Aspirfe DE BOEKENDAC.' LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL Apex Klop-Veeg-Stofzuigers f 175. FOTO- EN KiNO-AVOND KENNEMER FOTOHANDEL HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 17 NOVEMBER 1930 TWEEDE BLAD TE HAARLEM. geslaagde middag voor de jeugd Ter viering van den „Boekendag" had de Haarlemsche Boekverkoopersvereeniging Za terdagmiddag in de bovenzalen van „De I groon" een middag voor de Jeugd georgani seerd. Van de aan de Middelbare Scholen gezon den uitnoodigingen had een vrij talrijke schare jongens en meisjes uit alle klassen gebruik gemaakt, zoodat de zaaltjes tamelijk vol waren, toen te ruim twee uur de heer A. van Weerden, voorzitter van de Haarlemsche Boekverkoopersvereeniging met een korte toespraak den boekenmiddag openda. De jeugd, zei de heer Van Weerden, is de toekomstige draagster der cultuur. Hoe zal zij zich daarop nu voorbereiden? Zij kan dit doen door middel van het Boek. Daarom ver heugde het den neer Var. Weerden zooveel leerlingen van de scholen gekomen te zien. De Haarlemsche schrijfster mevrouw Marle C. van Zeggelen heeft daarna gelezen uit haar beide eigen jongensboeken „Averij" en „Din en Agoe". Zij had haar voordracht ge noemd „Jongensmoed" en in beide fragmen ten gaf zij voorbeelden van wat jongensmoed Is, moed door opoffering in het eene. moed door het tot eiken prijs nakomen van een gegeven belofte in het andere. In een prettige omgeving, op een intiem aandoend tooneel met een boekenkast op den achtergrond heeft mevrouw Van Zeggelen met sympathieke, doch voor de ruimte iets te zachte stem de hoofdstukken uit haar boe ken gelezen. Dat het tijdens die lezing dood stil was en dat onmiddellijk, nadat mevrouw Van Zeggelen het boek toegekiapt had de spanning brak in een warm applaus, bewijst wel, dat deze wijze van viering van den Boe kendag geapprecieerd werd. Averij" is een geschiedenis van twee jon gens, Kees en Ru, die beiden naar Indië va ren. op hetzelfde schip, doch in zeer verschil lende positie. Ru gaat namelijk als passagier en Kees als verstekeling, nadat hij gewed heeft, dat hij 'm dat wel zou lappen. Het schip vergaat en dan komt Kees natuurlijk In een benarde positie, doch het Is Ru. die zijn eigen leven waagt, om Kees te redden. Tenslotte springt Kees, die reeds in een boot was ondergebracht, nog over boord om Ru wan het zinkende schip te halen, waarna bride helden in een sloep worden getrokken. Op dit fragment deed mevrouw Van Zegge len aansluiten het verhaal van Din, den Boe- gineeschen jongen, die beloofd heeft, op Noesa Kambangan, het bloemeneiland aan Java's Zuidkust een zeldzame bloem te pluk ken voor 's Rijks Plantentuin en die dit, hoe groot de moeilijkheden ook zijn, volbrengt. Het was alleraardigst om de aandacht gade te slaan, die beide geschiedenissen bij het Jonge gehoor gevonden. Na de pauze voerde de heer P. L. de Munk, lid van de Haarlemsche Boekverkoopersver eeniging met zijn helpers, de dames Jo Braams en Marie Heilo en den heer Sybrandi, een eenvoudig tooneelstukje op, getiteld „Boekenwormen". In de dialoog tusschen eenlge jongelui heeft de "heer De Munk heel Wat propaganda voor het boek verwerkt en dat op een wijze, die het gehoor nog al eens deed lachen. Een aantrekkelijkheid in de opvoering vonden wij de ingelaschte voordrachten, van een frag ment uit J. B. Schuil's „Hoe de Katjang's op de Kostschool van Buikie kwamen", voorts „De Daad" en „Voor jou en mij" van Adama van Scheltema, „Het Schrijverke" van Guido Gezelle en de voordracht van .Dolletje" uit Frederik van Eeden's ,De Student Thuis". De heer De Munk vond ook nog gelegenheid om het boekje van den heer J. Tersteeg over den uitgever en diens bedrijf, dat besproken ls ln ons nummer van Zaterdag, onder de aandacht te brengen. Door de groote moeite van dezen heer mede, is de Boekendag voorzoover de jeugd betreft (een voordracht voor de ouderen komt nog) zeer wel geslaagd. Dat het zijn re- «uitaten hebbe. Het lid van het Hoofdbestuur van den Ne- derlandschen Uitgeversbond, de heer J. L. Tadema kwam in den loop van den middag een kijkje nemen. DE LEZING VAN J. B. SCHUIL. VOOR DE AMSTERDAMSCHE JEUGD. Te Amsterdam was onze medewerker, de heer J. B. Schuil, uitgencoditrd om oo den Boekendag voor de jeugd eene lezing uit zijn boeken te houden. De groote zaal van het A. M. V. J.-gebouw was geheel gevuld met jongens en meisjes, die met zichtbare vreug de de lezlne hebben gevolgd. De zaal weer- schalde telkens van den uitbundigen lach van het jeugdig publiek Men moet wel over een sterke voordracht beschikken om een stampvolle zaal met een jong auditorium twee uur lang zoo te kunnen vasthouden. Geen oogenblik verslante de aandacht! Wat een plezier had den die jongens en meisjes om' den kaffer jongen Paul. die verliefd was op een Hol- landsch meisje en daardoor de beproevinsen van een bal had te doorstaan, hoe leefden zij mee met de match A.F.C.Vitesse, door den heer Schuil zóó voorgedragen, alsof zij er zelf bij waren. De goocheltoeren van Hein Blommers uit de Katjangs en vooral het fragment uit zijn nieuwste boek: Hoe de Katjamrs op de Kost school van Buikie kwamen, hadden eveneens een reuzer.succes! Soms leek het we1, of het jeuedïee publiek de zaal wou afbreken zoo enthousiast, was het. De heer Schuil zal zeker met srencegen aan dezen leesmiddag te Am sterdam tèrue denken! Het was een groot succes, zoowel voor den voordrager als voor den schrijver. boekendag h.b.s. a. Ter gelegenheid van den Boekendag. ce- houden naar aanleiding van het 50-jarige bestaan van den Ned. Uitgeversbond, waren de leerlingen van de 4e en 5e klassen der hb.s. a Zaterdagmorgen bijeen in de pro jectiezaal om te luisteren naar een Inleiding door een der leeraren, Dr. G. A. Brands, over de waarde van het boek. De spreker wees hen op het groote. altijd durende genot dat een goed boek zijn bezit ter verschaft, welk genot te danken ls aan de samenwerking van schrijver en uitgever, voor wier arbeid hij de belangstelling en waar deering der leerlingen trachtte op te wekken. Hij trachtte hen er van te overtuigen, dat de beschaafde wereld het niet buiten boeken stellen kan, dat boeken een levensbehoefte zijn voor den beschaafden mensch. Na afloop der lezing vonden de leerlingen gelegenheid een kleine tentoonstelling te be zichtigen van reproducties van middeleeuw- sche handschriften, boekwerken uit den re derijkerstijd, uit de 17e eeuw, oa van Vondel. Hooft, Geeraert Brand, Heemskerck, Het Haarlemmerboek; uit de 18e eeuw, oa. van Feitama en Hoogvliet; uit de 19e eeuw van Staring, Tollens, Hildebrand, Klikspaan, al manakken uit dezen tijd, MuLtatuli e,a. en uit de periode na 1880, os,, van Van Looy, Cou perus, De Meester, Gezelle, Streuvels, Brusse, Carry van Bruggen, Thiry, Aart van der Leeuw, A. M. de Jong, Ertsalmanakken, enz. schrijvers als boekverkoopers. Te Rotterdam is de Boekendag gevierd met een lezing van Albert Helman in „De Bijen korf" over Moderne Litteratuur, waarna Al- bert Kuyle en Antoon Coolen onderscheiden lijk gedichten en proza uit eigen werk heb ben gelezen. De drie genoemde auteurs ver kochten Slaterdag persoonlijk boeken en voorzagen dasgewenscht hun eigen werk van hun handteekening. „LIEFDE'S LIED EN LEED" door HET NEDERLANDSCH TOONEEL. ,y>wa Mevrouw Roy aards als de prinses. Toen mevrouw Royaards, na afloop der voorstelling van Shakespeare's Liefde's Lief en Leed naast Saalborn stond, trokken de andere acteurs en actrices zich besoheiden- lijk terug en het toch reeds ongewoon krach tige applaus van het publiek groeide aan tot een ovatie, zooals wij alleen na zeer be langrijke voorstellingen mogen meemaken. Deze ovatie gold zeker voor een groot deel de prachtige voorstelling van Shakespeare's zon nig blijspel, maar wij hebben er ook nog iets anders in gevoeld: een dankbare hulde aan de twee artisten. die de fakkel van Wil lem Royaards hebben overgenomen en de tradities van den grootsten regisseur, dien Nederland gekend heeft, hoog houden. Hoe sterk kwam die traditie Zater dag in de voorstel ling van dit stuk van Shakespeare naar voren, zoowel in de regie als in het spel van de da mes Royaards en Janssens en de heeren Saalborn, Tourniaire en Go- ba u, Royaards' bes te leerlingen. Zoo als Liefde's Lief en Leed door Het Ne- derlandsch Tooneel wordt gegeven, zoo had ook Royaards het kunnen bren ts'" Dikkop**11"6 dsneUe" as Dikkop. meesleepende tem po, de brio, het kleurrijke en voo al het zcnnige. dat ook de voorstellin gen van Shakes peare's blijspelen, van Royaards ken merkten. Er zijn in d e opvoering tal van momenten, die onmiddellijk aan Royaards' regie her inner en. Zoo bij voorbeeld t prach tige groepeeren oa. van de prinses n haar hofdames ip het oogenblik, als de koning met zijn gevolg ver schijnt het los- wikkelen en veran- Flor la Roche, als Boyet. deren der groepen, het allergeestigste en levendige samen spel in een scène als van de edel- vrouwen met de „Moskowieten" en bovenal de groote zekerheid, waarmee in dat geniaal ge schreven tooneel te gen het slot, de stemming van uit gelaten dwaasheid plots keert in een van diepen, tragi- Dom de Gruytcr als schen ernst. Wie ,J3om" de krijgsman. zou het behalve een Shakespeare hebben durven en kunnen bestaan zulk een wending aan ***1 blijspel te geven als wij hier ln Liefde's Lief en Leed meemaken. Dat dit tooneel zoo vol komen slaagde en tot het hoogtepunt der voor stolling werd opgevoerd, danken wij de regie, die den overgang tot den mineur-toon prachtig reeds ingeleid door de intonatie van den boodschapper een zeer mooie fi guur van Te Wechel met zoo'n zekerheid wist te treffen in de indrukwekkende groe peering van alle medewerkenden en bo venal door het stemming-rijke spel en de sublieme dictie van mevrouw Royaards. De prinses behecrscht daar heel het tooneel en mevrouw Royaards deed dat op voorbeel dige wijze. Dat Shakespeare daarna nog tot het blijspel terugkeert, moeten wij beschou wen als een toegeven aan den smaak van het publiek van zijn tijd. De voorstelling heeft ook te Haarlem het publiek in opgewekte blijde stemming gehou den. Het is vooral het zonnige van de Jeugd, dat in dit stuk van Shakespeare zoo ver kwikt en verwarmt. Er was een sterk contact heel den avond tusschen de spelers en zaal. dat herhaaldelijk tot uiting kwam in applaus bij open doek zelfs ondanks het feit, dat de tekst door het zeer snelle tempo niet al tijd gemakkelijk te volgen was. Maar het waren juist dat tempo en die brio, die mee sleepten en het publiek bijvoorbeeld na dat schitterend en met zoo veel verve door Saalborn voorgedragen lofdicht op de vrouw tot zulk een enthousiasme opvoerde, dat het zijn geestdriftige bewondering in een klaterend applaus na dit verrukkelijk-geestig tooneel moest uiten. Een prachtige voorstelling, die wij tot de groote tooneelgebeurtenissen van het seizoen mogen rekenen. Daarom was het jammer, dat de zaal niet was uitverkocht, wat wij op zoo'n avond toch hadden mogen verwachten. Aan mevrouw Royaards zijn aan het slot bloemen aangeboden. J. B. SCHUIL. MUZIEK. de stem des volks. Wel zelden hebben we op het podium van onze Gemeentelijke Concertzaal een zóó tal rijke koormassa bijeengezien als Zondag avond het geval was toen voor het eerste nummer van het concert van ..De Stem des Volks" de afdeelineen Amsterdam en Haar lem zich gezamenlijk hadden opgesteld. Na genoeg de geheele opoervlakte was door zan geressen en zangers ingenomen; des te tref fender was de zachte, beschaafde koorklank, die in het eerste couplet van .Briider, zur Sonne" ontwikkeld werd. Wel is waar was het timbre in de dynamische stijging der volgende coupletten niet zoo mooi a's bij den aanvang, en was met name bij de sopranen en tenoren een noising tot minder edele toonproductie merkbaar, maar het klank volume werd toch niet. hinderlijk, de zuiver heid en toonvastheid bleven bewaard en cie globale indruk was gunstig. Het tweede koor nummer was niet in het programma ver meld; wèl de werkies die door de Haarlem sche afdeeling vóór de pauze gezongen werden: een geestig lied van Orlando Lasso, twee mooie bewerkinren van Oud-Nederland- sche liederen uit Julius Röntgen's waardige pen gevloeid, het kabinetstukje ..Die Nachti- gall" van Mendelssohn, een treffend lied van Carl Loewe en een meer gewoon van M. A. Brandts Buys. De vertolking dezer werken vond haar hoogtepunten in het „Meilied" (vooral ln de zeer goed gezongen figuratie aan het slot). In het lied van Loewe en in Lasso's muziek; bij Mendelssohn's werk was de toonvormlng minder mooi. Deze nummers werden door een tweetal solovoordrachten afgewisseld To van der Sluys zong de Pagen-aria uit Figaro's Hoch- zeit van Mozart en het was een genoegen naar haar heldere sooraan en levendige in telligente voordracht te luisteren. En de bas zanger Hendrik Koning ooestte met de voor dracht eener aria uit ..Elias" een verdiend succes. Beide solisten werden door den pia nist F. de Nobel uitstekend gesecondeerd. Na Mende'ssohns aria had een klein onge val plaats dat aan den concertvleugel een poot kostte, die bij het verplaatsen vermoe delijk was blijven haken in een der verra derlijke gaten, die de vloer van het podium bezit; gelukkig had deze vleugelbeenbreuk geen ernstige gevolgen en kon een dirieeer- podiumpje terstond als kunstbeen dienst doen. De stemming van het instrument bleek tegen den schok van den val bestand. Na de pauze voerde de Amsterdamsche zeer talrijke afdeeling het hoofdnummer van den avond uit: „Arbeidsverrijzenis", svmpho- nisch symbolisch koorwerk van Isr J. Olman. op een tekst van Margot Vos. Dit werk zal a.s. Zaterdag ook te Amsterdam worden ge geven. maar dan met begeleiding van orkest, en door de radio worden uitgezonden; hier werd de orkestpartij door pianobegeleiding vervangen. De verzen van Margot Vos ver- toonen de gezwollenheid die aan veel werken van tendentieuzen of propagandistischen aard eigen ls. In Olman's muziek is een stre ven naar vermijding van sleur en gemeen plaatsen, is geestdrift voor zijn onder,verp. is kennis van de door zang bereikbare effecten te bemerken, en al deze kenteekenen zijn prijzenswaard. Maar daartegenover schijnt het compositorisch kunnen van Olman geen gelijken tred te houden met zijn willen. Vorm of structuur is er in zy'n werk niet te be speuren; alles schijnt zeer losjes samen te hangen en maakt den indruk van een soort improvisatie. Over de orkestpartij Ls natuur lijk na het hooren van een klavierarrange ment slechts bij benadering en veronder stellend te oordeelen; de harmonische leeg- AGENDA MAANDAG 17 NOVEMBER Stadsschouwburg; Mij. tot bevordering van Toonkunst, 2de Kamermuziekavond. 8 uur. Schouwburg Jansweg: N.V. Het Neder- landsch Tooneel; 2e Abonnementsvoorstelling .Vrouwen-Invloed". 8.15 uur. Palace: ..De vaandrig van den keizer". Tooneel: Tummers (humorist). 8.15 uur. Luxor Theater; .Ridders van den nacht", en „Hotel „De twee duiven"." Tooneel: Les 4 Serierses. 8 uur. Rembrandt Theater; .Koning der Konin gen." 7 en 9 15 uur. DINSDAG 18 NOVEMBER Gem. Concertzaal: Gemeentelijk Orgel concert. Chris de Vos. zang. 8 uur. Noorderkerk (Velserstraat) Concert met medew. van Herman van der Vegt (viool). 8.15 uur. Stadsschouwburg: Revue ,,'t Is voor den Bakker". 8 uur. Geb. Blauwe Kruis: Lezing door den heer H. Jansen. Bioscoopvoorstellingen. Teyler's Museum, Spaame 16. Geopend op werkdagen van 113 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij. yelaem Raadsvergadering. 7 nur nam. ten, de grillige sprongen, de wetnig zeggende lawines van sextaccoorden kunnen echter ook door de zooveel rijker en afwisselender orkestkleur tot schoonheden worden geme- tamorphoseerji. Melodiek ls zoo goed als ge heel afwezig; de muziek volgt den tekst zoo veel mogelijk tot in détails, en de gebruike lijke triolen ontbreken natuurlijk niet. Het beginthema komt slechts eenmaal, na „Zij zijn gewogen", herkenbaar terug. Toch zijn er wel gedeelten ln, die hun werking niet missen, zoo ln de eerste plaats de sopraan solo „Hun blik is verstard" enz., en het daar- aanslultende koor „De arbeid staat op" etc. Ook de sopraansolo „Moeders, moeders, moet'e uw stemmen" enz. is wel goed. De be geleiding bij al deze gedeelten klinkt echter druk en overladen. De beide solisten zongen zeer goed. met warmte en overtuiging, en speciaal voor de partij van .Arbeid" had men geen beteren vertolker dan dien van Zondag avond kunnen kiezen; immers, als Hendrik Kor.ing gezongen heeft: ,JDe dag blinkt in de wolken en zingt uw majesteit" antwoordt het mannenkoor: ..Koning, die roept met vlammende woor den" en even later zingt het: „Koning, wij staan tot den opmarsch ge rezen". En de begeleider toonde het „noblesse oblige" als wapenspreuk te hebben gekozen, en speelde zijn omvangrijke en zware partij zóó. dat we het gemis van een orkest niet al te zeer gevoelden. Voor de koren, voor de solisten en last not least voor den dirigent Antoon Krel^tge werd deze avond een groot en verdiend succes. k. DE JONG. concertavond nfr. protestanten bond, afd. bloemend aal Het bestuur der afd. Bloemendaal bood aan leden en introducé's van den Protestan tenbond een concert en koos daarvoor het kerkgebouw aan den Potgieterweg. Een groot aandeel aan deze uitvoering had het zang koor der afdeeling. dat zich onder de lei ding van mevrouw L. van EesLigthart had opgesteld op het koor ter zijde van het orgel (lees: harmonium). Mendelssohn had men gekozen, om uiting te geven aan de reli gieuze gevoelens die de leden van het da meskoor en zijn leidster bezielde. Naar het opschrift van den tekst te oordeelen, waren het onbekende toonzettingen van dezen componist. Dit viel echter nog al mee: 'teer ste stuk. dat tot opschrift droeg: ,,'t Hart omhoog", ontpopte zich als het alom beken de „Wer hat dich, du schoner Wald". En als ik 't eerlijk mag zeggen: in zijn oorspron kelijke gedaante bevalt dit lied me beter dan in het kleed van den Hollandsohen tekst, pasklaar gemaakt op de noten. Meviouw Van EesLigthart maakte-al drigeerend een m. i. noodelooze verandering in het rythme, zonderling aandoend in elk der drie st ofen. Ik geloof hier dan ook minder aan een door voelde noodzakelijkheid dan wel aan een ietwat kinderlijke eenvoudigheid in opvat ting. Heel de leiding kenmerkte zich overi gens door afwezigheid van overtuiging. Zou Mevrouw Van Ees een uitzondering zijn on der haar sexegenooten? De vrouw maakt zich veel eigen, wat voorheen uitsluitend behoor de tot het domein van den man. Ons land telt alreeds zijn vrouwelijke vliegenier. De vrouwelijke dirigent is nog niet geboren. Gracieuse verschijningen, zooals ik b v. Edith Lorand er eene geloof, zijn geen dirigenten: zij zijn de „Ausschmuck" van het ensemble; men speelt, „terwijl" zij den taktstok han teert; niet „omdat". Het dameskoor zong zuiver en beschaafd nog een lied van Abt. en dan Beethovens „Die Ehre Gottes in der Natur". Tensotte nog twee motetten van Mendelssohn, ..Venl Domine" en „Laudate pueri". Het klonk alles zuiver. En ademde stille vrede. De vrede van Mendelssohn. Krachtiger tonen werden aangeslagen ln de muziek van Mozart en Beethoven, weer gegeven door het planokwartet, dat gefor meerd was uit de heeren Jac. Reinalda, Mr. W. J. Keuskamp en Dr. L. C. W. Naessens (die het strijktrio verzorgden) en Dr. D. M. Hoo- geveen, die de klavierpartij vervulde. In Mo zart kwamen de oneffenheden, die het'en semble alsnog aankleefden, meer naar voren dan bij Beethoven, van wiens Es dur kwartet het slotrondo blijken gaf, dat het- met voor liefde was gestudeerd. Al had ook bij Mozart elk der spelers momenten die op z.ch zelf zeer te prijzen waren. Maar dit is in de ka mermuziek niet nummer een, zooals Rcinalda es. zeer goed weten. De begeleiding van het dameskoor werd verzorgd door Mej. M. a. D. Hannema. g. j. kalt. jean valmy-baisse in de alliance fran? AI se Woensdagavond zal de secretaris-generaal der beroemde Comédie Fran?alse, waarvan de heer J. B. Schuil dezer dagen het 250- jarig bestaan in dit blad herdacht, voor de leden der All. Franoaise een voordracht hou den in Teyler's Stichting over den Franschen humor van het romantisme af tot op onzen tijd. De voordracht zal worden afgewisseld door het lezen van humoristische teksten en het vertellen van anecdotlsche bijzonderhe den. Niemand beter dan de heer Valmy- Baisse, die de stichter is der „Salon des Hu- moristes" en in zijn tallooze artikelen en werken getoond heeft zeil den door hem beschreven humor grondig te bezitten, kan een onderwerp behandelen, dat zonder twij fel de belangstelling wekt van leder letter kundige en van hen. die in de Fransche let terkunde eenig belang stellen. Wij sporen dan ook gaarne onze stadge- nooten aan niet te verzuimen deze lezing bij te wonen. INGEZONDEN MEDEDEEL IN GEN a 60 Cts. per regel. STCFZUIGERHUIS MAERTENS BARTEL JORIS STRAAT 16 TEL. No. 10756 EEN GROENTEHAL. EEN PLAN IN OVERWEGING. Het bouwen van een groentenhal maakt zoo deelen B. en W. mede reeds geruime a tijd een punt van overweging uit, vooral om dat daardoor een betere opstelling en bewa ring van groenten bevorderd wordt. In hoever het tot stand komen van een hal invloed op de prijzen der groenten zal hebben, zal ia de praktijk moeten blijken. „DE LICHTHOEVE" TE SANTPOORT. DEN HEELEN WINTER BRANDSTOF. De zuster van het Kinderhuis „De Licht hoeve" te Santpoort zijn weer verblijd met een mooie toezegging. De ambtenaren van het Hoogovenbedrijf hebben namelijk van de directie verlof gekregen om met lijsten rond te gaan. met het doel om „De Lichthoeve" den ganschen winter gratis van brandstof fen te voorzien. Dit menschlievend pogen is met een gunstig resultaat bekroond. De brandstoffen zullen ook gratis verzonden worden. bekroningen. Op de Pluimveetentoonstelling te IJmuI- den behaalden de volgende stadgenooten met hun Inzending sierduiven, krielhoenders en konijnen onderscheidingen: W. G. Quax 22 eere-, 31 eerste, 15 tweede en 8 derde prijzen, benevdhs een gouden medaille voor de fraai ste inzending der geheele tentoonstelling, een beker voor de fraaiste inzending sierduiven en een gouden medaille voor de fraaiste sierduif der geheele tentoonstelling. J. Quax Sr., 2 eere- en een eersten prijs en J. Quax Jr. 2 eere-, 3 eerste-, 1 tweede- en 4 derd® prijzen. groote verduistering TE rotterdam Namens de Verelnte Deutsche Oelfabrie- ken te Mannheim, die o.a, kantoor houden aan de Van Vollenhovenstraat te Rotter-' dam. is aangifte gedaan, dat de 44-jarige scheepsbevrachter B. A. S. te Rotterdam zich schuldig heeft gemaakt aan verduistering van een partij balen grondnoten. die een waarde vertegenwoordigt van f 36.000. S. zou de partij, die het eigendom Ls van de V. D. O. F., hebben beleend voor i 22.000. De pollti# stelt een onderzoek in. VERKEERSZAKEN. OVER VLUCHTHEUVELS, VERKEERS- AGENTEN, ENZ. Als antwoord op verschillende opmerkin gen ln de afdeellngen van den raad deelen B. en W. mede: De aanleg van een vluchtheuvel op liet kruispunt Kon i n g in ne we g - Tempellerss tra at is reeds overwogen; opdracht daartoe zal worden gegeven. In de plaats van de veel onderhoud *er- eischende stoplijnen zullen voortaan punaises worden aangebracht van zoodanige samen stelling dat zij gelijwmaUg afslijten met het asfalt. Een onderzoek naar het te bezigen materiaal is gaande. De signaallichten op de vluchtheuvels* bij 't kruispunt v. Eedenstraat-Tempellersstraat zfjn ln bewerking. Zoolang de Raaks niet verbreed ls. moet eenrichtingverkeer in de Zijlstraat tusschen Nassaulaan en Kinderhulsvest worden ontra den. De Raaks leent zich thans nog niet voor een verhoogd verkeer, dat het gevolg zou zijn van dezen maatregel. Uitbreiding van het aantal verkeersposten, zelfs alleen op de drukste uren, is onmoge lijk. aangezien daarvoor naar de Burgemees ter mededeelt, geen agenten meer beschik baar zijn. Het denkbeeld, om de vestibule van het Stadhuis dienstbaar te maken aan het voet gangersverkeer zal ln studie genomen wor den. Uitbreiding van de motorbrigade ls voor 1931 uit zuinigheidsoverwegingen niet voor gesteld. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN k 60 Cts. per regel. bij verkoudheden en rheumatiek Weiger namaak en lei er op dal op elke labiel hel woord "Bayer* »l«al. PriJ» 73 da. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cu. per regel. Voor een Ieder die er belang In stelt, zal op WOENSDAG 17 DECEMBER A.8, des avonds om 8.15 uur. een bclangrijko gehouden worden, fn de groote zaal VAN HET HOTEL JE IO N D' O R". KRl'ISfVEG no. 36 HAARLEM. Sprekerde Heer 0. TAHGER Jr. ORGANISATIE: DEMONSTRATIES EN ATTRACTIES. KRUISWEG 48 HAARLEM TELEFOON 13326 alwaar Uitnoodigingskaarten kosteloos te verkrijgen zijn - Gereserveerde plaatsen kunnen per Telefoon opgegeven worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5