s DAME! i. TH. KORT TOTALE UITVERKOOP LETTEREN EN KUNST MUZIEK HET TOONEEL BIOSCOOP Bij Haaruitval STENOGRAFIE PONT 300 LETTERGREPEN i RESTANTEN EN COUPONS WAT WENSCHT U? STOF VOOR EEN MANTEL? STOF VOOR EEN JAPON? WINKEL'S ETALAGES SR. KORTSTRAAT 11-13 jWie Haarlem's Dagblad HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1930 KERKCONCERT. Het jaarlij ksohe concert van mevrouw Noordewier-Reddingius met de heeren M. Noordewier Jr., en George Robert in de Groote Kerk had ditmaal niet zóó veel be langstellenden doen opgaan als vorige jaren het geval was. Misschien wierp het vooruit zicht van de mogelijkheid onze gevierde zangeres dezen winter weer, evenals verle den jaar op een der gemeentelijke orgel concerten te hooren, zijn schaduw op het concertbezoek van Vrijdagavond. Of die mogelijkheid bestaat, weet ik niet: we heb ben de lijst der solisten voor die concerten nog niet gezien. Voor de afwezigen willen we *t hopen. Ik zou in herhaling vervallen, indien ik de schier onverwoestbare glans van mevrouw Noordewier's stem opnieuw memoreerde; na de ervaringen der laatste ja ren verwonder ik er mij niet eens meer over. Zelfs had de zangeres ditmaal niet ge schroomd werken ter uitvoering te kiezen die het gebruik van het zeer hooge register noodig maakten. En toch klonk het geluid slechts een enkele maal iets geforceerd. Na een mooie aria met obligaat fluit van Bach interesseerde een fragment uit een cantate van een voorganger van den grooten Bach: Christian Ritter, van wien verschillende werken door Richard Buchmayer weer ge vonden zijn. Buchmayer heeft gewezen op den invloed, dien Ritters werken op Bach hebben uitgeoefend. Van de vier liederen uit „Vater unser" van Cornelius trof mij het meest het derde, ■wegens de mooie tegenstelling aan het slot der beide strofen. In het derde couplet van het eerste lid was de samenklank tus- schen zangstem en orgel niet volmaakt te noemen. De drie bewerkingen van Oud-Nederland- sche liederen door Anth. van der Horst, zijn ongetwijfeld knap gemaakt, maar ik kon een indruk van monotonie niet geheel ont gaan bij deze neo-mediaevaansche omspe lingen van de zangstem door de fluit, die als een soort van discantus de melodieën bijna geheel toedekt. De herinnering aan Mahler werd bij wijlen levendig, maar bij dezen laatste bleef het evenwicht toch be ter bewaard. De fluitist droes? twee deelen uit een solo sonate van Carl Ph. Em. Bach met goeden smaak voor; muziek grootendeels in den stijl van J. S. Bach gehouden, interessant voor den speler maar door den aard van het instrument te beperkt in omvang en muzikalen verscheidenheid om te blijven boeien. De vertolking der obligaat-fluitpartij in Baclis aria door den heer Noordewier viel als steeds zeer te waardeeren. Robert opende het concert waardig en ernstig met het kleine Preludium en Fuga in e min. en sneelde een paar interessante werkjes van Francois Couperin (den ouden, niet van den beroemden clavecinist en com ponist Couperin „le Grand") en van Clé- rambault. K. DE JONG. GEZELSCHAP BOUBER. „GEEF ONS ARBEID". 'n Vijftig jaar geleden zou men „Die Stem- pelbrüüor" waarschijnlijk hebben gespeeld, onder den titel „Geef ons arbeid of De Ellende van de Werkloosheid". Richard Du- schinsky. de Duitsche schrijver, stapelt in zijn drama de eene ellende op de andere en al die ellende spruit enkel voort uit de werkloosheid. Vader Lorens is geknakt en gebroken door het leven zonder arbeid, dat hij al meer dan drie jaar moet voeren. „M'n armen zijn verroest! Ik kan niets meer!" roept hij in zijn wanhoop uit. Hij loopt rond- in zijn schamel ver'.rek als 'n dier in zijn kooi en als hij stilstaat dan is het bij het raam om naar Menski, den overbuur te zien, die werkt, aldoor werkt. Moeder Lorens, de vrouw is uitgeput en ziek en te lijdzaam om in opstand te komen. Josef, de zoon zoekt uitkomst in diefstal en als hij uit de ge vangenis terug keert, verzucht hij, dat er voor hem geen onderscheid meer is tusschen de cel en het stempelbureau; Freddy, de jong ste verzinkt in het moeras en gaat moreel ten onder. Dr. Magnussen, de kunsthistoricus wacht philosofeerend alleen nog maar op den verlossen den dood, Haase, de scheikundige, die zich staande weet te houden, zoolang de liefde hem nog schoort, verliest op het laatst zijn verstand en Pauli, de dochter gaat den weg, die -de publieke vrouw al vier bedrijven lang lokkend heeft gewezen. Want voor den dood door de gaskraan, die haar vader en moeder hebben verkozen omdat zij geen andere uitkomst meer zien, schrikt zij ten slotte terug. Het leven roept nog te sterk dan dat zij den dood met haar tot wanhoop gedreven ouders kan ingaan. Dit drama is één opeenstapeling van eh - de. Heel het stuk is somber en troosteloos, zooals Ora et Labora van Heyermans en De Wevers, van Ha-uptman. En tochen tooh, ondanks al die ellende, ontroert het slechts weinig en wij vragen ons af, wat er de reden van is. Duschinsky heeft zijn stuk te veel in denzelfden grauwen toon gehouden, er is geen licht, het is alles te op zettelijk! Men voelt de opzettelijkheid en.... men is ontstemd. Hoe komen al deze werk- loozen zoo bij elkaar? Vader en moeder Lo rens, de zoons en de dochter goed, maar wat doen Haase en De Magnussen in deze omge ving? Zij zijn daar enkel door den schrijver geplaatst om ons de ellende der werkloos heid in alle kringen nog sterker te laten voelen! En daneen werkelijke dramati cus is Richard Duschinsky niet-. Hij geeft vijf bedrijven lang aldoor hetzelfde, maar er is geen dramatische botsing en geen climax. Hij geft een beeld van de ellende der werk loosheid maar ook niet meer dan een sta tisch beeld. Een levend drama wordt het niet! Wij vragen ons af: wat wil de .schrijver? Wanneer Josef uitvaart tegen zijn vader: Jullie hebt een keizer weggejaagd, jullie hebt de revolutie gemaakt, maar jullie bent halfweg blijven steken! Jullie draagt de schuld!" dan voelen wij aan welke zijde hij staat, maar een oplossing geeft hij niet! „Te gen wie vechten wij? Waar is de vijand? roept Haase uit. ja, tegen wie? zoo vragen ook wij. Het drama staat zeer zeker midden in de zen tijd! Het laat ons zien, waartoe men ge- jcomen is ntet alleen in liet overwonnen Duitschland na vier jaar oorlog, revolutie en inflatie! Het is diep tragisch, maar een open gaskraan is geen oplossing! De schrij ver geeft een schildering, meer niet! Wan neer hij een sterk dramaticus ware geweest, zou hij ons ontroerd hebben, of als hij het talent van den revolutionnairen Ernst Toller had bezeten, tot verzet en opstand hebben geprikkeld. Richard Duschinsky heeft als de meeste tendenz-schrijvers te veel willen bewijzen en daardoor juist zijn doel voorbij geschoten. Met een soberder schildering had hij allicht meer bereikt. Er zijn in dit drama ongetwij feld mooie momenten! De liefde tusschen Pauli en Haase, die als een bloem te bloeien staat in deze vlakte van grauwe ellende, de doffe wanhoop van Lorens, die één oogen- blik ultlaait tot krankzinnig verzet, het moment van elkander nog eenmaal terug vinden vóór den dood. van Lorens en zijn vrouw, daarin stijgt de schrijver boven zich zelf uit, maar over het algemeen blijft het werk te vlak en te gelijk van toon. Bouber heeft het in zijn regie ook in het één-tonige gehouden en dit was goed gezien. Het was een sober gehouden opvoering zon der groote effecten en het is wel zeker, dat het spel op de stampvolle zaal Geef ons Arbeid werd voor leden van de V.A.R.A. ge geven grooten indruk heeft gemaakt! Het spel vermoedelijk meer dan het stuk! Jan Lemaire speelde den ouden Lorens in zijn doffe wanhoop en later in zijn verzet knap realistisch en "overtuigend! En Aaf Bouber gaf als de berustende, lijd zame vrouw weer één van die ontroerende mooie volksfiguren, zooals zij dat vermag. Hetty Beck debuteerde bij dat ensemble in de rol van Pauli en zij bewees in deze rol, welk een knappe actrice zij is! Zij was in haar zachte, overgegeven liefde teer en ontroerend. Lucas Wensing speelde Isac Stern, het joodje, dat Pauli lief heeft, ingetogen, zonder op zettelijkheid en was vooral goed in zijn vreugde, als hij zijn liefde beantwoord waant en in zijn doffe berusting, wanneer hij be merkt, dat Pauli's liefde enkel voor Haase is. Haase bleef een wat vlakke, onduidelijke fi guur, zooals Ben Groene veld hem speelde. Erfman daarentegen maakte wel iets fijns van den ouden, op den dood wachtenden kuns th istor icus Anton Burgdorffer verviel als Jozef ge lukkig niet in melodramatische accenten, waartoe de rol allicht aanleiding gaf, Arie Das debuteerde bevredigend als Freddy en Teune gaf teekening aan den concierge. Jeanne Hunsche-Verkade had wel wat meer kleur aan de rol van de publieke vrouw kun nen geven. Het publiek, dat na de eerste bedrijven vrij gereserveerd bleef, kwam, na de pauze los en bracht aan het slot lulde hulde aan de spelenden, zoodat het doek eenige malen omhoog moest! Voor de Vara en het gezel schap van Bouber was het dus een succes. J. B. SCHUIL. VOLKSUNIVERSITEIT VOOR HAARLEM EN OMSTREKEN. HET PROGRAMMA VÓÓR DE KERSTVACANTIE. Wij ontvingen het programma van de Volksuniversiteit alhier, over den cursus 19301931 voor de maanden vóór de Kerst- vacantie. Er worden Luistercursussen gehouden door: Dr. J. D. Bierens de Haan te Aerdenhout, over „De kuituur en haar werkkrachten"; Dr. P. H. Ritter Jr. te Utrecht, Mr. R. Houwink, te Soesterberg en Mr. M. Marsman, te Utrecht over: Nicolaas Beets, Allard Pierson, Jacobus van Looy, P. C. Boutens en eenige figuren uit de jongste literatuur van dezen tijd; Prof. Dr. G. J. Thierry te Leiden, over „Het leven na den dood volgens oud-Oostersche volken"; den heer D. van Staveren, te 's-Gravenhage, over aardrijkskundige filmdemonstraties; Otto van Tussenbroek, te Utrecht over mo derne woninginrichting en Huib Luns, te Am sterdam, over „Wandelingen in Rome". Werkcursussen zullen worden gegeven door de heeren: G. van der Laan, te Haarlem, in de Fransche taal volgens het Kennemer stel sel; F. P. van der Voorde, te Haarlem, in de Engelsche taal en Dr. J. J. Haak, te Haarlem, over de stroomende electriciteit (electro- magnetisme). Verder hebben eenige lezingen voor de leden en introducés plaats. De heer H. C. Verkruysen zal spreke* over Egypte (met lichtbeelden en filmvertooning) Dr. C. Spoelder, over Oud-Haarlem (met lichtbeelden)Ds. J. L. Pierson, te Bilthoven, over „De Cathedraal van Chartres". Voorts nog een literatuuravond over de werken van Alie van Wij he—Smeding, met een inleiding van Ds. M. C. van Wijhe. De schrijfster zal zelf uit haar werken voordragen. REMBRANDT THEATER. Kleine Stadslucht. Wie naar de bioscoop gaat enkel en alleen om zich te laten amuseeren, kan niet beter doen dan deze week naar Rembrandt Theater te gaan. Daar draait lichte kost, vrooüjke kost en vermakelijke kost. Drie goede dingen voor boven aangeduide bioscoopbezoekers. Zoo nu en dan heeft het publiek geschaterd! Een schitterend stel zedelijkheidsapostelen, die de opvoering van de revue waarin Ninon dUauteville (Ellen Richter) met haar dans meisjes optreedt, wil onmogelijk maken, door met alle mogelijke en onmogelijke geluid gevende apparaten een helsch kaJbaal te schoppen draagt veel tot het succes bij. Het bijprogramma is ook onderhoudend, er is een geluid-teekenfilm van Max Fleischer bij, getiteld Fire Bugs, die, zooals we dat van Max Fleischer gewend zijn, weer uitstekend is. Op het- tooneel vertoonen „The Cantons" verbluffende staaltjes van hun kunnen. Het is een plezier naar hun werken te zien, hoe wel we er niets van snappen, PALACE Het verlangen van iedere vrouw. Het hoofdnummer is een groote Duuitsch- sprekende film in 12 actes: „Die Sehnsucht jeder Frau". Woord voor woord zeer duidelijk verstaanbaar, lijkt- ons de grootste ver dienste van dit werk de geringe technische tekortkomingen. Maar ook het spel van de hoofdpersonen, Vitme Banky, Eduard Robin son en Joseph Schild araxrt staat bijna voort- INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL en op plekken waar het haar erg dun wordt, de hoofdhuid een weinig inwrijven met Purol. Doe dit 1 of 2 maal per week; dit maakt haar en haarwortels weer sterk en groeikrachtig. durende op hoog peil. Enkele gedeelte zijn er edhter, en juist de meest dramatische, die ons als klankfilm niet geheel geslaagd lij ken. Als bijvoorbeeld de hoofdpersoon Tony na een ongeluk met twee gebroken beenen wordt thuis gebracht, is het gejammer van den gewonde en van de omstanders zóó over dreven, dat het op vele toeschouwers een averechtsche uitwerking heeft; tot teleur stelling van hen, die eens „heerlijk" hadden willen griezelen! Uitgezonderd dan deze kleine gedeelten, is het een film van groote beteekenis, die zeker in Haarlem veel belang stelling zal trekken. Ontroerend en voortref felijk gespeeld is de laatste verzoeningsscène tusschen Mitzi en Tony. Het bijprogramma is al héél goed ver zorgd. Speciale melding maken we van het variété nummer: de heer Matthé verricht de ongeloof lij leste toeren met een groot aan tal ballen. De verzuchting van een jeugdigen voetbal-enthousiast achter ons, zegt genoeg: „Als we die eens bij ons in de club had den De teekenfilmpjes zijn steeds één der ge liefdste deelen van een bioscoopprogramma. Ook „Indiaansche hutspot" voldoet volkomen aan de hooge eischen, tegenwoordig aan de klank-teekenfilmpjes gewijd. Bij het wereldnieuws lokten opnemingen van de A. V. R. O -meeting van een groot gedeelte van het sterk-meelevende publiek een ovatie uit! Verder kijkjes bij worstelwed strijden in Japan, zwemwedstrijden in Cali- fornië en heel mooie opnamen van een race tusschen twee groote raderbooten op de Ohio. LUXOR-THEATER. „Beschermers der Wet". „De Witte Non". The Evelis. Deze week weer 2 hoofdnummers, die er wezen mogen. Het eerste is een dramatisch filmwerk, waarin William Boyd en Jacqueline Logan de hoofdrollen vervullen. De geschiedenis is in het kort deze: Pete Smith, een brugwachter op een eenzamen post, krijgt nu en dan bezoek van zijn vriend, den politie-agent Tom, die hem altijd wil overhalen ook agent te worden. Als Pete dan bedrogen en bestolen wordt door iemand, dien hij steeds verzorgd en verpleegd heeft, be sluit hij aan het verzoek te voldoen. Als zoo danig wordt hij door den onbekende her kend, die zorgt, dat hij de gestolen voor werpen terugkrijgt. Pete doet tegenover in specteur Mather alsof hij den man niet kent. Als nu Pete's vriend, Tom, wordt gedood door een bende misdadigers, neemt Pete wraak. Deze film is vol spanning en zij wordt met aandacht gevolgd. Het hoofdnummer na de pauze is, „De WILte Non van St. Veith". Een prachtige speelfilm met zeer sterke, dramatische momenten, waarvan door de vertolkers een dankbaar gebruik is gemaakt, vooral door Su sanna Merville en Oscar Marion. Een oude organist bespeelt iederen avond het orgel in de kerk van St. Veith. Deze man is een zonderling; altijd zoekt hij de een zaamheid. Op zekeren avond krijgt hij be zoek van een ouden vriend die hem een brief en geld voor zijn dochter geeft, die in een klooster is. Nadat hij dit gedaan heeft, maakt de bezoeker een eind aan zijn leven. Dit werd opgemerkt door een buur van den organist, die nu evenwel zegt dat de oude man zelf de misdaad heeft begaan en hem op deze wijze geld afperst. Het lijk is in den kelder begraven. De Organist gaat het geld en den brief aan de non brengen, die kort daarop het klooster ontvlucht, omdat de wereld haar aantrok. Zij komt bij den orga nist. De buurman vertelt, nadat hij geen geld meer ontvangt, haar het geheim van den organist en zij vlucht opnieuw. Nu ontmoet ze den schilder Ivan, die haar meeneemt naar zijn huis. De oude man wordt door een be roerte getroffen en raakt aan één zijde ver lamd. Als Benita, de vroegere non, naar het lijk van haar vader komt zoeken sluit de oude. organist haar in den kelder op, waaruit ze echter door Ivan gered wordt. Als de or ganist de boodschap krijgt, dat men hem om zijn verlamming gepensionneerd heeft, ont steekt hij in woede en wil hij het orgel gaan vernielen. Wanneer hij evenwel de bijl op heft gebeurt het wonder, dat hij zijn ver lamming verliest. Hij speelt weer op datzelfde orgel een koraal bij het huwelijk van Benita en Ivan. Alleen deze film is al een bezoek aan Luxor meer dan waard. Als opening van het programma zagen we een heel aardige teekenfilm. Het Luxor-Nieuws is weer zeer actueeL Op het tooneel: The Evelis, een heer en dame. die zich doen kennen als een paar uitstekende acrobaten en die heel veel succes oogstten. Ook de humoristische kant wordt niet vergeten. Het geheel vormt een programma, dat we kunnen aanbevelen. H. O. V. CONCERT IN DEN HOUT. Programma van het namiddagconcert op Zondag 14 September a.s. te 2 uur 30 min. in Den Hout, onder leiding van Marinus Adam. 1. Kriegsmarsch „Athalia", MendeLssohn- Bartholdy. 2. Lustspiel Overture, Kéler Béla. 3. Estudiantina (Wals)" Waldteufel. 4. Selection from „the Geisha" S. Jcxnes. Pauze. 5. Ouverture „Nakiris Hochzett", P. Llncke. 6. Künstlerieben (Walzer) J. Strauss. 7. Fant. de l'Opera „La Vlvandière", B. Godard. „ZANG EN VRIENDSCHAP". VOLKSCONCERT, OOK VOOR WEEZEN EN OUDEN VAN DAGEN. De zangers van onze Kon. Liedertafel heb ben dit jaar weinig rust. Nauwelijks zijn ze teruggekeerd van hun succesvollen tocht naar Keulen, of ze geven een volksconcert. Dit concert zal Maandag as. plaats vinden en is tegelijkertijd bedoeld als een concert voor weezen en ouden van dagen, die in de Haarlemsche inrichtingen verzorgd worden. Zang en Vriendschap mag zeker wel reke nen op de belangstelling van het Haarlem sche publiek en hoopt voor een volle zaal zich te doen hooren. C. ABDALA Autobekleeder Werkplaats: OLIESLAGERSLAAN 8 Telefoon 10278 Speciale inrichting voor alle voorkomende repa raties. Gelegenheid voor stalling Bandhousen speciale prijzen Vlugge en nette .bediening Scherp concurreerendte prijzen 7 Juli j.l. legde de Heer P. GEELOF te Rotterdam, ten overstaan v.d. officieele examencomm. v.h. Centraal Bur. Instituut Pont, Den Haag, in tegenwoordigheid en onder controle van vele belangstellenden en de Pers, examen af voor vergader-stenograaf met de fabelachtige snelheid van STENOGRAFIE PONT wordt o.a. onderwezen te HAARLEM: INSTITUUT PONT, 0. GRACHT 71 Deze week inschrijving nieuwe lessen, ook Typen, Boekhouden, Talen. LANGE VEERSTRAAT HAARLEM N VERBAND MET DE REEDS ONTVANGEN EN NOG TE ONTVANGEN, GROOTE ZEN DINGEN WINTERGOEDERENS L E O BUTS EENIGE DAGEN VAN ALLE NOG VOORHANDEN ZIJNDE WAARONDER: GROOTE PARTIJ ZIJDEN ONDERJURKEN - DIRECTOIRES TEGEN SPOTPRIJZEN. STAPELS BADHANDDOEKEN EXTRA GOEDKOOP. RESTANTEN LEIDSCHE WOLLEN DEKENS LAKENS - SLOOPEN LINNEN HUISHOUDGOED ENZ. TRIC0TG0ED OVERHEMDEN LINGERIE. ENZ. ZIET VOORAL STEEDS ONZE ETALAGES!!! ONZE SORTEERING IS ZOO UITGEBREID EN DE PRIJZEN ZIJN ZOO LAAG, DAT ZELFS DE MEEST VERWENDE DAME BIJ HAAR KEUS ZAL KUNNEN DOEN. ONF" Daar wij door onze inwendige verbouwing belangrijk aan ruimte hebben gewonnen, kunnen wij U een prettige en vlotte bediening garandeeren Onderstaande prijzen sluiten iedere concurrentie buiten 1 RECLAME! WIT K00RD-FLUWEEL 49 ct. 100 c.M. breed GEKEPERD FLUWEEL 1.89 ZUIVER WOLLEN VELOUTINE 99 ct. dubb. breed, alle kleuren. ZUIVER WOLLEN NATTé 140 c.M. breed 99 ct. alleen marine. WOLLEN TWEED, 140 c.M. breed QQ *»t DE GROOTE MODE Enorme keuze FANTASIE FLUWEEL vanaf 59 ct. NIEUWSTE CRèPE TAILLEUR 100 c.M. breed 1.89 HOOG VELOURS voor mantels, allerbeste kwaliteit, 85 c.M. breed 3.69 ZWARE ZWARTE MANTELZIJDE, dubb. breed r waarde 3.75, alléén deze week ZIJDEN GEORGETTE 100 c.M. breed 1:49 alle kleuren. Nieuwste Mantelstoffen, in de modekleuren, uitge breide keuze, 5.50, 4.50, 3.75, 2.95, 2,49, MODERNE CHIFFONS IMPRIMé 1.15 Mode 1930. ZIJDEN VELOURS CHIFFON 100 c.M. breed, voor avond- Japonnen, diverse kleuren 3 >95 TAFFET CHIFFON 90 c.M. breed. Diverse kleuren, 69 ct. EVEN BIJ DE KIJKEN!!! TELEFOON 14041 I nog niet leest, mist een trouwen huisvriend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 20