De film „De Kusvan Feyder. LETTEREN EN KUNST Ontvangen boeken. JONGENSBOEKEN HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 3 DECEMBER 1930 TWEEDE BLAD jes wrijft, zijn vingers uitrekt, zijn lippen spitst, zie zijn odgen als van een goed i gen, trouwen hond, zie alles van dezen Cyrus en .zeg of ge ooit een rol volmaakter hebt zien uitspelen. Dit figuurtje is verrukkelijk geestig van spel en toch aandoenlijk van goedheid, het is van een prachtigen, fijnen humor. Het tooneel, waarin Cyrus een Schwips krijgt, is een meesterstukje op zichzelf en het slottoo- neel van II wordt door Musch's geniaal komisch spel tot één daverend lachsucces. Cyrus Bumpsted is een der mooist gespeelde roilen van Musch' uitgebreid repertoire. De roep was het stuk al vooruitgegaan. Onze stadsschouwburg was voor den tijd van het jaar zeer mooi bezet en het succes was zooals de Duitschers het noemen .sensa tioneel!" Het publiek werd niet moe Musch toe te juichen, zoodat hij telkens en telkens weer terug moest komen. Een succes, dat voor Het Schouwtooneel zeer veel belooft. INGEZONDEN MEDEDEFLINGEN a GO C»s. per regel Stotzuigerhuis MAERTENS Barteljorisstr. 16 - Tel. No. 10756 Alle merken Stofzuigers HET TOONEEL JAN MUSCH IN „DE BAAS IN HUIS". Verleden jaar was v- El-as, nu Cyrus gsmpsted, die Het fchouwtooneel aan jen Schlager van -eizoen heeft ge- ïolpen. Want het is vel zeker, dat Jan jlusch even vele ma len Cyrus Bumpsted 'sis Elias zal spelen. Hoe een waarachtig Sunstenaar een rol van weinig beteeke- sitot iets'werkelijk nootsch kan maken èn een middelmatig zelfs vrij leeg stuk tot een dave- red succes kan op roeren, hebben wij gisteren weer eens gezien. Maar wat jlusch dan ook in De Baas in Huis reeft, is zoo onweer staanbaar komisch en tegelijk ook zoo Innig menschelijk, dat hij als Cyrus Bumpsted heel de saai stormerhand verovert. Wanneer jan Musch deze rol In Berlijn kon spelen, sou hij zeker naast, ja waarschijnlijk bo ven een Max Pallen- berg geplaatst worden. Want hij maakt zijn Cyrus Bumpsted tot een zoo fijn-komi sche en levende creatie, als alleen maar' de zeer groote tooneelspelers dat vermogen te doen. Cyrus Bumpsted is de verpersoonlijkte lantoffelheld. Al 30 jaar lang wordt hij ge- iranneerd door zijn vrouw, die zich zelf eiken dag verwijt, dat zij met Cyrus en niet met Chester Armstrong is getrouwd. Want Folkert Kramer als Chester Armstrong tn „De Baas in Huis". Chester Armstrong was 'n man en Cyrus, och Cyrus is minder dan niets. Hiervan zijn ook de twee dochters overtuigd en Cyrus zelf nog het meest. Hij heeft heel zijn leven moe ten dienen, zoo wel buiten als in huis en hij is daar zoo aan gewoon, dat hij de dienende geest in persoon is geworden. Als zijn vrouw en dochters naar de bioscoop gaan, trekt hij de boezelaar voor om de vaten te wasschen en hij beklaagt er zich allerminst over. Hij weet niet beter, of het hoort zoo! De eenige, die van hem houdt, is zijn jong ste dochter Elly, maar die brengt hem daar door ook in perikelen. Want zij weet het door te zetten, dat hij tegen het strenge verbod Tan zijn vrouw in toestemming geeft voor haar huwelijk met Billy Clark, een armen maar braven winkelbediende. Cyrus zou bijna zeker den moed tot zoo veel vermetelheid hebben gemist, als de bedorven appelwijn niet zoo lekker had gesmaakt en hem niet naar het hoofd ware gestegen. Daardoor ziet hij alles even licht en als zijn vrouw uit de bioscoop terugkeert, moet zij tot haar ont zetting ontwaren, dat Elly getrouwd en Cyrus boven zijn thee is. Maar als de appelwijn heeft uitgewerkt, doet Cyrus opnieuw zijn boezelaar voor. Hij loopt weer in het gareel, hij heeft nu eenmaal nooit anders gedaan. Ja, zelfs als hem blijkt, dat de geadoreerde en bewonderde Chester Armstrong niet anders dan een boef en op lichter is, verzwijgt hij dit voor bijn vrouw, niet uit vrees, maar om haar het ideaal niet te ontnemen. Maar dan vindt Elle. zijn doch ter. dat het genoeg is. Zij onthult, wat hij verzwijgt en als de geest van Chester Arm strong de kamer uitvliegt, neemt Cyrus er bezit van, trekt zijn boezelaar uit. steekt voor het eerst na 30 jaar een sigaar op en wordt hij de „baas in huis". Ik gaf den inhoud van dit blijspel, maar eigenlijk is dat alles bijzaak, want om het stuk zal men De Baas in Huis niet gaan zien. Men zal er heen gaan om Musch en om hem alleen. Musch maakt van deze pantoffelheld een prachtig levend wezen. Deze Cyrus Bum- poted wordt tot een zoo innig goed. braaf mensch, dat je langzamerhand van hem gaat houden. Heel den avond zit je ïn een voort durende bewondering te kijken naar dit ver bluffende spel vol van fijne details. Geen oogenblik reeft Musch ook maar iets ic veel of te weinig, aldoor is het precies, wat het zijn moet. De kleinste beweging behoort bij dezen Cyrus Bumpsted. zooals Musch hem heeft opgebouwd. Zie, hoe hij onhoorbaar door de kamer schuifelt, hoe hij zijn hand J. B. SCHUIL. JAC. VAN LOOFs JACOB De Gildebroeders van den Nederlandschen Uitgeversbond hebben de laatste weken ge legenheid gehad hun gebruikelijke zwijg zaamheid te verloochenen. Zooals bij derge lijke feestelijkheden onvermijdelijk is, heb ben zij niet nagelaten te wijzen op de vele verbeteringen, door hun toedoen in de usan- ties der vakgenooten aangebracht. Verbete ringen natuurlijk, gezien van achter het bu- reau-ministre des gevestigden en zich-zelf- erkend-hebbenden uitgever. Doch ééne ge bruikelijke zwijgzaamheid duurt voort, en schijnt door de erkende uitgevers ais erkend, dus geoorloofd, misbruik getolereerd te wor den: ge vindt op hun belletristische uitgaven slechts spaarzaam een jaar van uitgifte ver meld en wanneer ze gaan" bundelen of reeds vroeger in tijdschriften verschenen bijdragen gaan her-uitgeven, wordt, als regel, van die vroegere verschijning nooit melding ge maakt. Zoo kan het gebeuren dat ge als no viteit slikt, wat reeds velen vóór U gelukkig maakte, hetgeen op zich zelf natuurlijk niet zoo erg istenzij ge het als noviteit aan anderen moet presenteeren en dan onvolle dig zijt in uwe voorlichting. En zoo is het niet bevreemdend ook, dat in een geval als de verschijning van dezen Jacob, geruimeri tijd na des schrijvers dood. door vrien ge vraagd wordt of het al dan niet zóó door den auteur was nagelaten, af en persklaar, en het dus ook in rangschikking en volgorde als zijn werk is te beschouwen. Tegen de ouder- wetsche voorreden en voorberichten mogen aesthetische bezwaren gegolden hebben, de spaarzaamheid van inlichting die in som mige gevallen thans beoefend' wordt, heeft iets kouds en iets weinig vertrouwelijks. En is er één moderne Nederlandsche schrij ver die vertrouwelijker met zijn lezer zijn kan, dan juist Van Looy? Wij zullen in geen vergelijkingen treden met Jaapje of Jaap en ons tot dit nieuwe boek „Jacob" bepalen. Hoe vol is ook dit weer van die pracht'ge in timiteit, waarmee een nobel man spreekt van zijn jeugd, zijn ervaringen en zijn ver langens, en dat alles in één onafgebroken zuivere stemming van klare zelfbeschouwing, Greta Garbo. De gewoonte getrouw wijden wij aan de films die zich onderscheiden van de middel matige productie, bijzondere aandacht. Tot Vrijdag nog draait in „Palace" de film „De Kus" waarin de hoofdrol wordt vervuld door Greta Garbo. Deze film werd vervaardigd on der regie van Jacques Feyder, één der avant- gardisten, met Dupont. Ruttmann, Réné Clair, Cavalcanti, Germaine Dulac, de Russen en enkele anderen, behoorende tot de groep die het beste baanbrekende werk heeft ver richt voor de zwijgende film, en van wie men verwachten mag. dat zij de geluidsfilm een eind op den goeden weg zal brengen. Feyder heeft vooral naam gemaakt met „Jeanne d'Arc" het prachtige filmepos. dat indertijd in het Amsterdamsche Liga-Thea ter ..De Uitkijk" werd vertoond. „De Kus" onderscheidt zich allereerst door het zeer indrukwekkende spel van Greta Garbo. de tragedienne die de evenknie is ge worden van Asta Nielsen. Wij zullen in dit zonder één valsch sentiment, zonder frase zonder N'arclsslsme. Neen, verliefd op Jaap werd van Loov niet; wel m'nde hij de sfeer van Jaap in haar burgerlijke rechtschapen heid, in haar onder aliedaagschheld ve. bor gen gevoelsfijnheld, en als geboren artist omweefde hij al wat zijn nuchtere kop waar nam met de muzikale spinsels van een, in wezen teerhartig gemoed. Zoo het al aan matigend is, die teedere nuchterheid of nuchtere teederheid tot de specifiek Hol- landsche karaktermogelijkheden te reke nenzóó we het doen, dan geldt Van Looy als de Hollandsche schrijver bij uit nemendheid en is zijn Jaap-trilogle nog zui verder vertegenwoordiging onzer mentaliteit dan Beets' Camera. Wat in een schilderij het scheppen van sfeer is, hoe wee* de schilder Van Lo*-v <~'at in zijn proza te bereiken met een kleine aanouidmg, een gespreksfragmenr., een los woord, juist daar. waar het staan mo?-t. Er. hoewel hij een zinsbouw, een woordschikking vertoont, die geheel van hém, geheel zijn eigen is. nergens komt zelfs de idee van ge maaktheid of buitenissigheid bij den lezer op. Integendeel, een pure natuurlijkheid blijft achter al dien schijnbaar zoo welover wogen arbeid, voelbaar. Neem direct het eerste stuk uit dit deel, dat „Verleden Avond" heet en niets is dan de beschrijving van een vallenden zomernacht over de bin nenplaats van het Haarlemsche Weeshuis waar de meisjes tusschen de perkjes, hand werkend, zitten en de jongens voor het sla pen gaan, nog wat rondhangen en een pijpje rooken. Hoe prachtig van sfeer is dit tafe reel, ge „voelt" er den avond vallen tusschen de brokken gespreks in, maar tegelijkertijd de enorme liefde waarmee de schrijver zich in dat moment heeft ingeleefd. En het heeft de reinheid van de liefde van een oud man. Jacob's logeeren gaan naar Utrecht, zijn atelierbezoek bij meester Juulsen en zijn stil le liefde voor het meisje uit het Huis, dat met een anderen Jongen „gaat", het zijn altemaal stalen van een prachtig ingetoom de vertelkunst, die U uit dit boek bijblijven Ten opzichte van dit laatste fragment, is typeerend „een bladzijde", die aan het slot van Jacob werd opgenomen en die in 1906 geschreven werd. Daaruit blijkt den lezer hoe nobel Van Looy zijn leven-door zijn jeugdemoties heeft weten te bewaren. Wa'. prachtig leven heeft deze Haarlemsche kunstenaar toch gehad! Haarlemsche kunstenaar. Inderdaad. Van Looy is van Haarlem moeilijk te scheiden en zonder Haarlem incompleet. Hij heeft zijn stad liefgehad doch is haar door zijn werk óók tot glorie geweest. Haarlem leeft, ook in dat werk. Men mag dat mettertijd wel be denken, als men hem daarvoor danken wil En het zal moeilijk zijn daarvoor iets te vin den dat niet met zijn teedere nuchterheid in strijd komt. In ieder geval geen nieuw straatje dat zijn naam krijgt. Horribel eer betoon van trage hersens en leege beurzen. Als de tijd daarvoor rijp is, zal er ook wel de idéé zijn. Laten wij hem voorshands eeren blijven door zijn werk te lezen, met de ge negenheid die het verdient-. Het lijkt mij een dank die hem waardig en onszelf tot pro fijt is. 1 Dec. '30 J. H. DE BOIS. Wij ontvingen verder en komen terug op: Herman Middendorp. De Stille gestalte. Ro man. 202 pag. A'dam Nederl. Keurboekerij. Egb. C. v. d. Mandele. De steile weg. 256 pag. Zelfde uitgevers, J. P. Zomers-Vermeer. Het boek van kleine Rikie, 296 pag. (deel IV van Kinderen der korte overzichtje niet uitweiden over den rijkdom van Garbo's spel in „De Kus". Het is hier ook dank zij de regie van Feyder na tuurlijk uitgegroeid tot het schier vol maakte, tot het zeer zuivere, het ls afge stemd tot een diep-lnnige levenservaring, waarin de toeschouwer onweerstaanbaar mee getrokken wordt. Het is een zwijgende film, in zooverre, dat de medespelenden niet spre kend optreden; de begeleidende muziek is wel geluidsfilm en past uitstekend bij dat gene wat men te zien krijgt. Feyder's regie is verbijsterend knap. Hij heeft hier wellicht, een résumé gegeven van de diepere waarden, die de zwijgende kunstfilm eigen zijn gewor den. Deze psychologische détails zijn de cine- graphisch ontrafeling van een groot men schelijk conflict, dat zich oo ontstellend nood lottige wijze onafwendbaar over vier menschen voltrokken heeft. Als geen tweede wellicht is Feyder bij machte de roerselen van de mensche'ijke ziel. door de millioenen filmbeeldjes te verwezenlijken. Hij geeft de dingen 'n ziel: een kast. een tafel, 'n telefoon, een stoel, een krant, een foto worden leven de getuigenissen van het- leed der menschen en de groote opnemingen der koppen, de close-ups. vormen als het ware de rustpoozen, de bezinnLngen in den gang van het kunst werk. De stomme film in dezen vorm zal nimmer zijn bestaansrecht naast de geluids film verliezen, omdat het zwijgen hier waar lijk een stimulans is voor de emotie en een elementaire waarde van het kunst-werk. Deze film bewijst, dat het feit. dat de film aanvan kelijk stom was, den regisseur heeft gedwon gen. naar een zeer persoonlijk uitingswijze te zoeken, die geheel onafhankelijk was van de bij het tooneel in zwang zijnde systemen. Het feit dat de toestandkoming van een film voor een deel afhankelijk is van automatische, mechanische verrichtingen, neemt niet weg dat film als „De Kus" van Feyder, tot een kunstwerk gerekend mag worden. In Amsterdam ontmoetten wij één dezer dagen den grooten filmregisseur E. A. Du pont, den maker van onder andere „Variété", „Atlantic", „Zwei Weiten" en „Gekooide Men schen". Stuk voor stuk zijn deze films (Va riété' voor de stomme film) evenementen geweest in de geschiedenis van het levende lichtbeeld. De beide laatste films werden in deze stad nog niet vertoond. „Gekooide menschen" beleefde zijn première eerst eeni ge dagen geleden in Berlijn. Slottpen), A'dam, Van Holkema Waren - dorf. Emmy van Lokhorst. Overgang. Een boek voor oudere meisjes. 224 pak. A'dam. H. J. W. Becht. Emmy van Lokhorst. Droomen. 112 pag. Am sterdam. Em. Querldo. Marie Schmitz. Wedergeboorte. Agn. Maas van der Moer. Herfstzon. Siegfried van Praag. Een man van aanzien Alie van Wijhe Smeding. In de witte Stilte. Is. Querido. Kater Don Juan. Dr. P. H. Ritter Jr. Journalistische Geheimen Bovenstaande zes deeltjes werden onder den verzameltitel „Schoone Le!teren" d'Xir de Nederl. Keurboekerij te Amsterdam uit gegeven. Ze zijn, keurig gebonden, teza men in één casette verkrijgbaar. A. M. de jong. De Martelgang van Kromme Lindert. 2S5 pag. Amsterdam. Querido's Uitg. Mij. Alie van Wijhe-Smeding. Grillige Schadu wen. Enkhulzer vertelsels. 148 pag. Uitge verij De Tiids" room. Huis ter Heide. Alie van Wijhe-Smeding. De domineesvrouw van Blankenheim. 495 pag. R'dam. NUgh en Van Dit mar. Sarla Simons. Lea. Episoden uit een vrou wenleven. 186 pag. A'dam. Querido's Uit-g.- Mij. Vertalingen Frank Thiess Vrouwenroof (bewerkt- door C. F. van der Horst). 256 pag. W. de Haan. Utrecht. Claude Anet. Het drama van Mayerllng (ver taling van Fenna de Meyier) 227 pag. A'dam Boekerij De Voortganck. Sara Salt. Modern Minnespel. 265 pag. Zelf de uitgevers. DE Bs. Wij ontvingen de volgende jongens boeken: Joh. W. Eekhof. De zwarte Panter. (Uitg. Valkhoff en Co., Amersfoort). Theo Frank. Jongens op de Ranch. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). C.Goudriaan. De Erfenis van den aviatcur. (Uitg. Valkhof f en Co., Amersfoort). Rein VaTkhoff. *t Zonnehuis. (Uitg. van Holkema en Warendorf, Am sterdam). C. Joh. Kieviet. De Club in Valkenburg. (Uitg. Valkhof f en Co., Amersfoort). Honoré Willsie Mottow, Een jonge Held. (Uitg. van Holkema en Warendorf, Am sterdam). I. R. Hoekstra. Gouden Vacantiedagen.. (Uitg. Nederlandsche Keurboekerij, Am sterdam). Ch. Kriencn. De twee visschcrs van de vijf sluizen. (Uitg. Gebr. Kluitman. Alkmaar). J. Stamoerius. Uit het leven van Edison. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). Joh. H. Been. Walvischje. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). Pieter van Vorden. .^lkmaar voor den Prins. (Uitg. Ned. Uitgevers Maatschappij, Am sterdam). Hans Richter, Machine Tom. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). A. J. van der Knaap. Op den Hallenburg. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). J. van Schalkwijk, Een Oceaanvlucht met hindernissen. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). N. van Hichtum, Kek de Eskimo. (Uitg. Gebr. Kluitman, Alkmaar). Dupont staat al leen omdat hij uit steekt boven zijn confraters. Deze man is er steeds in geslaagd inhoud en vorm te geven aan de schoonste idea len der cineasten. Zelfs nu nog (men leeft zoo snel fn de filmwereld) dient men onvoorwaar delijke bewondering te koesteren voor een film als „Va riété" en hoewel Duponthij zelf de eerste is ora toe te geven dat er heel wat aan te m:rksn is op .Atlantic" en „Zwei Weiten", moet men erkennen dat hij met deze twee films een flinke opruiming heeft gehouden in de verwarde breinen van heel wat zoekers. Hij vertelde ons, dat zijn geloof in de geluidsfilm rotsvast staat. Hij ziet zelf in dat in „Zwei Weiten" nog te veel dialoog voorkomt. „Dialoog is voor het theater, maar in „Menschen im Kafig" zoo vertelt hij ben ik al weer verder ge vorderd. Let u maar eens, wanneer deze film hier vertoond zal worden, op het fragment waarin twee mannen, die tegenover elkan der zitten, de nerveuze spanning verraden, door het tergend regelmatige tikken met de voet op den vloer. Dit is een „filmische" pas sage; ik ben mij trouwens zeer wel bewust welke kant ik op moet, om mijn doei: het- maken van een geluidsfilm die uit artistiek oogpunt even hoog staat als een waarlijk kunstzinnige zwijgende film, te bereiken. De sceptici hebben in ieder geval ongelijk. Alle gebreken zullen overwonnen worden." Het onderhoud met Dupont duurde slechts zeer kort. Het publiek van Tuschlnski dat wachtte op de vertooning van „Zwei Weiten" wilde hem zien en hooren. De menigte stelt nu eenmaal een fanatieke belangstelling in alles wat een grooten staat kan voeren in Neubabelsberg of Holly wood. Toch is Dupont niet een zoo gemak kelijk te verteren hap voor de publiciteit als sterren die den naam Jannings en Liedtke of iets van denzelfden „edelen aard", dragen. Dupont is een hoogst bescheiden werker, die het wonder heeft klaargespeeld man van de voorhoede te blijven; de verlok king van het geld en de materieele winst die zijn arbeid hem heeft opgeleverd ten spijt. Hij is een kunstenaar gebleven en een een voudig mensch. Wanneer men afscheid van hem genomen heeft, behoudt men den indruk van een hoogst onopvallend jongmensch, dat hoog stens zijn smoking behoorlijk weet te dra gen. De politie behoefde de straten dan ook niet af te zetten, toen A. E. Dupont zijn in tocht in de hoofdstad hield. Binnenkort zullen wij nog gelegenheid vin den uitvoerig terug te komen op de voortref felijke film „Zwel Weiten." L.A. AGENDA Heden: WOENSDAG 3 DECEMBER Schouwburg Jansweg: De keizer van Ame rika". 8.15 uur. Gem. Concertzaal. H. O. V- Ledenconcert 8.15 uur. Lange veerstraat 16: Haarl Toynbee Ver- eeniging. Ledenvergadering. 2 uur nam. Palace: Sint Ntcolaas Matinee. 2.30 uur. .De Kus". Tooneel The Varady Troupe. 8.15 uur. Luxor Theater: .De geheimzinnige ,.d" en „Voel mijn pols". Tooneel; Duo Bonda. 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt Theater: Sint Nlcolaas-Matl- nee, 2.30 uur. ,.Gabbo". Tooneel: Recha (il lusionist). 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 4 DECEMBER R.K. Kerk. Kleverparkweg 15A. Voordracht Pater Wynand Sluys. 8.30 uur. Bioscoopvoorstellingen. Teyler's Museum. Spaame 16. Geopend op werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan dags, toegang vrij. KRANTEN EN KIEZELSTEENEN VOOR GELD. RAADSELACHTIG GEVAL TE STAMPERSGAT. Naar eerst thans bekend wordt, is Maan dagmiddag op raadselachtige wijze 'n bedrag van ongeveer i 47.000 ten nadeele van de Coöperatieve Beetwortelsuikerfabriek „Din- teloord" te Stampersgat. verdwenen. Om streeks twee uur vervoegde zich een employé van genoemde fabriek bij de Bank van P. A. G. van Gilse en Zoon te Roosendaal, om een bedrag van pl.m. f 47.000 te innen, bestemd voor de des Dinsdags plaats hebbende uit betaling van loonen en ter voldoening van schippersvorderingen. Het geld. bestaande uit een groote hoeveelheid zilver en bank papier, werd in twee zakken verpakt, welke op hun beurt weer in een grooten zak wer den gestoken, die werd verzegeld. Toen op de fabriek de zakken werden ge opend. bleken zij slechts oude kranten en kiezelsteer.en te bevatten, terwijl het geld op onverklaarbare wijze daaruit was verdwe nen. De employé G.. die het geld van de bank had gehaald, is gearresteerd. De maréchaus see te Steenbergen heeft een onderzoek in gesteld. Nadere bijzonderheden kon men te bevoegder plaatse nog niet mededeelen. VOOR ONZE JEUGD. De Sf. Nicolaasfeesten in de Ziekenhuizen, Kinder-Bewaarplaats en Kinder-Tehuis. De Sint Nlcolaastentoonstelllng van de Jeugdrubriek van Haarlem's Dagblad wordt hedenavond gesloten en morgenochtend wordt de machtige hoeveelheid speelgoed weder over de ziekenhuizen en kinderbewaar plaatsen verdeeld. Evenals andere jaren mo gen weder rubrlekertjes van Haarlem's Dag blad de feestviering in verschillende inrich tingen bijwonen. Hier volgt een opgave van deze feesten en de namen van hen, die door loting zijn uitverkoren: I. Donderdag 4 December, 4 uur Is er St. Nieolaasfeest in het St. Antonlus-Zlekenhui.i te Velsen. Dit feest mag bijgewoond worden door: Theo Scheffer, Roodkapje, Draaitol, Dina Eaars, Do kleine Vogelvriend. Gerrit Otter, Dicky Durf. Prinses Libelle, De kleine Tuin man, Frida Groot. II. Vrijdag 5 December 5 uur ls er St. Ni colaasfecst op de Lichthoeve. Kweekerslaan 13, Santpoort. Dit feest mag bijgewoond wor den door: Roodwangetje, Eikeblad, Fletje prinsen, De kleine Koopman, Pinokkio. m. Vrijdag 5 December half 4 is er St. Nieolaasfeest In de Klnder-bewaarplaats. Asterstraat. Dit feest mag bijgewoond worden door: Leek Oepkes. Corric van Wolf eren, As'rld, Tilburgertje. Ciska Havekost, Graspieper, Zee uw In netje, Goudmarle, Bloemenfee, vlie- geniertje. IV. Vrijdagmiddag 5 December half vijf Ls er St. Nieolaasfeest in 't Diaconesscnhuls. Dit feest mag bijgewoond worden door: Francis Verc, Alba, Meibloempje. V. Vrijdagmiddag 5 December 5 wir ls er St. Nieolaasfeest In cle Maria-Stlchtlng. Dit feest mag bijgewoond worden door: Dina v. d. Ham, Elfenbloempje, Druiven trosje, Leo van Beaumont, Lydia Wille, Bloze Kriekske, Juffertje Leesgraag, Boerinnetje, Ballenbreistertje, Wlliy Buur. VI. Vrijdag 5 December 6 uur is er Sint Nieolaasfeest in het St. Elisabeth's Gasthuis, Dit feest mag bijgewoond worden door: Dc kleine Voetballer. Hunkerhartje, Klap- roosje, Zonneroosje, Babbelkousje. Vrijdag 5 December 5 uur ls er St. Nieolaas feest in het Kinder-Tehuis op den Schoter singel. Dit feest mag bijgewoond door: Ecfje van Wunnik, Zondagskind, Marinier, Aafje v. Hlnte. Maandag 8 December 's avonds kicart voor 6 geeft Zuster Schouten een feest voor 100 kinderen van 't Maatschappelijk werk. Dit feest mag bijgewoond worden door: Rozeknopjc, Jacobus Ronieyn, Duizend- schoontje. Van medisch standpunt bezien kunnen er op Brederode-Duin geen kinderen worden toegelaten. W. B.Z. .muj Aiou^u^/. Jan Musch als Cyrus Bumpsted in „De Baas in Huis". Een gesprek met den grooten regisseur Dupont.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 5