VERKOUDEN
ABDIJSIROOP
Voorde Borst
ABDUSIR00PBONBONS
f 7-^'f
t -V
LETTEREN EN KUNST
MUZIEK
Scheepvaartberichten
UIT DE OMSTREKEN
J. Lottgering
De Wereldreis van Dicky en Dirkje Durf
UK
HAARLEM'S DAGBLAD
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1930
ORGELBESPELING KLOPPERSINGELKERK
Als in de hooge gewelven van het schoone
bouwwerk, waarmede architect Boeyinga de
stad Haarlem verrijkte, het licht is ontstoken
en de schaduwen en halfschaduwen haar spel
tooveren van kleur en lijn, dan is alreeds de
atmosfeer geschapen, waarmee slechts dat
gene harmonieert wat waarlijk schoon is. De
bespeler van het orgel heeft zoo goed als de
hoorder zich aan te passen, zoowel wat de
keus zijner muziek als wel de speelwijze aan
gaat.
Liever was het me dan geweest, zoo de or
ganist ware aangevangen met het als 2 ge
speelde stuk van Bach, de Pastorale, het
apeelsche en toch rustige stuk in F. Een
schoon vervolg was dan zeker de sonate voor
fluit en orgel. Hier was zeker alles aanwezig
om een schoon geheel te scheppen met de
omgeving. En hoezeer men als toehoorder
zich het recht toekent, die harmonie onge
hinderd te doen voortduren, mocht blijken
ln die oogenbllkken, waarin de fluitist de
heer P. A. Spaan de harde orgelstemming
ongedaan maakte door een zeer gevoelig en
toonreln inblazen van zijn welklinkend in
strument; hier voldeed zijn spel alleszins aan
het meest verwende oor en in dit verband
noem ik het inleidingsadagio van Loeillet's
sonate en ook het aansluitend Allegro-deel.
Evenwel mocht het niet immer zoo zijn. Het
Largo, dat als overgangsdeel dient tot de
Glgue, moest groot van toon zijn. En hier
liet Jammer genoeg de heer G. A. Spaan zich
verleiden, het klankvolume te willen verkrij
gen ten koste van de intonatie-reinheid. In
die oogenblikken was het contact met de
omgeving verbroken en wij hadden lang nog
moeite, dit terug te vinden.
Zeker geschiedde dit niet bij de koraalbe
werkingen van den organist den heer Jan
Zwart. Wel was na te speuren de zin van 't ko
raai, maar de uitbouw, het „Erhabcne" moch
ten wij fantaseeren, al was in 't eerstgespeel-
de koraal het slot niet zonder goede wer
king, en werd in 't tweede de Phrygische sfeer
goed benaderd. Maar in drie werd de realls-
tiek ln „Verhoogt, o poorten nu den boog"
niet immer vrij gehouden van het triviale,
dat slechts het effect heeft tot zijn beschik
king. om althans nog 't gevoel van eenheid
te bewaren. Het effect, en de harmonische
sequens, twee waarlijk niet heel kostelijke
middelen, die hier zonder omzichtigheid zijn
aangewend. Wijl de heer Jan Zwart in de
keuze zijner harmonieën niet schroomt, te
gaan langs platgetreden paden, mocht men
in verwachting uitzien naar 't volgende stuk,
een canonische bewerking van het koraal „O
Haupt voll Blut und Wunden". Evenwel ont
ging hier ons de structuur, door de te groote
klanktegenstelling tusschen de manualen,
waardoor enkel de antwoordende stem ver
staanbaar bleef en dus de canonische wer
king verloren ging.
Mooi was weer het stuk van Scarlatti, dat
gespeeld werd instee van de Gavotte van
Pad re Martini: het bekende stuk, dat aan de
vindingrijkheid van Hans von Bülow den
naam Pastorale dankt. Ik zou willen bemer
ken, dat in dezen blnairen vorm het meer
zin heeft, belde deelen.te herhalen, ofwel
geen van beide. Het is een kwestie van prin
cipe. waaraan niet valt te tornen, maar waar
aan veel getornd wordt, ook door violisten en
pianisten die suiten van Bach en Handel
spelen. Het aardige stuk voorts van Pescetti
deed het goed En in zijn pretenticlooze be
knoptheid voldeed het ons eigenlijk meer dan
het onvolprezen derde Choral van César
Franck, dat door den organist te metrisch
werd weergegeven. Francks melos staat ge
heel los van al wat metriek heet. en dat wil
men hooren. En zien. En voelen. En hoe was
het ons bijwijlen? Waar Franck ons 't zon
licht wijst, door gebrandschilderde ramen
onderschept, liet Jan Zwart ons turen door
half geloken groen-saaien gordijnen.
Ik zeg: bijwijlen. Het was inzonderheid
déar, waar meestal de voix celeste klinkt en
waar voor den hoorder, die onze orgelconcer
ten bezoekt, te schoone herinneringen doe
men. die hij zich niet graag laat ontnemen.
Jan Zwart moge bedenken dat hier het
vraagstuk der agogiek zijn volle belangstel
ling waard is. Zijn overigens geheel vlot en
vlottend spel is hier bij Franck niet zooals
in zijn eigen composities de reddende engel,
die veel en velerlei bedekt met den mantel
der liefde.
Een sonate voor fluit en orgel van Leon
Vinci, waaraan naar mijn gevoelen een meer
bevredigend slotdeel noode gemist wordt,
maar die door belde musici in goed overwo
gen klank- en kleur-evenwicht werd vertolkt,
droeg zeer bij, de waarde van het fraaie or
gel in vol licht te stellen. Het „Orgelfonds"
zij bij onze stadgenooten warm aanbevolen.
G. J. KALT.
i-iLLIANCE FRANCAISE.
Voor de leden dezer vereeniging hield
gisteravond de kanunnik Ohenesseau, profes
sor aan de Katholieke Universiteit van Parijs
een alleraardigste voordracht over de
Kathedraal van Chartres. Het leek me aan
vankelijk bijna ondoenbaar van zulk een
lezing een eenlgszins voldoend verslag te
geven: immers, hoe goed gefundeerd en uit
gebreid de kennis van den spreker moge zijn,
hoe schitterend de lichtbeelden, die hij bij
zijn toelichting vertoont, mogen zijn uitge
vallen, ze kunnen slechts zelden den indruk
evenaren dien het tn nafura aanschouwen
van zulke gecompliceerde kunstwerken te
weeg brengt. Evenwel met dezen voorlichter
is de Alliance al zeer gelukkig geweest- Een
aardig, geestig, vlot en innemend geleerde
is deze kunstzinnige kanunnik en met zijn
sohranderen kop, levendige oogen en
typisch scandeer ende spreekwijs, nam
hij ieder voor zich ln en bleef n^en tot
luis eren tot den einde geneigd. Hij heeft
ons de Kathedraal van buiten en van bin
nen laten zien. Reeds in den aanvang, de
bel.Ie torens van den front-gevel ln hun wor
ding en aspect beschouwend, belicht'# hij
on prachtige manier de verschillen die zich
bij beide gedurende den bouw moesten ont
wikkelen. Bij de oudste, die spits en logisch
op den onderbouw rustend, den hemel in
steekt kon bij de dichterlijke vereering van
Charles Péguy voor dit bouwsel citeeren.
Hoel klaar werden ons nu ook op, als ge
zegd. zeer goed genomen foto's, de steun-
bouwsels verklaard die zich tegen het schip
der kerk opheffen.
Een uitgebreide stof viel voor den spreker
te behandelen toen hij. na het interieur der
fcathc-ira..: behandeld te hebben, aan de
beschrijving van het overvloedige beeld
werk kwam. waarmee de ingangen aan drie
zijden der kerk versierd zijn. Meerdere
honderden figuren zijn daar aangebracht en
het is van vele nog niet eens gelukt te kun
nen vaststellen wie ze voorstellen. Dat het
voor een groot deel gelukt is een althans
aannemelijke verklaring te geven is
spreker herdacht dit voornamelijk aan
den kunsthistoricus Emile Male te daiiken.
Maar er blijft nog wel wat onopgelost over.
al is de iconographie wel zoo ver gekomen
dat geheele complexen van voorstellingen
duidelijk zijn wat voorstelling en idee be
treft.
Het was alweer de geestige manier van
expliceeren, die in dit deel der voordracht
bijzonder trof. Er is, naast alle oud- en
nieuw testamentische his'orie, in deze materie
nog veel waar het ruime inzicht van d.en
historicus ook den humor van het rijke leven
ln betrekken kan, en de heer Chenesseau
liet dat niet na en deed het fijntjes en
buitengewoon amusant. Dat hij een zeer
kunstgevoelig man is. bleek uit zijn behande
ling van enkele détailfiguren die inderdaad
van een ongedachte aesthetlsche werking
bleken te zijn als men ze uit de al te over
weldigende massa, losmaakte.
Wij kunnen natuurlijk slechts een indruk
van deze lezing geven: hoe goed gefundeerd
deze ook architec'onisch was bleek uit de
vergelijking der platte gronden van kathe
dralen te Chartres met die van Reims,
Soissons etc. De breedte van het middenschip
te Chartres is 16 met-er, terwijl die breedte
in andere go'ische Fransche kerken 13 a 14
meter bedraagt. Dat geeft, zegt onze spreker
aan die van Chartres dat gevoel van ruimte
en welgezindheid om te ontvangen hoewel
daartegenover de afstand over de lengte-as
van het middenschip korter lij k t dan ze is.
Ze bedraagt in werkelijkheid niet minder dan
130 met-er. Dat zijn droge dingen, die alleen
als ze aardig verteld worden, indruk maken
op den leek. En daarvan zat deze geheele
voordracht vol en de spreker gleed daar
telkens op een aardige manier lanes de klip
om vermoeiend te worden. Natuurlijk zou de
heer Chenesseau geen Franschman, uit Or
leans nog wel, zijn als hij niet een paar
hoffelijkheden aan ons adres gelanceerd had.
He g'ng hem n;et af over den steenieen
bodem van la Beauce Chartraïne te spreken
zonder de Hollandsche schilderkunst der i7e
eeuw een cocarde op het hoedje te plaatsen
en zooals hij in den loop zijner voorvdracht al
eens den naam Huvsmans genoemd had.
eindigde hij met van dezen Franschman ge
werden Hc"m-'er een:ee reels te citeeren
door dezen in zijn „Cathédrale" aan die van
Chartres gewijd. Want het was deze, die
volgens Huysmans de zoetste, de zachtzin
nigste en tot ontvangst bereide der Fransche
kathedralen was en het is hier geweest dat
zijn terugkeer in den schoot der kerk is
voorbereid. Met die vrien^eMike woorden voor
Huysmans van Sainte Lydwine en La Cathé
drale besloot de heer Chenesseau die e.en
ideaal docent in kunsthistorie voor de
Fransche jeugd onder zijn leiding moet zijn.
De voorzitter der Alliance te Haarlem, de
heer Sauveur bedankte den spreker in een
geestig toespraakje, waarvoor deze, guitig
knikkend, dankte. Voor de lezing begon had
de heer Sauveur medegedeeld dat een extra-
avond den leden»wordt aangeboden: op 19
Maart a-s. zal de Deputé de la Charente, de
heer VPlencau komen spreken over les régions
de la France au Sud de la Loire. Als de
Haarlemmers nu langzamerhand nog de
schoonheid van Frankrijk niet leeren waar-
deeren, zal het de schuld der Alliance alhier,
niet wezen.
J. H. DE BOIS.
Amstelkerk 27 Febr. van Hamburg naar
Amsterdam.
Abbekerk 27 Febr. 13 u. van Bremen naar
Hamburg, Australië n. Rotterdam.
Aldebaran 26 Febr. 24 u. van Port Said,
Australië.
Almkerk 25 Febr. van Whyalla, Rotter
dam n. Australië.
Abbekerk 27 Febr. 3 u- te Bremen, Australië
n. Rotterdam.
Aa.g.ekerk 27 Febr. 6 u. Perim, Rotterdam
n. Australië.
Almelo 25 Febr. van Valparaiso n. Saai
Antonio, 5 Maart te Taltal verw.
Batoe 25 Febr. te San Francisco v. Menado
Burgerdijk 25 Febr. 16 u. 11 m. 300 mijl
Zuid-West van Valentia, New oYrk naar
Rotterdam.
Brielie 25 Febr. van Cristobal n. Curasao.
Burgerdijk p. 27 Febr. v.m. Lizard, New
York n. Rot erdam.
Bovenkerk 27 Febr. te Antwerpen, Bombay
n. Rotterdam.
Daertes 26 Febr. te Port Said, Liverpool
n. Batavia.
Djambi 27 Febr. te Marseille, Batavia n.
Rotterdam.
Eemland 27 Febr. te Antwerpen van Am
sterdam.
Giekerk 26 Febr. van Hamburg naar Am
sterdam.
Glamorganshire 25 Febr. v. Portland, Pa-
cifickust n. Rotterdam-
Gelria 4 Febr. van Buenos Aires te Am
sterdam verw.
Heemskerk 26 Febr. van East Londen naar
Port Natal.
Indrapoera 27 Febr. te Rotterdam van
Batavia.
Johan de Witt 26 Febr. van Sabang, Am
sterdam n. Batavia.
Koudekerk 26 Febr. n.m. van Hamburg n.
Antwerpen en Rotterdam.
Kota Baroe 27 Febr. 7 u. te Belawan, Rot
terdam n. Batavia.
Kola Tjandi 27 Febr. 7 u. van Port Said.
Rotterdam n. Batavia.
Krakatau 26 Febr. van Ham-burg naar
Rotterdam.
Kennemerland p. 26 Febr. Fernando
Noronha. Amsterdam naar Buenos Aires.
Krakatau 27 Febr. 23 u. van Hamburg te
Rotterdam vc'rw.
Luna 26 Febr. te La Gualra van Amster
dam.
Lochkatrine 24 Febr. n.m. van Everett, Pa-
cifickust n. Rotterdam.
Lochmonar 24 Febr. v. San Francisco,
Rotterdam n. de Pacifickust.
Moerdijk 26 Febr. v.m. te Cristobal, Pa
cifickust n. Rotterdam.
Merauke 27 Febr. te Hamburg van Rot
terdam.
Narenfcha p. 27 Febr. v.m. VTissingen, Ant
werpen n. de Pacifickust.
Nias 26 Febr. van Darcssalaam n. Zanzi
bar. Beha n. Rotterdam.
Nieuw Holland p. 25 Febr. Thursday Island
Orania p. 27 Febr. 9 u. 20 m. Portsmouth
Amsterdam n. Buenos Aires.
Orania 27 Febr. 11 u. te en 12 u. van
Southampton. Amsterdam n. Buenos Aires.
Poelau Bras 26 Febr. van Colombo, Ba
tavia n. Amsterdam.
Reggestroom 26 Febr. van Teneffe n. Las
Palmas, Amsterdam n. W.-Afrika.
Radja 27 Febr. te Amsterdam van Batavia.
Springfontein 26 Febr. 8 u. 7 m. 100 mijl
Z.-Oost van Land's End, Rotterdam naar
Kaapstad.
Sikiang van Japan, 23 Febr. van Port
Said.
Stuyvesant 26 Febr. van Barbados naar
Plymouth en Amsterdam.
Telamon 26 Febr. 16 u. 30 m. van Ham
burg n. Amsterdam.
Tosari p. 26 Febr. Finisterre, Rotterdam
n. Batavia.
Tjimanoek 26 Febr. van Manilla n. Ant
werpen.
Vulcanus 26 Febr. te San Juan, de Porto
Rico v Amsterdam.
AMSTERDAMSCHE BEURS
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1930
OPGEGEVEN DOOR DE ROTTERDAMSCHE
BANKVFRPFNir.ING. KANTOOR HAARLFM
Staatileenmgm
♦HpCt.Nederl. 191-
ipCL NederL 1915
Scheepvaart
Oude Vaart
Ned. Scheepv. Unie
Oude Boot
Sioomvaart Nederl
Marine PreL
InduttrieSn
Alg. K.zijde Unie..
Intern. Viscose
Margarine Unie..—
Calvé Delft
Van Berkei's Patent
Accoustieic
Ultraphoon
Aniem
Gem. Berit Philips
Ford Auto
Ind. Ond. Buiten).
Anaconda copper
United States Steel
Bethlehem Steel
Fokker Aircraft
U.S. Leather
Kol. Bank
Indische Bank
Cert. Kandel Mij..
Petroleum
Koninkl. Petroleum
Continental Oil
Shell Union
Prolongatie
Cultuur Mi}.
H.V.A
lava Cultuur
CultuurMij. Vorsten!
Mijnbouw
Algem. Exploratie
Boeton
Tabak M$en
üeli Mij
Senemnah
Deli Batavia Tabak
Oostkust
Rubber
Vico -.
Deli Bat. Rubber-
Amsterdam Rubbei
Intercont. Rubber..
Amerika
Wabash
Comm. Milwaukee
Pref. idem
Comm. Cities
Service Cjr
1 30
ioc%
10;
33*
17*
77
169
108*
38
328 329
145
152*
117*
1C9
315
457 458
262*
148*
182Va
101
0H -*V8
217*
155*
172*
382*
21*
22
3%
570
405
15 Jh
175
173
361*
410
397
100
107
113
171
6*
55*
24Vs 24*i
42%
1 45
108*
327
145
152*
117*
380
21%
351*
414
33%
IIET YOUNG PLAN IN DEN DUITSCHEN
RIJKSDAG
BERLIJN. 28 Februari Wolffbureau)
In den Rijksdag is art. 1 van het Youngplan
met 29 tegen 23 stemmen aangenomen. Zeer
velen hadden zich van stemming onthouden,
o-a. ook het centrum.
KEURING VAN GELUIDFILMS.
Vragen van het Kamerlid Floris Vos.
Naar de Tel. verneemt heeft het Tweede-
Kamerlid, de heer Floris Vos aan den minis
ter van Binnenlandsche Zaken en Landbouw
jhr. mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck, de
volgende vragen gesteld:
Is het den minister bekend, dat de Cen
trale Commissie voor de keuring van films,
ingesteld krachtens art. 15 der Bioscoopwet,
belanghebbenden heeft voorgeschreven, dat
in het vervolg bij aanbieding ter keuring van
geluidfilms, tevens de daarbij behoorende
platen ter keuring ingezonden dienen te
worden?
Is de minister niet van meening, dat een
dergelijke „keuring van het geluid" in gee-
nendeele gegrond is op de bepalingen der ln
de vorige vraag bedoelde wet, die blijkens
haar terminologie zij spreekt van „ver-
toonen" slechts de keuring van beelden
voorschrijft en ook overigens slechts ae
„stomme" film kent?
Ls de minister bereid te bevorderen, dat
in het vervolg de aanbieding ter keuring van
bij geluidfilms behoorende platen als strijdig
met strekking en inhoud der Bioscoopwet
achterwege zal kunnen blijven?
VOOR DEN HOLLANDSCHEN
MOLEN.
EEN FILM VAN MANNES FRANKEN.
De directie der Orion-filmfabriek in Den
Haag heeft den Nederlandschen filmregis
seur Mannes H. K. Franken, die reeds, in
samenwerking met Joris Ivens de fums
„Branding", „Regen" en in samenwerking
met Ankersmit „Luxembourg" heeft ver
vaardigd, opdracht gegeven voor een film „De
Hollandsche Molen". De heer A. M. van
Wely van de Orion-filmfabriek zal voor de
opnemingen zorgen. Het doel van deze film,
waarmede reeds een aanvang is gemaakt, is
nog zooveel mogelijk omtrent den Holland-
schen molen vast te leggen, voor deze gro
tendeels uit het landschap zal zijn verdwe
nen.
Deze film zal niet alleen den molen en
zijn beeld in het Hollandsche landschap
weergeven, doch ook het molenaarsbedrijf en
de werking van verschillende molens laten
zien.
De film wordt vervaardigd onder de aus
piciën van de Vereeniging „De Hollandsche
Molen", waardoor men bij de vervaardiging
niet alleen zal kunnen beschikken over de
kennis van de deskundigen dezer vereeni
ging, doch ook over de gegevens, die door het
secretariaat zijn verzameld.
Daar het in de bedoeling ligt. Iedere on
juistheid in de uitbeelding van dit onder
werp op de film te vermijden, zal een zoo
waar mogelijk beeld verkregen worden van
wat eens het voornaamste middel van dr'«jf-
en maalkracht voor ons land was. Hierdoor
zal de film authentieke en later ook histori
sche waarde krijgen.
INGEZONDEN MKDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
dan een dikke keel, daarna een schorre
hoest. Neem toch dadelijk Akker's
Abdijsiroop, welke de vastzittende slijm
doet loskomen, de ziektekiemen ver
wijdert en Uw hoest ln den aanvang
kan verdrijven voordat Gij het slacht
offer wordt van een
A KKFD telkens terug keerende
chronische bronchitis.
Flacons: f 1.50, f2.75,f4.50
Iets Nieuws! Voor ondervee
Het is gelukt Abdijsiroop
te „stollen" met behoud
van alle genezende
bestand dceelen tot
BEVERWIJK.
UITSLAG VEILING
Uitslag der Woensdagmiddag ten overstaan
van Notaris A. Moens gehouden veiling.
a. Koffiehuis Meerstraat 84 met b. pakhuis
aan het Slangewegje.
Kooper a. J. H. de Swart, Beverwijk voor
f 12.000 en b. J. Hofland, Beverwijk voor
f 2250.
Perceelen bollenland met huis, bollen
schuur en bouwterrein aan den Groeneweg
te Wijk aan Duin, totaal 86.70 A.
Perc. 13 Th. de Vries, Heemskerk voor
f 9331, perc. 49 P. Timmer, Beverwijk voor
f 6320, perc. 10. G. Res, Castricum voor f 1560.
Perceel tuinland aan den Hof'anderweg te
Wijk aan Duin groot 1.53-45 H.A.
H. Beukman, Beverwijk voor f 9375.
Perceel weiland in de Wijkerbroekpolder
groot 1.28.85 H.A.
Kooper J. J. Bisschop, Beverwijk voor
f 2975.
Woon- en winkelhuis met pakhuis aan den
Alkmaarschen Straatweg.
C. Brasser, Castricum voor f 5850.
Tuingrond met woonhuis en schuur, elec-
trische pompinstallatie en opstal aan het
Spoellaantje te Heemskerk. 77 A.
D. Schouten. Heemskerk voor f 7251.
Winkelhuis met aparte bovenwoning To
renstraat, Beverwijk.
V. P. Ph. Braun, Beverwijk voor f 7970.
VISSCHERSBOOT OMGESLAGEN.
DRIE MAN VERDRONKEN.
PARIJS. 28 Febr. (N.T.A.) Een visschers-
boot. welke op de sardinevangst uitging en
welke met een bemanning van negen kop
pen de haven van Bordeaux uitliep werd in
de onmiddellijke nabijheid van de haven
door een plotseling opkomenden heftigen
storm overvallen. Het schip sloeg om waar
door drie man der bemanning overboord-
sloegen en verdronken.
CONFERENTIE VOOR HET INT.
RECHT.
STAMBOEL, 28 Februari (B.T.A.) De
Turksche regeering heeft besloten om twee
vertegenwoordigers naar de Conferentie voor
het Internationaal recht in Den Haag te
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 Cts. per regel.
Verven itoomen
Stoppage Hoeden vormen
Groote Houtstraat 5a
RADIO-PROGRAMMA
ZATERDAG 1 MAART
HILVERSUM, 1875 M.
10.Morgenwijding. 1215 Concert door
het AVRO-Ensembie. 2.— Gramofoonmuziek
2.30 Concert door de Stafmuziek van het 5de
Regt. Infanterie o. I. v. J. R. v. d. Glas. In
termezzo: Een bezoek aan de tentoonstel
ling van werken van Isaac Israëls, met J.
Aerts. Daarna: Vervolg concert. 4.30 Sport-
praate door H. Hollander. 5-Gezondheids
halfuurtje. Spreker. Dr. G. Kapsenberg. On
derwerp: Een en ander over de nieuwe be
smettelijke Ziektewet. 5.30 Duitsch: Gevor
derden en Conversatie. 6.01 Concert door het
Omroeporkest. Henriette Sala (sopraan). An
ton Dirks (bariton). 6.50 Pianorecital door
Hugo van Daalen. Daarna: Voortzetting con
cert. 8.— VARA. Tooneeluitzending: „Fiere-
fluiters Oponthoud". In de pauze en na af
loop: Optreden van liedjeszanger, afgewis
seld door gramofoonplaten.
HUIZEN. Tot 6 uur 298 M. Na 6 uur 1071 M.
Uitsl. K. R. O.-Uitzending.
8.30 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig
halfuurtje. 12.15 Gramofoonmuziek. 1.Con
cert door KRO-Trio. 2.— Kinderuurtje. 4.—
Cursus Esperanto. 430 Cursus Engelsch. 5.—
Gramofoonmuziek. 6.Tijdsein. 6.01 Gra
mofoonmuziek. 6-40 Journalistiek Weekover
zicht. 7.Sportpraatje. 715 Gramofoonmu
ziek. 7.30 Lezing. 8.— Concert Orkest en
pianiste. 10.Carnaval te Nijmegen. 10.—
ca. Nieuwsberichten.
DAVENTRY, 1554.4 RL
10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 1.20 Or
kestconcert. 3.10 Verslag door ooggetuige van
een Cup-wedstrijd. 5 05 Orgelconcert door R.
New. 5.25 Lezing. 5.35 Kinderuurtje. 620
Verslag door ooggetuige van een Rugby-wed-
strijd 6.35 Nieuwsber. 7.05 Concert door
Strijkkwartet. 7.20 Lezing. 7.40 Lezing. 8.20
Orkestconcert. 9.20 Nieuwsber. 9.40 Lezing,
10.— Vaudeville. 11.10 Dansmuziek.
PARIJS „RADIO PARIS" 1725 RL
9.20 Concert. 12.50 Gramofoonmuziek. 4.50
Dansmuziek. 5.20 Concert. 6.55 Gramofoon
muziek. 8.35 Piano-les 9.05 Concert. 9.50 Gra
mofoonmuziek.
LANGENBERG 473 RL
6.20 Gramofoonmuziek. 9.35 Gramofoon
muziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25 Or
kestconcert. 4.50 Orkestconcert. 7.20 Vroo-
lijke avond. Daarna tot 11.20: Dansmuziek,
11.20 Dansmuziek. (Gramofoonplaten).
KALUNDBORG 1153 RL
12 05 Gramofoonmuziek. 2.50 Orkestconcert
en declamatie. 8.20 Concert. Orkest en con
certzanger. 9.20 Trio-concert. Mandoline,
Mandola en luit m. m. v. zangeres. 10.25 Dans
muziek.
BRUSSEL 508.5 M.
5.20 Gramofoonmuziek. 6-50 Gramofoon
muziek. 8.35 Concert. Orkest, vocale- en in
strumentale solisten.
ZEESEN 1635 RL
6.15 Lezingen en berichten. 11.20 „Reinecke
Fuchs" Hoorspel van Otto Wol'mann. 1210
Berichten. 12.50 Berichten. 1.20 Gramofoon
muziek. 1.50 Lezingen. 3.50 Concert uit Ham
burg. 4-50 Lezingen. 750 Dansavond. Orkes
ten en solisten. 11.20 Verslag van Zesdaag-
sche Wielerwedstrijd.
Een dagelijksche KindervertelHng.
r i
-
j 4 v*-ic f- s-
v.-"v
Zoodra dc schat in dc auto geladen Is, gaat het
weer verder, dieper het bosch in. Dc roovers moch
ten eens terugkomen en hun vergissing bemerken..
Dicky geeft vol gas en de auto stuift vooruit, de
onbekende toekomst tegemoet, 't Was enkel maar
tc wenschen, dat het in 't bosch niet zoo donker was.
't Is of het duister uit liet diepst van het lage ge,
boomte komt aansluipen. Als Dicky of Dirkje even
omkijken zicn.zc niets dan roetzwarte duisternis....
alles zwart, ondoordringbaar zwart.
't Schijnt vanavond geen lichte maan te zijn,
mop-pert Dirkje, maar Gerrit antwoord!Snap jc
nou niet. dat dc maan geen kans krijgt in zoo'n
dicht bosch als dit? Wacht maar tot wc weer op dc
vlakte komen.
Ja. dat willen ze alle drie graag, maar wanneer
zal het zijn? Aan het bosch schijnt geen einde te
komen. Eu het wordt hoe langer hoe donkerder..—