DE PROFEET VAN WALLSTREET. ROGER W. BABSON EN DE BEURS. ONBEKENDE GROOTHEDEN IN EEN FILMSTUDIO. (Bijzondere correspondentie.) New-York. Mei abson was right" „Babson heeft gelijk gehad", dat waren de woor den, ale men in geheel Amerika kon hooren in de tragische Oc tober- en Novemberdagen van 't vo rig jaar, toen duizenden speculanten door de enorme koersverliezen in één dag arm wer den. In alle banken en makelaarskantoren hoorde men den naam Babson, Ja, Babson had gelijk gekregen, immers hij had al maanden te voren, toen de hausse nog voortduurde, zijn waarschuwende stem la ten hooren en gewaarschuwd tegen de onver mijdelijke reactie. Destijds werd hij als ver rader aan de Amerikaansahe samenleving, als twijfelaar aan de Aimerikaansohe pros- periteit en stabiliteit voorgesteld. Evenals de profeten in het oude testament werd ook hij eerst bespot en uitgelachen, doch later over matig geprezen. In een van de groote ma kelaars kantoren aan den Broadway ver klaarde een oude speculant mij zelfs, dat Babson de „smartest" man was in geheel de Vereeniigde Staten. Zoo gemakkelijk raken de uitersten elkaar hier. ,3e right with Bab son", luidt thans de groote reclameleuze van een groot Nerw-Yorks dagblad, dat de medewerking van Babson aankondigt. Hoe stellig het publiek thans aan de voorspellin gen van dezen profeet gelooft, blijkt uit de omstandigheid, dat hetzelfde blad. dat zich vroeger door den vermaarden professor en prosperiteitsapostel Irving Fisher liet bedie nen, tot den meer pessimistischen Babson overging. Doch wie Is Babson? Wat beteekent hij voor de Vereenigde Staten en de overige we reld? Babson is een Amerika ansch econo mist van hoog aanzien, statisticus, docent in economie, uitgever van economische en fi- nancieele tijdschriften, vakbladen en tabel len. Bovendien heeft Babson zitting in den raad van beheer van verschillende groote maatschappijen. Kortom, hij is een man van een veelzijdigheid, gelijk alleen de Ver- eenlgde Staten haar kennen. Maar zijn voor naamsten roem verwierf hij als uitgever van dagelij ksche en wekelijksche beursbrieven, die een oplage van eenige milloenen hebben en in iedere commercieele onderneming zijn te vinden. Hier analyseert en critiseert Bab son de verschillende Amerika a nsche maat schappijen en geeft zijn meening over de financieele structuur van iedere firma. Dik wijls beveelt hij aan en dikwijls waar schuwt hij, wanneer daar aanleiding toe be staat. Het doel van deze brieven is, ieder, die zich er voor interesseert, practisohe in lichtingen en raadgevingen inzake finan cieele vraagstukken te geven. Dat is een be zigheid, die in het bijzonder in de Ver- eenigde Staten, waar het bij het beleggen van kapitaal zoo uiterst moeilijk is, het kaf van het koren te onderscheiden, zeer be langrijk moet heeten, die weliswaar door duizenden uitgeoefend, maar door zeer velen als dekmantel voor zwendel wordt ge bruikt, die er op is gericht, het goed-geloo- vige publiek zijn geld te ontfutselen. In te genstelling met andere verwante statisti sche bedrijven heeft Babson zich van het be gin af tot taak gesteld, uitsluitend de koo- pers van effecten te vertegenwoordigen. Daardoor was hij ook in de gelegenheid, behalve zijn onafhankelijkheid en onpartij digheid ook zijn gezonde economische theo rieën toe te passen en <k>k op de proef te stellen. Gedurende de geheele aandeelen- hausse wees Babson er terecht op. dat de aandeelenprijs van het dividend afhankelijk is en niet van een tijdelijke speculatieve vraag. Een meening, die onopgemerkt bleef en waaraan maar weinigen geloof hechtten. Babsons laatste opzienwekkende onderne ming was de stichting van een Personal Service Policy, die te vergelijken is met een verzekering en die vermoedelijk in geheel de wereld haar weerga niet vindt. Deze verze kering is gebaseerd op drie typisch Ame- rikaansohe gedachten: 1. Het beginsel der centralisatie diende op alle andere belangrijke gebieden te worden toegepast en niet b.v. uitsluitend in de wa ter- en electriciteitsvoorziening. Er bestaat geen oorzaak, waardoor de verschillende per soonlijke dienstprestaties niet beter en snel ler van een centraal punt uit verricht zou den kunnen worden. 2. Werksparende metho den dienden thans ook voor geestelijken ar beid te worden gevolgd. Hoe meer lasten wij aan een machine kunnen overdragen, des te meer vrijheid hebben wij voor de hoogere ac tiviteiten van geest en ziel. 3. Succes hangt niet zoozeer af van bekwaamheden als van daden. Alle succesrijke mannen hebben ech ter, ofschoon zij op andere gebieden van elkaar afwijken, dezen karaktertrek gemeen, dat zij zichzelf overwinnen doen, hetgeen zij eigenlijk niet wilden doen. Dat is het groote geheim van iedere succesrijke car rière. Op deze drie regelen is de Personal Service Policy gebaseerd. De eigenaar krijgt iedere maand Inlichtingen, raadgevingen en waarschuwingen die op Babsons twaalf rege len voor het succes betrekking hebben. Wie niet per ommegaande mededeelt, dat de raadgevingen werden ten uitvoer gebracht, ontvangt nogmaals een waarschuwing. De twaalf wetten een voor elke maand zijn evenals de jaargetijden, verdeeld in vier groepen. De „financieele" groep omvat: voor bereiding en uitvoering van een begrooting, beroepskeuze, regelmatig geld verdienen en sparen. De „physieke" groep omvat: gym nastische oefeningen en ontspanning, licha melijk onderzoek, tandverzorging. In de „al ge meene" groep zijn de lectuur van gespecia liseerde boeken, systematisch reizen en alge meen inspireerenrie bezigheden als vereisch- ten voor succes ingedeeld. De .intellectueele" groep beoogt: belangstelling voor kunst, mu ziek en andere cultureele belaftgen, kerk en weldadigheid, vriendschap en corresponden tie. Voor den Europeaan mogen de doelstellin gen van een dergelijke verzekering en haar grondslagen eenigsz ns naief en bijna be lachelijk schijnen, doch in de Vereenigde Staten, waar bijna alle handenarbeid geme chaniseerd is, is de stap naar geestelijke mechaniseering, voor zoover zij niet reeds aanwezig is, op een systematisch# basis maar al te natuurlijk. Toen ik Mr. Babson vroeg, of het mogelijk was een verzekering zoo te maken, dat de verzekerden werkelijk het voorgeschreven programma volgen verklaarde hij mij glim lachend, dat ook hij zichzelf deze vragen eens had gesteld, toen hij zijn eerste, toen nog kleine statistische organisatie stichtte. Sindsdien heeft hij beseft, dat niets onmo gelijk is. Babson is de typische succesrijke Amerikaan, dien iedere mislukking tot groo- tere daden aanspoort. In zijn opleidingswerk specialiseert hij zloh in economische en fi nancieele vraagstukken. Zo kwam het, dat- hij twee groote economische onderwijs instellingen in Florida en Massachusetts stichtte, die beide den naam Babson Park dragen. Juist omdat beide plaatsen ver van New-York, het financieele centrum, zijn ver wijderd, is zijn oordeelvermogen helder en onafhankelijk. Babson is volgens Amerikaan- sche begrippen een ideale combinatie van idealisme en business. In Europa zou hij waarschijnlijk onmogelijk zijn, in Amerika echter is hij een profeet en volksopvoeder, dien de geloovigen bijzonder gewillig vol gen nadat zij eenmaal de doelmatigheid daarvan hebben leeren kennen. (Nadruk verboden.) VAN BEROEMDE SCHILDERS. Toen Holbein in dienst van Hendrik den achtste van Engeland aan een schilderij werkte, dat hem zeer enthousiast maakte, liet zich een lord bij hem aandienen. Hol bein liet hem door een bediende weten, dat het bezoek van den adellijken heer hem een anderen keer aangenamer zou zijn. Toen de lord evenwel hoorde, dat de schilder thuis was, drong hij ten slotte in het atelier van den schilder. Dat ergerde Holbein zoodanig, dat hij na een korte woordenwisseling den lord eenvoudig van de trappen gooide. De zeer beleedigde lord bracht de zaak voor den koning en eischte voldoening, daar een man als hij zich niet behoefde te laten welgevallen door een of anderen brutalen schilder te deur te worden uitgegooid, „Mijn waarde heer", zoo antwoordde hem de koning, „ik kan een dozijn lieden van de straat halen en ze tot lord maken, maar uit een dozijn lords niet een enkelen Holbein". Rubens deed een wandeling. Deze gele genheid wilden eenige leerlingen benutten om achter het geheim van zijn schildertech niek en van zijn manier van werken t-e ko men. Ze slopen dus het atelier binnen. Bij het doorsnuffelen van de werkplaats van den kunstenaar viel een der leerlingen wel zoo ongelukkig op een half-voltooid werk van den meester, dat de arm van Magdalena en de kin van Maria, waarmede de schilder kort te voren bezig was geweest-, werden uit geveegd. Men beraadslaagde wat te doen, toen men eindelijk aan een der leerlingen het toevertrouwde het werk weer in orde te maken. Den volgenden dag bekeek Rubens, in te genwoordigheid van zijn leerlingen, het schilderij en kwam tot- het resultaat-: ,3e arm en het hoofd zijn niet het slechtste wat ,ik heb gemaakt". De leerling, die het had klaar gespeeld was Anton van Dijk. Salvatore Rosa was niet alleen een beroemd schilder, maar ook een goede dichter en pia nist. Eens werd hij door een vriend bezocht, toen hij bezig was op een oude, ontstemde piano te tokkelen. „Hoe kan men op zulk een hakbord spelen", vroeg de bezoeker zich verwonderd af. „Zoo erg is het niet", ant woordde Salvatore Rosa. „Dat oude ding is nog minstens 1000 duc&ten waard", waarop de vriend antwoordde: „Ik gun het Je van harte, maar als je er een kooper voor krijgt, dan mag je blij wezen". Rosa, lachte .Dui zend ducaten en geen cent minder. Je zult zien. ik houd woord". En hij deed het. Voor Iets meer dan 1000 ducaten verkocht hij de oude rammelkast, op het deksel waarvan hij een van zijn mooiste landschappen had geschilderd, aan een kunstliefhebber. RAMSAY MACDONALD EN DE PERS. (Van onzen Londenschen correspondent) Bij de opening van het perscongres van het Brltsche Rijk, dat deze week te 'Londen is geopend, heeft de Britsche Premier, Macdonald, onthuld, dat hij in de politiek ging omdat hij in de journalistiek mislukte. Dit is tegen de aanvaarde orde der dfngen- Journalistiek leidt niet alleen naar alles: het leidt in de eerste plaats naar politiek. Gansche vluchten of scholen politici in de wereld, die hun opvoeding voor dat bedrijf van menschelijke (volgens sommigen on- menschelijke) activiteit in de journalistiek kregen, kunnen dat getuigen. MacDonald, die een exceptioneel man is. is ook hierin exceptioneel. Hij vertelde aan de persver tegenwoordigers van „The Empire", dat een professor te Oxford indertijd journalistieke gaven in hem had meenen te ontdekken. Aldus aangemoedigd toog MacDonald naar den hoofdredacteur van de Daily Tele graph, die hem voorstelde dan maar eens een artikel te schrijven over „De Versprei ding van Influenza over Midden-Europa". Het artikel werd geweigerd. „Mijn kennis van influenza of de stijl, waarin ik die ken nis uitdrukte, moeten onvoldoende zijn ge weest". zeide MacDonald tot zijn schater lachend gehoor. En de teleurstelling dreef hem in de politiek. EEN ELECTRISCHE VIOOL. De radiolamp zal. naar alle waarschijn lijkheid, in de toekomst grooten invloed gaan uitoefenen op de ontwikkeling der muziek instrumenten. Zoo werd dezer dagen melding gemaakt van een viool, die door middel van radio- lampen geluid voortbrengt. Hierbij heeft men gebruik gemaakt van het zoogenaamde genereeren, een verschijnsel, dat lederen luisteraar welbekend is. Door een bepaalde schakeling toe te passen, verkrijgt men bij zonder zuivere tonen. Deze viool heeft geen klankkast, maar alleen vier snaren, die op de gewone wijze bevestigd zijn. Met behulp van versterkers en transformatoren brengt deze viool wanneer zij bespeeld wordt, een veel sterker en veel zuiverder geluid voort dan dat bij een ge wone viool het geval is. Ook andere muziekinstrumenten, het or gel incluis, kunnen op deze wijze bespeeld worden. De opvallende helderheid en schoon heid van het geluid moet inderdaad verras send zijn, ENGELSCHE HOTELS. Een Engelsch tijdschrift neemt een artikel op. waarin geklaagd wordt over de hotels in Groot-Brittannië. Amerikaansche toeristen, zoo zegt de schrijver van dat artikel, beste den 11 pond in Frankrijk, tegen één pond in Engeland en hij wijst eenige oorzaken voor dit verschijnsel aan. Behalve dat er in het buitenland niet genoeg reclame wordt ge maakt voor Engeland's natuurschoon, moet de oorzaak van het betrekkelijk gering toe ristenbezoek worden gezocht in het feit, dat er buiten Londen in Engeland zoo weinig werkelijk goede hotels zijn. In den laats ten tijd is hierin wel eenige verbetering gekomen en doen de hotels meer hun best. om vreem delingen te trekken, maar toch zijn er nog tal van kleinere hotels, waar de reiziger zelfs geen warm maal kan krijgen. De schrijver verbleef nog onlangs in een hotel te Birmingham, waar de slaapkamers slecht, gemeubileerd waren en alles er even somber en naargeestig uitzag. In Manchester schijnt het ook zoo te zijn. Een zakenman, die in een hotel ln die stad zijn tenten had opgeslagen, vond de bedie ning in zijn hotel zóó slecht, dat hij besloot, zijn maaltijden ergens anders te gaan ge bruiken. Toen hij zijn rekening vroeg, na een verblijf van eenige dagen, bleek, dat de lun ches en diners, die hij in zijn hotel niet ge bruikt had. tóch in rekening waren gebracht-. De schrijver raadt den Britschen hoteliers buiten Londen aan, eens bij het buitenland in de leer te gaan. HET PAARD. Dertig jaar geleden, toen de automobiel in haar opkomst was. werd er al voorspeld, dat het paard spoedig tot het verleden zou be- hooren. In Engeland, althans, is deze voor spelling niet uitgekomen. Daar worden nog steeds 1.732.000 paarden voor transportdoel einden gebruikt. Daar zijn de eigenlijke rij paarden dus niet onder begrepen. Het paard heeft- het moeten afleggen te gen den auto. de electrische tram en de mo torbussen. Maar voor het vervoeren van vrachten verkiezen nog tal van firma's „paard en wagen" boven de vrachtauto's om dat het paard goedkdoper te houden is en ook betrouwbaarder als trekkracht. Een vrachtvervoermiddel met motor duurt over 't algemeen niet langer dan drie jaar; een goed trekpaard kan minstens acht of negen jaar zijn werk doen. Paarden zijn stoere dieren en als zij een goede verzorging genieten, zijn zij zelden ziek. Daarentegen vraagt een vracht auto vaak veel reparatie. Hier en daar maken de boeren wel gebruik van tractors, maar niet overal is de grond daarvoor geschikt en op vele plaatsen is het paard nog steeds de beste vriend van den boer. RADIO-AUTO. (Van onzen Londenschen correspondent) De komst van den radio-auto is aange kondigd. Er zijn natuurlijk al radio-auto's; maar die zijn voor het hachelijk werk der politie, die misdadigers wil opsporen. Wat aan radio-geluid in die auto's binnenvalt is belangrijk maar niet vermakelijk of ont spannend. Het is Morse in plaats van mu ziek. En-natuurlijk gaan bij auto-uitstapjes ook wel radio-ontvangtoestellen mee. voor extra genoegen bij picniccen. De mensch van dezen tijd is gulzig in vermaak en ont spanning. Het fluweelig gras, het zilveren loover. de azuren wijdte van het uitspansel, met en benevens de belegde broodjes of de koude kip zijn hem niet genoeg. De keu- velkunst is niet wat ze is geweest. Daarom moet er al picnïccend muziek zijn, door mid del van een radio-ontvanger of een gramo- phoon. Maar een ontvangtoestel in een auto maakt van den auto nog geen radio- auto. Dat is het motorvoertuig, waaraan de ethergeluiden des vermaaks onafscheidelijk zijn verbonden. Met den radio-auto kan de muziek,het voorlichtend woord, het nieuws u ook al rijdend bezighouden. Zulk een auto heeft Engeland al. Misschien heeft Neder land er ook al een..Vermaak en noviteit planten zich welhaast zoo snel voort als de ethergolven. Het ontvangtoestel gaat schuil achter het instrumentenbord. De knoppen en schake laars voor het afstemmen op de stations uwer keuze liggen binnen het bereik van uw hand. Dat is de hand die stuurt. Let. wel! Die hand lean het Inwendige van den wa gen met lieflijke klanken vullen, aangeno men dat ge niet luistert naar het etherisch dispuut, dat naar wij vernemen uw lucht vervult en dat niet zoo lieflijk is. De antenne van de radioauto gaat schuil in de kap; en de luidspreker kunt ge uiteraard plaatsen waar ge wilt, onder de zetels of boven uw hoofd of tegenover u. Voor een extra 25 tot 40 pond sterling verkoopt men u hier de radio-auto. Maar kan zulk een koop worden aange raden? De mogelijkheid is groot dat de be stuurder. al rijdend, al luistervinkend, te zeer in de klanken des vermaaks wordt ge vangen. De uitkomst kan slechts zljr. dat de wanklanken van een voetganger in doodsstrijd de „ontvangst" finaal bederft. Zelfs Indien het programma dat men al rij dend meezuigt bekoring mist. blijft het ge vaarlijk voor lijf en leden van hen die zich op den dag voortbewegen. Radio-program- ma's zijn soms slaapwekkend. En een sla pend auto-bestuurder maakt ongelukken. Neen. de radio-auto is geen aantrekkelijke „propositie". GEVERFDE TANDEN. De kans is groot dat de uitdrukking „zoo wit als sneeuw" binnenkort een verwijt wordt, wanneer zij althans betrekking heeft op de tanden van een vrouw. Men zal er mee willen zeggen, dat de eigenaresse ervan niet met de mode meegaat. Want er wordt verondersteld, dat de da mes ook hun tanden zullen gaan schilderen, evenals zij dat thans met hun nagels doen. De verzorging van onze tanden ls, zooals vele van ons tot hun schade ondervinden, altijd een teere kwestie en wanneer het verven van de tanden werkelijk in de mode mocht komen, zullen de tandartsen nog wel een woordje mee te spreken krijgen. Toch zullen zij slechts gedeeltelijk ln hun recht zijn. Niet zoo heel lang geleden is cr nog op het feit gewezen, dat er vijf en twin tig kleuren in kunsttanden bestaan en dut is. alleen als variëteit op de kleur wit. toch heel wat. En als er dan wel dergelijke proef nemingen met kunsttanden worden genomen, waarom zou het dan met echte tanden niet geoorloofd zijn? ver het algemeen is een filmstudie niet bepaald een openbare wandel- gelegenheid. Er wordt immer streng opgelet, dat geen onbevoegden zich toegang verschaffen tot de ge bieden der cinematografie en men kan veilig aannemen, dat. er in de studios alleen maar menschen komen, dié er iets te maken heb ben. Daar zit echter Juist de kneep. Want er is een categorie van personen, die niets met de filmindustrie te maken hebben en die toch toegang tot de studio® hebben. Dat 7.it zoo. Een filmster heeft het meestal erg druk Zij werkt, wanneer ze tenminste aan een film bezig is. meestal van vroeg tot laat en heeft derhalve geen tijd omin- koopen te doen en verschillende winkels te bezoeken. Temeer niet, omdat de meeste stu dios ver buiten het mercantile centrum van Hollywood liggen. En toch kan de filmster, die voor alles toch vrouw ls. het niet stellen zonder contact rret de verschillende winkels. Daarom heeft. men. heel simpel, gezegd; als de filmsterren niet naar de winkels komen, dan komen de win kels wel naar de filmsterren. Dat wil zeggen: verschillende Hollywoodsche zaken hebben een of meer speciale reizigers en verkoop sters voor de studios. Er ls bijvoorbeeld een heel gewoon en on opvallend meisje, dat men af en toe in de studio ziet verschijnen. Altijd heeft zij een pakje bij zich, een klein pakje in bruin pa pier. Het ziet er uit als een pakje boterham men, maar de inhoud ls gewoonlijk variee- rend van 100 tot 300.000 dollars. Juweelen! Het eenvoudige meisje vertegenwoordigt een eer grootste Juweiierszaken van Hollywood. Zij wandelt door de studios alsof zij een toe vallige bezoekster ware, maar de Ingewijden weten wel. dat haar gang Marion Davies, Norma Shearer of een andere ster geldt, die eenige juweelen noodlg heeft. Men moet niet denken, dat het meisje zoo af en toe maar eens komt hooren „of er mis schien nog iets noodig is", Integendeel: zU verschijnt alleen op verzcek en haar firma stuurt haar gaarne, omdat zij smaak heeft, verstand van Juweelen enomdat ze niet opvalt. Want niemand zou vermoeden, dat dit eenvoudige meisje zoo'n schat aan kost baarheden met zich droeg. Zoo loopt er ook in de studios vaak een Jong advocaat rond. Geen groot man, die fameuze echtscheidingen behandelt, maar Iemand, die het gewone studiopersoneel be dient. Waarvan? Van rechtskundig advies. De Jongeman was Jaren geleden ook filmac teur. maar kon geen carrière maken. Tijdens allerlei gesprekken ln de studio bleek echter, dat rijn kennis der wetten heel gemakkelijk was voor verschillende menschen. die hem advies vroegen. Tenslotte werd het zoo. dat hij dagen lang niet? anders te doen had. dan rechtskundige kwesties ontwarren. Hij heeft nu een kantoor met vele bedienden, maar zet de zaak op de oude wijze voort. Er is een kleermaker ln Hollywood. die nooit ln zijn zaak te vinden is. maar altijd !n een of andere studio. Hij maakt ongeveer zestig percent van de kleeren. die de man nelijke stars dragen en dankt zijn goede klanten vooral aan het feit. dat hij steeds met zijn coupeur naar de studios komt. Dat bespaart den stars tijd en het passen ge schiedt meestal in de pauzes tusschcn ver schillende scènes. Op dezelfde wijze werkt- een groote heeren modezaak. die een speciale dassenverkooper voor de studios heeft, terwijl vijf barbiers de heeren acteurs snel even scheren in een hoekje van de studio. De masseur van een bekende voetbalclub gaf er zijn baantje aan, toen hij merkte in de studios veel meer te kunnen verdienen, door de vrije oogenbllk- ken der sterren te benutten voor een korte maar stevige massage. Er is een pedicure, die tot de trouwe gasten behoort, want zelfs filmhelden en heldinnen hebben wol eens last van eksteroogen. De lijst ls welhaast eindeloos. Allerlei ar tikelen worden in do Metro Goldwyn Mayer studios aan den man gebracht op een hoffe lijke en aangename wijze. En zoo hebben al deze verkoopers. reizigers, masseurs, barbiers etc. een zekere bekendheid gekregen, zoodat het aantal klanten voortdurend toeneemt. Service! Tijd is geld! Quite American. 'S PROFESSORS HUIS. (Van onzen Londenschen correspondent) Engeland heeft een zonderling professor, wiens zonderlingheid aan den dag treedt. Het is professor Bernard Ashmole. die ar cheologie doceert aan de universiteit te Londen. Zijn vak belet hem niet er op het gebied van architectuur hoogst moderne op vattingen op na houden. Hij heeft zich een woning laten bouwen in het dorp Amers- ham, een lieflijk dorp. Het huls moest een eigen watertoren hebben. De plaatselijke autoriteiten verzetten zich tegen den bouw van dezen toren. De professor kon het best met den druk van de plaatselijke water leiding doen. Neen, zeide de geleerde, datr kon hij niet. Hij had den watertoren noodig voor zijn eigen zwembassin en voor een fontein. Geen wet of verordening kon den professor in zijn drijven tegenhouden. De plaatselijke autoriteiten moesten hem zijn zin geven. De eischen der landelijke schoon heid die der autoriteiten ter harte ging werden door Engelsche wetten slecht ge diend. Nu ontsiert volgons de vroede va deren der gemeente die toren de aan trekkelijkheid van Amerham en deszelfs horizontaal silhouet. De toren is een „landmark" en 7 kilometer ver te zien. „High and Over" heet het huls. En het is een curieus bouwwerk. Onvriendelijke men schen meenen dat de professor „ze ziet vlie gen". Het is een onvriendelijke gedachte. Maar wat kan men verwachten van de vox populi. die hoort, of van een volksoog dat ziet dat het huis van den professor een arrangement in glas, steen en staal Is van een vliegtoestel? De neus is het studeerver trek. dat in een der vleugels wordt voort gezet. En andere vleugel is of bevat de mooie kamer, die In Engeland in heeren huizen de „drawing room" en in nederige huizen de ..parlour" heet. Het dak van de architectonische Fokker (het is 'n een-dek ker en ik veroorloof mijn nationalen trots aan de woning van den professor den naam van onzen eminenten vliegtuigbouwer te verbinden) is plat en heeft weliswaar geen landingsterreinen voor vliegtuigen maar wel voor tennisballen. Duidelijker gezegd, er zijn vijf tennisbanen op. Ook de fontein, die zich zoo dwingend heeft doen gelden in de kwestie van den toren, past daar tot ver maak en verfrlsschlng van de tennisspelers en -speelsters. De eischen van het leven op vasten grond hebben verder tot de meest absurde dingen geleid. De garage is door een tunnel met de „fuscllage" verbonden.. Voor het decoratieve effect Is de woning omringd van twintig „monumenten". Het verhaal vertelt niet of deze monumenten afkomstig zijn van opgravingen in Grieken land. Egypte of de Gobl-woestijn. Maar de voorspelling dat dit het geval is. lijkt niet te riskant met de gedachten bij *s profes sors studiegebied. De architect van het huis ls een Jonge revolutlonnair. hetgeen na het bovenstaande waarschijnlijk geen onthul ling voor u is. Men weet verder te vertellen dat de aannemer, die het waagde dit monster van bestek en tcckeningon vooc uitvoering onder handen te nemen halver wege de taak waanzinnig werd en het leven er bij inschoot. „TAMPICO". Een der boeken, die in de laatste jaren be hoorden tot de allermeest gelezene. althans ln Amerika, de roman Tampico van Joseph Hergesholmer is door Metro Goldwyn Mayer ter verfilming aangekocht. Tampico is oen romantisch melodrama, dat zich afspeelt op de Mexicaansche olievelden en in de nacht kroegen van de stad. die dien naam draagt. Het tooneelstuk. dat uit den roman ge trokken werd verscheen in 1926 en had maanden en maandenlang enorm succes. Hergeshelmer is een der bekendste Ameri kaansche schrijvers. Van hem werd o.a. in ons land vertaald de roman: de drie zwarte penny's, GAAT GRETA GARBO „THAIS" SPELEN? Greta Garbo is op het oogenb'.ik bezig aan een studie betreffende de figuur van Thais, bekend door de opera van dien naam en het bock van Anatole France. Het ls niet onmo gelijk en zelfs waarschijnlijk, dat zij in een harer nieuwe films de rol van Thais zal gaan spelen. t GEEN BLOEMEN IN „THE CIRCUS". (Van onzen Londenschen correspondent). Wanneer Eros, het beeld van Eros. dat de fontein van Gilbert op Piccadilly Circus be kroont, terugkeert naar zijn officieel stand punt, zal hij cr de bloemenvel-koopsters en haar bloemen niet meer zien. De bestuurlijke autoriteiten in Westminsters hebben aan de „girls" (dat is voor het gemak, er zijn ver scheidene grootmoeders bij' vergunning ge weigerd naar haar oude standplaats terug te keeren. Wat Eros werd vergund moest aan de „girls" worden onthouden. Het schijnt dat er geen ruimte voor haar is op dat eiland in de verkeerszee, waar fontein en bgeld zich verheffen- Klaarblijkelijk wordt Eros cr nu alleen een baken of een becldhouwkundige boei, waar de verkeers- deining omheen spoelt. Londenaars hebben met diep verdriet de beslissing van de autoriteiten vernomen. Dc bloemen rond de fontein, en de „girls", die Flora's kinderen op zonnige dagen in het frissche water dompelen vormden een van dc „continentale" bezienswaardigheden van de stad, wier monotone grijsheid, wier ge brek aan kleur en geur (frissche geur) drukkend wordt gevoeld. IV beeldhouwer Gilbert zelf heeft zich indertijd den kring van bloemen en verkoopsters rond zijn kunstwerkje verbeeld. Soms in den Zomer werd de fontein als een zonnewijzer van bloemen. Want de vrouwen gingen met haar kleurige waar rond om in de schaduw te blijven. Nu heet hot dat met den verkeerrmalle- molen van Piccadilly Circus, met Eros als spil. niemand meer zou beproeven het eiland te bereiken om bloemen te koopon. Indien men het wel zou beproeven zouden er ongelukken van komen. Het zijn goede redenen om een einde te maken aan wat Londen alsnog aan schilderachtigheid be zit. Maar het is toch wel jammer dat dit centrum van Londen zijn aantrekkelijke decoratie heeft verloren. DE IJVERAAR VOOR EEN „BRIGHTER LONDON". (Van onzen Londenschen correspondent). Minister Lansbury, de gemoedelijke, opge wekte grijsaard die als hoofd van het de partement van Openbare Werken de kans tracht waar te nemen Londen een vroolijker stad te maken, heeft althans een van zijn plannen voorlooplg moeten opgeven. De „boulevard-café'sV die hij al in de verbeel ding lanes den hoofdwandelweg van Hyde Park had gezien, komen er niet. Dat ls een teleurstelling voor hem. Maar hij blijft visies zien van wat Londen zou kunnen zijn. Illj gelooft dat het publiek vroeg of laat niet alleen om café's met terrassen zal vragen maar om allerlei andere aangename dingen van openbaar leven die racn overal in de steden van het Vasteland aantreft en in Londen niet. Lansbury fulmineert tegen dezen toestand. „Wat bieden onze parken aan ontspanning en vermaak?", vraagt hij misprijzend; „zoo nu en dan eens een troep- Je follies en verder wat schetterende blaas muziek.'1 Hij hoopt den tijd te beleven dat de parken de tooneelen zullen worden voor blij- en treurspelen. Zelfs in dat zwaar verguisde Rusland had hij betere openlucht-ontspan ning gezien dan men ln Engeland verschaft. Lansbury is er zeker van dat het publick het niet veel langer zal verdragen. Is er iets gc- noeglljkers denkbaar, vraagt hij. dan voor een café te zitten met een kopje koffie en de menschen voorbij te zien gaan? En als men anderen drank wil drinken, is het dan niet veel frlsscher en gezonder indien men het doet ln de open lucht ln plaats van in die bedompte met dranklucht bezwangerde bar-ruim ten der „public houses"? De minister wil ook een einde gemaakt zien aan het sluiten der parken bij avond Hij gelooft niet aan de voorstellingen dier alarmisten, die hem vertellen dat dit de mis dadigheid in de hand /al werken De uitge strekte Hampstead-heide kan 's nachts niet gesloten worden; toch hoort men niets van misdadigheid in die uitgestrekte velden waar honderdduizenden menschen omheen wonen. Hoe on-Engclach zijn de opvattingen van dezen man!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 17