Rubriek voorvragen Nieuws uit Indië, RADIO-PROGRAMMA DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSAGENTJE. HAARLEM'S DAGBLAD PUIDELIJK GESTELDE VRAGEN van alle Abonnés van Haarlem's Dagblad, worden door een specialen Redacteur en zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste beantwoord. De vragen moeten worden geadresseerd aan de Redactie, Groote Houtstraat 93, met duidelijke vermelding van naam en woon plaats. Vragen, waaraan naam en adres ontbreken, worden terzijde gelegd. De antwoorden worden per auto GEHEEL KOSTELOOS thuis bezorgd. De namen der vragers blijven redactie geheim. RECEPTEN. VRAAG: 1. Hoe maakt men zoet-zuiu van pieloenen? 2. Hce kan men tomatenpuree bewaren? ANTWOORD1. Schil de overgebleven me- loenschillen dun af, snijd ze in kleine stukjes en steek in ieder een kruidnagel en een klein stukje pijpkaneel. Weeg de stokjes en doe er hetzelfde gewicht aan suiker bij, nadat gij de stukjes hebt overgoten met azijin, zcodat ze juist onderstaan. Kook dit ales op. totdat de stukjes meloen doorschijnend en glazig worden. Schep elk klaar stukje er dadelijk uit en doe ze in een schoon Keulsch potje. Overgiet met het vooht en sluit met vochtig perkament af. In plaats van meloenschil kunt gij ook onrijpe me loen nemen. 2. Gij kunt de puree in weckflessohen doen, of in andere flesschen, die met uitgekookte kur ken worden afgesloten. Verwarm ze een half uur tot 80 graden O. Druk bij de gewone fiesschen de kurk stevig op en lak ze tweemaal In gesmol ten lak. VRAAG: Hoe maakt men advocaat? ANTWOORD: Kluts 6 versche eierdooiers met 200 gram suiker en 1theelepel vanile essence tct een gladde massa. Giet er dan langzaam en steeds roerend 300 gram beste brandewijn bij. Klep 6 eiwitten met 50 gram suiker stijf ©n roer c, er goed door. Sluit van de lucht af. VRAAG: Ik heb een gummi schortje, waar van een schouderband is losgelaten. Er zijn geen knoopen aan, enkel maar gelijmd. Waarmee kan ik dat weer vastkrijgen? ANTWOORD: Nadat gij de te lijmen plaatsen goed met benzine hebt schoongemaakt, kunt ge die lijmen met seccotine of solutie. Heel gemakkelijk is het om er een stukje kleefpleister tegen be plakken; dit houdt uitste kend. VRAAG: Hoe maakt men lichte schoenen, die door zeewater uitgebeten zijn, weer goed? ANTWOORD: Wrijf de schoenen stevig af met een in xylol gedoopten doek. Laat minstens een uur staan en poets ze dan ;met gcede schoen was in de kleur der schoenen. Na een paar keer poetsen zijn ze wel weer goed. VRAAG: 1. Hoe verwijdert men vlekken van inktpotlood uit een lichte gabardine regenjas? 2. Hoe maakt men kraag. enz. verder schoon? ANTWOORD1. Voeg bij elkaar 4 deelen schoon koud water en l deel zuiver zoutzuur. Doop hierin een schoon penseel en maak daar mede de vlekken goed vochtig. Na 5 minuten met ruim water uitspoelen en met droge doeken droog betten. Indien noodig, herhalen, maar voorzichtig. s 2- Afwrijven met een in petroleum aether ge- doopten doek. VRAAG: 1. Hoe kan men tinnen kannen het beste blank krijgen? 2. Hoe verwijdert men waterkringen uit een eikenhouten buffet? ANTWOORD: 1. Een mengsel van 12 deelen koud water en 1 deel zwavelzuur maakt tinnen voorwerpen blank. Napoetsen met fijn krijt en brandewijn geeft er glans aan. 2. Wrijf de kringen stevig af met den platten kant van een groote. nieuwe kurk. Geeft dit niet, doordat het te erg is ingewerkt, dan voorzichtig afschuren met fijn schuurpapier, nadat gij er met ammonia de was hebt afgehaald. Nadat de kringen er zijn afgehaald, weer bijbeitsen. VRAAG: Hoe maakt men mayonnaise? ANTWOORD: Benoodigd: 2 eierdooiers, 2 a 2l/2 d.L. beste slaolie; ongeveer 1/2 d.L. azijn, 1 1/2 theelepel mosterd en wat zout en peper naar smaak. Roer de eierdooiers met mosterd, peper en zcut 10 minuten met een goed gegalvaniseerde garde. Voeg er dan een klein scheutje azijn bij en daarna, bij zeer kleine scheutjes, zooveel olie, tot een dikke saus is verkregen. Ga zoo voort, tot een dikke, witte saus is verkregen en de be- standdeelen zijn opgewerkt. VRAAG: 1. Hoe reinigt men echt lederen kof fers, waarop door het reizen vuile vlekken geko men zijn? 2. Hoe reinigt men vet- en vuil geworden kra gen van heexenpakkeni en een wollen crêpe Georgette mantel? ANTWOORD: 1. Wrijf de koffers stevig af met een schoonen, in xylol gedoopten doek. Een uurtje daarna met goede schoenwas in de kleur der koffers inwrijven en met flanellen doeken nawrijven. 2. Leg de kragen enkel en gladuit en wrijf ze af met een n petroleum aether gedoopten doek. De crêpe Georgette kraag zoo weinig mogelijk nat maken. RECHTSZAKEN. VRAAG: Wij wenschen te trouwen, maar krijgen geen toestemming. Hoe moeten wij het aanleggen om tusschenkcmst van den Kanton rechter in te roepen? 2. Welke kosten zijn daaraan verbonden? ANTWOORD: 1. U tot den Kantonrechter •wenden bij verzoekschrift (als gij beiden den leeftijd van 21 jaar bereikt hebt). 2. Als gij onvermogend zljt en een bewijs daarvan kunt overleggen, geschiedt het koste loos. Wend u in dit geval tot het verkrijgen van eventueelen bijstand van een advocaat tot het Bureau van Consultatie, Jansstraat 81, Vrij dags om loO uur. Anders bedragen de kosten pl.m. 10 bot 30 aan verschotten. VRAAG: Mag men snoeken met den hengel in de Leidsche vaart tot Lisse en in de Ring vaart tot Hillegom? ANTWOORD: Ja. VRAAG: Ik heb veel last van de radio van mijn buren tot 12 uur des nachts. Zij spelen met ramen en deuren dicht. Is daar niets tegen te doen? ANTWOORD: Neen. Aleen verhuizing is af doende. PERSONEEL. VRAAG: Heeft een loopknecht, die ruim 7 jaar bij één patroon werkzaam is, recht op va- cantie? ANTWOORD: Neen, tenzij overeengekomen, VRAAG: Mijn hulp in de huishouding van 0 tot 4 uur is ziek. Hoelang ben ik verplicht haar uit te betalen? ANTWOORD; Gedurende «-14 dagen. WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1930 PLANTEN. VRAAG: Einie Juni, na den blcei, heb ik mijn Clivia gestekt. Nu worden de bladeren geel. Wat kan ik daartegen doen? ANTWOORD: Indien het alleen de onderste bladeren betreft, dan hindert dat niet, mits de hartbladeren maar groen blijven, is het gaatje onder in de pot wel voldoende open, zoodat het overtollige water kan wegvloeien? DffiREN. VRAAG: 1. Hoe kan ik een aquarium, waarin goudvisschen en waterplanten, vrijwaren voor groenen aanslag? 2. Is waterverversching dikwijls noodig? 3. Als voedsel geeft ik den eenen dag gedroog de watervlooien en den anderen dag gedroogde miereneieren. Is dat goed? ANTWOORD: 1. Door toevoeging van een paar waterslakken. Voor het schoonhouden van groenen aanslag zijn aquarumschuiers in den handel. 2. Afhankelijk van de hoeveelheid visschen in het aquarium. 3. Dat is voldoende. TOCHTJES. VRAAG: Is het waar, dat het entree in Artis op Zaterdag maar een kwartje bedraagt? 2. Ik wil een tochtje naar het Westland ma ken, vooral om de <Lr ui v enk assen te zien. Hoe moet ik daar komen? ANTWOORD: i. De toegangsprijs is ook des Zaterdags voor niet Amsterdammers 2. Met den trein naar den Haag. Op het Sta tionsplein vindt ge de Westlandsche stoomtram, die u naar Loosduinen, Naaldwijk, Monster of 's-Gravenzande brengt. DIVERSEN. VRAAG: 1. Welke handelsavondscholen en hoogere avondhandelsscholen zijn er te Haarlem en in welke vakken wordt er les gegeven? 2. Tot wien moet men zich wenden voor toe lating en aan welke eischen moet men voldoen? 3. Hoeveel bedragen de lesgelden? ANTWOORD: Er is maar één avondschool voor handelsonderwijs, n.l. aan den Zijlvest. De Hoogere Handelsschool is een dagschool. Er wordt les gegeven in de Fransche, Duitsche Engelsche en Nederlandsche taal, boekhouden, handelstekenen, staatsinrichting, 'staathuishoud kunde, aardrijkskunde, rekenen en schoonschrij ven. 2. Tot den heer E. ten Broeke, Directeur der school, die u omtrent eischen'en kosten kan in lichten. 3. Zie onder HET PROCES TEGEN DE P. N. I. Niet tegen het gezagmaar tegen 't imperialisme. GEWELD, STAKING NOCH REVOLUTIE AANBEVOLEN. De Landraad te Bandoeng h^eft Maandag hervat de behandeling van de zaak t.egen de leiders der P.N.I., meldt Aneta. Beklaagde ir. Soekarno verklaart, dat de P.N.I. zich o.m. de bevordering van het vak verenigingsleven ten doel stelde. De com= missie voor de cursussen was met dit werk belast. De bedoeling was op de leiders-cursus sen speciale vakbond-leiders te kweeken. Naderhand is deze materie echter geheel overgedragen aan de P.P.K.I. Beklaagde voegt ter verduidelijking daaraan nog toe, dat de P.P.K.L een federatie is van eenige nationa listische vereenigingen, zooals de P.N.I., de Soerabayasche Studieclub, Kaoem Batawi, Poedi Otomo, Pasoendan, de Sarekat Sumatra, de Sarekat Madoera en de P.S.I De P.P.K.I. bevat derhalve zoowel coöperatieve partijen ergo zou de vakbondactie niet op nomcoöpe- ratieven grondslag zijn gelegd. Beklaagde zet dan op verzoek van den voorzitter zijn standpunt omtrent „macht" uiteen. „Macht" komt volgens Ir. Soekarno neer op de sociale organisatie en de vorming der publieke opinie. De voorzitter: Wie oefent momenteel de macht uit over Ned. Indië? Beklaagde: Er zijn verschillende soorten van macht. Primo de macht van het staats^ gezag en daarnaast de maoht van het impe rialisme. De voorzitter: Gaat die macht van Holland uit? Beklaagde: De staatsmacht wel, de impe rialistische macht niet, aangezien de laat ste gelijkelijk wordt gedragen door Neder landers, Amerikanen, EngeLschen, Japanners etc. De voorzitter: De gewone staatkundige be.- teekenis van het woord macht is toch de macht van het staatsgezag? Beklaagde: Neen! De macht van het im perialisme werkt eveneens in Ned.-Indië. De Èuropeesche pers en syndicaten als de A. V. R. O. S. (Algemeene Vereeniging van Rubber planters ter Oostkust van Sumatra) en het Suikersyndicaat, in het algemeen Onderne- mersraad, trachten grooten invloed op de Ned. Indische regeering uit te oefenen. Daar tegenover wilde de P.N.L de macht van de publieke opinie stellen. De voorzitter: Waren de commissies der P.N.I. ook machtsuitingen? Beklaagde: De commissies zelf niet, wel haar scheppingen. De voorzitter: Zijt gij dan tevreden over de maatregelen der huidige regeering? Beklaagde: Integendeel! De scheppingen onzer nationalistische werkzaamheid geven echer aan de Indonesische bevolking de in* tellectueele verheffing, welke zij broodnoodig heeft, alsmede de scholing voor ons a.s. na tionalistisch leven. Ons systeem van „self- help" is voornamelijk voor ons van paedago- gische waarde. Beklaagde noemde voorts een aantal con cessies, die de nationalistische beweging volgens hem de regeering heeft afgedwongen. Het verhoor loopt verder over wat onder „Daadwerkelijke actie" verstaan wordt. Volgens beklaagde hebben de woorden de beteekenis van inwendige organisatie, niet van geweld, staking of revolutie. De voorzitter leest vervolgens een be schouwing voor uit het cursus.cahler van Soetardjo over massa-organisatie en daad werkelijke actie. Beklaagde meent, dat het voorgelezene een eigen ontboezeming is van den bezitter van het cahier. Beklaagde zelf heeft wel eens over dit onderwerp op een vergadering ge sproken, daarbij de S.DA.P. als voorbeeld nemend. Hij heeft gezegd, dat de P.N.I moest aan het kepala (hoofd) staan der nationalis tische legers. Beklaagde heeft ook gezegd, dat de P.N.L de sympathie der revolutio naire massa achter zich heeft en in de 3de plaats de kleine bourgeoisie, die ook revolu tionair gezind is. De voorzitter wijst er op. dat door Soetardjo in diens cahier de Putsch wordt veroordeeld doch daartegenover in lovenden zin de revo. lutie in den zin van een opstand is ge steld. Beklaagde is van meening, dat schrijver de quaestie wel goed begrepen, doch verkeerd uitgedrukt heeft. Beklaagde wijst er op, dat hij bij het onderzoek speciaal heeft verzocht om de inbeslagneming van de aajiteekeningen van de leidercursussen, opdat daaruit zou kunnen worden opgemaakt hoezeer hij steeds gekeerd was tegen een revolutie in den zin v.an een opstand. Beklaagde ontkent ook ooit te hebben ge suggereerd, dat het tegenwoordige gouverne ment spoedig zou ophouden te bestaan. Be klaagde heeft voorts de Egyptische vrijheids- beweging, de Italiaansche eenheidsgedachte en dergelijke besproken. Over Diponegoro sprak beklaagde zeer en passant bij de be handeling van het koloniale vraagstuk. Van den loop van den Java-oorlog heeft beklaag de geen beschrijving gegeven. Alleen heeft hij gezegd, dat de kosten van dien oorlog Nederland hebben gedwongen tot de invoe- voering van het cultuurstelsel over te gaan. De beweging in Egypte onder Zagloel Pasha werd genoemd om een voorbeeld te geven hoe een klein volk door eenheid de macht kan verkrijgen om concessies te bereiken. Beklaag de ontkent, dat de P.N.I. in eenig verband tsaat tot de Studieclub te Soerabaya. buiten dat der P.P.K.I. Voor de oprichting der P.N.I. had beklaagde de Algemeene Studie- club te Bandoeng, die naderhand is ver- loopen. Deze club beoogde zuiver en alleen studie. Ook niet-Indonesiërs hadden er toe gang. Beklaagde deelde verder mede, dat de P. N.l. geen connecties onderhoudt met jeugd- en padvinders-organisaties. Deze materie valt geheel buiten haar program. ONTVANGEN BOEKEN De lachende Berg, door Ernst Vermeer, Den Haag. Goddard Boek en Periodiek. Het Gouden Kalf. Roman van Herman Kesnig, Ibidem. De Graaf (een avontuur) door J H. Penning Adam. Van Hol- kema en Warendorf. U. M. Drie oorspronkelijke Nederlandsche boe ken. Dat „oorspronkelijk" dan uitsluitend op te vatten in den zin van „niet vertaald". Wij zijn lastig, kieskeurig, vervelend misschien, maarwat wilt u! Voor het aardige kin dertijdschrift dat in onze jeugd en vogue was en „Voor 't jonge Volkje" heette, had die goede, oude heer Louwerse als motto geko zen: „het beste is voor onze kinderen niet goed genoeg". Mutatis mutandis, ben ik ge neigd met, ten behoeve onzer lezers, slechts voor het allerbeste warm te loopen en dat aan te bevelen. En in de hoop op goede vangst, sla ik immer, wat in mijn stapeltje als oorspronkelijk Nederlandsch werk wordt vermeld het eerst aan de haak ter aankon diging. Het is misschien een misplaatst chau vinisme, want die „oorspronkelijkheid" on zer vaderlandsche schrijverseen paar werkelijke artisten natuurlijk daargelaten... is vaak van een beangstigende onzekerheid. .Wat willen we eigenlijk met dien elsch van oorspronkelijkheid? Natuurlijk, in de eerste plaats, het negatieve: het niet vertaald zijn. Maar verder, eischen wij het noch-nicht- dagewesene, het einmalige (wat prachtwoor- den vonden onze buren toch uit!) in opzet en verhaal? Wel neendat er onder de zon niets nieuws is, leerden ons reeds de Ouden en of juffrouw Europa nu op een buffel geschaakt werd of juffrouw Smit in een nieuwen Mercedeswagenmaakt in den grond zooveel verschil niet uit. De be sognes en beslommeringen die van deze ver metelheden de noodzakelijke gevolgen zijn, bleven vrijwel gelijk. Hoofdzaak in deze ma terie is niet het verhaal, zooals het de school meisjes, dienstboden en oude juffers meenen, maar de persoon van den verhaler, diens kijk op het geval, diens karakter (zoo hij het bezit) diens positie, tegenover de ver haalde feiten ingenomen. De oorspronkelijkheid van een litterair kunstwerk kan slechts aanwezig geacht wor den, zoo de auteur blijk geeft op een wijze die geheel en alleen van hemzelf is, tegenover de dingen te staan en die te verwerken, waar uit zijn „verhaal" is opgebouwd. Eerst dan kan hij interessant worden, en in ons geheu gen blijven voortleven, als iets dat ons ge troffen en (of) ontroerd heeft. Doet hij dat niet. dan zijn zijne en onze moeiten vruchte loos. zijn arbeid is geen kunstwerk, doch niet meer dan een min of meer gedistingeerd- aangekleed buurpraatje. Nu is een oorspronkelijk buurpraatje al licht een curiosum; litteratuur die veel op een buurpraatje gelijkt daarentegen over vloedig. Waaruit geconcludeerd zou kunnen worden dat oorspronkelijke litteratuur min der vaak aanwezig is dan men aangekondigd vindt. „De lachende berg" van den heer Vermeer is een chique praatje over chique menschen in een chique pension, dat Mont-Riant heet, in de buurt van Lausanne ligt. door een dame van adel, wier kinderen Erik en Wanda heeten ..gedreven" wordt op uiterst correcte en aimabele wijs en wier betalende logés natuurlijk niet uit den nijveren middenstand of het goed gesalarieerde proletariaat gere- cruteerd worden. Wel zijn allen eenigszins behebd met artistieke neigingen, zooals dat in zulk milieu te venvachten is. De schrijver neemt dat zelf gelukkig niet te ernstig. „Een echte salon-artisten-kolonie, hier op Mont-Rianteen violist die grijs is voor hij kan optreden, een amateur in postzegels die tragedies schrijft, een hyper-kunstgevoe lige déclamatrice<pag. 87)". De heer Vermeer vertelt nu heel onder houdend van al deze lieden en hun lotgeval letjes, in lief en leed, en liefdes leed. HIJ vertelt hier en daar wel wat. waar, zooals men zegt, de bakker geen brood op geeft vooral die verschijning aan 't s,lot, van me neer Jansen, is eenigszins onwaarschijnlijk, maarals de buurdames mekaar wat over het balkonnetje heen, toefluisteren, jokken ze ook wel een beetje. En soms zijn die tan tes wel eens even aardig om naar te luiste ren, al is hun gebabbel geen kunstwerk en hun fantasie weinig diepzinnig. Je hoort nog ereis wat, nietwaar! De held van dit boek. Tom Eerens. schrijft ook, evenals de heer Vermeer. Ook heeft hij bijwijlen inspiratie-gebrek, twijfel aan zich zelf. Ik weet niet of de heer Vermeer daar aan ook laboreert. Maar van Tom Eerens zijn het nog zijn stomste momenten niet als hij (op pag. 121) hardop denkt: „Iets leesbaarsLiteratuur zou het wel nooit worden maar iets leesbaars ten minste? Moeilijk dat schrijversberoep! Als je iets kon en niet genoeg. Dan maar-beter in 't geheel niets kunnen". Kom, kom, meneer Vermeer, niet zoo zwart gallig, 't Is heusch heel leesbaar, heel heel leesbaar. Amusant ook, hier cn daar. En aardig voor wie wat over zulk soort men schen lezen en weten wil. Maar, inderdaad, litteratuur is het niet geworden. Evenmin het gouden kalf van Herman Kesnig. Onder ons, ik meende dat dit. kalf reeds lang verdronken, en de put gedempt was. Het laatst ontmoette ik het beestje in de prachtige metrische vertaling, die wijlen Kees van der Linden placht te gebruiken als hij Gounod's Faust opvoerde. Voor „le Veau d'or est encore debout" moest Orelio dan zingen: „het gouden kalf staat nog over eind", hetgeen onze meesterzanger dan tel kens met onverstoorbare kalmte klaar speel de. Eh bien, voila. Nu heeft de heer Kesnig het Gouden Kalf weer overeind gezet in „een gezellig, monter boek. waarin de bekende tooneelschrijver ons de familie Goudhaan beschrijft in al haar zelfgenoegzaamheid en protserige leegheid. Een oorspronkelijk ver haal dat men lachend uitleest. Met al zijn grappen en kwinkslagen, toch een boek met ernstige kanten". Dit zeg ik niet, doch schrijf het over van den omslag, waarop het, onder den titel, ge drukt staat. De ernstigste kant van dit boek lijkt mij de achterkant: die is blanco. In mijn volgende kroniek komt dit Kalf nog even aan het woord en beginnen wij met den zeer oorspronkelijken Graaf van Pen ning. 25 Aug. '30. J. H. DE BOIS. Scheepvaartberichten Alcyone 25 te Antwerpen van Hamburg Alchiba p. 25 Fernando Noronha Rotterdam n Buenos Ayres Bondowoso 25 v. Belawan-Delt n. Batavia Bennekom 23 v. Calea Buena n. Ilo. Bacchus 24 New York v. W.-Indië Christiaan Huygens 25 v. Sabang n. Bat art a Djember 26 7 uur te Suez Java n. New York Eemland 25 v. Santos, B.-Aires n. A'dam Gelria 25 16 u. v. Lissabon, A'dam n, Buenos- Ayres Gemma 25 v. Sjanghai, R'dam naar Japan Giekerk 23 te Kaapstad v. Rotterdam Grtfpskerk 24 te Hamburg v. Rotterdam Hermes 26 's av. te Nantes verw.. Guant-anamo n^ Amsterdam Johan van Oldenbarnevelt 26 te Port Said, Am sterdam n. Batavia Joh arm de With 26 v. Amsterdam n. Batavia Jan Pietersz. Coen 25 v. Sabang n, Adam Kinderdijk 24 te Los Angeles Harbour v. Ant werpen. Koningin der Nederlanden 25 v. Port Said, Ba tavia naar Amsterdam Kota Gede 26 1 u. v. Port Said, Rotterdam n. Batavia Kennemerland 26 te Amsterdam v. Hamburg Merope 23 v. New-York n. W.-Indië Meliskerk 24 te L. Marques, Be tra n. Rotterdam Meliskertt 23 v. Port Natal n. Lour. Marques Nieuwkerk 25 te Port Said, Amsterdam n. Z. Afrika Ouderkerk p. 25 Gibraltar. Japan n. Rotterdam Oostkerk 20 te Rotterdam v. Antwerpen Paseidcn 24 v. New-York n. W.-Indië Rijnland 24 n.m. te Santos, Amsterdam naar Buenos-Ayres Rietfcratoin v. Beira, 25 v. Southampton naar Duinkerken. Fietfontein 25 te Southampton. Beira naar Rot terdam Spaamdam 25 tt New Orleans terdam Salon ah 25 4 u. te Madras, Eng. India nasa Rotterdam Sibajak p. 26 6 u. Oueseant, Batavia naar Rot terdam Sibajak 28 v.m. v. Batavia te Rotterdam ver wacht (later bericht) Tjisalak 24 te Hongkong v. Sjanghai Tjisondari 24 te Shanghai v. Batavia Tjisoroea 24 v. Shanghai n. Dairen Tajima Maru v. Japan, 25 t® Londen TalLse 25 te Singapore, v. Amsterdam Veendaxn 25 te New York, v. W.-Indië Venezuela 25 15 uur v. Plymouth n. Havrfc Beira naar Amsterdam. AMabi p. 24 Madeira. Amsterdam n. Beira Boschdük 2<i te Batavia v. New York Crynssen 24 22 u. 32 m. 80 mijl Z. Oost van Land's End. Amsterdam n. Barbados Rietfontein 25 v. Southampton n. Duinkerken Schiekerk p. 25 Perlm. Calcutta n. Rotterdam DONDERDAG 28 AUGUSTUS. HILVERSUM 1875 M. Uitsluitend AVRO-ultzending. 8.00 Gramofoonpl. 10.— Morgenwijding. 10 30 Concert door het orkest, van het Rembrandt Theater te A'dam. 12.15 Concert AVRO- Kwintet. 2.00 Gramofoonpl. 3 00 Concert op orgel door Willem Zonderland. 4.00 Ziekenuurtje. 5.00 Gramofoonpl. 5.30 Concert door het Haagsch Harmonie Orkest. 7.15 Radio-Volksuniversiteit. Huib Luns: „Kunst en cultuur". 8.00 Concert. AVRO-Va can tie Orkest. 8.15 Haagsch Ge mengd Koor „Onder Ons". 8.30 Vervolg Or kestconcert. 8.45 Vervolg concert „Onder Ons". 9.00 Viool-recital door Albertina Fer rari. 9.35 Vervolg Orkestconcert. 10.00 Pers- ber. 10.15 Vervolg Orkestconcert. 10.30 Dans muziek door Haarlem's Salon-orkest- 11.30 Gramofoonpl. HUIZEN, 298 M. Na 6 uur 1971 M. 8.00 KRO. Gramofoon. 10— NCRV. Zang door dameskoortje. 10 30 NCRV Korte zicken- dlenst. 11.30 KRO. Godsdienstig halfuurtje. 12.00 KRO. Concert door het- KRO-Trlo. 1.00 KRO. Gramofoon. 2-00 NCRV. Gramofoon. 4.00 NCRV. Ziekenuurtje. Lezing en koorzang. 5.00 Solistenconcert (sopraan, mezzo-sopraan, vlooi, piano). 6.30 Koersen. 6.40 Orgelconcert door G. ter Braake. 7.40 Gramofpon "9 Concert. Chr. radio-orkest o.l.v. P. v J v. d. Ploeg, tenor. Lezing over g voor het misdeelde kind. 10 00 Per DAVENTRY, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 12.20 Concert. E Cook (alt), Octet. 1-20 Orgelspel door R. Foort. 2.20 Gramofoonpl. 3.0 Kerkdienst 4.05 Concert. J. Hamilton. Smith (sopraan), T. Dance (bari ton). 4.35 Orkestconcert. 5 35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing 6.35 Nleuwsber. 6 55 Marktber. 7.00 Zang door John Thorne. 7,20 Lezing. 7,50 Vaudeville. 9.20 Concert- M. Anderson (alt). I. Philipovsky (plano). 10.05 Nieuwsber. 1020 Lezing. 10.35 Berichten. 10.45 Dansmuziek. 12.20 Televisie. PARIJS „RADIO PARIS" 1725 M. 12.50 Gramofoonpl. 3.20 Dansmuziek. 4.05 Dansmuziek. 4.35 Vlool-reclta). 7.40 Gramo foonpl. 8.20 Concert. Vocale cn instrumen tale solisten. Kwartet. LANGENBERG, 473 M. 7.25 Gramofoonpl. 7.50 Orkestconcert-. 10.35 Gramofoonpl. 12.30 Gramofoonpl. 1.25 Con cert. Orkest en zang (liedjes bij de luit). 5.50 Concert, Sopraan, cello en piano. 820 Or- kestconcert. Daarna tot 12.20 Orkestconcert. KALUNDBORG, 1153 M. 12.20 Orkestconcert. 3.20 Orkestconcert en viool-soli. 8.35 Liederen-voordracht. 8 55 Moderne dansmuziek. 10.05 Vervolg Moderne dansmuziek. 11.35 Dansmuziek. 12.50 Dans muziek. BRUSSEL, 508,5 M. 5.20 Trio-concert. 6.55 Gramofoonpl. 8.35 Kamermuziek 9.20 Concert vanuit de Kur- zaal te Ostende. ZEESEN 1635 M. 6.05 Berichten. 7.20 Gramofoonpl. 10.20 Le zingen. 12.20 Gramofoonpl. 1.15 Lezingen. 2.20 Gramofoonpl. 3.50 Lezingen. 4.20 Concert. 5.50 Lezingen 8.50 „Fata Morgana". Muzikaal al lerlei. 9 50 Hoorspel „Vom Dirndl und Buam- fang". Schrammeltrlo en solisten. Daarna tot 12.50 Dansmuziek. OMZE. GROENTJES H DUN5DA(3 FT^ DONDERDAGff ZATERDAG tfaf Een dagelijksche Kindervertelling. Ze waren opgesprongen en net bijtijds, want de gevaarlijke vos stond reeds voor den aanval gereed. Doch het verkeers- agentje, niet bang uitgevallen, trok zijn sabel en gaf daarmede den vos een flinken slag. „Daar," zeide hij tegen het woeste dier, „de eerste klap is goud waard." Een verwoed gevecht tusschen Keesje en den vcs begon, doch ook de kabouters stonden niet stil. Ze hadden een lus van een touw gemaakt en trachtten achter het dier te komen om het den lus over den kop te gooien. Het verkeersagentje sloeg er geducht op en hij riep tot de ka bouters: „Wees maar niet bang, ik heb wel voor heetere vuren gestaan."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 11