Een nieuw documentair filmwerk. Erich von Stroheim in „The Great Gabbo". Radiomuziek der week. EEN VOORBESPREKING BIOSCOOP Regie van James Cruze. De film „Boek" van In opdracht van den Nederlandschen Uit geversbond is door den cinéast Joris Ivens, in samenwerking met Willem Bon, die de op nemingen en montage verzorgde, een film samengesteld, die het tot stand komen van het boek in beeld brengt. Van dit filmwerk, „Boek" genaamd, dat naar aanleiding van het jubileum van ge noemden bond vervaardigd is, ging Vrijdag morgen in het Avant Garde Theater „De Uitkijk" te Amsterdam de première voor pers en genoodigden. De samenstellers zijn er ln geslaagd een belangrijk document te scheppen, een docu ment, dat zoowel voor leeken als vakmen- schen van het hoogste belang ls. De voortreffelijke hoedanigheden van deze rolprent wordt men reeds bij het begin ge waar, waarin ons op duidelijke wijze de ge schiedenis van het boek voor oogen wordt gesteld. Bijzonder geslaagd is ln dit gedeelte vooral het oogenblik, waarop het scherpe sil houet van Lourens Coster verschijnt. Tref fend is het plotselinge vallen van den uit gesneden letter in het zand, de geboorte als het ware van een geheel nieuwe wetenschap, de boekdrukkunst. En onmiddellijk na deze ontwikkelingsperioden wordt de toeschouwer verplaatst in het rustelooze hedendaagscho drukkersbedrijf, waar onvermoeide machines eindelooze vellen papier afleveren om aan de steeds toenemende vraag naar boeken te kunnen voldoen, Wij werpen een blik ln het kantoof van den uitgever, die daar de schrij vers of toekomstige schrijvers, gewapend met hun manuscripten ontvangt. Hoe vaak weet de cinéast het karakter van ieder dier perso nen te suggereeren door enkel de beenen (soms zelfs alleen de voeten!) op het doek te toonen! Wij leeren het bedrijf ln al zijn levendig heid kennen en bevinden ons te midden van de indrukwekkende persen, die lettertypes en illustraties van de grootste verscheiden heid en allerlei soort afdrukken. Prachtig zijn ook de opnemingen in en om de Papierfabriek te Velsen. In onafzienbare reeksen ligt het te verwerken hout langs de rails opgestapeld van het transporttreintje, waarop de operateur zich bevindt. De indruk, dooi KAREL DE JONG. Men behoeft nu niet meer op Rome af te stemmen om Mengelberg te hooren: hij is te Amsterdam teruggekeerd leidt a.s. Zondag het middagconcert, dat geheel aan de uit voering van werken van J. S. Bach gewijd is. Tot uitzending zullen komen: De Suite in D (Trompetsuite), hier nog zeer kort geleden uitstekend door de H. O. V. vertolk drie doe len uit de Sonate in C voor violoncel-solo, dus zonder begeleiding, het vierde Branden- burgsche Concert en een Cantate. In de cel losonate zal men den uitmuntenden, onlangs van een langdurige ziekte hers elden ce list Carel van Leeuwen Boomkamp kunnen be wonderen. De vier z.g. Brandenburgsche Con certen zijn in 1721 door Bach voor den graaf van Brandenburg geschreven. Het vierde, in G. is door het Concertgebouw orkest vaak uit gevoerd; het bestaat uit drie deelen: twee snelle met een langzaam daar usschen. Van de Suites of Partitas voor orkest bestaan er insgelijks nog vier (misschien zijn er verlo ren gegaan, waarvan twee in D voor vol orkest, d.w.z. met trompet. Deze Suites be staan uit een opeenvolging van oude dans vormen, voorafgegaan door een z.g. Fran- sche Ouverture, welke laatste weer uit een langzame inleiding, een fugatisch gebouwd Allegro en een langzaam slotdeel is samen gesteld. De trompetsuites zijn te Leipz'g. tus- schcn de jaren 1729 en 1736 geschreven. Da' ze destijds populair waren, heb ik vroeger reeds gememoreerd. Evenwel geraakten ze gaandeweg in vergetelheid totdat in 1333 Mendelssohn de gelukkige gedachte had d? eerste der beide Suites in D in het Gewand- haus te Leipzig te laten uitvoeren, en daar mede Bach als orkestcomponist weer in de concertzaal introduceerde. Van de Cantates, die Bach voor huiselijk gebruik voor e'ken Zcr.dag componeerde bestaan er nog ruim tweehonderd; een groot aantal is verloren gegaan. De bezetting er van is zeer versch 1- ler.d; vele bevatten stukken van zeer groote schoonheid. Des avonds wordt uit Stuttgart de opera ..Falstaff" van Verdi, met de Dui scke tekst- bewerk :ng van den bekenden Brahmsbi"graaf Max Kalbeek, uitgezonden. Hoewel ik vind dat het beluisteren van operas en muriek- dramas in 't algemeen niet ten volle tevre- ni?en kan. wil ik op „Falstaff" toch even wijden, omdat dit werk zulk een merkwaardig voorbeeld levert, niet slechts or verzwakt"* scheopingskracht op hoogen leeftijd, maar van 'voortdurende innerlijke vooruitgang en is Ivens en W. Bon. dien deze op enorme barricaden gelijkende stapels op den toeschouwer maken is werke lijk overweldigend. Ook het bedrijf in de fa brieken, het machinaal slijpen van het hout en de geleidelijke afwerking van het procédé is op origineele en bevattelijke wijze weerge geven. Hetzelfde kan gezegd worden van de fragmenten, betreffende werkzaamheden ln de lettergieterij. Het is een groote verdienste van de ver vaardigers, dat zij nooit „zwaar op de hand" worden. Telkens weten zij door een onver wachte, dikwijls humoristische wending de belangstelling voor het onderwerp gaande te houden. Hoe licht vervalt men bij het verfil men van een dergelijk bedrijf niet tot het vertoonen van een serie droge en ziellooze af beeldingen van apparaten die ons niet de minste interesse vermogen in te boe zoemen. Behalve aan het eigenlijke drukkersbedrijf is ook vaak een gedeelte gewijd aan den ver koop van het boek. O.a. wordt de toeschouwer gevoerd in de magazijnen van het Centraal Boekhuis, waar de camera glijdt langs de kasten met boeken van diverse pluimage en hier en daar blijft rusten bij een sierlijk of markant boekomslag, dat de aandacht trekt. Éven later zijn wij getuigen van het gesprek tusschen een adsplrant kooper en een gerou- tineerden bediende, die met veel kennis van zaken zijn boekwerken aanprijst. Het slot van de film ls al een heel geslaag de vondst. Een serie .snapshots" uit de zeer uiteenloopende schare boekenlezers zou men het kunnen noemen. De cinéast geeft slechts de enkele boekbanden met de titels en daar achter verschijnen successievelijk de koppen van den ernstigen, op sensatie belusten, de- gelijken of uitbundlgen lezer, al naar gelang de bijbehoorende boekband dat heeft aange kondigd. De Nederlandsche filmproductie is met het totstandkomen van dit werk dus weer met een belangrijke aanwinst verrijkt. Een succes voor Joris Ivens, Willem Bon en den Nederlandschen Uitgeversbond. Volledigheidshalve zij vermeld dat de speel- scènes onder regie van den heer W. van der Hoog stonden. vernieuwing, zooals men slechts zelden bij een kunstenaar aantreft. Verdi's Rieol:tto, Trovatore en Traviata dateeren uit het be gin der vijftiger jaren van de vorige eeuw en vertoonen nog de deugden en gebreken van de voorgangers. In 1859 volgde ,.Un Ballo in Machera", in 1867 „Don Carlos", in 1871 ,Aida", waarin de invloed van Wagner merkbaar is in de oplossing van de gesloten vormen. Vervolgens kwam ln 1887 de harts tochtelijke „Othello" en ten slotte verraste Verdi in 1893, dus op 80-jarigen leeftijd, de muzikale wereld met een komische opera, die de kroon op zijn werk zette; een opera waar in de nieuwere principes zijn toegepast zon der dat de grijze meester ook maar ergens zijn individualiteit prijs gaf of tot slaaf van een systeem werd. en waarin de in zijn eer ste werken vaak vrij nonchalant behandelde orkestpartij tot een stemmenweefsei van wonderlijke fijnheid is geworden. „Falstaff" is door de zorgen van de beroemde zangpae- dagoge Cornélie van Zanten vóór eeni~e ja ren in den Haag uitgevoerd; ik meen dat dit de première in ons land was. Men zal as. week een paar beroemde le den van de oude garde der pianisten als so list kunnen hooren: Maandag u;t Ferlijn den 65-jarigen Eugène d'Albert, destijds een der grootste Beethovenspelers in het hero'-'sche vijfde pianoconcert. Donderdag uit Da ven try (Reg.) den pl.m. 70-jarigen fijnen Belgischen virtuoos Arthur de Greef ln het tweede con cert van St. Saëns. Wat Eug. d'A'bert betreft durf ik niet te verzekeren dat zijn spel n et zal tegenvallen, reeds op 40-jarizen leeftijd studeerde hij niet meer geregeld en wijdde zich meer aan compositie (operas „Die Abreise", „Tiefland" etc.) waardoor zijn spel veel aan zekerheid inboette. De aankondiging van het Radiohoorspel ..Mijnramp" (K. R. O., Dinsdag, stelt mij voor een raadsel: „Geluidsregie Lou Licht veld" staat er bij. We hebben dus denkelijk niet meer met muzikale begeleiding te doen. maar met geluiden, die evenals lichtbundels naar behoefte gecombineerd worden. Of 't moo! zal zijn weet ik niet; interessant ls de proefneming allicht. Overigens is de wer kelijkheid der mijnrampen te ernst'g en he laas te vaak voorkomend, dan dat het mij noodig schijnt een bewerking er van als publieke vermakelijkheid op te disschen. Koningsbergen zal de opera „Turandot" van Busonl uitzenden. Pucclnl heeft ln zijn laatste opera hetzelfde onderwerp behandeld; een vergelijking tusschen beide werken is wellicht de moeite waard. Uit Weenen zal men een recital van den voortreffelijken cellist Gregor Piatlgorsky, die ook hier ter stede meermalen concerteerde, kunnen hooren; het programma bevat voor een goed deel hetzelfde wat hij op zijn recital hier ten gehoore bracht. Donderdag werkt het Con certgebouworkest met het uitmuntende man nenkoor Apollo samen; o.a. za! de Alt Rhap- sodie van Brahms worden uitgevoerd met Maria von Basllldes als soliste. Naar ik des tijds vernam wilde Pierre Monteux dit werk reeds in October met een bekende Neder landsche zangeres als soliste uitvoeren, doch kwam er niets van, wijl Mengelberg er zijn veto over uitsprak. Indien de zaak zich aldus heeft toegedragen, werpt dit een eigenaardig licht op de Amsterdamsche toestanden en verhoudingen. De dirigent van het Budapester Sympho- nie-orkest, dat zooveel voor de radio speelt, Ernst von Dohnanyi, treedt deze week twee maal als pianosolist op met het tweede con cert van Brahms. Hij zal dat Vrijdag te MUnchen, Zaterdag te Stuttgart voordragen. Dohnanyi was hier eens gastdirigent op een der Bach concerten, en speelde toen het Con cert In G van Mozart met orkest, waarbij hU zelf dirigeerde, iets wat Van Beir.um ook meerdere malen met succes heeft volbracht. KAREL DE JONG. REMBRANDT-THEATER. Erich von Stroheim ln de zingende, sprekende en musiceerende film „Gabbo, de Variété-artist". In deze film kan Erich von Strohelm zijn groot talent op de meest gunstige wijze recht doen wedervaren, hij toont zich hier weer de schitterende kunstenaar, die de uit te beelden figuur voor U tot in de fijnste finesses doet leven. Men voelt intuïtief den grooten kun stenaar in Von Stroheim. Het scenario van de film brengt ons weer de revuesfeer evenals in „No no, Nanette", fantastische en sprookjesachtige tafereelen, zang en dans. Betty Compson, de andere hoofdpersoon, is een waardige tegenspeelster voor Von Stroheim, haar dansnummer is be wonderenswaardig. Het programma heeft zijn gewoon verloop. Na den openingsmarsch. het Polygoon's Hollands Nieuws, het Fox Movietone Journaal, het Paramount Sound Nieuws en daarna een Geluidsteekenfilm van Max Fleischer: „Yes, we have no Bananos". Wij Rembrandtbe- zoekers zijn zoo gewend aan deze nummers, dat we ze geen van alle zouden willen missen, omdat ze ons steeds weer geven, wat we er van verlangen. De illusionist Recha is van een verbazende handigheid. PALACE. Een eenigszins melo-aramatisch gegeven: een jonge wouw met een veel ouderen man. Samenkomsten met den „derde" (er is zelfs ook een „vierde"!)' een moord, justitioneel onderzoek, wijspraak en happy end! Bovendien zullen zeer critische geesten mis schien een enkel hiaat in de ontwikkeling van het verhaal vinden. En tochhet is een film, die zeker grooten opgang zal maken, want men kan ten volle genieten van het prachtige ontroerende spel van de begaafde actrice Greta Garbo. Zij is het middelpunt; zij boeit zeven acten lang. Naast haar komen de andere figuren op den achtergrond. Maar hoe mooi is toch ook )iet spel van Conrad Nagel als André, de verdediger van Irene (Greta Garbo) in de sensationeele rechtszitting. Herhaaldelijk blijkt de groote bekwaamheid van den Fran- schen regisseur Jacques Feyder, die deze film in vele deelen, vooral bij de tooneelen, spelend in de rechtszaal, tot filmkunst wist te ver heffen. Heel goed is ook Anders Randolf en vooral ook de jeugdige Lew Ayres. Uitvoerig en afwisselend is het bijprogram- ma. „Een bewogen nacht" is even onnatuurlijk als vele andere kluchten, wat echter niet weg neemt dat er hartelijk om gelachen Is. iets bijzonders is een kunstfilm „De kleine Pa rade", spelend in de wereld van het kinder speelgoed. Bij het Wereldnieuws komt weer duidelijk de groote plaats uit. die de sport ln de mo derne maatschappij inneemt. Verder verschil lende mooie opnemingen van de overstroo mingen in het Zuiden van ons land. Dan ls er nog een teekenfilm, beter dan ooit. en een variéténummer, waar wel zeer verschillend over geoordeeld zal worden. LUXOR THEATER. Bebe Daniels in „Voel mljr pols". De spoonvegsensa- tie „De geheimzinnige X". TooneeL Een mooie serie opnemingen opent het pro gramma. waarna als eerste hoofdnummer draalt „Voel mijn pols", een Paramount- klucht, met in de hoofdrollen Bebe Daniëls en Richard Arlen. Het is een malle geschie denis van een meisje dat tot haar 21ste jaar op een zeer zonderlinge en overdreven hy giënische manier wordt opgevoed. Een oom uit Texas, vindt het bespottelijk zooals de jonge dame behandeld wordt. Sensatie en romantiek moet ze ondergaan, zegt hij. Maar de verzorgers zijn het daar niet mee eer.s en zij laten het meisje vluchten naaT haar eigen sanatorium. Maar da.n komt er toch sensatie, ja zelfs wel een beetje te veel. Het begint al dadelijk met een wilde auto tocht en een romantisch bootreisje. Maar de "-ootste sensatie komt in het sanatorium zelf. Dat is namelijk geheel door dranksmokke laars in bezit genomen. Het gaat er daar heel erg Spaansch naar toe. Dank zij een geluk kige vondst weet zij de heele bende drank smokkelaars te bedwelmen. Het eind van al de avonturen is dat ze den jongen man harer keuze redt. Een amusante film met heel vee' aardige momenten. Als tweede hoofdnummer draait: ..De ge heimzinnige X", een sensationeele spoorweg film. Er gebeuren een reeks geheimzinnige spoorwegongelukken. De Engelsche bladen maken melding van deze spoorwegrampen die elkaar regelmatig opvolgen. Het gelukt de onderzoekers niet de oorzaken te ontdekken. Telkens komen er niuwe autobuslijnen, want het publiek reist liever per bus dan per trein. Roger Doyle wordt dan directeur van de spoorwegmaatschappij en besluit den dader op te sporen. Ditzelfde doel wordt ook. het koste wat het wil. nagestreefd door Mary Shelten, de secretarisse en beiden gaan een bondgenootschap aan. Ze vermoeden echter niet dat de „geheimzinnige X" dagelijks ln hun omgeving is. Wanneer Mary met een trein reist, wordt Roger gewaarschuwd dat deze op een ge noemd punt zal verongelukken. Roger snelt naar die plaats en op het laatste moment weet hij nog den wissel om te gooien. Na heel veel verwikkelingen gelukt het eindelijk den dader te ontmaskeren Een typische figuur is Ramses Ratchet, een dlUetanterfge detective. v. V 7 Cruze is één der merkwaardigste Ame rikanismen ln filmland, die men zich denken kan. Zoo één dan is hij behept met de smetten die de lusten en lasten der dollars op der. spiegel van den kunstenaarsziel plegen achter e laten. Cruze pleegt, zich in den regel ge heel te houden binnen de perken die de amusementsfilm stelt, maar soms kan het gebeuren dat hij ondanks zichzelf mis schien, wie zal bet zeggen? losbarst ln een frissche origineele en hoogst ongebonden scheppingsbui. In zoo een geval ontstaat als resultaat iets dat volkomen on-Europeesch ls, iets dat men misschien als het resultaat van een zuiver Amerikaansch natlonallteits- besef mag beschouwen, als een bewustwor ding en vormgeving van een specifiek Ame- rikaanschen gemoedstoestand. Van Cruze is de wonderlijke film „Jazz" die de Haarlemsche filmliga indertijd hier vertoonde. Het tweede gedeelte van dit werk, behandelde een aroom, een nachtmerrie. Het was een dulvel- sche satire op de Vereenigde Staten ui het algemeen en den Yankee in het bijzonder, een sublieme zelfspot dus. Wanneer het geheele oeuvre van Cruze op het peil had gestaan van Jazz dan zou deze regisseur tot de allergrootsten gerekend mogen worden. Maar wij herinneren ons ook van dezen Amerikaan een allermlsserabelste circusfilm, waarin werkelijk geen sprankj» licht schemerde, die zich door niets onder scheidde van alle andere zevende rangs Clrcus-fllms, die hun ontstaan te danker, hebben aan de eeuwige tragische clownsfi guur. De film „The great Gabbo is een product van samenwerking van dezen Cruze (als regisseur) met Erlch von Stroheim (als ver tolker van de hoofdrol). Erlch von Strohelm ls één van de zeer romantische helden van Hollywood. Hij zou opgestaan kunnen zijn uit één van de bizarre romans van Hanns Heinz Ewers. De geschiedenis van zijn leven zou stol kunnen bieden voor vele films en zijn niet te temmen onstuimigheid en heerschzucht hebben hem een zeer persoonlijke reputatie bezorgd. Hij maakte tal van groote films doch hield het als regisseur bij geen enkele onderneming uit omdat hij zoc schrikbarend duur was. Te duur zelfs voor Amerika. Dat wil wat zeggen! Hij Ls boven dien een prachtig speler, een waarachtig kunstenaar, wiens krachtige persoonlijkheid zoo ver boven de middelmatigheid van de films waarin hij optrad uitstak, dat men er de middelmatigheid om vergat. En deze zon derling werkte samen met een anderen zon derling aan een film, waaraan een heel be langwekkend gegeven ten grondslag ligt. Het had dus iets heel bijzonders kunnen worden. Toch werd „The Great Gabbo" niet de film van het seizoen, al behoort hij door het phenomenale spel van von Strohelm tot de films die men persé moet gaan zien. Cruze's regie getuigt weliswaar van een zeer karak teristieke en lang niet alledaagsche visie, zij is echter niet baanbrekend en herinnert slechts door eenige typische détails aan den fantastische droom in „Jazz". Dat is natuurlijk jammermaar daar om niet minder verklaarbaar. De Amerika nen zijn in hun ijver min of meer ver slaafd geraakt, aan revue en operette en zelf' ..King of Jazz" schijnt op dit gebied nog niet 'net laatste woord te mogen zijn. Ook aan de De verwekker van al de ongevallen werp zich, als hij ontdekt is. uit den trein. Het Luxor Nieuws bevat weer veel actueels- Op het tooneel: Duo Bonda. Accordeon virtuozen. Deze beide heeren doen het publiek bijzonder genieten van hun spel, hetgeen door een heel goede vinding met een orgel nog verhoogd wordt. Hoe dit in zijn werk gant kome men zelf maar eens zien. Het geheel is een uitstekend programma, dat veel belangstelling verdient. EEN NIEUWE ENC.FLSCHE VERKEERSWET. (Van onzen Londenschen correspondent). On 1 December kril et de nieuwe verkeers wet ln Engeland een berin van toeoas«<ug. Van dien dag af moeten zil. die een rllbe- wiis vragen, daarbij e°n verklaring aflecgen "mtrent bun lirhameiilke gesteldheid. V-a- gen benalen het karakter der verklaring De vrager, die moeten wc-den bea"fwoord ziln oa.: Lildt gU aan vallende ziekte of aan aanvallen van flauwte of duize- ,("heid die de zinnen buiten functie steRo Kunt eii on 94 M afstand in goed daglicht, en eventueel met een bril on een autonummer 'ezen° Hebt gij een band of een voet verlo ren of mist ge het voMedig gebruik van de su'eren dier lichaamsdeel^? Een reicmctie- veliik bevestigend en ontkennend antwoord on de eerste twee vraeen sluit een persoon volstrekt van de motorriidende gemeenschap uit. Het gemis van een ledemaat of de nor male spierwerking behoort geen beletsel te ziin voor het verkrijgen van een rlivergun- ning. Indien een aanvrager kan bewijzen dat hij minstens zes maanden met succes een auto heeft bestuurd onder de aangegeven 11- chameliike omstandigheden dan wordt hem vergunning verstrekt. Indien hij het genoem de bewijs niet kan geven kan hij later terug komen nadat hll zich de kunst ondanks zijn gebrek, voldoende eieen heef* gemaakt. Zij die nog geen 16 jaar zijn mogen na 1 December geen motorvoertuig besturen en geen motorrijwiel berijden terwijl ztl die nog geen 21 zijn geen zwaar motorvoertuig mogen besturen. Een belangrijker bepaling van de nieuwe verkeerswet wordt od 1 Januari van kracht Dan komt er een einde aan de bestaande snelheldsgrens van 20 mijl ner uur voor par ticuliere autos en treedt het tiidoerk in der zware straffen voor hen d!e rilden met ge vaar voor de openbare veiligheid. Dan tre den ook de nieuwe snelheidsmaxima voor motorbussen en -koetsen en zware motorlor ries in werking. En dan zal elke bezitter van een motorvoertuig met zijn rijbewijs ook een bewijs bij zich moeten dragen dat hij verze kerd is tegen risico van derden. revue heeft men een deel van 't artistieke suc ces van „The Great Gabbo" opgeofferd. Het scenario was dan ook wel zeer verleidelijk. Gabbo is een buikspreker, de grootste buik spreker van zijn tijd. Een beroemdheid. Gabbo wordt verafgood door het publiek, maar het succes heeft hem bedorven. Hij is een despoot geworden, één die lijdt aan groot heidswaanzin. Zijn ziel is die van een kind gebleven. Zijn pop Otto, die hij laat spreken Von Stroheim als Gabbo met de pop Otto, ls zijn andere ik, zijn geweten. In blinde machtswellust vertrapt, hij zijn wezenlijk ge luk: de liefde van een goede vrouw. Eerst als deze hem ln den steek heeft gelaten, be seft hij wat hij vernield heeft. En als een kind, dat drenst om iets dat het kapot heeft gemaakt, begint hij te verlangen, hardnekkig te verlangen, om het terug te hebben, het mooie, onbereikbare. Wanneer hij Inziet dat het onmogelijk is terug te krijgen wat hij weggejaagd heeft, zakt er een sluier voor de helderheid van zijn verstand. De groote Gabbo is krankzinnig geworden. Von Strohelm speelt deze ongeéquillbreerde, pathologische artist prachtig. Von Stroheim is een acteur zooals er maar een paar op de wereld zijn. Dat dit meester schap in zekeren zin gevaarlijk is. is duide lijk. Het verleidt den regisseur het zwaarte punt te leggen op de virtuositeit van den sne- ler lnnlaats van op de „filmische waarde" van zijn schepping. Het proces Dreyfus heeft bewezen tot welke misvattingen dit leidt. De filmregisseur wordt de superieure fotograaf van het tooneel! En dat is mis. Ook in „The Great Gabbo" heeft men te veel ruimte ge laten aan de dla'ogen en te weinig aandacht besteed aan het zuiver cinegrafLsche doel dat een regisseur als Cruze dient na te streven. Een en ander neemt niet weg. dat het on mogelijk is aan de fascinatie van von Stro- helm's rijk gevarieerd spel of aan de bctoo- vering van zijn stem te ontsnappen. Want ook hier geldt, wat wij in het begin van dit opstel schreven: von Stroheim steekt zoo ver boven de middelmatigheid uit. dat hij ons de middelmatigheid van zijn films vergeten doet. Het zou echter eeuwig Jammer zijn. wan neer ook deze reus den doodloopenden weg, waar Emll Jannlngs op terecht kwam. in sloeg. L. A. Inmlddcl* ziet mer met groote belangstel ling het niet-wettige bijvoegsel van de nieu we wet tegemoet. Dat is een code voor den weg. die thans door ambtenaren van het ministerie van Vervoer, in overleg met de besturen der motororganisaties, wordt onge maakt. Uit hetceen over deze co*te reeds be kend is geworden kan men afleiden dat zij ln kort bestek een gedrag ln het verkeer, zoo wel van rijders als voetgangers, aanbeveelt dat het gevend vorstand in het algemeen al voorschrift. Maar zulk een code is nochtans niet overbodig. Want het aantal aanfluitin gen aan het gezond verstand, dat men op den weg meemaakt (of hoort?) is groot. De code vraagt b.v. dat automobilisten den kant van den weg zullen houden en al'een naar het midden zullen gaan wanneer zij v»rbM een langzamer rijdend voertuig wi'len komen. Ook wordt aangeraden nimmer een ander voertuig in te halen en voorbij te rijden in een kromming van een weg. Nadruk wordt gelegd on de noodzakelijkheid van duidelijke en ondubbelzinnige signalen met arm en hand. Een stilstaande auto moet zoo dicht mogelijk aan den kant .Vaan en altijd op een recht stuk weg. Wielrijders moeten zooveel mogelijk met eenen achter elkaar rijden, vooral wanneer een auto toeterend zijn na dering aankondigt: dan moet die formatie onmiddellijk worden aangenomen. EEN KONINKLIJKE DETECTIVE. De aanslag, onlangsc op Koning Boris en zijn bruid gepleegd, ia één van een lange rij van dergelijke aanslagen. In April 1900 toen de Prins en de prinses van Wales, de latere Koning Eduard cn Koningin Alexandra België bezochten, wer den door een Jongen Belg twee schoten op hen gelost. Door de zorgeloosheid der Belgische p^liTe kon deze jongen hij was pas 15 jaa- oud over de grens naar Frankrijk ontsnappen. Koning Leopold van België nam toen zelf de zaak ter hand en vertrok naar Parijs om den vluchteling op te sporen. De Fransche autoriteiten waren beleefd maar niet buitengewoon behulpzaam. Zij verzekerden den Koning dat hij op de ver keerde plaats zocht en de Jongen niet te Parijs was. De Koning hield evenwel vol en slaagde er eindelijk werkelijk in. den vluchteling te vinden .De jongen werd toen gevangen ge nomen en op transport gesteld naar België. Er zijn andere bekende mannen geweest, die speurdersgaven hadden. Wijlen Sir Ar thur Conan Doyle, den schepper van de fi guur van Sherlock Holmes, zou een uitmun tend detective zijn geweest. Opdracht van den Nederlandschen Uitgeversbond. „Een lezer" uit de film ,£oek" van Joris Ivens en W. Bon.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 23