HET KERSTFEEST. Het kerstfeest van een Fransch jongetje VOOR ONZE JEUGD HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAG 24 DECEMBER 1929 VIERDE BLAD Het Joelfeest der Germanen. Kerstboomlegenden. Kostbare Kerstboomen. De eerste Kerstboom van Duitsch land. Hoe en waaruit de Kerstdrama's zich ontwikkelden. De kribben in het Beiersche Nationaal Museum te München. Kerstfeestvieringen in verschillende landen. Het kan niet worden ontkend, zelfs niet door Christelijke schrijvers, dat het „Kerstfeest" het feest van Christus' geboorte, is ontstaan uit het Joelfeest der Germanen, dat van 22 tot 25 December werd gevierd. Vandaar, dat bijv. in Zweden het Kerstfeest nog altijd Joelfeest wordt genoemd en dat men spreekt van den Joelklap, als men in Zweden een geschenk tijdens het Kerstfeest in huis werpt. Ook het Zonnefeest der Romeinen het „Dies natalis Solis invici", werd door Julius Caesar vastgesteld op 25 December. Tal van gebruiken op ons Kerstfeest, her inneren nog aan het oude Zonnefeest. Het rood in onze étalages herinnert aan het rood der zon, de kerstkrans aan het rad van den zonnewagen van Apollo. Het kerst brood is, wij volgen hier de onderzoekers van oude gebruiken, voortgekomen uit de „hei- denwegge" of offerkoek. In Engeland en Duitschland kende men vroeger het Yul- over, het kerstmiszwijn, dat herinnerde aan het goudborstige varken „Gullinbursti" waar op Freya of Fro, god van zonneschijn en vruchtbaarheid, reed. Het was paus Leo de Groote, die opper hoofd der kerk was van 440461, die beval, dat op den 25sten December, het geboorte feest van Christus zou worden gevierd, om zooveel mogelijk de heidensche gebruiken den kop in te drukken en tegen te gaan. Ook paus Gregorius de Groote, die van 590—604 zetelde op den Heiligen Stoel, drong er sterk op aan, om de heidensche gebruiken te doen overgaan in de gebruiken van het Kerstfeest. Men heeft langen tijd getwijfeld of Chris tus wei in December is geboren, want het Nieuwe Testament spreekt er niet van, doch Oostersche en Westersche theologen hebben, na onderzoekingen der lijsten der Romein- sche censoren in Palestina, kunnen vaststel len, dat de geboorte van Christus heeft plaats gehad op den 25sten December. Het feest duurde eerst vier dagen, later werd het ingekort tot twee. De eerste dag was gewijd aan Christus geboorte, de tweede aan den heiligen Stephanus, den eersten Christelijken martelaar. Wanneer het eerst de kerstboom in gebruik werd genomen, is niet met zekerheid te zeg gen. Dat hieraan tal van legenden zijn ver bonden, spreekt vanzelf. Een van deze is wel, dat het Luther zou zijn geweest, die voor het eerst voor zijn kinderen een kerstboom heeft geplaatst. Men vertelt, dat hij op een avond door een woud van denneboomen ging. De maan scheen en tooverde een heerlijke stemming over het woud en over de boomen, die met sneeuw waren bedekt. Om zijn kin deren te kunnen vertellen van zijn tocht, en om iets van de schoonheid van het woud te laten zien, nam hij een kleinen denneboom mee naar huis. Wie de geschriften van Luther raadpleegt zal evenwel niets vinden over den kerst boom. Een andere legende betreffende den kerst boom, is vol poëzie: Er leefde eens, dicht bij een woud, een daglooner met zijn vrouw en twee kinderen, Christiaan en Marie, ze waren arm en schamel was hun hut. Op een avond dat het stormde, en de sneeuw tegen het kleine ven ster werd gejaagd, werd aan de deur getikt en een kinderstem vroeg om toegelaten tc worden. Vol medelijden werd het kind, dat beefde van de koude, toegelaten, gespijsd en verwarmd en Christiaan bood aan, zijn bed met het kind te deelen. Doch nauwelijks had men zich ter ruste begeven of men hoorde een koor van lieflijke stemmen. In de hut kwam een ongekende glans en terwijl de daglooner en zijn vrouw en kinderen de deur openden, zagen zij een rij van engelen, en aan den denneboom voor hun huis hingen kostbare geschenken. De daglooner had het Kindejce Jezus opnieuw onderdak verleend. Eiken keer, op den geboortedag van Christus, was de boom, die steeds groen bleef, vol ge schenken. Door een legende zou verklaard worden, waarom juist de denneboom als Kerstboom is uitverkoren. Winfried we kennen hem beter als Boni- facius, predikte in 825 onder de Saksers. Doch hij had weinig succes. Op een goeden dag, ging hij door'het bosch, waarin de eik stond, de heilige eik, aan god Donar of Thor gewijd, aau wiens voet werd geofferd. De Saksers stonden op het- punt een kind aan dien god te offeren. Hij nam het kind onder zijn hoede, greep een bijl en velde den groo- ten ©ik. De Saksers stonden verbaasd. Ze verwachtten, dat Donar den vermetele zou straffen, doch er gebeurde natuurlijk niets. Toen wees Bonifacius den denneboom aan en hij zeide uw heilige boom zij van nu af de denneboom". Het is de boom, die van den vrede spreekt, want van zijn hout. zijn uw woningen gemaakt. Hij is het teeken der on sterfelijkheid, want hij is altijd groen. En hij is de boom, van het Christenkind, want hij wijst met zijn takken ten hemel!" Populair was de kerstboom in Nederland, Duitschland. Spanje en Italië. Volgens som migen zou in Frankrijk, het gebruik van de Kerstboom bekend zijn geworden, in den Fransch-Duitschen oorlog, toen de Dult- schers het Kerstfeest vierden. Doch dat kan niet juist zijn, want reeds in 1840 had de her togin Helens van Orleans, ze was een prinses van Mecklenburg in de Tuilleries een groe ten kerstboom opgericht, welke dadelijk veel navolging vond. Ook keizerin Eugenie richtte, natuurlijk vóór den oorlog van zeventig, eer. kerstboom op. Men zou kunnen zeggen, dat de Duitschers den kerstboom ln Frankrijk populairder hebben gemaakt. Koningin Victoria liet- in 1840 een kerst boom met geschenken opstellen, welke niet minder dan 10800 gulden kostte, terwijl in 1847 de hertog van Norfolk, een kerstboom deed oprichten, voor de families van zijn personeel, welke boom met geschenken een bedrag van f 60.000 eischte. Volgens sommigen heeft men het ont staan van den kerstboom aan het volgende te danken': Het was" de gewoonte van de geloovigen, in den Kerstnacht, kaarsen "haar de kerken me de te nemen, ter eere van het Christuskind. Ze werden ontstoken en door de kerkdiena ren op ijzeren luchters bevestigd, welke den vorm van een pyramide hadden. De hoofdzaak werd dus niet de kerstboom, doch de kaarsen en de kerstboom moest de luch ters voorstellen. Het staat vrijwel vast, dat in Straatsburg, de eerste kerstboom van Duitschland werd opgerichtt, tusschen de jaren 1582 tot 1604. We lezen in de „Memoriabilia": Auf Weihnachten richtet- man Tannen- baum zu Strassburg in Stuben auf, Daran „hanchet" man Rosen aus vielfarbiges Papier gesnitten Apfel, Zucker." De gewoonte om in den Kerstnacht een wieg met het Kindeke Jezus te wiegen, ls al heel oud. Zoo vindt men nog in het stedelijk museum te Utrecht een dergelijk wiegje, en uit een werk van Wallich Syvaerts, dat in 1604 werd uitgegeven lezen we: „hoe men op-kersdach een wieghken met een Beeldeken daerinne, na een cleyn kindeken, ligghende in de luyers gefationeert opt hoch Autaer (van de oude kerk te Utrecht) placht te zetten ende schelle in de kereke leyden ende als de pries ter onder de misse, het kindeke op 't- autear st-aende begeste te wieghen ende te singhen: „eia, eia, eia," (kerstlied) soo vinghen de kinderen voort mede an, elck dijne kindeken te wieghen ende te singhen, maekende daar benevens een groot gheluyt ende gheclanck met baere schellen, dat de geheele kereke daer van vervult was." Onder de wiegeliederen, die gezongen wer den releveeren wij: „Het quamen dry coninghen uit verre landen. Nu wieghen wij, nu wieghen wij. Sy quamen van Ooste, sy quamen van verre, Nu wieghen wij, nu wieghen wij." Men kan zeggen, dat de "ieg, waar mede men in Kerstnacht het Christuskin- deke wiegde, uit de Kerstkribbe is gekomen. De kribbe, zoo vertelt een Duitsch schrij ver, is het middelpunt, waaromheen wij het ontstaan van het Kerstfeest hebben te den ken. Reeds de eerste Paus die dit feest in het Westen invoerde en den 25sten December in het jaar 354 te Rome den geboortedag van Christus in'den krans der kerkelijke feestda gen liet opnemen, reeds Paus Llberlus gat' aan de kerstkribbe, haar eigenaardige be' ee kenis. Hij liet omstreeks 360 op den heuvel van Esquillinus (een der zeven heuvelen waarop Rome is gebouwd) een basiliek op- x-lchten, die hoofdzakelijk aan het Kerstfeest was gewijd en die ook een kapel met een kribbe bevatte. Deze kerk werd in 534 door Paus Sixtus III vernieuwd, aan de maagd Maria gewijd. Zij kreeg het gewijde brood, dat God in de krib be legde, daardoor werd de kribbe tot een soort altaar verheven. Bovendien werden :n die kerk de planken van de oorspronkelijke kribbe, waarin de Heiland haduge!egen be waard. Het. kribbe-altaar in de Kerk Santa Maria Maggiore was het voorbeeld voor an dere kerken, en het gebruik van de kribbe verbreidde zich geleidelijk. In plaats van den eenvoudigen, baksteenen opbouw van de oude kribben werden al spoedig zilveren kribben met kostbare versieringen gemaakt, zoodat daartegen werd gepredikt in de vijfde eeuw. omdat de kribben al te profaan leken.'Toen men eenmaal de kribbe met het kindeke Je zus had vervaardigd ging men verder. Wel dra werden om de kribbe allerlei figuren ge groepeerd. Tot hen, die aan de kribbe groote wijding gaven behoorde ook Franciscus Assisi, doordien hij kort voor zijn dood (1226) als een soort erfenis, hét volk de schoonheid van het feest aantoonde. In het woud van Greccio. richtte hij een kribbe op, liet stroo aanbrengen en in de kribbe uitschudden en een os en een ezelin brengen. In een beschrijving van deze plech tigheid lezen we: „De broeders werden geroepen en het- volk stroomde er bijIn het woud weergalmden de stemmen en deze eerbiedwaardige nacht werd schitterend en feestelijk gemaakt door ontelbare lichten en door eenstemmig aan geheven lofzangen. De heilige Franciscus stond voor de kribbe, van geloovige liefde vervuld en met tranen in de oogen, zong hij het Heilige Evangelie. Toen predikte bij, ter wijl het volk om hem was geschaard, de ge boorte van den armen Koning, waarbij hij dan telkens, in diepe vereering, van het kindje van Bethlehem sprak". Johannes van Greccio, die eerst soldaat, zich had geschaard onder de discipelen van Franciscus, heeft verteld, dat hij in de krib be een goedgevormd, gezond knaapje heeft zien liggen, dat door Francis cus, werd omarmd en uit zijn slaap gewekt. De idylle, welke Franciscus van Assisi in den hel-verlichten nacht deed herleven, werd nagevolgd gedurende de geheele Middeleeuwen en veelvuldig nog in den nieu wen tijd. Kerstmisdrama's ontwikkelden zich uit het feest der kribbe. Waarschijnlijk was het Rouaan, waar het eerste Kerst-misdrama werd opgevoerd. In Duitschland kende men al vroeg deze voorstellingen van 't Kerstfeest. Het Christuskind werd in plaats van in een steenen kribbe Jn een wieg gelegd, zooals 3C in het dagolljksche leven werd gebruikt.. Men kan zeggen dat sinds het tijdperk der Reformatie, dc kribbe een plaats in den fa miliekring heeft gekregen. Het volk begon nu de kribben voor het. ge zin te maken. Hierbij kwam de volkskunst tot uiting en wie hc: Beiersche Nationaal Museum te München bezoekt, kan daar een prachtige verzameling van kribben zien. De zendelingen hebben het feest der krib be over de geheele wereld verspreid. Zooals bekend wordt in de verschillende landen het Kerstfeest op tal van manieren gevierd. Te Rouaan bijv. kent men nog het feest, der'ozels. In den Kerstnacht wordt om de kerk een ommegang gemaakt. Priesters stellen hierbij 'profeten voor. die de komst van den Messias hebben voorspeld. In een beschrijving blijkt, dat roods in 1150 het Kerstfeest te Utrecht werd gevierd, een dergelijk feest had te Delft voor het eerst plaats in 1498. De Hervorming had niet veel met het Kerstfeest op. De synode van 'Dordrecht in 1574 wilde van die viering van het. Kers feest niets weten, doch de synode to Middel burg bepaalde, dat. „de kerken der overheden zullen verzoeken, den feestdag af te schaffen behalve den Zondag, het Kerstfeest, en He melvaartsdag. De Synode van Dordrecht van 1618 tot. 1619 gehouden, bepaalde, dat de gemeente behal ve de Zondagen ook het Kerstfeest, Paschen, Pinksteren en den daaropvolgenden dag zou vieren. Eerst na 1500 werd het gebruik, elkaar ge schenken aan te bieden. In 1S46 werden door Joseph CundaU de kerstkaarten uitge vonden, doch ze kwamen eerst in 1862 tc Londen in zwang. In de geschiedenis worden twee belang wekkende gebeurtenissen op Kerstmis mee gedeeld. Op Kerstdag van het Jaar 303 gaf keizer Diocletianus bevel, tal van Christenen, die bijeen waren, om te brengen. Ze waren in oen gebouw verzameld, hij liet dit gebouw sluiten en in brand steken. Velen kwamen in de vlammen om. Op Kerstdag van het jaar 80G, toen Karei de Groote in de St.-Pieterskerk te Rome ge knield lag, zette Paus Leo III hem een gou den kroon op het hoofd, als een wijding van den vorst tot keizer van het Westen. De aan wezigen begroetten hem toen als imperator. Het Kerstfeest is geworden tot een feest vol wijding, van hoop en verwachting. Dichters hebben het bezongen, van de schoonheid van hef feest verteld. Moge ook hef komende Kerstfeest, een ge lukkig Kerstfeest zijn. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cl», otr re<iel. STOFZUIGERHUIS MAERTENS BARTELJORlSSTRAAT 16 TELPFOON 10756 VAMPYR STOFZUIGERS f98.— Eén uur ln den nacht was het. De hemel was gitzwart, doch leek wel met sterren bezaaid. De straten wa ren wit van de sneeuw en ook de huizen waren bijna geheel door een wit. kleed bedekt. En zoo druk en ru moerig het anders was in de straten van de oude wereldstad Parijs, zoo stil en rustig was het er nu. Men hooi'de niemand loopen, want het dikke sneeuwdek dat dien avond in een paar uren tijds gevallen was dempte elk geluid. En toch waren er duizenden en duizenden menschen op de been. Zelfs kinderen, die an ders op dit uur reeds lang in hun bedje lagen, zag men met hun ouders voor de deuren der kerken staan. Het was Kerstnacht Een uur geleden waren van alle kerken de klokken gaan luiden en had het bronzen metaal een gewel dig vreugdelied doen schallen over de huizen der hoofdstad. De Fran- sche moeders en vaders hadden snel hun kinderen gewekt en aangekleed en een plaatsje in de kerkbanken opgezocht, zich niet storend aan het winterweer en slechts één verlangen kennend: getuige te zijn van het plechtig opdragen der hoogmis, die klokslag twaalf uur in geheel Frank rijk aanving- En terwijl de priesters hun prachtig versierde altaren be stegen en de menigte biddend neer knielde, verhieven in de koren de beroemdste zangers van Frankrijk hun stemmen Zoo vangt, elk jaar het echte Fran- sche Kerstfeest aan! Maar honderden menschen waren buiten gebleven. Zij konden binnen geen plaatsje meer bemachtigen: het was er reeds te vol. Zij troosten zich nu met het luisteren naar de heer lijke muziek, die door de open deu ren tot buiten doordrong. Nu sloeg het reeds half twee, maar niemand dacht nog aan heengaan, niemand dacht nog aan het feest, dat men thuis zou vieren., Zooals elk jaar drentelde men langs de straten, steeds weer op en neer, en wachtte tot straks de duizenden en duizen den kerkgangers weer naar buiten zouden komen. H;t duurde niet lang meer. Precies kwart voor twee kwam er beweging in de menschenrij, die voor de Notre Dame stond. De dienst was daar afgeloopen en nu ver spreidde men zich naar alle kanten. Even later verlieten de bezoekers van de beroemde Madelelne-kerk een eind verderop ook hun plaatsen om zich bij de menigte op straat, te voegen. En steeds meer drukte kwam er nu, want ook de Protestantscbe kerken en de Engelsche en Duitsche I kgrken openden dc deurenom hun bezoekers uit te laten Het werd zoo druk, als het op den dag maar zelden is. Overal hoorde men opgetogen - kinderstemmen, die honderd uit vroegen naar de verras singen, die hen tuis zouden wachten. groote menschen lieten zich evenmin onbetuigd, zij praatten luid en vroolijk en riepen elkaar reeds van verre een kerstgroet toe. Het was heerlijk om nu buiten te zijn. Overal vreugde en overal drukte, en dat midden in den nacht! Er waren vele vreemdelingen in Pa rijs vooral Nederlanders die niet wisten wat zij doen zouden. Naar huis gaan ofop straat blij ven. Ach, zij waren zulk een Kerst feest niet gewend! Maar de Franschen wisten wel wat zij te doen hadden. Dat kon men wel aan ieders gezicht zien. Ook Charles, een flinke gezonde jongen, die zoo even met zijn vader een kerk verla ten had. liet duidelijk blijken, dat hij nog heel veel van het feest ver wachtte Blijven we op vader, of gaan we naar bed? vroeg hij. Vader trok een beetje bedenkelijk een lip, keek zijn zoontje eens aan en zei toen: Om twee uur zijn we thuis, we hebben haast nog niet geslapen, wat moeten we den geheelen nacht ver der op doen? Nouantwoordde Charles een beetje teleurgesteld, er zijn toch genoeg menschen die altijd opblij ven! Dat wel. beaamde vader, maar ik geloof toch dat wij verstandiger doen nog een paar uurtjes te gaan slapen. Anders kunnen wij morgen onze oogen met open nouden en wat heb je daar aan? Ik stel voor naar bed te gaan en om zeven uur op te staan. Wat zeg je daarop? Charles dacht even na. Eerlijk ge zegd huiverde hij wel een beetje en voelde hij ook den slaap wel komen- Vader had gelijk, als zij nu opble ven zouden zij morgenavond mis schien heel vroeg naar bed moeten. En juist die avonden met Kerstmis waren zoo gezellig. Daarom zei hij maar opeens: Ja, pa, laten wij maar naar bed gaan. Dat dacht ik ook lachte zijn va der. He: Kerstfeest duurt lang ge noeg en bovendien moeten wij aan moeder denken, die heeft- heelemaal nog niet geslapen. Dat weet je toch ook wel? Charles knikte van ja. Dat was zoo: moeder had den geheelen avond in de keuken gewerkt en was pas om kwart voor twaalf met het maal voor morgen klaar. Maar zij kan toch wel naar bed gegaan zijn met tante Louise in den 'ijd dat wij weg waren, schoot het Charles opeens door hét hoofd. Ik denk het niet. hoor. meende vader, maar, als moeder en tante naar bed gegaan zijn, zou het voor ons nog veel ongezelliger zijn om op te blijven. Ja, natuurlijk, dat begreep Char les nu ook wel- Viug stapte hij naast zijn vader voort. Telkens gleed zijn voet- een eindje terug op de gladde sneeuw en onder zijn zolen knapte en kraakte het. O, wat. was het een prachtige .sterren-nacht cn wat stond het mooi, dat alles zoo onder een kleed van sneeuw bedekt was. Charles maakt er zijn vader opge togen op attent. Ja jongen, zei vader, we hebben dit keer eindelijk eens een echte Kerstmis. Het komt niet zoo vaak voor, aat er sneeuw ligt en dat het zulk helder en mooi weer is. Zuik een Kerstnacht als we nu hebben, zie je feitelijk alleen maar op plaat jes. Vroolijk Kerstfeest! hoorden zij zich opeens toeroepen en dadelijk riepen zij terug: „Dank U, hetzelf de!" Zij waren in de straat waar zij woonden aangekomen en van alle zijden werden zij nu gelukgewenscht, want overal ontmoetten zij buren en kennissen, die uit de stad kwamen. Nog een paar passen en zij waren thuis. Ja, hoor, moeder was op en tante ook! Dag, jongen, een heerlijk Kerst feest, hoor! zei moeder, terwijl zij haar Charles omhelsde en op beide wangen kuste. En vader. U ook! wendde zij zich tot vader, die eveneens op een paar hartelijke kus sen vergast werd. Hé, wat was het opeens gezellig in de kamer. De kachel brandde, het licht scheen zoo rustig en aan de tafel stond tante, die bij hen in woonde, bezig de laatste kerst broodjes te smeren. Anijsmelk en bouillon stonden dampend klaar! Vader en Charles schikten vlug bij: zij hadden honger gekregen. En terwijl moeder de kopjes in schonk moesten zij vertellen van de kerk en hoe het op straat was. Moeder en tante hadden niet meegekund. zij hadden het te druk gehad in huis, maar zij zouden den volgenden och tend gaan! En zoo verliep een heel gezellig nachtelijk uurtje Om half drie was de familie naar bed gegaan en even later sliepen zij allen. Allen.... behalve vader! Die leukert' dacht er niet aan om naar bed te gaan. Hij had zijn slaapje dien avond al lang gehad, evenals Charles, van zeven totdat het tijd werd voor de kerk. En aan die paar uurtjes had vader voor dezen eenen keer genoeg, terwijl Charles zijn nachtrust nu voltooide. Bedrijvig drentelde vader in het 'stille huis heen en weer. Zijn jas en vest had hij uitgetrokken en in zijn hemdsmouwen werkte hij als een paard. Uit de keuken en uit de kas ten. overal haalde hij pakjes te voor schijn, die eerst uit het papier ge haald werden en vervolgens ordelijk op den grond werden uitgestald, zoo dat vader goed kon zien en pakken wat hij noodig had. Toen het een maal zoover was, schoof hij voorzich tig de deuren van de woonkamer open en haalde uit de voorkamer, die zonder dat Charles het gemerkt had afgesloten was geweest, een pracht stuk van een dennenboom. De bo venste tak reikte bijna tot aan het plafond. Stil en voorzichtig sjouwde vader den boom naar de woonkamer, waar hij in een ruimen hoek een plaats kreeg. En nu begon het- groote werk, het. optuigen van den kerstboom, die voor morgenochtend zeven uur kant en klaar moest zijnLinks en i rechts greep vader om zich heen, slingers, glazen engeltjes en kerst mannetjes. kerstboomsneeuw, mooie beschilderde ballen, echte manda rijntjes en chocolade vormen, ontel bare pyramides, kegels, en cirkels, alles vond een prachtig plaatsje in den boom. Vader had het werkje al meer bij de hand gehad, dat kon men zien. Het ging hem heel vlug af, maar niettegenstaande dat was het al half zes in den ochtend voor hij al de snuisterijen in de takken had. Nu kwam er nog een lastig werkje. Het vastzetten van de kaars jes en het bijknippen van de takken, die gevaar voor brand zouden kun nen opleveren. Maar eindelijk, om zes uur precies was de boom klaar. Het was een pracht-stuk en vader stond er zelf een oogenblikje ver baasd naar te kijken, want hij had er geen besef van gehad, dat het zoo mooi zou worden. Glimlachend liep vader naar den schoorsteenmantel, pakte een sigaar en nam er evm een paar minuutjes af om bij te kernen van het nacht-wérk. Genoegelijk rookend sloop hij stilletjes door de donkere voorkamer naar de buiten ramen. Nieuwsgierig deed hij het gordijn opzij en keek op straat. Doodstil was het, niemand liep er nog buiten. Maar in de huizen aan den overkant brandde bijna overal licht en op de gordijnen zag vader overal de schaduwen van mannen, die zooals hij aan hun bewegin gen kon zien, koortsachtig aan hun kerstboom werkten. Hier en daar waren geen schaduwen, maar daar zag vader reeds de gordijnen opge trokken en door de ramen een stra lend verlichte kerstboom. Daar was men dus al klaar.... Glimlachend liet vader het gor dijn weer vallen en liep terug naar de woonkamer. Nu nog de laatste hand aan het werk on dan was alles klaar. En daar kwamen de geschen ken voor den dag, die het kerstman netje gebracht had! Prachtig speel goed voor Charles en mooie dingen voor tante en moeder. In een wijden kring stelde vader aLles op onder den boom en teen hij daarmee klaar was, haalde hij vlug een paar em mers uit de keuken om al het pak papier en het houtwol en den verde ren rommel op te ruimen. Dat was een bukken en knielen van belang. Vader kreeg er een rood hoofd van en zuchtte luid, maar toch wilde hij het niet voor moeder laten liggen. Eindelijk was „die bezoeking" zooals hij het mopperend noemde, ook af geloopen. De emmers verdwenen weer in de keuken, de kruier was weer netjes aan kant Reeds hoorde vader in de kamer boven een bed kraken. Hallo, dacht hij, moeder en tante staan al op! Als de wind zoo vlug streek hij nu een lucifer aan en vijf minuten later vertoonden al de kaarsjes een klein vlammetje. Bij elkaar was het een zee van licht en vader wenschte zichzelf geluk met het welslagen van zijn werk. Zoo'n prachtboom had hij nog nooit gehad. Snel deed hU vest en jas weer aan. floep, daar draaide bij het electrlsche kamerlicht uit,, dan nog even ce gordijnen opge haald. opdat dc kerstboom ook zijn licht op straat zou werpen en dan zette- vader zich met een zucht van verlichting in zijn stoel bij den haard Hc:- werk was klaar, de eerste Kerstdag was begonnen! Om kwart over zeven ging zacht jes de deur van dc kamer open en keek moeders vriendelijke gezicht om het hoekje cn over haar schou der kwam tantes monter gezichtje gluren Maar oogenblikkel'jk verdween het lachje op de gezichten der beide vrouwen om plaats te maken voor een trek van eerlijke verbazing. Haar monden gingen open en in koor rie pen zei: Oóóóó. vadortje. wat een pracht van een boomzoo hebben wij er nog nooit een gehad! En verschrikt sprong vader op, want hij was in de tien minuutles, aat hij bij den haa-d gezeten had zoowaar nog ingedut. Maar nu lachte hij hartelijk zijn vrouw cn nichtje toe cn nam blij de compli mentjes voor zijn boom in ontvangst. Bomberdebomberdebom! klonk het olotseling op de trappen. Als een haas kwam Charles naar beneden gerend. De aap! Hij had zich bijna verslapen en nu, in zijn verlangen den kerstboom te zien. kwam hij zoowaar half aangekleed naar be neden vliegen. Hé, hé, hériep vader, die nog trachtte hem f>ij de schouders te grijpen, kleed je eerst eens even tjes heelemaal aan. mannetje Maar het was al te laat. Uitgela ten van vreugde lag Charles al onder den boom geknield en bekeek en be tastte van alle kanten de geschen ken welke het Kerstmannetje voor hem gebracht had. Een bouwdoos en een paar mooie boeken, een storm- fh.it. een klein treintje enmaar dat was niet te gelooven automobiel! Achter den boom stond-ie en Charles zag er eerst niets van. Maar nu zat hij stom van ver rassing.... Vader eu moeder en tante stonden stil genietend toe te zien. Ja, die automobiel, dat was nog eens een go- schenk. Maar hij was niet van het Kerstmannetje afkomstig. Om eer lijk te zijn, moet ik jullie zeggen, dat vader het kleine voertuigje gewon nen had in een weldadigheidsloterij voor he: Kerstfeest der arme kinde ren. Hij had voor een gulden ook een lot gekocht en ziedaar won hij zoowaar het prachtige autotje De ochtendpret duurde maar kort. Toen Charles aües goed gezien had en ook moeder en tante en vader hun geschenken in ontvangst geno men hadden, moest de Jongen naar boven om zich behoorlijk te kle den. En toen hij terug kwam voor het ontbijt, was vader a! b^a de kaarsjes uit te blazen, want bukon werd het. licht en men mo°st kaarsjes sparen voor 's avond*. Na het ontbijt begaven moeder en ta«'c zich gearmd op straat. Nu was het haar beurt voor een bezoek aan de kerk en zooveel mannen en kinderen men des nachts op straat gezien had. zooveel vrouwen zag men er nu. En overal schalden de vrouwenstemmen, die elkaar toeriepen: ..Vroolijk KerstfeestBehoef ik Jullie nog tc zeggen dat. vooral Charles' kerstfeest heel vroolijk was

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 13