FEMINA
MEISJESMANTEL
EEN REGENMANTEL
DE BLOUSE
RECEPT.
ALLERLEI
Het woord is aan
NAAR DEN SCHIJN.
Oordeelen over anderen.
Hoe men de kleuters
bezig houdt.
JACHTSCHOTEL
AVONDMANTEL
Waarom gebruiken we
Lijnolie om te gebruiken?
HAARLEM'S
DAGBLAD
DONDERDAG
23 OCT. 1930
Het wordt al weer tijd om voor onze
schoolgaande dochters een wintermantel te
maken of aan te schaffen en wij laten U
daarom hier een der laatste modellen zien.
Deze mantel is van wijnroode, zware wol
len stof. De smalle kraag sluit nog al hoog
tegen den hals aan. De revers loopen tot aan
de taille, waar met een roode knoop de over
slag wordt gesloten. De zijpanden, waarin de
zakken met klepje en knoopje zijn aange
bracht, zijn oploopende ingezette paneelen,
met een dubbele naad, die tevens als garnec-
ring dient. De mouw, die niet te nauw mag
zijn, heeft geen manchet, maar alleen een
klepje met knoopje, zooals er tevens een op
den zak is te zien.
No. 498. Het regenweer wil nog maar niet
wijken voor een gezonde frlssche herfstlucht
en het laat zich aanzien, dat als het weer
niet gauw omslaat, wij in onze bosschen zelfs
herfsttinren niet zullen kunnen bewon-
creren. De bladeren vallen al een paar dagen
af, maar de roodbruine en gele tint, die an
ders de herfst typeert en die wij zoo hard
noodig hebben om den langen winter met een
opgeruimd humeur tegemoet te kunnen zien,
is eveneens onvindbaar. Het is de tijd voor
onze regenmantels, steeds maar weer
's morgens naar ons werk gaande, of 's mid
dags %e noodzakelijkste boodschappen doen
de, halen wij onze regenmantels te voor
schijn. Deze worden nu van allerlei stoffer
gemaakt. Om te beginnen met de echt lede
ren. in frissche kleuren, dan peau de suèdf
of peau de peche. Deze drie genoemde soor
ten vindt men overvloedig, ook in imitatie
Dan hebben we de bekende Gabardine, c
gummi-jas en de zware loden stof.
We laten u hier een regenmantel zien van
zwarte loden stof me: een klokkende pelerine.
Deze pelerine doet tegelijk dienst als rug-
besc'nei mer; de loden stof op zich zelf ls hee
warm, zoodat men zelfs In den winter deze
jas gerust kan dragen. De mouw heeft klein-
opgeslagen manchetten. De kraag is vi
klein, doch de mantel kan ook hoog geslo'
worden. De ceintuur, met gespsluiting wo
door twee lusjes gehaald, die op de zijna
bevestigd zijn; hij zit ter hoogte van c
taille.
Wij geven u een allernieuwst model van
een blouse. Daar dit patroon vrij ingewikkeld
is, geven wij u hieronder een afbeelding van
het patroon, waardoor het u gemakkelijk zal
vallen deze blouse te maken.
Even maken wij u attent op de chabot.
Zooals u ziet, wordt de neerhangende chabot
eenvoudig in den vorm van een halven cirkel
aan het belegstuk geknipt en valt daardoor
in drie ruime klokken naar beneden. De
blouse is heel mooi in parelgrijs crêpe de
chine of in witte waschzijde.
VLA VAN JAM.
Als men nu eens heel vlug een lekker toetje
wil maken, neem dan een potje en 4 eiwitten
Klop de eiwitten zoo stijf mogelijk (oppas
sen, dat men niet te lang klopt, want dan
wordt het weer „water") en voeg er. onder
het kloppen, lepel voor lepel de jam bij. Dien
de vla dadelijk na het kloppen op, en geef er
biscuits bij.
De Kinderen
In 't speellokaal van het Kleuterhuis. De juf
frouw zegt: ,£n nu nog eens netjes langs de
kantjes loopen, kinderen!"
Interruptie van één der dreumesen: „Dat
kan mijn moeder zoo goed juffrouw, dat zegt
m'n vader!"
Wanneer we zoo ln de diverse mode-col
lecties rondkijken zijn er tal van dingen, die
ons opvallen. Zoo bijvoorbeeld, dat er heei
veel jasjes gedragen worden op de z.g. na
middagjaponnen, die dan gesloten gehouden
worden door een leeren ceintuurtje, dat er
op gedragen wordt en dat, wanneer het
jasje uitgetrokken wordt, voor de jurk als
ceintuur dienst doet. We zien strikken aan
den kraag, van achteren en op zij van den
rok, we zien veel fluweelen en zijden cein
tuurs. van voren vastgeknoopt met een
bouquetje in het midden van den knoop.
Ook zien we die kleine bouquetjes, corsages,
nu ook bij de meer feestelijke japonnen aan
de punt van den hals. zoowel van achteren
als van voren dragen. Voor ce avondjaponnen
ziet men algemeen dit model toegepast: lang,
glad bovenstuk en daaraan de rok gezet, die
altijd ruim en wijd is, hetzij ln plooien, hetzij
met plissé, of klokkend. Volants zien we ook
veel. maar bij de z.g. namiddagjaponnen zijn
die glad en zonder veel ruimte boven elkaar
gezet. Verder zien we bij de avondjaponnen
weer heel veel borduurwerk op satijn en
velours. En dan de lengte der rokken. Men
jeeft het nu heel speciaal als volgt aan:
voor de sportkleeding reikt de rok tot over
te kuit, voor wandeltoilet een paar centimeter
ager, voor namiddagjapon tof boven den
nkel en voor avondtoiletmet een sleep!
leel aardige effecten worden voorts bereikt
•et pllssé en geplisseerde randen waar soms
«en Japon geheel mee is afgezet, aooals het
plaatje (rechts) bijvoorbeeld weergeeft.
Plooitjes, heel fijne en heele kleine zien we
>p allerlei wijzen toegepast. En dan hebben
ve de sjaals van dezelfde stof als de mantels,
/ezet met een stukje bont. En de nieuwe
>.1e van heele bonten ondermouwen van
ze mantels, zooals het andere figuurtje
iks, laat zien, Er is.o, maar er is zóó-
jel, dat we wel tot in het oneindige door
kunnen gaan.
WJM«Ncr*«k
Geld speelt een groote rol in ons leven
Een héél, heel groote rol. We behoeven geen
materialisten te zijn om dat te erkennen
Het is verre Van prettig en ideëel, maar het
Ls zoo-
Er wordt zooveel over gedacht, zooveel
over gesproken, dat ook de kinderen onmo
gelijk buiten deze materieele sfeer gehouden
kunnen worden. Al vroeg praten zij ook over
„geld" en hebben illusies van „als Ik rijk
ben koop ik dat en dat". Ze weten het- al.
als je geen geld hebt. hoef je de winkels niet
binnen te stappen, ze geven je toch niets mee.
Heel kleine kinderen kunnen nog wel eens
volhouden: „nee, dat heb ik niet van moeder
gekregen, dat kreeg ik van de juffrouw
uit den winkel". Maar het duurt niet lang
of ze begrijpen er meer van.
Hansje heeft een portemonnaie gekre
gen. Natuurlijk moeten er dadelijk „centjes"
in. Hansje komt n,og heel eerlijk uit voor
zijn verlangen naar een goed gevulde beurs.
De huisgenooten moeten natuurlijk in de
eerste plaats over de brug komen, ieder
oogenblik van den dag houdt Hansje hen
zijn portemonnaie voor. Maar ook de bezoe
kers worden aangesproken. Wel een beetje
verlegen, met het vage bewustzijn, dat je
eigenlijk maar niet zoo aan iedereen om geld
mag vragen, draait Hansje om de visite heen
en lanceert zacht en met een vleiend lachje
zijn vraag: „Mag ik een cent?"
Het schijnt toch werkelijk een methode te
zijn! Tenminste voor Hansje. Hij krijgt zijn
portemonnaie vol centjes.
Nu komt een nieuw probleem. Wat zal hij
met de centjes doen? Het is zomer en heei
warm. Hansje zal er ijsco's voor koopen
Dat is niet kwaad bedacht. IJsco's zijn met
zoo'n warmte geen overbodige weelde.
Hansje gaat dus uit om ijsco's te koopen.
Twee zal hij er nemen. Hansje is dol op
IJsco's.
Maar na een tijdje komt hij met leege
handen thuis.
„Wei Hans, zijn de ijsco's al op?"
„Ik koop ze niet, hoor", zegt Hans, „anders
hou ik maar zoo weinig, centjes over". Hij
tuurt van ver begeerig naar het ijsco-kar-
reïje.
Het is werkelijk een geweldig probleem.
Wat doe je met geld? Koop je er wat voor,
dan ben je het kwijt. Dat is jammer. Maar
je zou toch zoo graag wat willen koopen.
Is Hansje een kleine potter, een gierigaard
ln den dop?
Nee, hij is alleen maar een verzamelaar,
zooals alle kinderen verzamelaars zijn. Andere
sparen postzegels en sigarenbandjes, hij
spaart centjes. Je ruilt je postzegels ook niet
ln voor een paar ijsco's. Je bent veel te
trotsch op Je verzameling en je wilt er niet
één van kwijt. Je wilt sparen tot je er zoo
veel hebt als niemand anders.
Ja, er moet wel heel wat gebeuren eer je
er toe komt zoo'n verzameling af te staan
Dat doe Je alleen aLs het heel, heel erg
noodig is.
Guusje heeft een vriend, die veel ouder
is dan hij- De vriend is al een man en hij
doet zaken. Guusje komt bij hem in de zaak.
kijkt rond, bewondert. „Mooi", vindt hij.
„Ja, hè?" zucht de vriend, „maar dat is
den langsten tijd zoo geweest. Ik ga hier
weg".
„Waarom?"
„Ik kan de huur niet langer betalen", be
kent de vriend, „de zaken gaan slecht".
Dat klinkt erg akelig. Guusje wordt er stil
van. Hij zou graag willen helpen, maar hoe
kan je als jongetje van zeven jaar een
grooten man helpen? Guusje weet nog niets
van zaken af en geld heeft hij ook niet. Hij
heeft niets. Of tochJa, hij heeft zijn
verzameling sigarenbandjes. Schriften vol.
Hij heeft er meer dan zijn broertje, meer
dan de jongens op school. Het is een groote
schat. Als zijn vriend dien zou hebben
Guusje aarzelt niet lang. ..Wil je mijn siga
renbandjes hebben"5", biedt hij gul aan.
Nee. Guusje heeft nog geen begrip van
geld. Hij denkt, dat wat je het liefst hebt.
ook het meest waard is
Maar hoe is het met kleine Liesje ge
steld, Liesje van nog geen drie, die het men-
scheiijk zwak voor geld el schijnt te doorgron
den? Ze heeft eens gehoord, dat moeder in
de tram voor haar niet hoeft te betalen, ze
Ls nog geen drie. En als ze nu een tram
binnenkomt roept ze triomfantelijk tegen
den conducteur: „Conducteur, ik ben wel drie
jaar, hoor. moeder moet voor me betalen!"
Moeder schaamt zich, de conducteur en
passagiers moeten wel denken, dat ze ge
wend ls om den leeftijd van haar dochtertje
te-Jokken. Het ls Liesje niet af te leeren. En
moeder betaalt eiken keer maar weer een
dubbeltje voor het twee-jarig enfant ter
rible.
Is Liesje werkelijk zoo vroeg wijs en wil
ze haar moeder plagen door haar onnoodig
geld uit te laten geven? Of is het alleen maar
dat ze het beneden haar waardigheid vindt
om voor niets mee te mogen en geen kaartje
te krijgen?
BEP OTTEN.
Bakblikjes die door langdurig gebruik
zwart zijn geworden kan men gedurende een
paar uur in sterk sodawater koken. Hst zal
dan makkelijk zijn om de leelijke kleur weg
te wrijven met zeep en zand.
Een goed vervangingsmiddel voor bak
poeder is in water of melk heelemaal zaclv
geweekte sago, die men in verhouding van
1 klein theekopje droge sago op 4 kopjes
meel bijvoegt.
Ze is een opgewekt vroolljk meisje met een
leuk pittig gezicht ze lacht graag en men
kan het haar dadelijk aanzien. ze heeft schik
ln haar leven. Van een mAtig inkomentje
weet ze zich smaakvol cn modern te kleeden,
en doordat zij handig is met do naald, kan
ze van ouderwetsche kleeren met behulp van
weinig geld een modern kleedlngstuk too-
veren. Ze heeft vrienden en vriendinnen die.
evenals zij, hard moeten werken om er te
komen.
Wat een voorbeeld van een modern, aardig
meisje, zult u misschien zeggen maar de
buren, en de ..men" ln het algemeen vindt
haar wuft en llchtalnnig.
Waarom?
Omdat ze altijd lacht, zegt de Juffrouw
van den overkant die Jaloerach ls op haar
jeugd.
Omdat ze zoo overdreven gekleed gaat.
zegt smalend een oudere dame. die niet meer
met de mode van tegenwoordig overweg kan.
Omdat ae wel eens door een Jongmensch
soms zelfs door meerdere wordt thuis ge
bracht. zegt de oude vrijgezel, die vermoede
lijk ook weieens een vriendelijk lachje van
haar zou willen hebben.
De moderne jeugd heeft geen verantwoor
delijkheidsgevoel, zegt een oude heer hoofd
schuddend, als hij haar vroolijken lach
hoort, terwijl hij weet, dat ze ju 1st zonder
betrekking is gekomen door bezuiniging.
En zoo heeft menigeen wat te zeggen op
dit. moderne meisje, dat moedig en flink een
werkend leven met een klein inkomentje
aandurft, omdat zij het gevoel heeft, dat zij
doet wat zij kan. en dat moeilijkheden beter
overwonnen kunnen wonden met een vroo
lljk dan met een lang gezicht.
Oordeel niet naar den schijn, ge komt er
bijna altijd bedrogen mee uit.
Een Jong meisje zag haar aanstaanden
man naar Amerika trekken om zijn fortuin
te zoeken: zij zou later nakomen. Na een
Jaar kwam het bericht: hij had nu goede
vooruitzichten, maar overkomen kon hij niet,
dus zouden zij met den handschoen trouwen.
Zoodra hij nu een geschikte woning had.
moest zij maar komen. Het gebeurde maar
steeds stelde hij daarna haar komst uit.
Altijd weer kwam er Iets onoverkomelijks
tusschen en het Jonge vrouwtje werd door
een angst gegrepen, dat zij daar in de verte
niet welkom was.
Waarom moest zij zich echter opsluiten,
zich door ledereen laten beklagen, en ten
slotte achter haar rug nog uitgelachen wor
den ook? En zij besloot, mee te blijven doen
met alles en iedereen, net als vroeger en
haar angst en verdriet niet. te laten merken.
Het gevolg was echter dat de getrouwde en
goed bezorgde vrouwen onder haar kennissen
haar ondegelijk en oppervlakkig noemden.
Het is echter wel opmerkelijk, dat Juist de
getrouwde vrouwen dikwijls het eerst- klaar
staan met haar critlek op anderen Juist de
genen die haar bestemming gevonden hebben
door een huwelijk, hebben het meest den
mond vol over de wuftheid en oppervlakkig
heid van anderen, terwijl een ..degelijke huis
vrouw" voor hen het meest bewonderens
waardige schepsel is. Menige „degelijke huis
vrouw" echter heeft, op den keper beschouwd
minder slag van het huishouden, dan wel
van twee andere dingen: het werk aan an
deren opdragen, en ten tweede: praten over
haar eigen huishoudelijke kundigheden.
Wie zegt u. dat het moderne vrouwtje, dat.
keurig en smaakvol gekleed, haar bood
schappen doet, straks bij haar thuis komst
niet een groote mand met kousen cn sokken
gaat stoppen, omdat de bengels en ook helaas
manlief zoo sleetsch zijn.
Terwijl de andere, naast haar aan dezelfde
toonbank staand, ouderwetsoh cn smakeloos
aangedaan maar met een air v.Yn: wat heb
lk het druk. straks thuis misschien in een ge-
makkelljken stoel valt en haar tijd lezende
doorbrengt, terwijl er ook voor haar heel
goed werk te doen zou zijn.
Begrijp me goed: niet. elke modieuze vrouw
ls een toonbeeld van gedegenheid, en niet
iedere zoogenaamde oifderwetsche ls een
sloddervos, maar omdat velen zoo spoedig
met hun vernietigend oordeel klaar zijn, op
den schijn af: ln het uiterlijk zit. het "m niet.,
dat is maar de oppervlakkige buitenkant, die
met het innerlijk ln volkomen tegenstelling
kan zijn.
Andersom komt het ook voor- dat moderne
meisjes haar minder goed gekleede sexege-
nooten uitmaken voor saai en sloom terwijl
ook hier het uiterlijk vernisje Iets heel an
ders bedekt, Iets dat veel meer de moeite
waard Is. dan men van bulten zien kan.
Wilt ge een oordeel uitspreken over iemand
dan moet ge dat zelf weten, maar strooi dit
dan niet rond naar jan en alleman, die er de
ooren voor openzet, doch ze? het tegen
Iemand die u na staat en die ge vertrouwen
kunt. En baseer het oordeel dan niet op klee-
dlng en meer dergelijke uiterlijke dingen,
maar op eigenschappen en karakter.
Want zelfs een enkele smalende opmerking
over een uiterlijk van Iemand, kan als een
sneeuwbal aangroeien tot een hatelijkheid,
die nooit in de bedoeling heeft gelegen.
E. E. J.—P.
EEN HOEDENWINKEL.
Nu gaan wij met de inrichting van de
hoedenwinkel verder. Kassa en toonbank
ontbreken nog, belde worden uit dun karton
verkregen. De kassa wordt ongeveer 12 c.M.
hoog genomen en daarvoor knippen wij een
stukje karton van 12 bij 19 c.M. Op een af
stand van 5 c.M. worden de belde zijkanten
ongebogen. Uit het middenstuk haalt men
een Vierkantje van 5 bij 5 c M. Dit is een
pracht van een kassa, alleen moet er nog een
recht stukje karton in bevestigd worden van
11 bij 4 c.M. De zijkanten worden weer 1 c.M.
omgebogen en het stukje wordt in de kassa
vastgeplakt, (afb. a.)
Ook kan men
aan de kassa op
een zeer eenvoudi
ge manier nog een
toonbank bevesti
gen, deze bestaat
slechts uit een
recht stukje kar
ton, dat aan beide
kanten tegen de
kassa wordt ge
plakt.
De spiegel mag
in de hoedenwin
kel niet ontbreken.
Het spiegeltje
laten wij de klein
tjes uit een aardig
gekleurd vierkant
stukje papier vou
wen. Wij laten ze de diagonalen en de
middenvouwen maken en het stukje papier
wordt weer opengevouwen. De vier punten
worden op het middelpunt gebracht en daar
na worden deze punten weer tot de zijden
teruggeslagen. De hoeken worden door een
versiering van randjes op elkaar gebracht.
Het glas wordt vervangen door een glad ge
streken stukje zilverpapier, (afb. b».
Er zijn verschil
lende aardige mo
delletjes voor spie
geltjes te beden
ken. Op een vier
kant papiertje kan
men b.v. een rand
je van sits-papier
aanbrengen, men
knipt het randje
natuurlijk op een
aardige manier
uit, een stukje zil
verpapier wordt er
weer opgeplakt en
de kleine knutselaars hebben een ander spie
geltje.
De volgende keer gaan wij met de hoedjes
en hoedendoos}es verder.
De modelletjes zijn ln de Tijdingzaal van
ons blad te zien.
W. R.
.die men uitstekend van vleeech-
resten en "overgehouden gekookte aardappe
len kan bereiden en die heel smakelijk is.
speciaal in dezen tijd van het Ja&r. Men
neemt dan op 4 ons overgehouden vleesch,
4 a 5 theekopjes bouillon of Jus». 1 ul. 8 peper
korrels. 8 kruidnagelen, laurierblaadjes. 8 ons
gekookte aardappelen. 4 kopjes melk. 12 ons
vet of boter, nootmuskaat en zout. Men
maakt de aardappelen fijn, hakt of maalt
het vleesch fijn, bakt de ui. gesnipperd, licht
bruin in het vet. en voegt de kruidnagelen
toe. Men vermengt de aardappelen met de
melk en nootmuskaat, met zoo noodig wat
zout. Het vleesch wordt met de gebakken ul
en den bouillon vermengd en daarin gestoofd.
Dan alles door elkaar mengen (of vleesch en
aardappelen laag om laag) en ln een scho
tel doen. Met paneermeel bestrooien, hier en
daar een paar kluitjes boter leggen, en zoo
in den oven 1/2 uur a 3 kwartier braden.
r Wt
Van witte velours chiffon met groote
staande dubbele sjaalkraag. De mouwen zijn
van den schouder af normaal ran wijdte,
loopen dan met een groote wijde pof uit voor
bij den elleboog en sluiten rond den pols met
een elastiek. Dc mantel heeft een breede over
slag en is gevoerd met zwarte crêpe de chine,
wat speciaal een fraai effect zal maken op
een zwarte avondjapon.
Ja, waarom gebruiken we in sommige ge
vallen nu eigenlijk lijnolie om te wrijven, en
niet was. hetzij vloer- of boenwas, wrijfwas,
enz.? Omdat lijnolie tot de min of moer gro
vere wrijfmlddelen behoort en gebruikt wordt
om bepaa'de houtsoorten (eikenhout bijv.,
gebeitste meubels, houtgraniet enz die nog
al veel en soms hardhandig gebruikt worden
met een beschermend laagje hars te bedek
ken. Het krachtigste en werkzaamste is dan
de zoogenaamde ..gekookte" lijnolie, die wat
donkerder ziet dan dc rauwe (ze Ls namelijk
bruin en rauwe ls geel) en ook dikker ls (ze
Ls namelijk al aardig op weg om te verhar-
sen). Wpnr.eer de HJnolio door wrijven op het
hout gebracht wordt, droogt ze op en wat
dan achter blijft ls een harsachtige stof.
Deze nu vormt de bescherming van het hout.
Omdat gekookte lijnolie bruin van kleur ls.
neemt het hout. dat er mee bewerkt wordt,
onwillekeurig deze bruine tint aan. Voor
lichtgekleurde houtsoorten die men in die
tint wil houden, zal men dus beter doen rau
we lijnolie te nemen, die echter niet zoo
gauw opdroogt als de gekookte.