DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSACENTJE
LETTEREN EN KUNST
RUIM
125 MILLIOEN
HAARLEM'S DAGBLAD
WOENSDAG 10 DECEMBER 1930 t
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN Ut Cu.
HET TOONEEL
Santa Lucia.
De artistieke leider van Cremer zorgt steeds
veer voor een belangrijk en afwisselend
repertoire. Gisteren bracht onze Koninklijke
Letterlievende Vereeniging de eerste opvoe
ring te Haarlem van A. den Hertog's Santa
Lucia, een der bekroonde stukken uit de door
de uitgevers Heynis in 1928 uitgeschreven prijs
vraag en het groote succes, dat de opvoering
mocht behalen was een bewijs van de instem
ming der leden met deze keuze.
Het is louter een „geval" dat De Hertog in
Santa Lucia geeft, maar dat geval is door
hem met tooneelflalr op geestige wijze be
handeld. Het begin is niet bepaald het boste
deel van deze comedle. Daar hindert een
te groote opzettelijkheid en de schrijver is
er ook weinig overtuigend. Maar als wij ons
eenmaal met de situatie verzoend hebben, dat
Max, de in hot leven gedesillusionneerde
schilder, die op het punt van er een eind aan
to maken, door een Jong vrouwtje Rita
Stuarts gered wordt en de betrekking van
huisknecht bij Rita's oom en tante aanvaardt,
dan erkennen wij, dat de schrijver zijn ge-
gegevep verder boeiend en met een voortref-
f el ij ken kijk op tooneel beeft uitgewerkt.
Eigenlijk kijkt De Hertog te veel naar het
tooneel, want Max en Rita zijn zuiver en
alleen voor de planken geboren. Reeds de
opzettelijkheid van het geval maakt, dat wij
moeilijk aan hen kunnen gelooven en dat on
geloof blijft feitelijk het heele stuk doorl
Maar wij vergeten dat zooals bij Shaw,
aan wien De Hertog in zijn geestigen dialoog
in de verte soms even doet denken als wij
Max in het kleed der dienstbaarheid in de
huXze Reesing aan het werk zien. waar me
vrouw zich ergert over het geestig cynisme
van een onderhoorige, die zich zelfs vermeet
Engelsch te kennen en dingen te zeggen, die
zij niet begrijpt, waar mijnheer in hem een
perfecten knecht ziet, omdat hij zoo goed
schaken kan en de dochter geintrigeerd
wordt door de vraag, of Max meer heer is
den knecht of omgekeerd. Max blijkt eigen
lijk heel ongeschikt voor het hem opgedron
gen vak te zijn en het zou dan ook zeker mis
zijn gegaan, wanneer Rita hem er niet toe
had gebracht haar portret te schilderen! Dit
geeft hem zijn geloof in zijn kunst» terug en
den moed om met opgewektheid de borden
te wasschen en balustrades te verven! De ge
volgen van het portretschilderen zijn gemak
kelijk te raden! Rita en Max blijven niet on
gevoelig voor elkander en zij ondervinden
liet beiden als een slag, waneer Rita's man
onverwachts uit Berlijn terugkeert! Het por
tret van Rita, dat hij naar zijn bescherm
heilige Santa Lucia heeft genoemd
krijgt den grand prlx op de tentoonstelling
verwonderlijk, hoeveel schilders in tooneel-
stukken al niet den grand prix hebben ge
wonnen! en wij verwachten al niet anders
dan een huwelijk van den vermomden huis
knecht en Rita, als Dc Hertog dit banale
slbt ontwijkt in een zeer goed geschreven en
laatste bedrijf.
Op een tuinfeest komt de familie Reesing
tot de ontdekking, dat haar huisknecht een
zoon is van een zakenvriend van mijnheer en
wij verwonderen ons dan even, dat Max zijn
incognito zoo lang heeft kunnen bewaren!
Dan is het oogenblik der scheiding voor Max
en Rita gekomen, want Max wil haar als
de kostbare Chineesche vaas, waarvan nie
mand dan hij de schoo held zag, en die
hij eens in de hand heeft gehad maar onge
schonden aan den eigenaar terug heeft ge
geven puur en rein achterlaten! Wij voel
den heel die vergelijking tusschen Rita en een
Chineesche vaas als zuivere „litteratuur". In
het werkelijke leven gaat het doorgaans an
ders en eindigt zoo'n episode meestal niet
met een rhetorischen zin! Dat er van de vaas
toch ook wel iets gebroken is, blijkt trouwens
vit heel de houding van Rita, wanneer Max
is heengegaan! Maar het was de Hertog
blij kbaar niet te doen om een stuk leven te
gev-.-n, doch enkel een stuk boeiend en amu
sant tooneel, en dat is hier zeker gelukt. WIJ
hebben, nadat het eerste bedrijf voorbij was,
met belangstelling naar deze comedle gezien
en met werkelijk genoegen dikwijls naar den
dialoog geluisterd.
Gelegenheid tot spel geeft Santa Lucia
bijna heel den avond en Cremer heeft daar
van een dankbaar gebuik gemaakt. In de
eerste plaats, de heer Bakker en mej. Jeanne
de Groot, die Max en Rita speelden. Zij droe
gen de voorstelling, die vooral door het al
te langzame tempo van sommige tóoneelen
wel eens zakte, wanneer zij tweeën niet op
het tooneel waren. Ik voor mij zie de rol van
Max eenigszins anders dan Henk Bakker hem
gaf, wat niet te kort doet aan mijn waardee
ring voor Bakker's levendig en knap spel in
zijn opvatting van deze rol! Deze Max was
mij als dienstknecht uiterlijk wat te vroolijk.
Hij maakte in II den Indruk, of hij zelf schik
had in de mystificatie, wat toch niet het ge
val was, zooals bleek uit zijn gesprek met
Rita, voordat hij besluit te blijven. Ik had
achter deze figuur ook na het eerste bedrijf
meer den weemoed willen voelen. Hij liet nu
en dan merken, dat hij zijn geestigheden
en heel de situatie zelf niet onaardig vond.
Ik had ze liever gelanceerd willen hebben op
een sportenden toon van fijne ironie, waar
van de ondergrond desillusie is. Wij voelden
nu te weinig ook bijvoorbeeld In liet gesprek
tusschen Max en Otto Stuarts dat de lief
de voor Rita de drijfveer van al Max' hande
lingen is. Maar levendig en geestig was het
spel van Bltkker zeer zeker en hij heeft aan
de voorstelling kleur gegeven door zijn fleu
rige. opgewekte actie! En in het eerste be
drijf wist hij spanning te brengen, zonder
een moment, in melo-dramatiek te vervallen.
Jeanne de Groot hebben wij zelden beter
gezien dan gisteravond. Zij maakt verras
sende vorderingen en toonde als Rita een
groote rol te kunnen dragen. Zij sp elde dit
vrouwtje met uiterlijke gratie en di-tmct'e
en wat meer zegt ook met gevoel! Haar
spel was vol fijne nuances en rea-eerde zeer
gelukkig op de actie van Max. Vooral t-of het
mij, hoe expressief haar gezicht was. Uitste
kend bijvoorbeeld was haar too-e'ltje van
het poseeren! Haar houding aan het s'o
to-- Max haar had ver'aten. vend ik niet e-g
gel' kklg te veel „pese" m-ar overigens
aü? hu'de voor dit knappe, boe'er.de s'el!
Dc andere rollen zijn van minder beteke
nis. De heer Boon maakte een aard g type
v.an oom Reesing. den schaakmaniak al her.
innerde hij mij nu en dan te veel aan Rlc-
cardo. Hij weet zeer goed zijn tekst soms te
lanceercn, maar hU moet er voor waken niet
te laat in te vallen, waardoor hij het tempo
telkens in gevaar brengt.
Op dc routine van mevrouw Lucas kan een
faiscmWe altijd staat maken. Zij is steeds vast
en zeker in haar spel, al zou ik voor mij deze
mevrouw Reesing gaarne wat scherper ge
typeerd hebben gezien. De heer Hirs is bijna
altijd goed! Hij is geen speler, die ook door
den aard van zijn rollen op den voorgrond
treedt, maar zijn figuren zijn doorgaans zui
ver gezien en sober en juist weergegeven.
Deze Otto Stuarts, de geleerde, wat droge
man was precies, wat hij zijn moest. M es
Grootenboer is sinds ik haar voor het
laatst zag veel vooruitgegaan, Zfj heeft
haar persoon en vooral haar slank figuur
mee op het tooneel. Het zal nog beter
worden, wanneer zij niet ailes wil uitspelen.
Haar spel kan door rust neg heel wat win
nen. De heer Van Rossum du Chattel gaf een
baron van Harmsveldt. die zich in dat milieu
blijkbaar op zijn gemak gevoelde. Hij speel, e
zich zelf en bracht daardoor zijn natuurlijke
distinctie mee op het tooneel! E:hter niet den
map. die nu en dan naar Parijs fladderde
De bankier Walburg was een decora iove fi
guur, die veel van zijn waardigheid aan den
kapper te danken had.Wat 'n mooien kop had
deze hem gemaakt! Schinkel speelde de rol
bevredigend.
De regie valt te loven! Voor het nu en dan
inzakken van het tempo zal zij wel niet ver
antwoordelijk zijn! Het tuinfeest zat uitste
kend in elkaar en het daverend applaus dat
opging, zoodra de feeërike tuin zichtbaar
werd. was in alle opzichten verdiend! Een
speciaal woord van lof ook voor den heer
Veen, den electricien van onzen Stadsschouw
burg!
Zooals ik reeds schreef, had de voorstelling
zeer veel succes, een succes, dat volkomen
verdiend was.
J. BSCHUIL.
„GELOOF EN WETENSCHAP".
LEZING OVER DAUMIER.
Voor de afdeeling Haarlem van „Geloof en
Wetenschap" t-rad Dinsdagavond Prof. Mr.
Dr. E. van Dievoet op, een Leuvensch hoog
leeraar, sprekende over het belangwekkende
onderwerp: „Honoré Daumier en het Ge
recht".
Spreker begon met te vertellen dat Dau
mier in het departement van de Oise, in een
huisje dat Corot hem geschonken had,
straatarm stierf. De kring van zijn vereer
ders was toen nog niet zoo groot. Zijn roem
steeg na zijn dood en vooral na 1900 toen
een groote tentoonstelling van zijn werk in
Parijs gehouden werd. Talrijke schilderijen
van Daumier verhuisden toen naar Ame
rika.
„Wie was Daumier?"
Hij werd in Marseille geboren; zijn vader
was glazenmakerdoch ook dichter en
omdat men geloofde dat hij als kunstenaar
zich in Parijs beter op zijn plaats zou ge
voelen, vertrok het gezin naar de lichtstad.
Men had bet daar niet breed en de jonge
Honoré werd loopjongen bij een deur
waarder. Hoewel de knaap zich in dat vak
heelemaal niet thuis doelde was deze periode
in zijn leven hem toch heel nuttig. Hij kwam
in aanraking met het gerecht en het onstui
mige idealisme botste hier al spoedig met
de gebruiken en gewoonten der wereld van
de advocatuur en de rechtspraak. In dezen
tijd werd in zijn gemoed de grond gelegd
voor den afkeer die Daumier koesterde
jegens iedereen die iets met de rechtspraak
te maken had. Daumier hield het niet lang
bij den deurwaarder uit. Een boekhande
laar bood daarop aan, den jongeman op te
leiden. Maar ook deze poging mislukte. In-
tusschen had Daumier al hard gewerkt in
het Louvre waar hij zijn vrijen tijd teeke-
nende doorbracht. Eén en ander gaf den
doorslag. Men deed den jongen bij een tee
kenaar in de leer. hoewel spoedig bleek, dat
hij te wild van aard was. om lang achtereen
ooren en neuzen en neuzen en ooren te tee
kenen.
Eerst in 1830 ging hij zijn
eigen weg. Vooreerst: de lithographic, De
Julidagen brachten de revolutie tegen Karei
X. De republikeinen zagen zich echter na
den opstand zeer teleurgesteld Louis Philippe
van Orleans was al te burgerlijk en het volk
kwam bedrogen uit. De Jull-revolutie werd de
revolutie van de bankiers. Da politieke cari-
catuur bereikte echter in dien tijd (1830'35)
een hoogtepunt, in de eerste plaats door de
politieke omstandigheden in de tweede
plaats door de toepassing van den steendruk.
De leider op dit oogenblik was de caricatu
rist Philippon („Charivari" en „Caricature")
en hij groepeerde de groote kunstenaars
om zich heenDaumier maakte toen duizenden
caricaturen, aquarellen, schilderijen en ge-
wasschen teekeningen.Spreker liet daarna ln
lichtbeelden een reeks politieke caricaturen
van Daumier zien.
Daarna zette Prof. van Dievoet zijn rede
voort.
„Weldra werden de wetten tot beknotting
van de vrijheid der pers Ingevoerd. (1835) .De
politieke satire verdween. Maar er bleef nog
genoeg te doen over. Daumier liet het heels
maatschappelijke leven de revue passeeren.
Daumler's caricaturen werden de spiegel van
de geheele beschavingsgeschiedenis van zijn
land en in zekeren zin van heel Europa".
(Just Ha velaar).
„Daumier zag als Balzac, maar achter zijn
spot was meer goedheid en moer medelijden
dan bij Balzac. Alleen als Daumior's idealisme
ln het gedrang kwam werd hij wreed en
meedoogenloOs".
1 „In al zijn variaties heeft, hij „den roofvo
gel op zoek naar buit", afgebeeld. Vooral de
advocaten moesten het bij Daumier ontgel
den. Hij haatte deze klasse. En zijn haat
kristalliseerde tot een bloedigen hoon. Hij
wilde den jurist in zijn wezen zelf treffen."
Prof. van Dievoet analyseerde deze haat
en het verschijnsel, dat de caricatuur zich
door alle eeuwen heen met de advocaten
heeft bezig gehouden.
Hij toonde aan, dat men niet onvoorwaar
delijk mag aanvaarden, wat Daumier in zijn
spotprenten tegen de advocaten en de rech
ters tot uiting brengt.
Zijn beleedigd idealisme deed hem de din
gen niet altijd juist zien, hetgeen echter
niets afdoet aan de groote kunstwaarde
van zijn werken.
Prof. Dievoet, die deken is van de orde
van advocaten ln Leuven, zeide dat hij niet
graag zou willen, dat zijn collega's van hem
zouden denken, dat hfj net zoo over 't recht
dacht als Daumier.
Daarna vertoonde hij een tweede reeks
lichtbeelden, betrekking hebbende op de
caricaturen uit de jaren 18301872.
Na de pauze sprak Prof. van Dievoet over
Daumier nis schilder en aquarellist. Daumier
maakte litho's omdat hij leven moest, maar
Karei I sigaren worden er per
jaar gerookt. Dit formidabele
cijfer zegt meer omtrent de
kolossale populariteit van de
Karei I sigaren dan het meest
klemmende betoog. Het is de
kwaliteit, die steeds meer
rookers wint voor
2500 arbeiders - 2V2 millioen sigaren per week
naarmate de levensstrijd hem tijd over liet
schilderde hij, boetseerde hij. Hij was een der
grootste schilders van de negentiende eeuw
en de Michel-Angelo der caricatuur".
Mr. F. Vorstman. de voorzitter van
„Geloof en Wetenschap", die de bijeenkomst,
ook geopend had, dankte Prof. van Dievoet,
die hoewel hoogleeraar in het recht, een
schitterend kunst-hlstorlsch en critisch be
toog over het oeuvre van Daumier gehou
den heeft.
VERKIEZING VOOR PROV.
STATEN.
HET STEMMEN BIJ VOLMACHT.
1 Januari 1931 nadert met rassche schre
den.
Die datum heeft ln ons staatkundig lever,
bijzondere be teekenis en wel. omdat 1931 he:
jaar is, waarin de provinciale staten en dc
gemeenteraden nieuw verkozen worden,
En nu is de nieuwjaarsdag de beslissende
dag voor hen, die bij volmacht «temmen wil
len.
De bevoegdheid om elders te stemmen dan
ln de eigen gemeente, geldt natuurlijk niet
voor de komenhe gemeenteraadsverkiezin
gen. Wei voor de verkiezingen voor de Pro
vinciale Staten, maar dan alleen binnen de
grenzan der eigen provincie.
Zooals bekend wij achten het desondanks
gewenscht onze lezers te waarschuwen is
het recht om bij volmacht te stemmen in
artikel 4a der Kieswet alléén toegekend aan
kiezers, indien hun beroep of werkzaam-
medebrengen, dat zij herhaaldelijk, of al
thans gedurende het gedeelte van het jaar.
waarin de stemming gewoonlijk valt, werk
zaam plegen te zijn buiten de gemeente
waar men kiezer is.
Het daartoe strekkend, met redenen om
kleed verzoekschrift, aan het gemeentebestuur
moet vóór 1 Jan. 1931 ingediend zijn. Een
model van dit verzoekschrift wordt op ver
langen ter secretarie der gemeente uitge
reikt. De verdere procedure wfjst zich dan
van zelf.
Hij, die bü de verkiezing voor de Pro
vinciale Staten gebruik maakt van het recht,
ln een andere gemeente ie stemmen dan in
die op welker kiezerslijst hij voorkomt, ge
steld, dat de reden daarvoor hem thans reeds
bekend is. kan in die andere gemeente niet
bij volmacht stemmen. Uiteraard zal dit ge
val zeer zelden voorkomen.
Hoofdzaak is dan ook, dat zij, die in de
termen vallen om van het recht van stem
men bij volmacht gebruik te maken vóór 1
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 C(s. per regel.
Januari a a later Is volledig uitgesloten
hun desbetreffend verzoekschrift indienen.
Wordt hieraan tijdig gedacht, dan kunnen
voor elke groep nog vele stemmen tot hun
recht komen, welke anders verloren gaan
De kiezer kan zelf zijn gemachtigde aan
wijzen: zijn vrouw, zijn fader, moeder, zoon
dochter, buurman, vriend, wie ook. De
gemachtigde moet zelf ook ter secretarie
verschijnen, maar dat kan later nog geschie
den.
Is men toevallig op den stemdag wel aan
wezig. dan kan men altQd zelf nog stem
men voor 12 uur op den stemdag word,
geen gemachtigde tot de stembus toegela
ten.
OPHEFFING VAN TOLLEN TE
UTRECHT.
Provinciale Staten van Utrecht hebben be
sloten tot opheffing van de beide tollen te
Maar tens.
VAN EEN GOUDEN SIERSPELD.
Op 27 Augustus j.l. is door een dame bij
de politie aangifte gedaan, dat zij in een pas
kamer van een winkel der firma G. een
gouden sierspeld met diamant had laten lig
gen, die tien minuten, nada*. zij het voorwerp
daar had gedeponeerd, verdwenen was.
In verband hiermede is Dinsdag door de
politie aangehouden de 49-jajdpe S. en diens
echtgenoote. De vrouw bekende de spel te
hebben gevonden in bedoeld kamertje, ter
wijl haar echtgenoot bekende de speld te
hebben beleend voor 1 8.
Proces-verbaal ls tegen dit tweetal opge-
maakt.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Heemskerk 7 te Tanga. Belra n. Rottordam
Triton 8 v. Bramen n. Amsterdam
Altrorab S v. Victoria. Buenos Aires n. R'dnm
Alcyone, p. 8 Ouessant. Rotterdam n. B. Aires
Aludra p. 8 Palma. Buenos "Aires n. R'dam
Amstelkerk 7 v. Konakrl n. Havro. Woat-AXrlka
n. Amsterdam
Amsterdam 7 te Callao v. Amsterdam
Baarn 7 v. Cristobal n. Curasao
Breda p. 8 Dakar n. Duinkerken, Belra naai
Rotterdam
Ball 7 v. Padang n. Batavia
Bovenkerk S v. Colombo, Rotterdam n. Britsch
Indië
Calypso 8 v. La Gualra n. Puerto Cahello
Commewüne 9 v. Plymouth n. Havre, West-
Indlë n. Amsterdam
Commew(]ne p. 8 Ouessant, Paramaribo naar
Amsterdam
DelftdUk 6 n.m. te San Francisco, Paelflckust
n. Rotterdam
Damsterdljk S v.tn. te Liverpool. Paelflckust n.
Rotterdam
Edam S Vju.. te Havana, Rotterdam n. New-
Orleans
Eomdijk 8 v.m. te Portland (Ore) Paelflckust n.
Rotterdam
Gelrla 9 v. Vlgo, Buenos Aires n. Amsterdam
Ganymodo» 9 te lïmsterdam v. W.-Iodlë
Helder 8 v. Kotonau n. Takoradl, W.-Afrika n.
Amsterdam
Indrapoera 18 8 u. to Marseille verwacht, Bata
via n. Rotterdam
Jagersfontein S te Hamburg v. Antwerpen, Bel
ra n. Rotterdam
Koningin der Nederlanden p. 8 Gibraltar. Ba
tavia n. Amsterdam
Locbmonar 7 te Panama. Paelflckust n. R'dam
Moerdijk 9 te Antwerpen v. Rotterdam
Nieuw Kerk 1» v. Rotterdam n. Kaapstad
Narent» 12 «e Hamburg verwacht. Paelflckust
n. Rotterdam
Kins 8 v. Duinkerken n. Antwerpen. Belra n.
Rotterdam
Oostkerk 6 v. Singapore. Japan n. R'dam
Omnia 8 v. Rlo do Janoiro. Amsterdam naar
Buenos Aires
Pnlcmbang 9 6 u. v. Suez, Rotterdam naar Ba
tavia
Rondo 7 te Manila v. Amsterdam
SemMlan p. 8 Perlm. Batavia n. Amsterdam
Salabangka p. 7 Gibraltar. Nod. ïndlë n. AMara
Streefkerk 9 te Antwerpen v. R'dam
Sembllan p. 8 Perlm. Batavia n. Amsterdam
Soemba 9 to Amsterdam v. Batavia
Trajanus S 17 u. v. Havre. W.-Indli u. A'dam
TJlbodaa C v. Hong Kong n. SoerabaJ»
TJImanoek C v. Chlnwangtao n. Dairen
Vccndam S te Rotterdam v. Bermuda
Brlelle 9 Delfzijl v. Duinkerken
Dreehtertand p. 9 u. Finlslerre, A'dam naar
Buenos Aires
DlnteldUk 9 16 u. 80 m. v. London. R'dam n.
de Paelflckust
Lochkatrinc 9 18 u. 45 m. te Londen, Paclfto-
kust n. Rotterdam
Sa turn us 9 n.m. v. R'dam n. Hamburg
Slamat D 21 u. v. Port Said. R'dam n. Batavia
Trajanus 9 te A'dam v. tV.-Indlë
Tal it®# 9 v. A'dam m Makassar
RADIO-PROGRAMMA
DONDERDAG 11 DECEMBER
HILVERSUM 298 M.
Ultsl. AVRO-Uitzending.
8.— Gramofoonpl. 10.— Morgenwijding.
10.30 Concert. AVRO-kwlntet. 12.— Concert.
Orkest Rem brandt-theater, Amsterdam. 2
Vrouwenhalfuurtje. 3— Naaicursus. 4Gra-
mofoonpl. 4.30 Zlekenuurtoe. 5.30 Gedeelten
uit Klankfilms. 6.Gedeelten uit K-ank
films. 6.30 Lezing door A. Veraart. 7.Engel-
sche les. 7.30 Dr K» F. Proost, spreekt over
het Tooneclprobleem van onzen tijd. 8.—
Sportpraatje door II Hollander. 8.30 Concert.
Omroeporkest. 10._ vaz Dlas. 10 10 Jack Hyl-
ton's Band uit het Carlton Hotel, Amsterdam.
11.— Gramofoonpl.
HUIZEN, 1875 NL
800—9.15 KRO; 10.00—11.00 NCRV;
11.00—2KRO. Daarna NCRV.
8.Gramofoonpl. 10.Dameszangkoor
NCRV. 10.30 Zlekcndicnst. 11.30 Godsdienstig
halfuurtje, 12.— Po.ltleber. 12.15 Concert.
KRO-trio. 1.45 Gramofoonpl. 2— Gramo
foonpl. 3— Handwerkcursus. 3-15 Gramof .on
platen. 4.— Ziekenuurtje. 5 Concert ,o:ls
Lensky Trio. 6.30 Knipcursus. 6.45 S. Post
mus: „De Heldendood van Nlcolaas Zrir.y".
7.15 Cursus Male.sch. 7.45 Polit eber. 8U: z.
Openb. Ge-uigenissensamenk. Nod. Ver. v n
Joden-Christenen. 10.— Vaz Diss. 10.10 Gra
mofoonpl.
DAVENTRT. 1554.4 M.
10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Or
gelspel. Edward O'Henry. 1.20 Concert. Myr Ie
Tyson Trio. Edyth Carasso (piano). 2.'0 U tz.
voor Scholen. 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kin
deruurtje. 6.20 Lezing 6.35 Berichten. 6.50
Koersen. 6.55 Landbouwber. 7.Concert
Brahms" Pianokwartet Nr. 2 (vervo gi. 7.20
Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Concert BBC-orkest.
Gertrude Johnson (sopraan) 9.20 Berichten.
9.35 Koersen 9.40 Causerie 10.Kamermuziek
Strijkkwartet, Herbert Hcyner (bariton».
Anne Wolfe (viola II). 11.05 Dansmuz.ek.
12.20 Televisie.
PARIJS ..RADIO PARIS" 1725 M.
12.50 Gramofoonpl. 4.05 G-amofoonpl. 6 50
Gramofoonpl. 8.20 Concert. 9.05 Conc rt.
Strijkkwartet 9.50 Concert, Kwartet en so
listen.
LANGENBERG. 473 ML.
6.20 Gramofoonpl. 11.30 Gramofoonpla'on
12.25 Orkestconcert 4 35 Solisten-concert 8.05
Orkestconoert m. m. v. alt.
KALUNDBORG, 1153 M.
11.20 Orkestconcert 2.20 Orkestconcert en
voordracht 4.20 KLnderuurtJe 7.20 Concert.
Orkest en mannenkoor 9.40 Dansmuziek
BRUSSEL, 508.5 M.
5.20 Dansmuziek 655 Gramofoonpl. 838
Trioconcert, 9.05 Concert georganiseerd door
de RESEF.
ZEESEN, 1635 M.
5.40 Lezingen en lessen. 11 20 Gramofoonpl.
12.15 Berichten, 120 Gramofoonpl. 2 20 Le
zingen 3.50 Concert 4.50 Lez'ngen en leasen
7.20 Dankavond M'.tja N'.klsch 8 20 Berichten
8.30 Tooneelultz. 10.05 Berichten en daarna
Concert.
EEN DACELIJKSCHE KINDERVERTELLING
De koning las den brief, dien dc kabouterkoning van de
aarde hem had gestuurd cn terwijl hij zco las, dacht Keesje:
„Wat heeft die koning ccn langen neus. Ik \vjj dat d!e overal
zijn neus kan insteken. En hij zoo spit;, dat je daarmee wel
een gat ku:it boren."-'
I
Den volgenden dapj zou een reis naar dc sterrenveldrn wor
den ondernomen. Zc bedienden zich daarbij van beesten, die
vee! op paarden geleken, maar erge spitse gezichten hadden. Ze
waren vergezeld van helpers en opzichters. Keesje keek hen en
de beesten eens aan cu zei tegen den profeaior„Vat ccn uit
gestreken gezichten hebben die dieren."