H.D. PUZZLES.
WINNAARS EN OPLOSSING VAN No. 8
E
U.
7J
A
A
ft
E
G
L
T
A
L
M
u
0
VR
ft
G
A
S
Jl_
E
E
0
a
N
N
ft
"i
r
V
'5
N
A
T
T
N
T
0
L
R.
'D
B
L
U
E
'G
A
E
H.D. PUZZLE No. 9
Radiomuziek der week.
EEN VOORBESPREKING
BIOSCOOP
a
HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 3 JANUARI 1931
DERDE BLAD
De prijzen voor H. D.-Puzde No. 8 zijn he
den verzonden aan:
Hoofdprijs a 7.50:
de heer W. MOLEKAMP,
v. Loostraat 13, Haarlem.
5 Premies a 2.50:
le. Mej. M. TEEVEN,
Patrimoniumstraat 2, Haarlem.
2e. de heer J. BOSCH,
Lange Heerenvest 54, Haarlem.
3e. de heer ADR. N. EKEN,
Anslij nstraat 19, Haarlem.
4e. de heer J. A. JONKER,
Santpoorterstraat 10, Haarlem.
5e. de heer J. B. VAN DER MOLEN,
Rijksstraatweg 132, Haarlem.
De juiste oplossing is:
'n
1
W
'1
D
1
A
r
L
0
1
-s
V
S
1
12. neus.
2—3. indigo
3—4 letsel
45 revolutie.
5—6 sluw.
6—7 tronie
7—8 jaguar
89 galant.
910 diamant.
10 garderobe.
De bovenste rij van links paar rechts vormt
den feestdag „Nieuwjaar",
Hieronder volgt- de negende puzz'e-opgaaf.
waarvan de oplossingen op de navolgende
voorwaarden en met gebruikmaking van het
afgedrukte Inzendersformulier kunnen wor
den ingezonden.
Oplossingen, verzonden in gesloten couvert,
waarop vermeld „Puzzle-rubriek" moeten
uiterlijk Maandagavond a.s. in ons bezit zijn.
Bij de oplossing moet onderstaand formu
lier worden ingezonden, uitgeknipt en duide
lijk leesbaar ingevuld. Bij ieder formulier
mag slechts één oplossing worden ingezon
den. Voegt men er meer bij, dan moeten wij
ze alle van het mededingen naar de uitge
loofde prijzen uitsluiten.
Hier het formulier:
H.D. PUZZLE
No. 9
Adres:
Naam inzender:
5 Januari 1931.
Voor goede oplossingen loven wij uit:
een Eersten Prijs van 7.50
Vijf Premies van 2.50 elk.
Zijn er meer goede oplossingen dan het
aantal prijzen, dan zullen deze bij loting
worden toegekend.
De namen van de prijswlnners zullen wij
in ons nummer van den volgenden Zaterdag
(10 Januari) publiceeren.
Er bestaat geen beroep op de genomen be
slissingen.
Correspondentie er over kan niet worden
gevoerd.
Alle oplossingen moeten bezorgd of per post
gezonden worden aan onze bureaux, Groote
Houtstraat 93.
Van onvoldoende gefrankeerde brieven
wordt geen nota genomen.
Horizontaal.
I halsbrekende sprong
6. s ag - klap
9 faam
10. midden van den dag.
II predicatie.
14 minder dan weinig.
17 voorzetsel
18 lichaamsdeel.
19 medeklinker.
20 groot uitgestrekt water.
21 kloek - flink.
22 zeestraat bij Denemarken.
23. muziekinstrument.
25 teleurstellend
26 aangename bezigheid.
29 meisjesnaam.
30 schoenmakerswerktuig.
33 visch.
34 dieren in de weide.
36 Jongensnaam.
38 taaie aardsoort.
39 meisjesnaam (verkleind).
40. Fransche rivier.
41 slingerplant.
42 overleden dictator.
43 meisjesnaam.
44 tot 45 voertuig.
45 landbouwwerktuig.
Verticaal
2 zelfde 44 horizontaal.
3 vrij.
4 IicxiaamsdeeL
5 lnrij.
6 dikke stok.
7 meisjesnaam.
8 telwoord.
12 water
13 staaf hout.
15 verdriet.
16 hartslagader.
17 uniform.
20 zacht.
22 inkeeping.
24 bid (Latijn).
25 middelpunt.
26 insect.
27 hondennaam.
28 aanduiden.
31 bloem.
32 tooverwoord.
34 geluk.
35 alleen
37 staat in Azië.
38 ladder.
40 groente.
dooi KAREL DE JONG.
Het Concertgebouw-Orkest zal in de komen
de week niet minder dan driemaal de micro
foon der A.VJt.O. vóór zich zien. Op het
programma van Zondagmiddag komt. na de
algemeen bekende schitterende Euryanthe-
Ouverture de mLnder vaak gespeelde Eerste
Symphonie van Robert Schumann voor.
Schumann (18101856) wordt gewoonlijk als
een der voornaamste vertegenwoordigers der
romantische school in de muziek beschouwd.
Aangezien echter de definities omtrent het
wezen van dat romantische In de muziek zeer
uiteenloopen en vaag zijn, zullen wij dat be
grip niet als maatstaf van zijn werken nemen.
In elk geval zijn we eerder geneigd in
Schumann's talrijke liederen en in zijn veelal
uit aaneenschakelingen van kleinere vormen
samengestelde, den geest van Jean Paul of
E. T. A. Hoffmann ademende klaviercompo
sities vruchten van romantischen bodem u.
zien dan in zijn groot;re totrumentale wer
ken, die rich wat vorm en inhoud betreft,
veelzlns bij de klassieke werken aansluiten.
Dit is met de symphonieën in Bes en d min.,
ook met het pianokwartet, het planokwint-et
en de drie strijkkwartten het geval, alle wer
ken, die in den gelukkigsten tijd van Sch.'s
leven in het begin der veertiger jaren ontstaan
zijn, dus kort nadat hij met Clara Wieck
in het huwelijk was getreden. Zijn eerste
symphonie (op. 38) heeft hij zelf „Frahlings-
symphonie" genoemd, naar de woorden „lm
Tale zieht der Frühiing auf" uit een gedicht
van Adolf Böttiger, die voor hem de poëtische
grondgedachte van het werk vormden. Men
mag zulk een uit een poëtisch idee ontstaan
werk „romantisch" noemen, maar moet die
term dan zeker ook voor wërken als Beet
hoven's „Eroïca" en „Vijfde" doen gelden,
om van de „Pastorale" niet eens te spreken.
De langzame inleiding brengt het hoofd
motief van het daaropvolgende Allegro inolto
vivace als een krachtigen fanfare-achtigen
roep. In het Allegro klinkt dit luchtig spelend.
Het rythme er van gaat door bijna het ge-
heele eerste hoofddeel, analoog met het
eerste Allegro van Beethovens Zevende". De
neventhema's zijn op zich zelve niet- be
langrijk; echter zijn de opbouw en ontwik
keling vol vitaliteit; verslappingen of inzin
kingen komen niet voor. Ook in dezen zin
doet het werk aan Beethoven denken. De
aanvangsroep. komt aan het einde der door
werking terug als culminatiepunt. De coda
brengt ons nog een nieuw, zangerig thema.
Het Larghetto is merkwaardig wijl aan het
slot de trombones den aanvang van het
Scherzo doen hooren en dus op het volgende
hoofddeel aoticipeeren. Schumann heeft lets
dergelijks to zijn planokwartet gedaan (slot
van 't Andante aanvang der Finale).
Het Scherzo heeft, zooals vaak bij Sch.
twee contrasteeren de Trio's, waarvan het
eerste het -belangrijkste en voor Sch. meest
karakteristieke is; het tweede klinkt met zijn
alledaagsche toonladderthema en ondiepzin
nige imitaties ouderwetsch. Van het eerste
Trio komt aan het slot van het Scherzo nog
even een fragment kijken; het eindigt als een
zuchtje. In de Finale heerschen Haydn'sche
vroolijkheid en Jiu&or, ook in de bansche
tegenstellingen.
Het Vioolconcert van den Rus Prokofleff is
hier kort geleden op een concert der H.O.V.
door Alex. Moskowskie gespeeld en toen be
sproken. De kwaliteiten van den solist maak
ten in de werkelijk violistisch geschreven
gedeelten toen geen bijzonderen indruk. Het
grootste deed van het concert is echter zeer
tegen de natuur der viool geschreven; hier
moest men althans respect hebben voor den
speler die tegen de zeer groote moeilijkheden
opgewassen bleek, al kunnen we ons over de
artistieke resultaten van al zijn gezwoeg maar
matig vertieu-gen.
Alex. Borodin (1834—1887) behoorde tot de
meest nationale van de Russische componis
ten van zijn tijd (Balakiren, Cui, Moussorgski,
RimskyKorssakow, Tchaikowsky, Glazounow
Meerdere van dezen beoefenden de muziek
slechts ais amateurs; Borodin was professor
in de geneeskunde, Cui vestingbouwkundige,
Rimsky marine-officier. De muziek van Boro
din's opera Prince Igor is ook sterk nationaal
gekleurd; de instrumenteering werd door
Glazounow en Rimsky na 's componisten
dood voltooid. Behalve deze opera zijn een
paar symphonieën, en vooral de „Russische
Steppenschets" buiten zijn vaderland bekend
geworden. Deze laatste wordt ook als frag
ment van een onvoltooide symphonie be
schouwd. Zij zal o.a. op het concert van
Maandagavond worden gespeeld. Op dit con
cert zal ook een nationaal Hollandsch werk
worden uitgevoerd, nl. de Zuiderzee-symphonie
van den dirigent Corn. Dopper, een werk
dat vermakelijke tafereelen voor den geest
roept. De Rus Arensky is hoofdzakelijk als
klavier- en kamermuz'ekcomponist bekend
geworden, is echter geen zeer groote of oor-
strijkkwartet Maandagmiddag door de A. V.
R. O. uitgezonden.
Schumann's Symphonie In d min., die we
boven noemden, is evenals de eerste in 1841
geschreven; zij is eigenlijk zijn tweede maar
pas in 1853 als „vierde" en op. 120 versche
nen. De cyclische bouw is bij dit werk veel
evidenter dan bij de eerste; ook is het de
bedoeling dat de verschillende onderdeelen
aaneensluitend worden gespeeld. Deze
symphonie komt voor op het programma der
N.CJt.V. van Maandag. We zullen dus uit
eerbied voor de ondoorgrondelijke wijsheid
der Radio-censuurcommissie, aan wier oordeel
alle programma's moeten worden onderworpen
in het vervolg de eerste symphonie van
Schumann, die op een „algemeen programma
prijkt, de „neutrale" symphonie moeten noe
men; voor de vierde weet ik geen naam. aan
gezien de „Reformations-symphonie" al van
Mendelssohn is. Ik laat de betiteling dus aan
den scherpztonlgen lezer over.
De voor Don Quixote van Rich. Strauss
(A.V.R.O. Donderdagavond) in de Radiobode
gegeven toelichting is nog al onvolledig, voor
al wat de zeer uitvoerige Introductie betreft
Hierin hooren we n.l. achtereenvolgens: 3
thema's die verschillende karaktereigen
schappen van de hoofdfiguur schilderen: rid
derlijkheid, galanterie, neiging tot verkeerde
conclusies. In de nu volgende, uiterst gecom
pliceerde doorwerking wordt het thema 1
(pag. 9) telkens met een nieuw gecombneerd:
ai deze behalve 1 worden met dempers ge
speeld, om aan te duiden dat zij onwezen
lijk zijn; Don Quixote is de eenige reëele
figuur. Achtereenvolgens hooren we zoo de
thema's van Dulcinea (2.), van een ridder
die tegen een reus vecht, van een die voor
een hardnekkig ideaal strijdt-, van een alge
meen chevaleresque figuur. Successievelijk
war dep al deze thema's met elkaar gecom-
bineerd, terwijl thema 1 steeds doorgaat; er
ontstaat een (ook voor den hoorder bemerk-
bare) chaos In het hoofd van den iezen^en
Don Quixote, net zoo lang tot hU heek-man!
In de war is en het besluit neemt ook als
dolend ridder uit te gaan. Dan komen zijn
thema's uit- het begin terug, maar nu in d-
min. in plaats van d-maj. en wordt hij ons
voorgesteld als „Der Ritter von der traurigen
Ges talt".
Ik kan zeer aanbevelen dit merkwaardige
stuk te beluisteren. De solo-cellopartij behoort
tot het moeilijkste dat voor dit Instrument
geschreven is.
REMBRANDT THEATER.
Maurice ChcvaJier in dc
„Groote VUver".
Het merkwaardige geval heeft zioh voor
gedaan, dat de Cabaret-artist Chevalier zich
heeft ontpopt als een rasecht filmacteur,
wiens spel gekenmerkt wordt door dat niet
te deftoieeren „iets" dat figuren als Chapiin,
Buster Keaton. wijlen Max Linder, tot film
kunstenaars stempelde.
„De Groote Vijver" is een film als honderd
andere, wat den inhoud aangaat, en onder
scheidt zich door de regie evenmin van
honderd andere middelmatige operette
achtige kluchten die Amerika pleegt te pro-
duceeren. En toch is deze film een unicum,
want Chevalier (de Franschman) heeft er zijn
sfeer aan geschonken, heeft hem verrijkt,
veredeld en Fransch-charmant gemaakt. Tien
„Schlagers" van Harry Liedbke mag men grif
schenken voor één Amerikanisme a la Cheva
lier. Chevalier zegt „happy" en „money" en
.lucky", met den klemtoon op den laatsten
lettergreep lnstede van op den voorgaande;
zijn onderlip steekt als een luifel eenige
centimeters buiten het profiel van zijn ge-
Laat, hij glimlacht onder alle omstandigheden
en hij is ridderlijk en hoffelijk. Vooral de
laatste attributen hebben menlgen filmheld
onuitstaanbaar gemaakt, maar zij sieren
dezen Franschman, dezen gees tigen char-
mant-en chansonnier en filmacteur, die
door 'n merkwaardig gunstige beschikking
feitelijk meer filmspeler is, dan de groote
collega's die thans in de Duitsche geluids
films optreden, en eigenlijk allemaal stuk
voor stuk tooneelspelers zijn.
Dat men dat „iets", dat het spel van
Chevalier kenmerkt weet te waardeeren, bleek
wel uit de opkomst van het publiek. Het
Rembrandt Theater was eergisteren en Vrij
dag bij iedere vertooning zeer goed 'bezet. En
terecht! Men komt een stuk optimistischer
gestamd weer op straat. En dat is goed voor
het begin van het nieuwe jaar!
Het programma bevat verder eenige voor
treffelijke nummers. Verbazingwekkend zijn
de prestaties van Henrlquez May Mc. Tensen,
van wien wij gaarne gelooven, dat hij suc
cessen oogstte in het Londensche Colisseum,
Dit ..slangenmensch" Ls, hoe vreemd het moge
klinken, meer „aap" dan slangenmensch'
De zoon der Witte Bergen.
.De Zoon der Witte Bergen", een film
voor de wintersportlief hebbers om van te
watertanden! Voor hen, die van de winter
sport alleen nog maar weten van hooren ver
tellen en van lezen over, een aansporing om
te trachten zoo spoedig mogelijk tot de eerste
categorie te gaan behooren. Een prachtige,
interessante film met onzegbaar mooie berg
gezichten en indrukwekkende momenten en
hierbij zie ik weer voor mij de reddings
colonne met hun brandende fakkels en de
gevaarlijke afdeeling langs stelle berg
wanden, waarbij bijna elke stap de dood
dreigt-. Wanneer men deze film gezien heeft,
dan heeft men een beter inzicht en eenig
idee, welke vreeseiijke dreiging een eenvou
dig krantenberichtje als „de reddingsploeg
is uitgetrokken om de verongelukten op te
sporeninhoudt.
De wedstrijd om het skikampioenschap
volgen de toeschouwers vol spanning en vol
bewondering! Wat een kranige skiërs, wa:
een afstanden worden afgelegd hoe schitte
rend de bochten en moeilijkheden geno
men!
Dat ten slotte de ploeg van Hans Turri,
vertolkt door Louis Frenker, de overwinning
behaalt, stemt ons allen tot tevredenheid,
geen van allen hadden we anders verwacht,
hoogst voldaan verlaten we dan ook he'
Theater.
Voldaan omdat ook de rest van het pro
gramma zeer goed verzorgd is. We noemen
hiervan alleen nog het Variété-nummer:
Kapitein Hullng en zijn zeeleeuw Charlie.
Als men ziet, wat de heer Hullng met zijn
Charlie bereikt heeft, dan moet men naast
de kundigheden van Charlie de grootste
bewondering hebben voor het eindeloos ge
duld, de volharding en de liefde voor Charlie
die den heer Huling tol zulke resultaten met
zijn zeeleeuw hebben gebracht!
LUXOR-THEATER.
„Het dolle Freuletje". „Zijn
Hartekind". ToonccL
Een zeer interessant nummer opent het ge
varieerde programma, dat deze week in bo
vengenoemd theater draalt: „Van boom tot
papier". Wij zien de bewerking van den
boomstam en de verdere processen tot de
courant uit de rotatiepers komt.
Een geestig filmwerk is „Het dolle freule
tje", hetwelk als eerste hoofdnummer draait.
Het is de geschiedenis van een Jonge dame
die voor een Jong meisje moet doorgaan, om
dat haar moeder weer in het huwelijk wil
treden en de as. echtgenoot geen kinderen
ouder dan 13 jaar tot zijn Last wil hebben.
Zooals te begrijpen is ontstaan daardoor al
lerlei verwikkelingen, vooral ook als de neef
er bij komt. Amusant vooral ls het gedee.te
waarin de candidaatecht-genoot het meisje
voor de moeder aanziet. Het slot ls echter al
leszins bevredigend, omdat alle hoofdperso
nen hun geluk vinden.
Een heel geestig nummer.
De ..Revue der Sporten" toont ons dat met»
niet altijd Jong behoeft te zijn om aan sport
te kunnen deelnemen, mits men zijn lichaam
maar in training houdt.
Op het tooneel: Joanlta en Mauple de
Vries, die de gezellige stemming verhoogden
door hun leuke liedjes en Mauple bovendien
door zijn grappen. Dit duo was naar veler
mecning te kort op het tooneel.
.Dijn Hartekind" ls een levensschets, ver
vaardigd door de P. D. C.-Film Corp. Wijlen
Rudolph Schlldkraut vervult de rooi van Isaac
Abrahams, den geldschieter, en zooals altijd,
is het uitmuntend wat we van hem zien.
De geschiedenis speelt in het Oosten van
New-York waar de oude Isaac veracht en ge
haat is. In zijn hart ls hU een goed mensch.
Zijn eenige vriendin. Juffrouw Shannon,
heeft een zoontje dat zij in Ierland heeft
moeten achterlaten. Zij heeft gespaard om
den Jongen naar zich toe te kunnen laten ko
men, maar voordat het zoover ls sterft J en
de oude Isaac neemt den Jongen tot zich. Ze
lelden een zeer gelukkig leven De buren kun
nen dit niet alen en eindelijk gelukt het hun
den jongen In een weeshuis geplaatst te krij
gen. Tinny ontvlucht echter en komt weer
bij den ouden Isaac. Twee Jonge menschen
zijn bevriend geraakt met den ouden man en
den Jongen en verdedigen hen waar ze maar
kunnen. Aan het eind mag de Jongen bij den
ouden man blijven, de Jongelieden worden
een gelukkig paar en de verzoening volgt met
de vrouw die den ouden Isaac het meest las
tig vieL
Bessie Love als Nora Bank* en Jun.
Coghlan als Timothy Shannon verdienen
even als Schlldkraut lof voor hun speL
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Alcyone 81 te Buenos Ayres v. Rotterdam.
Alwakl 31 V. Santoa, Buenos Aires naar
Rotterdam.
Alkmaar 30 te Hamburg v. Rotterdam,
Aldabl 1 te Antwerpen v. Rotterdam.
Almelo 31 v. Tocopllal naar Ilo.
Bennekom 31 Guayaquil naar Palts.
Almelo 30 te Tocopllla v. Corral.
Baron Newslnnds 2 v. Sfiuc n. Vlaardlngen.
Brlelle p. 1 Dungeneas. Amsterdam naar Cu
racao.
Baloeran 3 4 u. te Snbang, Batavia naar RoU
terdam.
CrIJnssen p. 1 Axoren, W.-lndlë n. Amsterdam.
ChrlstlRAn Huygena 1 v. Colombo, Batavia
naar Amsterdam
Dreohterland 38 v.xn. te Rio Janeiro, Amster
dam naar Buenoe Ayrea.
Erfurt 1 te Antwerpen, Amsterdam n. Zuld-
Amertka.
Equator v. Buenos Ayrea 80 v. Las P&lmas.
Hoogkerk 1 te Rotterdam van Homburg.
Hukusan Mnru v. Japan 1 v. Singapore.
Helder 31 v. Konakri n. Tenerlffe, W.-Afrlka
naar Amsterdam.
Ivo, 31 to Santoa v. Rotterdom.
Inaulindo 1 te Rotterdam v. Batavia,
Johan de Witt 31 v. Suez. Amsterdam n. BatAVia
Kedoe 2 23 u. v. Genua. Rotterdnm n. Bitavia
Koningin der Nederlanden, 81 to Southamp
ton. Amsterdam nnar Batavia
Kango&n 31 v. Rangoon naar Sumatra.
Ivotii Pinang p. 31 19 u. F&ntellaria, Batavia
naar Rotterdam.
Kangean 31 v. Rangoon naar Java.
Koningin der Nederlanden 1 v. Southampton
Amsterdam naar Batavia.
Kota Baroe. 2 v. Batavia naar New Tork.
Kaiyan v. Japan 1 v. Colombo,
Lochgoll 31 to Portland O., Paclflckuet naar
Rotterdam.
Moerkerk 2 te Hamburg, Calcutta naar RoU
terdam.
Moliskork 31 te Lorcnco Marques. Belra n.
Rotterdam.
Morauke 1 te Rotterdam v. Hamburg.
Moerdijk 31 te Lucia, Rotterdam naar Pact-
flckust.
Maasland 1 v. Lagos n. Aocra, Buenos Ayrea
naar Amsterdam.
Nichteroy 31 v. Seattle naar Rotterdam.
Oostkerk 1 v. Genua, Japan naar Rotterdam.
Pardo 30 v .Cristobal, Paclflckuet naar Rot
terdam.
Poelau Tollo 81 te Hamburg v. Amsterdam.
Poelau Roebiah 31 v. Suez, Amsterdam naar
Batavia.
Palembang 1 te Batavia v. Rotterdam
Roepat p. 1 Perim. Batavia naar Amsterdam
Randfonteln 1 te Mombasa v. Rotterdam.
Riouw 31 v. Genua, Rotterdam naar Japan.
Rhea 81 te San Juan de P. Rico v. Amster
dam.
Soekaboeml 1 15 u. v. DJedda, Batavia naar
Rotterdam.
Springfontein 31 te Tanga. Beira n. Rotterdam
Schlekerk p. 1 Perim, Calcutta n. Rotterdam
Sitoebondo p. 2 7u. Porim, Rotterdam naar
Batavia.
Saco 31 v. New York.
Sibajak 1 8 u. te Marseille, Rotterdam naa*.
Batavia.
Trianon v. Japan 28 v. Port Said.
Tr.blnta 1 14 u. 52 m. ISO mijl O.Z.O. ran
Land's End. Batavia n. Londen en Amsterdam,
Tablan 31 te Vancouver v. Amsterdam.
Tasman p. 31 Thurnsday Island.
TJcrima! 2 11 u. v .Singapore, Batavia naa<
Rotterdam.
Tjlbadas 30 te Hongkong.
Van Rensselaer 81 te Paramaribo v. Araster
dam.
Veendam, 30 v. New-York naar Bermuda.
Zosma 2 v.m. te Schiedam v. Hamburg.
Zaanland 1 19 u. v. Bahia. Buenos Ayres n.
Amsterdam.
Alcinous 31 te Liverpool v. de Clyde.
Ganymedes 2 te Hamburg v. Amsterdam.
Lochmonar 1 v. Southampton, Paclflckust n.
Rotterdam.
BURGERLIJKE STAND
BENNEBROEK
Gerouwd: a. J. Stassen en M- Jansen
Hendriks.
BEVERWIJK.
Bevallen: W C. Hagend ij k—Roelanda, s.; C.
G. DekkersLorié. z.; J. Sondorp—EoSbag, d.;
C. J. van Coezand—Wllgenhof. z-; E. E. NiJ-
manSchulz, z.; G. FfrovanoNuman d.f-
G. F. Muldersde Reua, levenl. z.
Overleden; C. C. Koppens—van Ouwerkerk.