ATERDAGAVOND De Zeven Wereldwonderen. Het beeld van Zeus. HBE O-üJ lit ZATERDAG 27 DECEMBER 1930 BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD De vader van de Grieksehe goden familie. Het beeld van Zeus dat in den tempel van Olympia in Griekenland was opgesteld. Geteekend naar een schilderij van Charles M. Sheldon). ft derde der zeven wereldwonde ren dat nu onze aandacht vraagt, is 't beeld van Zeus. dat gevonden werd in den tempel van Zeus ln de feeststad Olympia in Griekenland. Dit beeld moet iets zeer bijzonder zijn ge weest, want de Grieksehe wijsgeer Dio Chrysostomus heeft indertijd verzekerd, dat het zien van dit beeld iemand al zijn zorgen zou doen vergeten, hoezeer slapeloosheid en verdriet hem ook tergden". Na de rijke vloeiing van de machtige bron nen van kunst van Egypte en Mesopotamië, werd Griekenland de bakermat van een kunstcultuur die van blijvende beteekenis voor het menschdcm bleef. Feitelijk neemt zoo zegt Prof. Henri Evers in zijn studiewerk over Architectuur met de geschiedenis van Griekenland de geschiedenis der archi tectuur in Europa een aanvang. Haar begintijd ligt nog in het duister. Noch dichters, noch geschiedschrijvers der oudheid lichten haar ontstaan, haar herkomst toe. Evenmin geven de ruïnes van Griekenland's oudste bouwwerken en de aanverwante kunsten, opheldering over den begintijd. Zij bevatten geen lange chronologieën, geen uit voerige beeldkronieken, zooais de tempels van Egypte of de paleizen van Assyrië. Zij spreken in hun ontzagwekkende samenstel ling, in hun betrekkelijk reeds gevorderde techniek, enkel van een volk, welks kinds heid lang voorbij is. Er is evenwel door vergelijkende taalstudiën vastgesteld, dat de oudste bewoners van Griekenland tot de Ariërs behoorden, een groote volksstam die Penrië in bezit nam, maar het is nog niet nageplozen, wanneer die Ariërs zich een weg naar Griekenland baanden. De oudste bouwwerken in Grieken land zijn vermoedelijk ontstaan omstreeks 2000 jaar voor onze jaartelling. Het godsdienstig geloof der Grieken was In de oudste tijden blijkbaar ontsproten aan de aanschouwing der natuur en uit de waarne ming harer verschijnselen. Hun goden waren in aantal bijna dat der sterren des hemels gelijk. Zij stonden evenwel, naar de Griek aannam, onder leiding van 12 oppergoden, die de Olympus als hun woonplaats hadden gekozen. Zij beheerschten het heelal, het luchtruim, de aarde, de zee, de stroomen. Hun te dienen, hun wil te betrachten, hun gunst te verwer ven en door het goede te doen te streven naar al wat edel. verheven, schoon en waar isachtten de Hellenen een ideale levensleer. Uit deze levensbeschouwing ontstond de mythologie, die in zich- opgenomen heeft al de door de sage overgeleverde voorstellingen o%'er het ontstaan van de wereld, van het leven en het bedrijf, van goden en van hel den uit vroegen tijd. Door dit geloof on'rionden sinds de 8rie eeuw voor Christus ook de heilige gebruiken, de godsdienstige ceremonier. van opoffering en wijding aan dezen eeredienst- verbonden en vooral de groote, nationale, godsdienstige volksfeesten, die den band van het verspreide Grieksehe ras bevestigden en vernieuwden. De Nemeïsche, de Istmische, de Pythische en vooral de belangrijke spelen van Olympia en later tijdens Athene's hegemonie de fees pen der Panatheneeën, droegen hiertoe veel bij. Zij namen een zeer belangrijke plaats In in het Grieksehe volksleven. De Olympische spelen kregen vooral gedu rende de 6e eeuw voor onze jaartelling een grooten omvang De heele Grieksehe natie nam er aan deel. Dan sloten de Hellenen hun „Godsvrede", lieten alle twisten rusten en to gen In drommen naar Olympia. Verschillende steden en ook de koloniën zonden hun beste zonen om zich met elkaar te meten in den edelen kamp van lichaam en geest Er waren wedstrijden in worstelen, wedrennen, wel sprekendheid. wetenschap, muziek, poëzie, enz. Alle oefeningen ter veredeling van li chaam en geest, ter vervolmaking van den mensch. Voor een Griek was het de hoogste eer O ympia's lauwertak te verwerven. Onder het verrichten van plechtige cere moniën, het brengen van offeranden, het zingen van lofliederen en het houden van feestelijke rondgangen onder cither en sna renspel in het gewijde tempelgebied, werd de godheid hulde gebracht en het feest be sloten. Zeus was bij de Grieken de opperste god, dus wat Jupiter voor de Romeinen was. Vol gens de sage was hij een zoon van Kronos en van Rhea. Uit vrees dat Zeus, evenals haar andere kinderen, door Kronos verslonden zou worden, had Rhea hem heimelijk in een grot van het Idagsgebergte op Kreta het le venslicht laten aanschouwen. Daar werd hij door nymfen opgevoed. Toen Zeus vo:wassen was. trad hij (zoo gaat de sage verder) in het huwelijk met Metis, die Kronos door een too- verdrank dwong zijn kinderen weer ut te spuwen. Daarna bracht Zeus. met Poseidon. Hades. Hetia, Demeter en Hera. Kronos en de Titanen ten val en verdee'de met Posei don en Hades de wereld, waarbij hij ln het bezit kwam van den hemel en koning werd over goden en menschen. Zeus werd, als god van den hemel, vooral op hooge bergen vereerd. In het bijzonder werd de Olompos als zijn zetel beschouwd. Olvmpia. de plaats waar de beroemde Olym plsche spelen in Griekenland gehouden wer den. ligt in het landschap Pisatls in Elis, niet ver van de zee, tegenover het eiland Zacyn- thos (Zante), beschermd door eenige heuvel ruggen, o.a. door den Olympus. Daar was vroeger de verzamelplaats van de Grieksehe godenvereerlng. Onderstaande teekening die in bee'd brengt hoe dit cen trum van tempels en sportbeoefening onge veer was ingericht, toont dit duidelijk aan. De aan de goden gewijde ruimte (Alfcis) was met een muur omgeven. Het middelount werd gevormd door het Olympeum, den tem pel van Zeus. Verder waren er nog drie an dere tempels, het Heraeon (een Dorische tenmel van Here), het Pelopium (een tempel van Pelops) en het Metroon (de tempel van de goden-moeder.) Het O'.ympeum was door de bewoners van winning op de Pisaten. Oofs^ronkelllk d'ende a'^en het al+aar en de offertafe1 voor den eeredienst. La*er. toen door de mvtboloeie de godheid een bepaalde eedaan+e verkreeg en in een Ideaal men- scheliike figuur werd vooreeste'd. ontstond het godsbeeld. De behoefte om dit zichtbare odool een waardige won'ng te geven, schiep den temoel. De Grieksehe temoel was dus een bergplaats voor het godsbeeld, geen ver zamelplaats voor de menigte. Die hield zich alleen in den ruimen, omsloten voorhof, waar de ceremoniën en de offering op het altaar werden volbracht. In de nabijheid van den tempel lag het., eveneens aan Zeus gewijde, hei'lge woud Alt is, dat door een muur met poorten, een triomfbooe en een gehe'men ingang omslo ten was. Het oorsoronke'iike heilige bosch was in den loop der jaren door nieuw ge plante boomen vervangen, alleen van één heiligen boom was een vermolmde stam over die met Ijzeren banden overeind gehouden werd. In de nabijheid was een altaar ge plaatst. daar offerde het volk als het naar regen verlangde. De tempel van Zeus was een gebouw van kalksteen ongetrokken in Dorischen sty1. De lengte was 63 M., de breedte 27 en de hoogte 20 M. Vermoedelijk ls hij 472 Jaar voor Christus gebouwd, juist voor de Grieksehe kunst haar hoogtepunt bereikt had. eD tempel rustte op 13 maal 6 zul len. In den hoofdgevel waren in wit marmer voorstellingen gehouden over den wedstrijd van Pelops en Oenomaus en van den strijd tusschen de Lapithen en Cen tauren. Nu is er van den temoel nog slechts een ruïne van zuilen over Deze snreekt even wel nog tot de dulzende toeristen die haar bewonderen van de vroegere nracht en glorie. De tempel bevatte in een afzonderlijke ka pel het reusachtige beeld van Zeus. op een troon gezeten. Het moet- vervaardigd zijn door den bee'dhouder Phidias, die er voora' goud en ivoor bij gebruikte. Het beeld van Zeus had e°n hoov+e van l0 Meter. Alleen aan grondsWfen (goud en ivoor) moet het bijna 2 1'2 millioen gulden gekost hebben. Het beeld was geplaatst in het schip van den tempel, omgeven door de coratieve afsluitstukken. Een purperen kleed bedekte het beeld, slechts bij de plechtige feesten werd dit k'eed verwijderd. Dan troon de Zeus op zijn troon, het bee'd der Overwin ning in zijn rechter- en de scepter met den arend ln zijn linkerhand. Het „vleesch" van Zeus was van ivoor ge maakt, zijn kleederen waren van gouden platen. Bovendien waren goud en ivoor nog versierd met edelgesteenten, terwijl ook de graveur en de schilder er aan te pas geko men waren Zoo was het gouden gewaad ver sierd met afbee'dingen van lelies en dieren. Zeus had om het hoofd een krans van olijf takken. Zijn troon was geheel van goud, eb benhout en ivoor. Ook hierin waren dier-mo- tieven voor de versiering gebruikt. De troon, de voetbank en de afsluitstukken waren met kunstvolle reliefs versierd. Het gelaat van Zeus moet een waar kunst stuk van beeldhouwwerk geweest zijn, rechtvaardigheid, barmhartigheid en liefde waren er op uitgedrukt. De tempel telde verder een groote verzame ling van beelden van zegevierende athleten. In de nabijheid van dit heiligdom vond men den wilden o'ijfboom. waarvan een knaap met een gouden mes takken afsneed om hiervan de kransen te vlechten voor de overwinnaars ln de Olympische spelen. Wij merkten reeds op. dat er nu van de feeststad Olympia slechts ruïnes over zijn. Wat van de gebouwen door de aardbevingen gespaard werd, ls verwoest door de overstroomlngen van den Olpheos, die alles onder gruis en slib bedolf. In 1831 werd een Fransche expeditie uitgerust voor opgravingen. Daarvan ls evenwel niet veel terecht gekomen. Er werden evenwel eenige nlaten met re'iefs uit den tempel van Zus opgegraven, die naar het Louvre over gebracht werden. Van 1875 tot 1881 werden nieuwe opgravin gen verricht. Daarvan was het succes grooter. Tot de tien gevonden kunstwerken behoor den tientallen beelden en zelfs een gedeelte van het beeld van Zeus. Deze schatten zijn verzameld in een museum dat door de Griek sehe regeering in Olympia gesticht is. Een overlevering vertelt dat toen Pludias het Zeus-beeld voltooid had. hij den god een teeken verzocht om hem te bewi]"endat het werk naar zijn genoegen was. Onml^dePijk ''aaron werd de vloer nabij het beeld door den bliksem getroffen. Het voetstuk waarop het beeld stond ls door opgravingen bloot gelegd. De afmetin gen zijn 7 bij 11 Meter. Een legende wel. dat Keizer Caligula het nlan geopperd had om het. Zeus-beeld naar Rome te transporteeren. Hij zou het daar op stellen met een anderen kop (naar zijn eigen beeltenis gemaakt). De werklieden die het beeld vervoeren moesten, sloegen evenwel verschrikt op de vlucht toen zij een dulvel-cch gelach hoorden zoodra zij den troon slechts aanraakten. Zeus Ls er later toch niet ln geslaacd om zyn bee'd voor schennis te bewaren Het ls vermoedelijk door een aardbeving vernield, waarna de stukken door Invallende roovers. die Griekenland in de vijfde eeuw teisterden, als buit zijn weggevoerd C. J. VAN T. DE WILDE EEND. Wilde eenden komen nu in grooten getale voor langs de kusten en de Jagers maken daar gebruik van. In de lente vormen het mannetje en het vrouwtje van de wilde eend een prachtig naar. Hun veeren vertoonen schitterende kleuren: groen, oranje, bruin en zwart, hun bokken zijn karmozijnrood en hun pooten rose. Zij maken hun nesten niet op de gewone manier maar in holen ln de kust. Als er geen holen zijn, maken ze er een met hun bek en gooien het zand achterwaarts met hun pooten. Dikwijls moet de rechtmatige bewoner van een hol verjaagd worden. Dit aat heel resoluut. Kleine konijnen neemt de "end in zijn bek en smijt ze gewoon naar buiten: dan jaagt hy ze weg. Het konijn moet maar een ander tehuis gaan zoeken. De kustbewoners maken wel kunstmatige nolen voor de eenden. Zij wachten tot het nest zes eieren bevat, dan nemen ze er el- ken dag een weg om de dieren aan het leg gen te houden. Het is een verbazend aardig gezicht als de wilde eenden hun Jongen voor het eerst meenemen naar het water. De moeder gaat voorop en de geheele familie volgt ln een rij van acht of tien, alle achter ekaar. De va der'ls meestal de heksluiter. De Jonge eenden kunnen dadelijk zwemmen, al zijn zij nog geen twaalf uur geleden uit het ei gekomen. De meeste mannetjes eenden laten de zor gen voor de jongen aan de wijfjes over. maar de mooie wilde mannetjeseend is trotsch op zijn jongen en neemt een werkzaam aan- LANGS DE STRAAT. „Uw Weduwe". Het verwondert de redactie van dit blad, dat haar nog niet ingezonden stukken heb ben bereikt in den volgenden trant: M. de R. Hedenmiddag in de tram zit tend trof mij voor de zooveelste maal het feit, dat do transparan e reclames op de rui ten zoo weinig opwekkend voor andere ge huwde mannen en voor schrijver dezes zijn. Links maant een particuliere maatschappij ons aan: „Bezorg uw weduwe nog drie Jaar uw Inkomen". Zij illustreert deze gedachte met een zeer antieke oma. overigens nog kwiek van houding, en een grooten opa. met een hoogen hoed op. De hooge hoed is waar schijnlijk symbolisch bedoeld, want me® draagt dit hoofddeksel tegenwoordig aJleen I nog maar bij beg-afenlssen. De opa Ls trou wens op de teekening al zichtbaar wankel. Een man van een dag. Op de ruit rechts maant het Rijk ons even eens aan. voor onze weduwen te zorgen. M. de R., de zorg voor weduwen ls een schoone zaak. en het is waar dat wtj gehuw de mannen als regel eerder dan onze vrou wen sterven. De redenen liggen voor de hand. wy zyn gewoonlijk ouder, en als wij even oud zijn als onze vrouwen verschelden wij normaliter nóg het eerst uit dit leven, want de gemiddelde levensduur van den man ls een Jaar of vijf korter dan die van dc vrouw. «Ik weet niet waaraan dit ligt, en zal u met het oog op uw kostbare plaatsruimte mijn veronderstellingen besparen Maar ls het noodig ons dagelijks aan deze dingen te herinneren? Ongetwijfeld zullen de bewuste verzekcraars, de particuliere zoowel als die van overheidswege, daarop bevesti gend antwoorden. Ik daa-entegen acht het overbodig. M. de R en hef zou my aange naam zijn als de tramdirectie eenige censuur op haar transparante reclame-klanten uit oefende, en ons opwekkender lectuur op de ruiten verschaf e. De tijden zyn al niet vroolijk, en het komt toch zeker niet te pas Iemand dagelijks eenige malen aan te spre ken over zijn weduwe. Ik leef nog. ik ben zelfs springlevend. Ik betaal mijn tram abonnement. Ik schrijf dit Ingezonden stuk. Er zouden nog duizenden andere bewijzen van mijn springlevcndheld zUn aan te voe ren. Derhalve heb Ik geen woduwe, en wensch niet dat er voortdurend over haar gezeurd wordt. Straks krijgen wy nog een ondernemend bloemist, die zich tot onze ..weduwen" richt en naast de verzekeraars gaat annonceeren: ..Laat het graf van wijlen Uw Echtgenoot 'oor ons verzorgen! Lage premie. Zorg er bljtyds voor!" M. de R., ik wensch niet op deze wijze dagelijks bij voorbaat dood verklaard te worden, en ben er van overtuigd, dat andere getrouwde mannen met mij Instemmen. Dankend voor de verleende plaatsruimte, enz. EEN SPRINGLEVEND HUISVADER B ij schrift wy zyn het met den geacht-en (verondcr- elden) inzender volmaakt eens. Het Ls niet opwekkend. Als er ooit eens een actie voor een Vrooiyker Haarlem op touw gezet moc-ht worden dewelke actie geenszins overbodig schynt zou de tramdirectie de eerste duit in het zakje kunnen doen. Ook zonder die actie zou zy nu al kunnen handelen. Siraks komt de bioemboilentyd weer. en zet zy bloemen-in-vaasjes onder die reclames. Dan ziet het geheel er nóg luguberder uit. Een mannciyk trampassagier ls óók een mcnsch. en wil ook wel biyven leven! Waarom moet hy voortdurend aan zyn dood herinnerd worden? R. P. Een overzicht van Olympia. (Haar een reconstructie van Bühlmann Midden op den voorgrond staat de tempel van Zeus, het gebouw door 18 zuilen ge< schraagd. Rechts door achter ligt het Stadion dat 45000 toeschouwers kon bergenLinks op den voorgrond zien wij de vierkante worstelplaats. Daarachter het in halvcn cirkelvorm gebouwde theater. KOOLSTOF. De verwonderlijkste stof ter wereld ls koolstof. Zooals bekend zyn roet. lampzwart en potlood alle vormen van kool, ook dia mant. De atomen van kool hebben een merk waardige eigenschap. zy stellen andere atomen Ln staat zich te vormen tot groote groepen of families waarvan alle soorten stoffen kunnen worden gemaakt. Op zichzelf kunnen de atomen van zuur stof. waterstof cn stikstof niet veel opleveren, maar voeg er koolstof-atomen by en de re sultaten zyn verwonderlijk: er ontstaat petroleum, olie, geneesmiddelen, brood «n vleesch. Als er geen koolstof was zou er geen leven kunnen bestaan, noch ln deze. noch in een andere wereld. Alle levende dingen, visch. vleesch. vruchten, gevogelte danken hun bestaan aan de kooistofatomen. Niemand weet hiervan de aoorzaak, want het kooistof- itoom verschilt alleen van de andere door lat zy een eiectroon meer of minder ■evat. Maar het is wel heel zeker, dat de ioolstof de „stof des levens" ls. TREINEN DIE DOOR BATTE RIJEN GEDREVEN WORDEN. Het electrificeeren van spoorwegen is zeer kostbaar. Maar nu is het .door de uitvinding van een Iersch geleerde. Dr. James Drum, mogelijk geworden dat treinen door electrl- sche bat teryen worden gedreven, hetgeen veel minder kosten met zich mee brengt dan het aanvoeren van stroom uit krachtstations door geleidingen. Tot nu toe was het onmo gelijk dat treinen accumulatoren meevoerden, omdat die zoo ontzettend zwaar moesten rijn. Maar de accumulator van Dr. Drum heeft ie twee voordeden dat hy buitengewoon licht Ls en zeer snel geladen kan worden. De locomotieven kunnen blijven zooals zij zyn; slechts geringe veranderingen zyn noodig. maar zy zullen natuurlijk geen on aangename rook meer verspreiden en ook veel minder lawaai maken. De accumulatoren kunnen electrlsche kracht leveren voor het afleggen van een -afstand van 60 myi. Daarna moeten ze weer geladen worden, hetgeen aan een station in tien minuten kan gebeuren. Op 't oogenblik wordt echter overwogen, of hier geen verandering in kan gebracht wor den en of niet mogelijk is, de treinen elec- triclteit te doen „opnemen" zonder dat zij daarvoor behoeven te «toppen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1930 | | pagina 13