iof van Arbitrage, had zij ook tot resultaat dat de vredesvrienden meer moreel gesteund werden. De regeeringen begonnen vaker de tusschenkomst van scheidsrechters in te roepen, wanneer er een conflict om oplos sing vroeg en een groot succes was wel, dat in 1902 op het laatste nippertje een oorlog tusschen Argentinië en Chili werd voorko men. Symbolisch was het, dat men toen uit kanonnen van beide landen een reusachtig Christusbeeld liet gieten, dat hoog in de Andes op de grens door soldaten van beide legers werd opgesteld. Voor Nederland is echter daarom de acht tiende Mei van belang, omdat na de eerste Vredesconferentie het vrijwel vanzelf sprak, dat de op Amerikaansch-Russisch initiatief in 1907 bijeengeroepen tweede Vredesconfe rentie ook in Den Haag tezamen zou komen, omdat aan Nederland een nieuwe internatio nale taak werd opgedragen. „Das Werk vom Haag" noemden vooraan staande Duitsche Volkenrechts-geleerden den gezamenlijken volkenrechtelijken arbeid die in Den Haag reeds was en nog zou .worden volbracht: Nederland kreeg het eerste inter nationale arbitrage-instituut van algemee- nen aard te herbergen, Nederland zou de plaats worden waar ingevolge besluit van de tweede Vredesconferentie regelmatig om de acht jaar een Vredesconferentie zou samen komen en in 1920 het Hof van Internationale Justitie, opperst rechtslichaam van den Vol kenbond, moest worden geschapen, koos men het Vredespaleis als vergaderplaats voor de voorbereidende commissie en ten slotte kwam daar naast het Permanente Hot van Arbitrage dit belangrijke rechtsinstituut te zetelen. Nederland heeft dus instituten te bewaren, die van groot belang mogen worden genoemd voor den vooruitgang van de menschheid, voor het komen tot den eeuwigen Vrede. Juist dit moge duidelijk tot de Nederlanders spreken, dit toont hen, dat er gewerkt wordt voor den vrede, dat internationaal hiernaar gestreefd wordt. Men wil en kan nu geschillen langs vreedzamen weg beslechten, die Vol kenbond werkt teneinde de internationale samenleving te maken tot een organisatie, gelijk die der individuen in een staat. En de achttiende Mei is nu de dag om even te wijzen op de taak, op het werk, op het belang van den Volkenbond. Men kent de namen van Nederlanders die in Genève werkten, van Van Karnebeek, Loudon, Colijn, Lorentz, Limburg, Van Eysin- ga, maar het is noodig, dat de afgevaardig den gesteund worden door den volkswil, dat zij weten, dat belangstelling voor den arbeid van den Volkenbond leeft in de harten en de gedachten der Nederlanders, evenzeer als bij andere volkeren. Zeide oud-minister Loudon als voorzitter van de voorbereidende ontwa peningscommissie niet onlangs: „Een internationale openbare meening die den Volkenbond inspireert is voor den Vol kenbond even onontbeerlijk als een nationale openbare meening onontbeerlijk is voor de re geeringen der moderne staten. Zonder die openbare meening kan niets groots, niets duurzaams en niets vruchtbaars gedaan worden. De openbare meening zal door zich te uiten en zich waarneembaar te maken de vergadering der regeeringen in den waar- achtigsten en edelsten zin van het woord kunnen maken tot een Volkenbond!" Vanaf 1901 is In Nederland de behoefte ge voeld om den dag van 18 Mei, dag van ope ning van de eerste Vredesconferentie, te her denken. Geschiedde dit aanvankelijk slechts voor en door ouderen, in 1909 werd door de Haagsche afdeeling van „Vrede door Recht" de vraag gesteld of het niet aanbeveling zou verdienen, ook de belangstelling van de jeugd voor dezen dag te vragen. Het bleek, dat in onderwijskringen voor dit plan sympathie bestond en met een korte onderbreking door den oorlog zette zij haar werk in deze rich ting onder en voor de jeugd voort, welk werk later overgenomen werd door de op 26 Juli 1919 opgerichte „Vereeniging voor Volken bond en Vrede", welke ontstond uit de fusie van den Nederlandschen Anti-Oorlogsraad en „Vrede door Recht". Kort na den oorlog deed de behoefte zich gevoelen, verschillende data te gebruiken als herdenkingsdag. Men koos den elfden No vember. den Wapenstilstandsdag, later kwam acht-en-twintig April, de datum van de stichting van den Volkenbond nog in aan merking. Men zocht echter naar een beteekenisvol- len datum, die geen herinneringen aan den oorlog zou opwekken en die als „Wereldvre- desdag" of Volkenbondsdag in alle landen gevierd zou kunnen worden. En zoo kwam de datum van den achttienden Mei weer in gebruik toen in 1922 op dien dag de wel bekende Vredesboodschap van de kinderen uit Wales waar evenals in Engeland krachtige volkenbonds-vereenigingen be staan met tezamen 700.000 leden per radio werd uitgezonden. Zoo herkreeg de achttiende Mei weer haar fceteekenis als Vredesdag, een beteekenis voor ons land dus in tweeërlei zin. Onder den hoopvollen naam van „Goeden- wilsdag" „Goodwill-Day" „Jour de Bonne Volonté" wordt deze Vredesdag thans in ver schillende landen gevierd. En het is te be grijpen dat men zich daarbij allereerst tot de jeugd richt, want in him handen ligt de toekomst, het is in hun hart, in hun geweten dat ontwaken moet en snel groeien het vaste vertrouwen in de mogelijkheid van een be tere vreedzame toekomst, welke gebouwd zal zijn op onderling vertrouwen en samenwer ken van alle landen en de jeugd, moet leeren beseffen, hoe sterk de wil naar vrede is on der de volkeren en zij moeten dit besef met zich dragen. De kinderen uit Wales zullen weer hun radio-boodschap zenden aan de jeugd van alle landen, en men zou haar Zaterdagmid dag kunnen beluisteren tusschen éen uur en half twee wanneer de A.V.R.O. haar door zou geven. En de jeugd van Holland zal een ant woord zenden aan de jeugd van alle landen der wereld, zooals zij het vorige jaren ge daan heeft. Op verschillende scholen zal deze dag ge vierd worden met een inleiding van het on derwijzend personeel over de beteekenis van den Volkenbond. Vandaag, 18 Mei, moet men eens even over den Vrede goed nadenken, moet men zijn gedachten laten gaan over het werk van den Volkenbond. Deze dag is er om een ieder te wijzen op den plicht den Volkenbond en zijn bedoeling te kennen, teneinde zijn werk te kunnen beoordeelen en daardoor, door med? te spreken in het koor der openbare meening dien arbeid te schragen, te versterken. Tot het welzijn der menschheid tot het komen van den eeuwigen vrede over de we - reld. HET TOONEEL TE AMSTERDAM GROCK. De Koning der Clowns. „Den koning der clowns" noemt het pro gramma Grock. Of hij dat werkelijk is, kan ik niet beoordeelen, omdat ik Little Tich, dien de Engelschen gaarne dezen titel geven nooit zag, maar wel weet ik, dat Grock een Zwitser van geboorte, die eigenlijk Wet- tach heet de grootste clown is, dien ik in mijn leven heb gezien. Stormenderhand heeft de wereld-vermaarde Grock gisteren bij zijn eerste optreden in het circus Carré ook de Amsterdammers veroverd. Grock is geen kunstenmaker, als de meeste clowns, hij is een kunstenaar. Hij gaat ver uit boven zijn confraters, de gebroeders Fratellini, die wel heel grappig, maar nu en dan zeer grof en ook soms bas-comique kun nen zijn. Grof nu of bas-comique wordt Grock* nooit. Hij is aldoor fijn en voornaam, hij blijft steeds de artist, die ons de cari- catuur geeft van den mensch. Zoo als hij opkomt in zijn lange, grijze slob- berjas, waaronder de kleine beenen met de wijde broekspijpen aan olifantspooten doen denken, is het tooneel gevuld. In zijn oogen is het onnoozele van een dwaas en tegelijk het leep-pientere van een oud, wijs marineke! Tusschen dfe twee uitersten, de dwaasheiden de wijsheid blijft heel den avond zijn doen. Hij gaat gebukt onder het gewicht van een zwaren koffere waaruit hij 't eerste effect van contrastwerking, waarmee hij een deel van zijn lachsucces behaalt een miniatuur- viooltje te voorschijn haalt. Hij kijkt glunde- rend-vroolijk de zaal in en wij voelen onmid dellijk, dat daar een wel zeer bijzondere clown voor ons staat. Alles wat Grock doet, is heel anders dan wat wij van musical clowns gewoon zijn. Wij vallen bij al deze dwaasheden van Grock van den eenen lach in den anderen, maar schamen ons en dat is het groote onder scheid met de circusclowns geen oogen- blik voor onzen lach. Hij maakt ons allen, zoo als wij daar zitten, van den hoogsten tot den laagsten rang tot kinderen, Grock bespeelt met zijn instrument ook ons, en wij hebben toch geen moment het gevoel kinderachtig te worden. Het is heerlijke dwaasheid, een dwaasheid van hoogere orde. Wanneer wij probeeren, het na te vertel len, zou het waarschijnlijk flauw schijnen en toch wordt het dat nooit! Men moet Grock zien, als hij voor de tweede maal opkomt in een veel te kleine smoking plotseling dan een heel ander, een bijna zielig, klein man neke en hij probeert zijn handen in zijn zakken te steken, die er niet zijn. Hij is dan van een dol-vermaI:?lijke onhandigheid, zoo als ook Max Pallenberg kon zijn, een onhan digheid, die waarlijk grotesk wordt. Het is een oogenblik, of hij drie paar armen en handen inplaats van éen heeft en als dan plotseling een hand en een arm geheel in het kleedingstuk verdwijnt en hij met geen mogelijkheid ze er meer uit kan trekken, dan is dat van zoo komische werking, dat heel de zaal davert van den lach. Zie hem pianospelen en liem vechten met het deksel van het klavier, dat telkens op zijn vingers valt. Het is clownerie, maar met een meesterschap van techniek! En als het deksel dan eindelijk neerploft op zijn vin gers, juist op het eind van het stuk, raakt de zaal in een paroxysme van vroolijkheid, wanneer hij het heele deksel opneemt en er zijn partner, die hem bij zqn spel heeft gehinderd, mee te lijf wil gaan en er even later bij wijze van kruk mee over het tooneel strompelt! Zie het komisch effect, als hij zijn strijk stok na veel manipulaties in zijn linkerhand heeft en zijn viool in zijn rechter en hij tot de ontdekking komt, dat dit precies averechtsch is en hij zoo niet spelen kan! Hoe hij dan draait en draait om weer in positie te komen ëri maar niet zijn houding kan terugvinden! O, zoo nuchter verteld, zal niemand mis schien begrijpen, dat zulk een dwaasheid heel de zaal tot uitbundige vroolijkheid op voerde, maar bij de herinnering alleen, zit ik nog te lachen, terwijl ik dit schrijf, zoo onweerstaanbaar komisch was dit alles! En welk een weergaloos mimisch vermogen heeft deze kunstenaar! Wanneer zijn partner nijdig geworden, omdat hij hem bij zijn vioolspel heeft gehinderd, weigert verder te spelen probeert Grock, al spelend op zijn harmonica, hem weer in zijn humeur te brengen. Hij laat zijn instrument kweelen, smeken, bidden, grauwen, snauwen, brom men, fluisteren, lachen en zijn gezicht is telkens één met de meesterlijk gespeelde muziek! Dat is een staaltje van muzikale en tegelijk mimische virtuositeit, dat ge niaal is. Grock Is een meester op de instrumenten viool, piano, clarinet en harmonica die hij bespeelt. Maar ook de muziek is voor hem slechts een middel tot het bereiken van zijn komische effecten. Ook in de muziek geeft hij de caricatuur. Daarvoor is hij tenslotte „musical clown". Maar hoe zeer onderscheidt hij zich ook hierin van zijn confraters. Wanneer hij een vleugel bespeelt, heeft elk gebaar zijn komisch accent. Hij „über-virtuoost", om ons de caricatuur van den virtuoos te laten zien. Maar ook hierin houdt hij maat! Het is altijd licht en doorzichtig, hij doet nooit „dik", hij blijft aldoor de fijne artist! En is het ook geen staal van groote ernst van deze clown, dat hij evenals trouwens zijn partner niet Duitsch, Engelsch of Fransch, dochHollandsch sprak? En hoe kostelijk klonk het Hollandsch in zijn droge replieken uit dezen mond! Eiken keer, als hij met die oer-komische intonatie „Je meent het!" zei, daverde de lach door de zaal! Ik schreef reeds, dat Grock stormenderhand de Amsterdammers veroverd heeft. Een ovatie als slechts de zeer grooten ten deel valt, werd hem aan het slot bereid! Met luide bravo's riep men hem telkens en telkens weer terug, volbewondering voor dezen zeld- zamen kunstenaar en dankbaar voor een half uur van zoo gezonden, frisschen, heer lijken lach! i 3. B. SCHUIL. BIOSCOOP REMBRANDT-THEATER. Watt en 1/2 Watt in „Kracht en Schoonheid". Dit is het leukste vacantie-programma, wat men maar kan verlangen. Watt en 1/2 Watt zijn altijd al een waarborg voor de gulle hartelijke lach, maar in „Kracht en Schoonheid" zijn ze op hun best. Een derge lijke film navertellen zou jammer zijn, om dat de waarde er van veel meer zit in de ver tolking dan in den inhoud. Om eenig idee te geven wat deze film te genieten geeft willen we vertellen, dat Watt en 1/2 Watt hierin optreden als beeldhouwers; als hulpleeraren aan het instituut „Kracht en Schoonheid", natuurlijk als de „gesjochte jon gens" die ze altijd weer opnieuw en altijd weer met evenveel geest zijn, evenals ze bijna altijd weer verliefd zijn en ieder op de hem zoo eigen wijze. De acrobatische lenigheid, die ze in „Kracht en Schoonheid" ontwik kelen, is werkelijk een verrassing, waarmee ze als leden van een gymnastenclub furore zouden maken. Dit is een film die u voor een poosje al uw zorgen en moeiten uit het hoofd verdrijft en u alleen maar kostelijke onbe zorgde pret doet hebben. We hopen dan ook, dat alle gedachen aan moeilijke examen vragen en aan lastige examinatoren voor eenige uren uit de hoofden van de jeugdige aanstaande examinandi die Vrijdagavond voor een groot deel 't Rembrandttheater be volkten, verdreven zijn en dat deze filmavond voor hen allen zal blijken te zijn. een gezel lig slot van hun laatsten schooldag. Het Rembrandt-Nïeuws en het Polygoon Nieuws heeft, zooals altijd, ieders belang stelling. De dolle klucht met den schattïgen Babyboy is allervermakelijkst. Het Variété-nummer werd Vrijdag veran derd. In plaats van „Niotna" het vallende huis, trad een Hawaja-zanger en speler op. Hij werd hartelijk toegejuicht en moest nog een toegiftje geven. LUXOR THEATER, Rin-Tin-Tm, „de Grijze Duivel" „De vlucht uit de hel". Voor de meeste bioscoopbezoekers is Rin- Tin-Tm geen onbekende, maar hoe dikwijls men dien prachthond ook ziet, telkens zal men moeten bewonderen het verstand van het beest, dat, zou men haast zeggen, bijna aan het mensch elijke grenst. Of is het geen verstand dat Rin-Tin-Tin doet besluiten als zijn makkers in gevaar zijn, zich voor hen op te offeren, waarbq hij zelf aangeschoten wordt. Als dien kleine jongen hem vindt blijft het beest hem altijd dankbaar en toont dit op verschillende manieren. Vooral voor liefhebbers van honden is deze film heel goed. „De vlucht uit de hel" is van een geheel ander genre. Erik Ward is een geboren Parijzenaar. Op een avondpartij worden de kostbaarheden van den gastheer gestolen en Erik wordt verdacht dit gedaan te hebben. Hij wil zich niet laten fouilleeren, omdat hij een medaillon met de beeltenis van Celeste bij zich heeft. Celeste komt te weten dat haar echtgenoot dien diefstal gepleegd heeft. Als de man haar mishandelt komt toevallig Erik voox-bij en bij de worsteling die thans ontstaat wordt de echtgenoot van Celeste gedood. Nu zien we Erik in het bagno, waar vandaan hij ontvlucht en aan boord van een schip komt. Geholpen door een neger komt hij weer in Frankrijk terug, waar het hém gelukt Celeste te vinden. In de mijnen waarvan Celeste's vader directeur is, ge beurt een groot ongeluk en bij het zoeken naar een moedig man voor de redding, biedt Erik zich aan. Het gelukt hem de mannen te redden en de dankbarheid van de be volking ls zóó groot dat zij in verzet komt tegen de politie als deze Erik gevangen komt nemen. Het loopt alles evenwel goed af. Een heel goede film met uitstekende spel momenten. De Duitsche Reisjes voeren ons naar Traustein. Een uitstekend programma. STANDAARD-THEATER. „De Geheimzinnige Krater" en „Je meent 't". Na eenige werkelijk prachtige natuur-op- nemingen in Britsch Columbia en een zoo genaamd humoristische film, waarin de hu mor echter ver te zoeken is, krijgen we in het Standaard Theater a!s eerste van de beide hoofdnummers „De geheimzinnige INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 60 Ct. per regel aangeboden aan heeren of dames, die met den beteren stand in aanraking komen. Geen verkoop, geen stofzui gers, geen verzekering. Brieven No. 5509 bur. v. d. blad krater". Dit is een cowboy-film met Tom Mix in de hoofdrol. Dit zegt eigenlijk al voldoen de om veel publiek te trekken. In dit genre is deze film dan ook heel goed. De gebruike lijke elementen, zooals vecht- en renpartijen, dievenbenden die een postkoets overvallen, het schaken van een meisje enz., zijn ook hier weer te vinden, maar origineel is bij voorbeeld het allereerste begin, waarbij Tom Mix proeven neemt met een zelf geconstru eerde combinatie van vliegtuig en auto, die echter alles doet, behalve stijgen. Vele span nende momenten komen verder in deze ge schiedenis voor; zoo zijn vooral de opnemin gen van een uitbarsting van een vulkaan te waardeeren, terwijl het slot (een ontsnap ping in een vliegtuig dat langs een touw ladder in volle vaart beklommen wordt) al heel sensationeel is. Tijdens de pauze werden aan de nieuwe directie bloemen aangeboden, o.a. een bloem stuk van een trouw bezoeker van het Stan daard Theater. De bedrijfsleider stak nog eenige vlotte speechjes af, waarbij hy de hoop uitsprak, dat de nieuwe directie lang aan het hoofd van deze onderneming zou staan. Toen kwam het tweede hoofdnummer: „Je meent 't", een amusante film, waarbij zich niemand zal vervelen. Het scenario zit goed in elkaar. Het gelukkige emde wordt ditmaal al op heel aardige wijze bereikt. In ae hoofd rollen spelen George O'Brien die nogal eens aan het boksen raakt), Edmund Lowe en Douglas Fairbanks Jr. Vooral het spel van laatstgenoemde is heel goed. Ook komt er nog een klem jochie in voor, die door zijn levendig spel aller sympathie verovert. Voor het verslag van de voorstelling tn Cinema Palace zie men de 2de pagina van het hoojdblad). VEREENIGING „HAERLEM" ALGEMEENE VERGADERING. Vrijdagavond hield de Vereeniging „Haer- lem" in het Verenigingsgebouw „De Hoofd wacht" aan de Groote Markt haar jaarlijk- sche algemeene vergadering, onder leiding van haren voorzitter, den heer Vincent Loos- Bericht van verhindering was ingekomen van den eere-voorzitter: den burgemees ter, en van de heeren Jan Veder en Broos. In het verslag van den secretaris, den heer J. L. Tadema. werd voldoening geuit over en dank gebracht voor de ook dit jaar weer on dervonden medewerking van Bouw- en Wo ningtoezicht en van Publieke Werken. Verder is de vereeniging verblijd geweest over het besluit van den Gemeenteraad, een Schoon heidscommissie in te stellen; deze Commissie toch kan ook veel doen voor het behoud van het oude, Betreurd wordt in het verslag, dat steeds meer oude gevels uit Haarlem ver dwijnen. De vereeniging zette haar serie uit gaven voort. Eenige excursies werden ge maakt en eenige tentoonstellingen gehou den. Meer dan 100 personen bezochten de tentoonstelling van teekeningen uit het be zit van den heer J. M. C. Hoog. Voortdurend werd voeling gehouden met andere vereeni- gingen die hetzelfde doel beoogen als „Haerlem". Het aantal leden der vereeniging ls thans 466, één minder dan het vorige jaar. Jhr. de Jonge van Ellemeet wees op het zeer wenschelijke van een monumentenver ordening te Haarlem. Prof. van Walsem achtte het zeer goed, dat er behalve voordrachten voor de jeugd, nu ook eens voordrachten voor den werkman werden gehouden. Het verslag van den penningmeester, den heer J. D. Rutgers van der Loeff, toonde aan een batig saldo van f 344.82 1/2. De voorzitter deed eenige mededeelingen namens het bestuur. De projecties van af beeldingen uit den Stedelijken Atlas (met toelichting door de onderwijzers) voor de kinderen der openbare scholen hebben veel succes gehad. Twaalfhonderd kinderen heb ben er aan deelgenomen. Het schooltoezicht toonde zich met deze voordrachten ook bui tengewoon ingenomen en achtte ze zeer nuttig. Dank bracht spr. aan de onderwij - zeres en de drie onderwijzers die op voortref felijke wijze de toelichting hebben gegeven. Het bestuur is thans bezig zulke voor drachten ook te organiseeren voor leerlingen der bijzondere scholen. Ook de leerlingen der lycea en der inrichtingen voor middelbaar en voorbereidend hooger onderwijs komen er voor in aanmerking. De vereeniging „Haerlem" is voorts bezig met het voorbereiden van de uitgave van een jaarboekje, dat o.m. zal bevatten het verslag van den secretaris en een kroniek. Spr. deed een beroep op de medewerking der leden voor deze uitgave. Bij de rondvraag vestigde de heer Kloeke er de aandacht op dat het ook wel aardig zou zijn met de kinderen eens één enkel on derwerp te behandelen. Meestal laat men aan de jeugd te veel tegelijk zien. Prof. van Walsem bracht een door een me dicus geschreven Grieksch gedicht ter spra ke, waarin het beleg van Haarlem beschre ven wordt. Spr. is bereid dit in nieuw- Grieksch, met de Hollandsche vertaling er bij, te bewerken. De heer Knappert was van oordeel, dat het gedicht geen tot nu toe onbekende din gen over het beleg geeft en de heer Tadema en de voorzitter zeiden dat zulk een uitgave veel te duur zou worden. De heer Tadema gaf nog in overweging dat Prof. van Walsem al léén een Hollandsche bewerking zou geven. Hierna sloot de voorzitter de vergadering. Prof. van Walsem vestigde voorts de aan dacht op ongewenschte onhygiënische toe standen in sommige Haarlemsche Hofjes. Kan de Vereeniging in dezen niet iets doen? De voorzitter meende dat het aanbren gen van verbeteringen een zaak is van de besturen der betrokken Hofjes en het is de vraag of die de beschikking hebben over voor de verbeteringen benoodigde gelden. Het ge meentebestuur stelt intusschen op het oogenblik een onderzoek in naar de toe standen op de Hofjes en in enkele zijn dan ook al eenige dringend noodige verbeterin gen aangebracht. De verdere loop van deze zaak moet nu afgewacht worden. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter hierna de vergadering. N.V. KELLER EN MACDONALD N. S. F. PHILIPS HET NIEUWE ADRESBOEK. Bij de Uitgeversmaatschappij „Haar lem" directeur de heer Johan P. Koppen komt Dinsdag uit de 26e jaargang van het adresboek van Haarlem, die voor 1929-1930. Het boek, dat in keurigen grijzen in zwart en groen bedrukten omslag steekt is van na genoeg denzelfden omvang als de vorige editie, die van 1927-1928. Dat wil niet zeggen dat de inhoud geen belangrijke uitbreiding onderging. Deze uitgave is up to date bijge werkt, vermeldt onder andere telefoonnum mers, die zelfs nog niet in het supplement op de telefoongids voorkomen en alle nieuws straten in de stratenüjst. De heer Koppen heeft gemeend om een afgerond geheel te verkrijgen zich te moeten beperken tot de gemeente Haarlem, Om tegemoet te komen aan een wensch van de Middenstandscen trale heeft hij met den uitgever van het adresboek voor Bloemendaal echter een overeenkomst gesloten, waardoor tegen ver minderden prijs koopers van zijn adresboek dat van deze buitengemeente kunnen ont vangen. Het voorwerk, dat naamlijsten bevat van alle openbare diensten en vele vereenigingen spreekuren van doktoren en tandartsen en gegevens omtrent de middelen van vervoer, heeft een uitgebreidheid gekregen, die het gemis aan een jaarboekje eenigszins com penseert. In de stratenlijst zijn thans voor alle dee- len der gemeenten de afscheidingen in blokken tusschen de zijstraten volledig aan gegeven. Gezien de nauwkeurigheid en de zorg, waarmee het adresboek in vorige jaargangen bewerkt was vertrouwen wij, dat ook deze zich groote waardeering zal verwerven. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN Terug te bekomen bij: Schijf, H. v. Alphen- straat 36, autoped: Roode, Pijlslaan 122, bal: Bureau van politie, Smedestraat, bal, kettinkje, tompouce, gymschoen, kinderrok je; Otter, Oorkondelaan 20, badpak m. muts, Faasse, Lombokstraat 5, hondenpenning (ge deponeerd bij Bur. van politie); v. Gemeren, Tugelastraat 25, handschoen; Maas, Coom- hertstraat 37, mutsje; de Mooy, Oranjeboom straat 13, gymschoen; Schippers, L. Molen straat 42 rood, sierspeld; v. d. Heijden, Beu- kenstaat 33, schoentje; Bennett, Saenredam- straat 108, vulpen; v. d. Stoop, Watermolen Marnfxstraat 108 idem; Raaphorst, Brou wersstraat 61, rijwlelbelastingmerk; Bijns- dorp, Tempelicrsstraat 16, rozenkrans: v. d. Rooden, Glasblazerstraat 30, rijwielbclasting- merk; Schijf, H. v. Alphenstraat 36, rijwiel- belastingmerk; Roussack, Ged. Schalkbur- gergracht 45, idem: Breddels, Ged. Schalk- burgergracht 10, idem; de Boer, Wagenma kerslaan 11, zakje met zakdoek. LEGER DES HEELS. In afwijking van de bestaande gewoonte om Zondagsmiddags een openluchtsamen komst te houden in den Hout, zal de afdee ling uit de Scliagchelstraat 26 op den Eer- sen Pinksterdag een samenkomst houden bij het Brouwerskolkje te Overveen, welke om half vier zal aanvangen en geleid zal worden door een speciaal openluchtprediker Envoy H. van Doorn. Op den Tweeden Pinksterdag zal er een boottocht naar Alkmaar plaats vinden, waar in den „Stedelijken Muziektuin" een groote Landdag van het Leger des Heils zal worden gehouden onder leiding van Kommandant B. Vlas. Alle afdeelingen uit Noord-Holland zullen aan dezen Landdag deelnemen. .JUBILEUM. Op 30 Mei hoopt de heer T. de Haas den dag te herdenken, dat hij vóór 25 jaar in dienst kwam bij de N. V. W. Bus Stoomboot- Maatschappij, waar hij thans chef der expe- ditie-afdeeling ls. MÏJNBOÜWKUNDIGE WERKEN. In de te Haarlem gehouden algemeene vergadering van de Nederlandsche Maat schappij tot het verrichten van Mijnbouw- kundigc Werken zijn de balans en winst en verliesrekening over het boekjaar 1928 goed gekeurd. De heer Mr. L. Mesritz werd herkozen tot lid van den Raad van Commissarissen, ter wijl in plaats van wijlen Mr. H. Tuymelaar tot lid van den Raad van Commissarissen werd benoemd de heer Prof. Dr. L. Rutten te Utrecht. Het bedrijfssaldo is over 1928 f 193022, waarvan f 170,000 besteed wordt voor af schrijving op deelnemingen. In het verslag wordt o.a. opgemerkt: Tot ons leedwezen is nog steeds geen be schikking afgekomen op de door ons, te zamen met de heeren Hope en Co., te Am sterdam, ingediende aanvraag tot het ver krijgen van concessie tot ontginning van steenkolen, stcenzout en aard-olie in een terrein groot circa 12.000 H.A. Lu de Provincie Gelderland. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 60 Ct«. per re^el. bij Wielrijden/ Zonnebrand. Smolten en Siukloopen vi en Vooton. verzacht en genetit men i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 9