BUITENLAND TER LONDENSCHE VLOOTCONFERENTIE. Nog geen resultaat. Een wending ten goede! LETTEREN EN KUNST BIOSCOOP LANGS DE STRAAT. .HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 15 MAART 1930 DERDE BLAD. Landurige onderhandelingen tusschen Briand en Grandi. De Douanetarieven. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS. Het voornaamste nieuwe feit van de Vloot- conferentie is de instelling van een commis sie van zuiver marinedeskundigen, die zal onderzoeken welke veranderingen noodig kunnen zijn in de bepalingen, neergelegd in de verdragen van Washington, tot het af danken van oude oorlogsschepen. De be sprekingen over de positie van Frankrijk en Italië duren voort. Briand en Grandi hebben een uur met el kaar gesproken. Na afloop verklaarde Grandi dat hij tot zijn leedwezen niets kon zeggen, terwijl Briand verklaarde. dat er op het oogenblik geenerlei bepaalde vooruitgang te boeken viel. Hij voegde er bij, dat hij mor gen nieuwe besprekingen zou houden en dat hij groot gewicht hecht aan de conferentie welke Tardieu en hij Zondag met Mac Do nald zullen hebben, want hij hoopt dat men in die bespreking zal terugkomen op de quaestie van de veiligheid. Hij erkende den goeden wil van Grandi en besefte de moeilij ke positie waarin deze verkeert. Vrijdagmiddag had een nieuw belangrijk onderhoud plaats tusschen senator Reed en Marsoedeira over een nieuw voorstel door de Amerikanen aan de Japansche delegatie gedaan en over de naar Tokio gezonden voor stellen. In Japansche kringen wordt erkend dat de nieuwe voorstellen een stap vooruit van de zijde der Amerikanen beteekenen en het be gin van nieuwe onderhandelingen beduiden. Reuter intusschen verneemt van Fransche zijde dat de toestand ter vlootconf eren tie stationnair is maar dat de dag van Zondag beslissend kan zijn. In den loop der bespre kingen van Zondag zal Briand opnieuw het voorstel ter sprake brengen van een pact van wederkeerige waarborg met uitsluiting van Amerika en als McDonald het denk beeld ongunstig gezind blijft zou Frankrijk genoopt zijn de cijfers te handhaven, welke het noodig voorkomen voor zijn veiligheid bij den huidigen internationalen toestand en zouden de besprekingen zich verder be palen tot het zoeken van uitsluitend techni sche oplossingen voor de beperking der vloot- bewapening. Kabinetscrisis in Polen. Nadat de Foolsche Landdag een motie van wantrouwen had aangenomen in den mi nister van Openbaar Welzijn. Prystor, met wien de regeering zich solidair had ver klaard, heeft de premier Bartel zijn besluit te kennen gegeven af te treden. Vandaag zal hij, volgens de Tel.. het verzoek om demissie van zijn kabinet bij den president indienen. Wending ten goede? Naar verluidt is er thans een kentering in de goede richting waar te nemen in de re dactiecommissie voor het ontwerp-conven- tie voor de verlenging der handelsverdragen. De Italianen hebben er thans in toegestemd, dat het recht wordt toegekend de conventie op te zeggen aan staten, die zich benadeeld gevoelen wanneer andere staten gebruik ma ken van het recht tot verhooging der tarie ven voor die artikelen, waarvoor zij reserves hebben gemaakt, aldus het Hbld. Zooals be kend bestaat dit recht reeds voor het geval dat staten, wier tarieven gedeeltelijk gecon solideerd zijn, overgaan tot verhooging van autonome tarieven. Dit maakte het mogelijk, dat een staat, die zich benadeeld gevoeld door tariefsverhoogingen van welke soort ook, met een maand opzegging van de ver plichtingen der conventie ontslagen kan wor den. Dit maakt het ontwerp voor staten als Nederland, Engeland en Denemarken aan nemelijker, en tevens hoopt men, dat hier door het aantal uitzonderingen zoo laag mogelijk zal worden gehouden. De Nederlandsche delegatie heeft verder een verbetering weten te bewerkstelligen in de bepaling die het mogelijk maakt, dat twee staten bij onderling goedvinden de tarieven, die in een handelsverdrag zijn ge consolideerd, wijzigen. Dit artikel is thans zoo geregeld, dat deze wijziging voornamelijk in den zin eener verlaging moet worden op gevat. Dit sluit weliswaar verhoogingen ge heel uit; voor de algeheele strekking der con- centie is dit niet geheel zonder beteekenis. De codificatie van het Intern Recht De middagbijeenkomst der voltallige co dificatie-conferentie heeft zich wederom bezig gehouden met quaesties van internen aard. aldus het Hbld. Allereerst werd voorlezing gedaan van een telegram van de koningin, waarin zij haar dank betuigde voor de hulde welke de con ferentie haar in het telegram van Sir Eric Drummond heeft gebracht, en waarin zij vorots de verzekering gaf. van haar levendige belangstelling in den arbeid dei; conferentie welke het haar aangenaam was in Den Haag bijeen te zien. Tot loden van de commissie voor redactie werden op voorstel van den president, ge kozen Beckett (Engeland). Miquei Cruchaga Tocornal (Chili), Gianninl (Italië), Hudson (Noord-Amerika) Pepin (Frankrijk) en Rolin (België). Mr. Heemskerk deed vervolgens mededeellng van het voorstel van het bureau der conve- rentie inzake de regeling van werkzaam heden. Des ochtends zullen vergaderen de commissie voor de nationaliteit en die voor de territoriale wateren en des middags de commissie voor de aansprakelijkheid der staten. Deze regeling der werkzaamheden gaat Maandag a.s. in. De conferentie kon zich met deze wijze van werken geheel ver eenigen. Graham stelt een ultimatum Het Hbld. meldt: De Britsche minister van handel, Graham, heeft een ultimatum gesteld aan de tarie ven-conferentie. Hoewel zaer teleurgesteld over het verloop der'conferentie en de ver vanging van het oorspronkelijke ontwerp van het Economisch Comité voor een all-ruond douanebestand door het Fransche ontwex-p accepteert Engeland dit plan, voor zoover het thans is herzien. Mochten echter de po gingen, die thans, zooals men weet., voor namelijk van Italiaansche zijde worden ge daan om dit plan verder uit te hollen, succes hebben, dan bedankt de Engelsche delegatie voor de eer. Graham legde er den nadruk op, dat dit het. laatste woord der Engelsche de legatie was. hoezeer zij ook hoopt dat de con ferentie zal kunnen doorgaan om een bevre digend resultaat te bereiken. Het Fransche project, zooals het er thans uitziet, is voor de Engelschen een onwrik baar minimum. Graham heeft duidelijk doen uitkomen, dat wanneer de conferentie on- verrichterzake uiteen zou moeten gaan, de verantwoordelijkheid daarvoor uitsluitend berust bij die staten, die het Fransche ont werp hebben gebruikt om de reeds bestaan de ongelijkheid- in de verplichtingen tusschen staten als Engeland, Nederland en Dene marken eenerzij ds en de protectionistisch staten anderzijds, nog meer in hun voordeel te vergrooten. Graham drong met klem aan op vei-mindering van het aantal reserves en verla.ngde dat aan de groep van staten, waar toe Engeland behoort, het recht zal worden toegekend, de conventie op te zeggen wan neer zij schade lijden door de verhooging van die rechten, waarvoor de protectionis tische staten uitzonderingen willen maken. Met kracht pi'otesteerde Graham nogmaals tegen hen, die deze conferentie beschouwen als een poging tot stabilisatie der tarieven. Hij wees er opnieuw op, dat het steeds de bedoeling is geweest een wederzijdsche ga rantie te scheppen tegen een verhooging der rechten, om daardoor onderhandelingen over verlaging mogelijk te maken. Graham uitte verder de hoop, dat de conventie, wan neer zij tot stand komt, niet- te veel naar de letter, maar in liberalen geest zal worden toe gepast HET TOONEEL TE AMSTERDAM. HET NIEUW NEDERLANDSCH TOONEEL. LUCIFER. Toevallig kwamen mij dezer dagen twee nummers van .,Het Tooneel", orgaan van het Nedeiiandsch Tooneelverbond, van April en Mei 1904 in handen, waarin de toenmalige hoofdredacteur, L. H. Berckenhof, de opvoe ringen van „Lucifer" door de Utrechtsche studenten besprak. „Of een treurspel als Lucifer" schreef Berckenhof, „ooit in het schouwburgreper toire zal worden ingelijfd, gelooven wij niet". En in het volgende nummer: Duidelijker kan het niet worden uitgesproken, dat het geroep van enkelen om Vondel op het tooneel te brengen en de aandrang in deze op onze too- neeldireeties geoefend, weinig zin heeft. Laat het blijven bij excepties en zoek Vondel niet in te lijven in het gewone repertoire!" Nadat Berckenhof dat schreef, heeft Wil lem Royaards Lucifer op zijn repertoire ge nomen en de belangstelling voor Vondel bleek zóó groot, dat Rovaai-ds het meer dan 50 keer heeft, kunnen spelen. Daarna was het Johan de Meester, die Lucifer met het Vlaamsc-he Volkstooneel opvoerend en hij bracht hettot meer dan 100 voorstellin gen. En thans heeft ook Saalborn Von'iel's meesterwerk op het speelplan gebracht en het is zeker een verblijdend teeken, dat de tweede voorstelling, welke lk van Lucifer in den Hoüandschen Schouwburg te Amsterdam mocht bijwonen, plaats had voor een stamp volle zaal. Er ls een merkwaardig verschil in opvat ting van den stijl, waarin Vondel gespeeld moet worden, bij de drie regisseurs, die ons Lucifer thans hebben geb'acht. Johan de Meester trachtte voornamelijk het dynamisch element naar voren te brengen. Hij wilde de speelbaai'heid van Lucifer aantoonen in een sterk bewogen voorstelling, hij zag in dit treurspel een speelirama en de opvoering was dan ook meer uiterlijk dan innerlijk. Jo han de Meester drong zich met zijn regie in Lucifer ze'f naar voren ten koste van Von del. Van het vers wat toch de grootste waarde van Vondel is bleef bij de Mees ter al heel weinig over. Saalbom gaat met zijn regie van Lucifer in een richting, die vrij wel tegenovergesteld is aan die van Johan de Meester. Hij voert Lucifer meer op als oratorium. Van een fel- bewogen actie is geen sprake, zelfs niet, in '6 gedeelte, waar het treurspel er volop gele genheid voor biedt, namelijk in de derde acte. Hij stelt daar de Luciferisten en de en gelen als twee spreekgroepen tegenover el kander, die feitelijk niet veel anders doen dan zang en tegenzang geven. Wij moeten onderstellen, dat Saalborn zulks doet op principieele gronden, dat hij Vondel's werk opzettelijk geeft in zulk een strakke lijn en in zoo k.assieke rust, maar het lijkt mij wel toe, dat Saalborn in deze richting te ver gaat. In de opvoering van Royaards die ik van deze drie verreweg bovenaan stel was wel degelijk dramatische bewogenheid en zij was toch streng in stijl. Bij Royaards zagen wij de groep der Luciferisten als de voorhoe de van een leger van duizenden, waarvan Vondel herhaaldelijk spreekt. De opstande lingen kwamen evenals bij den Meester optrekken van uit de oneindigde ruimte, die wij ons beneden de Engelenburght konden denken. Dit gaf illusie, een Illusie, die bij de opstelling der Luciferisten van Saalborn ab soluut ontbrak. Saalborn heeft zich in deze acte de prachtige gelegenheid laten ontgaan om een sterk scenisch- en volkomen ge rechtvaardigd effect te bereiken. Wie eenmaal het optrekken der Luciferisten on der aanvoering van Jan Musch bij Royaards heeft gezien, zal nooit den overweldigenden indruk van dat tooneel, het krachtig mee slepende rhythme van dat daverend op standsvers Op! trekt op, o gij, Luciferisten Volgt dees' vaan! Rukt te hoop al uw krachten en listen Trekt vrij aan. vergeten! In de opvoering van Donderdag was niets heroïsch, niets onheilspellend, niets grootsch in dat optrekken der Hemelsche opstande lingen. Het deed zelfs min of meer onbehol pen aan en Johan Fiolet, de aanvoerder der Luciferisten, bracht wel de grootste desil lusie door dat krachtige, schitterexxde vers met zijn slappe dictie en zijn veel te wild tempo geheel te vermoorden. Ik sta zoo lang bij dit detail stil. omdat het heel deze voorstelling van Lucifer teekent. Zij is te onbewogen, te dood sch, wij missen in de regie ie veel de fantasie. De groe peeringen waren doorgaat^ te stijf, de co9tuums behalve van Belzebub te conventioneel, het spel te mat, te weinig expressief. Zelfs van den hoofdpersoon, van Lucifer. Het ls waar. dat Lucifer meer ge dreven wordt, dan dat hij zelf ageert. Hij is, als de hoofdpersonen in de oude Grleksche tragedie, een noodlotsfiguur. Maar deze Luicfer van Saalborn was toch wat al te kleurloos voor een hemelvorst. De innerlijke strijd, dien Lucifer in II voert en de omme keer, wanneer hij uitroept: ,Jk troost me dan geweld te keeren met geweid!" ging vrij wel aan ons voorbij. Eerst in het vierde bedrijf, wanneer Lucifer tegenover Rafael staat, kwam de bewogenheid ook in het spel van Saalborn. Deze acte werd dank zij ook de zeer gevoelige, mooie Rafaël van Marie Meunier het hoogtepunt van de voorstelling. In dit tooneel waarin de fi guur van Lucifer zoo diep tragisch wordt stegen wij tot de hoogte van dit grootsche treurspel, voerden de twee hoofdpersonen met hun spel en hun dictie ons in de hemelsche regionen van Vondel. Een voorstelling van Lucifer, aooals Saai born die brengt, moet haar groote beteeke nis krijgen van het woord. Het is Vondel's vers, dat er de kracht, de kleur en de gloed aan moet geven. Maar er zijn slechts weinig acteurs en actrices in ons land, die Vondel's verzen zóó beeldend weten te zeggen, dat zij waarlijk boeien en de aandacht voortdurend vasthouden. De eenlge. die hiertoe volkomen in staat bleek, was Marie Hamel! Telkens weer wanneer zij de reien inzette, kreeg het vers klein- en beelding, was er plastiek in het woord! Jammer was het, dat noch Anny Schuitemaker noch Helène TreepVink, wier stemmen overigens heel gelukkig con trasteerden tegen de donker-getimbreerde Marie Hamel de reien op dezelfde hoogte wisten te houden. Van de spelenden heeft Johan Gobau als Belzebub mij verreweg het meest geboeid. In zijn actie was waarlijk het onheilspellende van deze satanische figuur. Prachtig bijvoor beeld, sterk expressief, was hij in zijn luis teren naar en zijn reageeren op het verhaal dat Apollion hem deed van de aarde en de menschen! Hij gaf aan dat verhaal relief! Dat hij sterker de aandacht trok dan Apol lion zelf, was een bewijs, dat Van Praag in de beschrijving van Eva is de vrouw wel ooit in schooner taal en in hooger lyrische verrukking beschreven? beneden de ver wachting bleef. Ben Lucius trof ons door zijn klaar, helder geluid, dat volkomen bij de engel Gabriêl paste, maar zijn blanke zeggen der verzen werd op den duur wat eentonig. Johan te Wechel was de eenige die van de eerste op voeringen van Lucifer onder Royaards zijn oude rol van Michaël had opgenomen. Hij heeft een prachtige, metalen stem, maar zijn Michaël mist de overtuigende kracht en de houding van den „Veltheer" der Hemelsche heirscharen. Johan Fiolet was èn als aan voerder van de Luciferisten en als Uriel be paald onvoldoende, wat te meer te betreu ren viel. omdat deze beide figuren een zoo belangrijke plaats in het treurspel innemen en zulke prachtige verzen hebben te zeggen. Het publiek heeft in eerbiedige aandacht deze opvoering van Lucifer gevolgd en zoo wel na de derde acte als aan het slot hulde gebracht aan Saalborn, den leider! J. B. scHtm,. REMBRANDT THEATER. Richard Dix als Wing Foot in Rassenhaat (Redskin). Een avond van genieten, voor wien deze week naar Rembrandt Theater gaat. Behalve het altijd zienswaardige Rembrandt Nieuws en Polygoon's Holland's Nieuws, het geestig geteekende Paramount-geluidsfilmpje „Oh, you beautiful Doll". De heer Sorosoto, de Amerikaansche Mees- ter-Accordeonist, onder welke titel hij wordt aangediend, brengt op zijn. op een harmo nica lijkend instrument eenige nummers ten gehoore, waarvan het derde en laatste het allerbeste was. Sorosoto speelde namelijk op zijn accordeon een potpourri van een door het publiek naar willekeur te noemen opera, wals, serenade en jazz. Dat voor de Jazz ge kozen werd Sonny Boy, deed even vreugde onder het publiek ontstaan. Het was werke lijk een genoegen de vernuftige, handige overgangen te volgen van de opera naar de wals, van de wals weer naar de opera, ver volgens naar de Serenade om ten slotte bij Sonny Boy te belanden. Het succes is dan „Op Uw wage passc, meneer? Voor een duppie? Daarbij is inbegrepe dat we idcrecn op z'n kop slaon, die mit 't ouwe ding grappe uit wil haole". (Passing Show). ook welverdiend. ..Rassenhaat", wij citeeren de aankondi ging „Een Paramount-Technicolor-geluids- film". Geheel in natuurlijke kleuren opgeno men. Een teeder verhaal van den modernen Indiaan, zijn strijd tegen ingewortelde tra ditie en het domme bijgeloof van zij.n volk, tegen de heerschzucht en gouddorst van het blanke ras. Ziedaar het geheele scenario in a nutshell. De schilderachtige kleeding, de onuitspre kelijk mooie natuur, het leven en streven en strijden van de Indianenstammen, dat alles houdt uw aandacht in de opperste spann ng. Tot Ln de puntjes is deze film verzorgd. Hoe echt is het bijvoorbeeld, waar Wing Foot en het kleine meisje Corn Blossom, zijn latere vrouwtje, samen op kostschool zijn en de kleine Blossom haar vrindje Wing Foot komt troosten. Hij zit eenzaam op een boomstam en heeft erg verdriet. Corn Blossom komt hem opzoeken en duwt hem een of andere lekkernij in de hand. Precies zooals kinderen dat kur.nen doen, zijn verdriet verhindert hem in 't geheel niet om, onder zijn tranen door, telkens een hapje van het heerlijks te nemen. We kuninen iedereen een bezoek aan Rem brandt Theater aanraden! CINEMA P.M.ACE. Een voortreffelijke film met Greta Garbo ln de hoofdrol. liet kun stenaarsschap van Greta Garbo. „The Green Hat", de roman van M'chaël Arlen. heeft een film opgeleverd, waarin het litteraire element waarlijk hoofdzaak is. In een rustig tempo glijdt dit werk voorbij, ver tellend, geleidelijk afwikkelend de kluwc van het noodlot. Drie kwart van dit werk Is zeer goed en alleszins acceptable, het slot. het laatste kwart, moest onvermijdelijk het zwakste gedeelte worden. De auteur is er in geslaagd in het voortreffelijke eerste dee! van zijn boek een tragedie naar beproefde regelen op te bouwen. De sfeer is zwaar van het noodlot, het noodlot, dat zich belichaamt in de belangwekkende figuur van Lady Diana Furness. Maar de terugreis, de afwikkeling van het drama, brengt ons niet naar een literair verantwoorde oplossing. Ais de auteur geern raad meer weet met Lady Furness en den in zijn valsche eergevoelens verstikten Neville Holderness, dan zet hij een streep onder den roman, en hij laat Diana omko men bij een. door haar opzettelijk veroor zaakt. auto-ongeluk. Deze film is in ieder geval een serieuze be spreking waard. Ware het niet om de voor treffelijke verfilming der tragedie, dan toch zeker om het spel van Greta Garbo, dat ook nu weer een openbaring was. Deze jonge vrouw is zonder twijfel één der grootste film- kunstenaressen van dezen tijd. Zij heeft met Asta' Nielsen gemeen, dat zij de triviaalste filmvergissing tot een nobele uiting der cine matographic maakt. Als Greta Garbo is er wellicht niet één Want de Russische actri ces. hoe groot ook. zijn niet met haar te ver gelijken. Die vertegenwoordigen een ander ras. Er zijn verscheidene goede Russische ac trices, die natuurlijk zijn als het leven; maar Greta Garbo is universeel, zij staat verre boven haar confraters, zij is als de enkele grooten, bij wie het kunstenaarschap, als een fluïdum naar ons toe straalt. Garbo. Lewisstone. John Gilbert en de jonge Fairbanks hebben, dank zij ook de uitnemende regie, van „The Green Hat" een uitnemende film gemaakt die wij ondanks het minder gelukkige slot (waarvoor de auteur verantwoordelijk is) zonder voorbe houd aanbevelen. Op het tooneel dit keer ..Hirston en Co." De aanbeveling op het programma zal u ge noeg zeggen: „Een half uurtje in het land der droomen en mysteriën. Deze goochel toeren op groote schaal zijn inderdaad hoogst verbazingwekkend. LUXOR-THEATER. Een dramatische tendenz-film: „Slachtoffers der samenleving". Deze week wordt in het Luxor-Theater een tendenz-werk vertoond met een zeer leerzamen inhoud. Het is een waarschuwend woord aan jonge meisjes. Susi Böhn. (Mar- garethe Schlegel) is de trots van haar ouders. Zij is altijd vroolijk en opgewekt. Haar chef is steeds tevreden over haar. zoo zelfs, dat hij haar meeneemt naar het bui tenland waar zij als zijn secretaresse op treedt. Van dien tijd af begint echter de ellende. Als zij na eenigen tijd weer thuis komt is ze niet meer de oude Susi! Haar verloofde, Hans, heeft een goede betrekking gevonden zoodat ze nu kunnen huwen. Hoe geheel anders komt het echter uit. omdat Susi dit op het laatste oogenblik niet kan doen. Deze film is een uitstekende speelfilm van welk feit de vertolkers der hoofdrollen een dankbaar gebruik maken. wy kunnen een bezoek aan Luxor, vooral voor dit nummer, aanbevelen. De Duitsche reis voert ons door den Harz, waar we genieten van de schoone natuur opnamen „Kindertoeslag" is een leuke comedie in 2 acten. Op het tooneel zien we allereerst Boesnach, die zich doet kennen als een uitv?kend acro baat. Het Duo Saphlr treedt op in zijn schets „Pierrot en Pierrette". Wij hooren Pierrot onder anderen zijn smartlied z'ngen. Ook de nummers „op het tooneel" hadden veel succes, wat wel bleek uit het daverend applaus. Zij. die een mooi programma willen zien bezoeken vooral deze week het Luxor- Theater. STANDAARD THEATER. De directie van het Standaard Theater heeft ditmaal weer een bijzonder afwisselend programma samengesteld. Voor de pauze gaat een spanende Wild- West-film, dc Indianenovcrval. Liefhebbers 1 van sensatie kunnen aan dit stuk, waarin list en intrige hoogtij vieren, hun hart op- De Straat. De straat was lang en smal en donker, en het lawaai van de trams, die er door reden sloeg met veel geweid tegen de huizen op. De hooge boomen van het plein aan het einde staken rA-art af tegen den lichteren blauwigen hemel, waarin onbewogen en wit de smalle schijf van de maan naar een verre ster stond te kijken. Steeds schoven zachtjes pratend of te vreden zwijgend menschen langs, twee aan twee, dicht bij elkaar; en ergens in do schaduw tusschen twee lantaarns stonden er twee stil en 2oenden elkaar. Uit een groot café met veel hoogc breede ramen viel een groote plas licht op de trot toirs en den rijweg en de draadeur zoefde in het rond en liet menschen binnen en buiten, steeds twee tegelijk. Het lawaai van schet terende muziek drong door alle ramen en deuren naar bulten ln de stille straat. Ik weet niet, waarom ik opkeek. Boven de hel verlichte ramen beneden was alles don ker en gesloten: een raam alleen was opge schoven en er achter keek iemand onbe wegelijk op het stille bewegen in de .straat neer een vroeuw. die op haar kniaën moest liggen en haar hoofd op haar ge vouwen armen op de vensterbank had gelegd Ik heb haastig weer voor mij gekeken, ze zat daar zoo stil Dienzelfden avond laat kwamen we terug door diezelfde siraat. De man stond nu ach ter de hulzen, en ln de diepere schaduwen leken dezelfde paren te schuiven als straks wat stiller, wat. dichter bij elkaar. Ik dacht aan de twee menschen. die ik pas te midden van wat papieren coulissen samen de boete op zich had zien nemen voor wat zij aan schuld op zich geladen hadden, en aan de paar woorden, waarmee re het begonnen en geëindivd waren: „Hou je van me?" „Ik heb je lief!" Uit het verlichte café daverde nog de muziek van drie uur geleden, en teen wc langs kwamen zoefde dc tochtdeur even rond en een man en een vrouw kwamen luid lachend naar buiten. Maar oneens waren ze stil en keken elkaar aan. Zwijgend schoof hij zijn arm door den haren en nam haar mee. En weer weet ik niet waarom ik omkeek. Ik dacht aan heel andere dingen. Daar boven de verlichte ramen was nog de smalle k;er van het opgeschoven raam, en een vrouwen hoofd staarde roerloos naar beneden, naar het donkere bewezen van telkens twee men schen dicht bij elkaar ln de sülle straat, waar bij vlagen de muziek van beneden door scheurde. Had ze daar den heelen avond gekeken naar dieanderen? Had ze mijn blik gevoeld? Ik weet het niet. Maar teen ik weer keek. was ze weg en het raam viel met een harden slag dicht. W. T. halen. In 5 tafereelen beleven we de avon turen van een daoneren cowbov die een voortdurenden strijd mont voeren tegen een troep roofzuchtigen bandieten. Hij weet zich echter op bewonderenswaardige wijze door alle moeSlilkhed^n heen te slaan en al zijn tegenstanders uit den wee te ro'men. Waar mee de sym^hatieke cowbov. waardig door Rex Bell vertolkt, behalve den strijd even eens de hand van een lieftallig jongmeisje weet te winnen. „Onder het bewind van den IJzeren Her tog". het tweede hoofdnummer, is een histo rische film. die zich ln de tweede he'ff der 18e eeuw afspeelt ln het hertogdom Würfeem- berg. Hierin wordt ons het leven van den jongen Schiller geschetst tiidens zijn omlei ding aan den door den aartshertog go.riir-h- ten Karlschule. waar de toekomstige mUi- tairen onder persoonlijk toezicht van den aartshertog woi'den gedrild. Schiller raakt al spoedig door het schrijven van revohitio- naire gedichten in onmin met- den vorst. De wetenschap, dat in een der kerkers van het gebouw reeds Jaren lang een opstandig on derdaan wordt gevangen gehouden kan zijn verzet slechts versterken. Het groote succes, dat den schriiver na de opvoering van zijn drama ..De Roovers" ten deel valt. doet de maat overloopen. Een overhaaste vlucht alleen brengt hem redding. In het voorprogramma wordt, behalve een kluchtige twee-acter. een fraaie film gedraald over den tooht van een koopvaardijschip. Op het tooneel een lid van het bekendt gezelschap Mie en Ko: Johnny Touring, di* met zijn liedjes een welverdiend succes oogstte. Het strijkje weerde zich uitstekend en gaf vooral bij de hoofdfilms een goede bege leiding. ZATERDAG 15 MAART Stadsschouwburg. Het Schouwtooneel. A. v. d. Horst en Jan Musch. „Woutertje Pie- terse". 8 uur. Gem. Concertgebouw. Benedenzaal. Uit voering leerlingen E. A. Cats. 8 uur. Palace. „Een Vrouw van Eer" (A woman of affairs). Tooneel: The great Hirston Co. 2.30 en 815 uur. Luxor Theater. „Slachtoffers der Samen leving". Tooneel: Duo Saphir en Boesnach. 2.30 en 8 15 uur. Rembrandt Theater. „Rassenhaat" (Red skin). Tooneel; Sorosoto. 2.30, 7 en 9.15 uur. Standaard Theater. „De Indianen-over val". Tooneel: Johnny Toering. 8.15 uur. ZONDAG 16 MAART Stadsschouwburg: Gezelschap „De Narren" (Paula de Waart). „De Kleine Lord" 2 uur. Het Schouwtooneel. (Adr. v. d. Horst en Jan Musch) „Woutertje Pleterse". 8 uur. Schouwburg Jansweg. „Aan die mooie blauwe Donau". 8.15 uur. Gem. Concertzaal. Buitengewone Volks voorstelling. ,.De Klokken van Corneville". 8 uur. Bioscoopvoorstellingen, van 2 uur af. Rembrandt Theater. Populair-wetenschap pelijke voorstelling „De wonderen van den Blauwen Goil11-30 uur v.m. MAANDAG 17 MAART Schouwburg Jansweg. „Aan die mooie blauwe Donau". 3.15 uur. Bioscoopvoosteilingen. Oscar Sralts" Bank. Kruisstraat 9. A!g. verg. van aandeelhouders. 3.30 uur. Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 9